Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 04:30
rick04 schreef:
04 nov 2021, 22:35
Uilkopmeerkat geboren in Zoo de la Palmyre. De totale Europese populatie van deze soort ligt nu op 12,12,1 dieren.
Mooi nieuws, maar er zouden dringend wat dieren uit Amerika of Afrika gehaald moeten worden of het word zeer moeilijk voor deze soort.
Uit Amerikaanse dierentuinen is de soort al verdwenen, en import uit Afrika is wellicht te lastig. An sich is de situatie in Europa nog niet hopeloos, gezien er toch nog steeds gekweekt wordt, maar het blijft wel allemaal heel precair. De geslachtsverhouding van de populatie zit in ieder geval nog in balans zo te zien.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
05 nov 2021, 12:49
Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 04:30
rick04 schreef:
04 nov 2021, 22:35
Uilkopmeerkat geboren in Zoo de la Palmyre. De totale Europese populatie van deze soort ligt nu op 12,12,1 dieren.
Mooi nieuws, maar er zouden dringend wat dieren uit Amerika of Afrika gehaald moeten worden of het word zeer moeilijk voor deze soort.
Uit Amerikaanse dierentuinen is de soort al verdwenen, en import uit Afrika is wellicht te lastig. An sich is de situatie in Europa nog niet hopeloos, gezien er toch nog steeds gekweekt wordt, maar het blijft wel allemaal heel precair. De geslachtsverhouding van de populatie zit in ieder geval nog in balans zo te zien.
Klopt. De focus in de States ligt voor meerkatten op roodstaart, Allen's moeras, witneus, Diana en Wolf's (met nog een paar andere soorten die in minder dan tien exemplaren worden gehouden).

In Europa zie ik het somber in. De KDMA had allang in PL een aparte faciliteit moeten bouwen voor deze soort. In Doué en Leipzig lijkt het kweken in een gemeenschapsverblijf niet te lukken. Bonice heeft enkel een mannelijk dier, dat wordt daar dus ook moeilijk. In Aschersleben zit een koppel achter de schermen net zoals in Leipzig.

Dit een soort die overal als koppel wordt gehouden maar in het wild in kleine familiegroepen leeft (1 man en enkele vrouwtjes - een vrouwtje alleen wordt gedomineerd door de man, terwijl het andersom moet zijn) . Men neemt dus al jaren de verkeerde beslissingen en ik vrees dat het bestand nu te klein is om nog groepen te gaan vormen.

Een occasionele geboorte betekent eigenlijk enkel een verlengde doodstrijd voor deze soort in gevangenschap.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Bojnice heeft 1.2 dieren, maar allemaal op leeftijd dacht ik.
Aschersleben weet ik niet qua leeftijd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 13:55
Bojnice heeft 1.2 dieren, maar allemaal op leeftijd dacht ik.
Aschersleben weet ik niet qua leeftijd.
De twee vrouwen zijn er niet meer.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
05 nov 2021, 14:55
Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 13:55
Bojnice heeft 1.2 dieren, maar allemaal op leeftijd dacht ik.
Aschersleben weet ik niet qua leeftijd.
De twee vrouwen zijn er niet meer.
En waar zijn die dan heen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 15:18
rick04 schreef:
05 nov 2021, 14:55
Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 13:55
Bojnice heeft 1.2 dieren, maar allemaal op leeftijd dacht ik.
Aschersleben weet ik niet qua leeftijd.
De twee vrouwen zijn er niet meer.
En waar zijn die dan heen?
Hoogst waarschijnlijk dood als ze al op leeftijd waren.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door JvG »

Het probleem met zulke zeldzame soorten is dat ze de kansen willen spreiden en daarom bepaalde keuzes maken. In dit geval zou je eigenlijk bij een paar parken de vrouwelijke dieren moeten weghalen om in een beperkt aantal parken natuurlijke groepen op te bouwen. Maar dat willen de meeste parken niet, een mannengroep of de soort (tijdelijk) afstoten is gewoon minder interesant. Je ziet het bij veel meer soorten. Trompetvogels bijvoorbeeld ook, een koppel werkt niet maar meerdere mannen bij 1 vrouw wel. Koppels neushoornvogels/toekans die samenzitten maar niets aan voortplanting doen omdat die klik er niet is, maar ze accepteren elkaar wel. Jan-van-Genten in minigroepjes, toen Artis tijdelijk de dieren van een ander park had lukte het wel opeens om jongen te krijgen...
In dit soort gevallen zouden parken veel meer echt moeten gaan samenwerken om een soort echt goed te kunnen houden in Europese populatie. Het is nu gewoon teveel ikke, ikke, ikke en zeker geen soort tijdelijk afstaan voor een betere groepssamenstelling in een ander park...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Waarom is Eaza er dan, de parken hebben toch voordeel in goede kweek willen ze binnen 25 jaar niet allemaal hetzelfde hebben.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
05 nov 2021, 16:19
Waarom is Eaza er dan, de parken hebben toch voordeel in goede kweek willen ze binnen 25 jaar niet allemaal hetzelfde hebben.
Eaza is het Chinees Partijcongres niet he, het is een samenwerkingsverband met afspraken, ook niet meer dan dat.

Het zijn de leden die dergelijke initiatieven moeten nemen, en dat had moeten beginnen met Leipzig en Antwerpen.

De aandacht voor meerkatten is, net zoals voor langoeren, overal tanende. Zeer jammer vind ik dat persoonlijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Joost »

JvG schreef:
05 nov 2021, 16:09
Het probleem met zulke zeldzame soorten is dat ze de kansen willen spreiden en daarom bepaalde keuzes maken. In dit geval zou je eigenlijk bij een paar parken de vrouwelijke dieren moeten weghalen om in een beperkt aantal parken natuurlijke groepen op te bouwen. Maar dat willen de meeste parken niet, een mannengroep of de soort (tijdelijk) afstoten is gewoon minder interesant. Je ziet het bij veel meer soorten. Trompetvogels bijvoorbeeld ook, een koppel werkt niet maar meerdere mannen bij 1 vrouw wel. Koppels neushoornvogels/toekans die samenzitten maar niets aan voortplanting doen omdat die klik er niet is, maar ze accepteren elkaar wel. Jan-van-Genten in minigroepjes, toen Artis tijdelijk de dieren van een ander park had lukte het wel opeens om jongen te krijgen...
In dit soort gevallen zouden parken veel meer echt moeten gaan samenwerken om een soort echt goed te kunnen houden in Europese populatie. Het is nu gewoon teveel ikke, ikke, ikke en zeker geen soort tijdelijk afstaan voor een betere groepssamenstelling in een ander park...
Precies, dit probleem zie je inderdaad bij nog veel meer soorten. We hebben het hier op het forum dacht ik ook al eens over gehad zo'n situatie bij de Zuid-Amerikaanse pelsrobben. Meer en intensiever met elkaar samenwerken zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ik denk overigens niet dat het perse met onwil van parken te maken heeft en denk dat de meeste parken er best aan mee zouden willen werken, zolang de omstandigheden goed zijn. Dat parken er niet op zitten te wachten dat zij hun dieren weg moeten doen in het belang van het fokprogramma en vervolgens met een leeg verblijf komen te zitten kan ik ergens wel inkomen, uiteindelijk moeten de parken natuurlijk hun eigen broek ophouden en doet een fokprogramma dat niet voor ze.
Ik denk persoonlijk dat wanneer de coördinatoren van fokprogramma's of veel intensiever met elkaar gaan samenwerken of dat wanneer de coördinatie van een bepaalde soortgroep bij één coördinator komt te liggen er makkelijker stappen gezet kunnen worden. Momenteel is het vaak zo dat wanneer een coördinator een park vraagt afstand te doen van hun dieren dat een park vervolgens zelf bij een andere coördinator de vraag neer moet leggen voor een vervangende soort. Stel dat je als coördinator kan zeggen: "voor het fokprogramma is het beter dat jullie afstand doen van jullie uilkopmeerkatten, maar daarvoor kunnen jullie wel meerkatsoort X terug krijgen als vervanging". Ik denk dat je door meteen een alternatief te kunnen bieden de lat om mee te werken voor parken wat lager legt. Overigens denk ik dat de coördinatie van een soortgroep bij één coördinator te leggen sowieso een illusie is, aangezien het voor sommige soorten al lastig genoeg is om een coördinator te vinden, laat staan dat iemand meteen een hele soortgroep op zich neemt.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door JvG »

Joost schreef:
05 nov 2021, 21:56
JvG schreef:
05 nov 2021, 16:09
Het probleem met zulke zeldzame soorten is dat ze de kansen willen spreiden en daarom bepaalde keuzes maken. In dit geval zou je eigenlijk bij een paar parken de vrouwelijke dieren moeten weghalen om in een beperkt aantal parken natuurlijke groepen op te bouwen. Maar dat willen de meeste parken niet, een mannengroep of de soort (tijdelijk) afstoten is gewoon minder interesant. Je ziet het bij veel meer soorten. Trompetvogels bijvoorbeeld ook, een koppel werkt niet maar meerdere mannen bij 1 vrouw wel. Koppels neushoornvogels/toekans die samenzitten maar niets aan voortplanting doen omdat die klik er niet is, maar ze accepteren elkaar wel. Jan-van-Genten in minigroepjes, toen Artis tijdelijk de dieren van een ander park had lukte het wel opeens om jongen te krijgen...
In dit soort gevallen zouden parken veel meer echt moeten gaan samenwerken om een soort echt goed te kunnen houden in Europese populatie. Het is nu gewoon teveel ikke, ikke, ikke en zeker geen soort tijdelijk afstaan voor een betere groepssamenstelling in een ander park...
Precies, dit probleem zie je inderdaad bij nog veel meer soorten. We hebben het hier op het forum dacht ik ook al eens over gehad zo'n situatie bij de Zuid-Amerikaanse pelsrobben. Meer en intensiever met elkaar samenwerken zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ik denk overigens niet dat het perse met onwil van parken te maken heeft en denk dat de meeste parken er best aan mee zouden willen werken, zolang de omstandigheden goed zijn. Dat parken er niet op zitten te wachten dat zij hun dieren weg moeten doen in het belang van het fokprogramma en vervolgens met een leeg verblijf komen te zitten kan ik ergens wel inkomen, uiteindelijk moeten de parken natuurlijk hun eigen broek ophouden en doet een fokprogramma dat niet voor ze.
Ik denk persoonlijk dat wanneer de coördinatoren van fokprogramma's of veel intensiever met elkaar gaan samenwerken of dat wanneer de coördinatie van een bepaalde soortgroep bij één coördinator komt te liggen er makkelijker stappen gezet kunnen worden. Momenteel is het vaak zo dat wanneer een coördinator een park vraagt afstand te doen van hun dieren dat een park vervolgens zelf bij een andere coördinator de vraag neer moet leggen voor een vervangende soort. Stel dat je als coördinator kan zeggen: "voor het fokprogramma is het beter dat jullie afstand doen van jullie uilkopmeerkatten, maar daarvoor kunnen jullie wel meerkatsoort X terug krijgen als vervanging". Ik denk dat je door meteen een alternatief te kunnen bieden de lat om mee te werken voor parken wat lager legt. Overigens denk ik dat de coördinatie van een soortgroep bij één coördinator te leggen sowieso een illusie is, aangezien het voor sommige soorten al lastig genoeg is om een coördinator te vinden, laat staan dat iemand meteen een hele soortgroep op zich neemt.
De eerste stappen in die richting zijn wel gezet. Zo zijn meerdere mangabeysoorten bij 1 coördinator terechtgekomen zoals de kuif en goudbuiken. Het zal niet lukken met alle soorten maar bij kleine populaties die tevens ook gelijkend zijn qua verblijf/groepsopbouw/etc is het denk ik wel een goede stap vooruit. Bij populaties zoals oerang-oetangs, gorilla's en chimpansees wordt het veel lastiger. Om dan 1 soort te doen als coördinator kost al zoveel tijd en kennis dat een tweede soort erbij dan niet meer haalbaar is voor die dierentuin qua uren.
Ze zijn binnen EAZA ook druk bezig met de TAG. Dus steeds per diergroep een richting kiezen welke soorten meer aandacht nodig hebben ten koste van andere soorten. Voor hondachtigen zijn de plannen concreet maar hoe het zit met kleine apensoorten weet ik niet...

Maar het idee dat meerdere coördinatoren beter gaan samenwerken en meteen met een alternatief komen als het beter is als een park zijn dieren afstaat naar een ander park. Dat lijkt me een best goed idee en opzich haalbaar als je de vergelijkende soorten in een soort programma als de TAG zet. Stel dat ze dan eens per jaar overleggen met welke ontwikkelingen qua populatie en dierentuinen willen doen? Dan kunnen ze het met elkaar afstemmen zonder dat er echt 1 coördinator is en ze kunnen een goed alternatief geven aan parken die dieren afstaan.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Joost »

JvG schreef:
05 nov 2021, 22:20
De eerste stappen in die richting zijn wel gezet. Zo zijn meerdere mangabeysoorten bij 1 coördinator terechtgekomen zoals de kuif en goudbuiken. Het zal niet lukken met alle soorten maar bij kleine populaties die tevens ook gelijkend zijn qua verblijf/groepsopbouw/etc is het denk ik wel een goede stap vooruit. Bij populaties zoals oerang-oetangs, gorilla's en chimpansees wordt het veel lastiger. Om dan 1 soort te doen als coördinator kost al zoveel tijd en kennis dat een tweede soort erbij dan niet meer haalbaar is voor die dierentuin qua uren.
Ze zijn binnen EAZA ook druk bezig met de TAG. Dus steeds per diergroep een richting kiezen welke soorten meer aandacht nodig hebben ten koste van andere soorten. Voor hondachtigen zijn de plannen concreet maar hoe het zit met kleine apensoorten weet ik niet...
Dat ze met de TAGs bezig waren dat wist ik vaag ergens, maar dat er ook al meerdere soortgelijke soorten bij dezelfde coördinator terecht kwamen niet. In elk geval een mooie eerste ontwikkeling! Bij grotere populaties is het inderdaad nauwelijks mogelijk om twee soorten te doen en is nauw samenwerken beter, maar ik denk dat het eerst sowieso voor soorten met een kleine populatie belangrijker en handiger is.
JvG schreef:
05 nov 2021, 22:20
Maar het idee dat meerdere coördinatoren beter gaan samenwerken en meteen met een alternatief komen als het beter is als een park zijn dieren afstaat naar een ander park. Dat lijkt me een best goed idee en opzich haalbaar als je de vergelijkende soorten in een soort programma als de TAG zet. Stel dat ze dan eens per jaar overleggen met welke ontwikkelingen qua populatie en dierentuinen willen doen? Dan kunnen ze het met elkaar afstemmen zonder dat er echt 1 coördinator is en ze kunnen een goed alternatief geven aan parken die dieren afstaan.
Dat lijkt mij ook haalbaar ja. Overigens zou ik er dan wel voor kiezen om naast een uitgebreid overleg per jaar ook per kwartaal met elkaar te overleggen, met de huidige technieken is dat prima te doen en niet duur, dan kan je nog sneller reageren op dingen die er gebeuren. EAZA lezen we mee? :p

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door JvG »

Joost schreef:
05 nov 2021, 23:49
JvG schreef:
05 nov 2021, 22:20
Maar het idee dat meerdere coördinatoren beter gaan samenwerken en meteen met een alternatief komen als het beter is als een park zijn dieren afstaat naar een ander park. Dat lijkt me een best goed idee en opzich haalbaar als je de vergelijkende soorten in een soort programma als de TAG zet. Stel dat ze dan eens per jaar overleggen met welke ontwikkelingen qua populatie en dierentuinen willen doen? Dan kunnen ze het met elkaar afstemmen zonder dat er echt 1 coördinator is en ze kunnen een goed alternatief geven aan parken die dieren afstaan.
Dat lijkt mij ook haalbaar ja. Overigens zou ik er dan wel voor kiezen om naast een uitgebreid overleg per jaar ook per kwartaal met elkaar te overleggen, met de huidige technieken is dat prima te doen en niet duur, dan kan je nog sneller reageren op dingen die er gebeuren. EAZA lezen we mee? :p
Het ligt aan de coördinator en zijn aanbevelingsgroep of het echt zinvol is om het elk kwartaal te doen. Sommige coördinatoren maken namelijk eens per jaar de grote plannen en hebben maar enkel kleine bijsturingen gedurende het jaar terwijl de volgende elke aanvraag meteen regelt en dus het hele jaar door grote beslissingen kan/wil maken. Grote populatieveranderingen kan je denk ik ook het beste weloverwogen nemen met een lange termijnsplanning van minimaal een jaar en liefst zelfs langer :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Het Franse parkje biotropica heeft haar best knappe collectie uitgebreid met manenibissen, ze hebben best wat fraais lopen.
Spijtig dat het zo ver is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het omstreden Franse Zoo les trois Vallées, Parc des Félins (niet het gekende een gelijknamige kattenpark nabij Parijs/Lumigny) is door de plaatselijke autoriteiten gesloten wegens grote vragen naar de veiligheid toe. Er kwamen recent 9 Europese wolven aan, welke al snel konden ontsnappen binnen een afgesloten deel van het park. Tijdens het ingrijpen werden er 5 wolven neergeschoten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo de La Palmyre is recent een reuzenotter mannetje aangekomen vanuit Bioparc de Doué-la-Fontaine. Op dit moment zit hij nog achter de schermen totdat het nieuwe verblijf klaar is. Dit nieuwe verblijf is het voormalige ijsberenverblijf van de dierentuin. Dit is de afgelopen tijd geschikt gemaakt voor reuzenotters. Palmyre is dus een nieuwe houder voor de reuzenotter.

Bron: Zootierliste en ZooChat

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Parc Animalier des Pyrénées is een aantal weken geleden een ocelot geboren. Het is een mannetje. Het park vraagt bezoekers een naam te bedenken.

Bron: Instagram Parc Animalier des Pyrénées

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dit jaar viert Espace Zoologique Saint-Martin de la Plaine haar 50ste verjaardag... en een forse uitbreiding.

Het park van 12ha heeft 7ha extra aan omliggende weilanden gekocht. Een eerste deel van 2000m² gaat daarvan naar de chimpansees, daarna krijgen ook de Afrikaanse hoefdieren en enkele nieuwe diersoorten (antilopen, giraffen) een plek in het nieuwe gebied.

https://www.leprogres.fr/culture-loisir ... t-hectares
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

In het kasteel La Volerie des Aigles hebben de Kapgieren 2 eieren gelegd en de Monniksgier 1 ei. Deze liggen in de broedmachine.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo de Pescheray is op 12 januari een krabbenetende wasbeer geboren! Daarmee komt het totaal aantal dieren in die dierentuin op vijf, en de totale Europese populatie op twaalf dieren. In Europa is deze soort in maar vier dierentuinen te zien. En maar twee daarvan hebben een fokgroep, dat zijn Zoo de Pescheray in Frankrijk en ZooParc Overloon in Nederland.

Op dit moment is het geslacht van het jong nog niet bekend. Hij/zij zal waarschijnlijk rond maart te zien zijn voor bezoekers.

Bron: Facebook Zoo de Pescheray

Plaats reactie