Nieuwstopic ZooParc Overloon

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Patrick »

Waarom niet?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Apenarend »

Patrick schreef:
19 feb 2024, 18:25
Waarom niet?
Waarom zou je 2 solitair levende dieren die bovendien tot een andere ondersoort behoren en waarvan 1 met een genmutatie samenzetten?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Patrick »

Omdat in een dierenpark ook voor solitaire dieren gezelschap zeer verrijkend kan werken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
19 feb 2024, 19:21
Patrick schreef:
19 feb 2024, 18:25
Waarom niet?
Waarom zou je 2 solitair levende dieren die bovendien tot een andere ondersoort behoren en waarvan 1 met een genmutatie samenzetten?
Omdat intussen bewezen is dat tijgers helemaal niet zo solitair zijn als gedacht.
Ze vormen geen groepen zoals leeuwen, maar ze zijn veel vaker in mekaar buurt dan gedacht.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Jarne »

Ze zijn inderdaad socialer dan verwacht, het blijkt ook dat de het samenhouden van 2 tijgers gemiddeld gezien zorgt voor minder stereotiep gedrag dan als je ze apart houdt in naastliggende verblijven. Als de groep groter wordt stijgt de hoeveelheid stereotiep gedrag wel terug.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor ZooParc Overloon. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

- Bij de Afrikaanse pinguïns zijn twee kuikens uit het ei gekropen.
- Vanuit Beekse Bergen is een nieuwe 1,0 Afrikaanse wilde hond aangekomen.
- De oudste 0,1 cheeta is overleden. In het park verblijven nu nog haar dochter en gecastreerde zoon.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

Er komen weer Bricks naar ZooParc, maar dit keer zijn er véél meer bouwwerken! Ga op avontuur tijdens Expeditie Bricks en ontmoet meer dan 60 levensgrote bouwwerken tussen de wilde dieren! Bouw aan je dierenkennis én laat je verrassen door nieuwe diersoorten! Ga op expeditie en ontdek de metershoge creaties gemaakt van duizenden steentjes. Kom jij op avontuur?

Blok je agenda, van 23 maart t/m 9 juni in ZooParc Overloon! (www.zooparc.nl)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Eindelijk wordt de stilte vanuit ZooParc doorbroken:
https://www.facebook.com/share/v/fhsf3TZkEX9bDvn1/
De krabetende wasberen verhuizen welliswaar later dan gepland, maar nu wordt het extra spannend wat centraal in het park gaat gebeuren.
De nevelpanters zouden volgens de geruchten tegenover de tijgers komen en project 2025 op het uitbreidingsgebied. Gaat het dan om een ander project of zijn de plannen gewijzigd..

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Jens01 »

Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Apenarend »

Jens01 schreef:
09 mar 2024, 18:39
Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!
Zeker indien men wil kweken is het wellicht niet wenselijk alle katten dicht bij elkaar te steken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door daniel1109 »

Jens01 schreef:
09 mar 2024, 18:39
Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!
Ik snap wat je bedoeld. Het zou mooier zijn als het bij de kamelen, en het gemengde verblijf van de sikaherten, muntjaks en indische antilopen zou komen. Dan krijg je daar een mooi chinees/Indisch stukje daar. Zeker als bijvoorbeeld de tijgers zouden wisselen met de cheeta's, mhorr gazelles en struisvogels

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
09 mar 2024, 21:19
Jens01 schreef:
09 mar 2024, 18:39
Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!
Ik snap wat je bedoeld. Het zou mooier zijn als het bij de kamelen, en het gemengde verblijf van de sikaherten, muntjaks en indische antilopen zou komen. Dan krijg je daar een mooi chinees/Indisch stukje daar. Zeker als bijvoorbeeld de tijgers zouden wisselen met de cheeta's, mhorr gazelles en struisvogels

De sikaherten, muntjaks en indische anitlopen worden allemaal uitgefaseerd. Een van de soorten is al niet meer te zien.
Ik zie de kamelen eerlijk gezegd ook nog wel verdwijnen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
09 mar 2024, 22:37
daniel1109 schreef:
09 mar 2024, 21:19
Jens01 schreef:
09 mar 2024, 18:39
Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!
Ik snap wat je bedoeld. Het zou mooier zijn als het bij de kamelen, en het gemengde verblijf van de sikaherten, muntjaks en indische antilopen zou komen. Dan krijg je daar een mooi chinees/Indisch stukje daar. Zeker als bijvoorbeeld de tijgers zouden wisselen met de cheeta's, mhorr gazelles en struisvogels

De sikaherten, muntjaks en indische anitlopen worden allemaal uitgefaseerd. Een van de soorten is al niet meer te zien.
Ik zie de kamelen eerlijk gezegd ook nog wel verdwijnen.
Dan nog is er daar meer ruimte om een gebied met Aziatische dieren te maken dan tegenover de tijgers. En zitten de katachtigen wat meer verspreid over het park.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
10 mar 2024, 08:33
Boots schreef:
09 mar 2024, 22:37
daniel1109 schreef:
09 mar 2024, 21:19
Jens01 schreef:
09 mar 2024, 18:39
Zou het persoonlijk mooier vinden als ze niet alle katachtigen bij elkaar houden en de nevelpanters een andere plek in het park geven. Maar we gaan het zien!
Ik snap wat je bedoeld. Het zou mooier zijn als het bij de kamelen, en het gemengde verblijf van de sikaherten, muntjaks en indische antilopen zou komen. Dan krijg je daar een mooi chinees/Indisch stukje daar. Zeker als bijvoorbeeld de tijgers zouden wisselen met de cheeta's, mhorr gazelles en struisvogels
De sikaherten, muntjaks en indische anitlopen worden allemaal uitgefaseerd. Een van de soorten is al niet meer te zien.
Ik zie de kamelen eerlijk gezegd ook nog wel verdwijnen.
Dan nog is er daar meer ruimte om een gebied met Aziatische dieren te maken dan tegenover de tijgers. En zitten de katachtigen wat meer verspreid over het park.
Gezien de ontwikkeling van het park naar een geografische indeling lijkt het me evident dat de volledige zone rondom de tijgers op termijn een Aziatische invulling krijgt. Ik zie het nog wel gebeuren dat in de toekomst het "oude" Amazonegebied zal worden gebruikt om die Aziatische zone verder uit te breiden, eenmaal de Zuid-Amerikaanse collectie van het park volledig geconcentreerd zit in het nieuwere Madidi-gedeelte.

De zone waar nu de kamelen en Indische antilopen etc. zitten (eigenlijk allemaal nog restanten uit het Zodiac-tijdperk) lijkt mij veeleer een uitgelezen plek om het Afrikaanse gedeelte verder uit te breiden met een meer Centraal-Afrikaans georiënteerd gebied.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Asbolus »

T gebied na de gierenvoliere en cheetah's zou uiteindelijk een nieuw thema krijgen rondom tropisch afrika van wat ik begrepen heb van mensen daar. Met dus de dwergnijlpaarden die daar blijven en meer soorten daaromheen dat thema krijgen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Asbolus schreef:
11 mar 2024, 11:26
T gebied na de gierenvoliere en cheetah's zou uiteindelijk een nieuw thema krijgen rondom tropisch afrika van wat ik begrepen heb van mensen daar. Met dus de dwergnijlpaarden die daar blijven en meer soorten daaromheen dat thema krijgen.
Die informatie lijkt dan nog up to date te zijn en binnenkort via de officiële kanalen gepubliceerd te worden.
Ik had zelf verwacht dat tropisch afrika een bush achtig project op het uitbreidingsgebied zou worden. Maar mede met jouw info lijkt alle er nu op de wijzen dat het meer een buitengebied wordt rond de dwergnijlpaarden. Met dus de oude verblijven van de pekari's en krabetende wasberen en wie weet welke verblijven nog meer.
Opzich zouden ze de kamelenvlakte wel kunnen gebruiken voor bebouwing, maar ik mag toch hopen dat ze het bosrijke gebied intact laten.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
11 mar 2024, 18:00
Asbolus schreef:
11 mar 2024, 11:26
T gebied na de gierenvoliere en cheetah's zou uiteindelijk een nieuw thema krijgen rondom tropisch afrika van wat ik begrepen heb van mensen daar. Met dus de dwergnijlpaarden die daar blijven en meer soorten daaromheen dat thema krijgen.
Die informatie lijkt dan nog up to date te zijn en binnenkort via de officiële kanalen gepubliceerd te worden.
Ik had zelf verwacht dat tropisch afrika een bush achtig project op het uitbreidingsgebied zou worden. Maar mede met jouw info lijkt alle er nu op de wijzen dat het meer een buitengebied wordt rond de dwergnijlpaarden. Met dus de oude verblijven van de pekari's en krabetende wasberen en wie weet welke verblijven nog meer.
Opzich zouden ze de kamelenvlakte wel kunnen gebruiken voor bebouwing, maar ik mag toch hopen dat ze het bosrijke gebied intact laten.
Ik denk eerder dat de kamelen plaats zullen maken voor iets als een bongo-perk of iets dat daar zou passen. De soort die ik noemde is pure speculatie
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

Zitten er op 3 plekken capibara's in Overloon? Madidi, bij tapirs en op het oude pekariperk?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

freerk1982 schreef:
11 mar 2024, 21:33
Zitten er op 3 plekken capibara's in Overloon? Madidi, bij tapirs en op het oude pekariperk?
Ja klopt op die 3 plekken. Waarvan het oude pekariperk wel overduidelijk tijdelijk opvulling was. Schijnbaar voor het hierboven benoemde project.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Laafsekikker »

Expeditie Bricks keert terug naar ZooParc Overloon: nu nog groter!

De levensgrote Bricks voorwerpen keren terug naar ZooParc Overloon. De editie is extra groot: met ruim zestig dieren gemaakt van bouwsteentjes.

Meer dan 60 levensechte bouwwerken zijn van zaterdag 23 maart tot en met zondag 9 juni te bekijken. Het evenbeeld van een aantal dieren is terug te zien in duizenden steentjes, zoals de giraffe. In deze periode zijn ook nieuwe diersoorten te ontdekken, bijvoorbeeld de orang-oetan en de neushoorn.

General manager Roel Huibers: "Naast de huidige expedities hebben we, na het succes van vorig jaar, Expeditie Bricks weer toegevoegd aan de evenementen. De eerste editie is zo goed ontvangen door de bezoekers, dat we het nu nog veel groter aanpakken!"

Educatief
Bij de bouwwerken staan borden met informatie over het aantal gebruikte steentjes voor het bouwwerk, het aantal bouwuren en het gewicht. Ook zit er een educatief randje aan deze bijzondere expositie: de bezoekers komen meer te weten over deze diersoorten.


Plaats reactie