Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vanochtend hebben we afscheid genomen van onze 19-jarige Sumatraanse tijger Alia. Ze werd al langere tijd gekweld door ernstige gebitsproblemen, waardoor eten lastiger werd. Het afscheid van Alia betekent niet dat Blijdorp afscheid neemt van de soort. De coördinator van het populatiemanagement programma heeft kenbaar gemaakt dat we in aanmerking komen voor twee nieuwe tijgers; een mannetje en een vrouwtje. Lees het hele verhaal op: https://eu1.hubs.ly/H08nHyH0

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Bij de kroeskoppelikanen zijn de eerste twee kuikens van het broedseizoen uit het ei gekropen. Ze zitten verstopt in elkaar en dichtbij hun ouders die goed voor ze zorgen. Voorlopig verblijven ze nog op het nest, maar als het verkenkleed beter ontwikkeld is, zullen ze ook te water gaan. De komende tijd verwachten we nog meer kuikens. Diergaarde Blijdorp coördineert het populatiemanagement programma van deze soort. Meer weten over de kroeskoppelikaan? Ga naar: https://eu1.hubs.ly/H08rC0L0

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 599
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Drama in Diergaarde Blijdorp: vijf zeeschildpadden dood door technisch mankement

Diergaarde Blijdorp is vijf zeldzame zeeschildpadden verloren door een technisch defect. De Rotterdamse dierentuin ving de afgelopen maanden meermaals dikkopschildpadden op, die gevonden werden aan de Nederlandse kust. Het gaat om één van de grootste zeeschildpaddensoorten ter wereld.

Door een technisch probleem zijn meerdere dieren overleden. Dat gebeurde op vrijdag 5 april. "Een technisch mankement aan een sensor heeft in één van de tijdelijke quarantaine bassins de watertemperatuur dermate ontregeld, dat het vijf dikkopschildpadden fataal is geworden", meldt Blijdorp.

Het dierenpark noemt de gebeurtenis "een klap voor iedereen die zich de laatste maanden heeft ingezet voor het herstel van de afgelopen winter aangespoelde dieren". Er blijven drie exemplaren over. "Terwijl er onderzoek wordt gedaan naar de exacte oorzaak, gaat de zorg voor de overgebleven drie schildpadden uiteraard door."

Oceanium
Deze dieren zwemmen in twee andere bassins in de overdekte waterwereld Oceanium. Ze zijn volgens Blijdorp in afwachting van een uitzetting op de plek van herkomst. De dikkopschildpad, ook wel onechte karetschildpad genoemd, komt normaal gesproken voor in de Grote Oceaan, de Indische Oceaan, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.

Blijdorp heeft als enige Nederlandse partij de benodigde vergunningen en faciliteiten om zeeschildpadden op te vangen. "Als wij dieren die min of meer ten dode zijn opgeschreven uiteindelijk weer kunnen uitzetten, dan zijn dat mooie dingen", zei Blijdorp-dierverzorger Mark de Boer in februari. Hij vertelde dat de dieren ondergebracht zouden worden in een bassin van zo'n 21 graden.

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7659
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zeer zuur dit
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Heftig, de verzorgs die zolang voor die dieren hebben gezorgd wens ik veel sterkte

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Ik zat door zootierliste te scrollen en kwam twee dingen tegen. Blijdorp heeft gambiahamsterratten en potto's gehad tot 2011 en 2009, ondakns dat ik abonnementhouder was toen kan ik me hier niks meer van herinneren, ik kon ook geen foto's van de verblijven vinden. Weet iemand waar deze twee soorten zaten?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

Rensrobert schreef:
18 apr 2024, 20:07
Ik zat door zootierliste te scrollen en kwam twee dingen tegen. Blijdorp heeft gambiahamsterratten en potto's gehad tot 2011 en 2009, ondakns dat ik abonnementhouder was toen kan ik me hier niks meer van herinneren, ik kon ook geen foto's van de verblijven vinden. Weet iemand waar deze twee soorten zaten?
Potto's zaten tot 2004 sowieso in het Henri Martinhuis. Waar de soort dan daarna tot 2009 gezeten heeft, weet ik ook niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat ze waarschijnlijk ergens in de Rivièrahal geplaatst zijn. Ik kan in ieder geval wel bevestigen dat Blijdorp haar laatste potto in 2009 heeft weggestuurd naar Artis, waar het dier in eerst in toenmalige Jungle by Night en daarna in het kleine zoogdierenhuis gezeten heeft.

Van hamsterratten in Blijdorp kan ik me niets voor de geest halen.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Zoozot schreef:
18 apr 2024, 21:51
Rensrobert schreef:
18 apr 2024, 20:07
Ik zat door zootierliste te scrollen en kwam twee dingen tegen. Blijdorp heeft gambiahamsterratten en potto's gehad tot 2011 en 2009, ondakns dat ik abonnementhouder was toen kan ik me hier niks meer van herinneren, ik kon ook geen foto's van de verblijven vinden. Weet iemand waar deze twee soorten zaten?
Potto's zaten tot 2004 sowieso in het Henri Martinhuis. Waar de soort dan daarna tot 2009 gezeten heeft, weet ik ook niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat ze waarschijnlijk ergens in de Rivièrahal geplaatst zijn. Ik kan in ieder geval wel bevestigen dat Blijdorp haar laatste potto in 2009 heeft weggestuurd naar Artis, waar het dier in eerst in toenmalige Jungle by Night en daarna in het kleine zoogdierenhuis gezeten heeft.

Van hamsterratten in Blijdorp kan ik me niets voor de geest halen.
Ja ik gok dat de potto in het verblijf heeft gezeten naast de gorilla's, waar nu de slurfhondjes zitten. Ik weet het alleen niet zeker

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 676
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Dustin1999 »

Zooflits heeft meer details naar buitengebracht over de grote bouwplannen bij de vleermuizengrot in Diergaarde Blijdorp die eind van dit jaar gaan beginnen!

Meer details over grote bouwplannen Blijdorp: extra diersoorten en Indiaas dorp

Er zijn meer details naar buiten gekomen over een van de grootste bouwprojecten in Diergaarde Blijdorp in jaren. De bekende Vleermuizengrot wordt vanaf dit jaar omgebouwd tot een apenverblijf. Ook het onderkomen van de olifanten moet de komende jaren flink worden uitgebreid. Vandaag werd er aan leden van Vrienden van Blijdorp alvast wat meer verteld over deze bouwplannen en maakte de fanclub bekend hiervoor miljoenen euro’s vrij te maken.

Vandaag kondigde de voorzitter van Vrienden van Blijdorp tijdens de jaarlijkse ledenvergadering aan in ieder geval 1 miljoen euro te doneren aan Diergaarde Blijdorp voor de bouw van een nieuw apenverblijf in de Vleermuizengrot. De grot, waar vroeger onder meer een groot verblijf voor vleermuizen was, is al jaren niet meer voor publiek toegankelijk. Na een flinke verbouwing moeten er François-langoeren worden gehuisvest.

Hoe het nieuwe verblijf voor de François-langoeren er precies uit gaat zien is nog steeds niet duidelijk. Tot nu toe werden er vrijwel geen schetsen of impressies naar buiten gebracht. De dieren krijgen in ieder geval een eigen binnen- en buitenverblijf. De Aziatische apensoort wordt momenteel in een kooi vlak naast de Victoria Serre gehouden. Door de interne verhuizing zal de soort ook beter gaan passen binnen de nieuwe parkindeling die vorig jaar werd gepresenteerd.

Meer apen in de grot
Voor het eerst liet de voorzitter van Vrienden van Blijdorp ook doorschemeren dat er naast François-langoeren, eveneens lori’s en baardapen een plek zullen krijgen in het vernieuwde gebied rondom de Vleermuizengrot. Deze twee apensoorten worden al in Blijdorp gehouden en zijn op dit moment te zien in het Aziëhuis.

Het is de bedoeling dat de lori’s, een giftige nachtaap uit Zuidoost-Azië, een eigen verblijf in de grot krijgt. De baardapen zullen in het Aziatische moeras gehouden gaan worden, aldus de voorzitter van de Blijdorp-fanclub. Wat dit betekent voor de toekomst van de kuifmakaken – die momenteel al een groot gebied van het Aziatische moeras innemen – is niet bekendgemaakt.

Grote volière
Diergaarde Blijdorp verwacht nog steeds aan het dit jaar te starten met de eerste werkzaamheden van dit project. Daarvoor zal aan het einde van dit jaar eerst de Grote Vliegkooi naast de grot worden ontmanteld. Eerder zijn al diverse vogelsoorten uit deze volière naar andere parken vertrokken. Ook zullen er een aantal soorten verhuizen naar nieuwe volières aan de andere kant van Blijdorp, meldde fansite Blijdorper Bende onlangs.

Olifantenverblijf
Niet alleen de nieuwe verblijven voor de François-langoeren, maar ook de uitbreiding van het olifantenverblijf kan rekenen op financiële steun van de Vrienden van Blijdorp. Voor deze ingrijpende verbouwing is 1,5 miljoen gereserveerd. Het is de bedoeling dat de olifanten via een brug, een zogeheten ‘oliduct’, straks naar dit nieuwe deel kunnen lopen.

Tijdens de lezing werd daarnaast duidelijk dat bij de uitbreiding van het olifantenverblijf, er ook genoeg rondom het perk te beleven zal zijn. Zo zijn er plannen om een Indiaas gethematiseerd dorpje te realiseren. Met een grote ruit als scheiding moet het voor bezoekers gaan lijken alsof de olifanten langs of in dit nagebootste dorpje lopen, liet de voorzitter van de fanclub tijdens de lezing weten. De bouw van het nieuwe olifantenverblijf zal pas na het langoerenverblijf beginnen.

Bron: https://zooflits.nl/meer-details-over-g ... iaas-dorp/

Afbeelding


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 599
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Fijn om eindelijk concrete plannen te horen!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Fijn om te horen dat de baardapen en lori's gegarandeerd veilig zijn. Hopelijk gaan ze weer samen met de kantjils, want als die in het toekomstplan zitten zijn 2 verblijven wel handig, door het beperkte aantal individuen en houders. Ik hoop dat de kuifmakaken ook ergens in het park een mooi nieuw verblijf krijgen. Dit hoeft ook niet veel ruimte te kosten.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 676
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Dustin1999 »

Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Zeker, hopelijk is er ook plek voor de komodovaranen in alle plannen, gezien status en geschiedenis van blijdorp met de soort

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 676
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Dustin1999 »

Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:46
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Zeker, hopelijk is er ook plek voor de komodovaranen in alle plannen, gezien status en geschiedenis van blijdorp met de soort
Ja waarschijnlijk gaan de Komodovaranen op termijn verhuizen naar Oceanium waar ze misschien een gloednieuw verblijf krijgen want dat eilandhoppenproject zit nog steeds in de ijskast :D

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Dustin1999 schreef:
21 apr 2024, 09:14
Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:46
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Zeker, hopelijk is er ook plek voor de komodovaranen in alle plannen, gezien status en geschiedenis van blijdorp met de soort
Ja waarschijnlijk gaan de Komodovaranen op termijn verhuizen naar Oceanium waar ze misschien een gloednieuw verblijf krijgen want dat eilandhoppenproject zit nog steeds in de ijskast :D
Aangezien ze het oceanium willen opdelen in Duurzame Noordzee en Carribean Coast lijkt mij dit juist onlogisch. Volgens mij zou het toch ook in Taman Indah moeten kunnen in het verblijf van de jaarvogels. Hier een 2e verdieping in maken zodat daarboven nog ruimte is voor de jaarvogels. Het hele eilandhoppen zie ik met het nieuwe masterplan er namelijk helemaal niet meer van komen

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:36
Fijn om te horen dat de baardapen en lori's gegarandeerd veilig zijn. Hopelijk gaan ze weer samen met de kantjils, want als die in het toekomstplan zitten zijn 2 verblijven wel handig, door het beperkte aantal individuen en houders. Ik hoop dat de kuifmakaken ook ergens in het park een mooi nieuw verblijf krijgen. Dit hoeft ook niet veel ruimte te kosten.
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Het zou alvast een goede oplossing kunnen zijn om de kuifmakaken eenvoudigweg naar het baardapeneiland te verhuizen. Gezien hun kritiek bedreigde status valt de soort prima in het "Last Resort"-gebied te passen.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

daniel1109 schreef:
21 apr 2024, 11:17
Dustin1999 schreef:
21 apr 2024, 09:14
Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:46
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Zeker, hopelijk is er ook plek voor de komodovaranen in alle plannen, gezien status en geschiedenis van blijdorp met de soort
Ja waarschijnlijk gaan de Komodovaranen op termijn verhuizen naar Oceanium waar ze misschien een gloednieuw verblijf krijgen want dat eilandhoppenproject zit nog steeds in de ijskast :D
Aangezien ze het oceanium willen opdelen in Duurzame Noordzee en Carribean Coast lijkt mij dit juist onlogisch. Volgens mij zou het toch ook in Taman Indah moeten kunnen in het verblijf van de jaarvogels. Hier een 2e verdieping in maken zodat daarboven nog ruimte is voor de jaarvogels. Het hele eilandhoppen zie ik met het nieuwe masterplan er namelijk helemaal niet meer van komen
Wat ik heb begrepen wordt het natuurcentrum ook een last resort. Voor reptielen en amphibieën. Daar zou de komodovaraan eventueel kunnen komen, maar ze willen soorten rond de 1000 individuen of eronder en de komodovaraan heeft in-situ 4000 individuen, dus weet ik niet of deze daar wordt gehuisvest. Aangezien erin de rivièrahal helaas geen plaats meer is voor dieren, ben ik bang dat deze soort gaat verdwijnen. Dat zou ik jammer vinden gezien geschiedenis en dat het de enige tuin in Nederland is met de komodovaraan.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Zoozot schreef:
21 apr 2024, 11:42
Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:36
Fijn om te horen dat de baardapen en lori's gegarandeerd veilig zijn. Hopelijk gaan ze weer samen met de kantjils, want als die in het toekomstplan zitten zijn 2 verblijven wel handig, door het beperkte aantal individuen en houders. Ik hoop dat de kuifmakaken ook ergens in het park een mooi nieuw verblijf krijgen. Dit hoeft ook niet veel ruimte te kosten.
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Het zou alvast een goede oplossing kunnen zijn om de kuifmakaken eenvoudigweg naar het baardapeneiland te verhuizen. Gezien hun kritiek bedreigde status valt de soort prima in het "Last Resort"-gebied te passen.
Dat zou op korte termijn geen slecht idee zijn. Ik denk alleen niet dat ze dat gaan doen voor lange termijn, zou in theorie wel kunnen. De populatie op sulawesi gaat hard achteruit, maar op andere eilanden zijn er grote populaties te vinden van 100.000 individuen

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Asbolus »

Zoozot schreef:
21 apr 2024, 11:42
Rensrobert schreef:
20 apr 2024, 20:36
Fijn om te horen dat de baardapen en lori's gegarandeerd veilig zijn. Hopelijk gaan ze weer samen met de kantjils, want als die in het toekomstplan zitten zijn 2 verblijven wel handig, door het beperkte aantal individuen en houders. Ik hoop dat de kuifmakaken ook ergens in het park een mooi nieuw verblijf krijgen. Dit hoeft ook niet veel ruimte te kosten.
Dustin1999 schreef:
20 apr 2024, 20:42
Zijn zeker erg mooi plannen voor Blijdorp! Ben ook wel benieuwd wat de invulling gaat zijn van het Aziehuis als straks de Slanke lori's en baardapen gaan verhuizen naar de Vleermuizengrot? Want hier moet één van de 2 Last Resort gebieden komen voor ernstig bedreigde zoogdieren en vogels.
Het zou alvast een goede oplossing kunnen zijn om de kuifmakaken eenvoudigweg naar het baardapeneiland te verhuizen. Gezien hun kritiek bedreigde status valt de soort prima in het "Last Resort"-gebied te passen.
Het Aziëhuis zie ik op den duur nog wel neergehaald worden of grondige aanpassingen zien krijgen. De Longhouse zou je namelijk ook wel weer in gebruik willen gaan nemen als park in een situatie als het park zich nu in werkt.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

De betonnen boom waar ik een flinke tijd geleden over sprak, waar destijds aan gewerkt werd achter een schutting naast de brug, blijkt toch voor de nieuwe voliere te zijn. Deze is namelijk laatst geplaatst in de nieuwe voliere.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie