Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
21 feb 2024, 12:27
RoloGeert schreef:
20 feb 2024, 20:55
Ik denk dat 2,7 miljoen voor een chimpenverblijf in de huidige tijd, niet heel veel geld is. Als je ziet dat bijvoorbeeld de bonobos in Ouwehand voor de coronapandemie al 3,5 miljoen kostte. Denk dat je dan al snel het houdt bij de basics voor chimpen in plaats van nog extra geld uitgeven aan extra verblijven met eigen kosten.
Ik volg hier in, hangt er ook vanaf wat ze willen bouwen natuurlijk.
Al begrijp ik de opmerking rond de oppervlakte wel, voor een compleet nieuw verblijf is het klein vind ik.
Voor de maximale bezetting komt dit neer op iets meer dan 100 m2 per chimpansee, dat zou minstens het dubbele mogen zijn vind ik.
Is dat gebaseerd op studies of gewoon jouw aanvoelen?
Want dan mag je elke chimpansee holding in de Benelux sluiten (zelfs burgers met zijn 5.10 dieren op een eiland van 3800 m² moet dan al niet te veel meer kweken).

Ik vind 1800 m² een mooie oppervlakte. Het moet niet altijd de betrachting zijn om de grootste te zijn, want dan houdt het natuurlijk nooit op. Ook moet men realistisch zijn wat een midden segment zoo, zoals Amersfoort er een is, kan neerzetten, world class hoeft voor mij ook niet. Het bedrag is zeer redelijk, wetende dat je ook een winterfaciliteit moet bouwen. Dat het buitenperk niet veel meer dan een ruimte met een net over zal worden, vind ik geen probleem: een natuurlijke inrichting vergt m.i. meer inzicht en inventiviteit dan financiële middelen (het moet niet overal metershoge namaakrotsen zijn).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
21 feb 2024, 13:26
Limburg vooruit schreef:
21 feb 2024, 12:27
RoloGeert schreef:
20 feb 2024, 20:55
Ik denk dat 2,7 miljoen voor een chimpenverblijf in de huidige tijd, niet heel veel geld is. Als je ziet dat bijvoorbeeld de bonobos in Ouwehand voor de coronapandemie al 3,5 miljoen kostte. Denk dat je dan al snel het houdt bij de basics voor chimpen in plaats van nog extra geld uitgeven aan extra verblijven met eigen kosten.
Ik volg hier in, hangt er ook vanaf wat ze willen bouwen natuurlijk.
Al begrijp ik de opmerking rond de oppervlakte wel, voor een compleet nieuw verblijf is het klein vind ik.
Voor de maximale bezetting komt dit neer op iets meer dan 100 m2 per chimpansee, dat zou minstens het dubbele mogen zijn vind ik.
Is dat gebaseerd op studies of gewoon jouw aanvoelen?
Want dan mag je elke chimpansee holding in de Benelux sluiten (zelfs burgers met zijn 5.10 dieren op een eiland van 3800 m² moet dan al niet te veel meer kweken).

Ik vind 1800 m² een mooie oppervlakte. Het moet niet altijd de betrachting zijn om de grootste te zijn, want dan houdt het natuurlijk nooit op. Ook moet men realistisch zijn wat een midden segment zoo, zoals Amersfoort er een is, kan neerzetten, world class hoeft voor mij ook niet. Het bedrag is zeer redelijk, wetende dat je ook een winterfaciliteit moet bouwen. Dat het buitenperk niet veel meer dan een ruimte met een net over zal worden, vind ik geen probleem: een natuurlijke inrichting vergt m.i. meer inzicht en inventiviteit dan financiële middelen (het moet niet overal metershoge namaakrotsen zijn).
Puur mijn aanvoelen, er zijn ook weinig verblijven die ik ruim genoeg vind voor Chimpansees. Het verblijf in Arnhem voldoet ruim vind ik, maar maximaal voor een 20 tal dieren
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door lintworm »

RoloGeert schreef:
20 feb 2024, 20:55
Ik denk dat 2,7 miljoen voor een chimpenverblijf in de huidige tijd, niet heel veel geld is. Als je ziet dat bijvoorbeeld de bonobos in Ouwehand voor de coronapandemie al 3,5 miljoen kostte. Denk dat je dan al snel het houdt bij de basics voor chimpen in plaats van nog extra geld uitgeven aan extra verblijven met eigen kosten.
Het niet gebruiken van overmatige hoeveelheden neprotsen lijken me al veel te schelen in de kosten en Amersfoort heeft zich onderhand wel bewezen in hoe je relatief goedkoop iets attractiefs neerzet. 2-3 extra soorten zouden slechts een kleine extra kostenpost zijn, maaja dat is in NL nu niet de mode...
dehaas schreef:
20 feb 2024, 21:12
Wat mij persoonlijk vooral verbaasd is dat ze een verblijf van maar 1800m2 maken. Ze hebben de grond dus ik snap niet dat de anno 2024 niet streven naar een minimaal het dubbelen. Dan zijn ze ongeveer even groot als Burgers Zoo welke ondertussen al 53 jaar oud is. Nu is formaat niet alles, maar aanzienlijk groter had ik toch wel van hen verwacht. Je zou ben zo'n investering toch altijd wel moeten streven naar iets dat echt wereldklasse is. Daarbij vermoed ik dat de kosten die ze gebruiken bij deze stijl die ze hebben ook niet bijzonder veel groter zijn.
Bij chimpansees is het vooral belangrijk wat je met die ruimte doet, als je het heel goed compartimentaliseert en goed inricht, kun je ook op een kleine oppervlakte een heel goed werkend verblijf bouwen, zoals bijv. in Basel of Antwerpen. Dan is 1800 m2 niet heel veel, maar kan toekomstbestendig zijn.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor DierenPark Amersfoort. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

- De 1,0 Siamang uit Banham zoo is geïntroduceerd bij het vrouwtje. Voorlopig mag nog niet gekweekt worden met dit koppel.

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

dehaas schreef:
20 feb 2024, 21:12
Wat mij persoonlijk vooral verbaasd is dat ze een verblijf van maar 1800m2 maken. Ze hebben de grond dus ik snap niet dat de anno 2024 niet streven naar een minimaal het dubbelen. Dan zijn ze ongeveer even groot als Burgers Zoo welke ondertussen al 53 jaar oud is. Nu is formaat niet alles, maar aanzienlijk groter had ik toch wel van hen verwacht. Je zou ben zo'n investering toch altijd wel moeten streven naar iets dat echt wereldklasse is. Daarbij vermoed ik dat de kosten die ze gebruiken bij deze stijl die ze hebben ook niet bijzonder veel groter zijn.
Ik vind het ook klein, maar wat betreft de grond is het denk ik niet zo eenvoudig. Na de aankoop van het laatste stuk bos (huidige Dinobos) was de bedoeling dat ze gingen uitbreiden daar. Ik meen zelfs dat de olifanten daar op den duur zouden komen. Maar ze zijn dus constant dwarsgezeten door de Vbbbb (Vereniging tot behoud van bos Birkhoven-Bokkenduinen). Op ieder plan waarbij bomen gekapt moesten worden volgde weer een proces en geen vergunning. Dat is ook de reden dat de chimpansees uit Rijswijk (20 stuks) niet konden komen. Die zijn toen naar Beekse Bergen gegaan die daardoor 2 groepen kregen. Tekening van het verblijf was al klaar. Toen hebben ze de dino's genomen die in eerste instantie maar enkele jaren zouden blijven, maar nooit zijn weggegaan en ook nooit weg zullen gaan.
Dus ik neem aan dat de bijzondere bomen die in het bos staan niet gekapt mogen worden als ze nog gezond zijn. Dat maakt het moeilijk om een plek te vinden voor een groot verblijf, vooral als er ook gebouwd moet worden aan een binnenverblijf. De plekken die dan overblijven moeten geen bijzondere bomen, weinig bomen of ongezonde bomen bevatten.
Als die handicap van de bomen er niet was dan hadden ze beter een grote apenvallei kunnen maken waar ook plek was voor de siamangs en laponders.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Patrick schreef:
22 feb 2024, 13:38
Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...
Nou, dan kunnen ze beter het hele dierenpark sluiten, want geen enkele ruimte is genoeg voor bepaalde soorten die er zitten. En dat geldt voor heel veel dierenparken. Hoewel ik ook vind dat het beter groter had kunnen zijn, krijgen ze 3x meer ruimte, krijgen ze een meer natuurlijke groene ruimte en is het in overleg gegaan met het Jane Goodall Instituut, toch niet de minste instantie met kennis van chimpansees.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Stapje bij stapje verbeteren, toch? Maar dan moet je dus niet dit soort verblijven nieuw gaan bouwen.

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Patrick schreef:
23 feb 2024, 09:33
Stapje bij stapje verbeteren, toch? Maar dan moet je dus niet dit soort verblijven nieuw gaan bouwen.
Juist wel. Als je dieren 3x meer ruimte kunt geven dan moet je dat doen. Of had je liever dat ze in die oude kooi bleven of net als de chimpen uit Artis, die zouden verhuizen naar een park in China met slechte omstandigheden? Parken staan niet te springen om chimpansees, vooral geen hybride soort. Maar volgens jou passen er maar hooguit 2 chimpansees in dat gebied, ieder zijn mening. Je kunt alles wel af gaan kraken maar je kunt ook het positieve ervan inzien en het is wel een particulier park met beperkte financiële mogelijkheden.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Nee, hoor... voor 2 chimpansees is het ook te klein. Wat hebben die dieren nou voor uitdaging op zo'n postzegel? Ze kunnen alles in één keer overzien en zijn met één sprintje aan de andere kant. En ik kraak niks af, ik geef m'n mening.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door lintworm »

Patrick schreef:
22 feb 2024, 13:38
Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...
Ben je al eens in Bazel geweest? De chimpanseegroep daar heeft binnen+buiten de beschikking over een kleine 900 m2, verdeeld over 2 buitenverblijven en 4 binnenverblijven die in principe altijd met elkaar in verbinding staan. Toch hebben ze een sociaal goed functionerende groep, die ook nog eens altijd erg actief is in een verblijf dat uitstekend is aangepast op chimpansees. Dat verblijf is wereldklasse in laten zien hoe je ruimte goed kan benutten en inrichten voor chimpansees. Er zijn heel veel klimmogelijkheden, voedingsstations (waar ze gereedschap voor moeten gebruiken) en eindeloos veel opties om elkaar uit de weg te gaan en op te splitsen. Ze hebben daar ook het geluk goed te kweken, maar dat verblijf is een voorbeeld voor elke dierentuin. Als Amersfoort iets vergelijkbaars op een dubbele oppervlakte kan doen, dan hebben ze wat mij betreft een topverblijf. Maar alles hangt af van de inrichting en hoeveel tijd verzorgers krijgen om door de dag heen (verrassende) dingen te doen voor de chimps.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door daniel1109 »

Denny schreef:
23 feb 2024, 12:53
Patrick schreef:
23 feb 2024, 09:33
Stapje bij stapje verbeteren, toch? Maar dan moet je dus niet dit soort verblijven nieuw gaan bouwen.
Juist wel. Als je dieren 3x meer ruimte kunt geven dan moet je dat doen. Of had je liever dat ze in die oude kooi bleven of net als de chimpen uit Artis, die zouden verhuizen naar een park in China met slechte omstandigheden? Parken staan niet te springen om chimpansees, vooral geen hybride soort. Maar volgens jou passen er maar hooguit 2 chimpansees in dat gebied, ieder zijn mening. Je kunt alles wel af gaan kraken maar je kunt ook het positieve ervan inzien en het is wel een particulier park met beperkte financiële mogelijkheden.
En het ligt er ook nog aan hoeveel klim mogelijkheden er gaat zijn voor ze. Ik vind dat je bij klimmende dieren als chimpansees ook moet meenemen hoever ze de hoogte in kunnen. Als hun nieuwe verblijf 4 keer zo hoog wordt als het oude, dan hebben ze in principe 12 x zoveel ruimte. Uiteraard hangt het er dan nog wel vanaf hoe de ruimte benut wordt.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

lintworm schreef:
23 feb 2024, 14:00
Patrick schreef:
22 feb 2024, 13:38
Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...
Ben je al eens in Bazel geweest? De chimpanseegroep daar heeft binnen+buiten de beschikking over een kleine 900 m2, verdeeld over 2 buitenverblijven en 4 binnenverblijven die in principe altijd met elkaar in verbinding staan. Toch hebben ze een sociaal goed functionerende groep, die ook nog eens altijd erg actief is in een verblijf dat uitstekend is aangepast op chimpansees. Dat verblijf is wereldklasse in laten zien hoe je ruimte goed kan benutten en inrichten voor chimpansees. Er zijn heel veel klimmogelijkheden, voedingsstations (waar ze gereedschap voor moeten gebruiken) en eindeloos veel opties om elkaar uit de weg te gaan en op te splitsen. Ze hebben daar ook het geluk goed te kweken, maar dat verblijf is een voorbeeld voor elke dierentuin. Als Amersfoort iets vergelijkbaars op een dubbele oppervlakte kan doen, dan hebben ze wat mij betreft een topverblijf. Maar alles hangt af van de inrichting en hoeveel tijd verzorgers krijgen om door de dag heen (verrassende) dingen te doen voor de chimps.
900 m2... echt om te janken. Al die dingen die jij noemt hebben zulke intelligente dieren na een paar weken ook wel een keer gezien, hoor.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door lintworm »

Patrick schreef:
23 feb 2024, 14:38
lintworm schreef:
23 feb 2024, 14:00
Patrick schreef:
22 feb 2024, 13:38
Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...
Ben je al eens in Bazel geweest? De chimpanseegroep daar heeft binnen+buiten de beschikking over een kleine 900 m2, verdeeld over 2 buitenverblijven en 4 binnenverblijven die in principe altijd met elkaar in verbinding staan. Toch hebben ze een sociaal goed functionerende groep, die ook nog eens altijd erg actief is in een verblijf dat uitstekend is aangepast op chimpansees. Dat verblijf is wereldklasse in laten zien hoe je ruimte goed kan benutten en inrichten voor chimpansees. Er zijn heel veel klimmogelijkheden, voedingsstations (waar ze gereedschap voor moeten gebruiken) en eindeloos veel opties om elkaar uit de weg te gaan en op te splitsen. Ze hebben daar ook het geluk goed te kweken, maar dat verblijf is een voorbeeld voor elke dierentuin. Als Amersfoort iets vergelijkbaars op een dubbele oppervlakte kan doen, dan hebben ze wat mij betreft een topverblijf. Maar alles hangt af van de inrichting en hoeveel tijd verzorgers krijgen om door de dag heen (verrassende) dingen te doen voor de chimps.
900 m2... echt om te janken. Al die dingen die jij noemt hebben zulke intelligente dieren na een paar weken ook wel een keer gezien, hoor.
Ik heb uren voor dat verblijf gezeten door de jaren heen en 0 stereotiep gedrag gezien, maar wel een altijd actieve groep die druk bezig was met alle gedragsverrijking en elkaar. Voor iets wat je duidelijk niet gezien hebt, ben je wel erg kritisch. Is een verblijf a la Vallee des Singes beter: jazeker, maar ik denk dat ik liever een chimp in Basel dan in Arnhem zou zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
23 feb 2024, 15:12
Patrick schreef:
23 feb 2024, 14:38
lintworm schreef:
23 feb 2024, 14:00
Patrick schreef:
22 feb 2024, 13:38
Oppervlakte alleen is zeker niet zaligmakend, maar voor een dermate grote, sociale en intelligente diersoort is 1800 m2 gewoon veel en veel te klein. Als je ze niet meer kan bieden dan dat, moet je je heel serieus afvragen of je ze überhaupt moet willen houden...
Ben je al eens in Bazel geweest? De chimpanseegroep daar heeft binnen+buiten de beschikking over een kleine 900 m2, verdeeld over 2 buitenverblijven en 4 binnenverblijven die in principe altijd met elkaar in verbinding staan. Toch hebben ze een sociaal goed functionerende groep, die ook nog eens altijd erg actief is in een verblijf dat uitstekend is aangepast op chimpansees. Dat verblijf is wereldklasse in laten zien hoe je ruimte goed kan benutten en inrichten voor chimpansees. Er zijn heel veel klimmogelijkheden, voedingsstations (waar ze gereedschap voor moeten gebruiken) en eindeloos veel opties om elkaar uit de weg te gaan en op te splitsen. Ze hebben daar ook het geluk goed te kweken, maar dat verblijf is een voorbeeld voor elke dierentuin. Als Amersfoort iets vergelijkbaars op een dubbele oppervlakte kan doen, dan hebben ze wat mij betreft een topverblijf. Maar alles hangt af van de inrichting en hoeveel tijd verzorgers krijgen om door de dag heen (verrassende) dingen te doen voor de chimps.
900 m2... echt om te janken. Al die dingen die jij noemt hebben zulke intelligente dieren na een paar weken ook wel een keer gezien, hoor.
Ik heb uren voor dat verblijf gezeten door de jaren heen en 0 stereotiep gedrag gezien, maar wel een altijd actieve groep die druk bezig was met alle gedragsverrijking en elkaar. Voor iets wat je duidelijk niet gezien hebt, ben je wel erg kritisch. Is een verblijf a la Vallee des Singes beter: jazeker, maar ik denk dat ik liever een chimp in Basel dan in Arnhem zou zijn.
Ik kan de opinie van Lintworm alleen maar bijtreden. Het was een genot om dit te aanschouwen. De dieren zagen er heel gezond, niet gestresseerd en heel sociaal uit.

Een voorsmaakje, meer vanaf morgen in een ander topic ;) .

Afbeelding
Afbeelding

Een puntje van kritiek zou kunnen zijn het ontbreken van een natuurbodem in de binnenverblijven. De ruimtes, compartimentering en inrichting waren dik in orde. Het kan natuurlijk niet overal zoals in Kansas City zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Aah oké... dus zodra je geen stereotiep gedrag ziet is het welzijn ook direct helemaal op orde. Zat de wereld maar zo simpel in elkaar.

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Patrick schreef:
23 feb 2024, 13:24
Nee, hoor... voor 2 chimpansees is het ook te klein. Wat hebben die dieren nou voor uitdaging op zo'n postzegel? Ze kunnen alles in één keer overzien en zijn met één sprintje aan de andere kant. En ik kraak niks af, ik geef m'n mening.
Nee, jij hebt een ideaal beeld voor ogen en daar kan niet iedere dierentuin aan voldoen. Ze zijn in 1 sprintje aan de andere kant, en in een ruimte die 2x zo groot zou zijn, zijn ze in 2 sprintjes aan de andere kant. Het meest ideale voor chimpansees of andere (mens)apen is leven in het wild, want iedere ruimte in een dierentuin is sowieso te klein.
Dus jouw mening kennen we nu en volgens mij is het voor jou belangrijk om alles al bij voorbaat af te kraken wat niet aan je ideaalbeeld voldoet.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Ik geef slechts mijn mening. En ik heb meer dan voldoende kennis om een mening hierover te kunnen hebben. Voor mij is dat niet hetzelfde als afkraken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Limburg vooruit »

Oppervlakte is niet alles, ik kan me best inbeelden dat een chimpansee in het verblijf in Monde Sauvage zich meer verveeld dan die in Antwerpen.
Dit terwijl het verblijf in Antwerpen kleiner is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door FotoWilliam »

We voeren deze discussie nu heel erg vanuit de mens gekeken. En dan voelt een kleinere ruimte inderdaad als een grotere vrijheidsbeperking, omdat wij als mens dat zo zouden ervaren. Maar uiteindelijk zijn het dieren die in het verblijf moeten leven. En dieren, zeker ook chimpansees, kennen een vast territorium. De grote van dat territorium is afhankelijk van bijvoorbeeld het voedselaanbod in het gebied of de beschikbaarheid aan partners om mee te paren. In een dierentuin, waar voedsel een vast gegeven is, en je ook niet op zoek hoeft naar een partner kan een territorium dus veel kleiner zijn dan in het wild, zonder dat de dieren er last van ondervinden. De mate van verrijking in het verblijf is natuurlijk wél iets waar heel goed rekening mee gehouden moet worden, om ervoor te zorgen dat het dier ook in zijn natuurlijke behoeften kan voorzien, en geen stereotype gedragingen hoeft te verzinnen om toch bezig te blijven. Maar voor een dier is een klein verblijf (lees: territorium) met veel verrijking dus interessanter dan een groot verblijf met minder verrijking, ookal lijkt het vanuit ons mensen gezien zieliger.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Plaats reactie