Collecties NVD-dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Joost »

Buiten de NVD-dierentuinen zie ik alleen Best in staat om ook koala's te halen, maar dat zie ik liever niet gebeuren. Laat ze daar eerst maar eens voor fatsoenlijke verblijven voor hun andere soorten zorgen, maarja die kritiek trekken ze zich al jaren niets van aan.

Zoals Zoozot ook zegt kunnen we denk ik de Apenheul, Aqua Zoo en SBB wel wegstrepen. Ook GaiaZoo, Dierenpark Amersfoort en Dierenrijk verwacht ik ze om verschillende redenen allemaal niet en vind ik ze ook niet echt passen in het huidige beleid/visie.

Zowel Artis en Blijdorp zou ik ze allebei wel erg goed vinden passen, maar zie ik het op korte termijn niet snel gebeuren. Deze twee meer traditionele stadstuinen zie ik graag een turn maken naar minder grote diersoorten en de dieren die blijven meer ruimte geven. Daarbij kunnen ze ook meer de focus leggen op kleinere diersoorten en daar zouden koala's perfect inpassen. Hebben niet enorm veel ruimte nodig, maar zijn wel een populaire soort bij het grote publiek.

Avifauna heeft in het verleden wel eens geflirt met koala's en in combinatie met een mooi gebied met vogels zou het daar best wel leuk kunnen zijn. Maar volgens mij heeft men hier de focus al verlegd en staat het niet meer echt op de planning.

Stiekem hoop ik dat Burgers'Zoo ze zou halen en een heel Australisch gebied zou bouwen, maar dit lijkt me ijdele hoop. Ik weet zeker dat ze hier een pareltje van zouden kunnen maken. Maar ik vermoed dat we voorlopig nog wel even moeten wachten tot een volgend groot project in Burgers.

Zooparc Overloon zouden ze denk ik het beste passen, aangezien die als een van de weinigen nu echt een Australisch themagebied hebben. Met Madidi en de andere recente projecten hebben ze hier ook laten zien dat ze leuke gebiedjes neer kunnen zetten. Wat mij betreft mogen ze hier wel heen!

Qua soort zou ik koala's ook prima bij Wildlands vinden passen. Het park kiest over het algemeen voor soorten die bekend zijn bij het grote publiek en een extra publiekstrekker kan het park wel gebruiken, als dat een soort is die je niet al op veel andere plekken ziet zou dat alleen maar mooi zijn. Daarnaast passen ze wat mij betreft ook prima in Serenga. Ik denk echter niet dat we ze hier op korte termijn hoeven te verwachten. Wildlands heeft volgens mij nu eerst andere prioriteiten en hoewel het op financieel gebied inmiddels stukken rooskleuriger is in Emmen vraag ik me sterk af of men nu de financiële daadkracht heeft om zo'n grote investering te doen, ik denk het niet.
Mr. Gharial schreef:
30 okt 2022, 14:38
Wildlands betwijfel ik, niet veel ruimte om uit te breiden en ze hebben niet echt een gebied waar het thematisch bij zou passen. En ze willen het natuurlijk thematisch passen.
Niet veel ruimte om uit te breiden? Hoe groot wil je een koala verblijf hebben? Er zijn weinig dierentuinen in Nederland, zo niet geen, die zoveel uitbreidingsmogelijkheden hebben als Wildlands. In principe zouden ze als ze willen nu nog 94000 m2 vol kunnen bouwen buiten de huidige parkgrenzen en daarachter ligt nog een groot stuk grond, maar dit heeft momenteel nog een andere bestemming. En met de mogelijkheden die er nog zijn binnen de huidige parkgrenzen zijn is ruimte echt geen reden om Wildlands af te strepen :)

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Joost schreef:
30 okt 2022, 16:16
Mr. Gharial schreef:
30 okt 2022, 14:38
Wildlands betwijfel ik, niet veel ruimte om uit te breiden en ze hebben niet echt een gebied waar het thematisch bij zou passen. En ze willen het natuurlijk thematisch passen.
Niet veel ruimte om uit te breiden? Hoe groot wil je een koala verblijf hebben? Er zijn weinig dierentuinen in Nederland, zo niet geen, die zoveel uitbreidingsmogelijkheden hebben als Wildlands. In principe zouden ze als ze willen nu nog 94000 m2 vol kunnen bouwen buiten de huidige parkgrenzen en daarachter ligt nog een groot stuk grond, maar dit heeft momenteel nog een andere bestemming. En met de mogelijkheden die er nog zijn binnen de huidige parkgrenzen zijn is ruimte echt geen reden om Wildlands af te strepen :)
Klopt, maar ik bedoel binnen het huidige park. Het zou dan inderdaad in Serenga komen, maar ik zie geen plek waar ze makkelijk een koala-hutje erin kunnen werken. Tegenover de wallabies zou het heel misschien kunnen, maar ik betwijfel het. En het "national park" blijft toch erg Afrika-centraal (Op de stroperstrein na dan). De enige plekken waar ik het me kan voorstellen is in het Dogondorp of in het huidige mangoestenverblijf, maar ook dat trek ik in de twijfel
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Moet Australië toestemming geven om koala's te mogen houden?
Verder zie ik buiten de NVD ook ziezoo wel stunten. Die zijn vol bezig met nieuwe gebieden.
Avifauna zal wel gaaf zijn in een Oceanië gebied met o.a. de kiwi's.
Amersfoort zie ik ook wel een nieuwe klimroute uit de grond stampen op de plek waar eerst de gazelle leefde. Dichtbij de ingang en in de buurt van de prairiehondjes wat ook voor jongere erg leuk is.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
30 okt 2022, 16:27
Klopt, maar ik bedoel binnen het huidige park. Het zou dan inderdaad in Serenga komen, maar ik zie geen plek waar ze makkelijk een koala-hutje erin kunnen werken. Tegenover de wallabies zou het heel misschien kunnen, maar ik betwijfel het. En het "national park" blijft toch erg Afrika-centraal (Op de stroperstrein na dan). De enige plekken waar ik het me kan voorstellen is in het Dogondorp of in het huidige mangoestenverblijf, maar ook dat trek ik in de twijfel
De hoofdfocus in Serenga ligt inderdaad nu op Afrikaanse soorten, maar dat betekent niet dat dieren van andere werelddelen niet kunnen. Zoals je zegt, rondom de trein zitten tenslotte ook al dieren uit andere werelddelen en verderop zitten ook nog de wallabies. Dat er nu vooral Afrikaanse dieren zitten heeft natuurlijk ook te maken met de soorten die ze al hadden in het oude park, daar waren nou eenmaal meer Afrikaanse dieren die binnen dit thema vielen. Er is uiteindelijk maar 1 manier om die focus te weerleggen en dat is ook soorten uit andere werelddelen toevoegen.. Wat betreft de locaties die je noemt:
- Tegenover de wallabies is echt geen ruimte, achter de rotswand daar zit meteen de gracht van het ijsberenverblijf.
- Het huidige mangoestenverblijf is met alles er op en er aan maar net aan 60m2, dat lijkt me wel heel krap voor koala's, zeker als je ook nog backstage faciliteiten wilt hebben. Daarnaast zorgden de mangoesten nu al best vaak voor opstoppingen in dat gebouw, dus daar moet je geen publiekstrekker in willen zetten denk ik.
- De huidige gebouwtjes in het Dogondorp zijn allemaal nog kleiner dan het mangoestenverblijf, dus daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde qua oppervlakte. Een extra, groter, gebouw daar neerzetten is vrijwel onmogelijk aangezien het is ingeklemd tussen het zeeleeuwenverblijf en Jungola.

Waar wel mogelijkheden liggen voor het uitbreiden van Serenga binnen de huidige grenzen is op het braakliggende stuk grond tussen de ijsberen, de achtbaan en de binnenverblijven van de onagers en kamelen. Dat stuk is zo'n 7000 m2 groot. Tegenover de zeboekraal zou je in principe ook wel geen gebouwtje kwijt kunnen. Als je het groen over de hele breedte van de kraal neemt tot aan de dienstweg die hier achter ligt kan je hier ook al 1500m2 pakken. Op het gras tussen het binnenverblijf van de leeuwen en het eetkraampje bij de stokstaartjes is ook nog wel wat ruimte om iets te doen. En zo zijn er naar mijn inziens nog wel een aantal plekjes waar je iets zou kunnen :)

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

meubilaie2 schreef:
30 okt 2022, 17:00
Moet Australië toestemming geven om koala's te mogen houden?
Verder zie ik buiten de NVD ook ziezoo wel stunten. Die zijn vol bezig met nieuwe gebieden.
Avifauna zal wel gaaf zijn in een Oceanië gebied met o.a. de kiwi's.
Amersfoort zie ik ook wel een nieuwe klimroute uit de grond stampen op de plek waar eerst de gazelle leefde. Dichtbij de ingang en in de buurt van de prairiehondjes wat ook voor jongere erg leuk is.
Ziezoo denk ik niet, koala's zijn veel te veeleisend en ook een te hoge kostenpost voor het park. plus dan moeten ze ook de entreeprijs flink laten stijgen, en dat willen ze niet.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
30 okt 2022, 13:27
Vandaag kondigde de heren van zoo insinde aan dat niet alleen ouwehands, maar nog een Nederlandse dierentuin bezig zou zijn met koala's.
waar hebben ze dit aangekondigd? Ik zie niks op fb.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Zoozot »

meubilaie2 schreef:
30 okt 2022, 17:00
Moet Australië toestemming geven om koala's te mogen houden?
Verder zie ik buiten de NVD ook ziezoo wel stunten. Die zijn vol bezig met nieuwe gebieden.
Niet per definitie, maar sprekende over een dierentuin als BestZoo kan men alleen maar aan koala's komen door ze uit Australië te gaan halen, want via de EAZA gaan ze ze niet krijgen. Maar wat ik toch uit de koala-acquisities van Pairi Daiza zoveel jaren terug heb begrepen, is dat er vanuit de Australische parken wel bepaalde eisen worden gesteld aan de dierentuin waar de koala's naartoe gaan, en ik betwijfel ten sterkste of Best in staat is om die te halen. Feit is dat er verder vrijwel geen voorbeelden zijn van kleinere en/of niet-EAZA-parkjes die koala's hebben kunnen bemachtigen; dat zijn tot nog toe altijd grotere tuinen met een zekere status geweest.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

aardvarkentje15 schreef:
30 okt 2022, 17:26
Boots schreef:
30 okt 2022, 13:27
Vandaag kondigde de heren van zoo insinde aan dat niet alleen ouwehands, maar nog een Nederlandse dierentuin bezig zou zijn met koala's.
waar hebben ze dit aangekondigd? Ik zie niks op fb.
In hun recentste podcast, te beluisteren op onder andere Spotify.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
30 okt 2022, 16:27
Joost schreef:
30 okt 2022, 16:16
Mr. Gharial schreef:
30 okt 2022, 14:38
Wildlands betwijfel ik, niet veel ruimte om uit te breiden en ze hebben niet echt een gebied waar het thematisch bij zou passen. En ze willen het natuurlijk thematisch passen.
Niet veel ruimte om uit te breiden? Hoe groot wil je een koala verblijf hebben? Er zijn weinig dierentuinen in Nederland, zo niet geen, die zoveel uitbreidingsmogelijkheden hebben als Wildlands. In principe zouden ze als ze willen nu nog 94000 m2 vol kunnen bouwen buiten de huidige parkgrenzen en daarachter ligt nog een groot stuk grond, maar dit heeft momenteel nog een andere bestemming. En met de mogelijkheden die er nog zijn binnen de huidige parkgrenzen zijn is ruimte echt geen reden om Wildlands af te strepen :)
Klopt, maar ik bedoel binnen het huidige park. Het zou dan inderdaad in Serenga komen, maar ik zie geen plek waar ze makkelijk een koala-hutje erin kunnen werken. Tegenover de wallabies zou het heel misschien kunnen, maar ik betwijfel het. En het "national park" blijft toch erg Afrika-centraal (Op de stroperstrein na dan). De enige plekken waar ik het me kan voorstellen is in het Dogondorp of in het huidige mangoestenverblijf, maar ook dat trek ik in de twijfel
Australische dieren lijken voornamelijk te slapen. In ooit een gesprek in het park met een van de ontwerpers zijn dit niet ideale dieren om een heel gebied omheen te maken, en valt Burgers' eigenlijk direct af om deze reden. Zeg nooit nooit, maar zeker niet in de komende 10 jaar denk ik zelf.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Ckri987 »

In tegenstelling tot de meeste hier, zie ik koalas eigenlijk wel gebeuren in Burgers Zoo. En eigenlijk zou ik ook al wel weten waar in het park, de fazanterie. Het is een verouderd gebouw, waar op dit moment ook al meerder diersoorten uit oceanie. Ook tegenover de fazanterie is een verblijf met wallabies en zwarte zwanen die ook prima passen in een oceanië gebied. Wellicht een gebied vergelijkbaar met rimba. En we weten allemaal dat BZ er dan ook echt een waar pareltje van zou maken.
Maar soms is de wens juist de vader van de gedachte

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ckri987 schreef:
30 okt 2022, 19:54
In tegenstelling tot de meeste hier, zie ik koalas eigenlijk wel gebeuren in Burgers Zoo. En eigenlijk zou ik ook al wel weten waar in het park, de fazanterie. Het is een verouderd gebouw, waar op dit moment ook al meerder diersoorten uit oceanie. Ook tegenover de fazanterie is een verblijf met wallabies en zwarte zwanen die ook prima passen in een oceanië gebied. Wellicht een gebied vergelijkbaar met rimba. En we weten allemaal dat BZ er dan ook echt een waar pareltje van zou maken.
Maar soms is de wens juist de vader van de gedachte
Wellicht dat ze misschien de Europese flamingo's daar weg doen ivm vogelgriep en dat er op die plek een Australie-gebied komt met koala's? Zou ook een goede optie kunnen zijn!

Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Collecties NVD-dierentuinen

Bericht door Ckri987 »

Dustin1999 schreef:
30 okt 2022, 20:32
Wellicht dat ze misschien de Europese flamingo's daar weg doen ivm vogelgriep en dat er op die plek een Australie-gebied komt met koala's? Zou ook een goede optie kunnen zijn!
Precies dat. Ook het dat voor parken verboden is om dieren te leewieken, kortwieken is redelijk arbeidsintensief en stressvol voor de dieren. En dat het flamingoverblijf niet is overnet.
Hoe langer ik er over nadenkt, hoe "realistischer" het voor mij word. Maar nogmaals, de wens is voor mij in dit, zeker de vader van de gedachte.

Plaats reactie