Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
24 jun 2021, 12:18
Gorilla Gust schreef:
24 jun 2021, 11:34
Een bijzondere aanwinst voor de Franse NaturZoo de Mervent, waar er een koppeltje Iberische lynxen aankomt. De Lynx Pardinus komt hiermee naar haar eerste Franse dierentuin (sinds 2004). Momenteel treffen we diersoort deze enkel in een beperkt aantal Spaanse of Portugese dierentuincollecties aan.
Mooie aanwinst!
Is het de bedoeling om te gaan kweken of zijn het uitgekweekte dieren op leeftijd?
Volgens zootierliste moeder en zoon als ik het goed lees, dus ik vermoedt zonder kweekplannen hoewel je nooit weet met zo'n kleine dierentuinpopulatie.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het mannetje is 8 jaar (K5), het vrouwtje 12 jaar (Fruta). Het mannetje is trouwens een zoon van het vrouwtje. Zover ik begrijp zijn lynxen vruchtbaar tot hun 10de levensjaar? Dus het zal veelal om display/ sensibilisatie en educatie gaan dan om kweek op dit moment.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Net over de grens ligt in Frankrijk Zoo Maubeuge. Daar kijken we ditmaal mee met de fraaie geboorte van twee Sri Lanka panters! https://www.facebook.com/zoodemaubeuge5 ... CO%2CP-y-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

In Parc Animalier des Pyrenees hebben ze een nieuwe soort; de Witgezichtsaki's. Ze hebben er twee.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

In de Citadelle de Besançon is laatst de laatste Aziatische leeuw weggegaan. Nu hebben de laatste twee tijgers het leeuwenverblijf erbij gekregen. Zodra de oude ziekelijke Siberische tijger Cliff dood is zal zijn maatje Naya ook verhuizen en zullen er geen grote dieren meer worden gehouden op dit kasteel.

Een mooie, maar zeer begrijpelijke keuze van het (overigens ontzettend mooie) park/kasteel. Ben benieuwd wat er nu in deze verblijven gaat komen.

https://www.estrepublicain.fr/culture-l ... rnier-lion


Iemand hier die het park ook wel eens bezocht heeft?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

rick04 schreef:
20 aug 2021, 19:19

Iemand hier die het park ook wel eens bezocht heeft?
Best een opvallend park, ik was er enkele jaren terug op een doorreis. Je kan zowel het kasteel als het dierenpark bezoeken, wij opteerde enkel voor dat laatste. Op een uurtje of drie kom je een collectie tegen die zowel in, als tegen de flank van, het kasteel gepresenteerd wordt. Weliswaar gekenmerkt door de beperkingen van de kasteelwanden, maar toch best aardig gedaan in een bijzondere setting! De betere versie van Zoo Maubeuge en haar oude fortmuren als het ware. :)

Hier enkele beelden van het toenmalige leeuwenverblijf (circa 6 jaar terug): https://www.youtube.com/watch?v=xdFXJ2eqY8o
Of algemene beelden: https://www.youtube.com/watch?v=lOGcnHR29ss
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Ik ben er zelf nooit geweest maar het staat wel met stip op mijn to do lijst wegens de grote aantal zeldzame soorten: al is dat de laatste jaren wel wat afgenomen, het lijkt me toch nog een collectie boven gemiddeld.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Echt een van de mooiere/bijzondere tuinen ja. Naast de dierentuin met een enorme primatencollectie(François langoer, Kilimanjaro, franjeaap, Sifaka, Siamangs, Bruine baviaan, Gelada, tamarins) ook een aquarium gedeelte, een insectarium gedeelte, een knaagdier stukje met allemaal soorten muizen, heel veel ongewervelden en reptielen en ook leuke soorten als Prins Alfredhert, Geelvoetrotskangaroes, leuke vogels, ect.

De meeste verblijven zijn niet zo hoogwaardig, maar sommige echt bizar leuk gedaan, in de diepe grachten zitten Gelada's en Bruine bavianen (heel ruim en ze kunnen hoog klimmen tegen de kasteelmuren).

Wij hebben ons er al 3x een hele dag vermaakt met alle musea (oorlogs- en natuur), het kloostertje, de dierentuin en natuurlijk het uitzicht en het kasteel zelf.

Echt de moeite waard als je er langs komt of daar in de buurt bent.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
20 aug 2021, 21:30
Echt een van de mooiere/bijzondere tuinen ja. Naast de dierentuin met een enorme primatencollectie(François langoer, Kilimanjaro, franjeaap, Sifaka, Siamangs, Bruine baviaan, Gelada, tamarins) ook een aquarium gedeelte, een insectarium gedeelte, een knaagdier stukje met allemaal soorten muizen, heel veel ongewervelden en reptielen en ook leuke soorten als Prins Alfredhert, Geelvoetrotskangaroes, leuke vogels, ect.

De meeste verblijven zijn niet zo hoogwaardig, maar sommige echt bizar leuk gedaan, in de diepe grachten zitten Gelada's en Bruine bavianen (heel ruim en ze kunnen hoog klimmen tegen de kasteelmuren).

Wij hebben ons er al 3x een hele dag vermaakt met alle musea (oorlogs- en natuur), het kloostertje, de dierentuin en natuurlijk het uitzicht en het kasteel zelf.

Echt de moeite waard als je er langs komt of daar in de buurt bent.
De mantelbavianen (geen bruine, die zitten niet langer in Europese parken) zijn dit jaar blijkbaar verhuisd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:23
De mantelbavianen (geen bruine, die zitten niet langer in Europese parken) zijn dit jaar blijkbaar verhuisd.
Nee hoor, het zijn bruine bavianen (Papio papio) die dit jaar verhuisd zijn. Die worden nog in een aantal Europese tuinen gehouden, toch?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Joost »

Zoozot schreef:
21 aug 2021, 12:54
Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:23
De mantelbavianen (geen bruine, die zitten niet langer in Europese parken) zijn dit jaar blijkbaar verhuisd.
Nee hoor, het zijn bruine bavianen (Papio papio) die dit jaar verhuisd zijn. Die worden nog in een aantal Europese tuinen gehouden, toch?
Klopt, die zitten nog in 11 tuinen als ik het goed heb. Volgens mij is het ook de bedoeling om deze soort meer ruimte te geven in dierentuinen door het aantal houders van mantelbavianen af te bouwen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
21 aug 2021, 12:54
Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:23
De mantelbavianen (geen bruine, die zitten niet langer in Europese parken) zijn dit jaar blijkbaar verhuisd.
Nee hoor, het zijn bruine bavianen (Papio papio) die dit jaar verhuisd zijn. Die worden nog in een aantal Europese tuinen gehouden, toch?
Klopt, het park wil zich focussen op betere verblijven, wat ik wel snap want het bruine bavianenverblijf was een droge gracht met kiezels op de grond, 2 dode bomen en wat nissen in de kasteelmuur met een groene vijver ervoor. Qua oppervlakte en klimmen hebben de dieren weinig te klagen, het oogt alleen wat saai.

Hopelijk houden ze de Gelada's wel! Deze hebben namelijk een grotere gracht en meer gras en schaduw, hun verblijf is +/- 4000m2 voor 10 dieren, zie voor een foto hun BPG, pagina 43. Of https://images.app.goo.gl/9g8peC6i6PH6MpPAA
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
21 aug 2021, 13:13
Zoozot schreef:
21 aug 2021, 12:54
Jarne schreef:
21 aug 2021, 12:23
De mantelbavianen (geen bruine, die zitten niet langer in Europese parken) zijn dit jaar blijkbaar verhuisd.
Nee hoor, het zijn bruine bavianen (Papio papio) die dit jaar verhuisd zijn. Die worden nog in een aantal Europese tuinen gehouden, toch?
Klopt, die zitten nog in 11 tuinen als ik het goed heb. Volgens mij is het ook de bedoeling om deze soort meer ruimte te geven in dierentuinen door het aantal houders van mantelbavianen af te bouwen.
Ben blijkbaar even volledig in de war met de Nederlandse namen. De bruine (in mijn hoofd als rode) wordt inderdaad gehouden, het is de beerbaviaan die niet wordt gehouden :doh: . Hoe ik gisteren van Papio papio op ztl Papio hamadryas heb gemaakt is me ook een raadsel :s

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Renegade »

Eerste geboorte van een Tayra in Frankrijk in Zoo de Pescheray.

https://www.facebook.com/zoodepescheray ... 0204556679

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Drie maanden na de overname van het mislukte REWILD project op de site van de oude dierentuin van Pont-Scorff, heeft men de nieuwe naam van het park en nieuwe project bekend gemaakt. De nieuwe eigenaar Sébastien Musset zal verder gaan onder de naam 'Les Terres de Nataé'.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In de dierentuin van Pont-Scorff zou volgens elephant.se (https://www.elephant.se/database2.php?elephant_id=1348) olifantenbul Ant Bwe Lay zijn overleden. Hij zou zijn ingeslapen omdat hij 'serieuze gezondheidsproblemen' zou hebben. In 2013 testte hij positief op TBC, of dat nu ook meespeelde is niet bekend.

Ant Bwe Lay is in 1994 in Dierenpark Emmen geboren, en was de oudste nog levende in Emmen geboren bul. De meesten zullen hem echter kennen als het 'Rolo olifantje'. Hij speelde namelijk als klein olifantje een rol in een rolo reclame:


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

La Boissière-du-Doré Zoo wilt tegen 2030 uitbreiden met 14ha, waarvan 3 voor een nieuwe parking. Ook wensen ze buiten xxl-verblijven voor hun carnivoren een tropische koepel te bouwen, om zodoende ook jaarrond geopend te kunnen blijven!

https://actu.fr/pays-de-la-loire/la-boi ... LHKRZspZm4
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

In Parc Animalier des Pyrénées is er een nieuwe soort te zien; de Kookaburra.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Uilkopmeerkat geboren in Zoo de la Palmyre. De totale Europese populatie van deze soort ligt nu op 12,12,1 dieren.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
04 nov 2021, 22:35
Uilkopmeerkat geboren in Zoo de la Palmyre. De totale Europese populatie van deze soort ligt nu op 12,12,1 dieren.
Mooi nieuws, maar er zouden dringend wat dieren uit Amerika of Afrika gehaald moeten worden of het word zeer moeilijk voor deze soort.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie