Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Is dat geen pretpark met wat dieren en heel veel roofvogels
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
12 apr 2022, 09:04
Wat is dit? Is Puy du Fou een dierentuin? En Signe de triomphe een spektakelstuk?
Limburg vooruit schreef:
12 apr 2022, 10:07
Is dat geen pretpark met wat dieren en heel veel roofvogels
Een traditioneel pretpark zou ik het niet noemen; het is meer een historisch themapark waar allerlei grote spektakelshows worden opgevoerd. Een grote roofvogelshow is daar één van. La Signe du Triomphe is ook zo'n show die plaatsvindt in een Colosseum-achtige arena waar dan een soort re-enactment van een Romeins gladiatorenspektakel wordt opgevoerd. Vroeger werd er als eindstuk van die show altijd een circusact met leeuwen en tijgers gedaan; maar dat is nu dus verleden tijd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
12 apr 2022, 12:25
Apenarend schreef:
12 apr 2022, 09:04
Wat is dit? Is Puy du Fou een dierentuin? En Signe de triomphe een spektakelstuk?
Limburg vooruit schreef:
12 apr 2022, 10:07
Is dat geen pretpark met wat dieren en heel veel roofvogels
Een traditioneel pretpark zou ik het niet noemen; het is meer een historisch themapark waar allerlei grote spektakelshows worden opgevoerd. Een grote roofvogelshow is daar één van. La Signe du Triomphe is ook zo'n show die plaatsvindt in een Colosseum-achtige arena waar dan een soort re-enactment van een Romeins gladiatorenspektakel wordt opgevoerd. Vroeger werd er als eindstuk van die show altijd een circusact met leeuwen en tijgers gedaan; maar dat is nu dus verleden tijd.
Bedankt. Ziet er absolute horror uit voor mij :D
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
12 apr 2022, 09:04
Gorilla Gust schreef:
12 apr 2022, 07:10
Met de komst van een heus Romeins galijschip is de tijd van de roofdieren tijdens de Signe de Triomphe in Puy du Fou voorbij. De nieuwe finale met het schip doet het publiek de leeuwen en hyena's van weleer vergeten. https://www.facebook.com/groups/1007452 ... 813929771/

De befaamde roofvogelshow blijft uiteraard wel in haar gekende vorm doorgaan.
Ook na drie keer lezen geraak ik hier niet wijzer uit :)

Wat is dit? Is Puy du Fou een dierentuin? En Signe de triomphe een spektakelstuk?
En toch heb je het helemaal juist. Een themapark en een beperkte dierentuin gezien hun collectie roofvogels die continu op display zitten. Zie ook onderstaande beelden vanaf 2.00



De andere roofdieren (panters, hyena's, leeuwen) waren enkel tijdens het spektakelstuk Signe de Triomphe te zien.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Parrot World zijn twee jaguars geboren. Het zijn twee mannetjes, één zwarte en één gevlekte.

Bron: https://www.facebook.com/10050303145096 ... 867412380/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Marineland Antibes is op 29 mei een vrouwelijke Zuid-Afrikaanse zeebeer geboren. De moeder is Kali, de vader is Charlie (De zeebeerman die een paar jaar in de Beekse Bergen zat). Binnenkort wordt er een namenwedstrijd gehouden om haar naam te kiezen.

Bron: https://www.facebook.com/64495333845/po ... 153483846/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door zoofan »

In vallée des singes is de tweede bonobo van het jaar geboren. (Instagram)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
02 jun 2022, 15:43
In Marineland Antibes is op 29 mei een vrouwelijke Zuid-Afrikaanse zeebeer geboren. De moeder is Kali, de vader is Charlie (De zeebeerman die een paar jaar in de Beekse Bergen zat). Binnenkort wordt er een namenwedstrijd gehouden om haar naam te kiezen.

Bron: https://www.facebook.com/64495333845/po ... 153483846/
Inmiddels is de uitslag van de namenwedstijd bekend. Ze heeft de naam Mia gekregen.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door zoofan »

In Vallée des singes is voor de derde keer dit jaar een bonobo geboren (Instagram).

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Mulhouse is recent een arabische zandkat (Felis margarita harrisoni) geboren.

Daarnaast zijn er ook twee muskusossen (Ovibos moschatus) geboren. Het zijn twee mannetjes. Het is de eerste keer in een Franse dierentuin dat er muskusossen geboren zijn.

Bron: Facebook Zoo Mulhouse

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Zoo du Bassin d'Arcachon is vandaag begonnen met het evacueren van haar dieren vanwege de bosbranden in de buurt.

https://www.tf1info.fr/meteo/meteo-fran ... 26812.html

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door zoofan »

Van de ongeveer 900 dieren zijn er ongeveer 370 geëvacueerd. Veertien daarvan zijn gestorven waaronder een orang oetan. (Instagram)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Deze zomer bezocht ik met Zoo/Citadelle de Besançon mijn eerste Franse dierentuin, en ik moet zeggen dat ik er meer van verwacht had... Sommige verblijven (gelada, vicuña/nandoe, Griekse landschildpad ondersport 'hermanni') passen mooi in de omgeving en geven zo een natuurlijk beeld, maar voor de rest kleine kooien met een veel te grote apencollectie op een veel te klein oppervlak. Waar hebben de leeuwen ooit gepast vroeger? Nachtdierhuis, aquarium en insectarium waren wel weer (zeer) top!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Drie medewerkers van Franse dierentuin gewond na aanval door jak

In een Frans dierenpark zijn drie verzorgers gewond geraakt bij een aanval door een jak. Eén medewerker liep daarbij zware verwondingen op. Het ongeluk vond donderdagochtend plaats in dierentuin Planète Sauvage, gelegen in de West-Franse gemeente Port-Saint-Père.

Bron & meer: https://www.looopings.nl/weblog/20358/D ... r-jak.html


Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
01 aug 2022, 09:43
Deze zomer bezocht ik met Zoo/Citadelle de Besançon mijn eerste Franse dierentuin, en ik moet zeggen dat ik er meer van verwacht had... Sommige verblijven (gelada, vicuña/nandoe, Griekse landschildpad ondersport 'hermanni') passen mooi in de omgeving en geven zo een natuurlijk beeld, maar voor de rest kleine kooien met een veel te grote apencollectie op een veel te klein oppervlak. Waar hebben de leeuwen ooit gepast vroeger? Nachtdierhuis, aquarium en insectarium waren wel weer (zeer) top!
Leuk, een bijzonder parkje. Heb het zelf bezocht in 2012 en 2016. Inderdaad mooie verblijven voor de soorten die jij noemt, daar wil ik de verblijven voor de Geelvoetrotskangaroe, Manenschaap en Bruine baviaan nog aan toevoegen.

Eens wat betreft de kooien, maar ze waren wel altijd erg schoon en goed ingericht, in tegenstelling tot andere kooien die ik wel eens zie. Daarnaast doen ze heel erg actief mee met allerlei fokprogamma's met mooie resulataten.

De leeuwen zaten aan de kant van de Vosmangoest waar nu de Siberische tijger zit. Hun perk was 800m2, maar dat hebben de Siberische tijgers er nu bij gekregen (die voorheen 600m2 hadden). Inderdaad aan de kleine kant, maar het was oké ingericht en ze kweekten er goed. Vanwege de beschikbare ruimte hebben ze er voor gekozen (en onder druk van de gemeente) geen grote katachtigen meer te houden en heeft ongeveer een jaar geleden de laatste Aziatische leeuw van het park afscheid genomen. Vanwege gezondheidsredenen willen ze één van de tijgers (de man) niet verhuizen, daarom blijft deze nog in het park. De tijgerin zal het mannetje nog vergezellen totdat deze dood gaat, daarna zal voor haar een plekje elders gezocht gaan worden. Daarna zullen er geen grote katten meer worden gehouden.

Het nocturama, vivarium, insectarium en aquarium zijn inderdaad bijzonder mooi!
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
01 aug 2022, 18:31
Niels Grootegans schreef:
01 aug 2022, 09:43
Deze zomer bezocht ik met Zoo/Citadelle de Besançon mijn eerste Franse dierentuin, en ik moet zeggen dat ik er meer van verwacht had... Sommige verblijven (gelada, vicuña/nandoe, Griekse landschildpad ondersport 'hermanni') passen mooi in de omgeving en geven zo een natuurlijk beeld, maar voor de rest kleine kooien met een veel te grote apencollectie op een veel te klein oppervlak. Waar hebben de leeuwen ooit gepast vroeger? Nachtdierhuis, aquarium en insectarium waren wel weer (zeer) top!
Leuk, een bijzonder parkje. Heb het zelf bezocht in 2012 en 2016. Inderdaad mooie verblijven voor de soorten die jij noemt, daar wil ik de verblijven voor de Geelvoetrotskangaroe, Manenschaap en Bruine baviaan nog aan toevoegen.

Eens wat betreft de kooien, maar ze waren wel altijd erg schoon en goed ingericht, in tegenstelling tot andere kooien die ik wel eens zie. Daarnaast doen ze heel erg actief mee met allerlei fokprogamma's met mooie resulataten.

De leeuwen zaten aan de kant van de Vosmangoest waar nu de Siberische tijger zit. Hun perk was 800m2, maar dat hebben de Siberische tijgers er nu bij gekregen (die voorheen 600m2 hadden). Inderdaad aan de kleine kant, maar het was oké ingericht en ze kweekten er goed. Vanwege de beschikbare ruimte hebben ze er voor gekozen (en onder druk van de gemeente) geen grote katachtigen meer te houden en heeft ongeveer een jaar geleden de laatste Aziatische leeuw van het park afscheid genomen. Vanwege gezondheidsredenen willen ze één van de tijgers (de man) niet verhuizen, daarom blijft deze nog in het park. De tijgerin zal het mannetje nog vergezellen totdat deze dood gaat, daarna zal voor haar een plekje elders gezocht gaan worden. Daarna zullen er geen grote katten meer worden gehouden.

Het nocturama, vivarium, insectarium en aquarium zijn inderdaad bijzonder mooi!
Met 1400 m² lijkt er mij toch voldoende ruimte voor een stel leeuwen? Voor tijgers heb je eigenlijk al twee verblijven nodig en dan mankeert er wel ruimte.
Voor luipaarden/jagoears zal er wellicht geen geld zijn, lijkt me een ideale oppervlakte voor dit soort katten, maar als de gemeente (omwille van?) anders beslist...
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Op 27 mei kon La Boissière du Doré haar eerste tapir-geboorte optekenen, Mimpi. Helaas kreeg Mimpi na een maand last van ademhalingsproblemen. De hittepieken die Frankrijk nu teisteren vormde daarop helaas zijn tol, waarna de gezondheid helaas snel slechter werd. Ondertussen is het diertje niet meer onder ons...

Een groot verlies voor het Europese kweekprogramma van deze bedreigde diersoort, maar we moeten positief blijven bij deze eerste geboorte, wat een goed voorteken was voor het kweekkoppel Raja en Kejutan.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
01 aug 2022, 19:07
rick04 schreef:
01 aug 2022, 18:31
Niels Grootegans schreef:
01 aug 2022, 09:43
Deze zomer bezocht ik met Zoo/Citadelle de Besançon mijn eerste Franse dierentuin, en ik moet zeggen dat ik er meer van verwacht had... Sommige verblijven (gelada, vicuña/nandoe, Griekse landschildpad ondersport 'hermanni') passen mooi in de omgeving en geven zo een natuurlijk beeld, maar voor de rest kleine kooien met een veel te grote apencollectie op een veel te klein oppervlak. Waar hebben de leeuwen ooit gepast vroeger? Nachtdierhuis, aquarium en insectarium waren wel weer (zeer) top!
Leuk, een bijzonder parkje. Heb het zelf bezocht in 2012 en 2016. Inderdaad mooie verblijven voor de soorten die jij noemt, daar wil ik de verblijven voor de Geelvoetrotskangaroe, Manenschaap en Bruine baviaan nog aan toevoegen.

Eens wat betreft de kooien, maar ze waren wel altijd erg schoon en goed ingericht, in tegenstelling tot andere kooien die ik wel eens zie. Daarnaast doen ze heel erg actief mee met allerlei fokprogamma's met mooie resulataten.

De leeuwen zaten aan de kant van de Vosmangoest waar nu de Siberische tijger zit. Hun perk was 800m2, maar dat hebben de Siberische tijgers er nu bij gekregen (die voorheen 600m2 hadden). Inderdaad aan de kleine kant, maar het was oké ingericht en ze kweekten er goed. Vanwege de beschikbare ruimte hebben ze er voor gekozen (en onder druk van de gemeente) geen grote katachtigen meer te houden en heeft ongeveer een jaar geleden de laatste Aziatische leeuw van het park afscheid genomen. Vanwege gezondheidsredenen willen ze één van de tijgers (de man) niet verhuizen, daarom blijft deze nog in het park. De tijgerin zal het mannetje nog vergezellen totdat deze dood gaat, daarna zal voor haar een plekje elders gezocht gaan worden. Daarna zullen er geen grote katten meer worden gehouden.

Het nocturama, vivarium, insectarium en aquarium zijn inderdaad bijzonder mooi!
Met 1400 m² lijkt er mij toch voldoende ruimte voor een stel leeuwen? Voor tijgers heb je eigenlijk al twee verblijven nodig en dan mankeert er wel ruimte.
Voor luipaarden/jagoears zal er wellicht geen geld zijn, lijkt me een ideale oppervlakte voor dit soort katten, maar als de gemeente (omwille van?) anders beslist...
De gemeenteraad heeft het besloten dat er geen nieuwe grote katten mogen komen en dat ze niet meer mogen kweken vanwege dierenwelzijn. Die 1400m2 is nu voor de twee tijgers, dat lijkt me oké. Maar zoals gezegd kwakkelt het oude mannetje met zijn gezondheid en als hij er niet meer is gaat het vrouwtje verhuizen en ligt er weer 1400m2 grond klaar voor iets nieuws. Vind het zelf ook zonde, maar aan de andere kant is het ook niet zo heel ruim en is er nu kans voor iets nieuws.
You can find me in the zoo :)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Het tijgerverblijf vond ik op deze manier inderdaad nog best gaan. Geelvoetrotskangeroe, bruine baviaan én manenschaap heb ik allemaal niet gezien, dus ik twijfel of deze er nog zitten. De vosmangoesten zijn inmiddels ook geweken voor een tweede verblijf Griekse landschildpadden.

Het lijkt mij niet verkeerd als het park zich in de toekomst verder gaat oriënteren op zijn unieke karakter, met verblijven die meer in de omgeving passen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
05 aug 2022, 16:45
Het tijgerverblijf vond ik op deze manier inderdaad nog best gaan. Geelvoetrotskangeroe, bruine baviaan én manenschaap heb ik allemaal niet gezien, dus ik twijfel of deze er nog zitten. De vosmangoesten zijn inmiddels ook geweken voor een tweede verblijf Griekse landschildpadden.

Het lijkt mij niet verkeerd als het park zich in de toekomst verder gaat oriënteren op zijn unieke karakter, met verblijven die meer in de omgeving passen.
Die zijn inderdaad niet meer in het park zie ik net. Geelvoetrotskangaroe zat ergens tegen een muur aan, maar ja, muren heb je daar zoveel :D. Bruine baviaan is januari 2021 vertrokken. Manenschaap zouden ze nog moeten hebben, die zaten volgens mij helemaal achterin in het rijtje waar ook Prins-Alfredhert zit.

Oké, jammer, maar mooi dat er ook meer inheemse soorten onder de aandacht komen daar.

Zou daar nog wel een leuke volière willen zien voor de inheemse gierensoorten om deze te kweken en uit te zetten.
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie