Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Luipaardhaai »

FotoWilliam schreef:
29 apr 2024, 10:05
Luipaardhaai schreef:
28 apr 2024, 16:04

- De nieuwe schildpaddenkas was voor mij ook nieuw. Een geslaagd project, al blijft de beplanting wel wat achter voor zo een grote kas. Weet iemand of het mogelijk is deze schildpadden met vogels te combineren? Als er een aantal grote bomen bij gezet worden en wat vogels los worden gelaten heb je denk ik een hele sfeervolle kas.

- Klopt het dat het linker bonte marterverblijf niet in gebruik is? Er stonden alleen maar een paar stammen en was niet aangekleed zoals wel bij het andere buitenverblijf.
Dit is alleen mogelijk als ook het buitenverblijf van de schildpadden overnet wordt, anders zouden de vogels 's zomers kunnen ontsnappen. Maar het lijkt mij een erg goed idee, maakt het verblijf inderdaad een stuk sfeervoller!
Aha oke. Inderdaad zoals hierboven gesuggereerd wordt is het misschien een idee om er flappen voor te hangen en deze te verzwaren oid? Ik zou sowieso gaan voor makkelijke, niet zeldzame soorten als wat tropische duiven, roodoorbuulbuuls en roulrouls enzo. Dat biedt echt een meerwaarde aan zo een kas. Maar dan moeten er wel echt 3-4 grote bomen bij want het is nu echt nog kaal.

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6613
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Aan de foto te zien, is de lay out van de reuzenschildpaddenserre in Rhenen een beetje jammer omdat de bezoekersgang het ganse centrale gedeelte in neemt.
Dat is in Munchen niet het geval: de bezoekers lopen aan de kant van de hal in een overdekte gallerij. Dat maakt het voor vogels veel rustiger dan in Rhenen het geval zal zijn. Maar voor wat stoutere durvers zoals buulbuuls of glansspreeuwen moet dit wel lukken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door lintworm »

Ook Ouwehands laat geen bezoekers meer toe wegens de drukte. Welke malloot die kortingsactie heeft bedacht is nu de vraag :p

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Mr. Gharial »

En daarom wacht ik een paar weken voordat ik op bezoek ga ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Yapok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:24
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Yapok »

Gisteren ben ik voor het eerst sinds 2017 nog eens in Ouwehands dierenpark geweest. De belangrijkste reden was uiteraard Koalia (wat ik een weinig originele naam vind). Het gebouw ziet er best mooi uit, zeker de ingang met rotstekeningen was goed gedaan. Dat de verblijven iets hoger liggen dan het pad van de bezoekers is alleen niet zo slim aangezien de dieren altijd in de bomen zitten. De betonnen vloer is ook niet ideaal voor de wallaby's en oogt onnatuurlijk. Er stond een bord dat er nog geen vlinders zaten omdat de luchtvochtigheid in het gebouw niet goed was. Via een verzorger kwam ik te weten dat het niet zeker is of dit opgelost kan worden. Misschien komen er dus nooit vlinders in Koalia. Wat me echter het meest stoorde was het feit dat er op de educatieborden een verkeerde foto stond bij de parmawallaby's. Al de afbeeldingen waren namelijk van bennettwallaby's. Dit gaan waarschijnlijk niet veel mensen zien, maar ik vind dit nogal amateuristisch.

Afbeelding

Afbeelding

Het bonoboverblijf had ik ook nog niet gezien. Dit zag er met zijn geweldige klimstructuren en mooie rotswand echt wel goed uit. Alleen jammer dat er geen echte bomen in het verblijf staan.

In het aquarium waren ze volop bezig met werkzaamheden. Ik had even een gesprek met een van de verzorgers en die wist me het volgende te vertellen:
- De sidderalen zouden terug naar Artis gaan als het aquarium daar af is. In de plaats zouden er dan roggen komen.
- Op de hoek tegenover de octopus komen twee aquaria die met elkaar verbonden zijn. In het grootste aquarium komt een koraalrif. In het andere gaan zeepaardjes komen.
- Op het einde komt een haaienaquarium met een kleine onderwatertunnel.

Het park zag er voor de rest best verzorgd uit. Alleen waren er naar mijn mening veel ramen die wel eens gewassen mochten worden. Het gebrek aan een eigen uitstraling is toch het grootste gebrek van het park. De verblijven zijn allemaal vrij goed maar zo verschillend dat het voor een onsamenhangend geheel zorgt. Ook ligt de nadruk te veel op publiekstrekkers en mis ik wat kleinere zoogdieren en vogels. Zo waren er in het wad bij de zeehonden geen vogels meer te zien. Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in.

Plaats reactie