Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Burgers' Zoo. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Asbolus »

Vandaag even een kleine telling gedaan bij de koraalduivels. Er zitten naar mijn telling vandaag: 4 gewone koraalduivels (volitans) en 2 rode koraalduivels (antennata).
Intussen ook al geen barracuda's meer gespot in de Open Oceaan. Bij navraag aan een vrijwillige medewerker in het groen (de gidsen) zijn deze naar Blijdorp gegaan.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Madu, één van de jonge Maleise beren is verhuisd naar ZooParc de Trégomeur.

Bron: Facebook ZooParc de Trégomeur

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Joost »

Zo zien de eerste minuten van een waterbok eruit 🥳
Gisteravond is er een waterbokje geboren. In deze video zien we de geboorte van het jong, de eerste stapjes en het jong wist ook al bij de moeder te drinken!
Dit is het derde en laatste jong bij de waterbokken van dit seizoen.
De jongen van waterbokken zijn typische afleggers. Dat betekent dat ze de eerste weken niet met de moeder meelopen, maar door haar op een veilig plekje worden achtergelaten. De moeder komt dan af en toe langs om te zogen.

Bron en video: FB Burgers' Zoo


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door zoofan »

Volgens iemand op zoochat staat er in het tijdschrift van Burgers' dat de chimpansee man Claudius, de vader van de twee jongen, door twee andere mannelijke chimpansees gedood is.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Afgelopen week vond er een cheetaruil plaats tussen Burgers' Zoo en Beekse Bergen!

Twee vrouwtjes zijn van plaats gewisseld, in de hoop op een succesvolle match met de daar aanwezige mannetjes. Met als ultieme doel: een nieuw nestje cheeta's! Op deze manier kunnen beide parken een waardevolle bijdrage leveren aan het behoud van deze kwetsbare diersoort.

Om de kans op succes te vergroten, is nauwkeurige informatie over bloedlijnen onmisbaar, evenals de ervaring en expertise van de betrokken verzorgers. Lars, EEP-coördinator van de cheeta's en curator in Beekse Bergen én Ruben, hoofdverzorger Safari bij Burgers' Zoo, leggen je uit hoe zo'n speciale samenwerking tussen twee dierentuinen verloopt.

Bron: Facebook Burgers' Zoo


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Burgers' Zoo werkt aan nieuwe speeltuin met waterelementen
Vandaag, 15.57 uur

In de Arnhemse dierentuin Burgers' Zoo opent komend voorjaar een nieuw speelgebied. In de buurt van de hoofdingang van het overdekte gedeelte Burgers' Bush wordt een avontuurlijke speeltuin aangelegd, met houten vlonders, rotspartijen en waterelementen.

De blikvanger wordt een metershoge houten toren met een lange glijbaan. Het park kan alvast een ontwerp laten zien. "Maar dit is nog wel echt een artist's impression", meldt een woordvoerder in gesprek met Looopings.

Afbeelding

De nog naamloze toevoeging komt te liggen bij het olifantenverblijf. Burgers' Zoo gaat voor het project in zee met leverancier Speelmaatje uit Zevenaar. Hetzelfde bedrijf werkte eerder al mee aan bijvoorbeeld speelbos Nest in de Efteling en de SavannaTour in GaiaZoo.


Vanwege de klus is een deel van de wandelroute rondom de Bush tijdelijk niet toegankelijk. "Deze bouwwerkzaamheden kunnen voor u helaas wat ongemak opleveren", valt te lezen in een magazine voor abonnementhouders. Men streeft naar een opening vóór Pasen 2024.

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

De ingang van de Bush vond ik altijd al een beetje kaal dus fijn dat dit wat beter gedecoreerd word. En ook leuk om te zien dat BZ gebruik gaat maken van het natuurlijke reliëf in de dierentuin
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Boots »

Op het instagram verhaal van ZooInside is te zien dat het bordje van lynx in de dessert is afgeplakt. Op zootierliste staat het dier vooralsnog aangegeven..

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Boots schreef:
28 jan 2024, 13:10
Op het instagram verhaal van ZooInside is te zien dat het bordje van lynx in de dessert is afgeplakt. Op zootierliste staat het dier vooralsnog aangegeven..
De laatste lynx is inderdaad afgelopen weekend overleden. Burgers' Zoo zou op zich wel door willen met de soort, alleen zou dat worden bemoeilijkt door het beperkte aantal dieren binnen Europese dierentuinen. Daarom gaat Burgers’ Zoo de komende tijd nadenken over de toekomst van het lynxenverblijf. Mogelijk wordt het onderkomen in de Desert op termijn aangepast voor andere diersoort(en).

Bijzondere diersoort verdwenen uit Burgers’ Zoo

In Burgers’ Zoo zijn geen rode lynxen meer te zien. Recent overleed de laatste lynx van de Arnhemse dierentuin, bevestigt het park aan ZooFlits. Het verblijf in themagebied de ‘Desert’ is nu tijdelijk leeg komen te staan. Er is nog maar één dierentuin in de Benelux met deze diersoort.

Afgelopen weekend overleed de laatste vrouwelijke rode lynx, ook wel bobcat genoemd, op de leeftijd van 19 jaar en 9 maanden. Zij verbleef al even alleen, nadat de kater een aantal jaar geleden al was overleden.

Bron & meer: Zooflits


Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Apenarend »

Een respectabele leeftijd lijkt me. Het valt alleen te vrezen dat na de dikhoornschapen opnieuw een interessante soort definitief uit de Desert zal verdwijnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Lucky »

Erg jammer! Maar was te verwachten want het was een oud beestje. Hopelijk ligt er een plan klaar en zal het verblijf snel gevuld worden. Ik hoop persoonlijk op een zoogdier soort om wat grotere dieren te houden. Maar een speciale volière zou misschien ook kunnen.

Ik verwacht zelf niet dat er weer een rode lynx komt. Ik hoop het wel, maar ik acht de kans klein.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Ik hoop (en verwacht) een kleiner roofdier, zoals bijvoorbeeld een Ocelot. Voor een rode lynx was het verblijf eigenlijk al een beetje te klein
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
29 jan 2024, 21:50
Ik hoop (en verwacht) een kleiner roofdier, zoals bijvoorbeeld een Ocelot. Voor een rode lynx was het verblijf eigenlijk al een beetje te klein
Een ocelot is bijna net zo groot als een rode lynx (zo niet groter), en ik weet niet of die soort zo goed past in het woestijnthema. Het wordt sowieso een moeilijke om een vervangende soort te vinden voor het verblijf, vooral omdat er niet zo veel soorten beschikbaar zijn uit de regio waarop de Desert gebaseerd is die al niet in de collectie zitten. Het enige wat ik nog mogelijk acht is een witsnuitneusbeer of stinkdier.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Asbolus »

Zoozot schreef:
29 jan 2024, 22:02
Mr. Gharial schreef:
29 jan 2024, 21:50
Ik hoop (en verwacht) een kleiner roofdier, zoals bijvoorbeeld een Ocelot. Voor een rode lynx was het verblijf eigenlijk al een beetje te klein
Een ocelot is bijna net zo groot als een rode lynx (zo niet groter), en ik weet niet of die soort zo goed past in het woestijnthema. Het wordt sowieso een moeilijke om een vervangende soort te vinden voor het verblijf, vooral omdat er niet zo veel soorten beschikbaar zijn uit de regio waarop de Desert gebaseerd is die al niet in de collectie zitten. Het enige wat ik nog mogelijk acht is een witsnuitneusbeer of stinkdier.
Kitvossen is ook nog een mooie optie. Al is er natuurlijk ook een mogelijkheid dat er een vogelsoort intrek zou nemen samen met een groter reptiel ofzo. Zou toch mooi zijn met een paar kleine aanpassingen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Zoozot »

Asbolus schreef:
29 jan 2024, 22:14
Kitvossen is ook nog een mooie optie. Al is er natuurlijk ook een mogelijkheid dat er een vogelsoort intrek zou nemen samen met een groter reptiel ofzo. Zou toch mooi zijn met een paar kleine aanpassingen.
Kitvossen zouden zeker mooi zijn, maar zijn waarschijnlijk lastig te verkrijgen. Maar extra reptielensoorten zouden dan weer zeker geen kwaad kunnen in de Desert.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door lintworm »

Zoozot schreef:
29 jan 2024, 22:02
Mr. Gharial schreef:
29 jan 2024, 21:50
Ik hoop (en verwacht) een kleiner roofdier, zoals bijvoorbeeld een Ocelot. Voor een rode lynx was het verblijf eigenlijk al een beetje te klein
Een ocelot is bijna net zo groot als een rode lynx (zo niet groter), en ik weet niet of die soort zo goed past in het woestijnthema. Het wordt sowieso een moeilijke om een vervangende soort te vinden voor het verblijf, vooral omdat er niet zo veel soorten beschikbaar zijn uit de regio waarop de Desert gebaseerd is die al niet in de collectie zitten. Het enige wat ik nog mogelijk acht is een witsnuitneusbeer of stinkdier.

Ocelot is idd bijna net zo zwaar, ik dacht dat die kleiner waren. Ocelots komen/kwamen wel ook in Zuid Arizona voor, dus passen geografisch prima. Hetzelfde geldt voor Jaguarundi (die zijn half zo zwaar als een bobcat), dat zou mijn wens zijn. Ik ben bang dat witsnuitneusbeer de meest logische optie is echter. Swiftvos/kitvos is te zeldzaam en het huidige management lijkt minder moeite te doen om zeldzame soorten binnen te halen/houden dan de voorgaande curatoren. Vogels en zeker reptielen verwacht ik niet gelijk, daar is het verblijf niet voor gebouwd. Zeker voor reptielen zou er heel veel gesleuteld moeten worden...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
30 jan 2024, 10:17
Zoozot schreef:
29 jan 2024, 22:02
Mr. Gharial schreef:
29 jan 2024, 21:50
Ik hoop (en verwacht) een kleiner roofdier, zoals bijvoorbeeld een Ocelot. Voor een rode lynx was het verblijf eigenlijk al een beetje te klein
Een ocelot is bijna net zo groot als een rode lynx (zo niet groter), en ik weet niet of die soort zo goed past in het woestijnthema. Het wordt sowieso een moeilijke om een vervangende soort te vinden voor het verblijf, vooral omdat er niet zo veel soorten beschikbaar zijn uit de regio waarop de Desert gebaseerd is die al niet in de collectie zitten. Het enige wat ik nog mogelijk acht is een witsnuitneusbeer of stinkdier.

Ocelot is idd bijna net zo zwaar, ik dacht dat die kleiner waren. Ocelots komen/kwamen wel ook in Zuid Arizona voor, dus passen geografisch prima. Hetzelfde geldt voor Jaguarundi (die zijn half zo zwaar als een bobcat), dat zou mijn wens zijn. Ik ben bang dat witsnuitneusbeer de meest logische optie is echter. Swiftvos/kitvos is te zeldzaam en het huidige management lijkt minder moeite te doen om zeldzame soorten binnen te halen/houden dan de voorgaande curatoren. Vogels en zeker reptielen verwacht ik niet gelijk, daar is het verblijf niet voor gebouwd. Zeker voor reptielen zou er heel veel gesleuteld moeten worden...
Jaguarundi zou idd een fantastische oplossing zijn, dat verblijf is tenslotte gebouwd om katten te huisvesten. Voor reptielen is het te groot, en voor vogels zijn er te weinig inkijkpunten. Dat laatste kan natuurlijk verholpen worden, maar er zijn al 2 volières in de hal, en ik zie liever wat toevoegingen die vrij kunnen rondvliegen in de hal. Een roofvogel of uil zou ook een interessante optie kunnen zijn, oehoes of roodstaartbuizerds, maar daarvoor is het wellicht te klein. Het gebied heeft heel wat kleine uilen die perfect in aanmerking zouden komen, maar op de konijnenuil na zijn de andere soorten - zaaguil, noordelijke dwerguil, Ponderosadwergooruil - ook nauwelijks te vinden.

Net zoals bij andere zeer op een specifiek biotoop/ecosysteem gerichte verblijven, loert hier het gevaar van soortenarmoede om de hoek. Ik ben benieuwd of we via de vernieuwde ZTL nieuwe soorten zullen ontdekken die in de VS worden gehouden en uit dat ecosysteem komen. Er moet er zeker zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door JWild »

Zo zeldzaam is de Rode Lynx toch ook weer niet? Er zijn maar liefst 24 houders in de Eu, waarbij er ook nog in de afgelopen jaren een aantal jongen geboren zijn.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door rick04 »

JWild schreef:
30 jan 2024, 22:22
Zo zeldzaam is de Rode Lynx toch ook weer niet? Er zijn maar liefst 24 houders in de Eu, waarbij er ook nog in de afgelopen jaren een aantal jongen geboren zijn.
Ze worden inderdaad nog best veel gehouden, maar niet veel in EAZA-tuinen waar Burgers ook vooral mee samenwerkt.
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie