(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
04 feb 2021, 12:37
Ja alleen voor dat gebied al, Indische witte ibis zou ook nog kunnen trouwens, alleen mag die niet meer gehouden worden omdat het een invasieve excoot is toch?
Dat is de Heilige ibis, die lijkt er heel erg op. AquaZoo heeft overigens wel Heilige ibissen, een mannengroep.
rick04 schreef:
04 feb 2021, 12:37
Google maar eens op National Park Kaziranga Assam. Dan zie je Indische neushoorns met wolken van Koereigers en Zilverreigers eromheen ect. Heel gaaf!
Dat ziet er inderdaad echt heel gaaf uit!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 feb 2021, 15:23
Joost schreef:
04 feb 2021, 11:56
Menno weet jij van welke delen van het water ze land zouden mogen maken? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook een aantal stukken beschermd waren?
Ik heb dat hier ook al eens gelezen, daarvoor wist ik dat ook niet. Ik vind er verder ook niks over dus of dat waar is weet ik ook niet.
Ik heb even het bestemmingsplan doorgespit om te kijken of daar iets in staat, en daar heb ik het volgende gevonden:

"Voor de volgende werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden is een omgevingsvergunning vereist:
a. het het ontgronden, afgraven, egaliseren en ophogen van gronden en/of het anderszins ingrijpend wijzigen van de bodemstructuur;
b. het verrichten van werken en werkzaamheden gericht op het dempen van water."


Voor het dempen is dus sowieso een vergunning nodig, maar:

"De omgevingsvergunning kan uitsluitend worden verleend indien:
a. geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de landschappelijke en/of natuurwetenschappelijke waarden van de gronden;"


Ik weet wel dat AquaZoo niet in een Natura2000 gebied valt. Ook heb ik een verzorger al eens horen spreken over plannen om de petgaten (deels) te dempen.
Ah dank je! Wat betreft het dempen van het water, ik snap heel goed als ze dat deels zouden doen om meer ruimte te creëren. Aan de andere kant zou ik het ook weer niet overal doen, want de grote hoeveelheden water horen voor mij toch ook wel bij het karakter van het park. Maar bijvoorbeeld de plassen van de zeeleeuwen en watervogels zou ik weer niet zoveel moeite mee hebben.

Zou het kangoeroeeiland niet ook een mooie plek zijn voor een andere diersoort die wat meer binnen het waterthema past?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door freerk1982 »

Menno weet jij van welke delen van het water ze land zouden mogen maken? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook een aantal stukken beschermd waren?

Aqua Zoo heeft een aantal mogelijkheden voor vernieuwing:
1. Het zwartvoetpinguïngebied werd ooit genoemd als nijlpaardenverblijf. Gezien de nieuwe binnenverblijven voor de pinuïns en rode panda's verwacht ik dit niet meer. Mogelijk kan er wat meer gebeuren met het voormalige zeehondenverblijf, maar denk dat dit bij het pinguïngebied blijft. Het meertje in het eerste stuk is wel erg weinig nat voor deze vogels.
2. Het picknick/voormalig vogelvluchtveld is genoemd als nieuw verblijf voor de kangoeroes. De volières van de ibissen en uilen staat op de nominatie om afgebroken te worden. De ibissen willen ze graag van af. Bovendien zijn de gebouwen achter de schermen ook van de Otterparkperiode. Mogelijk is hier ook nog ruimte. Een dergelijk 'achter de schermenstuk' zou ook net buiten het park kunnen. Hier is nog een stuk grond richting de parkeerplaatsen.
3. De tapirs, maki's en gibbons verwacht ik dat die verblijven blijven. Net als de wasberen, rode panda's, reuzenotters.
4. Vorig jaar hebben ze de beverpoel eens leeggepomt: een grote betonnen bak die makkelijk gedempt kan worden (niet erg diep). Dit zou wel mogelijkheden geven. Samen met het flamingogebied (de hybride dieren willen ze ook graag kwijt) zou je een aardig stuk hebben.
5. Het kangoeroe-eiland zou een mooi stuk grond zijn voor bijvoorbeeld een koppel tijgers. Het binnenverblijf van de kangoeroes is al in wat minder goede staat. Een pad zou rechtdoor kunnen en niet over het eiland.
-en er is nog een eilandje naast het kangoeroe-eiland
6. De speeltuin t.o. de zeeleeuwen verwacht ik dat blijft.
7. Dan het dempen van de meertjes van de zeeleeuwen en watervogels. Lijkt mij kostbaar en een lang traject om de grond stevig en droog te maken en houden.
8. Er loopt nog een pad achter langs de pelikanen. Mogelijk zou je hier een diersoort (wat bij en rond het water leeft) kunnen plaatsen. Ook is er nog een tweetal eilandjes in het pelikanenmeertje. Voorheen zaten hier apen.
9. Tegenover de grote volière is een klein stukje gedempt en aan de zijkant woonden ooit maraboes. Ook hier zou een diersoort geplaatst kunnen worden. (wel iets van een maraboe, reiger o.i.d.)
10. De laatste optie is toch een lapje grond achter de speeltuin. Hier stond ooit een enorm speeltoestel (draaiende buis). Hier wonen nu de moerasschildpadden.

Door de corona verwacht ik wat kleinere nieuwe verblijven bij Aqua Zoo. Geen grote projecten meer. Overloon is wel druk bezig, maar in die regio zitten veel meer dierenparken. De concurrentie is daar groter.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door teunvdvlugt »

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om volwassen leeuwen mannen bij elkaar te introduceren? Dan zouden de leeuwen uit Dierenrijk misschien naar overloon en vervolgens de leeuwen uit Artis naar Dierenrijk.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Joost schreef:
03 feb 2021, 19:13
Dat zou mij inderdaad ook niet verbazen. Lynxen zouden mij eigenlijk wel een leuke soort lijken voor Wildlands, dus misschien dat ik die daar wel zou doen bij gebrek aan andere opties in Nortica. Dan zou je daar een verblijf van ongeveer de zelfde grote kunnen maken als in GaiaZoo.
Het gebied opdelen en een aantal kleinere verblijven maken zou ook een optie zijn, maar ik weet niet of dat de standaard bezoeker meteen aanspreekt, zal afhangen van de soorten denk ik. Ik denk dat ik mede daarom zou gaan voor een "semi-hoofdsoort" als lynxen, wolven of misschien rendieren, soorten die Nortica net wat meer een eigen gezicht kunnen geven als je snapt wat ik bedoel.
Ja, ik snap zeker wat je bedoelt. Lynxen zouden daar goed passen en daar is het ook een mooi ruim verblijf voor dan.
Denk ik eigenlijk ook wel, daar zou je sowieso een aantal mooie reptielen soorten uit Australië in kwijt kunnen.
Ja precies, en ook wel wat kleinere zoogdieren, als ze daar aan kunnen komen.
Goeie! Maar is het niet nog een beter idee om dat kleine stukje grond wel aan het park toe te voegen en dan ook aan de achter kant van de kas die ingang maken en daar dan gewoon nóg meer nieuwe diersoorten toevoegen? :p
Haha, dat is zeker een beter idee. Maar ik weet niet of dat realistisch is. Grond is erg duur en ik meen me te herinneren dat dit stuk op een gegeven juist niet onderdeel is geworden van het park omdat het een waterwingebied is.
Ja daar moet inderdaad wel wat op te doen zijn, maar qua grote soort zou ik er niet zo snel wat doen omdat je dan een langwerpig smal verblijf krijgt, waar ik niet zo'n fan van ben. Iets kleins zou er wel kunnen, zoals Menno ook zei zouden daar misschien de penseelzwijntjes heen kunnen in plaats van naar de savanne, rode panda's zouden er ook wel passen denk ik. Wat zou jij daar graag zien?
Een grote soort gaat niet passen inderdaad, maar misschien wel een kleine roofdiersoort die niet in een kooi hoeft, zoals rode panda's die je al noemt, maar neusberen of boshondjes kan ook.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31

Menno weet jij van welke delen van het water ze land zouden mogen maken? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook een aantal stukken beschermd waren?

Aqua Zoo heeft een aantal mogelijkheden voor vernieuwing:
1. Het zwartvoetpinguïngebied werd ooit genoemd als nijlpaardenverblijf. Gezien de nieuwe binnenverblijven voor de pinuïns en rode panda's verwacht ik dit niet meer. Mogelijk kan er wat meer gebeuren met het voormalige zeehondenverblijf, maar denk dat dit bij het pinguïngebied blijft. Het meertje in het eerste stuk is wel erg weinig nat voor deze vogels.
2. Het picknick/voormalig vogelvluchtveld is genoemd als nieuw verblijf voor de kangoeroes. De volières van de ibissen en uilen staat op de nominatie om afgebroken te worden. De ibissen willen ze graag van af. Bovendien zijn de gebouwen achter de schermen ook van de Otterparkperiode. Mogelijk is hier ook nog ruimte. Een dergelijk 'achter de schermenstuk' zou ook net buiten het park kunnen. Hier is nog een stuk grond richting de parkeerplaatsen.
3. De tapirs, maki's en gibbons verwacht ik dat die verblijven blijven. Net als de wasberen, rode panda's, reuzenotters.
4. Vorig jaar hebben ze de beverpoel eens leeggepomt: een grote betonnen bak die makkelijk gedempt kan worden (niet erg diep). Dit zou wel mogelijkheden geven. Samen met het flamingogebied (de hybride dieren willen ze ook graag kwijt) zou je een aardig stuk hebben.
5. Het kangoeroe-eiland zou een mooi stuk grond zijn voor bijvoorbeeld een koppel tijgers. Het binnenverblijf van de kangoeroes is al in wat minder goede staat. Een pad zou rechtdoor kunnen en niet over het eiland.
-en er is nog een eilandje naast het kangoeroe-eiland
6. De speeltuin t.o. de zeeleeuwen verwacht ik dat blijft.
7. Dan het dempen van de meertjes van de zeeleeuwen en watervogels. Lijkt mij kostbaar en een lang traject om de grond stevig en droog te maken en houden.
8. Er loopt nog een pad achter langs de pelikanen. Mogelijk zou je hier een diersoort (wat bij en rond het water leeft) kunnen plaatsen. Ook is er nog een tweetal eilandjes in het pelikanenmeertje. Voorheen zaten hier apen.
9. Tegenover de grote volière is een klein stukje gedempt en aan de zijkant woonden ooit maraboes. Ook hier zou een diersoort geplaatst kunnen worden. (wel iets van een maraboe, reiger o.i.d.)
10. De laatste optie is toch een lapje grond achter de speeltuin. Hier stond ooit een enorm speeltoestel (draaiende buis). Hier wonen nu de moerasschildpadden.
Klinkt alsof er nog genoeg plekken in Aqua Zoo zijn waar ze zouden kunnen uitbreiden, leuk om eens over na te denken. Wat zou jij graag in Aqua Zoo zien verschijnen Freerk?
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
Door de corona verwacht ik wat kleinere nieuwe verblijven bij Aqua Zoo. Geen grote projecten meer. Overloon is wel druk bezig, maar in die regio zitten veel meer dierenparken. De concurrentie is daar groter.
De concurrentie in het zuiden is inderdaad groter, aan de andere kant zijn twee van de grootste concurrenten van Overloon natuurlijk ook eigendom van Libema, dus ze zullen er wel rekening mee houden met wat ze in hun parken daar doen. Als Libema de middelen heeft zou ik misschien juist dit moment aangrijpen voor een grote investering om je je beter op de Noordelijke markt te zetten, zeker in Groningen en Drenthe merk ik dat mensen van nature altijd toch meer naar Emmen neigen. Nu weet je dat er in Emmen voorlopig niet geïnvesteerd kan worden, dus als je als Aqua Zoo dan een mooi project neerzet kan je misschien wat op ze inlopen.
teunvdvlugt schreef:
04 feb 2021, 17:36
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om volwassen leeuwen mannen bij elkaar te introduceren? Dan zouden de leeuwen uit Dierenrijk misschien naar overloon en vervolgens de leeuwen uit Artis naar Dierenrijk.
Ik weet niet of het onmogelijk is, maar volgens mij zijn groepen mannen vrijwel altijd broers van elkaar die samen zijn opgegroeid. Het introduceren van twee losse groepen mannen bij elkaar lijkt me lastig, ook gezien het leeftijdsverschil van beide groepen. Ik zou het niet meteen doen in elk geval..
Patrick schreef:
04 feb 2021, 17:57
Ja, ik snap zeker wat je bedoelt. Lynxen zouden daar goed passen en daar is het ook een mooi ruim verblijf voor dan.
Precies! Wat ik mij trouwens nog afvroeg en gisteren was vergeten te vragen, denk jij dat de Arctic 1 nog een lang leven gegund is? Qua techniek zal het vast nog allemaal jaren mee kunnen, maar sinds de start van corona is de attractie al dicht. Dat terwijl in andere parken soortgelijke attracties met maatregelen wel open konden, daardoor krijg ik het gevoel dat het misschien ook wel een kosten dingetje is.. Wat in elk geval zeker is is dat de attractie nooit zo populair is geworden als van te voren gedacht..
Patrick schreef:
04 feb 2021, 17:57
Denk ik eigenlijk ook wel, daar zou je sowieso een aantal mooie reptielen soorten uit Australië in kwijt kunnen.
Ja precies, en ook wel wat kleinere zoogdieren, als ze daar aan kunnen komen.
Als ze hun best doen zouden ze er Emmen mee op de kaart kunnen zetten voor de soortenfreaks..
Patrick schreef:
04 feb 2021, 17:57
Haha, dat is zeker een beter idee. Maar ik weet niet of dat realistisch is. Grond is erg duur en ik meen me te herinneren dat dit stuk op een gegeven juist niet onderdeel is geworden van het park omdat het een waterwingebied is.
Wildlands ligt naar mijn weten toch volledig op waterwinningsgebied? Het terrein was in elk geval van de watermaatschappij..
Patrick schreef:
04 feb 2021, 17:57
Een grote soort gaat niet passen inderdaad, maar misschien wel een kleine roofdiersoort die niet in een kooi hoeft, zoals rode panda's die je al noemt, maar neusberen of boshondjes kan ook.
Zouden leuke soorten zijn!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door freerk1982 »

Klinkt alsof er nog genoeg plekken in Aqua Zoo zijn waar ze zouden kunnen uitbreiden, leuk om eens over na te denken. Wat zou jij graag in Aqua Zoo zien verschijnen Freerk?

Voor Aqua Zoo mis ik een grotere kat. Kan een tijger zijn, maar een jaguar of lynx is ook prima. Verder hoefdieren zoals sitatoenga en waterbokken.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
1. Het zwartvoetpinguïngebied werd ooit genoemd als nijlpaardenverblijf. Gezien de nieuwe binnenverblijven voor de pinuïns en rode panda's verwacht ik dit niet meer. Mogelijk kan er wat meer gebeuren met het voormalige zeehondenverblijf, maar denk dat dit bij het pinguïngebied blijft. Het meertje in het eerste stuk is wel erg weinig nat voor deze vogels.
En ook wel als IJsberenverblijf. Dan ging het ze met name om het onderwaterzicht door de onderwatertunnel. Op korte termijn zie ik in deze hoek ook niet veel gebeuren, ook is het wel wat aan de krappe kant voor een verblijf voor Nijlpaarden. Maar het zou kunnen. Ik hoop wel dat ze ooit nog wat met die tunnel gaan doen.

Het water in het grasgedeelte is redelijk ondiep, de pinguïns kunnen er net aan in zwemmen. Toch zie ik ze bijna nooit in het andere water. Met een betere filtering, zodat je meer zicht hebt onderwater, kan het voor de pinguïns misschien interessanter zijn om daar ook te zwemmen. En als de tunnel dan weer geopend wordt kun je ze onderwater zien zwemmen, ook erg leuk.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
2. Het picknick/voormalig vogelvluchtveld is genoemd als nieuw verblijf voor de kangoeroes. De volières van de ibissen en uilen staat op de nominatie om afgebroken te worden. De ibissen willen ze graag van af. Bovendien zijn de gebouwen achter de schermen ook van de Otterparkperiode. Mogelijk is hier ook nog ruimte. Een dergelijk 'achter de schermenstuk' zou ook net buiten het park kunnen. Hier is nog een stuk grond richting de parkeerplaatsen.
Dat veldje is nu inderdaad wat leeg dus daar zou prima wat kunnen. Van de ibissen wist ik, maar de voliere van de uilen toch niet? Die zou een aantal jaar terug gesloopt worden zodat er een nieuwe gemaakt kon worden. Dat is er nooit van gekomen maar de volière is wel een beetje gerenoveerd. Er zitten volgens mij nieuwe netten omheen en er zijn wat zitstokken toegevoegd.

Ik ben niet overal achter de schermen geweest, maar de keuken is een paar jaar terug verbouwd. Dus die is in goede staat. Maar er is nog meer ruimte achter de schermen, dus je zou het inderdaad ook wat kunnen verplaatsen om meer ruimte te krijgen.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
3. De tapirs, maki's en gibbons verwacht ik dat die verblijven blijven. Net als de wasberen, rode panda's, reuzenotters.
Ik eigenlijk ook wel.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
4. Vorig jaar hebben ze de beverpoel eens leeggepomt: een grote betonnen bak die makkelijk gedempt kan worden (niet erg diep). Dit zou wel mogelijkheden geven. Samen met het flamingogebied (de hybride dieren willen ze ook graag kwijt) zou je een aardig stuk hebben.
Dat klopt. Al zou ik het jammer vinden als de bevers verdwijnen. Ook het verblijf vind ik prima. Mochten ze hier toch wat mee willen doen zou ik de bevers graag op een andere plek terug zien komen, dan kunnen ze ze misschien ook meteen omruilen voor de Europese bevers.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
5. Het kangoeroe-eiland zou een mooi stuk grond zijn voor bijvoorbeeld een koppel tijgers. Het binnenverblijf van de kangoeroes is al in wat minder goede staat. Een pad zou rechtdoor kunnen en niet over het eiland.
-en er is nog een eilandje naast het kangoeroe-eiland.
Het kangoeroe-eiland is er de laatste jaren niet beter op geworden inderdaad. Met dat eilandje er bij zou het misschien groot genoeg kunnen zijn voor tijgers, al wordt het wel een beetje een smal verblijf denk ik.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
6. De speeltuin t.o. de zeeleeuwen verwacht ik dat blijft.
Ik ook. Die is er nog niet zo lang.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
7. Dan het dempen van de meertjes van de zeeleeuwen en watervogels. Lijkt mij kostbaar en een lang traject om de grond stevig en droog te maken en houden.
Dat is ook het enige waar ik een beetje mee zit. Het zal lang duren voordat je de grond daar stevig genoeg hebt om op verder te bouwen.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
8. Er loopt nog een pad achter langs de pelikanen. Mogelijk zou je hier een diersoort (wat bij en rond het water leeft) kunnen plaatsen. Ook is er nog een tweetal eilandjes in het pelikanenmeertje. Voorheen zaten hier apen.
Ik dacht dat dat pad niet volledig doorliep, maar dat zou je altijd zo kunnen maken. Ik zou het niet erg vinden als er weer een apensoort op die eilanden komt.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
9. Tegenover de grote volière is een klein stukje gedempt en aan de zijkant woonden ooit maraboes. Ook hier zou een diersoort geplaatst kunnen worden. (wel iets van een maraboe, reiger o.i.d.)
Ik had het wel leuk gevonden als ze dat destijds bij de grote volière hadden getrokken. Dan had je er ook een doorloopvolière van kunnen maken.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
10. De laatste optie is toch een lapje grond achter de speeltuin. Hier stond ooit een enorm speeltoestel (draaiende buis). Hier wonen nu de moerasschildpadden.
Dat zou kunnen. Maar daar bevind zich ook een toegangspoort voor voertuigen voor het park, dus die zou dan een beetje in de weg zitten.
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 17:31
Door de corona verwacht ik wat kleinere nieuwe verblijven bij Aqua Zoo. Geen grote projecten meer. Overloon is wel druk bezig, maar in die regio zitten veel meer dierenparken. De concurrentie is daar groter.
Ik denk eigenlijk dat dat wel mee zal vallen. Door de grote organisatie (Libéma) en de andere inkomstenbronnen daarvan zal de klap kleiner zijn dan voor de andere dierenparken in Nederland. Het klopt dat de concurrentie in het zuiden groter is, maar ik vind het jammer dat er daardoor minder in AquaZoo geïnvesteerd wordt (zo lijkt het voor mij in ieder geval).
freerk1982 schreef:
04 feb 2021, 18:53
Joost schreef:
04 feb 2021, 18:25
Klinkt alsof er nog genoeg plekken in Aqua Zoo zijn waar ze zouden kunnen uitbreiden, leuk om eens over na te denken. Wat zou jij graag in Aqua Zoo zien verschijnen Freerk?
Voor Aqua Zoo mis ik een grotere kat. Kan een tijger zijn, maar een jaguar of lynx is ook prima. Verder hoefdieren zoals sitatoenga en waterbokken.
Dat zijn ook wel een beetje de soorten die ik nog wel een beetje mis. En voor een katachtige vindt ik het ook al prima als de ocelot weer terugkomt. Vind het nog steeds jammer dat die ooit is weggegaan.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 feb 2021, 16:57
Ah dank je! Wat betreft het dempen van het water, ik snap heel goed als ze dat deels zouden doen om meer ruimte te creëren. Aan de andere kant zou ik het ook weer niet overal doen, want de grote hoeveelheden water horen voor mij toch ook wel bij het karakter van het park. Maar bijvoorbeeld de plassen van de zeeleeuwen en watervogels zou ik weer niet zoveel moeite mee hebben.

Zou het kangoeroeeiland niet ook een mooie plek zijn voor een andere diersoort die wat meer binnen het waterthema past?
Voor het dempen zou ik ook alleen deels de petgaten dempen. De rest moet je niet doen omdat je dan inderdaad het karakter van het park verliest. En dat water stroomt door het hele park vanaf de fontein, en zorgt dus voor stroming en dus een goede waterkwaliteit voor de dieren.

Daar kan zeker wat moois komen. Een kattensoort, zoals Freerk schreef, zou daar niet verkeerd staan. Het pad na het kangoeroe-eiland is altijd wat kaal qua dieren, dus dat los je dan ook meteen op. Ik zou echter wel de kangoeroes en wallaby's in het park willen houden. Het zijn niet meteen dieren waar je aan denkt bij het thema water, al leven ze wel op een groot eiland natuurlijk ;) . Ik vind het gewoon leuke dieren, en ook het feit dat je er tussendoor kunt lopen vind ik altijd wel leuk.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Ik ben misschien een beetje laat, maar ik wilde ook nog even reageren op de plannen van Joost voor Wildlands. Wat een gigantisch werk! Ik vind het prachtig en realistisch uitgewerkt, maar ik heb ook nog een aantal opmerkingen/vragen. Hoe denk je het hotel weg te werken? Het is in jouw plannen geen klein gebouw. Bovendien ben ik er bang voor dat door al te veel thematisering de focus van het beschermen van dieren en hun habitat afkomt, maar weer meer op de mensen komt te liggen. Verder snap ik de indeling van Wildlands in ecosystemen i.p.v. continenten, maar ik zou bij gecombineerde diersoorten toch de voorkeur geven aan dieren uit dezelfde gebieden. Ook in Rimbula zou ik me in ieder geval wat de grote diersoorten betreft meer focussen op één continent, i.pv. de huidige combinatie van Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Maar verder vind ik je plannen prachtig. Bedankt voor het delen!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 feb 2021, 19:45
Ik denk eigenlijk dat dat wel mee zal vallen. Door de grote organisatie (Libéma) en de andere inkomstenbronnen daarvan zal de klap kleiner zijn dan voor de andere dierenparken in Nederland. Het klopt dat de concurrentie in het zuiden groter is, maar ik vind het jammer dat er daardoor minder in AquaZoo geïnvesteerd wordt (zo lijkt het voor mij in ieder geval).
Lijkt niet alleen voor jou zo ;)
Niels Grootegans schreef:
04 feb 2021, 20:38
Ik ben misschien een beetje laat, maar ik wilde ook nog even reageren op de plannen van Joost voor Wildlands. Wat een gigantisch werk! Ik vind het prachtig en realistisch uitgewerkt, maar ik heb ook nog een aantal opmerkingen/vragen.
Dankjewel! Nooit te laat om vragen te stellen hoor ;)
Niels Grootegans schreef:
04 feb 2021, 20:38
Hoe denk je het hotel weg te werken? Het is in jouw plannen geen klein gebouw.
Klopt, het is een redelijk fors gebouw. heb er bewust voor gekozen om maar 3 verdiepingen te doen (begane grond, 1e en 2e) zodat het geen enorm hoog gebouw is, je komt dan uit op zo'n 10 meter hoogte en daarmee is het lager dan bijvoorbeeld Rimbula. Desondanks wil ik er wel voor zorgen dat het niet een enorm gebouw is. Ten eerste door het gebouw helemaal te thematiseren aan de buitenkant (en de binnenkant), waardoor het past bij de rest van het park. Door bijvoorbeeld de gevel vorm te geven als een aantal huisjes in plaats van een groot gebouw (zoals ze bij het Rimbula restaurant en het huidige Serenga restaurant ook gedaan hebben) denk ik dat het al minder groots aanvoelt. Daarnaast heb ik ook voor deze locatie gekozen omdat de zeboekraal lager ligt dan de rest van Serenga, daardoor valt het vanuit andere delen van het gebied ook minder op denk ik. Verder wil ik op het pleintje het gebouw wat "breken" door bijvoorbeeld de Afrikaanse huisjes op het pleintje en de bomen, daardoor zal de bezoeker niet echt een volledig zicht krijgen op het gebouw waardoor het minder als een groot blok aanvoelt.
Niels Grootegans schreef:
04 feb 2021, 20:38
Bovendien ben ik er bang voor dat door al te veel thematisering de focus van het beschermen van dieren en hun habitat afkomt, maar weer meer op de mensen komt te liggen.
Weet ik niet, dat is in elk geval niet de bedoeling. De plekken waar ik vooral extra thematisatie aanbreng, achter de zeeleeuwen en rondom de bavianen, wordt het zicht op de dieren niet belemmerd, bij de zeeleeuwen bedekt het een kale wand en bij de bavianen kan je over/om de rotsblokken heen de savanne dieren nog gewoon zien. Deze thematisatie wordt hier juist aangebracht om meer sfeer te creëren en het park meer als een geheel te laten voelen. Thematisatie betekent voor mij niet dat dat meteen betekend dat de focus minder op natuurbehoud zal liggen, kijk naar Hannover daar is alles nog verder tot in de puntjes gethematiseerd maar vind ik het niet afleiden van de focus van dierentuinen.

Daarnaast, ik vind persoonlijk dat in Wildlands op dit moment de focus veel te weinig ligt op het beschermen van dieren en hun habitat. Daarom dat ik aangeef meer de focus te willen leggen op educatie, vandaar ook dat ik verschillende extra educatie punten maak in het park. Daarnaast zou ik op nog veel meer plekken educatie willen toevoegen, maar om al die kleine dingen in dit plan ook mee te nemen vond ik wat veel. Ook ben ik van mening dat je als park echt de focus moet hebben op de educatie, maar dat dit wel in de juist balans moet zijn. Uiteindelijk komen bezoekers voor een leuk dagje weg, als je daarbij wat kan leren over de natuur en de dieren is het alleen maar goed, maar het moet wel in zo'n mate zijn dat het nog hapbaar is voor de bezoeker. Als je in sommige andere parken alle informatiebordjes leest voel je je aan het eind van de dag haast schuldig dat je mens bent, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.. Daarom dat ik maar op bepaalde punten in het park de focus wil leggen op zaken als klimaatverandering of het verliezen van leefgebieden en op andere punten (zoals in de trein) vooral ook de focus wil leggen op luchtigere weetjes over de dieren.
Niels Grootegans schreef:
04 feb 2021, 20:38
Verder snap ik de indeling van Wildlands in ecosystemen i.p.v. continenten, maar ik zou bij gecombineerde diersoorten toch de voorkeur geven aan dieren uit dezelfde gebieden. Ook in Rimbula zou ik me in ieder geval wat de grote diersoorten betreft meer focussen op één continent, i.pv. de huidige combinatie van Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Maar verder vind ik je plannen prachtig. Bedankt voor het delen!
Zoals je zegt heeft Wildlands gekozen voor deze indeling en daarom heb ik mij daar ook aangehouden, qua grotere soorten zit er in Rimbula al van alles wat en dat zie ik ook niet zo snel veranderen. Als je wel voor een bepaald gebied gaat zou je haast wel voor Azië moeten gaan vanwege de prominente plaats voor de olifanten, ik zie ze alleen niet zo snel de maki's of de slingerapen weg doen voor andere soorten.

Wat betreft de verschillende diersoorten in 1 verblijf ben ik er over het algemeen ook voorstander van om zoveel mogelijk voor soorten te gaan die van nature ook in het zelfde gebied voorkomen. Echter, voor de volière in Nortica hadden ze al 6 Amerikaanse soorten in de collectie, ik heb er wel naar gekeken om alleen maar diersoorten daar vandaan er in te doen maar ik vond het best lastig om er dan iets interessants van te maken voor alle bezoekers (ook vanwege mijn beperkte kennis van vogels). Bij de gibbons heb ik nagedacht om in plaats van capibaras een kleine herten soort te doen, maar ik heb het idee dat de meeste van die soorten redelijk schuw zijn en zich over het algemeen meer verstoppen. Dan los je het probleem van dat er niets te zien is op het eiland ook niet op.. Vandaar dat ik toch maar voor capibara's ben gegaan, omdat die zich over het algemeen minder aantrekken van wat er om ze heen gebeurd en daardoor waarschijnlijk ook beter zichtbaar zullen zijn.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 feb 2021, 21:49
MennoPebesma schreef:
04 feb 2021, 19:45
Ik denk eigenlijk dat dat wel mee zal vallen. Door de grote organisatie (Libéma) en de andere inkomstenbronnen daarvan zal de klap kleiner zijn dan voor de andere dierenparken in Nederland. Het klopt dat de concurrentie in het zuiden groter is, maar ik vind het jammer dat er daardoor minder in AquaZoo geïnvesteerd wordt (zo lijkt het voor mij in ieder geval).
Lijkt niet alleen voor jou zo ;)
Kan natuurlijk zijn dat er achter de schermen van alles wordt bedacht/voorbereid. In 2023 bestaat het park 20 jaar, als AquaZoo dan tenminste. Daarvoor was het nog otterpark. Dus ik hoop wel dat ze daar dan wat mee gaan doen.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Joost schreef:
04 feb 2021, 18:25
Nu weet je dat er in Emmen voorlopig niet geïnvesteerd kan worden, dus als je als Aqua Zoo dan een mooi project neerzet kan je misschien wat op ze inlopen.
Wildlands gaat wel degelijk investeren, kan ik je vertellen. De volière echter viel duurder uit dan gepland en het benodigde budget daarvoor is er dus niet, maar dat wil niet zeggen dat er géén budget is voor die plek of dat de budgetten voor investeringen in andere plekken in het park er niet zijn.
Precies! Wat ik mij trouwens nog afvroeg en gisteren was vergeten te vragen, denk jij dat de Arctic 1 nog een lang leven gegund is? Qua techniek zal het vast nog allemaal jaren mee kunnen, maar sinds de start van corona is de attractie al dicht. Dat terwijl in andere parken soortgelijke attracties met maatregelen wel open konden, daardoor krijg ik het gevoel dat het misschien ook wel een kosten dingetje is.. Wat in elk geval zeker is is dat de attractie nooit zo populair is geworden als van te voren gedacht..
Ik heb wel eens begrepen dat de kostenpost van de Arctic 1 inderdaad erg hoog is, maar dat geldt natuurlijk ook voor een investering in iets anders op die plek. Ik denk dat men andere plekken een hogere prioriteit zal geven en de Arctic 1 nog wel even open blijft, maar ze zouden er ook voor kunnen kiezen hem te sluiten en er eerst 'even' niets mee te doen. Lastig in te schatten dus, maar wel een interessante en terechte vraag...
Ja precies, en ook wel wat kleinere zoogdieren, als ze daar aan kunnen komen.
Aan wat voor bijzondere Australische soorten zou je dan kunnen denken? Ik ben daar niet zo in thuis.
Wildlands ligt naar mijn weten toch volledig op waterwinningsgebied? Het terrein was in elk geval van de watermaatschappij..
Nee, het park ligt zelf op grondwaterbeschermingsgebied en buiten de parkgrenzen is het pas waterwinningsgebied. Dit is zo aangepast i.v.m. de bouw van het park, dus ik vraag me af of ze dat zomaar weer verder aanpassen (m.u.v. de al voor het park gereserveerde stukken).

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Joost schreef:
01 feb 2021, 11:41
Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor AquaZoo!
Het zijn echt nog ideeën die alleen in mijn hoofd zitten hoor. Dus of het past of haalbaar is weet ik nog niks van. Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Even over de Nijlpaarden. Ik weet dat ze in de Beekse Bergen samen met Nijlantilopen en Maraboes zitten. Zijn er andere dierentuinen die Nijlpaarden samen houden met andere soorten? Of kun je Nijlpaarden beter niet samen houden met andere soorten?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Patrick schreef:
05 feb 2021, 11:04
Joost schreef:
04 feb 2021, 18:25
Nu weet je dat er in Emmen voorlopig niet geïnvesteerd kan worden, dus als je als Aqua Zoo dan een mooi project neerzet kan je misschien wat op ze inlopen.
Wildlands gaat wel degelijk investeren, kan ik je vertellen. De volière echter viel duurder uit dan gepland en het benodigde budget daarvoor is er dus niet, maar dat wil niet zeggen dat er géén budget is voor die plek of dat de budgetten voor investeringen in andere plekken in het park er niet zijn.
Nou vertel, wat gaan ze doen? Of weet jij dat ook niet?

Ik ging er ook wel vanuit dat er wel investeringen gedaan zouden gaan worden in Emmen, want stilstand is ook niet goed. Maar het ging mij er om dat ik er vanuit ga dat er in Emmen geen echt grote/dure investeringen komen komend jaar. Dus als AquaZoo een grotere speler zou willen worden op de noordelijke markt en ze hebben nu de mogelijkheden voor het bouwen van een tijger verblijf of neushoorns ofzo, dat dat nu een interessant moment is omdat ik zoiets in Emmen nu niet zie gebeuren.
Patrick schreef:
05 feb 2021, 11:04
Ik heb wel eens begrepen dat de kostenpost van de Arctic 1 inderdaad erg hoog is, maar dat geldt natuurlijk ook voor een investering in iets anders op die plek. Ik denk dat men andere plekken een hogere prioriteit zal geven en de Arctic 1 nog wel even open blijft, maar ze zouden er ook voor kunnen kiezen hem te sluiten en er eerst 'even' niets mee te doen. Lastig in te schatten dus, maar wel een interessante en terechte vraag...
Ja, dat is ook zo. Maar ik moest er gewoon aan denken. Iets anders wat op die plek zou passen zou ik ook niet direct weten, misschien dat het leuk zou zijn om van dat gebouw een "ongenodigde gasten" stukje te maken zoals ook op het eind van het rattenriool zat in het oude park.

Overigens, ik weet niet hoe vaak het gebeurd en wat het oplevert, maar er zijn volgens mij wel pretparken die attracties die ze weg deden verkochten. Misschien dat ze er dan nog iets aan over kunnen houden..
Patrick schreef:
05 feb 2021, 11:04
Wildlands ligt naar mijn weten toch volledig op waterwinningsgebied? Het terrein was in elk geval van de watermaatschappij..
Nee, het park ligt zelf op grondwaterbeschermingsgebied en buiten de parkgrenzen is het pas waterwinningsgebied. Dit is zo aangepast i.v.m. de bouw van het park, dus ik vraag me af of ze dat zomaar weer verder aanpassen (m.u.v. de al voor het park gereserveerde stukken).
Ah thanks! Dat wist ik niet.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 17:12
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Joost schreef:
01 feb 2021, 11:41
Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor AquaZoo!
Het zijn echt nog ideeën die alleen in mijn hoofd zitten hoor. Dus of het past of haalbaar is weet ik nog niks van. Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Even over de Nijlpaarden. Ik weet dat ze in de Beekse Bergen samen met Nijlantilopen en Maraboes zitten. Zijn er andere dierentuinen die Nijlpaarden samen houden met andere soorten? Of kun je Nijlpaarden beter niet samen houden met andere soorten?
In Beauval zitten ze in een grote volière en volgens ZTL delen ze daar hun verblijf met Nyalas en Penseelzwijnen.

In Gelsenkirchen zouden ze samenzitten met Zadelbekooievaars en Sitatoengas.

Volgens ZTL lopen ze in Monde Sauvage op de savanne met oa giraffen en zebra's, maar er zijn hier waarschijnlijk mensen die de situatie daar beter kennen.

Maar ik denk dat je dus op zich best leuke combi's kan maken met nijlpaarden.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 17:12
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Joost schreef:
01 feb 2021, 11:41
Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor AquaZoo!
Het zijn echt nog ideeën die alleen in mijn hoofd zitten hoor. Dus of het past of haalbaar is weet ik nog niks van. Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Even over de Nijlpaarden. Ik weet dat ze in de Beekse Bergen samen met Nijlantilopen en Maraboes zitten. Zijn er andere dierentuinen die Nijlpaarden samen houden met andere soorten? Of kun je Nijlpaarden beter niet samen houden met andere soorten?
Ik heb de volgende combinaties kunnen nog vinden:
Keulen: Witwangfluiteenden, Westelijke sitatoenga's, Lelkraanvogels en Helmparelhoenen.
Gelsenkirchen: Westelijke sitatoenga's en Zadelbekooievaars.
Berlijn: Nyala's
Beauval: Nyala's en Penseelzwijnen (+ enorme voliére toch?)
Monde Sauvage: Blesbokken, Chapmans zebra's, Elandantilopen, Ellipswaterbokken, Rothschildgiraffen, Grote koedoes, Impala's, Nyala's, Sabelantilopen, Rode lechwe's, Algazellen, Blauwe gnoe's, Knobbelzwijnen, Watussi's en Struisvogels (de hele savanne dus, maar die is wel enorm..)

Joost schreef:
05 feb 2021, 17:36
Maar ik denk dat je dus op zich best leuke combi's kan maken met nijlpaarden.
Zeker, het liefst zie ik ze dan als Keulen of Beauval, al wordt dat denk ik te groot, maar zou wel erg spectaculair zijn!
You can find me in the zoo :)

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

In Parco Natura Viva in Italië zitten nijlpaarden samen met witte neushoorns en nyala's!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Wat de luchtigheid van de educatie betreft ben ik het met je eens Joost, bedankt ook voor de verdere heldere uitleg over het hotel/restaurant in jouw plannen voor Wildlands.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Nou vertel, wat gaan ze doen? Of weet jij dat ook niet?

Ik ging er ook wel vanuit dat er wel investeringen gedaan zouden gaan worden in Emmen, want stilstand is ook niet goed. Maar het ging mij er om dat ik er vanuit ga dat er in Emmen geen echt grote/dure investeringen komen komend jaar. Dus als AquaZoo een grotere speler zou willen worden op de noordelijke markt en ze hebben nu de mogelijkheden voor het bouwen van een tijger verblijf of neushoorns ofzo, dat dat nu een interessant moment is omdat ik zoiets in Emmen nu niet zie gebeuren.
Ik weet niet wat ze gaan doen, maar het gaat wel degelijk om grote/dure investering. Ik gok op het Kompasplein of het grote roofdier in Serenga. Beide projecten waar al eerder over werd gesproken.
Overigens denk ik AquaZoo geen serieuze concurrent voor Emmen is of wordt. Het verschil is enorm.
Ja, dat is ook zo. Maar ik moest er gewoon aan denken. Iets anders wat op die plek zou passen zou ik ook niet direct weten, misschien dat het leuk zou zijn om van dat gebouw een "ongenodigde gasten" stukje te maken zoals ook op het eind van het rattenriool zat in het oude park.

Overigens, ik weet niet hoe vaak het gebeurd en wat het oplevert, maar er zijn volgens mij wel pretparken die attracties die ze weg deden verkochten. Misschien dat ze er dan nog iets aan over kunnen houden..
Ze kunnen vast nog wel een leuk bedrag beuren voor alle techniek van de Arctic 1. Als ze daar binnen iets doen, dan lijkt een 'pinguïnhal' mij wel gaaf.

Plaats reactie