(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

MennoPebesma schreef:
22 aug 2021, 22:35
ZooMan schreef:
22 aug 2021, 22:20
Oei... zal het proberen oplossen. Weet iemand hoe je de grootte wijzigt?
Even uit het 'Hoe foto's plaatsen via Flickr' topic gehaald. Bij deze stap kun je het formaat aanpassen (onder de code):
Afbeelding
7. En daar verschijnt weer een pop up venstertje. Voor dit forum heb je de BBcode nodig. Hier kun je heel makkelijk ook nog het formaat van de foto aanpassen aan de gestelde forumeisen. De code hoef je enkel te kopiëren en te plakken.
Bedankt :god:

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Raf schreef:
22 aug 2021, 22:38
Wat een werk. Hoe ben je erbij gekomen om dit te gaan doen?

Ik zie alle foto's overigens wel.
Zie je ook de grote bovenaan?
Wel... Ik kwam op het idee al voor mijn bezoek aan Blijdorp in juli (en al voor @Rick04 er 1 maakte). Ik ben ook bezig en al deels klaar met een masterplan voor de KMDA-parken. Laten we zeggen dat ik het gewoon graag doe :D .

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Heel tof plan ZooMan! Ik kan alle afbeeldingen zien en ze zijn voor mij ook wel duidelijk (alleen een beetje klein soms, maar daar is mee te leven)! Dat een lijn misschien niet helemaal recht is maakt daarvoor niet uit, het is duidelijk wat je bedoeld :)

Ik vroeg mij af, laat jij in je masterplan de hele continentale indeling van blijdorp los of komen er ook andere veranderingen waardoor de continenten blijven bestaan? Aangezien de Indische neushoorns nu midden in het Afrika gedeelte komen te liggen.
ZooMan schreef:
22 aug 2021, 21:48
34: De binnenverblijven van de dwergnijlpaarden (Choeropsis liberiensis) blijven hetzelfde, al worden er enkele planten toegevoegd. Het buitenverblijf van nu blijft hetzelfde, al worden er enkele planten aan de rechterkant verwijderd (de reden voor dit komt volgende keer aan bod, dit zal het huidige gorillaverblijf bevatten).
Wat sommigen echter niet weten is dat het verblijf van de dwergnijlpaarden in 2013 verkleint werd. Op die ruimte leven nu zwarte neushoorns. Ik zou dit gedeelte er terug aan bouwen, want nu is het verblijf van de dwergnijlpaarden echt heel erg klein. Er lag ook een poel op deze ruimte, deze zou ik dus terugbouwen. Voor ondergrond zou ik voor 'mulsh', bladeren en zand gaan. De bomen blijven behouden.
Het nijlpaarden verblijf in tijdens de verbouwing in 2013 inderdaad verkleind, niet alleen om de neushoorns meer ruimte te geven volgens mij, maar ook om het pleintje wat daar ligt aan te leggen. Ik meen dat dit onder andere te maken had met de monumentencommissie, dat die wouden dat de verblijven in de oude contouren gebouwd werden en dat daardoor het nijlpaardenverblijf kleiner is uitgevallen. 100% zeker durf ik dit niet te zeggen, maar ik dacht toentertijd zoiets meegekregen te hebben.

Verder toffe ideeën en ik ben benieuwd naar de rest!

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Joost schreef:
22 aug 2021, 23:21
Heel tof plan ZooMan! Ik kan alle afbeeldingen zien en ze zijn voor mij ook wel duidelijk (alleen een beetje klein soms, maar daar is mee te leven)! Dat een lijn misschien niet helemaal recht is maakt daarvoor niet uit, het is duidelijk wat je bedoeld :)

Ik vroeg mij af, laat jij in je masterplan de hele continentale indeling van blijdorp los of komen er ook andere veranderingen waardoor de continenten blijven bestaan? Aangezien de Indische neushoorns nu midden in het Afrika gedeelte komen te liggen.
ZooMan schreef:
22 aug 2021, 21:48
34: De binnenverblijven van de dwergnijlpaarden (Choeropsis liberiensis) blijven hetzelfde, al worden er enkele planten toegevoegd. Het buitenverblijf van nu blijft hetzelfde, al worden er enkele planten aan de rechterkant verwijderd (de reden voor dit komt volgende keer aan bod, dit zal het huidige gorillaverblijf bevatten).
Wat sommigen echter niet weten is dat het verblijf van de dwergnijlpaarden in 2013 verkleint werd. Op die ruimte leven nu zwarte neushoorns. Ik zou dit gedeelte er terug aan bouwen, want nu is het verblijf van de dwergnijlpaarden echt heel erg klein. Er lag ook een poel op deze ruimte, deze zou ik dus terugbouwen. Voor ondergrond zou ik voor 'mulsh', bladeren en zand gaan. De bomen blijven behouden.
Het nijlpaarden verblijf in tijdens de verbouwing in 2013 inderdaad verkleind, niet alleen om de neushoorns meer ruimte te geven volgens mij, maar ook om het pleintje wat daar ligt aan te leggen. Ik meen dat dit onder andere te maken had met de monumentencommissie, dat die wouden dat de verblijven in de oude contouren gebouwd werden en dat daardoor het nijlpaardenverblijf kleiner is uitgevallen. 100% zeker durf ik dit niet te zeggen, maar ik dacht toentertijd zoiets meegekregen te hebben.

Verder toffe ideeën en ik ben benieuwd naar de rest!
Ik ben blij dat je het goed vond :) . Ik zal morgen nog wat aan de foto's aanpassen.
Mijn masterplan blijft continentale indeling volgen maar alleen de Rivierahal niet omdat deze een 'beleving op zichzelf' moet blijven. Deze is het centrum van de dierentuin en zal bij mijn masterplan apart blijven, een beetje zoals het Zoo Center in de Bronx Zoo.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Ik doe het zo omdat ik mijn originele post niet meer kan aanpassen:
Dikhuidenvleugel:
Afbeelding
Azië- en Afrika-gedeelte:
Afbeelding
Middengedeelte en Australië-gedeelte:
Afbeelding
Victoriahal:
Afbeelding
Mijn Flickr-pagina voor grotere versies:
https://www.flickr.com/people/193657241@N06/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Mooi plan (met interessante soorten) en tekeningen. Er zit een mooi evenwicht in tussen respect voor het verleden, de soorten die daar nu al volle aandacht krijgen (bv. de toekans) en de toekomst.

Heb je enig idee wat de afmetingen van de verschillende verblijven zijn? Zo lijkt het alsof de aquaria 7 en 9 groter zijn dan het Brazzameerkattenverblijf 6. Het is net iets te lang geleden dat ik nog in Blijdorp ben geweest om het mij nog goed te herinneren. Wat bevindt er zich onder nummers 6 en 8 (gearceerd verblijf): is dit een buitenverblijf voor de meerkatten? Die zullen dat hoe dan ook nodig hebben.

Moeten de neushoorns niet elk over een buitenperk beschikken volgens de husbandry regels?

Enig idee of de dwergnijlpaarden toegang zouden kunnen hebben tot het gorilla buitenverblijf? Ik vraag mij al een tijdje af of zo'n combi mogelijk zou zijn. De meeste gorillaverblijven bevatten wel wat water dat de door de primaten logischerwijze niet wordt benut. Idealiter kunnen de dwergnijlpaarden dit als 'verkeersweg' gebruiken tussen twee aparte verblijven (ik herinner me een docu uit Taï NP dat deze dieren graag zwervend zwemmen doorheen hun stuk rivier).

Welke zijn de precies de plannen die Blijdorp nu heeft met het middengedeelte (en dat jij wenst te behouden)? Ik ben zelf geen voorstander om muziekpodia in te planten dichtbij bij dierenverblijven. Zelfs indien de akoestiek optimaal zou zijn (wat ik betwijfel gelet op de oorspronkelijke functie van de hal) lijkt het mij toch geen echt goede mix.

Een terugkeer van de toren zou zeer mooi zijn en het Ravenstein aspect helemaal afmaken.

Ik vermoed dat je de Werners regenboogvissen niet zal samenhouden met de krokodillen in een en hetzelfde aquarium? Deze relatief kleine krokodil eet immers ook zeer kleine dieren zoals insecten en kleine vissen. Een dicht begroeiing zal cruciaal zijn maar ik weet niet in welke mate de krokodillen dit dan ongemoeid laten.

Zie je de doorwandelvolière 32 als een gemeenschapsverblijf of hou je de soorten hier ook apart? Het lijkt me wel een moeilijke combi tussen toerako's, toekans, papegaaien en neushoornvogels, zeker als je met deze soorten wil kweken.

Plan je nog iets met de gorilla's en de koepelvolière?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Enig idee of de dwergnijlpaarden toegang zouden kunnen hebben tot het gorilla buitenverblijf? Ik vraag mij al een tijdje af of zo'n combi mogelijk zou zijn. De meeste gorillaverblijven bevatten wel wat water dat de door de primaten logischerwijze niet wordt benut. Idealiter kunnen de dwergnijlpaarden dit als 'verkeersweg' gebruiken tussen twee aparte verblijven (ik herinner me een docu uit Taï NP dat deze dieren graag zwervend zwemmen doorheen hun stuk rivier).
Dat is eigenlijk niet zo'n gek idee. Alleen betwijfel ik of dit in de huidige verblijven in Blijdorp mogelijk zou zijn ivm. monumentale issues en het feit dat het gorillaverblijf van Blijdorp niet zo veel water meer bevat (sinds je-weet-wel-wie eens over het water heen is gesprongen). Maar het idee van een combi van gorilla en dwergnijlpaard lijkt me voor eender welk park het proberen waard. Her en der hebben combi's bestaan van gorilla's met kleine antilopen (bv. ooit springbokken in Apeunheul), dus dan moet een forser dier als een dwergnijlpaard ook wel kunnen; en dat dwergnijlpaarden sowieso goed te combineren zijn bewijst Valencia waar ze pelikanen, sitatoenga's, drills, dwergmeerkatten en dwergnijlpaarden in één verblijf hebben zitten.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Heb je enig idee wat de afmetingen van de verschillende verblijven zijn? Zo lijkt het alsof de aquaria 7 en 9 groter zijn dan het Brazzameerkattenverblijf 6. Het is net iets te lang geleden dat ik nog in Blijdorp ben geweest om het mij nog goed te herinneren. Wat bevindt er zich onder nummers 6 en 8 (gearceerd verblijf): is dit een buitenverblijf voor de meerkatten? Die zullen dat hoe dan ook nodig hebben.
Ik heb geprobeerd alles op schaal te tekenen (tegenover andere onderdelen). Het met ruitjes bedekte verblijf onder 6 en 8 is inderdaad een buitenverblijf voor de meerkatten. De ruitjes zijn het net van het verblijf, omdat er veel klimtoestellen en een grote boom onder komen. Er staat een cijfertje 6 in dit verblijf maar je ziet het niet goed, dus mijn fout ;) . 5 is de kijkruit voor dit buitenverblijf vanuit de middenbeuk.
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Moeten de neushoorns niet elk over een buitenperk beschikken volgens de husbandry regels?
Geen idee, maar in Blijdorp houden ze toch ook 2 volwassen Indische neushoorns bij elkaar met een apart verblijf voor de man (na het vertrek van Gujarat (welke nu in Planckendael is) is dit verblijf voor de man samengevoegd met het andere verblijf). Bij mijn masterplan worden mannen en vrouwen geroteerd tussen het binnen- en buitenverblijf.
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Enig idee of de dwergnijlpaarden toegang zouden kunnen hebben tot het gorilla buitenverblijf? Ik vraag mij al een tijdje af of zo'n combi mogelijk zou zijn. De meeste gorillaverblijven bevatten wel wat water dat de door de primaten logischerwijze niet wordt benut. Idealiter kunnen de dwergnijlpaarden dit als 'verkeersweg' gebruiken tussen twee aparte verblijven (ik herinner me een docu uit Taï NP dat deze dieren graag zwervend zwemmen doorheen hun stuk rivier).
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Plan je nog iets met de gorilla's en de koepelvolière?
Dit komt aan bod in mijn volgende masterplan welke het gorillaverblijf inhoud. De dwergnijlpaarden worden hierbij inbegrepen.
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Welke zijn de precies de plannen die Blijdorp nu heeft met het middengedeelte (en dat jij wenst te behouden)? Ik ben zelf geen voorstander om muziekpodia in te planten dichtbij bij dierenverblijven. Zelfs indien de akoestiek optimaal zou zijn (wat ik betwijfel gelet op de oorspronkelijke functie van de hal) lijkt het mij toch geen echt goede mix.
Wel... dit zijn de plannen:
Afbeelding2021-09-06 (2)
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Ik vermoed dat je de Werners regenboogvissen niet zal samenhouden met de krokodillen in een en hetzelfde aquarium? Deze relatief kleine krokodil eet immers ook zeer kleine dieren zoals insecten en kleine vissen. Een dicht begroeiing zal cruciaal zijn maar ik weet niet in welke mate de krokodillen dit dan ongemoeid laten.
Eigenlijk was dit wel mijn idee :D . Ik heb vaak combi's tussen vissen en krokodillen gezien, dus ik dacht dat dit wel kon. Ik wist niet dat zoetwaterkrokodillen (Australische krokodillen) kleine vissen aten, dus dit idee is geschrapt en dat laat de zoetwaterkrokodillen alleen achter in het verblijf (of toch bij mijn masterplan :D ). Ik heb alleen dichte begroeiing ingetekend in de randen om dezelfde reden+ze zo meer landruimte zouden hebben.
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Zie je de doorwandelvolière 32 als een gemeenschapsverblijf of hou je de soorten hier ook apart? Het lijkt me wel een moeilijke combi tussen toerako's, toekans, papegaaien en neushoornvogels, zeker als je met deze soorten wil kweken.
Ja dit is inderdaad een gemengd verblijf met jaarvogels (al zouden deze verhuisd zijn), reuzentoekans, Hyacinthara's en Viollettoerako's. Ik denk dat niet echt problemen gaat geven door de relatief zachtaardige aard van de vogels en de vele ruimte en vooral begroeiing die er is (hier heb ik dan ook rekening mee gehouden).

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

ZooMan schreef:
06 sep 2021, 21:02
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Zie je de doorwandelvolière 32 als een gemeenschapsverblijf of hou je de soorten hier ook apart? Het lijkt me wel een moeilijke combi tussen toerako's, toekans, papegaaien en neushoornvogels, zeker als je met deze soorten wil kweken.
Ja dit is inderdaad een gemengd verblijf met jaarvogels (al zouden deze verhuisd zijn), reuzentoekans, Hyacinthara's en Viollettoerako's. Ik denk dat niet echt problemen gaat geven door de relatief zachtaardige aard van de vogels en de vele ruimte en vooral begroeiing die er is (hier heb ik dan ook rekening mee gehouden).
Dit zal niet gaan, de ara's zouden zo de beplanting slopen van de hal en alle soorten die je opnoemt worden extreem territoriaal in het broedseizoen.

Je zou bijvoorbeeld wel een van deze soorten kunnen pakken en hierbij een paar kleinere soorten kiezen die ook meer continentaal bij elkaar passen.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
06 sep 2021, 21:53
ZooMan schreef:
06 sep 2021, 21:02
Apenarend schreef:
04 sep 2021, 16:58
Zie je de doorwandelvolière 32 als een gemeenschapsverblijf of hou je de soorten hier ook apart? Het lijkt me wel een moeilijke combi tussen toerako's, toekans, papegaaien en neushoornvogels, zeker als je met deze soorten wil kweken.
Ja dit is inderdaad een gemengd verblijf met jaarvogels (al zouden deze verhuisd zijn), reuzentoekans, Hyacinthara's en Viollettoerako's. Ik denk dat niet echt problemen gaat geven door de relatief zachtaardige aard van de vogels en de vele ruimte en vooral begroeiing die er is (hier heb ik dan ook rekening mee gehouden).
Dit zal niet gaan, de ara's zouden zo de beplanting slopen van de hal en alle soorten die je opnoemt worden extreem territoriaal in het broedseizoen.

Je zou bijvoorbeeld wel een van deze soorten kunnen pakken en hierbij een paar kleinere soorten kiezen die ook meer continentaal bij elkaar passen.
Ik denk dat ook. Bovendien lusten niet alleen de neushoornvogels maar ook de toekans kuikens wanneer ze zelf broedsel hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Ik zat even te twijfelen waar ik het bericht moest plaatsen, maar ik geloof dat dit toch de beste plek is:

Een interessante aflevering vandaag van de ZooInside Podcast. Deze keer gaat het over veranderingen voor NVD dierentuinen. De heren bespreken elke NVD tuin en hebben het over hun 3 ideeën voor die tuin. Een aantal van die ideeën is redelijk voorspelbaar, zoals een nieuw gorilla binnenverblijf in Apenheul of een nieuw verblijf voor de chimpansees in Dierenpark Amersfoort. Maar een aantal ideeën zijn ook zeker verrassend, zoals een Australië deel in Blijdorp en Gorilla's in ZooParc Overloon.

De aflevering is te beluisteren via o.a. Spotify (https://open.spotify.com/episode/2TAavPVgvKzWK4wFBczlav) & Soundcloud (https://soundcloud.com/user-113581999/z ... nvd-tuinen)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
28 nov 2021, 20:28
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.
Dat denk ik niet, er zijn parken met 4 groepen ook he.
Niet elk park wil een kweekgroep.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 20:49
Jarne schreef:
28 nov 2021, 20:28
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.
Dat denk ik niet, er zijn parken met 4 groepen ook he.
Niet elk park wil een kweekgroep.
Howletts bedoel je? Lastig te temmen persoon die toch gemakkelijk zijn zin doet. Of het nu gaat om gibbons ongepland uit het kweekprogramma halen of geld verkwisten aan het uitzetten van penseelzwijnen, honingdassen en olifanten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
29 nov 2021, 02:23
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 20:49
Jarne schreef:
28 nov 2021, 20:28
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.
Dat denk ik niet, er zijn parken met 4 groepen ook he.
Niet elk park wil een kweekgroep.
Howletts bedoel je? Lastig te temmen persoon die toch gemakkelijk zijn zin doet. Of het nu gaat om gibbons ongepland uit het kweekprogramma halen of geld verkwisten aan het uitzetten van penseelzwijnen, honingdassen en olifanten.
Dacht het wel, maar er is nog een park let 3 of 4 groepen dacht ik.

Is die van Howlett zo'n mafketel?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
29 nov 2021, 04:56
Jarne schreef:
29 nov 2021, 02:23
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 20:49
Jarne schreef:
28 nov 2021, 20:28
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.
Dat denk ik niet, er zijn parken met 4 groepen ook he.
Niet elk park wil een kweekgroep.
Howletts bedoel je? Lastig te temmen persoon die toch gemakkelijk zijn zin doet. Of het nu gaat om gibbons ongepland uit het kweekprogramma halen of geld verkwisten aan het uitzetten van penseelzwijnen, honingdassen en olifanten.
Dacht het wel, maar er is nog een park let 3 of 4 groepen dacht ik.

Is die van Howlett zo'n mafketel?
Howletts heeft 5,20,0 Gorilla's in 4 groepen (3 groepen van 6 en 1 van 7).
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
29 nov 2021, 04:56
Jarne schreef:
29 nov 2021, 02:23
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 20:49
Jarne schreef:
28 nov 2021, 20:28
Limburg vooruit schreef:
28 nov 2021, 15:24
Gorilla's in Overloon is niet ondenkbaar, Beekse bergen die hun mannengroep naar daar verhuizen en een 2de kweekgroep starten.
Gezien de huidige populatieproblemen verwacht ik eerder een 2de mannengroep(je) in Overloon. Als er kweekgroepen beschikbaar komen lijkt het mij logisch dat parken zoals Pairi Daiza zonder kweekgroep maar met twee verblijven eerste keus zijn.
Dat denk ik niet, er zijn parken met 4 groepen ook he.
Niet elk park wil een kweekgroep.
Howletts bedoel je? Lastig te temmen persoon die toch gemakkelijk zijn zin doet. Of het nu gaat om gibbons ongepland uit het kweekprogramma halen of geld verkwisten aan het uitzetten van penseelzwijnen, honingdassen en olifanten.
Dacht het wel, maar er is nog een park let 3 of 4 groepen dacht ik.

Is die van Howlett zo'n mafketel?
Lympne mogelijk (van dezelfde eigenaar), daar hebben ze blijkbaar wel een 2-tal mannengroepen maar ook weer 2 kweekgroepen. Damian Aspinal is gewoon enorm eigenwijs, en schrikt er ook niet van om tegen EEP of TAG richtlijnen in te gaan. Opzich een man die zeker ook prachtige dingen heeft gedaan qua conservatie, maar dus ook heel wat vreemde beslissingen neemt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Hebben die ook geen grote groepen zilvergibbons en François langoeren?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
29 nov 2021, 11:40
Hebben die ook geen grote groepen zilvergibbons en François langoeren?
Ja, 5,6,0 François langoeren en 12,11,0 Zilvergibbons ( bijna de helft van de Europese populatie van 26,28,2 dieren ).
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie