Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
09 mar 2022, 08:21
Indien de Az. olifanten zouden verhuizen naar het stuk grond naast Takamanda, dan zou dat natuurlijk wel een nieuw gebied moeten geworden zijn aangezien Takamanda idd alleen maar Afrikaanse dieren huisvest. Het stuk grond met dat woonhuis is een kwestie van willen verkopen, voor zover ik mij nog kan herinneren bij de eerste uitbreiding (Takamanda dus) is de stad akkoord dat de dierentuin die richting mag uitbreiden.

Het stuk is op zich meer dan groot genoeg. Aan de ene kant ligt idd een groot gebouw (een soort van provinciehuis), maar aan de andere kant ligt in zijn eenvoudigste afmeting ongeveer 6 ha, en met alle hoeken en kanten erbij dicht tegen de 8 ha. Die hoogspanningslijn loopt daar wel over, maar dat is bij Takamanda ook al het geval. En er staat maar 1 huis. Tussen dat stuk en de snelweg ligt dan overigens nog een zone waar men ooit plannen had voor een nieuwe parking. Je zou dan vanaf de afrit rond het koopcentrum richting provinciehuis rijden en vandaar verder naar de parking (dan moet er nog 1 pand worden opgekocht dat in de weg ligt). De huidige parking is op topdagen immers oververzadigd en het parkeren zorgt voor veel overlast in de buurt.
Thanks voor de verduidelijking! Ik wist niet dat ze ook in de richting uit mochten breiden, als ze dat ook daadwerkelijk gaan doen komen er nog mooie dingen aan komende jaren, zeker als dat hetzelfde niveau haalt als Takamanda. Een nieuwe parkeerplaats zou inderdaad ook niet verkeerd zijn, wij hebben in de zomer van 2020 uiteindelijk de auto maar bij de supermarkt gezet en verder gelopen omdat het zo druk was..
Apenarend schreef:
09 mar 2022, 08:21
Het feit dat ze in de aankondinging spreken over een uitbreiding van het bestaande gebouw, betekent wellicht dat die uitbreiding om een of andere reden toch niet kan door gaan.
Hoe bedoel je?
Apenarend schreef:
09 mar 2022, 08:21
Ze spreken over een investering van 12 miljoen euro, dat lijkt mij te veel voor de loutere integratie van wat andere perken; maar wellicht te weinig voor een volledig nieuw verblijf.
Dat zou je wel denken inderdaad. Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat ze uiteindelijk precies willen. De uitbreiding van het olifantenverblijf in Artis zat dacht ik ook in deze richting qua kosten en daar was het alleen een stuk parkeerterrein wat verbouwd moest worden..

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
09 mar 2022, 17:52
Apenarend schreef:
09 mar 2022, 08:21
Het feit dat ze in de aankondinging spreken over een uitbreiding van het bestaande gebouw, betekent wellicht dat die uitbreiding om een of andere reden toch niet kan door gaan.
Hoe bedoel je?
Er moet een reden zijn waarom ze er voor kiezen om het bestaande verblijf uit te breiden ipv een nieuw olifantenverblijf op de uitbreidingsgronden te bouwen. Ik heb geen idee wat die reden zou kunnen zijn: gronden of woonhuis niet kunnen aankopen, toch buurtprotest (er ligt nog een huizenrij wat verder), of andere planologische moeilijkheden? Of ze hebben geen geld voor een volledig nieuw verblijf (al is 12 miljoen nu ook niet weinig).

Het is anders niet echt logisch, want zoals je zelf al terecht aanhaalt is de ligging van het huidige verblijf niet ideaal om daar nog een groot buitenperk te bouwen, aangezien daar heel wat zaken voor in de weg liggen. Ik kan mij net zoals jij niet voorstellen dat de neushoorns of mensapen zouden moeten wijken. Het lynxenperk lijkt mij te klein om substantieel bij te dragen, samen met de rendieren en de zeeleeuwen kan het misschien wel.

Op het Schulingforum is er ooit eens gezegd geweest dat ze de hoofdingang zouden willen verleggen naar de nieuwe stukken (het toen nog niet bestaande Takamanda en andere nog te bouwen zaken). Het parkingverhaal sluit daar dan natuurlijk netjes bij aan, anders moet men een lang stuk aflopen tot aan de huidge ingang.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Ik moet mijzelf corrigeren want zopas meer info gevonden in het kwartaalsmagazine: de neushoorns verhuizen naar de zebra's en rivierpenseelzwijnen in Takamanda. De olifanten zullen dus de buitenperken van de neushoorns erbij krijgen en dan krijg je wel een voldoende grote oppervlakte.

https://www.zoo-osnabrueck.de/fileadmin ... waerzt.pdf
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
09 mar 2022, 18:12
Joost schreef:
09 mar 2022, 17:52
Apenarend schreef:
09 mar 2022, 08:21
Het feit dat ze in de aankondinging spreken over een uitbreiding van het bestaande gebouw, betekent wellicht dat die uitbreiding om een of andere reden toch niet kan door gaan.
Hoe bedoel je?
Er moet een reden zijn waarom ze er voor kiezen om het bestaande verblijf uit te breiden ipv een nieuw olifantenverblijf op de uitbreidingsgronden te bouwen. Ik heb geen idee wat die reden zou kunnen zijn: gronden of woonhuis niet kunnen aankopen, toch buurtprotest (er ligt nog een huizenrij wat verder), of andere planologische moeilijkheden? Of ze hebben geen geld voor een volledig nieuw verblijf (al is 12 miljoen nu ook niet weinig).

Het is anders niet echt logisch, want zoals je zelf al terecht aanhaalt is de ligging van het huidige verblijf niet ideaal om daar nog een groot buitenperk te bouwen, aangezien daar heel wat zaken voor in de weg liggen. Ik kan mij net zoals jij niet voorstellen dat de neushoorns of mensapen zouden moeten wijken. Het lynxenperk lijkt mij te klein om substantieel bij te dragen, samen met de rendieren en de zeeleeuwen kan het misschien wel.
Ah zo! Ik was even in de war door het woordje 'gebouw', dus ik dacht dat je ergens had gelezen dat het olifanten gebouw wel uitgebreid zou gaan worden, vandaar! Dan dachten we daar inderdaad hetzelfde over :)
Apenarend schreef:
09 mar 2022, 18:18
Ik moet mijzelf corrigeren want zopas meer info gevonden in het kwartaalsmagazine: de neushoorns verhuizen naar de zebra's en rivierpenseelzwijnen in Takamanda. De olifanten zullen dus de buitenperken van de neushoorns erbij krijgen en dan krijg je wel een voldoende grote oppervlakte.

https://www.zoo-osnabrueck.de/fileadmin ... waerzt.pdf
Oh wat goed! Dit bestand was ik nog niet tegengekomen, maar met het oppervlakte van de neushoorns er bij is het inderdaad wel een flinke verruiming van het verblijf. Dat verklaart die 12 miljoen in elk geval al meer. Zeker wanneer je bedenkt dat het huidige bullenverblijf momenteel tussen het koeienperk en het neushoornverblijf ligt, het lijkt mij dan het meest logisch om die te verplaatsen (en iets te verruimen) zodat het grote verblijf ook een pak ruimer wordt. Ik verwacht dan ook een mooie inkijk vanaf het huidige vlonder bij de neushoorns.

De neushoorns en de zebra's zijn overigens geen onbekenden van elkaar, tijdens mijn bezoek liepen die namelijk ook al samen op de huidige neushoornvlakte. Op de plek waar de zebra's nu lopen liepen toen nog bongo's.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Zoo am Meer Bremerhaven heeft een concept voor een uitbreiding bekend gemaakt. Het centrale thema van deze uitbreiding is biodiversiteit. Door het realiseren van een Biodome wordt het mogelijk het belang van de biodiversiteit te ervaren. De kosten voor deze uitbreiding worden geraamd op ongeveer 48 miljoen euro ( :-- ), en is aan de westzijde van de huidige dierentuin gepland. Begrippen als genetische of functionele diversiteit en diversiteit van ecosystemen worden hier overgebracht aan bezoekers. Het middelpunt van het Biodom Bremerhaven is een nabootsing van het Amazone-regenwoud ecosysteem. Dit zal een moderne, doorloop faciliteit worden waarin verschillende diersoorten samen worden gehouden (op een impressie bij het nieuwsbericht staan o.a. reuzenotters, capibara's, luiaarden, klauwaapjes, brulapen, slingerapen en verschillende vogel- en vissoorten). Iets vergelijkbaars zou momenteel niet in Duitsland te vinden zijn, zelfs niet in Europa.

Of de bouw van het Biodome haalbaar is hangt af van de vraag of de middelen bijeen kunnen worden gebracht. Het valt dus nog af te wachten in welke mate en wanneer het concept kan worden verwezenlijkt.

Bron: https://zoo-am-meer-bremerhaven.de/aktu ... lt-erleben

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Nadat vorig jaar de oudere Canadese bevers in Zoo Osnabrück overleden, zijn er sinds kort weer nieuwe bevers te zien in het beververblijf van de Noord-Amerikaanse dierenwereld 'Manitoba'. Deze keer zijn het echter Europese bevers. Het gaat om twee broers uit de Alpenzoo in Innsbruck. In Osnabrück leven ze samen met de boomstekelvarkens.

Bron: Facebook Zoo Osnabrück

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Tiergarten Nürnberg zijn de afgelopen tijd geboortes geweest bij drie verschillende diersoorten. Op 1 maart werd er in de dierentuin een jonge Kaapse buffel geboren. Het is een mannetje. De moeder van het jong is in 2001 zelf ook in Nürnberg geboren. De kudde buffels bestaat nu uit zes dieren.

Half februari is er in de Przewalski paarden kudde een hengstje geboren. Hierdoor bestaat de groep nu uit twaalf dieren.

Begin februari is er in de groep addaxen ook een jong geboren. Ook hier gaat het om een mannetje. De groep addaxen in Nürnberg bestaat nu uit negen dieren.

Bron: https://tiergarten.nuernberg.de/presse/ ... arten.html

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Volgens een bericht op ZooFreunde zijn de volgende vogelsoorten nieuw in Weltvogelpark Walsrode:

- Marailsjakohoen (Penelope marail)
- Violette toerako (Musophaga violacea)
- Zwartoormargrietje (Pionus menstruus)
- Cuba-amazone (Amazona leucocephala)
- Grote vasapapegaai (Coracopsis vasa)
- Oranje gestreepte lori (Chalcopsitta scintillata rubrifrons)
- Stanleyrosella (Platycercus icterotis)
- Splendidparkiet (Neophema splendida)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
18 mar 2022, 21:03
Volgens een bericht op ZooFreunde zijn de volgende vogelsoorten nieuw in Weltvogelpark Walsrode:

- Marailsjakohoen (Penelope marail)
- Violette toerako (Musophaga violacea)
- Zwartoormargrietje (Pionus menstruus)
- Cuba-amazone (Amazona leucocephala)
- Grote vasapapegaai (Coracopsis vasa)
- Oranje gestreepte lori (Chalcopsitta scintillata rubrifrons)
- Stanleyrosella (Platycercus icterotis)
- Splendidparkiet (Neophema splendida)
Mooi. Ik dacht ook hop en witkopneushoornvogel (Tropicranus albocristatus)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Apenarend schreef:
18 mar 2022, 21:36
MennoPebesma schreef:
18 mar 2022, 21:03
Volgens een bericht op ZooFreunde zijn de volgende vogelsoorten nieuw in Weltvogelpark Walsrode:

- Marailsjakohoen (Penelope marail)
- Violette toerako (Musophaga violacea)
- Zwartoormargrietje (Pionus menstruus)
- Cuba-amazone (Amazona leucocephala)
- Grote vasapapegaai (Coracopsis vasa)
- Oranje gestreepte lori (Chalcopsitta scintillata rubrifrons)
- Stanleyrosella (Platycercus icterotis)
- Splendidparkiet (Neophema splendida)
Mooi. Ik dacht ook hop en witkopneushoornvogel (Tropicranus albocristatus)
Klopt, die had ik even over het hoofd gezien. Ook de Magelhaenparkiet (Enicognathus ferrugineus) is nieuw.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Augsburg heeft twee groene boomhoppen ontvangen uit Belgie. Dat moet dan uit Antwerpen of Planckendael geweest zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door rick04 »

In Biotopwildpark AnholterSchweiz zijn er 4 dassen geboren.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Nadat begin dit jaar de laatste timberwolf in Zoo Hannover was overleden, zijn er sinds kort weer nieuwe timberwolven. Vijf halfbroers kwamen uit de dierentuin van Ljubljana in Slovenië.

Bron: Facebook Erlebnis-Zoo Hannover

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Karlsruhe is weer een volgende stap gezet in de strijd tegen de vogelgriep. In de laatste testronde is er geen enkele vogel meer positief getest op de vogelgriep. Toch zullen de meeste veiligheidsmaatregelen de komende weken nog gehandhaafd worden. Dit omvat de sluiting van het Exotenhaus, het binnen houden van sommige vogelsoorten, het plaatsen van barrères voor volières voor meer afstand tussen bezoeker en vogels en ook het desinfecteren van de schoenen van bezoekers.

Binnenkort zal opnieuw getest worden. Als deze negatief blijven wordt na nog eens 21 dagen een laatste testronde uitgevoerd. Als deze ook negatief blijven kunnen pas de veiligheidsmaatregelen opgeheven worden. Sommige vogels zijn met toestemming weer vrijgelaten omdat deze vochten in de stallen of hun gezondheid als gevolgd van stalling verslechterde. De Cubaanse flamingo's konden bijvoorbeeld al terugkeren naar hun buitenverblijf.

Bron: Facebook Zoo Karlsruhe

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door rick04 »

Zoo Dresden heeft een vrouwtje Lepelhond uit GaiaZoo ontvangen, ze komt uit het nestje van afgelopen 15 april. Er zijn al paringen gezien met het al aanwezige mannetje in Zoo Dresden.

Bron: Instagram Zoo Dresden
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

In Schwerin zijn vijf jongen geboren uit een Aziatische leeuw en een tijger in en ze zijn daar nog fier op ook. Degoutant vind ik het zelf. (Bron: Instagram).

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

zoofan schreef:
01 apr 2022, 10:00
In Schwerin zijn vijf jongen geboren uit een Aziatische leeuw en een tijger in en ze zijn daar nog fier op ook. Degoutant vind ik het zelf. (Bron: Instagram).
Mag ik je herinneren aan de datum van vandaag ;)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

Vannacht is in Zoo Krefeld het siamangvrouwtje Katrin op 48-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. De soort is hiermee uit de collectie.
Bron: https://www.facebook.com/zookrefeld/pos ... 3618358274

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
01 apr 2022, 10:28
zoofan schreef:
01 apr 2022, 10:00
In Schwerin zijn vijf jongen geboren uit een Aziatische leeuw en een tijger in en ze zijn daar nog fier op ook. Degoutant vind ik het zelf. (Bron: Instagram).
Mag ik je herinneren aan de datum van vandaag ;)
:)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

MennoPebesma schreef:
01 apr 2022, 10:28
zoofan schreef:
01 apr 2022, 10:00
In Schwerin zijn vijf jongen geboren uit een Aziatische leeuw en een tijger in en ze zijn daar nog fier op ook. Degoutant vind ik het zelf. (Bron: Instagram).
Mag ik je herinneren aan de datum van vandaag ;)
Oeps :doh:

Plaats reactie