Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Overigens is Gonzo, de huidige man in Emmen, een bewezen fokman (ik meen 2x een jong gekregen in Landau) en zijn de dames nu wel echt op leeftijd, dus je zou denken dat het nu toch wel eens zou moeten gaan gebeuren.. Ik blijf duimen!
Inderdaad 2x een jong in Landau, beide zijn inmiddels wel overleden (eentje was een van de verdronken dieren in AquaZoo in 2019). De vrouwen in Emmen zijn nu inderdaad op een mooie leeftijd om jongen te krijgen.
Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Is het bekend waar Bonita aan is overleden? Die was net als Cindy niet echt oud..
Niet bij mij in ieder geval. Misschien wordt er iets over gemeld in de volgende Harpij, het is namelijk nog niet heel lang geleden.
Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Aaah thanks! Echt een mooie grote groep daar dan inderdaad. Weet jij of dat echt alleen voortkomt uit die inbeslagname of dat er wel eens vers bloed bij is gekomen?
Weet het niet zeker, maar voor zover ik weet geen vers bloed er bij. Volgens mij is de man die er nu zit ook eigen kweek, maar ook dat weet ik niet zeker.
Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Overigens las ik ook dat beide soorten daar afwisselend in het verblijf zitten.. Daar heb ik wel een idee voor: we sturen alle Zuid-Amerikaanse naar Wildlands, de dieren van Wildlands naar AquaZoo. Hebben ze in Leeuwarden en Emmen allebei een mooie grote fokgroep, heb je een impuls voor het fokprogramma én hoeven de de Zuid-Afrikaanse Pelsrobben in Zuid-Afrika hun verblijf niet meer te delen! Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen :D
Ik zeg doen! ;) En anders heeft International Zoo Services er nog wel een aantal beschikbaar: https://www.zoo-services.com/mammals/se ... innipedia/ (deze site kwam ik laatst op ZooChat tegen)


We dwalen wel een beetje af van het topic thema :D

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 22:45
Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Aaah thanks! Echt een mooie grote groep daar dan inderdaad. Weet jij of dat echt alleen voortkomt uit die inbeslagname of dat er wel eens vers bloed bij is gekomen?
Weet het niet zeker, maar voor zover ik weet geen vers bloed er bij. Volgens mij is de man die er nu zit ook eigen kweek, maar ook dat weet ik niet zeker.
Hmmm, benieuwd hoe lang dat dan goed gaat..
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 22:45
Joost schreef:
05 jul 2021, 22:06
Overigens las ik ook dat beide soorten daar afwisselend in het verblijf zitten.. Daar heb ik wel een idee voor: we sturen alle Zuid-Amerikaanse naar Wildlands, de dieren van Wildlands naar AquaZoo. Hebben ze in Leeuwarden en Emmen allebei een mooie grote fokgroep, heb je een impuls voor het fokprogramma én hoeven de de Zuid-Afrikaanse Pelsrobben in Zuid-Afrika hun verblijf niet meer te delen! Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen :D
Ik zeg doen! ;) En anders heeft International Zoo Services er nog wel een aantal beschikbaar: https://www.zoo-services.com/mammals/se ... innipedia/ (deze site kwam ik laatst op ZooChat tegen)
Oh deze site kende ik helemaal niet, interessant om eens op te loeren! Wat mij betreft haal je ze gewoon allemaal deze kant op, dan kan je de populatie van het fokprogramma vrijwel verdubbelen. Al zal het vast niet zo makkelijk gedaan zijn als gezegd..
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 22:45
We dwalen wel een beetje af van het topic thema :D
Haha ja, oeps.. Moet soms kunnen toch? :D

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
02 jul 2021, 21:46
In Kolmarden Djurpark in Zweden zijn recent 3 Zuid-Afrikaanse zeeberen geboren. De namen zullen volgende week bekend worden gemaakt.

Bron: https://fb.watch/6v9sfiJvS2/
Inmiddels hebben de jongen hun namen gekregen: Nahla, Dragon en Franz. Momenteel zitten ze nog achter de schermen, maar over een paar weken zullen ze te zien zijn in het verblijf.

Bron: https://www.facebook.com/289503251371/p ... 095946372/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

De reuzenpanda's van Ähtäri Zoo in Finland moeten mogelijk terug naar China. De dierentuin zit namelijk in financiële problemen mede door de coronacrisis. De reuzenpanda's Lumi en Pyry kwamen in 2018 aan in de Finse dierentuin en kosten per jaar ongeveer één miljoen euro. De dierentuin kreeg vorig jaar 1,5 miljoen euro coronasteun toegezegd door de staat, maar heeft maar 200.000 euro gekregen. De financiële situatie van de dierentuin, die bijna volledig eigendom is van de stad Ähtäri, is ernstig. Het gebrek aan staatssteun is niet de enige reden dat het slecht gaat maar is wel cruciaal voor het behoud van de panda's. Als de dierentuin geen financiële steun krijgt moeten de panda's mogelijk al met de jaarwisseling terug naar China. De dierentuin, die bijna 50 jaar oud is, kampt al lange tijd met financiële problemen. Een mogelijke terugkeer van de panda's werd voor het laatst geopperd medio 2020.

Bron: https://yle.fi/news/3-12177534?fbclid=I ... VDTviXwCgY
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 07 nov 2021, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
07 nov 2021, 13:32
De reuzenpanda's van Ähtäri Zoo in Finland moeten mogelijk terug naar China. De dierentuin zit namelijk in financiële problemen mede door de coronacrisis. De reuzenpanda's Lumi en Pyry kwamen in 2018 aan in de Finse dierentuin en kosten per jaar ongeveer één miljoen euro per jaar. De dierentuin kreeg vorig jaar 1,5 miljoen euro coronasteun toegezegd door de staat, maar heeft maar 200.000 euro gekregen. De financiële situatie van de dierentuin, die bijna volledig eigendom is van de stad Ähtäri, is ernstig. Het gebrek aan staatssteun is niet de enige reden dat het slecht gaat maar is wel cruciaal voor het behoud van de panda's. Als de dierentuin geen financiële steun krijgt moeten de panda's mogelijk al met de jaarwisseling terug naar China. De dierentuin, die bijna 50 jaar oud is, kampt al lange tijd met financiële problemen. Een mogelijke terugkeer van de panda's werd voor het laatst geopperd medio 2020.

Bron: https://yle.fi/news/3-12177534?fbclid=I ... VDTviXwCgY
Nooit begrepen dat zo'n park aan panda's begint. Zeker niet als het park bijna volledig afhangt van subsidie's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Eind oktober is de 3-jarige reuzenotterman Salvador van Givskud Zoo in Denemarken naar het São Paulo Aquarium in Brazilië verhuisd. Hij is goed aangekomen in São Paulo en hij zit momenteel in quarantaine. Over een tijdje zal hij gekoppeld worden aan een al aanwezig vrouwtje.

Bron: https://www.givskudzoo.dk/dk/nyheder/ka ... brasilien/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Orsa Rovdjurspark (Zweden) is op maandag 30 november een ijsbeertweeling geboren. Moeder is Hope, de vader is Wilbär. Vanaf camerabeelden lijkt het goed te gaan met moeder Hope en haar jongen. Ze zal nu zoveel mogelijk rust krijgen en niet gestoord worden.

Bron: https://press.gronklittsgruppen.se/post ... g2sW7vx42g


Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

In Kolmården is olifanten jong Prince, welke in 2020 is geboren, vannacht overleden. Wat de doodsoorzaak is weten ze nog niet.

Bron: Facebook Kolmården

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Het Zweedse Orsa Rovdjurspark sluit op 31 oktober dit jaar definitief de deuren. Dalende bezoekersaantallen en de steeds hoger wordende kosten voor het runnen van een dierentuin heeft de Grönklitt groep, die eigenaar van de dierentuin is, doen besluiten om het park te sluiten. Al meerdere jaren lijdt het park verlies, op lange termijn ziet de eigenaar ook geen verbetering hierin. Door de sluiting van de dierentuin kan er meer geïnvesteerd worden in de andere activiteiten van de Grönklitt groep.

Tot 31 oktober zal de dierentuin gewoon open blijven voor bezoekers en zullen alle dieren te zien blijven. Na de sluiting zal er voor de dieren een nieuwe plek gezocht worden. Uit het oogpunt van dierenwelzijn kan het park niet garanderen dat alle individuen herplaatst zullen worden. Dit gaat allemaal in overleg met dierenartsen en coördinatoren van de verschillende fokprogramma's. Op dit moment heeft de Grönklitt groep nog geen concrete plannen met het terrein van de dierentuin.

Bron: Facebook Orsa Rovdjurspark
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 12 jan 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Hamerhaai »

Jammer, het was best een leuk wildpark. Niet per se mooi, maar de verblijven waren erg ruim en natuurlijk. Ik ben er een jaar of zes geleden geweest. Ben wel benieuwd waar de kodiakbeer naartoe gaat.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In het Skandinavisk Dyrepark in Denemarken is op 12 december vorig jaar een ijsbeertweeling geboren. De jongen hebben nu de eerste kritieke dagen overleefd en doen het erg goed. Moeder Nuno zorgt goed voor de jongen die ook regelmatig drinken. Vader van de jongen is mannetje Boris (Ivan).

Nuno heeft in 2019 eerder jongen gehad, ook toen een tweeling. Ze was toen nog onervaren en de jongen hebben het toen dan ook niet gered. Gelukkig gaat nu alles veel beter.

Bron: https://skandinaviskdyrepark.dk/aktuelt/isbjoerneunger/


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
14 jan 2022, 20:40
In het Skandinavisk Dyrepark in Denemarken is op 12 december vorig jaar een ijsbeertweeling geboren. De jongen hebben nu de eerste kritieke dagen overleefd en doen het erg goed. Moeder Nuno zorgt goed voor de jongen die ook regelmatig drinken. Vader van de jongen is mannetje Boris (Ivan).
Bij een gezondheidscheck is gebleken dat het om twee vrouwtjes gaat.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

Zoals ik in mijn tripreport ook al meldde wordt er momenteel in Zoologisk Have København gewerkt aan een uitbreiding van hun Australië gebied. Op de plek waar voorheen een Zuid-Amerikaanse pampa (met miereneters, nandoes, mara's en capibara's) was te vinden wordt gebouwd aan "Marys Australske Have". De naam is een ode aan de Deense kroonprinses die uit Australië komt en dit jaar 50 werd, de plannen voor dit verblijf waren er echter al langer. Het wordt een grote volière met zoals het lijkt de volgende soorten:
- Mierenegels
- Rotskangoeroes
- Wombats (verhuizen hier heen omdat ze zich ik het huidige verblijf weinig laten zien)
- Kaketoes
- Kookaburra's
- Emoes

De sfeerimpressie bij de bouwplaats ziet er in elk geval indrukwekkend uit. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of het een doorloopverblijf wordt of niet, op de ene impressie lijkt het wat wel en op de andere weer niet.
Afbeelding
Afbeelding

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door jackdw »

Ik was er vorige week en inderdaad grote werkzaamheden. Heb ook ergens ook een foto van het grondplan maar weet niet hoe dat hier te plaatsen ... :zoorro:

De verblijven van de duiveltjes zijn mooi gedaan! Nu hadden ze alle verblijven voor heel de troep open en dat is een geweldig zicht! Ze kunnen ze aanpassen en afsluiten naar behoefte.
Heb zelfs een filmpje van de rondhotsende buidelduivels. Dat staat wel op mijn facebook en is, als 'k het goed heb, door iedereen te zien ... :D

Mag 'k de link hier plaatsen?
https://www.facebook.com/jackdwlf

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Zweeds attractiepark gaat dolfinarium sluiten: 'De juiste beslissing'

Europa verliest opnieuw een dolfinarium. Het Zweedse attractie- en dierenpark Kolmården heeft besloten om op termijn te stoppen met het houden van dolfijnen. De directie zegt zich in de toekomst te willen richten op het houden van bedreigde diersoorten. Voor de dolfijnen in het park moet nog wel een nieuwe plek worden gezocht.

Bron & meer: https://www.looopings.nl/weblog/19150/Z ... ssing.html


Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Oh! Gingen de dolfijnen op overschot van het Dolfinarium niet juist daarheen?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Voor Givskud Zoo begint het seizoen weer als ze volgende week zaterdag 2 april de deuren weer openen. Op deze dag zal ook het nieuwste verblijf geopend worden voor publiek. De afgelopen tijd is er gebouwd aan een nieuw verblijf voor de humboldtpinguïns. Met een oppervlak van 6000 m2 en een watergedeelte van zo'n 900.000 liter is dit het grootste pinguïnverblijf in Europa. Recent zijn de 80 pinguïns in het verblijf losgelaten, ongeveer 26 daarvan kwamen afgelopen tijd uit andere dierentuinen naar Givskud. Het aantal kan nog veel verder groeien, het verblijf heeft namelijk ruimte genoeg voor 200 humboldtpinguïns.

Bron: https://www.givskudzoo.dk/dk/nyheder/gi ... vinanlaeg/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
26 feb 2022, 09:22
MennoPebesma schreef:
14 jan 2022, 20:40
In het Skandinavisk Dyrepark in Denemarken is op 12 december vorig jaar een ijsbeertweeling geboren. De jongen hebben nu de eerste kritieke dagen overleefd en doen het erg goed. Moeder Nuno zorgt goed voor de jongen die ook regelmatig drinken. Vader van de jongen is mannetje Boris (Ivan).
Bij een gezondheidscheck is gebleken dat het om twee vrouwtjes gaat.
Vandaag zijn hun namen bekendgemaakt: Nivi en Anori.

Bron: https://fb.watch/clr6QWUJm1/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door zoofan »

In Kopenhagen is een amoerluipaard geboren (Instagram).

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Ree Park Safari in Ebeltoft, Denemarken zijn drie Noord-Chinese panters (Panthera pardus japonensis) geboren. Het gaat om één mannetje en twee vrouwtjes geboren op 18 april. Vader van de jongen is een uit Seoul geïmporteerd mannetje dat nog niet eerder voor jongen had gezorgd.

Bron: Facebook Ree Park Safari


Plaats reactie