Nieuwstopic ZooParc Overloon

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Luipaardhaai »

Ja dat vraag ik mij ook vaak af. Waarom is het niet mogelijk 4/5 soorten op een eiland te houden? Het lemurengebied in Apenheul had volgensmij de afgelopen jaren ook flink wat soorten rondlopen, al is dat ook minder geworden.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Joost »

Luipaardhaai schreef:
08 apr 2024, 20:49
Ja dat vraag ik mij ook vaak af. Waarom is het niet mogelijk 4/5 soorten op een eiland te houden? Het lemurengebied in Apenheul had volgensmij de afgelopen jaren ook flink wat soorten rondlopen, al is dat ook minder geworden.
Omdat de introductie tussen verschillende soorten vaak ontzettend moeizaam is. 2 soorten tolereren elkaar vaak wel, maar vanaf 3 wordt het steeds lastiger. Al zijn er ook genoeg voorbeelden waar 2 soorten al niet samen willen. De dieren hebben allemaal een eigen karakter en zijn behoorlijk territoriaal. Hoe meer soorten je samen gaat houden hoe complexer het wordt. Neem bijvoorbeeld in Wildlands waar ze inmiddels al bijna 8 maand bezig zijn met de introductie van de zwarte maki’s en het nog altijd niet loopt. Ze probeerden ze daar op advies van andere parken eerst te introduceren bij de vari’s, dat liep totaal niet, terwijl het bij de ringstaarten heel soepel liep terwijl daar juist de problemen verwacht werden.

Daarnaast speelt de ruimte die er is natuurlijk ook een grote rol. In de Apenheul lukte het ook met meer soorten doordat ze daar ook een pak meer ruimte hebben dan in de meeste andere tuinen. En ik ken de huidige situatie in de Apeldoorn niet exact, maar daar is dat ook niet altijd soepel gegaan. Daar zijn er de afgelopen jaren ook periodes geweest waarop de ene soort naar buiten ging als de ander binnen bleef en andersom..

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

In Overloon is een witgezichtsaki geboren.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 864
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
18 apr 2024, 19:12
Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt
Scherpe blik ;)

Opzich wel logisch, duikers zijn makkelijk te combineren (combi met okapi's, bongo's, dwergnijlpaarden, aardvarkens, antilopes), voegen iets extra's toe aan een verblijf en voor DierentuinLiefhebbers een extra reden om te gaan.
Als je het mij vraagt, hoemeer dierentuinen duikers gaan houden hoe beter :D

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Laafsekikker »

ZooParc biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger

Altijd al willen weten wat er komt kijken bij het verzorgen van de dieren in een dierentuin? Ooit zelf een luiaard of leeuw willen voeren? Vanaf mei kan dit in ZooParc Overloon: het park biedt bezoekers vanaf dan de kans om zelf een halve dag in de huid van een dierenverzorger te kruipen.
 
Tijdens 'Keeper for a day' lopen deelnemers een halve dag mee met een dierenverzorger en helpen ze met de dagelijkse werkzaamheden die bij de verzorging van dieren komen kijken, van het schoonmaken van de stallen, tot het maken van verrijkingsmateriaal en het bereiden van het voedsel voor bijvoorbeeld de maki's, dwergapen, luiaarden, giraffen, miereneters, dwergnijlpaarden en leeuwen.
 
Deze activiteit komt voort uit een veelgestelde vraag in het park, vertelt Roel Huibers, general manager van ZooParc: "We krijgen regelmatig verzoeken van bezoekers of ze met een dierenverzorger mee mogen lopen. Dat spreekt enorm tot de verbeelding - en dat snappen we uiteraard heel goed, want het is ook fantastisch."
 
Eerste in Nederland
Volgens Huibers is dit een kans die in Nederland zelden voorbij komt. "In het buitenland zijn er al wel parken die deze kans bieden, en die plekken zijn vaak al maanden van te voren volgeboekt. In Nederland kunnen liefhebbers op een aantal plekken wel rondleidingen krijgen in de stallen, en soms zijn er activiteiten waarbij je kan helpen met het maken van bijvoorbeeld fruittaarten voor dieren, maar echt letterlijk met je voeten in de mest staan of het voedsel van dieren ook daadwerkelijk geven, dat kan haast nooit in Nederland. We verwachten dan ook dat we met deze activiteit heel veel dromen kunnen vervullen."
 
Het gaat om een exclusieve kans: de activiteit wordt alleen op woensdag en vrijdag aangeboden, van mei tot en met oktober. Per dagdeel kunnen maximaal twee deelnemers meedoen. Dit is mogelijk voor iedereen vanaf 15 jaar, op voorwaarde dat ze fit genoeg te zijn om veel te kunnen lopen en bepaalde werkzaamheden ook echt zelf uit kunnen voeren.
 
Goed doel
Naast dat het een fantastische ervaring biedt, dragen deelnemers ook bij aan het beschermen van bedreigde diersoorten en hun leefomgeving: 10 procent van het deelnamebedrag van 195 euro per persoon, wordt namelijk gedoneerd aan Stichting Wildlife, een organisatie die zich inzet voor het behoud van diersoorten en hun leefgebieden in binnen- en buitenland. "Hoe gaaf is dat: je hebt zelf de dag van je leven en ondertussen draag je bij aan soortbehoud. Volgens mij is het voor iedereen win-win", aldus Huibers.
 
Opgeven voor 'Keeper for a day', voor jezelf of als cadeau aan iemand anders, kan via de website.
 


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:
18 apr 2024, 19:12
Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt
Echt een mooie soort voor Overloon. Een van de grote tuinen die qua collectie altijd weer spannende nieuwkomers weet aan te trekken. Leuk, ik kijk er nu al naar uit.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door aardvarkentje15 »

MennoPebesma schreef:
18 apr 2024, 19:12
Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt
specifiek over de geelrugduiker toch of zie ik dat verkeerd?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Zoozot »

aardvarkentje15 schreef:
19 apr 2024, 15:47
MennoPebesma schreef:
18 apr 2024, 19:12
Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt
specifiek over de geelrugduiker toch of zie ik dat verkeerd?
Nee, je hebt gelijk. In de originele Facebookpost gaat het specifiek over het houden van geelrugduikers.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

aardvarkentje15 schreef:
19 apr 2024, 15:47
MennoPebesma schreef:
18 apr 2024, 19:12
Verzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen zijn op bezoek geweest bij Zoo Frankfurt om ervaringen uit te wisselen voor het houden van duikers. Deze vijf dierentuinen hebben al duikers of willen duikers gaan houden. Op de groepsfoto die geplaatst is op de Facebookpagina van Zoo Frankfurt zijn ook een aantal medewerkers van ZooParc Overloon te zien. We kunnen er dus waarschijnlijk van uit gaan dat het nieuwe tropisch Afrika gebied ook duikers zal gaan huisvesten.

Bron: Facebook Zoo Frankfurt
specifiek over de geelrugduiker toch of zie ik dat verkeerd?
Zoals ik het lees gaat het niet specifiek over de geelrugduiker, maar over het houden van duikers in het algemeen. Zoo Frankfurt heeft dan toevallig zelf inderdaad de geelrugduiker. De (vertaalde) tekst uit het bericht:

"We zijn een van de slechts vier Europese dierentuinen die geelrugduikers houden. Deze hoorndragers komen voor in Centraal- en West-Afrika en worden op de Rode Lijst van de IUCN gecategoriseerd als gevoelig. Om de dierentuinpopulatie van deze zeldzame dieren te versterken, coördineert onze conservator Dr. Sabrina Linn een Europees fokprogramma (EAZA Ex situ Programma) voor de geelrugduiker. Deze week kwamen dierverzorgers, dierenartsen en curatoren van vijf Europese dierentuinen die duikers houden of willen gaan houden bij ons om hun ervaringen uit te wisselen. Onze bok Walter poseerde na afloop ook voor de groepsfoto."

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 599
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Mr. Gharial »

Verzorger meehelpen in Brabants dierenpark kost 195 euro

Altijd al in de huid van een dierverzorger willen kruipen? De Brabantse dierentuin ZooParc Overloon introduceert in mei het programma Keeper For A Day. Dat kost 195 euro per persoon. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld de kans om zelf een luiaard en een leeuw te voeren.

Ze lopen een halve dag mee met een dierverzorger, waarbij ze helpen met de dagelijkse werkzaamheden. Zo worden er stallen schoongemaakt en bereidt men het voedsel voor bijvoorbeeld de maki's, dwergapen, luiaarden, giraffen, miereneters, dwergnijlpaarden en leeuwen.

Ook het maken van verrijkingsmateriaal staat op het programma. Volgens parkmanager Roel Huibers is er al langer veel vraag naar het initiatief. "We krijgen regelmatig verzoeken van bezoekers of ze met een dierenverzorger mee mogen lopen", zegt hij.

Volgeboekt
"Dat spreekt enorm tot de verbeelding en dat snappen we uiteraard heel goed, want het is ook fantastisch." ZooParc Overloon noemt het een "exclusieve kans". "In het buitenland zijn er al wel parken die deze kans bieden en die plekken zijn vaak al maanden van te voren volgeboekt."

De activiteit wordt aangeboden op woensdagen en vrijdagen van mei tot en met oktober. Per dagdeel is er plek voor twee personen, vanaf 15 jaar. Ze moeten wel fit genoeg zijn om veel te kunnen lopen. 10 procent van de inkomsten gaat naar Stichting Wildlife, het goede doel van moederbedrijf Libéma.

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

Afgelopen week verbleef ik een paar nachten in het Safari Hotel van Beekse Bergen. Vanuit daar heb ik een aantal dierentuinen bezocht die anders met het ov net te ver zijn om vanuit Friesland naartoe te gaan. Eén daarvan was ZooParc Overloon. Dit was mijn eerste bezoek aan het park. In sommige oudere delen van het park herkende ik nog heel erg de Zodiac stijl die ik ook in AquaZoo gezien heb, erg leuk om te zien.

Aangezien dit mijn eerste bezoek was weet ik niet precies wat wel of niet nieuw is. Maar hierbij toch een aantal dingen die ik hier volgens mij nog niet gelezen of gezien heb:

- Voor het nieuwe nevelpanterverblijf is inmiddels een fundering gelegd voor het binnenverblijf. Als ik het goed heb loopt het nieuwe pad straks door het oude krabbenetende wasbeer verblijf.
Afbeelding

Afbeelding

- Ik weet niet hoe nieuw het is maar iets wat ik nog niet gezien of gelezen heb is dat het kijkplatvorm in de gierenvolière nu een dak heeft. Tussen de balustrade en dit dak zijn horizontalen houten balken geplaatst zodat het voor vogels niet mogelijk is om hier in te vliegen.

- Bij de voederpresentatie bij de cheeta’s werd verteld dat er nog maar één cheeta is. De moeder en één van de kinderen waren overleden door nierproblemen. Of het nu de zoon of dochter was die nog over is heb ik helaas niet goed onthouden. Er zijn op dit moment geen plannen om de overgebleven cheeta te verhuizen of om nieuwe cheeta’s te zoeken. Het verblijf in Overloon is sowieso niet geschikt om te fokken.

- Het nieuwe krabbenetende wasberen verblijf is klaar en de dieren zitten er al in. Op de dag van mijn bezoek heb ik ze echter helaas niet gezien.
Afbeelding

- In de flamingovolière zitten de kuifhoenderkoeten op eieren. De kaneeltalingen hebben al jongen.

- Bij de Tobago beekkikkers zag ik kikkervisjes in het water zwemmen. Het verblijf van de boa constrictor wordt heringericht. De boa zit dus achter de schermen en is niet zichtbaar.

- Vlak naast het nieuwe brulapenverblijf wordt gebouwd aan een uitbreiding van het boshondenverblijf.
Afbeelding

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Dankjewel voor de leuke update.
Ik krijg de indruk dat de wasberen er niet op vooruit gegaan zijn qua ruimte. Wat niks voor Overloon is. Aangezien dit je eerste bezoek was, kun je dat niet bevestigen dus zal ik zelf weer een keer moeten gaan kijken.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

Boots schreef:
Gisteren, 07:44
Ik krijg de indruk dat de wasberen er niet op vooruit gegaan zijn qua ruimte. Wat niks voor Overloon is. Aangezien dit je eerste bezoek was, kun je dat niet bevestigen dus zal ik zelf weer een keer moeten gaan kijken.
Het oude verblijf ken ik inderdaad niet. Maar op de foto staat niet alles er goed op. Aan de linkerzijde gaat het verblijf nog een stukje door. Maar door de vorm van het verblijf en de dichte omheining is het lastig het hele verblijf goed op de foto te zetten.

Plaats reactie