Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Diergaarde Blijdorp. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Niet per se het leukste berichtje om dit topic mee te openen. Maar ik wist niet dat dit 45 jaar geleden in Blijdorp was gebeurd: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1758618/ ... e-blijdorp

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Bij de Mhorrgazellen is een jong te bewonderen. Het is een bokje en hij heet Noah. Mhorrgazellen zijn ernstig bedreigd, in 1968 leken ze zelfs helemaal uitgestorven. Blijdorp is een van de weinige dierentuinen waar deze zeldzame diersoort te zien is. Met droog weer is het jong buiten te bewonderen.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Dustin1999 »

Nieuws uit Blijdorp:

Diergaarde Blijdorp vraagt vergunningen aan voor nieuwe olifanten- en apenverblijven

Een spannende tijd breekt aan in Diergaarde Blijdorp. De dierentuin heeft verschillende vergunningen aangevraagd voor onder meer de uitbreiding van het olifantenverblijf. Er zijn al jaren grootse plannen om een nieuw olifantenperk te realiseren, en nu lijkt dan eindelijk de eerste stap te zijn gezet. Ook zijn er aanvragen ingediend voor het bouwen van een nieuw François-langoerenverblijf, een verbouwing van de vleermuizengrot en een nieuw horecapunt.

In meerdere aanvragen sijpelt door welke plannen van Diergaarde Blijdorp nu langzaam concreet lijken te worden. Allereerst is er een aanvraag gedaan voor de “aanleg en bouw van een nieuw olifantenverblijf”. Het park heeft de afgelopen jaren al meerdere plannen gehad om een uitbreiding voor de Aziatische olifanten te realiseren, om ook de huisvesting van mannelijke olifanten mogelijk te maken. Deze moeten soms apart kunnen staan van de familiegroep.

Oliduct
In één van de aanvragen, waar fansite Zoowieso eerder over berichtte, spreekt men ook over de aanleg van een ‘oliduct’ in de Rotterdamse dierentuin. Dit is een brug waar olifanten kunnen lopen, en bezoekers onderdoor wandelen. Het wordt de verbinding tussen het huidige olifantenperk en de eerder genoemde uitbreiding.

Volgens de laatste plannen wordt de uitbreiding voor de olifanten gerealiseerd aan de oostzijde van het dierenpark. Dit is in het gebied waar nu twee volières en verblijven voor kamelen, kuifmakaken en kraanvogels te vinden zijn. Welke verblijven en diersoorten voor deze uitbreiding precies moeten wijken is nog niet helemaal duidelijk. De afgelopen jaren passeerden verschillende ontwerpen de revue. Onlangs berichtte het blog Blijdorper Bende wel over het vertrek van meerdere vogels uit dit gebied, waaronder de laatste Mantsjoerijse kraanvogel van de dierentuin.

Vleermuizengrot met langoeren
Naast het huidige verblijf van de olifanten vinden bezoekers van Blijdorp de ‘Vleermuizengrot’. Dit gebouw is al jaren niet toegankelijk. Nu wil de Diergaarde dit gebouw een nieuw leven inblazen. In een aangevraagde omgevingsvergunning wordt duidelijk dat er plannen zijn om het gebouw te gaan gebruiken voor “educatieve doeleinden” én er een binnenverblijf voor Francois-langoeren te realiseren. De aanleg van een buitenverblijf voor deze kritiek bedreigde apensoort wordt ook vermeld. Blijdorp houdt deze soort al jaren in een verblijf naast de Rivièrahal, en wil deze dus in de collectie houden.

Horeca
Ook werd een aanvraag gedaan voor de kap van enkele bomen en de bouw van een nieuw horecapunt. Hoe deze vernieuwingen er allemaal precies uit gaan zien, is nog onduidelijk.

Bron: https://zooflits.nl/diergaarde-blijdorp ... LhbbxR8AT4


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Heel fijn dat de Francois langoeren nu eindelijk ook een nodige upgrade krijgen, en dat de oude vleermuizengrot nieuw leven krijgt. Ook al had ik verwacht dat deze, net als Burung Asia, afgebroken zou worden
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door JWild »

Mooi dat er eindelijk begonnen lijkt te worden met de plannen! Ik neem aan dan het horecapunt rond of in de vleermuizengrot dan gaat komen? Lijkt me zeker een mooie plek!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

JWild schreef:
11 jan 2024, 11:22
Mooi dat er eindelijk begonnen lijkt te worden met de plannen! Ik neem aan dan het horecapunt rond of in de vleermuizengrot dan gaat komen? Lijkt me zeker een mooie plek!
Volgens een soortgelijk Artikel op Looopings komt het Horecapunt aan de zuidkant van het verblijf. Dus in de buurt van de leeuwen en Bongo. In de eerdere concept art kon je al zoiets zien volgens mij. Daar was een plaatje te zien dat je ongeveer tegenover Taman Indah (ergens bij het tijgerverblijf) een terrasje had met uitzicht op de olifanten en Indische antilopes

De vleermuizengrot word gebruikt voor Educatie en het binnenverblijf.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door JWild »

Ik heb ff de vergunningsaanvraag gelezen en wat er letterlijk staat:
'invulling van de reststrook aan de zuidzijde van het nieuwe olifantenverblijf in Diergaarde Blijdorp, alsmede de realisatie van een nieuw horecapunt

Er staat dus idd een nieuw horecapunt aan de zuidzijde van het NIEUWE olifantenverblijf.
Hij komt dus inderdaad niet bij de vleermuizengrot maar zoals het hier staat lijk het me nog waarschijnlijker dat hij rond het huidige Aziatisch moeras komt en met de rug naar de grote vijver. (waar huidig het binnenverblijf van de kuifmakaken staat)

Dat lijkt me ook veel makkelijker te realiseren, er zijn namelijk geen aanvragen gedaan om het huidige perk in zuid of westelijke richting uit te breiden. Daarbij past de afbeelding in het masterplan 2030 ook niet op die plek zonder dat daar het huidige perk aangepast zal moeten worden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Nieuwjaarspresentatie Blijdorp: Minder dieren, nieuwe indeling en bouwplannen

Vandaag blikte Blijdorp-directeur Erik Zevenbergen vooruit op komend jaar tijdens de nieuwjaarslezing van de Vrienden voor Blijdorp. Met een nieuw masterplan werkt de dierentuin toe naar een andere parkindeling, grotere verblijven en minder diersoorten.

In november 2023 presenteerde Blijdorp voor het eerst ‘Masterplan 2050’. De dierentuin wordt met deze vernieuwde missie en visie de komende jaren opnieuw ingericht. De focus gaat liggen op tien dier- en plantsoorten, waarmee Blijdorp in de natuur veel impact kan maken. De oorspronkelijke leefgebieden van deze soorten vormen mede de basis van de nieuwe indeling van Blijdorp.

Bron & meer: Zooflits


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
15 jan 2024, 14:22

Nieuwjaarspresentatie Blijdorp: Minder dieren, nieuwe indeling en bouwplannen

Vandaag blikte Blijdorp-directeur Erik Zevenbergen vooruit op komend jaar tijdens de nieuwjaarslezing van de Vrienden voor Blijdorp. Met een nieuw masterplan werkt de dierentuin toe naar een andere parkindeling, grotere verblijven en minder diersoorten.

In november 2023 presenteerde Blijdorp voor het eerst ‘Masterplan 2050’. De dierentuin wordt met deze vernieuwde missie en visie de komende jaren opnieuw ingericht. De focus gaat liggen op tien dier- en plantsoorten, waarmee Blijdorp in de natuur veel impact kan maken. De oorspronkelijke leefgebieden van deze soorten vormen mede de basis van de nieuwe indeling van Blijdorp.

Bron & meer: Zooflits

Hier is ook te lezen dat er een nieuwe plattegrond is getoond, maar deze is in het artikel niet te zien. Heeft iemand hier toevallig een plaatje van? Op de website is eindelijk de plattegrond weer te zien, maar nog niet de toekomstplattegrond volgens mij...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Ergens op Facebook had iemand een fotootje geplaatst van de nieuwe plattegrond. Ze worden in ieder geval al uitgedeeld bij de ingang.

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Tamandua046 »

Raf schreef:
15 jan 2024, 14:45
Ergens op Facebook had iemand een fotootje geplaatst van de nieuwe plattegrond. Ze worden in ieder geval al uitgedeeld bij de ingang.
Heb je een link? Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Tamandua046 schreef:
15 jan 2024, 18:07
Raf schreef:
15 jan 2024, 14:45
Ergens op Facebook had iemand een fotootje geplaatst van de nieuwe plattegrond. Ze worden in ieder geval al uitgedeeld bij de ingang.
Heb je een link? Ik ben benieuwd!
Ik ook wel

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Raf schreef:
15 jan 2024, 14:45
Ergens op Facebook had iemand een fotootje geplaatst van de nieuwe plattegrond. Ze worden in ieder geval al uitgedeeld bij de ingang.
Hierboven vragen ze om een plattegrond waarin het masterplan wordt ingetekend. Ik neem aan dat de plattegrond die je aan de ingang krijgt gewoon de plattegrond van 2024 is. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

De plattegrond van 2024 is nog gewoon hetzelfde als de oude. Ten minste, die op de website wel. Met Amazonica en al
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door JWild »

de plattegrond staat op blijdorperbende.nl

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

JWild schreef:
15 jan 2024, 19:29
de plattegrond staat op blijdorperbende.nl
Dank!

Afbeelding
Nieuwe indeling

We kunnen nog niet super veel zien van wat er daadwerkelijk gaat komen, maar een paar dingen worden wel duidelijk.
De flamingovolière word zo bij Natuur dichtbij getrokken, en het Maki-eiland in het meer word deel van Asian Corridors.
De makivolière bij het Oceanium word bij Caribbean Coast getrokken, en niet bij African jungle. Vraag me af wat ze daar mee gaan doen...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Tamandua046 »

Mr. Gharial schreef:
15 jan 2024, 19:54
JWild schreef:
15 jan 2024, 19:29
de plattegrond staat op blijdorperbende.nl
Dank!

Afbeelding
Nieuwe indeling

We kunnen nog niet super veel zien van wat er daadwerkelijk gaat komen, maar een paar dingen worden wel duidelijk.
De flamingovolière word zo bij Natuur dichtbij getrokken, en het Maki-eiland in het meer word deel van Asian Corridors.
De makivolière bij het Oceanium word bij Caribbean Coast getrokken, en niet bij African jungle. Vraag me af wat ze daar mee gaan doen...
Thanks!!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Apenarend »

Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:20
Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Op zich wordt de African Jungle een groot gebied. Hier zou toch nog wel ruimte voor de bongo's moeten zijn. Zou erg zonde zijn als die zouden verdwijnen

Plaats reactie