Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

Zoozot schreef:
10 feb 2021, 18:21
Olifantenstier Naing Thein (bij ons waarschijnlijk vooral bekend als de originele dekstier van de Emmense kudde) is op 40-jarige leeftijd geëuthanaseerd in Kopenhagen. Hij leed aan artritis, voetproblemen en gevorderde blindheid.

Bron: Facebook
Sneu, was een mooi dier voor wat ik er van meegekregen heb. Wel opvallend aangezien in december nog gezegd werd dat hij komend voorjaar naar Lodz zou verhuizen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Joost schreef:
10 feb 2021, 19:46
Wel opvallend aangezien in december nog gezegd werd dat hij komend voorjaar naar Lodz zou verhuizen.
Volgens het bericht op Facebook was dat nog steeds de planning; zijn verblijf in Kopenhagen was tijdelijk bedoeld, maar zijn toestand zou te erg verslechterd zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De gekende ijsbeer Vicks verhuisd opnieuw! Ditmaal verlaat hij het Franse Mulhouse, en ruilt hij deze dierentuin in voor het Deense Skandinavisk Dyrepark. Dit in het kader van het kweekprogramma . We kijken mee met de verhuizing. https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4179991970
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door rick04 »

Er is een Grant’s zebra geboren in Copenhagen Zoo.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door zoofan »

Er zullen twee Perzische luipaarden uit Nordens Ark (Zweden) uitgezet worden in het wild.
https://en.nordensark.se/nyhetsarkiv/b ... n-leopard/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Verdrietig nieuws uit Boras Djurpark. In twee weken tijd zijn er twee Afrikaanse olifanten geboren. Op 26 maart beviel olifant Panzi van een dochter. Alles leek goed te gaan tot het tweede olifantje werdt geboren op 5 april. Na de geboorte van dit stiertje werdt het eerstgeboren jong verstoten en achtergelaten door de kudde. Ondanks intensieve zorg van een dierenarts en dierenverzorgers die dag en nacht aan haar zijde waren is zij drie dagen later alsnog overleden. Met het jonge stiertje gaat het gelukkig wel goed.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door rick04 »

Scandinavische dierentuinnieuwtjes:

Denenmarken:
- In Copenhagen Zoo is 1 Chapman’s zebra geboren.
- In Ree Park Safari hebben de Rode panda’s gepaard.
- In Givskud Zoo zijn er 1 Bongo, 1 Kafferbuffel, 1 Watussirund en 1 Gemsbok geboren afgelopen winter.
- In Randers Regnskov is de jonge Kroonduif van het nest af.

Zweden:
- In Boras Zoo zijn er 3 Veelvraten geboren. Afgelopen winter zijn er ook nog 3 Bruine beren geboren.

Finland:
- In Zoo Korkeasaari is er 1 Lammergier uit het ei gekropen.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Max »

In Copenhagen Zoo is er vandaag een nijlpaard geboren.

Bron:
Instagram van Copenhagen Zoo (16/04/2021) https://www.instagram.com/p/CNuuHTrqrBK/
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Eind maart is in Givskud Zoo het 15-jarige reuzenotter mannetje Saro overleden. Saro was in een paar weken tijd afgevallen. Daarom is besloten om hem, onder verdoving, te onderzoeken. Uit het onderzoek bleek dat Saro een knobbel in zijn keel had, wat zowel zijn vermogen om te eten als zijn ademhaling aantastte. Daarom is besloten hem niet weer wakker te maken uit de narcose. Uit autopsie bleek dat de knobbel zo groot was als een pruim, analyse moet nog uitwijzen of het een vorm van kanker geweest is.

Het overlijden van Saro betekend dat er op termijn veranderingen bij de reuzenotters plaats gaan vinden. Frieda, de partner van Saro mag haar oude dag in Givskud Zoo doorbrengen. De jongen die nog aanwezig zijn hebben allemaal een nieuwe plek gekregen in dierentuinen over de hele wereld, en zullen dit jaar verhuizen. Een van de jonge mannetjes blijft om een fokkoppel te vormen met een nieuw vrouwtje.

Bron: https://www.givskudzoo.dk/dk/nyheder/ka ... r-aflivet/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Parken Zoo, Zweden

Eerder deze maand is een in Parken Zoo geboren reuzenottermannetje naar Argentinië verhuisd. Hij gaat deelnemen aan het project voor de terugkeer van deze soort in dat land, waar ze aan het eind van de 19e eeuw uitstierven. Het gaat om de twee en een half jaar oude Nanay. Hij zal in de toekomst in het Iberá Park worden uitgezet met een vrouwtje dat binnenkort verwacht wordt. Daarmee zijn zij dan het tweede reuzenotterpaar in dit project nadat eerder al dieren uit Hongarije en Denemarken naar Argentinië kwamen.

Naast Nanay en het andere koppel leeft er sinds kort ook minimaal nog één reuzenotter in Argentinië. Hij of zij is uit zichzelf naar Argentinië gekomen, waarschijnlijk vanuit de Paraguayaanse of Braziliaanse Pantanal en via meer dan duizend kilometer aan rivieren.

Bron: Instagram "Rewilding Argentina" https://www.instagram.com/p/CO5XqbyF_97 ... _copy_link

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Mooi initiatief, maar is de populatie in Europa dan zo groot om al dieren terug te sturen?
En wat met de aanhoudende ontbossing in het amazone, elke dag een oppervlakte zo groot als België weg.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
26 mei 2021, 11:48
Mooi initiatief, maar is de populatie in Europa dan zo groot om al dieren terug te sturen?
En wat met de aanhoudende ontbossing in het amazone, elke dag een oppervlakte zo groot als België weg.
De populatie reuzenotters in Europa bestaat uit 68 (33,33,2) dieren, die gehouden worden in 22 dierentuinen. Ruimtegebrek voor jonge dieren is een beetje een probleem, gelukkig komen er de komende jaren vier houders bij (Zoo de la Palmyre, Allwetterzoo Münster, Zoo Zürich en Zoo Schwerin). En ook het creëren van geschikte koppels die niet al te veel aan elkaar verwant zijn is soms lastig, zo is het koppel in Zoo Lodz een volle broer en zus van elkaar, wel uit verschillende nesten. Een aantal dierentuinen hebben daarom ook single-sex groepen.

Het Iberá Park in Argentinië waar ze worden uitgezet is een beschermd natuurgebied. Daar zal dus waarschijnlijk weinig dreiging zijn van ontbossing.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Kolmarden Djurpark in Zweden zijn recent 3 Zuid-Afrikaanse zeeberen geboren. De namen zullen volgende week bekend worden gemaakt.

Bron: https://fb.watch/6v9sfiJvS2/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
02 jul 2021, 21:46
In Kolmarden Djurpark in Zweden zijn recent 3 Zuid-Afrikaanse zeeberen geboren. De namen zullen volgende week bekend worden gemaakt.

Bron: https://fb.watch/6v9sfiJvS2/
Mooie geboortes! Ligt het aan mij of gaat het qua fok met de Zuid-Afrikaanse veel beter dan met de Zuid-Amerikaanse? Pairi Daiza had dacht ik ook regelmatig jongen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 jul 2021, 20:32
Ligt het aan mij of gaat het qua fok met de Zuid-Afrikaanse veel beter dan met de Zuid-Amerikaanse? Pairi Daiza had dacht ik ook regelmatig jongen.
Het klopt dat er (veel) meer Zuid-Afrikaanse zeeberen worden geboren dan Zuid-Amerikaanse zeeberen. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil in grootte van de dierentuinpopulatie in Europa. Van de Zuid-Amerikaanse zijn er in Europese tuinen, die meedoen met het ESB, 24 (12,12) dieren, dat is natuurlijk veel minder dan de ongeveer 82 Zuid-Afrikaanse zeeberen in Europa (dat overigens juist geen fokprogramma heeft). Voor zover ik weet zijn er dit jaar 6 Zuid-Afrikaanse zeeberen geboren tegenover 0 Zuid-Amerikaanse. Pairi Daiza had inderdaad zowel dit jaar als vorig jaar een jong. Maar ook Kolmarden doet het goed, want vorig jaar hadden ze ook al 3 jongen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 jul 2021, 21:22
Joost schreef:
04 jul 2021, 20:32
Ligt het aan mij of gaat het qua fok met de Zuid-Afrikaanse veel beter dan met de Zuid-Amerikaanse? Pairi Daiza had dacht ik ook regelmatig jongen.
Het klopt dat er (veel) meer Zuid-Afrikaanse zeeberen worden geboren dan Zuid-Amerikaanse zeeberen. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het verschil in grootte van de dierentuinpopulatie in Europa. Van de Zuid-Amerikaanse zijn er in Europese tuinen, die meedoen met het ESB, 24 (12,12) dieren, dat is natuurlijk veel minder dan de ongeveer 82 Zuid-Afrikaanse zeeberen in Europa (dat overigens juist geen fokprogramma heeft). Voor zover ik weet zijn er dit jaar 6 Zuid-Afrikaanse zeeberen geboren tegenover 0 Zuid-Amerikaanse. Pairi Daiza had inderdaad zowel dit jaar als vorig jaar een jong. Maar ook Kolmarden doet het goed, want vorig jaar hadden ze ook al 3 jongen.
Dat is natuurlijk ook zo, aan de andere kant lukt het bij de Zuid-Amerikaanse nauwelijks om echt succesvolle groepen op te bouwen, dat baart mij wel zorgen voor het fokprogramma. Eigenlijk alleen Hamburg fokt echt regelmatig, maar die hebben recent een nieuwe man gekregen die nog wat aan de jonge kant is, die zullen dus voorlopig ook stilstaan. Het valt mij overigens sowieso op dat, bij zowel de Zuid-Amerikaanse als de Zuid-Afrikaanse, de parken die succesvol zijn met fokken over het algemeen parken zijn met meer individuen. Pairi Daiza 1.5, Kolmarden 2.7, Wroclaw 1.4, Hamburg 1.6 en als je kijkt naar groepen die eerder regelmatig fokten zoals in Dortmund en Bristol waren die op dat moment ook groter. Parken met 1.1 dieren zijn bijna nooit succesvol en 1.2 ook nauwelijks (als ik het goed zie in elk geval). Ik snap dat het uiteindelijk voor het fokprogramma het beste is om zoveel mogelijk verschillende koppels te hebben die mogelijk jongen kunnen krijgen voor een zo groot mogelijke genetische variatie. Maar zou het voor nu niet interessanter om alle Zuid-Amerikaanse dames onder te brengen in 2/3 grotere groepen met als doel een aantal succesvolle fokgroepen te maken, om eerst maar eens het aantal individuen in het fokprogramma te vergroten? Het is natuurlijk een risico en als het mis gaat ben je nog verder van huis, maar aan de andere kant moet je je afvragen of de manier waarop het nu gaat resulteert in een levensvatbaar fokprogramma (ik denk het niet). Al ben ik natuurlijk maar een studentje met een hobby en er zullen vast mensen met meer verstand van zaken hun hoofd over breken, maar het is maar een idee haha.

Overigens Menno, weet jij hoe het staat met de Zuid-Amerikaanse pelsrobben in dierentuinen buiten Europa? Zou daar nog iets van nieuwe aanwas vandaan kunnen komen?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 jul 2021, 23:02
Dat is natuurlijk ook zo, aan de andere kant lukt het bij de Zuid-Amerikaanse nauwelijks om echt succesvolle groepen op te bouwen, dat baart mij wel zorgen voor het fokprogramma. Eigenlijk alleen Hamburg fokt echt regelmatig, maar die hebben recent een nieuwe man gekregen die nog wat aan de jonge kant is, die zullen dus voorlopig ook stilstaan. Het valt mij overigens sowieso op dat, bij zowel de Zuid-Amerikaanse als de Zuid-Afrikaanse, de parken die succesvol zijn met fokken over het algemeen parken zijn met meer individuen. Pairi Daiza 1.5, Kolmarden 2.7, Wroclaw 1.4, Hamburg 1.6 en als je kijkt naar groepen die eerder regelmatig fokten zoals in Dortmund en Bristol waren die op dat moment ook groter. Parken met 1.1 dieren zijn bijna nooit succesvol en 1.2 ook nauwelijks (als ik het goed zie in elk geval). Ik snap dat het uiteindelijk voor het fokprogramma het beste is om zoveel mogelijk verschillende koppels te hebben die mogelijk jongen kunnen krijgen voor een zo groot mogelijke genetische variatie. Maar zou het voor nu niet interessanter om alle Zuid-Amerikaanse dames onder te brengen in 2/3 grotere groepen met als doel een aantal succesvolle fokgroepen te maken, om eerst maar eens het aantal individuen in het fokprogramma te vergroten? Het is natuurlijk een risico en als het mis gaat ben je nog verder van huis, maar aan de andere kant moet je je afvragen of de manier waarop het nu gaat resulteert in een levensvatbaar fokprogramma (ik denk het niet). Al ben ik natuurlijk maar een studentje met een hobby en er zullen vast mensen met meer verstand van zaken hun hoofd over breken, maar het is maar een idee haha.
Hier nog zo'n student met een hobby die er ongeveer hetzelfde over denkt hoor ;)
Grote groepen lijken inderdaad succesvoller in de kweek, maar er zijn wel parken die hun fokgroep begonnen met 1.2 dieren (Blijdorp, Landau & Living Coasts). Maar toen Emmen en Leeuwarden de afgelopen jaren een wat grotere groep hadden lukte het daar juist weer niet, dus wat nu precies wel of niet goed werkt...
Joost schreef:
04 jul 2021, 23:02
Overigens Menno, weet jij hoe het staat met de Zuid-Amerikaanse pelsrobben in dierentuinen buiten Europa? Zou daar nog iets van nieuwe aanwas vandaan kunnen komen?
Die kans is klein denk ik. In Noord-Amerika weet ik geen tuin die ze heeft, in Zuid-Amerika weet ik twee tuinen met elk een klein groepje. In Afrika is er ook minstens één tuin met een redelijke groep, dat is de tuin waar Molly in Emmen vandaan komt. Azië heeft wel een groter aantal tuinen met de Zuid-Amerikaanse zeebeer, maar die populatie daar bestaat voor zover ik weet ook uit ongeveer 24 dieren.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Hier nog zo'n student met een hobby die er ongeveer hetzelfde over denkt hoor ;)
Grote groepen lijken inderdaad succesvoller in de kweek, maar er zijn wel parken die hun fokgroep begonnen met 1.2 dieren (Blijdorp, Landau & Living Coasts).
Aah die moet ik dan gemist hebben, maar zouden dat niet eerder uitzonderingen zijn? Voor het fokprogramma zou het wel fijn zijn als het met die samenstelling, maar het lijkt niet vaak te gebeuren..
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Maar toen Emmen en Leeuwarden de afgelopen jaren een wat grotere groep hadden lukte het daar juist weer niet, dus wat nu precies wel of niet goed werkt...
Dat is waar, maar ik denk dat daar ook wel andere zaken meespeelden. De vrouwtjes in Wildlands waren lange tijd nog aan de jonge kant. De wel echt volwassen dame die ze uit Zuid-Afrika haalden (Cindy, de moeder van Molly) moest in eerste instantie voor het nageslacht gaan zorgen, maar kreeg kort na aankomst een miskraam en het is de vraag of die daarna überhaupt nog drachtig kon worden. In de tussentijd is de groep mede door pech flink geslonken, 1 dier kwam in het oude dierenpark al tussen een sluis bij het verblijf, Cindy overleed dacht ik vrij snel in het oude park én een andere dame overleed aan een te groot hart. Mogelijk dat de twee overgebleven dames in Emmen nu gewoon een ervaren dame nodig hebben die het goede voorbeeld kan geven? (Al zijn die er ook maar weinig). AquaZoo heeft natuurlijk de pech gehad dat ze toen een jonge man hadden die zelf iets te graag wilde en daarbij de dames verdronk.. En van de 3 dames die uit Living Coasts kwamen overleden er ook al vrij snel twee waardoor ze weer op 1.2 zaten. Het zou mooi zijn als het naast Hamburg echt ergens weer gaat lopen, het verleden bewijst dat het wel kan. Ik hoop er van harte op, want het zou zonde zijn mocht deze soort verdwijnen.
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Die kans is klein denk ik. In Noord-Amerika weet ik geen tuin die ze heeft, in Zuid-Amerika weet ik twee tuinen met elk een klein groepje. In Afrika is er ook minstens één tuin met een redelijke groep, dat is de tuin waar Molly in Emmen vandaan komt. Azië heeft wel een groter aantal tuinen met de Zuid-Amerikaanse zeebeer, maar die populatie daar bestaat voor zover ik weet ook uit ongeveer 24 dieren.
Dan voor de info! De dierentuin waar Molly en Cindy vandaan kwamen was The National Zoological Gardens of South Africa. Daar hebben ze zowel Zuid-Afrikaanse als Zuid-Amerikaanse, hoe groot beide groepen zijn wordt mij niet helemaal duidelijk. De Zuid-Amerikanen zijn daar ooit gekomen omdat ze onderschept werden op een vliegtuig richting China.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 jul 2021, 17:48
Aah die moet ik dan gemist hebben, maar zouden dat niet eerder uitzonderingen zijn? Voor het fokprogramma zou het wel fijn zijn als het met die samenstelling, maar het lijkt niet vaak te gebeuren..
Niet vaak, maar het kan dus wel. Geeft toch wat hoop...
Joost schreef:
05 jul 2021, 17:48
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Maar toen Emmen en Leeuwarden de afgelopen jaren een wat grotere groep hadden lukte het daar juist weer niet, dus wat nu precies wel of niet goed werkt...
Dat is waar, maar ik denk dat daar ook wel andere zaken meespeelden. De vrouwtjes in Wildlands waren lange tijd nog aan de jonge kant. De wel echt volwassen dame die ze uit Zuid-Afrika haalden (Cindy, de moeder van Molly) moest in eerste instantie voor het nageslacht gaan zorgen, maar kreeg kort na aankomst een miskraam en het is de vraag of die daarna überhaupt nog drachtig kon worden. In de tussentijd is de groep mede door pech flink geslonken, 1 dier kwam in het oude dierenpark al tussen een sluis bij het verblijf, Cindy overleed dacht ik vrij snel in het oude park én een andere dame overleed aan een te groot hart. Mogelijk dat de twee overgebleven dames in Emmen nu gewoon een ervaren dame nodig hebben die het goede voorbeeld kan geven? (Al zijn die er ook maar weinig). AquaZoo heeft natuurlijk de pech gehad dat ze toen een jonge man hadden die zelf iets te graag wilde en daarbij de dames verdronk.. En van de 3 dames die uit Living Coasts kwamen overleden er ook al vrij snel twee waardoor ze weer op 1.2 zaten. Het zou mooi zijn als het naast Hamburg echt ergens weer gaat lopen, het verleden bewijst dat het wel kan. Ik hoop er van harte op, want het zou zonde zijn mocht deze soort verdwijnen.
Zeker zonde als de soort verdwijnt. De vrouwtjes in Wildlands waren inderdaad nog best jong, dat was ik even vergeten. Fee had inderdaad een ongelukkig ongeval. Cindy overleed in 2018, waaraan precies weet ik niet maar met 11 jaar was ze niet bijzonder oud. En Blue had inderdaad een te groot hart. Ervaren dames zijn er bijna niet meer helaas, voor zover ik weet nog maar 2. Allebei zitten die momenteel in Hamburg. De een is 23 jaar, en dus al op leeftijd, en de ander is 11 jaar en is de moeder van alle jongen die afgelopen jaren in Hamburg zijn geboren.

Kleine correctie voor AquaZoo. Er is maar een van de Living Coast dieren overleden, de 19-jarige Grace. De andere is het vrouwtje dat al in AquaZoo zat, de 12-jarige Bonita. Dat is wel heel erg jammer aangezien dat nu juist de twee vrouwtjes waren die al eens jongen hadden gehad...
Joost schreef:
05 jul 2021, 17:48
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Die kans is klein denk ik. In Noord-Amerika weet ik geen tuin die ze heeft, in Zuid-Amerika weet ik twee tuinen met elk een klein groepje. In Afrika is er ook minstens één tuin met een redelijke groep, dat is de tuin waar Molly in Emmen vandaan komt. Azië heeft wel een groter aantal tuinen met de Zuid-Amerikaanse zeebeer, maar die populatie daar bestaat voor zover ik weet ook uit ongeveer 24 dieren.
Dan voor de info! De dierentuin waar Molly en Cindy vandaan kwamen was The National Zoological Gardens of South Africa. Daar hebben ze zowel Zuid-Afrikaanse als Zuid-Amerikaanse, hoe groot beide groepen zijn wordt mij niet helemaal duidelijk. De Zuid-Amerikanen zijn daar ooit gekomen omdat ze onderschept werden op een vliegtuig richting China.
Klopt, die tuin bedoelde ik inderdaad. Ze zouden daar nu 1.6 Zuid-Amerikaanse zeeberen moeten hebben (en 2.3 Zuid-Afrikaanse mocht je dat willen weten ;) ).

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 20:35
Joost schreef:
05 jul 2021, 17:48
Aah die moet ik dan gemist hebben, maar zouden dat niet eerder uitzonderingen zijn? Voor het fokprogramma zou het wel fijn zijn als het met die samenstelling, maar het lijkt niet vaak te gebeuren..
Niet vaak, maar het kan dus wel. Geeft toch wat hoop...
Dat is waar!
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Zeker zonde als de soort verdwijnt. De vrouwtjes in Wildlands waren inderdaad nog best jong, dat was ik even vergeten. Fee had inderdaad een ongelukkig ongeval. Cindy overleed in 2018, waaraan precies weet ik niet maar met 11 jaar was ze niet bijzonder oud. En Blue had inderdaad een te groot hart.
Over de dood van Cindy is naar mijn weten ook vrijwel niets gecommuniceerd, dat ze zo jong was is inderdaad opvallend.. Zonde. Ik weet nog wel dat ik er alleen achter kwam omdat op het bordje bij het verblijf (ze hadden toen net nieuwe bordjes laten maken) opeens nog maar 1.3 stond. Overigens is Gonzo, de huidige man in Emmen, een bewezen fokman (ik meen 2x een jong gekregen in Landau) en zijn de dames nu wel echt op leeftijd, dus je zou denken dat het nu toch wel eens zou moeten gaan gebeuren.. Ik blijf duimen!
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Ervaren dames zijn er bijna niet meer helaas, voor zover ik weet nog maar 2. Allebei zitten die momenteel in Hamburg. De een is 23 jaar, en dus al op leeftijd, en de ander is 11 jaar en is de moeder van alle jongen die afgelopen jaren in Hamburg zijn geboren.
Daar was ik al bang voor, dat wordt dan een lastig verhaal inderdaad.
MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Kleine correctie voor AquaZoo. Er is maar een van de Living Coast dieren overleden, de 19-jarige Grace. De andere is het vrouwtje dat al in AquaZoo zat, de 12-jarige Bonita. Dat is wel heel erg jammer aangezien dat nu juist de twee vrouwtjes waren die al eens jongen hadden gehad...
Ah excuus, dat had ik dan even gemist en als jij het zegt zal het wel kloppen ;) Is het bekend waar Bonita aan is overleden? Die was net als Cindy niet echt oud..

MennoPebesma schreef:
05 jul 2021, 13:23
Klopt, die tuin bedoelde ik inderdaad. Ze zouden daar nu 1.6 Zuid-Amerikaanse zeeberen moeten hebben (en 2.3 Zuid-Afrikaanse mocht je dat willen weten ;) ).
Aaah thanks! Echt een mooie grote groep daar dan inderdaad. Weet jij of dat echt alleen voortkomt uit die inbeslagname of dat er wel eens vers bloed bij is gekomen? Overigens las ik ook dat beide soorten daar afwisselend in het verblijf zitten.. Daar heb ik wel een idee voor: we sturen alle Zuid-Amerikaanse naar Wildlands, de dieren van Wildlands naar AquaZoo. Hebben ze in Leeuwarden en Emmen allebei een mooie grote fokgroep, heb je een impuls voor het fokprogramma én hoeven de de Zuid-Afrikaanse Pelsrobben in Zuid-Afrika hun verblijf niet meer te delen! Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen :D

Plaats reactie