Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Limburg vooruit »

Raf schreef:
22 mei 2021, 07:54
Je hebt gelijk. De beren waren echter al het verblijf van de zwijnen in gegaan, door de boom als brug te gebruiken. Daar is het hek een stuk lager, waardoor ze zo bij het publiek hadden kunnen staan.

Ze waren overigens al begonnen om een zwijn aan te vallen, wordt gezegd.
Terechte beslissing dus
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Gorilla Gust »

Een verblijf met een laag hek waar ze zo over konden... en verdoving die pas na 20minuten zou werken. Als je dan de menselijke factor en bezoekers/ omwonende die in gevaar kunnen kopen erbij krijgt, dan is het een jammere doch heldere en logische verklaring voor deze afloop. Het verblijf (zie https://www.zsl.org/sites/default/files ... %20NEW.pdf) zit immers in een uithoek tegen de rand van het park aan.

Ik zou me qua kritiek meer richten op het nakijken van de bomen en eventuele stormschade. Al is dat in een bosrijk stuk park makkelijker gezegd dan gedaan. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Zoozot »

In de potentieel gevaarlijke situatie waarin men zat, viel het inderdaad te verantwoorden waarom men deze betreurenswaardige keuze gemaakt heeft.

Alleen vraag ik me wel af waarom men die beren niet eerder had binnengehaald, vanaf het moment dat de storm opstak. Ik meen dat er dichter bij huis tuinen zijn waar men vaste protocollen heeft dat gevaarlijke roofdieren bij stormweer sowieso binnen worden gezet; juist om te vermijden dat deze door eventuele stormschade zouden kunnen ontsnappen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door rick04 »

Ja klopt, het zwijn is nu in een dierenkliniek om op te knappen.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
22 mei 2021, 13:30
In de potentieel gevaarlijke situatie waarin men zat, viel het inderdaad te verantwoorden waarom men deze betreurenswaardige keuze gemaakt heeft.

Alleen vraag ik me wel af waarom men die beren niet eerder had binnengehaald, vanaf het moment dat de storm opstak. Ik meen dat er dichter bij huis tuinen zijn waar men vaste protocollen heeft dat gevaarlijke roofdieren bij stormweer sowieso binnen worden gezet; juist om te vermijden dat deze door eventuele stormschade zouden kunnen ontsnappen.
Dat laatste zou ik inderdaad als grootste punt van kritiek zien. Boomonderhoud en toezicht is uiteraard belangrijk, maar 100% zekerheid heb je toch nooit als je met bomen werkt.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door rick04 »

Stormschade kan ook van het een op andere moment pas opgemerkt worden, in Vogelpark Avifauna stond er in het pinguïnverblijf laatst met de storm ook een boom op omvallen, omdat er pinguïns onder broedde was het een gevalletje 'dier in nood' waardoor de brandweer kwam en de boom veilig heeft vastgezet.

Hierna hebben we gelijk alle bomen goed bekeken naar stevigheid om zoiets te voorkomen in de toekomst. Zeker in verblijven met roofdieren moet daar naar mijn idee goed naar worden gekeken om zulke voorvallen te voorkomen in de toekomt.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
22 mei 2021, 07:35
Raf schreef:
22 mei 2021, 07:26
In Dunstanle waren twee berinnen ontsnapt nadat een boom door de harde wind over de afscheiding tussen hun verblijf en dat van de zwijnen was gevallen. Omdat ze hierdoor makkelijk uit het verblijf zouden kunnen ontsnappen zijn ze uit voorzorg afgeschoten.

Zie ook: https://www.dunstabletoday.co.uk/news/p ... es-3246540
Als ze niet uit het verblijf waren hadden ze ze toch met eten naar binnen kunnen proberen te lokken! Als ze buiten het verblijf zaten is het neerschieten correct, maar dit speelt alleen maar in die natuurorganisatie's hun voordeel.
De derde beer die het verblijf nog niet had verlaten is overigens wel in zijn/haar binnenverblijf gelokt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Limburg vooruit »

Ken je dat gezegde van die stuurlui? Ik laat mij daar ook aan vangen, en daarna denk je dan 'ze hadden geen andere keuze'.

Ik had als directeur net dezelfde beslissing genomen.
En zo was het ook met de leeuw in Planckendael, de chimpansees in Amersfoort,...
Het zijn geen chihuahuas waar we over spreken hè. Al zou ik die ook schieten, veel te bijtgevaarlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door MennoPebesma »

In Chester zoo is een koppel Coquerel's Sifaka's uit Amerika aangekomen. Het is de eerste keer dat deze soort voet aan wal zet in Europa.

Het vrouwtje Beatrice (8) en het mannetje Elliot (8) werden verwelkomd in de dierentuin na een reis van bijna 4.000 mijl vanuit het Duke Lemur Centre, een organisatie in North Carolina die lemuren bestudeert en beschermt.

Drie andere paren zullen spoedig volgen en verhuizen naar twee dierentuinen in Duitsland die, samen met Chester Zoo, een essentieel nieuw Europees fokprogramma voor de dieren zullen opzetten.

Bron: https://www.chesterzoo.org/news/rare-da ... t-the-zoo/


Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door rick04 »

Heel erg gaaf! Is er al bekend welke Duitse parken deze soort krijgen? Mijn gevoel zegt Berlijn en Leipzig of Frankfurt.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
27 mei 2021, 19:20
Heel erg gaaf! Is er al bekend welke Duitse parken deze soort krijgen? Mijn gevoel zegt Berlijn en Leipzig of Frankfurt.
Het is volgens mij niet bekend welke Duitse parken ze krijgen. Tierpark Berlin is wel de coördinator van het nieuwe EEP. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zij ze ook krijgen, maar die kans is dan wel aanwezig natuurlijk.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
27 mei 2021, 19:35
rick04 schreef:
27 mei 2021, 19:20
Heel erg gaaf! Is er al bekend welke Duitse parken deze soort krijgen? Mijn gevoel zegt Berlijn en Leipzig of Frankfurt.
Het is volgens mij niet bekend welke Duitse parken ze krijgen. Tierpark Berlin is wel de coördinator van het nieuwe EEP. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zij ze ook krijgen, maar die kans is dan wel aanwezig natuurlijk.
Op ZooChat lees ik dat Berlijn en Keulen ze als het goed is krijgen, in Keulen komen ze dan naast het neushoorngebouw.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
27 mei 2021, 19:41
Op ZooChat lees ik dat Berlijn en Keulen ze als het goed is krijgen, in Keulen komen ze dan naast het neushoorngebouw.
Ik zocht op ZooFreunde ook even en daar werden ook TP Berlijn en Keulen genoemd. In eerdere berichten werdt voor het vierde koppel Bristol Zoo genoemd, maar aangezien zij gaan sluiten gaan ze daar niet meer heen denk ik. Door een aantal forumleden daar werdt destijds ook Apenheul benoemd als locatie waar zij dachten dat ze misschien naartoe zouden kunnen gaan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
27 mei 2021, 19:41
MennoPebesma schreef:
27 mei 2021, 19:35
rick04 schreef:
27 mei 2021, 19:20
Heel erg gaaf! Is er al bekend welke Duitse parken deze soort krijgen? Mijn gevoel zegt Berlijn en Leipzig of Frankfurt.
Het is volgens mij niet bekend welke Duitse parken ze krijgen. Tierpark Berlin is wel de coördinator van het nieuwe EEP. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zij ze ook krijgen, maar die kans is dan wel aanwezig natuurlijk.
Op ZooChat lees ik dat Berlijn en Keulen ze als het goed is krijgen, in Keulen komen ze dan naast het neushoorngebouw.
Deze soort gaat naar Tierpark en idd Keulen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door rick04 »

Duke Lemur Center had begin dit jaar nog 13.14.3.2 Coquerel's sifaka's, daarvan gaan er 4.4 naar Europa, ze kweken daar bijna jaarlijks met deze soort.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Gorilla Gust »

De Amerikaanse Carole Baskin, bekend en berucht uit de Netflix documentaire Tiger King 🐯👑, haalt namens haar Big Cat Rescue organisatie uit naar het Engelse Big Cat Sanctuary waar men recent wist deel te nemen aan het internationale kweekprogramma met de jaguars met het koppeltje Neron (voorheen uit Artis) en Keira.

Ze is daarbij van mening dat een opvangcentrum niet zou mogen kweken met haar dieren.

https://www.kentonline.co.uk/ashford/ne ... K_oabLISsY
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Gorilla Gust »

Het Schotse Blair Drummond Safari Park ligt onder vuur na diverse klachten omtrent dierenwelzijn welke door medewerkers aan de instanties werden overgemaakt. De komst van leeuwenman Zulu (2016) uit het oude Dierenpark Emmen is één van de onderzochte zaken. Hij zou twee vrouwelijke soortgenoten dodelijk verwond hebben door een gebrek aan adequate separatie en introductiemogelijkheden.

https://www.thescottishsun.co.uk/news/s ... dead-lion/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
06 jun 2021, 15:29
Het Schotse Blair Drummond Safari Park ligt onder vuur na diverse klachten omtrent dierenwelzijn welke door medewerkers aan de instanties werden overgemaakt. De komst van leeuwenman Zulu (2016) uit het oude Dierenpark Emmen is één van de onderzochte zaken. Hij zou twee vrouwelijke soortgenoten dodelijk verwond hebben door een gebrek aan adequate separatie en introductiemogelijkheden.
Opvallend, in Emmen was het naar mijn weten een redelijk rustige man. Hij moest daar juist vertrekken omdat de dames hem aanvielen in plaats van andersom. Al had men in Emmen natuurlijk wel de mogelijkheden om snel in te grijpen en de dieren te separeren en het is natuurlijk gissen wat er zou gebeurd zijn als ze niet op tijd hadden ingegrepen. De huidige Emmense leeuwenman Dudley kwam overigens ook vanuit dit park als vervanging van Zulu.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Gorilla Gust »

Het Engelse South Lakes Safari Zoo heeft onverwacht en tijdelijk de deuren moeten sluiten door een juridisch administratief geschil met de eigenaars. De Zoo managers onder de Cumbria Zoo Company hadden een aanslepend conflict met de grondeigenaar (The Zoo Investment Company) laten escaleren.

Doch wordt er verwacht dat deze sluiting slechts tijdelijk zal zijn. Ondertussen zijn de dieren en hun verzorging een prioriteit, ook namens de grondeigenaars.

https://www.nwemail.co.uk/news/19354967 ... 8SqQq0hH5w
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic (nieuws) Zoos Verenigd Koninkrijk en Ierland

Bericht door Niels Grootegans »

Het blijft een roerige situatie daar dus...

Plaats reactie