Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
05 feb 2024, 22:33
De 'Robbenhaven' van Allwetterzoo Münster zal dit jaar haar deuren sluiten. Het complex werd uitgebaat door een private partner, welke het oude dolfijnenbad huurde. Het huurcontract liep echter zoals al langer gepland dit jaar af...

Om duurzaam verder te gaan met zeeleeuwen zouden er grote investeringen nodig zijn, welke het park niet wilde doorvoeren. Deze beslissing was al enkele jaren terug gemaakt. Medio dit jaar krijgen de zeeleeuwen daarom een nieuwe plek in een andere tuin.

Wat er straks wél te zien zal zijn in Münster? Dat wilt de dierentuin nog even voor zich houden...

https://www.wn.de/muenster/allwetterzoo ... xvVr5JAjN8

En dan nog te bedenken dat ik hier zelf ooit twee soorten dolfijnen gepresenteerd in zag worden. Nog geen 20 jaar later voldoet het zelfs niet meer duurzaam voor zeeleeuwen.

De tijd en evoluties in dierentuinen staan duidelijk niet stil!
Beetje hetzelfde verhaal als in Antwerpen lijkt me, daar zijn de dolfijnen 25 jaar weg en staat het complex intussen 3 jaar leeg.
Ik ben van mening dat zoals bij veel de klepel helemaal aant doorslaan is.
Tegen dit tempo zijn er binnen 20 jaar geen stadsdierentuinen meer met iets of wat dieren van betekenis.

Let wel, ik ben er niet op tegen dat de dieren meer ruimte krijgen, maar waar ligt de grens.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 03:56
Gorilla Gust schreef:
05 feb 2024, 22:33
De 'Robbenhaven' van Allwetterzoo Münster zal dit jaar haar deuren sluiten. Het complex werd uitgebaat door een private partner, welke het oude dolfijnenbad huurde. Het huurcontract liep echter zoals al langer gepland dit jaar af...

Om duurzaam verder te gaan met zeeleeuwen zouden er grote investeringen nodig zijn, welke het park niet wilde doorvoeren. Deze beslissing was al enkele jaren terug gemaakt. Medio dit jaar krijgen de zeeleeuwen daarom een nieuwe plek in een andere tuin.

Wat er straks wél te zien zal zijn in Münster? Dat wilt de dierentuin nog even voor zich houden...

https://www.wn.de/muenster/allwetterzoo ... xvVr5JAjN8

En dan nog te bedenken dat ik hier zelf ooit twee soorten dolfijnen gepresenteerd in zag worden. Nog geen 20 jaar later voldoet het zelfs niet meer duurzaam voor zeeleeuwen.

De tijd en evoluties in dierentuinen staan duidelijk niet stil!
Beetje hetzelfde verhaal als in Antwerpen lijkt me, daar zijn de dolfijnen 25 jaar weg en staat het complex intussen 3 jaar leeg.
Ik ben van mening dat zoals bij veel de klepel helemaal aant doorslaan is.
Tegen dit tempo zijn er binnen 20 jaar geen stadsdierentuinen meer met iets of wat dieren van betekenis.

Let wel, ik ben er niet op tegen dat de dieren meer ruimte krijgen, maar waar ligt de grens.
Sorry, maar nu praat je onzin. Dat een vierkant saai overdekt zwembad niet voor zeeleeuwen geschikt, heeft niets te maken met dat stadstuinen geen grote dieren meer kunnen houden. Er zijn zat voorbeelden van tuinen die op een bescheiden oppervlakte nog grote zoogdieren kunnen huisvesten. De tijd dat een Artis of een Antwerpen 100 soorten zoogdieren kon huisvesten is voorbij, maar er is zeker nog ruimte voor een paar grote publiekstrekkers...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

lintworm schreef:
06 feb 2024, 07:01
Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 03:56
Gorilla Gust schreef:
05 feb 2024, 22:33
De 'Robbenhaven' van Allwetterzoo Münster zal dit jaar haar deuren sluiten. Het complex werd uitgebaat door een private partner, welke het oude dolfijnenbad huurde. Het huurcontract liep echter zoals al langer gepland dit jaar af...

Om duurzaam verder te gaan met zeeleeuwen zouden er grote investeringen nodig zijn, welke het park niet wilde doorvoeren. Deze beslissing was al enkele jaren terug gemaakt. Medio dit jaar krijgen de zeeleeuwen daarom een nieuwe plek in een andere tuin.

Wat er straks wél te zien zal zijn in Münster? Dat wilt de dierentuin nog even voor zich houden...

https://www.wn.de/muenster/allwetterzoo ... xvVr5JAjN8

En dan nog te bedenken dat ik hier zelf ooit twee soorten dolfijnen gepresenteerd in zag worden. Nog geen 20 jaar later voldoet het zelfs niet meer duurzaam voor zeeleeuwen.

De tijd en evoluties in dierentuinen staan duidelijk niet stil!
Beetje hetzelfde verhaal als in Antwerpen lijkt me, daar zijn de dolfijnen 25 jaar weg en staat het complex intussen 3 jaar leeg.
Ik ben van mening dat zoals bij veel de klepel helemaal aant doorslaan is.
Tegen dit tempo zijn er binnen 20 jaar geen stadsdierentuinen meer met iets of wat dieren van betekenis.

Let wel, ik ben er niet op tegen dat de dieren meer ruimte krijgen, maar waar ligt de grens.
Sorry, maar nu praat je onzin. Dat een vierkant saai overdekt zwembad niet voor zeeleeuwen geschikt, heeft niets te maken met dat stadstuinen geen grote dieren meer kunnen houden. Er zijn zat voorbeelden van tuinen die op een bescheiden oppervlakte nog grote zoogdieren kunnen huisvesten. De tijd dat een Artis of een Antwerpen 100 soorten zoogdieren kon huisvesten is voorbij, maar er is zeker nog ruimte voor een paar grote publiekstrekkers...
Om nu zo vriendelijk te zijn dat ik onzin uitkraam is misschien vergaand.

We zijn het niet eens over mijn mening, dat is duidelijk, maar deze mening heb ik al jaar en dag. Stadstuinen zoals Antwerpen horen geen leeuwen, tijgers en luipaarden te hebben. Ze moeten niet olifanten, giraffen en nijlpaarden hebben.
Misschien 1 of 2 van deze dieren, maar niet alle 6. Je kan niet pakweg 1/3 de van de tuin reserveren voor 6 soorten.

Dit zeg ik al heel lang, ik haal nu Antwerpen aan, maar dit geld evengoed voor Olmen. Olifanten en giraffen, kies voor 1 van de 2.

Is dit onzin? Nee dit is een mening.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 07:26
lintworm schreef:
06 feb 2024, 07:01
Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 03:56
Gorilla Gust schreef:
05 feb 2024, 22:33
De 'Robbenhaven' van Allwetterzoo Münster zal dit jaar haar deuren sluiten. Het complex werd uitgebaat door een private partner, welke het oude dolfijnenbad huurde. Het huurcontract liep echter zoals al langer gepland dit jaar af...

Om duurzaam verder te gaan met zeeleeuwen zouden er grote investeringen nodig zijn, welke het park niet wilde doorvoeren. Deze beslissing was al enkele jaren terug gemaakt. Medio dit jaar krijgen de zeeleeuwen daarom een nieuwe plek in een andere tuin.

Wat er straks wél te zien zal zijn in Münster? Dat wilt de dierentuin nog even voor zich houden...

https://www.wn.de/muenster/allwetterzoo ... xvVr5JAjN8

En dan nog te bedenken dat ik hier zelf ooit twee soorten dolfijnen gepresenteerd in zag worden. Nog geen 20 jaar later voldoet het zelfs niet meer duurzaam voor zeeleeuwen.

De tijd en evoluties in dierentuinen staan duidelijk niet stil!
Beetje hetzelfde verhaal als in Antwerpen lijkt me, daar zijn de dolfijnen 25 jaar weg en staat het complex intussen 3 jaar leeg.
Ik ben van mening dat zoals bij veel de klepel helemaal aant doorslaan is.
Tegen dit tempo zijn er binnen 20 jaar geen stadsdierentuinen meer met iets of wat dieren van betekenis.

Let wel, ik ben er niet op tegen dat de dieren meer ruimte krijgen, maar waar ligt de grens.
Sorry, maar nu praat je onzin. Dat een vierkant saai overdekt zwembad niet voor zeeleeuwen geschikt, heeft niets te maken met dat stadstuinen geen grote dieren meer kunnen houden. Er zijn zat voorbeelden van tuinen die op een bescheiden oppervlakte nog grote zoogdieren kunnen huisvesten. De tijd dat een Artis of een Antwerpen 100 soorten zoogdieren kon huisvesten is voorbij, maar er is zeker nog ruimte voor een paar grote publiekstrekkers...
Om nu zo vriendelijk te zijn dat ik onzin uitkraam is misschien vergaand.

We zijn het niet eens over mijn mening, dat is duidelijk, maar deze mening heb ik al jaar en dag. Stadstuinen zoals Antwerpen horen geen leeuwen, tijgers en luipaarden te hebben. Ze moeten niet olifanten, giraffen en nijlpaarden hebben.
Misschien 1 of 2 van deze dieren, maar niet alle 6. Je kan niet pakweg 1/3 de van de tuin reserveren voor 6 soorten.

Dit zeg ik al heel lang, ik haal nu Antwerpen aan, maar dit geld evengoed voor Olmen. Olifanten en giraffen, kies voor 1 van de 2.

Is dit onzin? Nee dit is een mening.
Ik zou Münster niet met Antwerpen willen vergelijken. Antwerpen ligt midden in de stad en heeft geen enkele mogelijkheid om uit te breiden. Antwerpen is ook maar 11 hectare groot.

Münster is 30 hectare groot en wordt aan 3 kanten omringd door bos of weiland. Dat zou ik dus geen stadsdierentuin willen noemen.

Wat je zegt over kleine tuinen met dieren die grote verblijven nodig hebben, ja dat ben ik wel met je eens. Krefeld vind ik ook zo'n voorbeeld met de neushoorns en olifanten

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 07:26
lintworm schreef:
06 feb 2024, 07:01
Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 03:56
Gorilla Gust schreef:
05 feb 2024, 22:33
De 'Robbenhaven' van Allwetterzoo Münster zal dit jaar haar deuren sluiten. Het complex werd uitgebaat door een private partner, welke het oude dolfijnenbad huurde. Het huurcontract liep echter zoals al langer gepland dit jaar af...

Om duurzaam verder te gaan met zeeleeuwen zouden er grote investeringen nodig zijn, welke het park niet wilde doorvoeren. Deze beslissing was al enkele jaren terug gemaakt. Medio dit jaar krijgen de zeeleeuwen daarom een nieuwe plek in een andere tuin.

Wat er straks wél te zien zal zijn in Münster? Dat wilt de dierentuin nog even voor zich houden...

https://www.wn.de/muenster/allwetterzoo ... xvVr5JAjN8

En dan nog te bedenken dat ik hier zelf ooit twee soorten dolfijnen gepresenteerd in zag worden. Nog geen 20 jaar later voldoet het zelfs niet meer duurzaam voor zeeleeuwen.

De tijd en evoluties in dierentuinen staan duidelijk niet stil!
Beetje hetzelfde verhaal als in Antwerpen lijkt me, daar zijn de dolfijnen 25 jaar weg en staat het complex intussen 3 jaar leeg.
Ik ben van mening dat zoals bij veel de klepel helemaal aant doorslaan is.
Tegen dit tempo zijn er binnen 20 jaar geen stadsdierentuinen meer met iets of wat dieren van betekenis.

Let wel, ik ben er niet op tegen dat de dieren meer ruimte krijgen, maar waar ligt de grens.
Sorry, maar nu praat je onzin. Dat een vierkant saai overdekt zwembad niet voor zeeleeuwen geschikt, heeft niets te maken met dat stadstuinen geen grote dieren meer kunnen houden. Er zijn zat voorbeelden van tuinen die op een bescheiden oppervlakte nog grote zoogdieren kunnen huisvesten. De tijd dat een Artis of een Antwerpen 100 soorten zoogdieren kon huisvesten is voorbij, maar er is zeker nog ruimte voor een paar grote publiekstrekkers...
Om nu zo vriendelijk te zijn dat ik onzin uitkraam is misschien vergaand.

We zijn het niet eens over mijn mening, dat is duidelijk, maar deze mening heb ik al jaar en dag. Stadstuinen zoals Antwerpen horen geen leeuwen, tijgers en luipaarden te hebben. Ze moeten niet olifanten, giraffen en nijlpaarden hebben.
Misschien 1 of 2 van deze dieren, maar niet alle 6. Je kan niet pakweg 1/3 de van de tuin reserveren voor 6 soorten.

Dit zeg ik al heel lang, ik haal nu Antwerpen aan, maar dit geld evengoed voor Olmen. Olifanten en giraffen, kies voor 1 van de 2.

Is dit onzin? Nee dit is een mening.

Dat kleine stadstuinen (waarvan Munster er dus geen is) niet meer alle grote soorten zouden moeten hebben en daarin keuzes moeten maken, onderstreep ik volledig. Ik snap niet waarom Antwerpen zo nodig moet inzetten op olifanten en dan ook nog neushoorns terughalen + het jubileumcomplex inrichten voor grote dieren. Al

Wat ik onzin noem is dat je een uitgesproken mening geeft over een tuin waarvan je duidelijk geen enkel idee hebt. Ruimte is in Munster het probleem niet en om dat dan door te generaliseren met dat over 20 jaar stadstuinen geen dieren van betekenis hebben, is ook nergens op gebaseerd. Kijk naar welke dieren Antwerpen en Artis op inzetten, dan hoef je voor grote dieren niet bang te zijn. Ik ben wel heel blij dat een tuin als Artis betere keuzes maakt dan een Antwerpen met welke grote dieren ze wel en niet kunnen houden (en dat heeft ze geen bezoeker gekost). Waar ze in Artis en veel andere Nederlandse tuinen de mist in gaan wat mij betreft is dat ze lijden aan "Dublin disease": ze vergeten te investeren in kleinere soorten. Ik was afgelopen weekend in Artis en het is schrijnend dat bij nieuwbouwprojecten alleen in een grote soort geinvesteerd wordt, waarbij je in Duitsland of Oost Europa hier altijd ook nog zijverblijven met kleinere soorten zou vinden. Hetzelfde geldt voor de fraaie volieres die gewoon onderbezet zijn in veel gevallen of slechts 1 te grote soort houden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
06 feb 2024, 08:31
Ik zou Münster niet met Antwerpen willen vergelijken. Antwerpen ligt midden in de stad en heeft geen enkele mogelijkheid om uit te breiden. Antwerpen is ook maar 11 hectare groot.

Münster is 30 hectare groot en wordt aan 3 kanten omringd door bos of weiland. Dat zou ik dus geen stadsdierentuin willen noemen.

Wat je zegt over kleine tuinen met dieren die grote verblijven nodig hebben, ja dat ben ik wel met je eens. Krefeld vind ik ook zo'n voorbeeld met de neushoorns en olifanten
Akkoord, Münster heeft net geen 3× de oppervlakte van Antwerpen.

Maar een olifant, giraf heeft toch al snel een 1000 m2 per dier nodig vind ik.
Leeuwen, tijgers, nijlpaarden en buffels zo'n 500 m2 per dier.
Luipaarden afhankelijk van de soort 250 tot 500 m2.

Wil je dan nog wat serres, tropenhal, volières,... en natuurlijk groen, paden, speelruimte voor kinderen, eetfaciliteiten zijn zelfs 30 hectare snel vol hoor.

Maar uw punt van stadstuin klopt wel, was even uit het oog verloren dat münster 30 hectare beslaat.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door dehaas »

Ik ben het volledig eens met Lintworm; het lijkt me zeer verstandig dat er geen zeeleeuwen (of dolfijnen) worden gehouden in die kleine badkuipen. Bovendien heb ik maar zelden verblijven gezien die geschikt zijn bevonden voor zeeleeuwen en dolfijnen. Zo vind ik bijvoorbeeld dat zelfs Artis eigenlijk niet acceptabel is, al is het nog altijd beter dan het kleine peuterbadje in Krefeld. Persoonlijk vind ik dat Blijdorp ongeveer de ondergrens is wat betreft geschiktheid.

Verder is de discussie over hoeveel grote en kleine dieren een (stads)dierentuin kan en zou moeten huisvesten een geheel andere kwestie. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in stadsdierentuinen moeilijk is om zeeleeuwen voldoende ruimte te bieden zonder concessies te doen aan de ruimte voor andere diersoorten. Dus persoonlijk zou ik dan gaan voor een kleinere of minder snelle zeezoogdiersoort.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Ik kan hier nog aan toevoegen dat Antwerpen geen 11 ha, maar in werkelijkheid zelfs geen 10 ha groot is. Makkelijk na te meten in Geopunt Vlaanderen
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
06 feb 2024, 08:57
...

Dat kleine stadstuinen (waarvan Munster er dus geen is) niet meer alle grote soorten zouden moeten hebben en daarin keuzes moeten maken, onderstreep ik volledig. Ik snap niet waarom Antwerpen zo nodig moet inzetten op olifanten en dan ook nog neushoorns terughalen + het jubileumcomplex inrichten voor grote dieren. Al

Wat ik onzin noem is dat je een uitgesproken mening geeft over een tuin waarvan je duidelijk geen enkel idee hebt. Ruimte is in Munster het probleem niet en om dat dan door te generaliseren met dat over 20 jaar stadstuinen geen dieren van betekenis hebben, is ook nergens op gebaseerd. Kijk naar welke dieren Antwerpen en Artis op inzetten, dan hoef je voor grote dieren niet bang te zijn. Ik ben wel heel blij dat een tuin als Artis betere keuzes maakt dan een Antwerpen met welke grote dieren ze wel en niet kunnen houden (en dat heeft ze geen bezoeker gekost). Waar ze in Artis en veel andere Nederlandse tuinen de mist in gaan wat mij betreft is dat ze lijden aan "Dublin disease": ze vergeten te investeren in kleinere soorten. Ik was afgelopen weekend in Artis en het is schrijnend dat bij nieuwbouwprojecten alleen in een grote soort geinvesteerd wordt, waarbij je in Duitsland of Oost Europa hier altijd ook nog zijverblijven met kleinere soorten zou vinden. Hetzelfde geldt voor de fraaie volieres die gewoon onderbezet zijn in veel gevallen of slechts 1 te grote soort houden.
Dat is ook mijn frustratie, het zijn net de kleinere soorten die een toegevoegde waarde hebben voor een bezoeker zoals ik. Eerlijk gezegd, kijk ik nauwelijks nog naar olifanten of leeuwen, die heb ik al ontelbare malen gezien. Het zijn ook de kleinere soorten/verblijven die een bezoek aan een gebouw spannend maken. Zo'n olifantentempel en Bonobogebouw in PL, na 2x heb je dit toch ook helemaal gezien? Hadden ze daar nu eens aan die lange muur van de bezoekersruimte een lang terrarium voor reuzensalamanders of een volière voor primaten bijgebouwd, het zou een wereld van verschil maken.

Er zijn idd plaatsen waar ze dit bijzonder goed begrepen hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Het probleem is dat de huidige tuinen zich bijna volledig richten op dagjesmensen. Freaks zoals hier word geen rekening mee gehouden wegens een veel te klein aandeel in de bezoekcijfers.
Het feit wat Apenarend aanhaalde is waarschijnlijk ook de reden dat mijn aantal dierentuinbezoeken na Corona nauwelijks terug opgelopen zijn, het is vaak éénzelfde soep aan soorten. Ik ga al zeker zo graag naar een botanische tuin tegenwoordig.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 13:48
Het probleem is dat de huidige tuinen zich bijna volledig richten op dagjesmensen. Freaks zoals hier word geen rekening mee gehouden wegens een veel te klein aandeel in de bezoekcijfers.
En dat terwijl het heus niet alleen freaks zijn die fan zijn van kleine soorten. Ik heb soms het gevoel dat op het managementniveau van sommige dierentuinen enigszins onderschat wordt hoeveel aantrekkingskracht bepaalde kleine of minder bekende soorten kunnen hebben voor de modale bezoeker als je het op een goede manier inkleedt.

Nu, om het zeeleeuwenbassin van Münster terug op tafel te brengen: ik snap wel dat men hier niet mee verder wil. Het toeval wil dat ik twee dagen geleden voor het eerst in de Allwetterzoo was, en dit hele complex is gewoonweg afgeleefd. Je ziet dat er in geen jaren nog maar iets verbeterd is aan het uitzicht van het gebouw en binnen hangt er een chloorgeur die bijna niet te harden is. Er zouden al een heleboel investeringen moeten gebeuren om het verblijf een beetje toonbaar te maken voor de bezoeker, en dan spreek ik nog niet over het dierenwelzijnsaspect. Het staat volgens mij buiten kijf dat het verblijf wat dat laatste betreft gedateerd is. Ik zou zelfs durven zeggen dat zelfs het ex-dolfinarium van Antwerpen in haar laatste dagen op alle vlakken in betere staat verkeerde.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door zoofan »

Het gaat ook niet enkel om het verdwijnen van kleine soorten. De variatie in runderen en antilopen, herten, zeezoogdieren, meerkatten is nu veel minder dan dertig jaar geleden. Met dank aan eaza.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door daniel1109 »

Zoozot schreef:
06 feb 2024, 19:03

Nu, om het zeeleeuwenbassin van Münster terug op tafel te brengen: ik snap wel dat men hier niet mee verder wil. Het toeval wil dat ik twee dagen geleden voor het eerst in de Allwetterzoo was, en dit hele complex is gewoonweg afgeleefd. Je ziet dat er in geen jaren nog maar iets verbeterd is aan het uitzicht van het gebouw en binnen hangt er een chloorgeur die bijna niet te harden is. Er zouden al een heleboel investeringen moeten gebeuren om het verblijf een beetje toonbaar te maken voor de bezoeker, en dan spreek ik nog niet over het dierenwelzijnsaspect. Het staat volgens mij buiten kijf dat het verblijf wat dat laatste betreft gedateerd is. Ik zou zelfs durven zeggen dat zelfs het ex-dolfinarium van Antwerpen in haar laatste dagen op alle vlakken in betere staat verkeerde.
Het zeeleeuwen verblijf is ook zeker niet meer van deze tijd. Maar dat vind ik in Münster ook van het leeuwen verblijf (of überhaupt de binnenverblijven van de grote katten).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
06 feb 2024, 19:16
Het zeeleeuwen verblijf is ook zeker niet meer van deze tijd. Maar dat vind ik in Münster ook van het leeuwen verblijf (of überhaupt de binnenverblijven van de grote katten).
Het buitenverblijf van de leeuwen in Münster is inderdaad gedateerd, maar het binnenverblijf is juist behoorlijk ruim. Bij de tijgers en panters is het net andersom: die hebben vrij moderne nieuwe buitenverblijven gekregen, maar nog steeds hun oude binnenkooien.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

zoofan schreef:
06 feb 2024, 19:06
Het gaat ook niet enkel om het verdwijnen van kleine soorten. De variatie in runderen en antilopen, herten, zeezoogdieren, meerkatten is nu veel minder dan dertig jaar geleden. Met dank aan eaza.
In mijn ogen ook zorgwekkend, het zorgt ervoor dat veel dierentuinen evolueren in een eenheids 'unoxworst' zoals we zo mooi over diverse Nederlandse tuinen zeggen. ;)

Pakawi hierin noemen qua vergelijkingen is wat vergaand. Daar is op zich ruimte genoeg als men herschikt. In het Antwerpen dat gezien haar zeeleeuwencomplex ook genoemd wordt is de ruimtelijke uitdaging van een gehele andere orde.

Voor Münster... de tuin heeft ruimte genoeg, ik was er ook recent. Als ze willen kunnen ze deze dieren goed presenteren, bijvoorbeeld zoals in het nabijgelegen Osnabrück.

Maar iedereen weet dat dit duur is, en dat showdieren onder druk staan. Zeeleeuwen zijn geen dolfijnen... maar de lijn is makkelijk door te trekken.

Het feit dat een private firma het zeeleeuwenbassin bleef invullen na de dolfijnen... zegt eigenlijk toch genoeg? De dierentuin had eigenlijk toch al deze keuze gemaakt lijkt me. Waarom zou men anders deze constructie gekozen hebben? Iemand daar een zicht op?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door lintworm »

zoofan schreef:
06 feb 2024, 19:06
Het gaat ook niet enkel om het verdwijnen van kleine soorten. De variatie in runderen en antilopen, herten, zeezoogdieren, meerkatten is nu veel minder dan dertig jaar geleden. Met dank aan eaza.

Ik raad je aan deze thread te lezen:
https://www.zoochat.com/community/threa ... ry.488109/

De realiteit is gecompliceerder, er is geen netto achteruitgang aan aantallen zoogdiersoorten in Europa deze eeuw... Achteruitgang van primaten en antilopen is gecompenseerd door toename van onder andere buideldieren en carnivoren. De oude stadstuinen hebben veel aan diversiteit verloren, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd in Frankrijk en Oost Europa.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
06 feb 2024, 20:12
zoofan schreef:
06 feb 2024, 19:06
Het gaat ook niet enkel om het verdwijnen van kleine soorten. De variatie in runderen en antilopen, herten, zeezoogdieren, meerkatten is nu veel minder dan dertig jaar geleden. Met dank aan eaza.

Ik raad je aan deze thread te lezen:
https://www.zoochat.com/community/threa ... ry.488109/

De realiteit is gecompliceerder, er is geen netto achteruitgang aan aantallen zoogdiersoorten in Europa deze eeuw... Achteruitgang van primaten en antilopen is gecompenseerd door toename van onder andere buideldieren en carnivoren. De oude stadstuinen hebben veel aan diversiteit verloren, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd in Frankrijk en Oost Europa.
Ik ken jouw, zeer interessante en originele, thread uiteraard. Toch, ik ben nog niet helemaal overtuigd op dat vlak. Een paar new kids on the block en een exuberante ontwikkeling in een bepaald deel van Europa, doen niets af aan het gevoel dat in West-Europa er wel degelijk een achteruitgang is voor heel wat taxa: middelgrote primaten, kleine tropische katten, duikers, arenden, toerako's, tropische runderen, etc.

En niet alleen in de Benelux btw, ik vond bv. Oostenrijk-Zwitserland qua zoogdieren absoluut geen topper.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
06 feb 2024, 20:46
lintworm schreef:
06 feb 2024, 20:12
zoofan schreef:
06 feb 2024, 19:06
Het gaat ook niet enkel om het verdwijnen van kleine soorten. De variatie in runderen en antilopen, herten, zeezoogdieren, meerkatten is nu veel minder dan dertig jaar geleden. Met dank aan eaza.

Ik raad je aan deze thread te lezen:
https://www.zoochat.com/community/threa ... ry.488109/

De realiteit is gecompliceerder, er is geen netto achteruitgang aan aantallen zoogdiersoorten in Europa deze eeuw... Achteruitgang van primaten en antilopen is gecompenseerd door toename van onder andere buideldieren en carnivoren. De oude stadstuinen hebben veel aan diversiteit verloren, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd in Frankrijk en Oost Europa.
Ik ken jouw, zeer interessante en originele, thread uiteraard. Toch, ik ben nog niet helemaal overtuigd op dat vlak. Een paar new kids on the block en een exuberante ontwikkeling in een bepaald deel van Europa, doen niets af aan het gevoel dat in West-Europa er wel degelijk een achteruitgang is voor heel wat taxa: middelgrote primaten, kleine tropische katten, duikers, arenden, toerako's, tropische runderen, etc.

En niet alleen in de Benelux btw, ik vond bv. Oostenrijk-Zwitserland qua zoogdieren absoluut geen topper.
Natuurlijk zijn er wel veranderingen het aantal soorten van hoefdieren en primaten is gedaald sinds 2000, maar bijv. in 1995 was de blauwe duiker de enige duikersoort in Europa, rode en geelrugduiker zijn pas eind jaren 90 op het toneel verschenen. Dat die soorten in NL nu weer verdwenen zijn, betekent niet zoveel, aangezien dat op andere locaties gecompenseerd is. In 2000 konden we alleen maar dromen om schubdieren, quokka's etc. in Europa te zien, ja er verdwijnen dingen, maar die komen ook weer terug.

In Belgie is het aantal zoogdiersoorten sinds 2000 gedaald in Antwerpen en Planckendael, maar de toename van Pairi Daiza veegt dat dubbel weg. In Nederland wordt de achteruitgang in soorten zoogdieren van Artis, Blijdorp en Burgers' ook ruimschoots gecompenseerd door Overloon, Gaiazoo, ZieZoo etc, en dat is puur op EAZA-niveau. Welke soorten exact verdwenen zijn en of er alleen maar algemenere soorten voor terugkomen, durf ik niet te zeggen. Mijn gevoel zegt dat dit allemaal wel meevalt, maar zolang er geen data is die het tegendeel bewijst, zou ik proberen iets genuanceerder te kijken.

Zwitserland en Oostenrijk zijn ook nooit de landen geweest met soortenrijke tuinen, daar lag de nadruk al langer op de verblijven en waren de echte verzamelaars altijd schaars. Qua aantallen soorten is het daar over het geheel genomen stabiel gebleven qua zoogdieren sinds 2000.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
06 feb 2024, 19:45
Het feit dat een private firma het zeeleeuwenbassin bleef invullen na de dolfijnen... zegt eigenlijk toch genoeg? De dierentuin had eigenlijk toch al deze keuze gemaakt lijkt me. Waarom zou men anders deze constructie gekozen hebben? Iemand daar een zicht op?
De constructie lijkt mij vooral historisch gegroeid te zijn. Als ik het goed heb, is het dolfinarium in Münster indertijd begonnen als een dependance van het dolfinarium van Harderwijk (min of meer zoals ook het Boudewijnpark begonnen is). Oorspronkelijk was het zo dat het volledige dolfinarium, inclusief de gebouwen, eigendom waren van Harderwijk en dat het dolfinarium apart te betalen was bovenop de entree tot de dierentuin, maar later kreeg het dolfinarium een vast bedrag per bezoeker van de Allwetterzoo.

De oorspronkelijke eigenaars van het dolfinarium van Harderwijk hebben de vestiging in Münster ook na de verkoop van het "moederpark" in Nederland begin jaren '90 zelf in handen gehouden, tot de boel in 2012 werd overgekocht door Henk Hiddingh, ex-directeur van Dierenpark Emmen. Onder diens leiding zijn een jaar later de dolfijnen vertrokken en toen pas zijn de gebouwen en infrastructuur van het dolfinarium verkocht aan de Allwetterzoo zelf, waarna men de firma van Hiddingh bleef inhuren voor de zeeleeuwen en de exploitatie van de shows en de inpandige verkoopstand. Ik geloof dat die overdracht inderdaad al gebeurde met het oog op een toekomstige uitfasering van de zeeleeuwenshows.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Duitse dierentuin gaat bavianen doden omdat er geen ruimte meer voor ze is

Een dierentuin in de Duitse deelstaat Beieren komt met triest nieuws: meerdere Guinese bavianen worden de komende tijd gedood. In Tiergarten Nürnberg leven te veel apen: er is te weinig ruimte in het verblijf. Het dierenpark ziet nog maar één oplossing: overtollige bavianen zullen afgemaakt moeten worden.

"We zijn beland bij een door mensen gecreëerd dilemma dat ons dwingt om beslissingen te nemen die niet goed aanvoelen", aldus Tiergarten-directeur Dag Encke. De bavianengroep wordt langzaam maar zeker te groot. Men bekeek in overleg met dierentuinvereniging EAZA verschillende oplossingen, maar al die maatregelen hadden niet het gewenste effect.

Het uitzetten van de dieren in het wild is geen optie, omdat er geen geschikte habitats bestaan. "We moeten de groep zo genetisch divers mogelijk houden in een beperkte ruimte en we willen dat de dieren zich voortplanten inclusief sociale verrijking." In andere parken is eveneens geen plek.

Dierenwelzijn
Het vergroten van het verblijf behoort ook niet tot de mogelijkheden. Na het raadplegen met experts bleek het doden van dieren de enige redelijke oplossing. Daarbij wordt het dierenwelzijn in acht genomen, belooft Tiergarten Nürnberg.

Maar waarom worden alle dieren niet gesteriliseerd? "Op advies van EAZA moeten we een reservepopulatie opbouwen. De populatie van Guinese bavianen in de natuur neemt al jaren af, dus onomkeerbare onvruchtbaarheid is geen optie. Bovendien is het goed dat de dieren zich kunnen voortplanten voor hun sociale leven."

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie