Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Apenarend »

2 euro voor 1 oliebol :zotteke:
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Laafsekikker »

DierenPark Amersfoort Wildlife Fund haalt recordbedrag op

Stichting DierenPark Amersfoort Wildlife Fund heeft in 2023 een recordbedrag gedoneerd. Mede dankzij de hulp van bezoekers van DierenPark Amersfoort is € 180.000,- geschonken aan meerdere natuurbeschermingsprojecten in binnen- en buitenland. Onder andere organisaties die zich inzetten voor de Indische neushoorn en de zwartvoetpinguïn zijn gesteund. “Wij zijn enorm trots dat wij samen met de bezoekers de natuur beschermen”, vertelt projectmedewerker Elise van Schaik.

Het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund heeft € 180.000,- kunnen verdelen onder tientallen organisaties die bedreigde diersoorten beschermen en natuurbehoud mogelijk maken. “Onder andere bezoekers die hun petflessen inleveren in het dierenpark, rechtstreekse donaties en acties vanuit het dierenpark hebben dit ontzettend mooie bedrag mogelijk gemaakt”, verklaart Elise. Het afgelopen jaar steunde het Wildlife Fund onder andere projecten die de zwartvoetpinguïn, Indische neushoorn, Grévy zebra en vleermuis beschermen. “De vier organisaties die deze projecten mogelijk maken ontvangen ook in 2024 een financiële bijdrage van het Wildlife Fund”, vertelt Elise. Nieuwe projecten, waaronder een initiatief om de brilbeer in Venezuela te beschermen en het project van Wildlife Forensic Fund die illegale handel in bedreigde diersoorten tegengaat, zullen komend jaar financiële steun ontvangen.

Sinds de oprichting in 2003 steunt het Wildlife Fund jaarlijks tientallen projecten. Net als voorgaande jaren kunnen bezoekers hun petflessen en blikjes inleveren in de grote kliko’s in het park. Het bedrag dat het Wildlife Fund hiermee in 2024 ophaalt, wordt geschonken aan Adopteer Regenwoud, een organisatie in Costa Rica die het regenwoud van onder andere de luiaard beschermt. Elise: “Wij zijn dankbaar voor elk bedrag dat wordt geschonken, groot of klein. Elke euro draagt bij aan natuurbehoud.” Natuurliefhebbers kunnen een rechtstreekse donatie doen of hun petfles of blikje meenemen tijdens hun volgende bezoek aan DierenPark Amersfoort.


Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort (2023)

Bericht door Denny »

Mr. Gharial schreef:
28 dec 2023, 23:56
- Het grootste nieuws is dat er nieuwe wolven zijn in Amersfoort. Het is een groep van minstens vijf Europese grijze wolven (Canis lupus lupus). De wolven waren een beetje onrustig na de verhuizing (we weten niet of ze van verschillende dierentuinen komen of dat ze als groep verhuisd zijn). De kijkpunten in de dassenburgt zijn tijdelijk afgesloten, om de wolven wat extra rust te geven.

Ik vraag me af of er inderdaad nieuwe wolven zijn. Volgens vaste bezoekers die regelmatig foto's maken van de wolven zijn het geen andere wolven. Ze sturen nu een mailtje naar DPA met de vraag.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort (2023)

Bericht door Mr. Gharial »

Denny schreef:
08 jan 2024, 10:25
Ze sturen nu een mailtje naar DPA met de vraag.
Ik wens ze veel geluk... Zelf heb ik nooit een goed antwoord gekregen van de mail van Amersfoort
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door meubilaie2 »

Waarom zal dierenpark Amersfoort hier over liegen?

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

meubilaie2 schreef:
08 jan 2024, 16:18
Waarom zal dierenpark Amersfoort hier over liegen?
Als het zelf bekend maken dan zijn er ook geen vragen over. Maar ze maken niets bekend. Niet dat de wolven weggaan, niet dat er nieuwe komen. De dierentuin waar de wolven heengaan maakt het bekend, maar vanuit Amersfoort blijft het stil.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Limburg vooruit »

Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?

Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Limburg vooruit schreef:
08 jan 2024, 17:56
Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?

Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Privépark.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Dustin1999 »

Dierenpark Amersfoort is gewoon een familiebedrijf eigenlijk

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
08 jan 2024, 17:56
Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?
Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Het hangt ook van je vragen af, op zich hebben wij zeker geen klachten over Amersfoort en het beantwoorden van onze vragen. Het is op dat vlak best een toegankelijk park hoor.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
08 jan 2024, 19:35
Limburg vooruit schreef:
08 jan 2024, 17:56
Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?
Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Het hangt ook van je vragen af, op zich hebben wij zeker geen klachten over Amersfoort en het beantwoorden van onze vragen. Het is op dat vlak best een toegankelijk park hoor.
Daar heb ik niet dezelfde ervaring spijtig genoeg. Parken waar ik bijna altijd reactie van kreeg zijn de KMDA tuinen, olmen (voor de overname) en enkele Nederlandse tuinen.
Van Amersfoort nooit reactie gehad op vrij standaard vragen. Antwerpen heeft ooit een bericht op hun site gewijzigd na een mail van mij (en meer dan mogelijk nog enkele), ook Olmen heeft reeds veranderingen doorgevoerd na opmerkingen van mezelf. En daar was ik toen wel de enige die het opmerkte.

Waarom zou je als tuin dit niet doen, als het klopt wat uw bezoekers zeggen, gewoon wijzigingen, kost u geen geld.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door FotoWilliam »

Limburg vooruit schreef:
08 jan 2024, 17:56
Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?

Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Je vergeet nu toch Burgers' Zoo, wat ook een privepark is, en die de berichtgeving altijd keurig op orde heeft.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Limburg vooruit »

FotoWilliam schreef:
09 jan 2024, 12:28
Limburg vooruit schreef:
08 jan 2024, 17:56
Is Amersfoort in privehanden, van de gemeente of van een groep?

Ik merk dat de berichtgeving vanuit priveparken zwaar te wensen overlaat. Zie Olmen, Best,...
Je vergeet nu toch Burgers' Zoo, wat ook een privepark is, en die de berichtgeving altijd keurig op orde heeft.
Klopt, dit is inderdaad 1 van de weinige familie- of priveparken die wel degelijke communicatie hebben. Er zullen er ongetwijfeld nog wel zijn, maar toch niet veel hoor.
Ik vind dit zeer spijtig, zowel positief als negatieve dingen gebeuren in parken, ben hier eerlijk in.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door FotoWilliam »

Ja het is een feit dat veel dierentuinen hier gaten laten vallen. Degelijke communicatie zou zoveel misconcepties over dierentuinen weg kunnen nemen, zowel bij het grote publiek als de politiek.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door MennoPebesma »

Europese wolven verhuisd uit Dierenpark Amersfoort

De groep wolven van Dierenpark Amersfoort heeft het park verlaten. Dat bevestigd een woordvoerder van het dierenpark aan Looopings. De Europese wolven zijn verhuist naar de Slowaakse dierentuin Zoo Bratislava. Daar werd afgelopen najaar een verblijf voor de vijf dieren gereed gemaakt.

De dierentuin stopt niet definitief met het houden van wolven: “Op dit moment wordt gekeken naar een nieuwe invulling voor het verblijf. Het is de bedoeling dat er op korte termijn een wolvensoort terugkeert in het park. Welke soort en in welke samenstelling is nog niet bekend.”, verklaarde een woordvoerder vorig jaar aan deze site.

Bron & meer: Zooflits.nl


meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door meubilaie2 »

Dus de wolven definitief weg?

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Ik begrijp dan niet dat iemand zomaar verzint dat er nieuwe wolven zijn en dat op internet knalt. Dat bericht was van zoochat afkomstig, dus geplaatst door iemand met een grote duim. Die kun je dus niet meer serieus nemen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Mr. Gharial »

Denny schreef:
12 jan 2024, 20:16
Ik begrijp dan niet dat iemand zomaar verzint dat er nieuwe wolven zijn en dat op internet knalt. Dat bericht was van zoochat afkomstig, dus geplaatst door iemand met een grote duim. Die kun je dus niet meer serieus nemen.
Nou ja, Amersfoort geeft weinig bericht en degene op ZooChat gaf ook maar door wat ze wisten. Ik heb het zelf ook wel eens fout gehad. Ik denk echt niet dat ze dat zomaar voor de grap verzinnen
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
12 jan 2024, 20:24
Denny schreef:
12 jan 2024, 20:16
Ik begrijp dan niet dat iemand zomaar verzint dat er nieuwe wolven zijn en dat op internet knalt. Dat bericht was van zoochat afkomstig, dus geplaatst door iemand met een grote duim. Die kun je dus niet meer serieus nemen.
Nou ja, Amersfoort geeft weinig bericht en degene op ZooChat gaf ook maar door wat ze wisten. Ik heb het zelf ook wel eens fout gehad. Ik denk echt niet dat ze dat zomaar voor de grap verzinnen
Ik zat op ZooChat even terug te lezen wat daar zoal is gepost, en het ziet er hier gewoon naar uit dat iemand zich gewoon vergist heeft en daar foute conclusies uit heeft getrokken. Midden december had Zoo Bratislava op zijn Facebookpagina gepost dat ze nieuwe wolven verwachtten, maar de persoon op ZooChat had dat verkeerdelijk geïnterpreteerd als in dat ze de wolven toen al hadden ontvangen. Toen de persoon in Amersfoort vervolgens toch nog wolven zag, heeft die daar abusievelijk uit afgeleid dat er reeds nieuwe wolven moesten zijn aangekomen, terwijl het gewoon de 'oude' wolven waren die nog niet waren vertrokken.

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Mr. Gharial schreef:
12 jan 2024, 20:24
Nou ja, Amersfoort geeft weinig bericht en degene op ZooChat gaf ook maar door wat ze wisten. Ik heb het zelf ook wel eens fout gehad. Ik denk echt niet dat ze dat zomaar voor de grap verzinnen
Daar heb je gelijk in, zoals al eerder gezegd, Amersfoort is qua berichtgeving de slechtste dierentuin. Behalve als het om de klim-alles-route gaat. Maar Zoo Bratislava heeft aangegeven dat de wolven in januari zouden komen. En dan plaatst degene in december een bericht dat er nieuwe wolven zijn. Er waren er 5 en als je er weer 5 ziet van dezelfde soort dan moet je je toch afvragen of dat niet de bestaande groep is? Als er nieuwe dieren zijn dan hangt er vaak een bordje bij het verblijf, vooral als ze wat onrustig zijn. Of je vraagt het aan een vrijwilliger of verzorger. Die lopen wel rond. Maar zomaar ervan uitgaan dat er nieuwe wolven zijn en dat plaatsen blijf ik vreemd vinden.

Plaats reactie