Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo Duisburg

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Hamerhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo Duisburg

Bericht door Hamerhaai »

Erg jammer, maar het zat er natuurlijk al (heel lang) aan te komen. Ik hoopte nog een keer langs te kunnen gaan. Gelukkig heb ik hem een jaar of 7 á 8 geleden nog kunnen zien.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

46 jaar tegenover 20 in het wild.... helaas zat het dus wel in de lijn der verwachtingen op een gegeven moment. Gelukkig kon ik hem begin dit jaar nog een laatste keer zien, het bleef een bijzonder en attractief dier om steeds actief te zien!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

En eigenlijk zelfs ouder dan 46, want dat is het aantal jaar dat hij in Duisburg verbleef en niemand weet exact hoe oud het dier was toen het daar aankwam. Ik ben alleszins eveneens blij dat ik hem een paar jaar geleden nog heb kunnen aanschouwen; ik verwacht niet dat ik in mijn leven nog eens een orinocodolfijn zal kunnen zien.

Ik ben nu wel benieuwd wat er met het bassin in Rio Negro zal gebeuren. Ik heb ooit vernomen dat men bij de realisatie van die kas al voorzag om daar ooit zeekoeien te houden, omdat men indertijd al voorzag dat de dolfijnen binnen afzienbare tijd de pijp zouden uitgaan. Waarschijnlijk heeft Baby het zelfs nog langer uitgehouden dan men toen had verwacht.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Link werkt niet, maar dit zat er aan te komen he.

Nu bad zuiver maken en zeekoeien er in, Ale dat was toch de planning enkele jaren terug.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Oké, bij mij wel hoor..

Ik heb hem helaas nooit gezien..
Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven.

Matthëus 11:28

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

2x keer gezien, waarvan 1x toen ze nog met 2 waren. Een echt iconisch dier voor elke dierentuinliefhebber in Europa. Met verstomming 15 minuten naar dit dier zitten kijken. Ik dicht zelden menselijke emoties toe aan dieren, maar bij dit dier was dit toch anders.

Al 10 jaar zit ik op dit forum bij een bericht over Zoo Duisburg te vrezen dat hij de geest had gegeven. Heeft het bijzonder lang getrokken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Heel erg jammer dat baby overleden is, maar inderdaad dit zat er al lang aan te komen. Helaas heb ik hem zelf nooit kunnen zien, wellicht heb ik ooit nog de kans om er een in Zuid-Amerika te zien maar de kans daarop is zeer klein. Als het goed is wordt er binnenkort gecommuniceerd wat er in het bassin komt, zeekoeien lijken mij een logische keuze.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Niels Grootegans
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

De link werkt bij mij ook niet.

Toen ik acht was heb ik hem gezien en ik was toen al bezig met dierentuinen,
dus ik wist hoe zeldzaam hij was, hij heeft dus ook indruk op mij gemaakt. Het bericht dat hij er niet meer is doet toch wat met me, hoewel iedereen wist dat het geen jaren meer zou duren.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Uniek in Duitsland: Langneuspotoroes leven nu voor het eerst in de dierentuin van Duisburg
De populatie van de kleine buideldieren wordt als bedreigd beschouwd, niet in de laatste plaats vanwege de zware bosbranden in Australië.

Ze rennen meer dan ze hoppen, en zijn vooral actief in de schemering. We hebben over de langneuspotoroes. Sinds december leeft een koppeltje van deze ongeveer 40 cm grote buideldiersoort op de Kaiserberg. Uniek, want deze dieren worden momenteel in geen enkele andere dierentuin in Duitsland verzorgd en komen ook niet vaak voor in Europa.

Het mannetje verhuisde van Manchester (Engeland) naar Duisburg, kort daarna gevolgd door zijn partner van het Belgische Pairi Daiza. "Gelukkig konden we voor het einde van de Brexit-overgangsperiode het transport vanuit Groot-Brittannië uitvoeren", zegt Johannes Pfleiderer, zoölogisch manager in Duisburg. Samen zouden de twee binnenkort door hun nieuwe verblijf moeten kunnen zwerven - en ook voor nakomelingen moeten zorgen. "We willen een actieve rol spelen bij het opbouwen van een gezonde reservepopulatie van deze soort die in Europa zelden wordt gehouden", meldt Pfleiderer. De ontwikkelingen in het Australische bushland laten zien dat dit nodig is. De indrukwekkende bosbranden van ongeveer een jaar geleden vernietigden grote delen van het leefgebied van de schemerige dieren. “Hoeveel de bevolking is ingestort, kan op dit moment niet echt worden geschat”, legt de bioloog uit. "Het is echter duidelijk dat een belangrijk leefgebied voor deze diersoort door de brand is verwoest." Zelfs vóór de branden classificeerde de Internationale Unie voor het behoud van de natuur (IUCN) de potoroes met lange neus, zoals de langneuspotoroes ook worden genoemd, als "potentieel bedreigde" soorten. (Foto Zoo Duisburg).

De twee langneuspotoroes zullen in een Australisch gecombineerd verblijf wonen. Een paar kookaburra's, ook wel bekend als 'Lachende Hans' vanwege hun luide brutale geschreeuw, behoren ook tot de kamergenoten. Net zoals Australische slobeenden en de griel.

Om ruimte te creëren voor de nieuwe bewoners is het voormalige verblijf van de kaalkop ibissen, een Europese ibis-vogelsoort, de afgelopen weken opnieuw ontworpen. Het substraat is veranderd, stenen werden geplaatst en takken zijn aangebracht. Vlak hiervoor verlieten de kaalkop ibissen de Kaiserberg en werden ze op aanbeveling van het verantwoordelijke Europese instandhoudingsfokprogramma geïntegreerd in een bestaande kolonie van de dierentuin van Nordhorn.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Wombat Hope komt het hart van Apari veroveren
De dierentuin en het jonge stel hopen op de lange termijn op nakomelingen met de zeldzame wombats

Apari heeft een ontroerende geschiedenis achter zich. Door zijn moeder verstoten, werd de kleine wombat liefdevol grootgebracht door zijn verzorgers. Nu heeft de dierentuin een partner voor de tiener gevonden: Wombat Hope reisde begin december vanuit Engeland naar het Ruhrgebied. Hopelijk zorgt ze voor een actief liefdesleven bij Apari, het dierentuinteam duimt er alvast stevig voor. De eenjarige wombatdame woont sinds een paar weken in Duisburg en heeft in ieder geval het hart van het dierentuinpersoneel veroverd. "Ze is gewoon ongelooflijk schattig", lacht verantwoordelijke Mario Chindemi. Een beetje terughoudend in het begin, ontdooide de nieuwkomer steeds verder. Niet in de laatste plaats door de inzet van de zorgverleners. “We zaten keer op keer met haar in het verblijf, en brachten veel tijd in de stal door, waardoor we contact wisten te maken. Zo bouwen we een blijvend vertrouwen op ”, legt de dierenverzorger uit, die ook Hope vergezelde op de eerste uitstapjes naar de buitenruimte. Met ongeveer 17 kg is het kleine wombat-vrouwtje nog steeds licht van gewicht. Uw toekomstige partner Apari weegt al zo'n 30 kg. Als ze volgroeid zijn, kunnen de buideldieren ongeveer 40 kg wegen.

Hope leert haar nieuwe partner voorlopig niet kennen. Ze moeten in alle rust aan hem wennen. "Als ze later vruchtbaar wordt kijken we hoe de eerste afspraak verloopt", zegt Chindemi. Dat Apari nu een partner heeft, is niet vanzelfsprekend. Deze specifieke wombats (Vombatus ursinus hirsutus) worden momenteel binnen Europa alleen gehouden in de Engelse dierentuin van Hamerton en in Duisburg. Hope's naam staat ook voor de hoop dat er een vonk tussen haar en Apari zal zijn. Niet ondubbelzinnig daar ze momenteel het enige jonge koppel van deze sympathieke diersoort in heel Europa zijn.

De in Duisburg geboren Apari wordt het alvast volop gegund, want achter hem schuilt een aangrijpend verhaal. Aanvankelijk verzorgd door zijn moeder Tinsel, verstootte ze hem na een paar maanden. De dierenverzorgers sprongen onmiddellijk in en voedden het kleine beestje liefdevol en met grote toewijding op. Apari werd een knappe jongen die nu vooral zijn vrijgezellenleven vult met eten, slapen en graven. “Geen probleem voor hem”, legt Chindemi uit, “want wombats zijn solitaire dieren die elkaar alleen tegenkomen om te paren. Toch zijn we natuurlijk blij dat we een partner voor hem hebben ”.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Telling compleet! in de dierentuin van Duisburg leven ongeveer 9.400 dieren van 406 soorten
Het dierentuinteam telde drie weken lang het aantal dieren met klembord en pen. Het dierentuinteam kijkt uit naar de komst van nieuwe diersoorten dit jaar.

Een, twee, drie - veel! Rond de jaarwisseling wisselden de dierentuinverzorgers in Duisburg de bezems, harken en schoppen voor klemborden, pennen en een lijst met soorten. Want tijdens de jaarlijkse inventarisatie in de dierentuin werd alles geteld wat kruipt en vliegt in de verblijven. Het resultaat is nu duidelijk: in de dierentuin op de Kaiserberg leven momenteel ongeveer 9.400 exemplaren van 406 soorten.

Johannes Pfleiderer verspreidt elk jaar met Kerstmis de soortenlijsten en geeft groen licht voor de grote telling met een ambitieus doel: rond de jaarwisseling moet elk dier één keer worden geregistreerd. Geen probleem met grote dieren, maar het is moeilijker in het aquarium. "Hier duurt de inventarisatie enkele weken, de complexe systemen bieden volop schuilplaatsen voor kleine vissen, waardoor ze meerdere keren geteld moeten worden", zegt de zoölogisch directeur. Voor de bioloog is de tijd tussen de jaarwisseling ook het moment om terug te blikken en zicht te geven op de ontwikkeling van de dierenpopulatie. Vergeleken met het voorgaande jaar (6.862 dieren van 388 soorten) is het aantal dieren op het eerste gezicht aanzienlijk gestegen. Dit was echter vooral te danken aan de groei in het "Aquarium" -gebied. Enerzijds zorgden langsnuitige zeepaardjes en wortelbekkwallen daar voor honderdvoudige nakomelingen en ook de nieuwe bladsnijmieren zijn talrijk. Aan de andere kant waren eind 2019 twee thema-aquaria leeg vanwege renovatie en was de populatie destijds navenant lager.

Het dierentuinteam mocht ook een groot aantal andere nieuwkomers verwelkomen. De eenjarige vrouwelijke wombat Hope reisde in december vorig jaar vanuit Engeland naar het Ruhrgebied. In Duisburg leert ze te zijner tijd haar partner Apari kennen, met wie het dan wellicht ook gaat lukken naar een volgende generatie toe. Onder de bongo-antilopen, een Oost-Afrikaanse antilope-soort, kon de mannelijke Kivuli rond de jaarwisseling twee nieuwe vrouwtjes ontvangen. Zo is de groep van deze bedreigde diersoort op de Kaiserberg uitgegroeid tot vier individuen. De Mangarahara cichliden, een van de zeldzaamste vissoorten ter wereld, trokken het aquarium in. In zijn oorspronkelijke habitat in het oosten van Madagaskar werd deze soort lange tijd als uitgestorven beschouwd. Een netwerk, waar de dierentuin Duisburg nu ook toe behoort, wil deze diersoort onder beschermde omstandigheden fokken en zo beschermen tegen uitsterven.
Sinds vorig jaar zijn er twee bijzondere dieren thuis in het roofdierenhuis: twee binturongs zwerven door hun verblijf. De dieren die vooral in de schemering en de nacht actief zijn, slapen meestal de hele dag door. Ze worden in de vroege ochtend- en avonduren wakker. Koala-mannetje Tinaroo slaapt ook veel. In het voorjaar verhuisde de vierjarige van Leipzig naar de Kaiserberg. In de succesvolle koala-kweekplannen van Duitsland zou hij voor nageslacht moeten zorgen - de eerste ontmoetingen met partner Gooni waren succesvol, ze voedt momenteel haar eerste jonge dier op. Eora zorgde voor een dubbele prijs bij de jonge dieren in het koalahuis. Zij en haar partner Irwin zijn nu een goed gerepeteerd stel.

De dolfijnenfamilie kon zich ook verheugen op een nieuw lid. In september beviel het ook in Duisburg geboren vrouwtje Delphi van een jong dier. Sindsdien heeft de kleine Dora de familiegroep wakker geschud. "Ze is een echte wervelwind, het is een groot genoegen om naar haar te kijken en te kijken", zeiden de dierenverzorgers enthousiast. Er was ook een bijzondere geboorte met het dwergnijlpaard: Mudiwa is al de derde nakomeling van het Duisburgse nijlpaardpaar Ayoka en Atu. De naam van het kleine nijlpaardvrouwtje is afgeleid van de Afrikaanse Shona-taal en vertaalt zich als "schat".

Maar niet alleen enkele van de meer prominente dierentuinbewoners hadden nakomelingen. In de kinderboerderij zag een Dahomey-dwergkalfje voor het eerst in de geschiedenis van de dierentuin het levenslicht, sinds augustus rommelt ook alpacajong Paco in de directe omgeving rond. Ook zwerven er twee kleine wilde katten op fluwelen pootjes door het kreupelhout en houden vier Aziatische dwergotters hun ouders bezig. Dierenkinderen verheugden dierenliefhebbers en het dierentuinteam bij de stokstaartjes, zebra-mangoesten, zeeleeuwen en kirk dikdiks. In de dichte jungle van de tropische hal Rio Negro zit nu ook een jonge tamandua - recordbrekend, want moeder Persea heeft inmiddels zes jonge dieren gebaard. Ook in de Aziatische volière (apengebouw) waren er volop nakomelingen, waaronder voor het eerst jonge vogels met Maleise papegaaiduiven en Zwartnekjufferduiven.

Helaas heeft het dierentuinteam in 2020 afscheid moeten nemen van enkele protégés. Shetland pony 'Anton', dwergnijlpaard oma 'Quirle ‘en rivierdolfijn‘ baby ’elk op oudere leeftijd, waarbij de laatste zelfs een record heeft voor het houden van deze soort. Karakterdieren van de dierentuin die de verzorgers en bezoekers al tientallen jaren vergezellen.

En wat gebeurt er dit jaar? Dierenliefhebbers kunnen zich verheugen op geelvoet kangoeroes, regenboogparkieten en Australische fluiteenden. In de toekomst zullen ze de Australische outback volière bevolken, die dit jaar open gaat. Daarnaast is het de bedoeling dat nieuwe reptielen- en vogelsoorten, maar ook enkele zoogdiersoorten, op de Kaiserberg zullen aankomen.

Ondanks de bijzondere tijd hoopt het dierentuinteam dat 2021 een spannend dierentuinjaar wordt voor alle dierenliefhebbers. Daarom werkt het team van Zoo Duisburg elke dag met veel inzet en passie.

Plaats reactie