Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

Zoo Magdeburg heeft een nieuw koppel sneeuwluipaarden. Het 2-jarige vrouwtje Dawa kwam vanuit Wilhelma Stuttgart en het 2-jarige mannetje Dalai kwamvanuit Espace Zoologique Saint-Martin la Plain naar Magdeburg. Het 18-jarige vrouwtje Dina, die daarvoor in Magdeburg leefde, is naar Tierpark Dessau verhuisd. Voor die dierentuin is het een nieuwe diersoort.
Op de Instagram van espace zoologique heet het mannetje nog Denjiro.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

Tweeling geboren bij de hertenzwijnen in Wuppertal. (Instagram)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door rick04 »

In Zoo Dresden zijn er 1,2 Rode brulapen aangekomen vanuit Keulen. Ze zitten nu tijdelijk in het verblijf waar normeel een koppel Kroonmaki's zit in het Professor Brandes Haus. Als de brulapen gewend zijn worden ze geïntroduceerd bij het enkele mannetje Wolaap. Mocht dit gelukt zijn keren de Kroonmaki's weer terug.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gelsenkirchen heeft haar koppel blauwlipmeerkatten (Cercopithecus cephus cephus) naar Beauval gestuurd wegens geen toekomst meer voor deze soort.
Beauval is nu de enige tuin waar vrouwen zitten, met een totale populatie van 11.4 vrees ik dat Gelsenkirchen gelijk heeft. Al is er vorig jaar nog een jong geboren in Beauval.

Bron, zoofreunde/zootierliste
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
09 apr 2023, 08:29
Gelsenkirchen heeft haar koppel blauwlipmeerkatten (Cercopithecus cephus cephus) naar Beauval gestuurd wegens geen toekomst meer voor deze soort.
Beauval is nu de enige tuin waar vrouwen zitten, met een totale populatie van 11.4 vrees ik dat Gelsenkirchen gelijk heeft. Al is er vorig jaar nog een jong geboren in Beauval.

Bron, zoofreunde/zootierliste
Jammer is het wel, maar het valt goed te begrijpen. Al die jaren dat Gelsenkirchen de soort hield, zijn ze er nooit in geslaagd om ermee te kweken. In Beauval doen ze het dan weer nog steeds heel goed, maar op hun eentje zullen ze dat ook niet kunnen blijven volhouden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Allwetterzoo Münster wordt nog hard gewerkt aan de Meranti-halle. Zo is men o.a. bezig een verblijf te bouwen voor de ringstaartmangoest. Ook zijn er al dieren achter de schermen aangekomen die bestemd zijn voor de hal. Zo zijn er bijvoorbeeld al Chinese krokodilstaarthagedissen aangekomen. Inmiddels is ook een openingsdatum bekend: 22 juni.

Bron:Facebook Allwetterzoo Münster

In Zoo Halle is een kleine mara geboren.

Bron: Facebook Zoo Halle

In Zoo Dortmund is een rode duiker mannetje aangekomen vanuit de dierentuin van Keulen. Hij zal een koppel gaan vormen met het aanwezige vrouwtje.

Bron: Facebook Zoo Dortmund

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
09 apr 2023, 16:16
Limburg vooruit schreef:
09 apr 2023, 08:29
Gelsenkirchen heeft haar koppel blauwlipmeerkatten (Cercopithecus cephus cephus) naar Beauval gestuurd wegens geen toekomst meer voor deze soort.
Beauval is nu de enige tuin waar vrouwen zitten, met een totale populatie van 11.4 vrees ik dat Gelsenkirchen gelijk heeft. Al is er vorig jaar nog een jong geboren in Beauval.

Bron, zoofreunde/zootierliste
Jammer is het wel, maar het valt goed te begrijpen. Al die jaren dat Gelsenkirchen de soort hield, zijn ze er nooit in geslaagd om ermee te kweken. In Beauval doen ze het dan weer nog steeds heel goed, maar op hun eentje zullen ze dat ook niet kunnen blijven volhouden.
Ze worden dan ook bijna overal verkeerd gehouden, 1.1 daar waar het beter 1.2 of 1.3 zou moeten zijn.

Ook Duisburg heeft vorig jaar zijn koppel grote witneusmeerkatten verkast naar een - voor mij - onbekend park: Tierpark und Freizeitpark Eichholz (een park net boven Berlijn).
Laatst gewijzigd door Apenarend op 10 apr 2023, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Het probleem is dat er maar een 8 tot 10 soorten meerkatten in Europa zijn met een levensvatbare populatie.
En import ligt heel gevoelig voor de linkse bevolking dus dat zie ik niet meer gebeuren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

In opvangcentra in Afrika moeten er toch meerkatten zijn die opgevangen werden en niet meer uitgezet kunnen worden vanwege een handicap of zo. Als dat goed uitgelegd wordt denk ik wel dat mensen aanvaarden dat ze in Europa ingezet worden om de soort te laten zien/te redden. Het probleem is enerzijds EAZA die wil dat er slechts een paar meerkatten gehouden worden en anderzijds de tuinen die onder invloed van de publieke opinie veel beschikbare plaats laten innemen door de alomtegenwoordige soorten zoals de ringstaartmaki's.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
10 apr 2023, 13:26
In opvangcentra in Afrika moeten er toch meerkatten zijn die opgevangen werden en niet meer uitgezet kunnen worden vanwege een handicap of zo. Als dat goed uitgelegd wordt denk ik wel dat mensen aanvaarden dat ze in Europa ingezet worden om de soort te laten zien/te redden. Het probleem is enerzijds EAZA die wil dat er slechts een paar meerkatten gehouden worden en anderzijds de tuinen die onder invloed van de publieke opinie veel beschikbare plaats laten innemen door de alomtegenwoordige soorten zoals de ringstaartmaki's.
Ik denk dat ik alles hierboven kan beamen.

Vermoedelijk heeft niemand een goed zicht op of-waar-hoeveel wilde dieren er in tropisch Afrika 'toevallig' worden opgevangen. Gelet op de beperkte middelen ter plaatse zouden deze dieren, indien ze niet meer kunnen worden uitgezet, idd beter naar EAZA-AZA-SEAZA tuinen kunnen worden geleid.

Maar idd, ook in de dierentuinen is er plaatsgebrek en zijn de financiële middelen schaars. Ik zou al blij zijn mocht men wat meer initiatief kunnen ondernemen voor de 6 bestaande EEP programma's voor Cercopithecus/Erythrocebus.
O.m. de witneus- en blauwlipmeerkatten behoren daar niet bij en zullen op (vrij korte) termijn niet meer te zien zijn in Europa.

Maar zelfs voor soorten die momenteel onder een EEP programma vallen, geef ik geen cent op lange termijn voor de Diana, Hamlyn en L'hoest, Patas en Roloway meerkatten indien er niet dringend meer interesse komt.

Voor de Debrazza ziet het er wel goed uit. En de groene en (gewone) mona meerkatten, waarvoor geen EEP programma bestaat, doen het ook goed.

De ringstaartmaki is natuurlijk ook een sterk bedreigde soort, en bovendien zeer attractief. Maar de kosten voor een overnet verblijf voor een meerkatsoort lijken me niet overdreven hoog mocht men dat kunnen integreren in bepaalde grotere projecten (bv. het Bonobogebouw in PL).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door JvG »

Na het vertrek van de laatste (vrouwelijke) brillangoer vanuit Burgers naar Artenschutzzentrum Grasleben hebben ze tevens een mannelijke brillangoer uit Erfurt gekregen. Het is natuurlijk de vraag of het gaat werken qua voortplanting, zeker voor een dier dat in grotere groepen leeft maar samen is beter dan alleen.
Heeft iemand ervaring met Artenschutzzentrum Grasleben? Meer dan de naam ken ik namelijk niet...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Nooit geweest en enkel op afspraak te bezoeken. Wat een prachtige collectie kleine katten.
Het doet me een beetje denken aan het gesloten RSCC in Sandwich (al kan het nog lang niet tippen aan de soortenlijst daar).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Tierpark Nordhorn heeft een nieuwe diersoort: de steppelemming.

Bron: Facebook Tierpark Nordhorn

In Zoo Rostock is op 11 maart een huzaaraap geboren.

Bron: Facebook Zoo Rostock

Zoo Halle heeft een nieuwe diersoort: de Bianchi edelfazant (Phasianus colchicus bianchi).

Bron: Facebook Zoo Halle


Volgens berichten op het ZooFreunde forum zou er in Tiergarten Nürnberg recent een geelrugduiker geboren zijn.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

In Hamburg is een ijsbeer geboren. Dat was geleden van 2002 toen de moeder van dit jong er geboren werd. (Instagram)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
27 apr 2023, 17:13
In Hamburg is een ijsbeer geboren. Dat was geleden van 2002 toen de moeder van dit jong er geboren werd. (Instagram)
Dus pas de eerste geboorte in het vernieuwde Eismeer, daar verschiet ik toch van.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

In Allwetterzoo Münster is een nieuw verblijf geopend voor lippenberen, een soort waarvoor de tuin tegenwoordig het EEP coördineert. Het verblijf biedt plaats aan twee mannelijke lippenberen uit de nakweek van NaturZoo Rheine, en het is de bedoeling dat de beren in de nabije toekomst gezelschap krijgen van Aziatische wilde honden.

Bron: https://www.allwetterzoo.de/de/ueber-de ... ph0J7m7TOc

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Chemnitz is een nieuwe laaglandanoa aangekomen vauit Zoo Berlin. Dit mannetje is een broer van het al aanwezige mannetje in Chemnitz. Het gaat om twee oudere mannetjes.

Bron: Facebook Tierpark Chemnitz

In Tierpark Gotha is een huzaaraap geboren.

Bron: Facebook Tierpark Gotha

In Tierpark Hamm is op 26 april een Witkopmaki geboren.

Bron: Facebook TIERPARK HAMM

Zoopark Erfurt heeft drie nieuwe vogelsoorten in de collectie: kuifibissen, maskerkievitten en witwangfluiteenden.

Bron: Facebook Thüringer Zoopark Erfurt

In het aquarium van Tierpark Bochum zijn sinds kort twee Nieuw-Guinese tweeklauwschildpadden te zien. Het zijn twee nakweek dieren uit Zoo Frankfurt.

Bron: Facebook Tierpark + Fossilium Bochum

Tiergarten Nürnberg heeft twee nieuwe ijsberen. De dierentuin had een koppel ijsberen, deze zijn geruild voor twee vrouwtjes. Vrouwtje Vera verhuisde naar Zoo Hannover, en vanuit die dierentuin verhuisde vrouwtje Nana terug naar Nürnberg. Mannetje Nanuq verhuisde naar de dierentuin van Wenen, en vanuit die dierentuin verhuisde vrouwtje Finja terug naar Nürnberg. Later deze maand zal vrouwtje Elva uit Dierenrijk ook nog naar Nürnberg verhuizen.

Bron: Facebook Tiergarten Nürnberg

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

In Tiergarten Nürnberg is op 15 maart voor de eerste keer een geelrugduiker geboren: een groot succes voor het recent opgerichte Europese fokprogramma. Het jong is een vrouwtje en heeft de naam "Moto wa kwanza" gekregen, wat Swahili is voor "Het eerste kind". Dinsdag 16 mei is het jong voor het eerst met moeder Callie naar buiten gegaan.

Bron: https://tiergarten.nuernberg.de/entdeck ... ckern.html

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
17 mei 2023, 02:33
In Tiergarten Nürnberg is op 15 maart voor de eerste keer een geelrugduiker geboren: een groot succes voor het recent opgerichte Europese fokprogramma. Het jong is een vrouwtje en heeft de naam "Moto wa kwanza" gekregen, wat Swahili is voor "Het eerste kind". Dinsdag 16 mei is het jong voor het eerst met moeder Callie naar buiten gegaan.

Bron: https://tiergarten.nuernberg.de/entdeck ... ckern.html
Ik had het gisteren ook gelezen op zootierliste, maar ik dacht dat ik het hier al gelezen had.
Laat ons hopen dat het kweekprogramma lukt, hoe staat deze soort er eigenlijk in Amerika voor?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
17 mei 2023, 07:33
Zoozot schreef:
17 mei 2023, 02:33
In Tiergarten Nürnberg is op 15 maart voor de eerste keer een geelrugduiker geboren: een groot succes voor het recent opgerichte Europese fokprogramma. Het jong is een vrouwtje en heeft de naam "Moto wa kwanza" gekregen, wat Swahili is voor "Het eerste kind". Dinsdag 16 mei is het jong voor het eerst met moeder Callie naar buiten gegaan.

Bron: https://tiergarten.nuernberg.de/entdeck ... ckern.html
Ik had het gisteren ook gelezen op zootierliste, maar ik dacht dat ik het hier al gelezen had.
Laat ons hopen dat het kweekprogramma lukt, hoe staat deze soort er eigenlijk in Amerika voor?
Voor 2022 was dit de situatie in Amerika (Bron : Zoochat): Duiker, Yellow-backed

Audubon Species Survival Center, LA
Birmingham Zoo, AL
Blank Park Zoo, IA
Brookfield Zoo, IL
Caldwell Zoo, TX
Chehaw Park & Zoo, GA
Cincinnati Zoo & Botanical Garden, OH (phase out)
Dallas Zoo, TX
Denver Zoo, CO
Disney's Animal Kingdom, FL??
Gladys Porter Zoo, TX
Gulf Breeze Zoo, FL
Houston Zoo, TX
Jacksonville Zoo, FL
Kansas City Zoo, MO
Little Rock Zoo, AR
Los Angeles Zoo & Botanical Gardens, CA
Metro Richmond Zoo, VA
Micanopy Zoological Preserve*, FL
Naples Zoo, FL
Niabi Zoo, IL
Omaha’s Henry Doorly Zoo & Aquarium, NE
San Antonio Zoo, TX
Shamba Safari, WI??
Virginia Zoo, VA
Zoo Knoxville, TN
ZooTampa at Lowry Park, FL??

Ik heb geen idee over de aantallen maar zal de vraag eens stellen aan ZIMS.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie