Nieuwstopic Dierenrijk

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Asbolus »

MennoPebesma schreef:
16 feb 2024, 15:01
Asbolus schreef:
16 feb 2024, 14:31
Ik heb echter een vermoeden dat we de soort bij Beekse wel kunnen gaan uitzwaaien binnen de komende jaren. Beekse wilt zich toch echt meer gaan focussen op afrikaanse soorten en daar horen tijgers niet bij. Dus dat deze 2 naar Dierenrijk verhuizen is prima, zelfs in het standaard Libema concept.
In de reacties onder hun Facebookbericht heeft Dierenrijk aangegeven dat er een nieuw tijgerkoppel naar Beekse Bergen zal komen.
Verdimme.. Erg bijzonder dit allemaal.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door freerk1982 »

Maak kennis met: Otis! 😍

Inmiddels weten we het geslacht van het jonge ijsbeertje. Het is een mannetje! ♂️

Jullie deelden ruim twee weken geleden massaal jullie favoriete naam via onze kanalen. Otis bleek een duidelijke winnaar en werd daarom aan het jongste telg van Dierenrijk geschonken.

Inmiddels zien we dat het kleintje samen met zijn moeder steeds vaker naar het aparte binnenverblijf loopt, dat naast de kraamkamer ligt. Dit is een teken dat hij er bijna klaar voor is om naar buiten te gaan! 🐻❄️

Kijk jij al uit naar jullie eerste ontmoeting?


Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Joost »

Asbolus schreef:
16 feb 2024, 15:50
MennoPebesma schreef:
16 feb 2024, 15:01
Asbolus schreef:
16 feb 2024, 14:31
Ik heb echter een vermoeden dat we de soort bij Beekse wel kunnen gaan uitzwaaien binnen de komende jaren. Beekse wilt zich toch echt meer gaan focussen op afrikaanse soorten en daar horen tijgers niet bij. Dus dat deze 2 naar Dierenrijk verhuizen is prima, zelfs in het standaard Libema concept.
In de reacties onder hun Facebookbericht heeft Dierenrijk aangegeven dat er een nieuw tijgerkoppel naar Beekse Bergen zal komen.
Verdimme.. Erg bijzonder dit allemaal.
Ik vraag me eigenlijk wel af in hoeverre de Beekse Bergen nog bezig is om 100% Afrikaand te worden. Jaren geleden hebben ze wel eens geroepen dat ze dat wilden zijn, maar ik heb niet het idee dat ze daar nu echt actief naar handelen. Ze hebben tenslotte sindsdien nog een nieuw verblijf gebouwd voor de Lippenberen en ze hebben ook Californische zeeleeuwen (al zijn die ook alweer weg) en gewone zeehonden aan de collectie toegevoegd. Dat geeft mij niet het idee dat ze echt een plan hebben om andere continenten uit te faseren.

Ontopic: het nieuwe tijgerverblijf is niet spectaculair, maar ik vind het wel een mooie ontwikkeling voor Dierenrijk. Het oude verblijf deed me weinig en daar vond ik het hekwerk nogal storend, dus ik ben blij met deze vernieuwing. Het is inderdaad een trucje wat we al wel eerder hebben gezien in andere Libema parken, maar zeker met hoe dat in AquaZoo is uitgepakt vind ik dat echt niet erg. Misschien ligt het aan mij, maar in Dierenrijk verwacht ik ook geen spannende/vernieuwende ontwerpen, dat zie je nergens echt in die tuin. Dus in dat opzicht vind ik dit een meer dan prima toevoeging. Ik ben allang blij dat je met de nieuwe toevoegingen niet meer het gevoel hebt dat je door een grote showroom van Heras-hekwerk loopt ;)

Sowieso complimenten dat ze met de vernieuwingen bij de olifanten en de tijgers ook de oudere verblijven weer een frisse update geven. Zo met dit project, de chimps in Amersfoort, gieren in Avifauna, zeehonden in Emmen en het Noord-Amerika gebied in AquaZoo weer een aantal leuke projectjes om te volgen dit jaar!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Limburg vooruit »

Het zou mijn inziens ook een enorme fout zijn als ze zich enkel op Afrika zouden richten.
Het zou beter zijn moesten ze zich op het savanne/grasland/bosrand richten.
Dan kan je van elk continent één of meerdere vlaktes maken.

Ik herinner me nog het park met een Azië en Oceanië vlakte. Zeer spijtig dat ze daar vanaf gestapt zijn.

Ook het feit dat de bussen niet meer rijden vind ik zeer spijtig, misschien zelfs een gemiste kans om de auto's zo van de savanne te weren. Geen mensen meer die voederen, uitstappen of de hele bel ophouden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Mr. Gharial »

Limburg vooruit schreef:
20 feb 2024, 07:07
Het zou mijn inziens ook een enorme fout zijn als ze zich enkel op Afrika zouden richten.
Het zou beter zijn moesten ze zich op het savanne/grasland/bosrand richten.
Dan kan je van elk continent één of meerdere vlaktes maken.

Ik herinner me nog het park met een Azië en Oceanië vlakte. Zeer spijtig dat ze daar vanaf gestapt zijn.

Ook het feit dat de bussen niet meer rijden vind ik zeer spijtig, misschien zelfs een gemiste kans om de auto's zo van de savanne te weren. Geen mensen meer die voederen, uitstappen of de hele bel ophouden.
Ik denk dat je hier Beekse Bergen bedoelt, of niet? ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Limburg vooruit »

Mr. Gharial schreef:
20 feb 2024, 07:20
Limburg vooruit schreef:
20 feb 2024, 07:07
Het zou mijn inziens ook een enorme fout zijn als ze zich enkel op Afrika zouden richten.
Het zou beter zijn moesten ze zich op het savanne/grasland/bosrand richten.
Dan kan je van elk continent één of meerdere vlaktes maken.

Ik herinner me nog het park met een Azië en Oceanië vlakte. Zeer spijtig dat ze daar vanaf gestapt zijn.

Ook het feit dat de bussen niet meer rijden vind ik zeer spijtig, misschien zelfs een gemiste kans om de auto's zo van de savanne te weren. Geen mensen meer die voederen, uitstappen of de hele bel ophouden.
Ik denk dat je hier Beekse Bergen bedoelt, of niet? ;)
Ik denk het ook, geen idee wat ik nu weer verkeerd gedaan heb :doh:
Was in het topic van de beekse bergen aan het lezen, blijkbaar 2 schermen open staan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Gorilla Gust »

Er was een discussie lopende over het Afrikaans aspect van het Safaripark, aangezien de tijgers van hen uit gaan komen... geen vreemd zijspoor. Maar misschien eentje die we beter in het SBB-topic verderzetten indien nodig inderdaad :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door MennoPebesma »

Het vernieuwde olifantenverblijf krijgt ook een nieuw 'presentatieplein'.

Bijen inzetten om de relatie tussen mens en olifant in het wild te verbeteren? 🐘🐝

Hoe werkt dat dan? Op het presentatieplein dat straks gebouwd wordt bij het olifantenverblijf leer je alles over het bijzondere internationale project Elephants & Bees.

Ontwerper Erik vertelt je over dit nieuwe educatieve verhaal en over de natuurlijke aanpassingen aan het bestaande presentatiegedeelte. 🚜

Bron (video): Facebook Dierenrijk


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3837
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenrijk

Bericht door Laafsekikker »

Uniek moment: ijsberenwelpje Otis verkent het buitenverblijf in Dierenrijk

Het ijsberenwelpje heeft voor het eerst het buitenverblijf van Dierenrijk verkent samen met de moeder. Eind november vond de bevalling, tijdens de winterrust van de moeder, plaats in de speciale kraamkamer van het binnenverblijf. Een uniek moment, want het is het enige ijsbeertje dat vorig jaar is geboren in Europa.

Direct nadat de deur openging, kwam moeder Frimas al naar buiten met de jonge ijsbeer Otis. Hoofd dierenverzorger Stephan Rijnen: "Het is altijd maar afwachten hoelang het duurt voordat ze naar buiten komen, maar dit ging helemaal volgens het boekje!"

In het verblijf hangen camera's en zo konden de dierenverzorgers goed in de gaten houden hoe het met de kleine ijsbeer ging. "We zagen dat de jonge beer al stevig op de pootjes stond en al flink op onderzoek uitging in het binnenverblijf. Ook was de kleine aan het spelen met het eten en er werd veel speelse energie afgereageerd op de moeder. Het is een teken dat het tijd is om de buitenwereld te verkennen," aldus Rijnen.

Mannetje
In februari konden de dierenverzorgers via de camerabeelden zien dat het om een mannetje gaat. Op de sociale media konden de volgers meebeslissen over de naam. Zij hebben gekozen voor de naam Otis.

Om de situatie in het wild zoveel mogelijk na te bootsen, is er een speciaal ontworpen kraamkamer gekoppeld aan het binnenverblijf. Rijnen: "In het wild gaat de moeder voor enkele maanden, en met een goed gevulde maag, in winterrust in een sneeuwhol dat ze zelf heeft gegraven om daar te bevallen. Bij het ontwaken ontmoet ze haar jong voor het eerst."

Uniek
De status van de ijsbeer in het wild is ‘kwetsbaar’. Het houdt in dat als het natuurlijke leefgebied van de ijsbeer niet beter wordt beschermd, de soort een groot risico loopt om uit te sterven. Dierentuinen zorgen op Europees niveau voor een gezonde reservepopulatie. Elke diersoort heeft vanuit het managementprogramma één coördinator en die kijkt kritisch naar zowel de genetische achtergrond van de dieren, maar ook naar de beschikbare ruimte voor de nakomelingen in Europese dierentuinen. Rijnen: "Alleen in Dierenrijk is vorig jaar een gezond ijsbeertje geboren. Het maakt het extra uniek!"


Plaats reactie