Collecties NVD-dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Joost »

Regelmatig hoorde ik hier (en op andere plekken) dat de collecties van de grote dierentuinen steeds meer op elkaar gingen lijken. Het maakte mij er nieuwsgierig naar of collecties nu echt zo veel op elkaar lijken en welke diersoorten er het meest en het minst gehouden worden in Nederlandse dierentuinen. Vandaar dat ik een klein onderzoekje heb gedaan. Omdat de term ‘grote’ wat lastig is, want wat is groot? Bezoekersaantallen of oppervlakte? Heb ik gekeken naar de NVD-dierentuinen. Daarnaast heb ik mij voor nu enkel gefocust op zoogdieren, omdat ZTL met andere groepen (vooral vissen en reptielen) toch minder betrouwbaar is en het anders een enorm karwij zou worden. Voor vogels lijkt het mij wel interessant om nog zoiets zelfde te doen.

Wat heb ik gedaan? Ik heb een lijst gemaakt met daarin alle zoogdieren die volgens Zootierliste voorkomen in NVD-dierentuinen (dit is allemaal handmatig gedaan, dus als je een fout ziet zeg het vooral). Hierbij zijn de dierentuinen waarin ze voorkomen aangegeven en in hoeveel NVD-dierentuinen de soort voorkomt. Daarnaast worden de soorten ook onderverdeeld in verschillende diergroepen (primaten, knaagdieren etc.). In totaal worden er in de NVD-dierentuinen maar liefst 274 verschillende soorten zoogdieren gehouden. Er is geen enkele diersoort die in elk van de 13 dierentuinen gehouden wordt, de ringstaartmaki komt het vaakst voor met 12 dierentuinen (alleen GaiaZoo niet). 132 diersoorten worden maar in 1 van de dierentuinen gehouden, wat neerkomt op 48% van de soorten.

De vijf meest gehouden zoogdiersoorten in NVD-diertuinen worden gehouden zijn:
1. Ringstaartmaki – 12 dierentuinen
2. Kleine Panda – 10 dierentuinen
Stokstaartje – 10 dierentuinen
4. Kleinklauwotter – 8 dierentuinen
Leeuw (geen specifieke ondersoort) – 8 dierentuinen

Wie geïnteresseerd is in de volledige lijst en de meest gehouden soorten per diergroep, ik heb de lijst ook online beschikbaar gemaakt via Google Spreadsheets: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true

Om te kijken welke dierentuinen – binnen de NVD – de meeste unieke soorten houden heb ik nog weer een apart bestand gemaakt waar per dierentuin de soorten staan die daar gehouden worden en in welke andere dierentuinen deze soort nog meer zit. Daarbij valt het op dat vrijwel ieder park een aantal binnen de NVD unieke zoogdiersoorten heeft. Alleen Avifauna houdt geen zoogdieren die nergens anders voorkomen, maar dat is gezien hun focus op vogels misschien niet heel verrassend. Om te kijken naar welk park de meest unieke collectie heeft tegenover de andere NVD-dierentuinen zijn er een paar aspecten die interessant zijn om naar te kijken: hoe vaak de diersoorten van een park gemiddeld gehouden wordt binnen de NVD, het aantal unieke soorten wat een park houdt en het percentage unieke diersoorten in een park.

Kijkend naar het gemiddeld aantal keer hoe vaak diersoorten die gehouden worden in de andere NVD-dierentuinen scoort de Apenheul het beste. De 40 diersoorten die in het park gehouden worden zitten gemiddeld maar 2,80 keer in een andere NVD-tuin. Onderaan staat Avifauna, de zoogdieren die zij houden zitten gemiddeld in 4,55 andere tuinen. De top 3 van tuinen met het laagste gemiddelde:
1. Apenheul – 2,80
2. Blijdorp – 2,93
3. Beekse Bergen – 3,06

Het makkelijkst is natuurlijk om ook te kijken naar de absolute aantallen. Welke dierentuin houdt letterlijk de meeste unieke diersoorten tegenover de andere NVD dierentuinen. Dit is Diergaarde Blijdorp met 22 zoogdieren. Deze top 3 wordt gecompleteerd door Burgers’Zoo en de Beekse Bergen met elk 16 zoogdiersoorten die je nergens anders tegenkomt. Zo’n absoluut aantal zegt natuurlijk wel wat, maar ook niet alles. Want sommige tuinen hebben nou eenmaal meer mogelijkheden om zoogdieren te houden dan anderen (de Beekse Bergen houdt bijvoorbeeld meer dan het dubbele aantal zoogdieren dan pak hem beet AquaZoo). Daarom is het ook interessant om te kijken naar hoe veel unieke zoogdiersoorten er worden gehouden ten opzichte van het totaal aantal diersoorten in die tuin. Dit kan worden uitgedrukt in een percentage en dan ziet de top 3 er als volgt uit:
1. Blijdorp – 37,3%
2. Burgers’Zoo – 36,6%
3. Amersfoort – 31,1%

Wat overigens bij alle drie de aspecten opvalt (of juist niet), is dat Libématuinen Dierenrijk, Overloon en AquaZoo op alle vlakken (op Avifauna na) onderaan staan.

Voor wie ook nieuwsgierig is naar de zoogdieren per NVD-dierentuin heb ik ook deze online gezet in een Spreadsheet. Hier kan je ook makkelijk in vinden welke zoogdiersoorten er per dierentuin uniek zijn binnen de NVD én kan je per tuin zien welke zoogdieren collectie van een andere tuin het meest op die van hun lijkt: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true

Of collecties van de NVD-tuinen (op het vlak van zoogdieren) door de jaren heen meer op elkaar zijn gaan lijken is op basis hiervan moeilijk te zeggen, daarvoor moet je ook naar de collecties van jaren terug kijken en dat is met ZTL lastig. Wel is zeker dat geen enkele collectie écht het zelfde is en dat je vrijwel overal unieke diersoorten tegen kan komen.

Ik hoop dat jullie het ook interessant vinden om eens op deze manier naar de collecties van de dierentuinen te kijken (en anders heb ik er in elk geval zelf lol in gehad ;) ). Zoals eerder aangegeven wil ik zoiets als dit ook nog gaan doen voor vogels. En misschien dat ik over een tijdje deze lijst nog eens een update geef. Met de komst van minimaal 3 apensoorten naar Wildlands, miereneters, vicunas en maras naar Avifauna, mogelijk reuzenotters naar Gaiazoo en vast nog veel meer staan er al een hoop veranderingen op de planning, dan wordt het interessant om te gaan kijken wat er ten opzichte van nu is veranderd :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Zeer interessant documentje! Vooral grappig om te zien hoe het toch al laat zien dat alleen al binnen nederland je toch wel snel dezelfde soort tegen komt in andere parken.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Volgens mij word de Lyle's vleerhond niet meer gehouden in Burgers'. En de Brillangoer staat ook op het punt van vertrek

Inderdaad een paar hele interessante gegevens!
Laatst gewijzigd door Mr. Gharial op 18 jun 2022, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Wow, mooie lijst! Had de prairiehondkes hoger verwacht. Voor vogels voorspel ik de parelhoender in de top 5 !

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Raf »

Wat een klus! Heb je met draaitabellen gewerkt? Het is wel een heel interessant overzicht.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Jarne »

meubilaie2 schreef:
18 jun 2022, 19:37
Wow, mooie lijst! Had de prairiehondkes hoger verwacht. Voor vogels voorspel ik de parelhoender in de top 5 !
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Joost »

Raf schreef:
18 jun 2022, 20:35
Wat een klus! Heb je met draaitabellen gewerkt? Het is wel een heel interessant overzicht.
Tot zonet had ik geen idee wat draaitabellen waren, dus nee :D Ik werk vooral met filters en formules. Ik voer het aan de voorkant 1 keer in en vervolgens wordt het er per soortgroep of dierentuin uitgefilterd. De percentages, gemiddelden en andere aantallen zijn vaak vooral redelijk simpele standaard formules.
Jarne schreef:
18 jun 2022, 21:24
meubilaie2 schreef:
18 jun 2022, 19:37
Wow, mooie lijst! Had de prairiehondkes hoger verwacht. Voor vogels voorspel ik de parelhoender in de top 5 !
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.
Ik ben vanmiddag begonnen met het invoeren van de vogels en ik kan zeggen dat je aardig in de buurt zit! Alleen degene die nummer 1 lijkt te eindigen heb ik nog niet gehoord ;)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
18 jun 2022, 22:31
Raf schreef:
18 jun 2022, 20:35
Wat een klus! Heb je met draaitabellen gewerkt? Het is wel een heel interessant overzicht.
Tot zonet had ik geen idee wat draaitabellen waren, dus nee :D Ik werk vooral met filters en formules. Ik voer het aan de voorkant 1 keer in en vervolgens wordt het er per soortgroep of dierentuin uitgefilterd. De percentages, gemiddelden en andere aantallen zijn vaak vooral redelijk simpele standaard formules.
Jarne schreef:
18 jun 2022, 21:24
meubilaie2 schreef:
18 jun 2022, 19:37
Wow, mooie lijst! Had de prairiehondkes hoger verwacht. Voor vogels voorspel ik de parelhoender in de top 5 !
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.
Ik ben vanmiddag begonnen met het invoeren van de vogels en ik kan zeggen dat je aardig in de buurt zit! Alleen degene die nummer 1 lijkt te eindigen heb ik nog niet gehoord ;)
Ik heb hem gevonden, achteraf gezien stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht. Inderdaad in bijna elk park te zien, enkel Burgers', Apenheul, Dierenrijk en Ouwehands niet eigenlijk.

Als je overigens op soortniveau kijkt scoort de struisvogel overigens ook zeer goed, evengoed zelfs als de rode ibis en helmparelhoenders.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Jarne schreef:
18 jun 2022, 21:24
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.
Ik denk dat de Grote/Gewone flamingo toch hoger komt dan de roze

Overigens denk ik zelf dat de Humboldt of Zwartvoetpinguïn op nummer één komt
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

corotauria
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2020, 00:35
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door corotauria »

Mr. Gharial schreef:
19 jun 2022, 08:53
Jarne schreef:
18 jun 2022, 21:24
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.
Ik denk dat de Grote/Gewone flamingo toch hoger komt dan de roze
Grote/gewone = roze flamingo.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

corotauria schreef:
19 jun 2022, 09:37
Grote/gewone = roze flamingo.
Die stomme Nederlanders ook, met te veel namen voor de Europese flamingo :doh:
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Max »

Mooie lijst Joost!
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Jarne »

Mr. Gharial schreef:
19 jun 2022, 08:53
Jarne schreef:
18 jun 2022, 21:24
Helmparelhoender, rode ibis, koereiger, roze flamingo en vale gier zijn mijn gok (die laatste 3 niet noodzakelijk in die volgorde), hoewel witwangfluiteenden en heremietibissen ongetwijfeld ook zeer hoog scoren.
Ik denk dat de Grote/Gewone flamingo toch hoger komt dan de roze

Overigens denk ik zelf dat de Humboldt of Zwartvoetpinguïn op nummer één komt
Heb die laatste al nagekeken, ik moet je teleurstellen. Niet eens in de top 5 met respectievelijk 5 en 4 grote parken die ze houden. Ook de emoe scoort verassend laag bij de NVD tuinen.

Voor zover ik heb gevonden is de topsoort 1 die we in 9 parken tegenkomen, gevolgd door 2 soorten in 8 parken.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Joost »

Wanneer het weer zo slecht is dat je niet naar de dierentuin gaat kan je mooi weer even verder met dit projectje. Inmiddels heb ik alle vogelsoorten die gehouden worden binnen de NVD ook in een bestandje gezet. Vanwege mijn eigen (te beperkte) kennis van vogels heb ik ervoor nu voor gekozen om ze niet onder te verdelen in verschillende soortgroepen, maar enkel in de verschillende tuinen waar ze gehouden worden. In totaal worden er in de NVD 420 verschillende soorten vogelsoorten gehouden, waarvan er 240 maar in 1 dierentuin gehouden worden.

Het ging hierboven al even over de vogelsoorten die het meest gehouden worden in NVD-dierentuinen en degene die bovenaan eindigde was (voor mij in elk geval) enigszins verrassend: de Hamerkop. Hoewel het een soort is die je wel regelmatig ziet had ik niet verwacht dat deze op 1 zou eindigen, je hebt toch het gevoel dat je sommige andere soorten vaker ziet. De volledige top 5:
1. Hamerkop – 9 dierentuinen
2. Helmparelhoen – 8 dierentuinen
Rode ibis – 8 dierentuinen
4. Gewone flamingo – 7 dierentuinen
Vale gier* - 7 dierentuinen

*Volgens ZTL zitten er ook nog vale gieren in Burgers’Zoo als opvang voor de taiga volière in Gaia. Echter ga ik ervan uit dat nu deze weer geopend is de dieren ook terug zijn, dus heb ik ze niet meegenomen bij Burgers’Zoo.

Kijkend naar het gemiddeld aantal keer hoe vaak vogelsoorten gehouden worden in de andere NVD-dierentuinen scoort de Avifauna het beste (niet heel verrassend natuurlijk). De 228 vogelsoorten die het park zou houden worden gemiddeld maar in 2,15 NVD dierentuinen gehouden. Onderaan staan de Apenheul, hun vier vogelsoorten worden gemiddeld in 4,25 NVD tuinen gehouden. De volledige top 3:
1. Avifauna – 2,15
2. Burgers’Zoo – 2,56
3. GaiaZoo – 2,82

Het zou ook niemand echt heel veel verbazen dat Avifauna ook in het lijstje met het aantal unieke soorten binnen de NVD bovenaan staat. Ze houden maar liefst 107 vogelsoorten die niet in een andere NVD-tuin gehouden worden. Ze worden gevolgd door Burgers’Zoo (31) en Blijdorp (26). Zooparc Overloon en de Apenheul houden allebei geen vogelsoorten die uniek zijn binnen de NVD. Wanneer gekeken wordt naar de percentages unieke diersoorten tegenover de totale collectie van een tuin ziet de top drie er hetzelfde uit:
1. Avifauna – 46,9%
2. Burgers’Zoo – 43,1%
3. Blijdorp – 28,6%

Wie het leuk vind om de hele lijst te bekijken, dat kan hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Nou, zaten we toch goed met de flamingo!

Hamerkop had ik eigenlijk niet verwacht, maar nu ik er over nadenk zijn ze toch inderdaad veel te zien
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door rick04 »

Leuk overzicht weer Joost! De Hamerkop is inderdaad niet een soort ik had verwacht in de top, leuk!

Avifauna is helaas niet zo heel up-to-date meer op ZTL. Moet nog steeds van mijn laatste bezoekje in mei het een en ander aanpassen.
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

meubilaie2 schreef:
18 jun 2022, 19:37
Wow, mooie lijst! Had de prairiehondkes hoger verwacht. Voor vogels voorspel ik de parelhoender in de top 5 !
plek 2 ;)

En gave lijst!

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Boots »

Vandaag kondigde de heren van zoo insinde aan dat niet alleen ouwehands, maar nog een Nederlandse dierentuin bezig zou zijn met koala's. Ik vraag mij hoeveel extra waarde het voor een tuin nog heeft om te investeren in koala's als er al een (kleine) hype ontstaat wanneer ouwehands ze in huis heeft. Maargoed blijft altijd nog de vraag welke dierentuin deze plannen heeft en mogelijk verder uitwerkt.
Zoals Adriaan al aangeeft is Best zoo eigenlijk de enige niet NVD dierentuin waarvan je zo'n stunt kunt verwachten. Aannemelijker is dat het wel gaat om een NVD tuin.
Een aantal lijkt mij simpel af te vallen aangezien ze een thema hebben. Dus de Apenheul, Aqua zoo en Beekse Bergen lijken mij geen optie.
Blijdorp valt denk af aangezien er geen koala's in het masterplan vermeld staan en het geld daar hard nodig is voor andere projecten.
Artis lijkt mij geen optie, omdat daar juist sprake is van een collectiekrimp en ook daar de komende jaren geinvesteerd lijkt te worden in het aanpassen en opknappen van verblijven.
Ouwehands krijgt ze al dus die valt ook af.

Dan houden we over: Gaia Zoo, Burgers Zoo, Zooparc Overloon, Dierenrijk, Wildlands, Avifauna en Dierenpark Amersfoort.

Wat is volgens jullie de tuin die het meest waarschijnlijk met de komst van koala's bezig en welke valt juist af?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
30 okt 2022, 13:27
Vandaag kondigde de heren van zoo insinde aan dat niet alleen ouwehands, maar nog een Nederlandse dierentuin bezig zou zijn met koala's. Ik vraag mij hoeveel extra waarde het voor een tuin nog heeft om te investeren in koala's als er al een (kleine) hype ontstaat wanneer ouwehands ze in huis heeft. Maargoed blijft altijd nog de vraag welke dierentuin deze plannen heeft en mogelijk verder uitwerkt.
Zoals Mark al aangeeft is Best zoo eigenlijk de enige niet NVD dierentuin waarvan je zo'n stunt kunt verwachten. Aannemelijker is dat het wel gaat om een NVD tuin.
Een aantal lijkt mij simpel af te vallen aangezien ze een thema hebben. Dus de Apenheul, Aqua zoo en Beekse Bergen lijken mij geen optie.
Blijdorp valt denk af aangezien er geen koala's in het masterplan vermeld staan en het geld daar hard nodig is voor andere projecten.
Artis lijkt mij geen optie, omdat daar juist sprake is van een collectiekrimp en ook daar de komende jaren geinvesteerd lijkt te worden in het aanpassen en opknappen van verblijven.
Ouwehands krijgt ze al dus die valt ook af.

Dan houden we over: Gaia Zoo, Burgers Zoo, Zooparc Overloon, Dierenrijk, Wildlands, Avifauna en Dierenpark Amersfoort.

Wat is volgens jullie de tuin die het meest waarschijnlijk met de komst van koala's bezig en welke valt juist af?
Tja, in België zitten we inmiddels al met drie tuinen met koala's en ik heb de indruk dat de hype errond best meevalt. Misschien is het in Nederland meer een dingetje omdat er tot dusver geen zijn, maar een landelijke hype genereren zoals met reuzenpanda's steevast gebeurt, is niet iets wat je met koala's moet verwachten volgens mij. Maar voor eender welke dierentuin die ze in huis haalt, zullen ze waarschijnlijk wel een positieve invloed hebben in de cijfers en publiciteit.

Dan de vraag welke Nederlandse dierentuin potentieel koala's zou kunnen overwegen. Ik ga ze hieronder even overlopen en erbij zetten wat ik ervan denk:

Best: Lijkt me onmogelijk. Het mag hen dan wel gelukt zijn om wombats uit Australië te halen, maar koala's? No way dat ze daarvoor toestemming zouden krijgen van Australië.
Apenheul, Aqua Zoo en SBB: Zoals je zegt passen ze niet inderdaad niet in de thema's van die parken.
Blijdorp: Waarschijnlijk hebben ze daar inderdaad andere dingen aan hun hoofd momenteel. Niet dat Blijdorp geen tuin is waar koala's in zouden passen, maar op korte termijn zie ik het niet gebeuren.
Artis: Lijkt me nog steeds iets aannemelijker dan Blijdorp. Het klopt dat ze constant spreken over een collectiekrimp, maar stel dat ze alsnog de toevoeging van een nieuwe publiekstrekker zouden willen overwegen, zijn koala's een vrij geschikte kandidaat. Koala's vergen weinig ruimte, ze kunnen makkelijk ingepast worden ingepast in bestaande historische gebouwen (zie bv. Leipzig en Antwerpen), en ook op educatief vlak zijn ze relevant. Ik denk alleen dat Artis het zich op korte termijn financieel niet kan veroorloven om aan zoiets te beginnen.
Gaia en Burgers: Beide parken doen momenteel niets met Australië en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze dat overwegen. Het zijn ook allebei parken die meer op basis van biotopen/gebieden dan op basis van iconische diersoorten werken, dus koala's zouden weinig aannemelijk zijn in die filosofie.
Wildlands: Ik denk dat zij zich momenteel meer focussen op de 'uitdieping' van de collectie dan op de toevoeging van nieuwe stersoorten, dus ik denk het niet. Komt daar ook nog bij dat koala's niet bijster goed in één van de drie themazones passen.
Amersfoort: Koala's zouden er eigenlijk best goed passen, maar ik heb ook eerder het vermoeden dat zij met andere dingen bezig zijn momenteel.
Dierenrijk: Het zou enorm uit het niets komen dat uitgerekend zij met koala's zouden beginnen, dus ik denk het niet.
Overloon: Ligt voor de hand omdat ze al een Australisch gedeelte hebben, maar anderzijds heb ik mijn twijfels omdat Libéma het over
het algemeen redelijk 'op safe' speelt wat betreft nieuwe diersoorten. Van alle Libémaparken is Overloon wel diegene die de afgelopen jaren al het meest verrassend uit de hoek is gekomen, dus onmogelijk lijkt het me ook niet.
Avifauna: Zou zomaar eens kunnen. Het is bekend dat zij hun collectie wat aan het verbreden door meer zoogdieren aan de vogels toe te voegen, en een gedeelte met Australische vogelsoorten waar ook koala's deel van uitmaken als publiekstrekker, is best een plausibel idee binnen het kader van hun huidige toekomstvisie.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 30 okt 2022, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ik denk dat Burgers zoiezo afvalt. Weinig ruimte om te verbouwen en ze zijn niet veel bezig met soorten waarvoor ze geen gebied kunnen maken. Ze zouden een nieuw Australisch gebied maken voordat ze koala's krijgen. En ze willen juist focussen op een koud gebied.

Wildlands betwijfel ik, niet veel ruimte om uit te breiden en ze hebben niet echt een gebied waar het thematisch bij zou passen. En ze willen het natuurlijk thematisch passen.

Avifauna en Amersfoort lijkt me ook sterk. Avifauna is weinig ruimte, en ook al hebben ze laatst wat zoogdieren erbij, denk ik toch niet dat ze Koala's gaan toevoegen zonder een gebiedje waar ze ook vogels bij kunnen trekken. (Al zouden ze het Plevierverblijf bij de Lori landing kunnen ombouwen)
Amersfoort zou ik zo'n stunt wel zien doen, ze zouden ook wel goed in het nachtdierhuis passen. Maar dan zouden ze de Votsatsa's, Galagos en Plompe lori's wegdoen, en ik betwijfel dat ze dat zouden opgeven

Ook Gaiazoo zie ik dit niet snel doen.

Ik denk dat Dierenrijk en Overloon de grootste kans hebben hier, maar ik kijk toch eerder naar Overloon

Ook denk ik dat Artis te snel afvalt. In het Apenhuis is een ruimte vrijgekomen nu de Seriemas zijn verplaatst waar de Koalas heel goed in kunnen passen
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie