Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Apenarend »

jakidw schreef:
11 sep 2021, 21:15
De gerestaureerde stallen in Zoo Basel lijken me erg mooi en de dieren staan ook voor het grootste deel van de dag buiten toch?
Misschien een korte periode in de winter niet. :koud:

Zoo Basel staat op m'n verlanglijstje en ook Zurich en Mulhouse en terug komen via Stuttgart ... wie gaat er mee? :vriendjes:
Wenen nog eens terug doen na meer dan 20 jaar trouwens ook!

En daarmee ben 'k terug on-topic. Laat ons de rare commentaren over een andere off-topic dierentuin maar snel vergeten ... :zotteke:
Zurich, Bazel, Wenen, Stuttgart en Mulhouse das om duimen en vingers af te likken Jakidw.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Mulhouse valt qua monumentale architectuur vies tegen, daar zie je vrij weinig van terug. Maar die enorme collectie maakt het helemaal goed!

Ben ooit nog eens van plan een NS Interrail ticket te kopen en daarmee een paar weken door Europa te treinen door Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
12 sep 2021, 12:25
Mulhouse valt qua monumentale architectuur vies tegen, daar zie je vrij weinig van terug. Maar die enorme collectie maakt het helemaal goed!

Ben ooit nog eens van plan een NS Interrail ticket te kopen en daarmee een paar weken door Europa te treinen door Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland.
Klopt, voor architectuur moet je niet in Mulhouse zijn, maar dat hebben die andere in overvloed te bieden. En een van de betere tuinen qua collectie, al hebben ze niet eens zoveel soorten (167 volgens ZTL).

Ik zie dat Interrail nog steeds bestaat. 670 euro voor een maand, is nog ok vind ik, maar lijkt me moeilijk te plannen om er op een maand heel veel tuinen uit te halen. Je verliest toch heel veel tijd met de trein, niet alleen het reizen zelf maar je moet ook altijd je bagage kwijt kunnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Zeker n kwart van de collectie zijn apen, zie bij Laafse Kikkers op reis een verslag van mijn bezoek. Ook hebben ze een aantal leuke vogelsoorten (Afrikaanse dwergeend en Hoornparkiet) en een heel gaaf verblijf voor Geelvoetrotskangaroes.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

In Zoo Salzburg is er 0,1 withandgibbon aangekomen uit Hongarije voor het aanwezige mannetje.

https://www.salzburg24.at/news/salzburg ... -109410574
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Nu in Zoo Zürich Masterplan 2020 is afgerond met het leeuwenverblijf liggen de plannen voor het Masterplan 2050 al klaar!

Ze willen hierbij de nieuwe verblijven zoveel mogelijk proberen te koppelen aan natuurprojecten die ze ondersteunen het zogenaamde twinning.

Aantal plannen:
- 360° scherm (2022) ter ere van het 20 jarig bestaan van de Masoala-hal met alle natuurbehoud projecten.
- Exotarium (2025) een onderzoeksstation waar ook externe onderzoekers kunnen werken.
- Pantanalvolière (2025) doorloopvolière waar ara's centraal zullen staan.
- Congo (2029) op de plek van het huidige apenhuis.
- Sumatraans regenwoud (2031) waarbij je de Sumatraanse orang-oetans in de boomtoppen kan zien.
- Kust (2031) tunnel onder water met Humboldtpinguïns, in het gebied komen ook zeeleeuwen.

In Congo bij de Gorilla's is het het idee dat ze iedere paar dagen wisselen van een verblijf (totaal 3 verblijven). Een nog niet vaak toegepast concept.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

Zoo Zurich heeft haar ontwikkelingsplannen tot 2050 bekend gemaakt. Het ontwikkelingsplan richt zich op vier hoofdtaken: Educatie, Natuurbehoud, Onderzoek en Bescherming van soorten. Tegen 2050 moet de dierentuin uit 11 grootschalige habitats bestaan. De nieuwigheden leggen de nadruk op driedimensionaliteit: grote hoge volières en grote diepe waterpartijen. Hierdoor krijg je allemaal nieuwe perspectieven voor bezoeker. Vogels kunnen bijvoorbeeld in grote groepen vrij rondvliegen en apen zullen tot aan de hoogste boomtoppen kunnen klimmen.

Een overzicht van de plannen: https://www.zoo.ch/de/der-zoo-zuerich/l ... splan-2050
Brochure: https://www.zoo.ch/de/der-zoo-zuerich/l ... er-zukunft

Een impressie van de plannen is te zien in deze video:

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Mooie beelden! Gaaf ook om te zien hoe ze met hoogten en diepten willen gaan werken.

Ben zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

Voor wie geen tijd (of zin) heeft om het gehele plan van Zoo Zürich door te lezen en aangezien de video niet alle projecten laat zien dacht ik dat het misschien handig was om de hoofdpunten van de plannen even in het Nederlands te schrijven.

Ornis - Centrum voor soortbehoud
Opening: 2021
Oppervlakte: 1200 m2
Diersoorten: Onbekend

In dit centrum, dat niet toegankelijk zal zijn voor publiek, ligt de nadruk op het kweken van verschillende bedreigde vogelsoorten. Het complex is verdeeld in drie delen zodat de dieren in verschillende klimatologische omstandigheden gehouden kunnen worden.

Natuurbehoudscentrum
Opening: 2023
Oppervlakte: 1600 m2
Diersoorten: Geen

Het natuurbehoudscentrum is een grote zaal. In deze zaal zal op de muren beelden geprojecteerd worden. Dit zijn beelden uit o.a. Kenia, Thailand, Antarctica en Zwitserland, dit zijn allemaal plekken waar Zoo Zürich actief is met natuurbehoudprojecten.

Pantanal Voliere
Opening: 2025
Oppervlakte: 11.000 m2
Hoogte voliere: 35 meter
Diersoorten: Reuzenotter, Zuid-Amerikaanse tapir, Reuzenmiereneter, Gouden leeuwaapje, Chileense flamingo, Hyacinthara, Zonparkiet

In de volière komen bezoekers op grote hoogte, samen met de vogels, en ook onder water, met de reuzenotters en tapirs. Vanuit een hoge toren is er een panoramisch uitzicht over de gehele volière. Het pad door de volière leidt door dichte bossen, die regelmatig uitzicht bieden op de open graslanden. Het pad doorkruist ook een brede rivier die, in het regenseizoen, ook buiten zijn oevers treedt. Op de graslanden leven de miereneters samen met de tapirs en reuzenotter. Deze laatste twee kun je ook vanachter een grote ruit onderwater zien. In de bomen en het struikgewas langs de paden zijn de klauwaapjes te vinden. De volière is zo ontworpen als één grote ruimte waarvan alle dieren gebruik kunnen maken.

Kongo
Opening: 2029
Oppervlakte: 25.000 m2
Oppervlakte tropisch huis: 4500 m2
Diersoorten: Westelijke laaglandgorilla, Drill, Meerkatsoort, Mangabeysoort, Okapi, Bongo, Dwergnijlpaard en verschillende soorten vogels en vissen.

In het gebied Kongo lopen bezoeker door de regenwouden van Kongo. Kenmerkend aan dit regenwoud zij de grote, moerassige open plekken. In een van deze open plekken is een groep gorilla's te vinden. Verderop daalt het pad tussen de waterpartijen naar grote glazen ruiten waardoor de dwergnijlpaarden te zien zijn. Via het pad komen de bezoekers in een groot tropisch huis, hiervandaan zijn ook alle dieren buiten te zien door grote glazen ruiten. In dit huis loopt het pad langzaam omhoog, eenmaal op de top hebben bezoekers een groot uitzicht over het gehele landschap ter hoogte van de boomtoppen. Via dit pad verlaten de bezoekers het tropische huis. Verderop kan er vanachter een grote waterval gekeken worden naar het gehele gebied en alle diersoorten. Het is zo ontworpen dat alle diersoorten, behalve de dwergnijlpaarden, regelmatig van verblijf kunnen wisselen.

Onderzoeksstation
Opening: 2025
Oppervlakte: 500 m2

In het exotarium zal een onderzoeksstation ingericht worden. Hier wordt onderzoek verricht naar meerdere bedreigde kikkersoorten, reptielen en insecten. Bezoekers krijgen hier inzicht in de projecten die de dierentuin anders achter de schermen zou doen. Na een inkijkje in het onderzoeksstation gaan de bezoekers verder naar de terraria. Hier is een grote diversiteit aan amfibieën en reptielen te zien.

Kabelbaan
Opening: 2028
Lengte: 2185 meter

Om bezoekers te stimuleren om een bepaalde route te nemen met het OV zal er vanaf een station in de buurt tot aan ongeveer de ingang van de dierentuin een kabelbaan aangelegd worden. Vanuit de kabelbaan is er ook al uitzicht op verschillende verblijven in de dierentuin.

De genoemde projecten zijn al concreet. De rest van de plannen komen na 2031 en zitten nog in de conceptfase.

Sumatra regenwoud
Opening: na 2030
Oppervlakte: 30.000 m2
Oppervlakte constructie: 6000 m2
Hoogte: 30 meter
Diersoorten: Sumatraanse orang-oetan, Zwartkoplar, Indische tapir, Babiroessa, Herten, Caribische zeekoe en Onechte gaviaal.

Bezoekers ervaren hier het Aziatische regenwoud in de verticale dimensie. De reis begint onderaan, onder water. Hier zijn door grote panoramische ramen de onechte gavialen te zien. Aan de overkant zijn de zeekoeien te vinden omringd door vissen. Het pad stijgt hierna en komt boven het wateroppervlak uit. Tussen de bomen leven de babiroessa's en indische tapirs bij de waterplassen. Het pad slingert langs de zijmuren van de constructie steeds hoger, steeds dichterbij de gibbons en orang-oetans die door de boomtakken bewegen. Op het hoogste punt verlaten de bezoekers de constructie en komen bij het hoogste punt van de dierentuin. Vanuit hier gaan de bezoekers weer langzaam naar beneden.

Zeekust
Opening: na 2030
Oppervlakte: 20.000 m2, waarvan 11.000 m2 water
Diersoorten: Humboldt pinguïn en Steller zeeleeuwen.

Dit gebied bestaat uit twee verschillende delen. In het ene gebied leven de pinguïns en in het andere de zeeleeuwen. Bij de pinguïns lopen bezoekers tussen de grote kolonie, die uit meer dan 100 dieren bestaat. Het pad loopt kronkelend door een rotsachtig landschap. Het pad loopt naar een onderwatertunnel. In die tunnel zit er water onder, naast en boven de bezoekers. Aan de andere kant zijn de zeeleeuwen te zien. Via een bochtig padenstelsel komen de bezoekers bij een weids kustlandschap. Hier liggen de zeeleeuwn te zonnen, maar ook kun je ze hier zien zwemmen. Het pad leidt ook hier naar een onderwatertunnel.

Kattenwoud
Opening: na 2030
Oppervlakte: 10.000 m2
Diersoorten: Aziatische Leeuw, Amoertijger, Sneeuwluipaard, Rode panda en verschillende vogelsoorten.

Bezoekers betreden het kattenbos en komen hier terecht in een boslandschap. De eerste diersoort die bezoekers tegenkomen zijn de rode panda's. Het pad volgt verder langs de verblijven van het sneeuwluipaard en de amoertijger. Hierna lopen bezoekers verder naar de Aziatische leeuwen. In een aangrenzend huis zijn verschillende soorten insecten te vinden. Ook hier is het zo ontworpen dat de grote katten regelmatig van verblijf kunnen wisselen.

Slow Island
Opening: na 2030
Oppervlakte: 9000 m2
Hoogte volière: 35 meter
Diersoorten: Koala, Goodfellow boomkangoeroe, Galapagosreuzenschildpad, Komodovaraan, Ooievaar, Kaketoe, Regenbooglori, Neushoornvogel.

Via het huidige Australië huis komen bezoekers in deze grote volière. In een stuk bos zijn koala's en boomkangoeroe's te zien. In de gehele volière vliegen grote zwermen lori's en kaketoes en ook de grotere neushoornvogels. Na het bos komen bezoekers in een heuvelachtig bossig landschap. Hier zijn ooievaars aan het foerageren tussen het riet. Verderop wordt het landschap droger en zijn de reuzenschildpadden te zien. Nog iets verder zwerven de grote komodovaranen door het landschap.

Kaeng Krachan olifantenpark
Opening: na 2030
Oppervlakte: 10.000 m2
Hoogte volière: 35 meter
Diersoorten: Aziatische olifant, Herten, Visayawrattenwijnen, Siamang en verschillende vogelsoorten, waaronder neushoornvogels.

Het olifanten verblijf wordt overnet om er een grote volière van te maken. Bij de olifanten zullen herten en zwijnen komen te leven. In de bomen slingeren de siamangs. In de volière leven verschillende vogelsoorten waaronder dubbelhoornige neushoornvogels.


Verder komen er na 2030 ook nog een indoorspeelplaats van 5000 m2 en een evenementencentrum van 4000 m2.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Joost »

Wauw wat een plannen! Als dat allemaal werkelijkheid wordt zou het wel echt heel tof zijn. Mooi ook om te zien dat ze niet enkel investeren in wat het publiek ziet, maar ook in faciliteiten om betere fokresultaten te halen met bedreigde diersoorten. Maar komen er in het natuurbehoudscentrum helemaal geen diersoorten en alleen maar schermen?

Die Pantanal voliere zou wel echt het hoogtepunt van het park worden denk ik, die ziet er echt immens groot uit! Dat moet wel heel indrukwekkend gaan zijn denk ik. Leuk ook de combi van reuzenotters met tapirs en miereneters, dat zie je niet heel vaak.

De combi van olifanten met zwijntjes lijkt mij ook tof, ik zat er toevallig afgelopen week zelf nog over te denken dat dit een leuke combi zou zijn. Is dit eigenlijk al wel eens eerder gedaan?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Apenarend »

Geld zat daar in Zurich. Ongelofelijk hoogstaande kwaliteit van datgene dat ze al gerealiseerd hebben.

Anderzijds, waarom zou je dat f*** lekker sneewluipaard verblijf willen vervangen door iets anders?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
Maar komen er in het natuurbehoudscentrum helemaal geen diersoorten en alleen maar schermen?
Ik heb de tekst uit de brochure vertaald (want zo goed is mijn duits nou ook weer niet) en daar staan geen dieren gemeld. Ook op afbeeldingen daarbij staan geen dieren en alleen de schermen.
Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
Die Pantanal voliere zou wel echt het hoogtepunt van het park worden denk ik, die ziet er echt immens groot uit! Dat moet wel heel indrukwekkend gaan zijn denk ik. Leuk ook de combi van reuzenotters met tapirs en miereneters, dat zie je niet heel vaak.
Dat denk ik ook! Een diersoort combineren met reuzenotters komt inderdaad niet veel voor. Ik weet dat ze het wel doen in Parrot World en in Leipzig, maar dat is niet met tapirs of miereneters.
Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
De combi van olifanten met zwijntjes lijkt mij ook tof, ik zat er toevallig afgelopen week zelf nog over te denken dat dit een leuke combi zou zijn. Is dit eigenlijk al wel eens eerder gedaan?
Met de Aziatische olifant zou ik zo niet weten of dat vaker gedaan wordt. In Ouwehands kunnen natuurlijk wel de penseelzwijntjes bij de Afrikaanse olifanten. In een facebookgroep over Ouwehands zag ik van de week ook dat Bumi het heel leuk vind om met de zwijntjes te spelen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Wellicht dat ze toch bedoelen de Reuzenotters in een apart verblijf te huisvesten..?

Overigens een gaaf plan, alleen jammer van de zeekoeien bij de orang-oetans.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Wellicht dat ze toch bedoelen de Reuzenotters in een apart verblijf te huisvesten..?
Nee, de reuzenotters komen echt samen te leven met de reuzenmiereneters en tapirs.
rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Overigens een gaaf plan, alleen jammer van de zeekoeien bij de orang-oetans.
Klopt, maar dat geven ze zelf ook al toe dat de zeekoeien niet geografisch correct zijn. Een reden waarom ze er wel voor kiezen wordt niet echt gegeven.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:19
Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
Die Pantanal voliere zou wel echt het hoogtepunt van het park worden denk ik, die ziet er echt immens groot uit! Dat moet wel heel indrukwekkend gaan zijn denk ik. Leuk ook de combi van reuzenotters met tapirs en miereneters, dat zie je niet heel vaak.
Dat denk ik ook! Een diersoort combineren met reuzenotters komt inderdaad niet veel voor. Ik weet dat ze het wel doen in Parrot World en in Leipzig, maar dat is niet met tapirs of miereneters.
Waarmee zitten ze ook alweer samen in Parrot World? Vogels toch?
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:19
Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
De combi van olifanten met zwijntjes lijkt mij ook tof, ik zat er toevallig afgelopen week zelf nog over te denken dat dit een leuke combi zou zijn. Is dit eigenlijk al wel eens eerder gedaan?
Met de Aziatische olifant zou ik zo niet weten of dat vaker gedaan wordt. In Ouwehands kunnen natuurlijk wel de penseelzwijntjes bij de Afrikaanse olifanten. In een facebookgroep over Ouwehands zag ik van de week ook dat Bumi het heel leuk vind om met de zwijntjes te spelen.
Precies, die beelden zag ik ook en dat bracht me aan het denken voor Aziatische :)
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:29
rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Wellicht dat ze toch bedoelen de Reuzenotters in een apart verblijf te huisvesten..?
Nee, de reuzenotters komen echt samen te leven met de reuzenmiereneters en tapirs.
Klopt, ik heb wel door het boekje zitten bladeren en er staat op pagina 32-33 een sfeerimpressie waar tapirs en reuzenotters door elkaar zwemmen: https://www.zoo.ch/de/der-zoo-zuerich/l ... er-zukunft
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:29
rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Overigens een gaaf plan, alleen jammer van de zeekoeien bij de orang-oetans.
Klopt, maar dat geven ze zelf ook al toe dat de zeekoeien niet geografisch correct zijn. Een reden waarom ze er wel voor kiezen wordt niet echt gegeven.
Zou het er mee te maken kunnen hebben omdat er in dat gebied wel een zeekoeien soort voorkomt? Daar leven Doejongs, maar die worden vrijwel niet in gevangenschap gehouden.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
21 sep 2021, 20:50
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:29
rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Overigens een gaaf plan, alleen jammer van de zeekoeien bij de orang-oetans.
Klopt, maar dat geven ze zelf ook al toe dat de zeekoeien niet geografisch correct zijn. Een reden waarom ze er wel voor kiezen wordt niet echt gegeven.
Zou het er mee te maken kunnen hebben omdat er in dat gebied wel een zeekoeien soort voorkomt? Daar leven Doejongs, maar die worden vrijwel niet in gevangenschap gehouden.
Ja klopt, namelijk de Doejong (Dugong dugon). Volgens mij heeft Wroclaw daarom ook Caribische zeekoeien (Trichechus manatus manatus) in het Afrykaríum.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
21 sep 2021, 20:50
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:19
Joost schreef:
21 sep 2021, 19:24
Die Pantanal voliere zou wel echt het hoogtepunt van het park worden denk ik, die ziet er echt immens groot uit! Dat moet wel heel indrukwekkend gaan zijn denk ik. Leuk ook de combi van reuzenotters met tapirs en miereneters, dat zie je niet heel vaak.
Dat denk ik ook! Een diersoort combineren met reuzenotters komt inderdaad niet veel voor. Ik weet dat ze het wel doen in Parrot World en in Leipzig, maar dat is niet met tapirs of miereneters.
Waarmee zitten ze ook alweer samen in Parrot World? Vogels toch?
Klopt inderdaad. En in Leipzig met witgezichtsaki's en zilveroeistiti's. Dat zijn de enige tuinen binnen Europa die naar mijn weten reuzenotters combineren. Buiten Europa zijn er naar mijn weten ook niet veel combinaties, ook daar gaat het dan alleen om vogels.
Joost schreef:
21 sep 2021, 20:50
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:29
rick04 schreef:
21 sep 2021, 20:21
Overigens een gaaf plan, alleen jammer van de zeekoeien bij de orang-oetans.
Klopt, maar dat geven ze zelf ook al toe dat de zeekoeien niet geografisch correct zijn. Een reden waarom ze er wel voor kiezen wordt niet echt gegeven.
Zou het er mee te maken kunnen hebben omdat er in dat gebied wel een zeekoeien soort voorkomt? Daar leven Doejongs, maar die worden vrijwel niet in gevangenschap gehouden.
Ik denk dat dat de reden is inderdaad.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:58
Klopt inderdaad. En in Leipzig met witgezichtsaki's en zilveroeistiti's. Dat zijn de enige tuinen binnen Europa die naar mijn weten reuzenotters combineren. Buiten Europa zijn er naar mijn weten ook niet veel combinaties, ook daar gaat het dan alleen om vogels.
Ja precies, Leipzig was ik bekend mee. Wat zou de reden zijn dat het zo weinig gedaan wordt? Simpelweg omdat niemand echt de eerste is, of zouden de dieren toch net wat te groot/agressief zijn tegen andere soorten? 't is natuurlijk wel wat anders dan een kleinklauwottertje...

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
21 sep 2021, 21:24
Ja precies, Leipzig was ik bekend mee. Wat zou de reden zijn dat het zo weinig gedaan wordt? Simpelweg omdat niemand echt de eerste is, of zouden de dieren toch net wat te groot/agressief zijn tegen andere soorten? 't is natuurlijk wel wat anders dan een kleinklauwottertje...
Het is zeker wat anders dan een kleinklauwotter, verzorgers zijn ook nooit tegelijk in dezelfde ruimte als de reuzenotters. In het wild zijn de prooien vaak niet groter dan de vissen die ze vangen, al wordt het wel waargenomen dat ze ook kaaimannen als prooi pakken. Ze zijn ook absoluut niet bang om een jaguar te verjagen, zoals te zien is in deze video:


Het grootste probleem is denk ik dus dat ze nergens bang voor zijn en juist ook heel nieuwsgierig. Dieren die gecombineerd worden met reuzenotters moeten dus of makkelijk kunnen vluchten, zoals vogels. In een ander deel van het verblijf leven, zoals de apen in Leipzig. Of te groot zijn om op te jagen, zoals de miereneters en tapirs. De reden dat bijvoorbeeld de kapucijnapen in AquaZoo niet gecombineerd werden met de reuzenotters is omdat beide dieren te nieuwsgierig waren naar elkaar, en dat zou wel eens vervelende gevolgen kunnen hebben...

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Oostenrijk & Zwitserse Zoos

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
21 sep 2021, 21:24
MennoPebesma schreef:
21 sep 2021, 20:58
Klopt inderdaad. En in Leipzig met witgezichtsaki's en zilveroeistiti's. Dat zijn de enige tuinen binnen Europa die naar mijn weten reuzenotters combineren. Buiten Europa zijn er naar mijn weten ook niet veel combinaties, ook daar gaat het dan alleen om vogels.
Ja precies, Leipzig was ik bekend mee. Wat zou de reden zijn dat het zo weinig gedaan wordt? Simpelweg omdat niemand echt de eerste is, of zouden de dieren toch net wat te groot/agressief zijn tegen andere soorten? 't is natuurlijk wel wat anders dan een kleinklauwottertje...
Otters hebben gewoon een rotkarakter tegenover de meeste andere soorten. Met kleinklauwotters durft het al misgaan (zowel dode apen door otters als dode otters door apen, maar ook neushoorns gebeten door kleinklauwotters is al de revue gepasseerd) en die prederen niet eens op die soorten. Reuzenotters zijn op dat vlak niet anders, alleen jagen zij ook bewust op grotere soorten.

Plaats reactie