Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Het valt me wel op dat over bepaalde aspecten van het voorgaande masterplan met geen woord meer gerept wordt. Er lag bijvoorbeeld een plan op tafel om voor de olifanten van de Zoologischer Garten een nieuw verblijf te bouwen op het uitbreidingsgebied over het Landwehrkanal, en het oude olifantenhuis dan te verbouwen voor gorilla's. Ik heb de indruk dat het plan van de olifanten inmiddels geschrapt is en men voor de gorilla's een andere oplossing gevonden heeft?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
01 feb 2023, 14:51
Het valt me wel op dat over bepaalde aspecten van het voorgaande masterplan met geen woord meer gerept wordt. Er lag bijvoorbeeld een plan op tafel om voor de olifanten van de Zoologischer Garten een nieuw verblijf te bouwen op het uitbreidingsgebied over het Landwehrkanal, en het oude olifantenhuis dan te verbouwen voor gorilla's. Ik heb de indruk dat het plan van de olifanten inmiddels geschrapt is en men voor de gorilla's een andere oplossing gevonden heeft?
Is mij ook opgevallen. Al zou het olifantenhuis op termijn ook voor de orang oetans kunnen gebruikt worden, gelet op de aanwezige hoogte in het binnenverblijf, toch geschikter voor die soort.

Bijkomend zie ik nu voor het eerst dat men aan beide kanten van het roofdierenhuis buitenverblijven gaat bouwen aan de overzijde van het bezoekerspark. Ik dacht dat dat eerst enkel aan de kant van de vijver was voorzien.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
01 feb 2023, 17:42
Is mij ook opgevallen. Al zou het olifantenhuis op termijn ook voor de orang oetans kunnen gebruikt worden, gelet op de aanwezige hoogte in het binnenverblijf, toch geschikter voor die soort.
Ik dacht dat het originele plan ook was dat naast de gorilla's ook de orang-oetans naar het olifantenverblijf gingen verhuizen, maar ik weet niet of men het olifantengebouw daarbij wou behouden of het afbreken en een volledig nieuw mensapencomplex in de plaats zetten. In ieder geval lijkt het er nu meer op dat de olifanten (althans voorlopig) blijven waar ze zitten en dat de gorilla's elders in de tuin komen, maar waar is me nog niet duidelijk. Ik neem aan dat de orangs dan gewoon mee betrokken worden bij de toekomstige vernieuwing van het apenhuis.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
01 feb 2023, 18:06
Apenarend schreef:
01 feb 2023, 17:42
Is mij ook opgevallen. Al zou het olifantenhuis op termijn ook voor de orang oetans kunnen gebruikt worden, gelet op de aanwezige hoogte in het binnenverblijf, toch geschikter voor die soort.
Ik dacht dat het originele plan ook was dat naast de gorilla's ook de orang-oetans naar het olifantenverblijf gingen verhuizen, maar ik weet niet of men het olifantengebouw daarbij wou behouden of het afbreken en een volledig nieuw mensapencomplex in de plaats zetten. In ieder geval lijkt het er nu meer op dat de olifanten (althans voorlopig) blijven waar ze zitten en dat de gorilla's elders in de tuin komen, maar waar is me nog niet duidelijk. Ik neem aan dat de orangs dan gewoon mee betrokken worden bij de toekomstige vernieuwing van het apenhuis.
Ik dacht dat men het bestaande gebouw zou gebruiken maar dat kan natuurlijk veranderd zijn. Misschien zullen we het snel weten: indien de Aziatische olifanten vertrekken, zal dat voor de gorilla's zijn. Tegen mijn veronderstelling van de orangs spreekt bovendien dat die normaal voorzien zijn voor het Tierpark.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
01 feb 2023, 18:53
Ik dacht dat men het bestaande gebouw zou gebruiken maar dat kan natuurlijk veranderd zijn. Misschien zullen we het snel weten: indien de Aziatische olifanten vertrekken, zal dat voor de gorilla's zijn. Tegen mijn veronderstelling van de orangs spreekt bovendien dat die normaal voorzien zijn voor het Tierpark.
Dat laatste wist ik niet; ik dacht dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat de Zoo zou doorgaan met het houden van de vier mensapensoorten (gorilla's en orangs op het olifantenverblijf, chimps en bonobo's in het apenhuis), al zou dat natuurlijk veranderd kunnen zijn: in het nieuwe plan spreekt men zich buiten de gorilla's nog niet uit over het lot van de andere drie soorten.

Ik zou het overigens wel sterk vinden dat de Aziatische olifanten uit de Zoo zouden vertrekken; zelfs als de olifanten tijdelijk zouden weggaan om plaats te maken voor het nieuwe gorillaverblijf, zou ik toch op zijn minst verwachten dat dit ook tussen de aankondigingen zou staan. Vandaar dat ik het nieuwe gorillaverblijf nu eerder op een andere plek verwacht.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
01 feb 2023, 19:21
Apenarend schreef:
01 feb 2023, 18:53
Ik dacht dat men het bestaande gebouw zou gebruiken maar dat kan natuurlijk veranderd zijn. Misschien zullen we het snel weten: indien de Aziatische olifanten vertrekken, zal dat voor de gorilla's zijn. Tegen mijn veronderstelling van de orangs spreekt bovendien dat die normaal voorzien zijn voor het Tierpark.
Dat laatste wist ik niet; ik dacht dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat de Zoo zou doorgaan met het houden van de vier mensapensoorten (gorilla's en orangs op het olifantenverblijf, chimps en bonobo's in het apenhuis), al zou dat natuurlijk veranderd kunnen zijn: in het nieuwe plan spreekt men zich buiten de gorilla's nog niet uit over het lot van de andere drie soorten.

Ik zou het overigens wel sterk vinden dat de Aziatische olifanten uit de Zoo zouden vertrekken; zelfs als de olifanten tijdelijk zouden weggaan om plaats te maken voor het nieuwe gorillaverblijf, zou ik toch op zijn minst verwachten dat dit ook tussen de aankondigingen zou staan. Vandaar dat ik het nieuwe gorillaverblijf nu eerder op een andere plek verwacht.
Mogelijks zullen ze beiden orangs houden, maar van een andere ondersoort. In het Tierpark komen ze in het ZuidoostAziëhuis, in een zone die aan de voet van de Himalayaberg ligt, grosso modo waar nu de woud- en kafferbuffels huizen, en het Apenhuis. Dat laatste is ook de locatie van het ZuidoostAziëhuis, een van de 4 voorziene grote thematische indoorgebouwen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Boots »

Binnenkort wil ik weer een keer richting Berlijn om beide tuinen te bezoeken. Heeft iemand tips voor een goed hotel? Met optie voor ontbijt en als het kan gratis parkeer gelegenheid.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
04 feb 2023, 13:30
Binnenkort wil ik weer een keer richting Berlijn om beide tuinen te bezoeken. Heeft iemand tips voor een goed hotel? Met optie voor ontbijt en als het kan gratis parkeer gelegenheid.
Ik heb vaak in CityHotel Kurfurstendam gelogeerd, maar afgaande op de reviews van de laatste jaren is de kwaliteit daar ferm gedaald.
Op wandelafstand van de Zoo, de volières in het Neuen Kranzler Eck en de KW Gedächtniskirche. U5 Adenauerplats vlakbij met een redelijke verbinding naar andere plaatsen. En een goede restaurantbuurt Savignyplatz.

Voor gratis parking ga je misschien nog wel iets verder van het centrum moeten gaan zitten.

De laatste keer logeerde ik vlakbij het Tierpark, in Abacus Tierpark Hotel https://abacus-hotel.de/hotel/
Als je wat meer zoekt, kan het nog een pak goedkoper voor dezelfde kwaliteit.
Gratis parking op straat, 5 euro op de hotelparking. U5 (goede verbinding naar centrum) op 300m, hoofdingang Tierpark nog dichter.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Limburg vooruit »

Tierpark Berlin is volgens mijn gegevens op zo'n 2 jaar met meer dan 10% gekrompen op gebied van soorten. Dat is wel zeer veel, het is een trend die in de meeste tuinen al enige tijd bezig is, maar dit viel me wel op.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
03 mar 2023, 09:05
Tierpark Berlin is volgens mijn gegevens op zo'n 2 jaar met meer dan 10% gekrompen op gebied van soorten. Dat is wel zeer veel, het is een trend die in de meeste tuinen al enige tijd bezig is, maar dit viel me wel op.
Nog niet zolang geleden had het Tierpark +1000 soorten, nu (2021) nog 645. De sluiting van de Slangenfarm en de vermindering van de Fazanterie zijn belangrijke drivers geweest. Verder zorgen ook de grote bouwprojecten voor een (kleine) vermindering van soorten.

Maar goed, met 160 zoogdiersoorten en 204 vogels blijft het gevoelsmatig wel een zeer grote zoo; de rest haalt zijn cijfers vaak met grote reptielen of vissencollecties.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Tierpark Berlin heeft 1.1 laaglandanoa's uit Chester ontvangen.

Ben benieuwd of ze daar gaan blijven, ze zijn niet vermeld in het masterplan 2015. Dat hoeft op zich nog niets te betekenen: ook de bantengs waren niet voorzien, maar die komen dit jaar dan toch (middels een gift van 150 000 euro). De waterbuffels maken de omgekeerde beweging, en gaan naar de zoo.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin zijn drie Sichuantakins geboren. De jongen werden op 5 en 8 februari geboren zijn sinds deze week het buitenverblijf aan het verkennen. De groep bestaat nu uit negen dieren.

Bron: Facebook Tierpark Berlin

In Zoo Berlin zijn de wolven terug. De roedel bestaat uit vijf dieren.

Bron: Zoo Berlin

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

In Tierpark Berlijn is voor het eerst een mierenegel uit het ei gekomen.

Bron: Twitter Tierpark Berlin

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Afgelopen maandag is een onderzoekspaper gepubliceerd rond een bijzonder gedrag van olifant Pang Pha in Zoo Berlijn, die zichzelf blijkbaar heeft aangeleerd om bruine bananen eerst uit te pellen voor ze ze opeet.

Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20230411_93409133

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin zijn op 15 maart vier Aziatische wilde honden geboren.

Bron: Facebook Freunde Haupstadtzoos

In Zoo Berlin is op 24 april een ringstaartmangoest geboren.

Bron: Facebook Zoo Berlin

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin zijn twee gerenoeks geboren.

Bron: Schueling Forum

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door JvG »

Sinds vandaag is de nieuwe Savanne in Tierpark Berlin voor het grote publiek te zien:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4619746533

In een ander bericht stond ook de collectie vermeld:
9 Rothschildgiraffen
4 Beisa-oryxen
9 Grevyzebra's
10 Thomsongazelles
6 Oostelijke witbaardgnoes
4 Hartman-bergzebra's
3 Roodhalsstruisvogels
11 Roze pelikanen
2 Maraboes

Een mooie bezetting als je het mij vraagt. Ook alles Oost-Afrikaans op de bergzebra's na wat in mijn ogen een pluspunt is :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

JvG schreef:
26 mei 2023, 21:41
In een ander bericht stond ook de collectie vermeld:
9 Rothschildgiraffen
4 Beisa-oryxen
9 Grevyzebra's
10 Thomsongazelles
6 Oostelijke witbaardgnoes
4 Hartman-bergzebra's
3 Roodhalsstruisvogels
11 Roze pelikanen
2 Maraboes

Een mooie bezetting als je het mij vraagt. Ook alles Oost-Afrikaans op de bergzebra's na wat in mijn ogen een pluspunt is :)
Keuze voor twee zebrasoorten op één verblijf is wel apart als je het mij vraagt. Maar verder heel mooi inderdaad.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
26 mei 2023, 21:48
JvG schreef:
26 mei 2023, 21:41
In een ander bericht stond ook de collectie vermeld:
9 Rothschildgiraffen
4 Beisa-oryxen
9 Grevyzebra's
10 Thomsongazelles
6 Oostelijke witbaardgnoes
4 Hartman-bergzebra's
3 Roodhalsstruisvogels
11 Roze pelikanen
2 Maraboes

Een mooie bezetting als je het mij vraagt. Ook alles Oost-Afrikaans op de bergzebra's na wat in mijn ogen een pluspunt is :)
Keuze voor twee zebrasoorten op één verblijf is wel apart als je het mij vraagt. Maar verder heel mooi inderdaad.
De bergzebra's zitten in een apart verblijf. Ook de giraffen, pelikanen en maraboes zitten nu nog in een apart verblijf. Later zullen de verblijven van de giraffen en de grevyzebra's, gazellen enz. samengevoegd worden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
26 mei 2023, 21:59
Zoozot schreef:
26 mei 2023, 21:48
Keuze voor twee zebrasoorten op één verblijf is wel apart als je het mij vraagt. Maar verder heel mooi inderdaad.
De bergzebra's zitten in een apart verblijf. Ook de giraffen, pelikanen en maraboes zitten nu nog in een apart verblijf. Later zullen de verblijven van de giraffen en de grevyzebra's, gazellen enz. samengevoegd worden.
Bedankt, dat klinkt al een pak logischer. Ik lees inmiddels inderdaad dat de twee delen nu nog niet bij elkaar kunnen worden gevoegd omdat er tijdelijk nog een bouwweg voor de werf bij het dikhuidenhuis tussendoor loopt.

Plaats reactie