Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Vanmiddag met het mooie lentezonnetje maar weer eens naar Rhenen afgereist, hieronder de nieuwtjes:

- De Dubbelhoornige Neushoornvogels waren verdwenen, in plaats daarvan zat nu één van de mannelijke Maleise Neushoornvogels in hun volière.
- De speeltuin bij Urucu was vorig jaar afgekeurd door de Inspectie, nadat eerder al de toegangen tot de speelelementen verwijderd waren was men nu ook bezig met het in stukken zagen van de objecten zelf.

- In het Aquarium zijn ze begonnen aan een grote renovatie. De lange rij aquariums tegenover de octopus is eruit gesloopt, hiervoor in de plaats zal één lang aquarium terugkomen:
Afbeelding
- Bij de Juweelkardinaalbaarzen is er een nieuw groepje gearriveerd.

- Dan naar de Koala's. Het verblijf vordert gestaag, en ik vind het er in één woord fantastisch uit zien. De ingang is al mooi gethematiseerd, en overal verschijnen plantbakken met eucalyptus en andere planten. De wanden zelf worden glad gelaten, maar ik vind dit er eigenlijk wel mooi strak uitzien.
Afbeelding
- Eén van de buitenverblijven is ook al ingericht:
Afbeelding
-Het nachtverblijf voor de Paramawallaby's:
Afbeelding
-De achterkant:
Afbeelding

-In het verblijf van de Prairiehondjes is nieuw zand gestort en is het verblijf opnieuw ingericht:
Afbeelding[
-Ook waren ze in RavotAapia aan het slopen bij het oude educatiepunt. Hier zal waarschijnlijk een nieuw podium gebouwd worden voor de shows van Bamboo Bill.
-Het binnenverblijf van de Geelvleugelara's is opgeknapt. Het ziet er een stuk frisser uit dan de afbladderende muren en waterpoel met gaten erin die het eerst was:
Afbeelding
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door aardvarkentje15 »

FotoWilliam schreef:
08 mar 2024, 17:29
- Dan naar de Koala's. Het verblijf vordert gestaag, en ik vind het er in één woord fantastisch uit zien. De ingang is al mooi gethematiseerd, en overal verschijnen plantbakken met eucalyptus en andere planten. De wanden zelf worden glad gelaten, maar ik vind dit er eigenlijk wel mooi strak uitzien.
Afbeelding
- Eén van de buitenverblijven is ook al ingericht:
Afbeelding
-Het nachtverblijf voor de Paramawallaby's:
Afbeelding
-De achterkant:
Afbeelding
doen ze wel nog iets van schildering ofzo op die wanden? Er zit nu wel een heel schril contrast in. Lijkt me erg zonde als ze dit zo laten.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

FotoWilliam schreef:
08 mar 2024, 17:29
-Het nachtverblijf voor de Paramawallaby's:
Afbeelding
Ik dacht eigenlijk dat de wallaby's samen met de koala's gehouden zouden worden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Boots »

Afgelopen herfst was ik ook in Ouwehands en toen viel mij al op dat de tuin er ontzettend netjes bijlag op een aantal pijnpunten na. Echt goed om te zien dat ze nu een aantal van de pijnpunten aanpakken. Of het nu door de geldschieter komt of niet; Ouwehands is een van de Nederlandse dierentuinen die wel lekker doorontwikkeld.

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Ze hebben een nieuw hoofd op de ontwerp en onderhoud afdeling, en die houdt inderdaad van aanpakken. Dus de laatste paar maanden gaat het gelukkig erg goed met achterstallig onderhoud wegwerken en dergelijke.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

MennoPebesma schreef:
08 mar 2024, 19:58
FotoWilliam schreef:
08 mar 2024, 17:29
-Het nachtverblijf voor de Paramawallaby's:
Afbeelding
Ik dacht eigenlijk dat de wallaby's samen met de koala's gehouden zouden worden?
Nee als ik het zo zie niet, de koala's hebben allemaal een klein buitenverblijf, en voor de wallaby's komt er denk ik een verblijf op de plek van het oude marter verblijf.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Jens01 »

aardvarkentje15 schreef:
08 mar 2024, 17:40
FotoWilliam schreef:
08 mar 2024, 17:29
- Dan naar de Koala's. Het verblijf vordert gestaag, en ik vind het er in één woord fantastisch uit zien. De ingang is al mooi gethematiseerd, en overal verschijnen plantbakken met eucalyptus en andere planten. De wanden zelf worden glad gelaten, maar ik vind dit er eigenlijk wel mooi strak uitzien.
doen ze wel nog iets van schildering ofzo op die wanden? Er zit nu wel een heel schril contrast in. Lijkt me erg zonde als ze dit zo laten.
Eens! Zeker vanuit bepaalde hoeken zijn de grijze blokken wel nadrukkelijk aanwezig. Beplanting kan ook nog heel veel doen dus het is te vroeg om te oordelen. Maar vind het persoonlijk jammer dat het ontwerp van die mooie ronde hal met veel glas niet is doorgetrokken in de blokken aan de zijkant. Maar we gaan het allemaal meemaken dit jaar!

Verder hele mooie update William! Waar moet eigenlijk het nieuwe amoerpanter verblijf gaan komen?

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Dankje! Er is officieel nog niks bekend over de panters, maar het rendierenperk wordt al een poosje niet meer gerepareerd: kapot hekwerk niet vervangen, omgevallen bomen niet helemaal weggehaald... En het ligt mooi tussen de bomen, en oppervlakte is niet te klein, dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze daar gaan komen.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Joost »

Bedankt voor de update! Leuk om de bouw van de het koalaverblijf zo te zien vorderen. Waarschijnlijk dat ik het in het echt moet zien, maar vooralsnog ben ik nog niet mega enthousiast over het ontwerp. Het voelt een beetje als een samenraapsel van stijlen; aan de ene kant een heel strak gebouw met strakke wanden, maar dan zit er opeens een stuk gethematiseerde kunstrots tegenaan geplakt en om de hoek staat dan weer een wel volledig gethematiseerd gebouwtje. Ik ben benieuwd of het straks als 1 geheel gaat voelen. Aan de andere kant past een mengelmoes van stijlen wel perfect bij wat Ouwehands is ;)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Ouwehands gaat voorlopig stoppen met het houden van de Javaanse kantjil. Het overgebleven vrouwtje verhuisd binnenkort naar een dierentuin in Spanje. Reden hiervoor is dat de dierentuin een nieuw verblijf wil bouwen voor deze soort, naar dit op korte termijn niet gaat lukken.

📺 Gisteravond in Het Echte Leven in de Dierentuin zag je het verhaal van de Javaanse kantjils. Het laatste dat je zag, was dat het vrouwtje drachtig was. Hoe is het nu met de kantjil? Dierverzorger Sjoerd geeft antwoord. 🙏

Zoals je in de video hoort, zal de laatste kantjil vertrekken. Het is nog niet bekend wanneer dit exact zal zijn of wat de nieuwe invulling van het verblijf gaat zijn.

Aflevering gemist? Kijk 'm nu terug via NPO Start. Het Echte Leven in de Dierentuin is elke zaterdagavond om 19.05 uur te zien op NPO1.

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Mr. Gharial »

Vraag me af waar ze het nieuwe verblijf gaan bouwen. Hopelijk doen ze dit in het kleine nachtdierenhuisje bij Pandasia, dat deze een beetje bestaansgarantie krijgt
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Het gaat wel hard achteruit met deze soort, na Rhenen vermoed ik dat ze ook niet meer in Bern te zien zijn (aangezien hun regenwoudverblijf gesloopt is voor een bijeneterverblijf). In Stuttgart zitten ze in een miniverblijf. In Zurich was het bord weg (ZTL vermeldt nog 1.0). Wat met Artis en het Kleinezoogdierenhuis of PD Oasis in de nabije toekomst?

Een soort die vrij makkelijk kweekt maar wellicht buiten de hedendaagse trends valt.

Zou perfect passen in Antwerpen (Wintertuin), Wenen (Regenwald) of Servion (regenwoud).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
13 mar 2024, 10:22
Het gaat wel hard achteruit met deze soort, na Rhenen vermoed ik dat ze ook niet meer in Bern te zien zijn (aangezien hun regenwoudverblijf gesloopt is voor een bijeneterverblijf). In Stuttgart zitten ze in een miniverblijf. In Zurich was het bord weg (ZTL vermeldt nog 1.0). Wat met Artis en het Kleinezoogdierenhuis of PD Oasis in de nabije toekomst?

Een soort die vrij makkelijk kweekt maar wellicht buiten de hedendaagse trends valt.

Zou perfect passen in Antwerpen (Wintertuin), Wenen (Regenwald) of Servion (regenwoud).
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Asbolus schreef:
13 mar 2024, 18:48
Apenarend schreef:
13 mar 2024, 10:22
Het gaat wel hard achteruit met deze soort, na Rhenen vermoed ik dat ze ook niet meer in Bern te zien zijn (aangezien hun regenwoudverblijf gesloopt is voor een bijeneterverblijf). In Stuttgart zitten ze in een miniverblijf. In Zurich was het bord weg (ZTL vermeldt nog 1.0). Wat met Artis en het Kleinezoogdierenhuis of PD Oasis in de nabije toekomst?

Een soort die vrij makkelijk kweekt maar wellicht buiten de hedendaagse trends valt.

Zou perfect passen in Antwerpen (Wintertuin), Wenen (Regenwald) of Servion (regenwoud).
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Vrij rondlopen lijkt me misschien daar wel geen optie: ik weet niet in hoeverre het 100% uitgesloten is dat er eentje bij de kaaimannen zou sukkelen, maar ze zouden alleszins ook buiten de kleinklauwotters moeten gehouden worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Zoozot »

Asbolus schreef:
13 mar 2024, 18:48
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Als ik het goed heb, hebben er in een ver verleden (jaren '90-vroege jaren 2000) ooit al kantjils in Burgers' Bush gezeten. Ik dacht dat er ook een bepaalde reden was waarom de soort daar uiteindelijk verdwenen is, maar ik kan me niet meer herinneren wat.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
13 mar 2024, 19:16
Asbolus schreef:
13 mar 2024, 18:48
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Als ik het goed heb, hebben er in een ver verleden (jaren '90-vroege jaren 2000) ooit al kantjils in Burgers' Bush gezeten. Ik dacht dat er ook een bepaalde reden was waarom de soort daar uiteindelijk verdwenen is, maar ik kan me niet meer herinneren wat.
Dat is stopgezet toen er eentje bij de otters was belandt

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
13 mar 2024, 19:38
Zoozot schreef:
13 mar 2024, 19:16
Asbolus schreef:
13 mar 2024, 18:48
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Als ik het goed heb, hebben er in een ver verleden (jaren '90-vroege jaren 2000) ooit al kantjils in Burgers' Bush gezeten. Ik dacht dat er ook een bepaalde reden was waarom de soort daar uiteindelijk verdwenen is, maar ik kan me niet meer herinneren wat.
Dat is stopgezet toen er eentje bij de otters was belandt
Nee klopt, daarom benoem ik bewust een nieuw verblijf met barrieres.
de blauwe duikers van 7 jaar terug ofzo? hadden ook zulke problemen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door lintworm »

Asbolus schreef:
13 mar 2024, 20:05
Jarne schreef:
13 mar 2024, 19:38
Zoozot schreef:
13 mar 2024, 19:16
Asbolus schreef:
13 mar 2024, 18:48
Burgers' zouden ze ook prima voor zijn ergens in de Bush. Genoeg plekjes waar je natuurlijke barrieres kan maken die het idee van de bush niet veranderd/teveel aanpassingen kost.
Als ik het goed heb, hebben er in een ver verleden (jaren '90-vroege jaren 2000) ooit al kantjils in Burgers' Bush gezeten. Ik dacht dat er ook een bepaalde reden was waarom de soort daar uiteindelijk verdwenen is, maar ik kan me niet meer herinneren wat.
Dat is stopgezet toen er eentje bij de otters was belandt
Nee klopt, daarom benoem ik bewust een nieuw verblijf met barrieres.
de blauwe duikers van 7 jaar terug ofzo? hadden ook zulke problemen.
Die blauwe duiker is nu al ruim 15 jaar geleden, die was gewoon handtam en is daarom bij/achter de aardvarkens gezet.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Op donderdag 25 april opent het nieuwe themagebied Koalia in Ouwehands Dierenpark! 🙌 De bouw is nog in volle gang, maar het Australische gebied krijgt steeds meer vorm. Hier zullen binnenkort de koala’s en parmawallaby’s te bewonderen zijn. 🐨 Hiermee is Ouwehands Dierenpark het enige park in Nederland waar je koala’s kunt bezoeken. Heb jij het al in je agenda gezet?

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Laafsekikker »

Opening Koalia in Ouwehands Dierenpark in zicht!
In Ouwehands Dierenpark wordt toegewerkt naar de opening van ‘Koalia’, het nieuwe verblijf voor koala’s en wallaby’s. Vanaf 25 april 2024 kunnen bezoekers deze bijzondere diersoorten bewonderen in het stukje Australië in het hart van het dierenpark. 
 
Op het moment wordt nog hard gewerkt aan de bouw en het afwerken van het gebied. Denk hierbij aan de warmtepomp die het binnenverblijf zal verwarmen maar ook aan schilderwerk voor thematisering. Bijzonder is de verwarming die in de klimbomen van de koala’s wordt geplaatst. Dit is een experiment om te kijken of de koala’s er gebruik van gaan maken op een iets minder warme dag. Er worden veel materialen hergebruikt zoals bijvoorbeeld rotsen en stenen waarvan paden en bloembakken worden gemaakt. Als de beplanting en ook de looproute voor gasten gereed is, kan Koalia worden geopend. 
 
Ouwehands Dierenpark is het enige dierenpark in Nederland dat de koala gaat huisvesten. Het park verwacht de drie koala’s, twee mannetjes en een vrouwtje, in april waarna de dieren in quarantaine gaan. Dit is gebruikelijk en zo kunnen de dieren rustig bijkomen van hun reis en wennen aan hun nieuwe leefomgeving. Daarna zullen zij hun binnen-en buitenverblijven intrekken. 


Plaats reactie