(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Patrick schreef:
05 feb 2021, 18:49
Ik weet niet wat ze gaan doen, maar het gaat wel degelijk om grote/dure investering. Ik gok op het Kompasplein of het grote roofdier in Serenga. Beide projecten waar al eerder over werd gesproken.
Oh interessant! Ik ben heel benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen. Maar als zo'n project wel doorgaat dan zullen de kosten van die volière wel écht heel hoog zijn geweest..
Patrick schreef:
05 feb 2021, 18:49
Overigens denk ik AquaZoo geen serieuze concurrent voor Emmen is of wordt. Het verschil is enorm.
Nee ik denk ook niet dat AquaZoo ooit richting de bezoekerscijfers en populariteit gaat als Wildlands en het zal altijd het kleinere park zijn in de regio. Maar ik denk wel dat ze een serieuzere speler kunnen worden in het Noorden dan dat ze nu zijn. Ik woon zelf in Groningen wat en als ik om mij heen kijk, iedereen kiest altijd om naar Emmen te gaan terwijl Leeuwarden niet eens zo veel verder is. AquaZoo zou op zijn minst kunnen proberen er voor te zorgen dat mensen wanneer ze naar de dierentuin gaan ook eens denken: he die kunnen we ook eens proberen" in plaats van dat ze allemaal blind naar Emmen gaan. Er zijn meerdere mensen die ik spreek die tot ze mij kenden niet eens van het bestaan van AquaZoo af wisten.

Uiteindelijk zal Wildlands denk ik altijd het park in de regio blijven met de meer landelijke uitstraling en de hogere bezoekers aantallen (900.000+). Maar met de juiste investeringen ben ik er van overtuigd dat AquaZoo een echt leuk regionaal park kan zijn en zou kunnen doorgroeien naar zo'n 300.000 bezoekers per jaar.

Vanwege mijn persoonlijke voorkeur en enthousiasme voor Wildlands vind ik het natuurlijk helemaal prima en gun ik het park zelfs nog honderdduizenden bezoekers per jaar extra ;)
Patrick schreef:
05 feb 2021, 18:49
Ze kunnen vast nog wel een leuk bedrag beuren voor alle techniek van de Arctic 1. Als ze daar binnen iets doen, dan lijkt een 'pinguïnhal' mij wel gaaf.
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar dat zou inderdaad ook tof zijn daar!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 feb 2021, 17:36
In Beauval zitten ze in een grote volière en volgens ZTL delen ze daar hun verblijf met Nyalas en Penseelzwijnen.

In Gelsenkirchen zouden ze samenzitten met Zadelbekooievaars en Sitatoengas.

Volgens ZTL lopen ze in Monde Sauvage op de savanne met oa giraffen en zebra's, maar er zijn hier waarschijnlijk mensen die de situatie daar beter kennen.

Maar ik denk dat je dus op zich best leuke combi's kan maken met nijlpaarden.
rick04 schreef:
05 feb 2021, 17:39
Ik heb de volgende combinaties kunnen nog vinden:
Keulen: Witwangfluiteenden, Westelijke sitatoenga's, Lelkraanvogels en Helmparelhoenen.
Gelsenkirchen: Westelijke sitatoenga's en Zadelbekooievaars.
Berlijn: Nyala's
Beauval: Nyala's en Penseelzwijnen (+ enorme voliére toch?)
Monde Sauvage: Blesbokken, Chapmans zebra's, Elandantilopen, Ellipswaterbokken, Rothschildgiraffen, Grote koedoes, Impala's, Nyala's, Sabelantilopen, Rode lechwe's, Algazellen, Blauwe gnoe's, Knobbelzwijnen, Watussi's en Struisvogels (de hele savanne dus, maar die is wel enorm..)
Patrick schreef:
05 feb 2021, 18:34
In Parco Natura Viva in Italië zitten nijlpaarden samen met witte neushoorns en nyala's!
Dankjewel allemaal. Ik zal er eens naar kijken.
Patrick schreef:
05 feb 2021, 18:49
Overigens denk ik AquaZoo geen serieuze concurrent voor Emmen is of wordt. Het verschil is enorm.
Een serieuze concurrent zal het ook niet worden verwacht ik. Daarvoor is AquaZoo te klein. Het verschil in karakter trekt denk ik juist ook wel weer een ander soort publiek, sommige mensen houden juist meer van de kleine parken terwijl de anderen liever naar de grote parken gaat.
Joost schreef:
05 feb 2021, 19:19
Nee ik denk ook niet dat AquaZoo ooit richting de bezoekerscijfers en populariteit gaat als Wildlands en het zal altijd het kleinere park zijn in de regio. Maar ik denk wel dat ze een serieuzere speler kunnen worden in het Noorden dan dat ze nu zijn. Ik woon zelf in Groningen wat en als ik om mij heen kijk, iedereen kiest altijd om naar Emmen te gaan terwijl Leeuwarden niet eens zo veel verder is. AquaZoo zou op zijn minst kunnen proberen er voor te zorgen dat mensen wanneer ze naar de dierentuin gaan ook eens denken: he die kunnen we ook eens proberen" in plaats van dat ze allemaal blind naar Emmen gaan. Er zijn meerdere mensen die ik spreek die tot ze mij kenden niet eens van het bestaan van AquaZoo af wisten.

Uiteindelijk zal Wildlands denk ik altijd het park in de regio blijven met de meer landelijke uitstraling en de hogere bezoekers aantallen (900.000+). Maar met de juiste investeringen ben ik er van overtuigd dat AquaZoo een echt leuk regionaal park kan zijn en zou kunnen doorgroeien naar zo'n 300.000 bezoekers per jaar.
AquaZoo mag zeker meer bekendheid krijgen. Want zoals je inderdaad schrijft is de tuin zelfs in de noordelijke regio niet bij iedereen bekend. Ik vind dat er bijvoorbeeld in 2018, het jaar dat Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa was, niet genoeg/geen promotie is gemaakt voor AquaZoo. En ze bestonden dat jaar nog wel 15 jaar.

AquaZoo gaat nooit de hoge bezoekersaantal halen die Wildlands heeft, en gelukkig maar denk ik. Met een paar goede investeringen, lees: meer soorten die bekend zijn bij het grote publiek (niet alleen maar natuurlijk), kunnen ze zeker nog groeien. Ze doelen zelf volgens mij op een bezoekersaantal tussen de 200.000 en 250.000. In de hoogtijdagen onder Zodiac Zoos haalden ze 185.000 bezoekers per jaar. Onder Libéma staat het record tot nu toe op 155.000 bezoekers per jaar, maar dat is al een stuk beter dan de 85.000 in het faillissementsjaar (2015).

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 21:01
AquaZoo mag zeker meer bekendheid krijgen. Want zoals je inderdaad schrijft is de tuin zelfs in de noordelijke regio niet bij iedereen bekend. Ik vind dat er bijvoorbeeld in 2018, het jaar dat Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa was, niet genoeg/geen promotie is gemaakt voor AquaZoo. En ze bestonden dat jaar nog wel 15 jaar.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Vanuit mijn opleiding heb ik veel te maken gehad/meegekregen van Leeuwarden 2018 en het viel me ook op dat AquaZoo er echt niets mee deed. Dat terwijl wanneer je kijkt naar de andere evenementen die plaats vonden de term "cultureel" heel breed opgevat kon worden. En het hoefde ook niet perse een groot evenement te zijn, maar laat merken dat je weet wat er speelt in de regio. Had een paar zomeravonden gehouden waarbij je een lokale singer-songwriter met een gitaar wat liedjes liet spelen op het grasveld bij de ijsberen, had een of ander vaag kunstwerk neergezet of een speciale avondwandeling met bijzondere verlichting in het park. Had iets gedaan..

Overigens, correct me if I am wrong, maar heb ik begrepen dat vrijwel alle marketing en communicatie vanaf het hoofdkantoor van Libéma in Brabant wordt gedaan. Ik heb het idee dat ze daardoor misschien een beetje de feeling met de regio missen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je in de regio zit als marketeer je je beter kan inleven met de doelgroep die je wil bereiken. Kijk alleen al naar de socials van de Libéma parken, het komt regelmatig voor dat een (vrijwel) zelfde post op het account van AquaZoo, Dierenrijk, Overloon en SBB verschijnt maar dan alleen dat de foto veranderd is naar het juiste park. Tuurlijk het is goedkoper om de marketing allemaal vanaf 1 locatie te doen, maar of je daarmee het maximale er uit haalt vraag ik me af.
MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 21:01
AquaZoo gaat nooit de hoge bezoekersaantal halen die Wildlands heeft, en gelukkig maar denk ik. Met een paar goede investeringen, lees: meer soorten die bekend zijn bij het grote publiek (niet alleen maar natuurlijk), kunnen ze zeker nog groeien. Ze doelen zelf volgens mij op een bezoekersaantal tussen de 200.000 en 250.000. In de hoogtijdagen onder Zodiac Zoos haalden ze 185.000 bezoekers per jaar. Onder Libéma staat het record tot nu toe op 155.000 bezoekers per jaar, maar dat is al een stuk beter dan de 85.000 in het faillissementsjaar (2015).
Nee tuurlijk, je moet niet alleen maar investeren in populaire soorten voor het grote publiek, de balans moet goed zijn, maar het zou wel iets meer mogen dan nu.

Overigens dacht ik dat later naar buiten kwam dat Zodiac Zoos behoorlijk sjoemelde met de bezoekersaantallen en dat die eigenlijk veel lager waren dan dat ze zeiden. 100% zeker weet ik het niet, want ik kan er nu geen artikel over vinden maar ik ben er van overtuigd dat toen gelezen te hebben. Ik kan me eerlijkgezegd ook niet voorstellen dat ze nu minder bezoekers trekken dan in de Zodiac tijd gezien alle investeringen die er de laatste jaren zijn gedaan..

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
05 feb 2021, 22:20
Overigens, correct me if I am wrong, maar heb ik begrepen dat vrijwel alle marketing en communicatie vanaf het hoofdkantoor van Libéma in Brabant wordt gedaan. Ik heb het idee dat ze daardoor misschien een beetje de feeling met de regio missen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je in de regio zit als marketeer je je beter kan inleven met de doelgroep die je wil bereiken. Kijk alleen al naar de socials van de Libéma parken, het komt regelmatig voor dat een (vrijwel) zelfde post op het account van AquaZoo, Dierenrijk, Overloon en SBB verschijnt maar dan alleen dat de foto veranderd is naar het juiste park. Tuurlijk het is goedkoper om de marketing allemaal vanaf 1 locatie te doen, maar of je daarmee het maximale er uit haalt vraag ik me af.
Ik weet dat er een marketing- en communicatiebureau uit Leeuwarden nu voor ongeveer een half jaar samenwerkt met AquaZoo. Maar ze zijn natuurlijk nog steeds onderdeel van Libéma, dus die gedeelde berichten zullen wel blijven.
Joost schreef:
05 feb 2021, 22:20
Overigens dacht ik dat later naar buiten kwam dat Zodiac Zoos behoorlijk sjoemelde met de bezoekersaantallen en dat die eigenlijk veel lager waren dan dat ze zeiden. 100% zeker weet ik het niet, want ik kan er nu geen artikel over vinden maar ik ben er van overtuigd dat toen gelezen te hebben. Ik kan me eerlijkgezegd ook niet voorstellen dat ze nu minder bezoekers trekken dan in de Zodiac tijd gezien alle investeringen die er de laatste jaren zijn gedaan..
Nu je het zegt... Zoiets meende ik ook ooit te hebben gelezen. Ik vond het al vreemd dat er in de Zodiac tijd meer bezoekers kwamen dan nu. Dat klopt ook niet met de hoeveelheid mensen in het park wat er nu rondloopt in vergelijking met toen. Als je ook kijkt naar de cijfers van toen, in 2013 kwamen er volgens Zodiac 185.000. En als je dan kijkt naar het eerste jaar onder Libéma (2015) dan waren dat er nog maar 85.000. Dat verschil lijkt mij iets te groot...
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 05 feb 2021, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 23:08
Ik weet er een marketing- en communicatiebureau uit Leeuwarden nu voor ongeveer een half jaar samenwerkt met AquaZoo. Maar ze zijn natuurlijk nog steeds onderdeel van Libéma, dus die gedeelde berichten zullen wel blijven.
Ah dat is nieuw voor mij, de dingen die ik had gehoord waren dan ook mar meer dan een jaar geleden, klinkt in elk geval positief! Ik snap overigens wel dat je sommige dingen op al je kanalen wil plaatsen, maar zo moeilijk is het ook niet om voor elk park 2 originele regels tekst te schrijven ;)
MennoPebesma schreef:
05 feb 2021, 23:08
Nu je het zegt... Zoiets meende ik ook ooit te hebben gelezen. Ik vond het al vreemd dat er in de Zodiac tijd meer bezoekers kwamen dan nu. Dat klopt ook niet met de hoeveelheid mensen in het park wat er nu rondloopt in vergelijking met toen. Als je ook kijkt naar de cijfers van toen, in 2013 kwamen er volgens Zodiac 185.000. En als je dan kijkt naar het eerste jaar onder Libéma (2015) dan waren dat er nog maar 85.000. Dat verschil lijkt mij iets te groot...
Precies, het was nou ook niet zo dat Libéma meteen vanaf het begin dingen zó anders ging doen dat ze meer dan 50% van hun bezoekers zouden verliezen.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Ik heb nog enige ideeen voor blijdorp, mits de meeste plannen van het masterplan ooit zullen doorgaan...

als er ooit een nieuw tijgerverblijf komt (wat ze iig wilden) zou ik dat in de huidige maleise bosrand doen. 2 verblijven, met inkijk o.a, vanuit het longhouse.

Maar tot nu toe denk ik dat enkel het olifantenverblijf nog heel miss doorgaat...
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Ik ben ook bezig met een heel masterplan voor Blijdorp en Avifauna, zodra ik het wat minder druk heb zal ik ze hier ook delen.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Iig hoop ik vurig dat het mammoetbomenbos door zal gaan in blijdorp...
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Bij deze wil ik mijn Masterplan voor Diergaarde Blijdorp hier presenteren voor jullie. Ik ben er erg lang mee bezig geweest en met het resultaat ben ik best tevreden, ik ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden.

De tekeningen zijn gemaakt in Paint, daarom is het niet allemaal even precies, maar in grote lijnen wel te volgen.

Legenda:
Zwarte lijnen: Verblijfsgrenzen/grens tussen binnen- en buitenverblijven
Paarse lijnen: Wandelpaden voor de bezoekers
Bruine lijnen: Bomen/klimwerken
Rode lijnen: Gevlochten klimtouwen
Lichtgroen: Lage begroeiing met grassen en kruiden
Donkergroen: Dichte, hogere begroeiing met heesters en kleine bomen
Lichtblauw: Ondiepe waterpartij >100cm
Donkerblauw: Diepe waterpartij < 100cm
Donkergrijs: Hoge rotsen
Lichtgrijs: Lagere rotsen
Lichtbeige: Zand
Bruine ster: Kunstboom (bijvoorbeeld nestboom)
Groene cirkel met bruine vulling: Boom

Betekenis van de aantallen soorten:
1.1 = 1 koppel
1.2 = 1 man + 2 vrouw
1.0 = 1 man
0.1 = 1 vrouw
0.0.1 = 1 geslacht nog onbekend
0.0.5 = groepje van dieren van hetzelfde geslacht(single-sex groep)


Afbeelding
Huidige continentale indeling

Blauw = Oceanium
Paars = Noord-Amerika
Zwart = Arctica
Roze = Madagaskar
Lichtgroen = Zuid-Amerika
Donkergroen = Azië
Bruin = Europa
Geel = Australië
Rood = Afrika

Afbeelding
Toekomstife continentale indeling


We beginnen direct na de ingang bij het;


Oceanium

Bass Rock
Veranderingen:
- Uitbreiding richting het zuiden en toevoegen van een aantal soorten.

Grootte: 260 m2 > 660 m2

Bestaand:
- Drieteenmeeuw ssp. colliparis (gaat naar de Amerikaanse kust-volière)
- Eider 1.1 (blijft)
- Zeekoet (blijft)
- Papegaaiduiker (blijft)

Eventueel toevoegen:
- Harlekijneend 2.2
- Scholekster 2.2
- Kleine plevier 3.3
- Alk 2.2
- (IJslandse)Brilduiker 1.1
- Brileider 2.2
- Ijseend 2.2
- Kokmeeuw 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Links; huidige situatie, rechts; toekomstige situatie
Plattegrond



Natuurbehoudscentrum wordt; Galapagoseilanden
Veranderingen:
- Het hele stuk wordt een doorloopgebied met Galapagos reuzenschildpadden en een aantal vogels.

Grootte: 470 m2

Bestaand: Natuurbehoudscentrum, gaat weg, de dieren komen verspreid over het park terug of gaan weg.

Toevoegen:
- Galapagos reuzenschildpad 0.0.12 (aanwezig)
- Bahamapijlstaart 1.1 (aanwezig)
- Mangrovereiger 1.1
- Mexicaanse steltkluut 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Pinguïnverblijf
Ezelspinguïns verhuizen naar ander perk. Voor hen komen er Zuidelijke rotsspringers terug.



Madagaskar wordt; Falklandseilandenvolière
Veranderingen:
- De huidige schildpaddenkas wordt gesloopt en op die plek komt het binnenverblijf voor de pinguïns. Verder wordt er een groot stuk te zuiden van het oceanium bij getrokken tot een grote voliére wat aan de huidige maki voliére wordt gekoppeld.

Grootte: 3400 m2

Bestaand:
- Ringstaartmaki (gaan het park uit weg)
- Helmparelhoender (gaan naar het nieuwe gorillaverblijf)

Eventueel toevoegen:
- Zwarthalszwaan 1.1
- Vliegende booteend 1.1
- Magelhaengans 2.2
- Roodkopgans 2.2
- Zilvertaling 1.1
- Chileense smient 1.1
- Chileense taling ssp. flavirostris 1.1
- Geelsnaveleend 1.1
- Kwak 1.1
- Kalkoengier 0.0.4
- Ezelspinguïn 10.10 (aanwezig)
- Magelhaenpinguïn 5.5

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Californië wordt; Amerikaanse Kust
Veranderingen:
- Het verblijf van de Zeeotters en de Californische zeeleeuwen wordt één grote volière tot aan de nieuwe Falklandsvolière.

Grootte: 2000 m2

Bestaand:
- Californische Zeeleeuw 1.5 (Blijft)

Toevoegen:
- Mexicaanse steltkluut 1.1
- Grijze meeuw 3.3
- Incastern 4.4
- Humboldtpinguïns 10.10
- Chileense kievit 1.1
- Zuid-Amerikaanse pijlstaart ssp. spinicauda 1.1
- Buffelkopeend 1.1
- Kokarde zaagbek 1.1
- Drieteenmeeuw ssp. colliparis (uit de Bass Rock)
- Lachmeeuw 2.2

Afbeelding:
Afbeelding
Links; huidige situatie, rechts; toekomstige situatie
Plattegrond



Noord-Amerika deel 1

Wasberenverblijf:
Toevoegen:
- Stinkdier 0.3
- Oerzon? 1.1



Stellerzeearendvolière wordt; Amerikaanse zeearendvolière
Bestaand:
- Stellerzeearend (gaat naar de nieuwe Kamchatka-volière)

Toevoegen:
- Amerikaanse zeearend 1.1
- Zwarte wouw 0.0.6
- Raaf 1.1



Arctica deel 1

Nieuwe Arcticavolière;
Veranderingen:
- Er wordt een nieuwe volière gebouwd

Grootte: 650 m2

Toevoegen:
- Amerikaanse smient 1.1
- Amerikaanse wintertaling 1.1
- Buffelkopeend 1.1
- Rossgans 3.3
- Grote canadese gans 2.2
- Sneeuwgans 3.3
- Tureluur 4.4

Afbeeldingen:
Afbeelding
Plattegrond



Noord-Amerika deel 2

Poolvossenvolière wordt; Canada volière
Veranderingen:
- Volière uitbreiden naar twee kanten, grotere stroompjes maken

Grootte: 1400m2
Bestaand:
- Poolvos (gaat het park verlaten)

Toevoegen:
- Californische kuifkwartel 2.6
- Boomkwartel 1.1
- Canadese kraanvogel 1.1
- Kalkoengier 0.0.3
- Pestvogel 2.2
- Mexicaanse roodmus 4.4
- Grote barmsijs 2.2
- Kruisbek 1.1
- Rode kardinaal 0.0.2
- Kokarde zaagbek 1.1
- Kleine canadese gans 3.3
- Carolinaeend 2.2
- Kaneeltaling 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Arctica deel 2

Arctica wordt; Aleoeten
Veranderingen:
- De waterpartijen worden vergroot. De tussenmuur wordt verzet en verlengt en er komen zandstranden.

Grootte: (totaal) 3300 m2

Bestaand:
- IJsbeer (gaat het park verlaten

Toevoegen:
- Noordelijke zeebeer
- Stellerszeeleeuw
- Gewone zeehond
(twee van deze genoemde soorten)

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond

Afbeelding
Zij-aanzicht



Noord-Amerika deel 3

Bizonverblijf
Veranderingen:
- De kraal verdwijnt en komt in het perk zelf te staan.

Grootte: 3400m2

Bestaand:
- Bizon

Toevoegen:
- Kalkoen 5.5

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Prairihondjesverblijf
Blijft zoals het is



Vrije Vogel Vlucht wordt; Wolvenverblijf
Veranderingen:
- Alles van de vogeldemo gaat weg en er komt een groot verblijf voor wolven. Het pad achter de bizons langs wordt doorgetrokken tot de Surinamehal(Amazonica).

Grootte: 6400m2

Bestaand:
- Alle vogels van de VVV (gaan weg en/of komen door het park verspreid terug)

Toevoegen:
- Wolf 4.4

Afbeelding



Zuid-Amerika

Verblijf aan de Suriname hal
Veranderingen:
- Volière maken aan de Surinamehal (Amazonica) met een binnenverblijf in de Surinamehal.

Grootte:
- Binnen 90m2
- Buiten 550m2

Toevoegen:
Optie 1
- Paca 1.1
- Braziliaanse Agouti 1.1
- Zwartbuikfluiteend 1.1
- Kuiforopendola 1.1
- Roze lepelaar 4.4
- Zwartkopqaique 3.3
- Oranjevleugelamazone 1.1
- Geelvleugelara 1.1

Optie 2
- Paca 1.1
- Braziliaanse Agouti 1.1
- Zwartbuikfluiteend 1.1
- Roodhandtamarin 1.1
- Witgezichtsaki 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Pampa wordt; Jaguarverblijf, Poemaverblijf of Brilbeerverblijf
Veranderingen:
- De Pampaverblijf, het caviaverblijf en het verblijf van de Chileense poedoe’s wordt samen met de dienstparkeerplaats twee ruime verblijven.

Grootte:
- Links 1900m2
- Rechts 1500m2
- Binnen 400m2 (twee verblijven)

Bestaand:
- Darwins nandoe (gaat weg)
- Vicuna (gaat weg)
- Brazilliaanse cavia (gaat weg)
- Huiscavia (gaat weg)
- Chileense poedoe (gaat weg)

Toevoegen:
Optie 1
- Jaguar 1.1

Optie 2
- Poema 1.1

Optie 3
- Brilbeer 1.1
- Boshond 0.0.4
- Bruine kapucijnaap 2.4
- Rode neusbeer 0.0.6
- Grijsgroendoodshoofdaapje 4.4

Afbeeldingen:
Afbeelding
Binnenverblijven

Afbeelding
Buitenverblijven, boven = links, beneden = rechts

Afbeelding
Zicht vanuit de Surinamehal



Amazonica wordt; Surinamehal
Veranderingen:
- De waterpartijen worden verlegd en de paden worden verlegd.

Grootte: 2050m2

Bestaand:
- Gele anaconda (gaat weg)
- Sieraardschildpad (blijft)
- Arapaima (blijft)
- Arrauschildpad (blijft)
- Zwarte pacu (blijft)
- Pauwoogzoetwaterrog (blijft)
- Witgevlekte zoetwaterrog (blijft)
- Roodstaartmeerval (blijft)
- Tijgerspatelmeerval (blijft)
- Roodbuikpiranha (blijft)
- Gestreepte kopstaander (blijft)

Toevoegen:
- Braziliaanse tangara 2.2
- Turkoois tangara 1.1
- Jacarinagors 4.4
- Zonneral 1.1
- Trompetvogel 1.1
- Blauwkeelgoean 1.1
- Blauwe suikervogel 2.2
- Capibara 2.4
- Luipaardpantsermeerval 2.
- Gemarmerde bijlzalm
- Kardinaaltetra’s
- Maanvis
- Antennebaarsje
- Stervlekzalmen
- Arowana
- Kaaimansnoek
- Zuignapharnasmeerval

Indeling:
1.A Jaguar/Poema/Brilbeer binnenverblijf
1.B Jaguar/Poema/Brilbeer binnenverblijf
2. Uitgang met een aquarium in het halletje met: Maanvis, Gemarmerde bijlzalm en Stervlekzalm
3. Ingang met een aquarium in het halletje met: Zwarte pacu
4. Capibara, Tijgerspatelmeerval, Gestreepte kopstaander en Arrauschildpad
5. Ondiepe plasjes voor de dieren in de hal
6. Roodbuikpiranha
7. Roodstaartmeerval, Witgevlekte zoetwaterrog, Sieraardschildpad en Zwarte pacu
8. Arowana, Arampaima, Pauwoogzoetwaterrog, Arrauschildpad, Zuignapharnasmeerval en Kaaimansnoek.
9. Kweekruimte vlinders en nachtverblijf vogels
10. Binnenverblijf van de Paca’s, Agouti’s en apen/vogels

Afbeelding:
Afbeelding
Nieuwe plattegrond



Ibisvolière
Veranderingen:
- Er worden wat soorten toegevoegd/weggehaald.

Grootte: 470 m2

Bestaand:
- Kuifhoenderkoet (blijft)
- Rode ibis (blijft)
- Woudaap (gaat naar een ander verblijf)
- Roodschoudertaling (blijft)
- Bahamapijlstaart (gaat naar ander verblijf)

Toevoegen:
- Koningsgier 1.1



Aravolière
Veranderingen:
- De volière wordt vergroot en er worden soorten toegevoegd/weggehaald.

Grootte: van 300m2 > 740m2

Bestaand:
- Kuiforopendola (gaat weg)
- Kuifseriema
- Ara’s

Optie 1:
- Groenvleugel/Soldaten/Geelvleugel/Blauwegele ara 1.1, 1.1
- Hyacintara 1.1
- Kuifseriema 1.1
- Briluil 1.1
- Zonparkieten 5.5

Optie 2:
- Harpij 1.1

Optie 3:
- Kleine geelkopgier 1.1
- Andescondor 1.1
- Rotscavia 2.2
- Zonparkieten 5.5

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond

Nu gaan we het spoor onderdoor en komen we aan in;

Azië

Leeuwenverblijf
Veranderingen:
- Het verblijf wordt uitgebreid tot het asfalten pad. Er komt een bosrand langs het olifantenverblijf-kant en de rest is mooi open grasland.

Grootte: 1400m2 > 2000m2

Bestaand:
- Indische leeuw

Op het terras van het theehuis komen Blauwe pauwen te lopen, deze blijven hier door het terras met klaphekken af te sluiten.

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Indiavolière
Veranderingen:
- Het paadje van de vriendenbazaar tot het theehuis wordt een volière

Grootte: 1020m2

Toevoegen:
- Bonte muskaatduif (al in het park aanwezig)
- Jufferkraanvogel (al in het park aanwezig)
- Woudaap (al in het park aanwezig)
- Bruine bosuil
- Scharrelaar
- Pruimkopparkiet (al in het park aanwezig)
- Temmincks saterhoen/Wallichs fazant
- Marmereend (al in het park aanwezig)
- Witstaartstekelvarken
- Witvleugelboseend

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Indische olifant linkerverblijf
Veranderingen:
- Het verblijf wordt aan de bezoekers zijde uitgebreid waardoor de onverharde paadjes verdwijnen. Als optie 2 wordt het verblijf overnet.

Grootte: 7770m2

Bestaand:
- 1.0.0 Aziatische olifant
- 0.5.0 Aziatische olifant
Wordt in het nieuwe verblijf 0.3.0 Aziatische olifant

Optie 1 7770m2
- 0.3.0 Aziatische olifant
- Barashinga’s 0.0.6
- (Resusaap) 2.6
- Aseelkip

Optie 2 (Kaziranga NP) 8660m2
- 0.3.0 Aziatische olifant
- Koereiger 3.3
- Barashinga 0.0.6
- Indische gans 2.2
- Casarca 2.2
- Blauwe pauw 2.4
- Zwarte ooievaar 1.1
- Grote alexanderparkiet 4.4
- Grijze pelikaan 2.4
- Zwarte ibis 2.2
- Junglemania 5.5
- Saruskraanvogel 1.1
- Aseelkip

Het verblijf van de Maleise tapirs wordt bij dit verblijf getrokken en het wandelpad wordt verlegd.

Afbeeldingen:
Afbeelding
Plattegrond optie 1

Afbeelding
Plattegrond optie 2



Taman Indah
Totaaloppervlakte: 2350 m2

A. Sumatravolière in Taman Indah
- Grootte: 260m2
- Argusfazant 1.1
- Maleise papegaaiduif 1.1
- Zwartnekjufferduif 1.1
- Zwarte neushoornvogel 1.1
- Sumatrahoen 1.4
- Grijskoppurperkoet 1.1

B. Maleisië volière in Taman Indah
- Grootte: 120m2
- Roelroel 1.1
- Grote beo 1.1
- Pagodespreeuw 2.2
- Zwart-witte lijstergaai 1.1
- Kroonmania 1.1
- Maleise purperspreeuw 2.2

C. Maleise tapir binnenverblijf in Taman Indah
- Grootte: 485m2
- Maleise tapir 1.1(.1)
- Aziatische kleinklauwotter 0.0.4

D. Sri-Lanka volière in Taman Indah
- Grootte: 120m2
- Shamalijster 1.1
- Muskaatvink 2.2
- Smaragdduif 1.1
- Chinese dwergkwartel 3.3

E. Java volière in Taman Indah
- Grootte: 115m2
- Bavinkahoen 1.1
- Indische blauwrug 1.1
- Soembawalijster 1.1
- Balispreeuw 1.1
- Javaanse rijstvogel 2.2
- Javaanse kantjil 1.1

F. Olifanten binnenverblijf in Taman Indah
- Grootte: 650m2
- Indische olifant

G. Verzorgersruimte in Taman Indah

Afbeelding:
Afbeelding
A - Sumatra-volière
B - Maleisië-volière
C - Maleise tapir binnenverblijf
D - Sri Lanka-volière
E - Java-volière
F - Indische olifant binnenverblijf
G - Verzorgersruimte




Grote vliegkooi wordt; Sulawesi volière
Veranderingen:
- Een aantal soorten wijzigen.

Grootte: 1770m2

Bestaand:
- Bonte muskaatduif (Blijft)
- Aziatische wolnekooievaar (Blijft)
- Indische nimmerzat (gaat naar Combodja-volière en/of Bergdierenrots optie 4)
- Mandarijneend
- Jufferkraanvogel (Blijft)
- Rosse fluiteend
- Rosse stekelstaart
- Kleine zilverreiger (Blijft)
- Indische witte ibis (blijft)
- Kwak (blijft)
- Goudfazant

Totaalbestand nu:
- Bonte muskaatduif 2.2(al aanwezig)
- Aziatische wolnekooievaar (al aanwezig)
- Indische fluiteend 1.1
- Jufferkraanvogel 1.1 (al aanwezig)
- Bavinkahoen 1.2
- Kleine geelkuifkaketoe 1.1
- Kleine zilverreiger 4.4 (al aanwezig)
- Edelpapegaai 1.1
- Kwak 3.3 (al aanwezig)
- Roodstuitspreeuw 5.5



Sumatraanse tijgerverblijf wordt; Cambodja volière
Veranderingen:
- Links: Wordt een volière met Brahmaanse wouwen en Saruskraanvogels
- Rechts: Wordt een volière met Indische nimmerzatten, Purperreigers en Groene pauwen

Grootte: 2x 420m2

Bestaand:
- Sumatraanse tijger

Toevoegen:
- Brahmaanse wouw 1.1
- Saruskraanvogel 1.1
- Dubbelhoornige neushoornvogel/Gewone jaarvogel 1.1

- Indische nimmerzat 3.3
- Purperreiger 3.3
- Groene pauw 1.3
- Seramahoen 1.3
- Indische vlekbekeend 1.1
- Lyles vleerhond



Indische neushoorns wordt; Maleise tapirs
Veranderingen:
- Van de neushoornperken worden twee verblijven voor de tapirs gemaakt. Er komt meer begroeiing en er komen otters te leven. Het wordt moerasachtig.

Grootte:
- Links: 950m2
- Rechts: 2060m2

Bestaand:
- Indische neushoorn (gaan naar een andere plaats toe)

Toevoegen:
- Maleise tapir (1.1.1 dieren + eventuele jongen)
- Zwijnshert (kan alleen in het rechtergebied komen, kweekgroep of single-sex groep)
- Aziatische kleinklauwotter (kweekgroep of single-sex groep)

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond linkerverblijf

Afbeelding
Plattegrond rechterverblijf



Manoelverblijf wordt; China-volière
Veranderingen:
- Er worden soorten gewijzigd en er komt een waterstroompje van boven naar beneden stromen.

Bestaand:
- Manoel (gaat weg)

Toevoegen:
- Siberische grondeekhoorn
- Mandarijneend
- Korhoen/Ricketts bospatrijs
- Goudfazant/Lady Ampherstfazant



Rode pandaverblijf
Blijft zoals het is



Bergdierenrots
Veranderingen:
- Er komt wat meer beplanting in en rotsen. Bij optie 3 + 4 wordt het verblijf overnet.

Grootte: 515m2

Toevoegen:
Optie 1
- Himalayathar/Bharal
- Resusaap

Optie 2
- Rode panda
- Kuifhert

Optie 3
- Rode panda
- Kuifhert
- Aziatische steenpatrijs
- Himalayaglansfazant
- Rood saterhoen
- Rotsduif

Optie 4
- Krooneend
- Witoogeend
- Himalayaglansfazant
- Kraanvogel
- Indische nimmerzat
- Aasgier
- Himalayagier
- Rotsduif
- Aziatische blauwe ekster

Afbeeldingen:
Afbeelding
Plattegrond optie 1

Afbeelding
Plattegrond optie 2

Afbeelding
Plattegrond optie 3

Afbeelding
Plattegrond optie 4



Nieuwe Himalaya-volières
Deze nieuwe volières komen langs de rand van het park naast de Bergdierenrots.

Volière 1
Grootte: 600m2
Toevoegen:
- Goudfazant 1.1
- Cabot’s saterhoen 1.1
- Mandarijneend 1.1
- Siberische taling 1.1
- Dwerggans 2.2
- Witnekkraanvogel 1.1
- Turkse tortel 1.1
- Bonte lijstergaai 1.1
- Japanse nachtegaal 2.2
- Zwartborstlijster 1.1
- Appelvink 2.2

Volière 2
Grootte: 440m2
Toevoegen:
- Blauwe oorfazant 1.1
- Ricketts bospatrijs 1.1
- Zwaangans 1.1
- Bronskopeend 1.1
- Lord Derby’s parkiet 2.2
- Geelkeellijstergaai 1.1
- Roodstaartlijstergaai 1.1
- Goudvink 2.2

Afbeeldingen:
Afbeelding
Plattegrond volière 1, de inkeping in de volière is Tokotjiktjak waar ook de niet winterbestendige vogels overwinteren.

Afbeelding
Plattegrond volière 2, de onderkant sluit aan op de bovenkant van volière 1



Maleise bosrand wordt; Zuid-Indisch woud
Veranderingen:
- Andere soorten en er komen heuvels en rotsen in het perk. Ook worden er meer bomen geplant waardoor het echt een bos wordt.

Grootte: 3350m2

Bestaand:
- Banteng (gaat weg)
- Indische antilope (gaan naar ander perk)

Toevoegen:
- Wandoeroe (uit Aziëhuis)
- Gaur 1.1
- Axishert (kweek- of single-sex groep)

A: Axishert stal (nieuw)
B: Gaur stal (bestaand)
C: Wandoeroe binnenverblijf (nieuw)

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Aziatisch moeras + Kamelenperk wordt; Indische savanne
Veranderingen:
- Het worden twee eilanden

Grootte: 7200m2

Bestaand:
- Mandarijneend (gaat naar een ander verblijf)
- Kwak (gaat naar een ander verblijf)
- Zwarte kuifmakaak (gaat naar een ander verblijf)
- Kameel (gaat het park verlaten)

Toevoegen:
- Indische neushoorn 1.1 (al in het park aanwezig)
- Voor-Indische hoelman 1.4
- Euraziatische otter 1.1 (al in het park aanwezig)
- Axisherten 1.3, 0.0.4

A: Stal Axisherten
B: Stal Indische neushoorns
C: Binnenverblijf Voor-Indische hoelmannen

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond
A: Stal Axisherten
B: Stal Indische neushoorns
C: Binnenverblijf Voor-Indische hoelmannen




Vissende katten wordt; Bengaalse tijgerkat (ssp. heaneyi)
De soort wijzigd naar Bengaalse tijgerkat (die komt voor op de Filipijnen)



Prins-Alfredherten
Veranderingen:
- Het Prins-Alfredherten perk wordt samengevoegd met het Wandoeroeverblijf.

Grootte: 1760m2

Bestaand:
- Wandoeroe (gaat naar een ander verblijf toe)
- Prins-Alfredhert (blijft)

Toevoegen:
- Binturong 1.1

A: Prins-Alfredhertenstal
B: Aziëhuis met Binturong binnenverblijf
C: Prins-Alfredherten en Binturongverblijf

Afbeelding:
Afbeelding



Visayas wrattenzwijnen
Veranderingen:
- Het verblijf wordt vergroot

Grootte: 950m2

Bestaand:
- Visayas wrattenzwijn (blijft)

Toevoegen:
- Frizzlehoen

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Aziëhuis wordt; Filipijnenhuis
Veranderingen:
- De indeling wordt helemaal verbouwd, vergroot en omgegooid in verblijven met aquaria, terraria, verblijven en volières voor de dieren

Grootte:
- Totaal 1040m2

Verdeling
A: Volière
Grootte: 150m2
Toevoegen:
- Visayas neushoornvogel 1.1
- Mindanao dolksteekduif 1.1
- Palawan pauwfazant 1.2
- Grote beo 1.1

B: Volière
Grootte: 150m2
Toevoegen:
- Luzon neushoornvogel 1.1
- Luzon dolksteekduif 1.1
- Bavinkahoen 1.2

C: Volière
Grootte: 170m2
Toevoegen:
- Noordelijke rosse neushoornvogel 1.1
- Smaragdduif 2.2
- Indische blauwrug 1.1

D: Verzamelruimte met zoutwater aquaria en terraria
Grootte: 125m2
Toevoegen:
- Maskerwimpelvis
- Neoglyphidodon melas
- Amphiprion perideraion
- Zwarte anemoonvis
- Centropyge bicolor
- Chaetodon kleinii
- Arothron nigropunctatus
- Witgevlekte kogelvis
- Ballonegelvis
- Tokeh
- Aziatsche huisgekko

E: Nocturnal
Grootte: 60m2
Toevoegen:
- Balabac kantjil 1.1

F: Nocturnal
Grootte: 60m2
Toevoegen:
- Maleis stekelvarken 1.1
- Luzon nevelrat 1.1

G: Terrarium
Grootte: 60m2
Toevoegen:
- Filipijnse waterleguaan

H: Terrarium
Grootte: 60m2
Toevoegen:
- Filipijnse krokodil 1

I: Terrarium
Grootte: 60m2
Toevoegen:
- Filipijnse krokodil 1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Nieuwe volière aan het Filipijnenhuis:
De twee huidige volières gaan weg, de in/uitgang wordt verplaatst en er komt een grotere volière voor terug.

Grootte: 180m2

Toevoegen:
- Filipijnse kaketoe 1.1
- Rosse kwak ssp. manillensis 1.1
- Fillipijnse eend 2.2

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Pelikanenvijver wordt; Mongoliëvolière
Veranderingen:
- Het stukje wordt overnet en als een doorloopvolière ingericht.

Grootte: 2160m2

Bestaand:
- Kroeskoppelikaan (blijft)
- Aalscholver (gaat het park verlaten

Toevoegen:
- Sperweruil 1.1
- (kleine) Torenvalk 1.1
- Witnekkraanvogel 1.1
- Witkopeend 1.1
- Tafeleend 1.1
- Bronskopeend 1.1
- Bergeend 2.2
- Wilde zwaan 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Amoerpanterverblijf wordt; Kamchatka volière
Veranderingen:
- De volière wordt vergroot en de soorten veranderen

Grootte: 1030m2

Bestaand:
- Amoerpanter (gaat het park verlaten)

Toevoegen:
- Stellers zeearend 1.1 (al aanwezig)
- Raaf/Bonte kraai 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond


Hiertegenover staat het:

Françoislangoerenverblijf
Veranderingen:
- Het huidige verblijf wordt helemaal doorgetrokken tot over de hele Chinese Tuin, er komen

Grootte: 170m2 > 3350m2

Bestaand:
- Koikarper
- Euraziatische otter
- François langoer

Toevoegen:
- Françoislangoer 1.3
- Zwaangans 1.1
- Mandarijneend 2.2
- Krooneend 1.1
- Chinese zaagbek 1.1
- Siberische taling 1.1
- Zilverfazant 1.2
- Kuifhert 1.1
- Chinese goral 1.3

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond


Nu gaan we verder naar een klein verblijfje in;


Europa deel 1

Flamingovolière
Veranderingen:
- Een aantal soorten wijzigen.

Bestaand:
- Grote flamingo (blijft)
- Eidereend (gaat naar een ander verblijf)

Toevoegen:
- Grauwe gans 1.1
- Bergeend 1.1
- Marmereend 2.2
- Krooneend 2.2
- Zwarte ibis 3.3



Voormalige Rode panda-kuil
Hierin komen in de zomer Egyptische landschildpadden te lopen.



Nu gaan we de Rivierahal in waar we terechtkomen in;


Madagaskar deel 1


Centrale hal en Tropenvleugel wordt; Madagaskarhal en Madagaskarvleugel
Veranderingen:
- De huidige speeltuin en terras gaan weg en er komt een vlonderpad door de hal beboste hal met loslevende dieren. Hiervoor moet wel eerst de Rivierhal gerestaureerd en goed geïsoleerd worden.

Bestaand:
- Speeltuin
- Terras

- Tropische vogels (gaan het park verlaten of komen verdeeld over het park terug)

Nieuwe indeling:
Centrale hal;
- Rodriguezvleerhond
- Bruine maki
- Roodkopmaki
- Witkopmaki
- Madagaskarwever
- Grijskopagapornis
- Madagaskarkuifibis 1.2
- Madagaskartaling 1.1

Doorloopgedeelte (waar nu de Gewone jaarvogels zitten);
- Goodman’s muismaki
- Madagaskarwever
- Grijskopagapornis

Voormalig Hyacintara-volière:
- Grote vasapapegaai 1.1
- Kleine egeltenrek
- Lelspreeuw 1.1

Victoria-serre (muur tot ingang wordt wegegehaald/vrij gemaakt):
- Lac aloatrabamboemaki
- Dodaars 1.1
- Afrikaanse dwergeend 1.1
- Madagaskartortel 1.1
- Madagaskarpatrijs 1.1
- Hamerkop 1.1
- Madagaskarwever

Huidige toekanverblijven:
- Reuzenkameleon
- Kleine egeltenrek

- Madagaskar hondskopboa

- Gladrandklepschildpad
- Kuif coua/Blauwe coua 1.1



Nu lopen we aan de achterkant naar buiten toe en kijken we uit op de Grote vijver met;

Grote vijver:
Veranderingen:
- Het water wordt helemaal uitgebaggerd tot een heldere vijver.

Bestaand:
- Ringstaartmaki (gaan het park verlaten)
- Karper (gaan het park verlaten)
- Roodwangschildpad (gaan het park verlaten)
- Eider (gaan naar een ander verblijf)
- Bergeend (gaan naar een ander verblijf
- Krooneend (gaan naar een ander verblijf)
- Marmereend (gaan naar een ander verblijf)

Toevoegen:
Een van de cominatie maki’s:
- Rode vari
- Kroonmaki
- Zwarte maki

- Zwarte maki
- Rode vari
- Roodbuikmaki

+ Zwartvoetpinguïns (single-sex groep)

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Vervolgens lopen we de Dikhuidenvleugel in.

Dikhuidenvleugel wordt; Afrikaanse stallen en volières
De huidige neushoornstallen worden stallen voor de dieren van de Somalische vlakte. De dwergnijlpaardenstal blijft zoals het is. De huidige gorillabinnenverblijven worden Oost-Afrikaanse volières en winterverblijven voor een aantal vogels uit de Ethiopische gierenvallei.



Nu staan we voor het Geladaverblijf:


Geladaverblijf
Veranderingen:
- Het noordelijke verblijf blijft hetzelfde. Het zuidelijke verblijf veranderd van soorten. De indeling blijft in het noordelijke verblijf hetzelfde. In het zuidelijke verblijf wordt er in het midden een strookje met een doorsnede van 6 meter beplant met bomen en struikjes. Verder wordt het stroompje in dit verblijf vergroot.

Grootte:
Noord: 1400m2?
Zuid: 900m2

Bestaand:
Noord:
- Gelada

Zuid:
- Gelada
- Geelkeelfrankolijn
- Blauwvleugelgans 2.0


Nieuwe indeling:
Noord: (Ethiopië-volière)
- Gelada
- Geelkeelfrankolijn 2.2
- Rotsklipdas 2.6
- Verreaux’ oehoe en/of.. 1.1
- Aasgier 1.1
- Zwartmaskeragapornis 4.4

Zuid: (Kenia-volière)
- Blauwvleugelgans 2.0
- Witkopgier 1.1
- Kapgier 1.1
- Zilveroorneushoornvogel/Trompetneushoornvogel 1.1
- Afrikaanse nimmerzat 2.2
- Gierparelhoen 2.2
- Purperkuiftoerako/Fisschers toerako 1.1
- Grijze kroonkraanvogel/Koritrap? 1.1
- Guineaduif 1.1
- Zuidelijke hoornraaf 1.1
- Witnekraaf 1.1
- Driekleurglansspreeuw 2.2
- Grenadierwever 6.6



Nu gaan we verder in


Australië


Wallabyverblijf wordt; Australiëvolière
Veranderingen:
- De Wallabyweide wordt vegroot en overnet tot een doorloopvolière

Grootte: 1620m2

Bestaand:
- Moeraswallaby

Toevoegen:
- Australische fluiteend 1.1
- Hoendergans 1.1
- Zwarte zwaan 1.1
- Ekstergans 1.1
- Australische bergeend 1.1
- Manengans 2.2
- Wongaduif 1.1
- Bronsvleugelduif 1.1
- Diamantduif 5.5
- Australische griel 1.1/2
- Maskerkievit 1.1
- Strohalsibis 2.4
- Blauwvleugelkookaburra 1.1
- Parmawallaby 2.2
- Bennetwallaby/De Bruijnpademelon 2.2
- Indische reuzenkalong 5.5

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond

Na dit enige Australiëverblijf gaan we verder (door een poort heen) naar de volgende doorloopvolière op een heel ander continent,


Europa deel 2


Bosrendierverblijf wordt; Donau-delta
Veranderingen:
- Er wordt een mooie volière gebouwd met veel water in een bebosde omgeving.

Grootte: 1570m2

Bestaand:
- Bosrendier (gaat het park verlaten)

Toevoegen:
- Korhoen 1.3
- Sporenkievit 1.1
- Griel 1.1
- Lepelaar 2.2
- Roodhalsgans 2.2
- Casarca 1.1
- Witoogeend 1.1
- Woudaap 1.1
- Kwak 1.1
- Roze spreeuw 1.1
- Turkse tortel 2.2
- Sijs 2.2
- Putter 2.2
- Groenling 2.2

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond

Nu stap je gelijk door in de volgende doorloopvolière met;



Bijenvallei wordt; Weidevolgelvolière
Veranderingen:
- Er wordt een grote doorloopvolière gebouwd.

Grootte: 4570m2

Toevoegen:
- Zomertaling 1.1
- Smient 2.2
- Kievit 3.3
- Kluut 10.10
- Steltkluut 2.2
- Scholekster 2.2
- Griel 1.1
- Bontbekplevier 1.1
- Wulp 1.1
- Grutto 5.5
- Kemphaan 6.6
- Tureluur 5.5
- Bijeneter 3.3
- Witte kwikstaart 1.1
- Boerenzwaluw 4.4

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond

Dit was het laatste verblijf van Europa, nu gaan we verder in


Afrika


Oewanja Lodge
Bestaand:
- Speeltuin met terras en eetgelegenheid.

Grootte: 3870m2

Optie 1: Het blijft zoals het is een speeltuin met terras en eetgelegenheid.
Optie 2:
Veranderingen:
- Het huidige gebouw krijgt een plat dak, vanaf het hoofdpad loop je met een trap het dak op zodat je de volière in kan kijken. Aan het einde van het dak ga je met een trap naar beneden waar je nog in de stallen kan kijken.

Op het hele terrein van de speeltuin komt een grote volière voor de volgende soorten:
- Zwarte neushoorn (twee perken) 1.1
- Kaapse grondeekhoorn 3.3
- (Gewone klipdas 3.3)
- Hottentottentaling 1.1
- Bruine krooneend 1.1
- Kroonparelhoen 2.2
- Purperkuiftoerako 1.1
- Guineaduif 1.1
- Grijze kroonkraanvogel 1.1
- Diadeemkievit 1.1
- Abdimsooievaar 1.1
- Hadada-ibis 1.1
- Afrikaanse lepelaar 2.2
- Afrikaanse nimmerzat 3.3
- Hamerkop 1.1
- Palmgier 1.1
- Zuidelijke hoornraaf 1.1
- Grijsoorneushoornvogel 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Gorillaverblijf wordt; Ethiopische gierenvallei
Veranderingen:
- Alle bomen gaat eruit en het wordt een glooiend grasveld met dezelfde hoogteverschillen als nu en met rotshopen en enkele boomstammen. De rechterkant van het verhoogde wandelpad wordt broedmuur en zal niet meer toegankelijk zijn, er komt een bosrand op te staan, er loopt ook een stroompje door de volière. De winterverblijven zitten binnen.

Grootte: 4020m2

Linkerkoepel: Wordt verblijf voor de Geelvlekklipdas
Middenkoepel: Wordt seperatieverblijf/toegang tot het winterverblijf.
Rechterkoepel: Wordt seperatieverblijf/de toegang tot het winterverblijf (het voormalige Witkruinmangabey binnenverblijf) met de koepel als winterbuitenverblijf.

Bestaand:
- Westelijke laaglandgorilla

Toevoegen:
Linkerkoepel:
- Geelvlekklipdas 1,3
- Harlekijnkwartel 1.1
- Grijze tok 1.1

Grote volière:
- Afrikaanse maraboe 4.4
- Secretarisvogel 1.1
- Rüppellsgier 3.3
- Witruggier 2.2
- Hamerkop 1.1
- Noordelijke hoornraaf 1.1
- Zwarte kroonkraanvogel 1.1
- (Lelkraanvogel) 1.1
- Reuzenreiger 1.1
- Kaapse griel 1.1
- Sporenkievit 2.2
- Schildraaf 1.1
- Vorkstaartscharrelaar 1.1
- Von der Deckenstok 1.2

Binnen:
- Het Witkruinmangabeyverblijf wordt een winterverblijf en het stuk tot het midden een tweede. De rest worden twee volières met:

Volière 1:
- Witwangtoerako 1.1
- Waaliaduif 1.1
- Koningsglansspreeuw 2.2
- Heuglins brilvogel 1.1
- Roodvoorhoofdwever 3.3
- Steppeslurfhondje 1.1

Volière 2:
- Izabeltortel 1.1
- Mozambiquesijs 2.2
- Oranje wever 3.3
- Blauwfazantje 2.2
- Steppeslurfhondje 1.1
- Pannenkoekschildpad

Afbeeldingen:
Afbeelding
Indeling volière

Afbeelding
Constructie van de volière



Dwergnijlpaardenperk
Blijft zoals het is.



Neushoornperk wordt; Somalische vlakte
Bestaand:
- Drie losse perken(totaal 1920m2) voor 3 Zwarte neushoorns (gaan het park verlaten of naar een ander perk toe) en stallen in de Dikhuidenvleugel.

Toevoegen:
- Somalische wilde ezel 1.4
- Fayoumi-kip 3.9
- Somalische zwartkopschaap 4.4
- Knobbelzwijn 1.1

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond



Penseelzwijn- en Bosbuffelperk
Blijft zoals het is



Kopje-volière wordt; Zuid-Afrikaanse volière
Veranderingen:
- De volière wordt vergroot en komt te staan tot aan de Congohal en de soorten wijzigen in Zuid-Afrikaanse soorten. Het huidige binnenverblijf wordt gesloopt en het nieuwe binnenverblijf wordt het huidige Stokstaartjesbinnenverblijf.

Bestaand:
- Stokstaartje (gaan naar de Kameroenhal)

- Kaapse grondeekhoorn (blijft)
- Geelkeelfrankolijn (gaan naar een andere volière)
- Groenhelmtoerako (gaan weg)
- Grote textorwever (blijft)

Toevoegen:
- Afrikaanse stekelstaart 1.1
- Livingstonestoerako 1.1
- Paradijskraanvogel 1.1
- Kaapse taling 1.1
- Zuidelijke witwangdwergooruil 1.1
- Perzikkopagapornis 3.3
- Amethistspreeuw 2.2



Nu gaan we de Congohal in


Okapihal wordt; Congohal
Veranderingen:
- Een aantal soorten wijzigen.

Grootte:
Binnen: 1130m2
Buiten: 2230m2
Totaal: 3360m2

Bestaand:
- Okapi
- Groenhelmtoerako
- Violette schildtoerako (gaan weg)
- Grijze bananeneter
- Purperglansspreeuw
- Driekleurglansspreeuw
- Noordelijke karmijnrode bijeneter
- Bruine muisvogel
- Sneeuwkaptapuit
- Kroonparelhoen
- Hop
- Boerenzwaluw (gaat naar de weidevogelvolière)
- Marmertaling (gaat naar een ander verblijf)
- Witwangboomeend

- Stokstaartje

Toevoegen:
- Noordelijke spoorwiekgans 1.1
- Witkuiftoerako 1.1
- Palmtortel 2.2
- Scharrelaar 1.1
- Amethistspreeuw 1.1
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Nu gaan we de voormalige Krokodillenrivier in met;


Krokodillenrivier wordt; Kameroenhal
Veranderingen:
- De soorten veranderen en er komt meer beplanting rondom de krokodillenverblijven

Grootte: 1250m2

Bestaand:
- Nijlkrokodil (gaan weg)
- Spitssnuit/Pantserkrokodil
- Sporenschildpad
- Kaapse klipdas
- Nijltilapia
- Mozambiquetilapia (gaan weg)
- Tijgervis
- Grijze bananeneter
- Purperglansspreeuw
- Driekleurige glansspreeuw
- Steppe slurfhond (Henri Martinhuis)
- Pannenkoekschildpad (Henri Martinhuis)
- Sudanese schildhagedis (Henri Martinhuis)
- Woestijnsprinkhaan

Nieuw bestand:
Losvliegend:
- Grijze bananeneter 1.1
- Witkuiftoerako 1.1
- Guineaduif 2.2
- Groene kakelaar 1.1
- Roodsnaveltok 1.1
- Groenstaartglansspreeuw 2.2
- Purperglansspreeuw 3.3
- Driekleurige glansspreeuw 2.2
- Roodbekwever 12.12
- Nijlroezet 4.4
- Palmvleerhond 3.3

Links:
- Gewoon stekelvarken 2.4
- Sporenschildpad
- Zebramangoeste 2.2

- Gewone klipdas 2.4

Rechts:
- Breedvoorhoofdkrokodil 1.1

- Spitssnuit/Pantserkrokodil 1.1
- Nijltilapia

Uitgang:
Alle losse verblijfjes worden samen één verblijf met:
- Senegalgalago 1.1
- Lady Ross toerako 1.1
- Blauwnekmuisvogel 2.2
- Witkruinlawaaimaker 1.1
- Napoleonwever 0.0.8
- Grasmuis 2.2

- Woestijnsprinkhaan

Nu komen we uit op de grote Savanne.



Giraffenperk
Blijft zoals het is, gaat misschien Noord-Afrikaanse struisvogels huisvesten.




Hyenaverblijf
Blijft zoals het is.



Servalverblijf
Blijft zoals het is.



Witkruinmangabeyverblijf
Kan ook een andere Afrikaanse apensoort worden.



Zebraperk
Bestaand:
- Perk met een enkele boom en stallen in een monumentaal gebouw.

Optie 1: Blijft Zebraperk (3250m2) met Chapmans zebra’s en Noord-Afrikaanse struisvogels.
Optie 2: Wordt samen met het Koedoeperk twee/drie verblijven op 5000m2 voor de Zwarte neushoorn en Knobbelzwijn. De Chapman’s zebra’s en de Grote koedoes zullen het park verlaten. De Noord-Afrikaanse struisvogels blijven.

Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond optie 2



Koedoeperk
Bestaand:
- Perk met aansluiting op het Giraffeperk en stallen in een monumentaal gebouw.

Optie 1: Blijft Koedoeperk (1260m2) met Grote koedoes, het perk is nog steeds gekoppeld met het giraffenperk.
Optie 2: Wordt samen met het Zebraperk twee/drie verblijven op 5000m2 voor de Zwarte neushoorn en Knobbelzwijn. De Chapman’s zebra’s en de Grote koedoes zullen het park verlaten.
Optie 3: Het Koedoeperk (1260m2) wordt afgesloten met rotsen van het Giraffenperk. Er komen Arabische oryxen, Sultankippen( en Dorcasgazellen).
Optie 4: Het Koedoeperk (1260m2) wordt afgesloten met rotsen van het Giraffenperk. Er komen Beisa’s en/of Adddaxen voor terug.


Afbeelding:
Afbeelding
Plattegrond optie 2

Afbeelding
Plattegrond optie 3 & 4



Gierenvolière en Henri Martinhuis wordt; Gorillaverblijf
Veranderingen:
- Het wordt een volièrevormig verblijf wordt ingericht met veel (kunst)bomen en rotsen. Verder komt er ook een waterpartij doorheen te stromen. Het Henri Martinhuis wordt het binnenverblijf voor de Gorilla’s.

Grootte: 3150m2

Bestaand:
- Afrikaanse maraboe (gaan naar de nieuwe volière)
- Witruggier (gaan naar de nieuwe volière)
- Witkopgier (gaan naar de Kenia volière)
- Rüppellsgier (gaan naar de nieuwe volière)
- Kapgier (gaan naar de nieuwe volière)
- Zwarte wouw (gaan weg)
- Secretarisvogel (gaan naar de nieuwe volière)
- Hamerkop (gaan naar de nieuwe volière)

Toevoegen:
- Westelijke laaglandgorilla (al aanwezig)
- Kaapse casarca 1.2
- Nijlgans 1.1
- Helmparelhoen 5.5 (al aanwezig)
- Halsbandparkiet 3.3
- Bonte boertje 2.2

Afbeelding:
Afbeelding



Bongoperk:
Toevoegen:
- Rode duiker



Mhorrgazelle perk
Blijft zoals het is.


Dit was het Masterplan voor Diergaarde Blijdorp. Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Hoe vinden jullie de combinaties? Te veel, te weinig, te druk, te gewaagd oid. Ik hoor het graag in ieder geval :)
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Wauw wat uitgebreid rick04! Ik ga er vanavond eens even voor zitten om het goed door te lezen en er wat dieper op in te gaan, maar tot nu toe ziet het er heel tof uit!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Knap, sowieso. Altijd zeer leuk om zo iets te lezen en af te toetsen aan je eigen ideeën.

Ik test ook eens in Paint. Heb je die foto's van google earth gehaald, en hoe doe je dat precies?

Bij een eerste snelle lezing (ik ga er later nog gedetailleerder door):
- geen tijgers, luipaarden en gorilla's meer in Blijdorp?
- veel vogels, altijd top :)
- korhoenders komen niet voor in de Donauvlakte/delt
- Gaur versus Banteng is voor mij altijd kiezen tussen de éclair en de tompoes
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
20 apr 2021, 16:59
Knap, sowieso. Altijd zeer leuk om zo iets te lezen en af te toetsen aan je eigen ideeën.

Ik test ook eens in Paint. Heb je die foto's van google earth gehaald, en hoe doe je dat precies?

Bij een eerste snelle lezing (ik ga er later nog gedetailleerder door):
- geen tijgers, luipaarden en gorilla's meer in Blijdorp?
- veel vogels, altijd top :)
- korhoenders komen niet voor in de Donauvlakte/delta
- Gaur versus Banteng is voor mij altijd kiezen tussen de éclair en de tompoes
Met een screenshot, dan bijsnijden in Paint, overtrekken en plaatsen op een wit vlak naast/onder de kaart en deze invullen.

- Op de Gorilla na klopt dat, de Gorilla's komen waar nu de Gieren zitten. Verder gaan de Kamelen en IJsberen ook weg evenals de Bantengs en Komodovaranen.
- Haha inderdaad, soms misschien iets te veel, maar dat is mijn eigen draai hieraan :D
- Daar ben ik me van bewust ja, ik wil ze graag in de tuin zien en deze volière leek mij er het beste voor geschikt, ze komen wel in Noord- Roemenië voor.
- Ik zie graag wat meer bijzondere soorten in de tuin, vandaar Gaur.
You can find me in the zoo :)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Wow, bedankt voor dit gewaagde plan! Zoals eerder al genoemd is er in dit plan aan vogels geen gebrek, maar vanwege de prachtige soorten die ertussen zitten, vind ik dat niet echt een probleem.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
20 apr 2021, 19:13
Wow, bedankt voor dit gewaagde plan! Zoals eerder al genoemd is er in dit plan aan vogels geen gebrek, maar vanwege de prachtige soorten die ertussen zitten, vind ik dat niet echt een probleem.
Bedankt :) Wat vinden jullie van de combinaties?
You can find me in the zoo :)

pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door pangolin3 »

Wauw, je transformeert Blijdorp even naar een klein broertje van Walsrode :D De plannen spreken mij over het algemeen ook wel aan, al zou ik zelf voor de Victoria serre een lichte voorkeur voor Nieuw-Guinea hebben. Een doorloop verblijf op de plek van de neushoornvogels met boomkangoeroes, mierenegels en kroonduiven. Verder een plek voor de paradijsvogels en nog wat extra vogels. Verder niet veel toe te voegen :p

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

pangolin3 schreef:
20 apr 2021, 20:07
Wauw, je transformeert Blijdorp even naar een klein broertje van Walsrode :D De plannen spreken mij over het algemeen ook wel aan, al zou ik zelf voor de Victoria serre een lichte voorkeur voor Nieuw-Guinea hebben. Een doorloop verblijf op de plek van de neushoornvogels met boomkangoeroes, mierenegels en kroonduiven. Verder een plek voor de paradijsvogels en nog wat extra vogels. Verder niet veel toe te voegen :p
Ik ben bang van wel ja, Avifauna is er straks niks meer bij :sssst:

Daar zat ik ook aan te denken ja, misschien dat ik dat ook nog een keer ga uitwerken aangezien ik de Papoeaanse soorten ook wel een beetje mis. Ik denk alleen niet dat een doorloopverblijf met Mierenegels en Boomkangaroes echt handig is voor de veiligheid van de dieren.. Bij Neushoornvogels hangt dat ook echt af per individu.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Rick, ik heb het even goed doorgelezen en echt in een woord: wauw! Wat een tof plan, ik dacht dat mijn Wildlands plan uitgebreid was, maar het kan dus nóg uitgebreider haha! Heel tof om de ideeën van een ander ook eens zo te lezen. Ik heb zelf ook wel eens plannen gemaakt voor Blijdorp en het is grappig om te zien wat voor ideeën er overeen komen en hoe sommige dingen totaal verschillen. Ik heb in elk geval weer veel inspiratie opgedaan, zowel voor Blijdorp als voor andere parken, en heb het met veel plezier gelezen!

Hieronder wat vragen/opmerkingen, zie het vooral niet als kritiek ofzo hoor, het zijn alleen dingen die ik mij afvraag of nou eenmaal anders zie.
- Zoals anderen ook al aangaven is duidelijk te merken dat je voorkeur ligt bij vogels, leuk om te zien hoe je overal waar kan probeert een volière tussen te drukken. Persoonlijk heb ik niet heel veel met vogels, al kan ik van goede volières wel genieten en je weet je volières wel zo samen te stellen dat ik denk dat het wel zo gevarieerd is dat het boeiend blijft. Echter zou ik er zelf niet voor kiezen om (onder andere) de poolvossen, manoels, panters en rendieren weg te doen en daar ook volières te bouwen, omdat er voor mij persoonlijk met het aantal nieuwe volières op plaatsen waar nu nog niets staat en uitbreidingen van volières zou het voor mij echt al meer dan genoeg zijn haha. Het overnetten van bestaande verblijven zoals bij de olifanten, pelikanen en wallaby's vind ik wel erg tof. Ook het nieuwe gorillaverblijf met vogels zou ik leuk vinden. Van specifieke soortcombinaties bij vogels weet ik te weinig af om daar echt diep op in te gaan.
- Ik vind het heel nice dat je er voor kiest om bepaalde huizen en volières echt toe te splitsen op bepaalde gebieden, zoals Amazonica naar Suriname en het Aziehuis naar de Filipijnen (en natuurlijk ook de verschillende volières niet te vergeten). Dit vind ik origineel en leuk, zeker ook omdat we dat in Nederland niet vaak zien. Het zou goed bij Blijdorp passen om dat wel te doen denk ik.
- Het valt me op dat je op verschillende plaatsen waar nu nog geen verblijf is ook nog verblijven wil gaan bouwen of verblijven helemaal tot waar mogelijk wil uitbreiden (zoals bij de poort van Azië en de Canada volière). Nu ben ik natuurlijk niet tegen grote verblijven en meer verblijven zijn (zolang ze ruim genoeg zijn) natuurlijk ook geen probleem. Maar ik denk persoonlijk wel dat ook de "lege" perkjes van waarde zijn voor een dierentuin. Ik denk dat als je letterlijk alles vol gaat bouwen het mogelijk wat claustrofobisch aan kan voelen voor een bezoeker als er continu overal om je heen verblijven zijn.
- Interessante keus om de ijsberen weg te doen, waarom kies je hier voor? Stellerszeeleeuwen zouden wel een geweldige vervanger zijn. Maar wil je die dan samen gaan houden met Noordelijke zeeberen en zeehonden of apart? Offer je alleen niet een heel waardevol stuk grond en publiekstrekker op voor (voor de standaard bezoeker) “dubbele” soorten? Is het niet interessanter om dan het hele gebied aan te pakken en dan bijvoorbeeld ook een verblijf voor een soort als elanden of muskusossen of wapiti hier te implementeren?
- De wolven terug laten keren achter bij de bizons zie ik helemaal zitten. Volgens mij is dit ooit ook een plan geweest van Blijdorp zelf, maar is het er nooit van gekomen.
- Een grote soort toevoegen a la Jaguars, poema’s of brilberen aan Zuid-Amerika lijkt me helemaal geen gek idee. Voor het oppervlakte lijken 2 brilberen met 4 boshonden, 6 kapucijnapen, 6 neusberen en 8 doodshoofdaapjes me misschien wel wat veel van het goede, al zou het wel een leuke combi zijn. En hoe stel je je de buitenverblijven voor je? Als open verblijven of kooien overdekt met gaas?
- Waarom kies je er voor om olifanten weg te doen en geen bul meer te houden ipv het verblijf uit te breiden? En wordt het binnenverblijf bij de olifanten op deze manier niet juist kleiner? Terwijl het nu al aan de kleine kant is.
- Originele manier om de Indische neushoorns te behouden, zo had ik daar nog nooit over nagedacht. En de combi met hoelmannen maakt het alleen maar beter.
- Leuk de verandering Azië huis, dat is ook wel aan vernieuwing toe.
- Rivierahal: top!
- De terugkeer van deweide vogelvolière is erg leuk, oude was erg geslaagd en ik vind het jammer dat die verdwenen is.
- Qua totaal beeld voor de hele dierentuin zou ik er voor kiezen om de Oewanja Lodge en de speeltuin te behouden, omdat ik nergens een nieuwe speeltuin zie terug komen en ik denk dat die wel essentieel is voor een dierentuin (ook al heb ik er zelf niets mee). Maar plannen voor neushoornvolière zijn echt heel tof en die zou ik ook graag zien. Ik zie de zwarte neushoorns graag behouden blijven en op deze manier is het heel tof.

Nogmaals chapeau rick! Erg leuk :D

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Bedankt voor de feedback :)
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Zoals anderen ook al aangaven is duidelijk te merken dat je voorkeur ligt bij vogels, leuk om te zien hoe je overal waar kan probeert een volière tussen te drukken. Persoonlijk heb ik niet heel veel met vogels, al kan ik van goede volières wel genieten en je weet je volières wel zo samen te stellen dat ik denk dat het wel zo gevarieerd is dat het boeiend blijft. Echter zou ik er zelf niet voor kiezen om (onder andere) de poolvossen, manoels, panters en rendieren weg te doen en daar ook volières te bouwen, omdat er voor mij persoonlijk met het aantal nieuwe volières op plaatsen waar nu nog niets staat en uitbreidingen van volières zou het voor mij echt al meer dan genoeg zijn haha. Het overnetten van bestaande verblijven zoals bij de olifanten, pelikanen en wallaby's vind ik wel erg tof. Ook het nieuwe gorillaverblijf met vogels zou ik leuk vinden. Van specifieke soortcombinaties bij vogels weet ik te weinig af om daar echt diep op in te gaan.
Haha, daar ben ik ook wel bang voor ja en als je niet van vogels houdt dan snap ik het ook ja. De redenen dat ik sommige dieren heb weggedaan is;
- Poolvossen > zitten al op veel plaatsen en hebben nu een mooie volière tot hun beschikking zodat er nu niet optimaal gebruik wordt gemaakt van het verblijf.
- Manoels > vond ik zelf ook een lastige om te kiezen, ik vind het persoonlijk meer een soort voor een klein tuintje als bijvoorbeeld Faunapark Flakkee + dat ik niet zo heel erg veel heb met katten.
- Amoerpanters > dat verblijf vindt ik gewoon te klein voor Panters, zeker als je sommige andere parken ziet en aangezien er geen plek was voor een groot verblijf ergens anders heb ik deze beslissing genomen.
- Rendieren > een nogal 'standaard' soort, en ik wilde meer Europa in de tuin krijgen, en dat was daar de beste plek voor andere volières.
- Kamelen > als je moet kiezen tussen Kamelen en Indische neushoorns dan is dit logisch.
- Javaanse bantengs > Gaurs passen beter bij dit gebied en hebben meer holders nodig.
- Sumatraanse tijgers > zelfde verhaal als de Amoerpanters.
- IJsberen > kom ik zo nog op terug.
- Ringstaartmaki's > worden ingeruild voor zoo-zeldzamere soorten.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Ik vind het heel nice dat je er voor kiest om bepaalde huizen en volières echt toe te splitsen op bepaalde gebieden, zoals Amazonica naar Suriname en het Aziehuis naar de Filipijnen (en natuurlijk ook de verschillende volières niet te vergeten). Dit vind ik origineel en leuk, zeker ook omdat we dat in Nederland niet vaak zien. Het zou goed bij Blijdorp passen om dat wel te doen denk ik.
Ja inderdaad, zo dacht ik er ook over. En dan gelijk een educatief verhaaldje erbij over dat land.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Het valt me op dat je op verschillende plaatsen waar nu nog geen verblijf is ook nog verblijven wil gaan bouwen of verblijven helemaal tot waar mogelijk wil uitbreiden (zoals bij de poort van Azië en de Canada volière). Nu ben ik natuurlijk niet tegen grote verblijven en meer verblijven zijn (zolang ze ruim genoeg zijn) natuurlijk ook geen probleem. Maar ik denk persoonlijk wel dat ook de "lege" perkjes van waarde zijn voor een dierentuin. Ik denk dat als je letterlijk alles vol gaat bouwen het mogelijk wat claustrofobisch aan kan voelen voor een bezoeker als er continu overal om je heen verblijven zijn.
Dat kan ik me voorstellen ja, je zal met zo'n park heel anders lopen. Alleen vind ik sommige stukjes soms wat leeg en 'saai' overkomen. Daarom zet ik daar dan vaak een volière neer. Maar het zal veel drukker overkomen ja, dan zal ook de omgeving rondom zo'n volière goed aangepakt moeten worden zodat de volières een beetje wegvallen.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Interessante keus om de ijsberen weg te doen, waarom kies je hier voor? Stellerszeeleeuwen zouden wel een geweldige vervanger zijn. Maar wil je die dan samen gaan houden met Noordelijke zeeberen en zeehonden of apart? Offer je alleen niet een heel waardevol stuk grond en publiekstrekker op voor (voor de standaard bezoeker) “dubbele” soorten? Is het niet interessanter om dan het hele gebied aan te pakken en dan bijvoorbeeld ook een verblijf voor een soort als elanden of muskusossen of wapiti hier te implementeren?
Hier heb ik veel over nagedacht ja. Maar ik heb het IJsberenverblijf in Blijdorp altijd al een beetje een pijnpunt gevonden, er is nauwelijks schaduw, de dieren kunnen zich nooit even terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben. Persoonlijk vind ik ook dat IJsberen niet meer in zulke 'warme' landen moeten worden gehouden. Ik zie ze persoonlijk liever in Scandinavische-, Zwitserse-, Oostenrijkse- en Engels parken verschijnen. Verder ken ik een aantal mensen die juist vanwege de zogenaamde IJsberen-in-dierentuinen-zijn-zielig-theorie niet Diergaarde Blijdorp bezoeken ondanks dat ze de rest wel oké vinden.

De Zeehonden/beren zouden apart komen de leven, in ieder geval de Gewone zeehonden in dat kleinere gedeelte en een van die andere soort in het grotere verblijf. Dat was het enige waar ik zo snel even op kwam. Elanden en Wapiti's vind ik niet echt Arctisch (terwijl ik dat kleine gedeelte wel Arctisch wil houden) en als er Muskusossen zouden komen vindt ik dat oneerlijk tegenover GaiaZoo terwijl ik het wel met ze eens ben over de huishouding van Muskusossen.

Maar als iemand anders een goed Arctisch idee heeft hierover zou ik dat zeker willen uitwerken.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- De wolven terug laten keren achter bij de bizons zie ik helemaal zitten. Volgens mij is dit ooit ook een plan geweest van Blijdorp zelf, maar is het er nooit van gekomen.
Vandaar ik ze daar ook heb ingetekend. Misschien dat het er toch wel gaat komen aangezien de VVV weg gaat/is..
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Zoals anderen ook al aangaven is duidelijk te merken dat je voorkeur ligt bij vogels, leuk om te zien hoe je overal waar kan probeert een volière tussen te drukken. Persoonlijk heb ik niet heel veel met vogels, al kan ik van goede volières wel genieten en je weet je volières wel zo samen te stellen dat ik denk dat het wel zo gevarieerd is dat het boeiend blijft. Echter zou ik er zelf niet voor kiezen om (onder andere) de poolvossen, manoels, panters en rendieren weg te doen en daar ook volières te bouwen, omdat er voor mij persoonlijk met het aantal nieuwe volières op plaatsen waar nu nog niets staat en uitbreidingen van volières zou het voor mij echt al meer dan genoeg zijn haha. Het overnetten van bestaande verblijven zoals bij de olifanten, pelikanen en wallaby's vind ik wel erg tof. Ook het nieuwe gorillaverblijf met vogels zou ik leuk vinden. Van specifieke soortcombinaties bij vogels weet ik te weinig af om daar echt diep op in te gaan.
Haha, daar ben ik ook wel bang voor ja en als je niet van vogels houdt dan snap ik het ook ja. De redenen dat ik sommige dieren heb weggedaan is;
- Poolvossen > zitten al op veel plaatsen en hebben nu een mooie volière tot hun beschikking zodat er nu niet optimaal gebruik wordt gemaakt van het verblijf.
- Manoels > vond ik zelf ook een lastige om te kiezen, ik vind het persoonlijk meer een soort voor een klein tuintje als bijvoorbeeld Faunapark Flakkee + dat ik niet zo heel erg veel heb met katten.
- Amoerpanters > dat verblijf vindt ik gewoon te klein voor Panters, zeker als je sommige andere parken ziet en aangezien er geen plek was voor een groot verblijf ergens anders heb ik deze beslissing genomen.
- Rendieren > een nogal 'standaard' soort, en ik wilde meer Europa in de tuin krijgen, en dat was daar de beste plek voor andere volières.
- Kamelen > als je moet kiezen tussen Kamelen en Indische neushoorns dan is dit logisch.
- Javaanse bantengs > Gaurs passen beter bij dit gebied en hebben meer holders nodig.
- Sumatraanse tijgers > zelfde verhaal als de Amoerpanters.
- IJsberen > kom ik zo nog op terug.
- Ringstaartmaki's > worden ingeruild voor zoo-zeldzamere soorten.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Ik vind het heel nice dat je er voor kiest om bepaalde huizen en volières echt toe te splitsen op bepaalde gebieden, zoals Amazonica naar Suriname en het Aziehuis naar de Filipijnen (en natuurlijk ook de verschillende volières niet te vergeten). Dit vind ik origineel en leuk, zeker ook omdat we dat in Nederland niet vaak zien. Het zou goed bij Blijdorp passen om dat wel te doen denk ik.
Ja inderdaad, zo dacht ik er ook over. En dan gelijk een educatief verhaaldje erbij over dat land.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Het valt me op dat je op verschillende plaatsen waar nu nog geen verblijf is ook nog verblijven wil gaan bouwen of verblijven helemaal tot waar mogelijk wil uitbreiden (zoals bij de poort van Azië en de Canada volière). Nu ben ik natuurlijk niet tegen grote verblijven en meer verblijven zijn (zolang ze ruim genoeg zijn) natuurlijk ook geen probleem. Maar ik denk persoonlijk wel dat ook de "lege" perkjes van waarde zijn voor een dierentuin. Ik denk dat als je letterlijk alles vol gaat bouwen het mogelijk wat claustrofobisch aan kan voelen voor een bezoeker als er continu overal om je heen verblijven zijn.
Dat kan ik me voorstellen ja, je zal met zo'n park heel anders lopen. Alleen vind ik sommige stukjes soms wat leeg en 'saai' overkomen. Daarom zet ik daar dan vaak een volière neer. Maar het zal veel drukker overkomen ja, dan zal ook de omgeving rondom zo'n volière goed aangepakt moeten worden zodat de volières een beetje wegvallen.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Interessante keus om de ijsberen weg te doen, waarom kies je hier voor? Stellerszeeleeuwen zouden wel een geweldige vervanger zijn. Maar wil je die dan samen gaan houden met Noordelijke zeeberen en zeehonden of apart? Offer je alleen niet een heel waardevol stuk grond en publiekstrekker op voor (voor de standaard bezoeker) “dubbele” soorten? Is het niet interessanter om dan het hele gebied aan te pakken en dan bijvoorbeeld ook een verblijf voor een soort als elanden of muskusossen of wapiti hier te implementeren?
Hier heb ik veel over nagedacht ja. Maar ik heb het IJsberenverblijf in Blijdorp altijd al een beetje een pijnpunt gevonden, er is nauwelijks schaduw, de dieren kunnen zich nooit even terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben. Persoonlijk vind ik ook dat IJsberen niet meer in zulke 'warme' landen moeten worden gehouden. Ik zie ze persoonlijk liever in Scandinavische-, Zwitserse-, Oostenrijkse- en Engels parken verschijnen. Verder ken ik een aantal mensen die juist vanwege de zogenaamde IJsberen-in-dierentuinen-zijn-zielig-theorie niet Diergaarde Blijdorp bezoeken ondanks dat ze de rest wel oké vinden.

De Zeehonden/beren zouden apart komen de leven, in ieder geval de Gewone zeehonden in dat kleinere gedeelte en een van die andere soort in het grotere verblijf. Dat was het enige waar ik zo snel even op kwam. Elanden en Wapiti's vind ik niet echt Arctisch (terwijl ik dat kleine gedeelte wel Arctisch wil houden) en als er Muskusossen zouden komen vindt ik dat oneerlijk tegenover GaiaZoo terwijl ik het wel met ze eens ben over de huishouding van Muskusossen.

Maar als iemand anders een goed Arctisch idee heeft hierover zou ik dat zeker willen uitwerken.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- De wolven terug laten keren achter bij de bizons zie ik helemaal zitten. Volgens mij is dit ooit ook een plan geweest van Blijdorp zelf, maar is het er nooit van gekomen.
Vandaar ik ze daar ook heb ingetekend. Misschien dat het er toch wel gaat komen aangezien de VVV weg gaat/is..
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Een grote soort toevoegen a la Jaguars, poema’s of brilberen aan Zuid-Amerika lijkt me helemaal geen gek idee. Voor het oppervlakte lijken 2 brilberen met 4 boshonden, 6 kapucijnapen, 6 neusberen en 8 doodshoofdaapjes me misschien wel wat veel van het goede, al zou het wel een leuke combi zijn. En hoe stel je je de buitenverblijven voor je? Als open verblijven of kooien overdekt met gaas?
Oké, dan ga ik er denk ik voor zonder Kapucijnapen. Al ga ik vooral voor de Jaguars of Poema's.

Beide verblijven worden overnet om zo zoveelmogelijk ruimte te besparen (scheelt weer een gracht). Verder kunnen er dan ook klimplanten overheen groeien waardoor je een wat donker jungle-gevoel krijgt.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Waarom kies je er voor om olifanten weg te doen en geen bul meer te houden ipv het verblijf uit te breiden? En wordt het binnenverblijf bij de olifanten op deze manier niet juist kleiner? Terwijl het nu al aan de kleine kant is.
De Olifanten blijven gewoon hoor, en het verblijf wordt ook uitgebreid. Het verblijf wordt uitgebreid tot aan het asfalten pad waardoor de sluippaadjes eromheen verdwijnen maar het olifantenverblijf wel wordt vergroot. Het bullenverblijf binnen is nu 70m2 en het koeienverblijf binnen is nu 530m2 (ter vergelijking met Planckendael binnen; bul: 53m2 (betonstal) en 51m2 (zandstal), koeien: 750m2 (zandstal) en 205m2 (rubberstal). Ik ga er vanuit dat straks de olifanten Trong Nhi en Nhi Linh er niet meer zijn en dat Irma overleden is waardoor er 0.2 + jongen overblijft naast de bul. Dan lijkt het oppervlak mij toch wel beter voor de olifanten?
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Originele manier om de Indische neushoorns te behouden, zo had ik daar nog nooit over nagedacht. En de combi met hoelmannen maakt het alleen maar beter.
Dat komt door mijn liefde voor (met name Indische)neushoorns. Ik heb het altijd al erg krap gevonden hoe de dikhuiden in Blijdorp gehuisvest zitten en de Kamelen zo ruim, vandaar de Kamelen ook verdwijnen. Nu kan er ook gelijk een stier worden gehouden bij de koe, scheelt weer een hoop verhuizingen.
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Leuk de verandering Azië huis, dat is ook wel aan vernieuwing toe.
Inderdaad, ze heeft haar charme verloren, en zo wordt de Filipijnen gelijk mooi gepresenteerd in de tuin.

[/quote]
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- De terugkeer van de weidevogelvolière is erg leuk, oude was erg geslaagd en ik vind het jammer dat die verdwenen is.
Dat vind iedere Blijdorp-liefhebber ja. Maar eerlijk vind ik de nieuwe Okapi-volière ook erg geslaagd, vandaar ik liever een nieuwe volière realiseer.

[/quote]
Joost schreef:
20 apr 2021, 22:09
- Qua totaal beeld voor de hele dierentuin zou ik er voor kiezen om de Oewanja Lodge en de speeltuin te behouden, omdat ik nergens een nieuwe speeltuin zie terug komen en ik denk dat die wel essentieel is voor een dierentuin (ook al heb ik er zelf niets mee). Maar plannen voor neushoornvolière zijn echt heel tof en die zou ik ook graag zien. Ik zie de zwarte neushoorns graag behouden blijven en op deze manier is het heel tof.
Dat is ook mijn eerste gedachte, alleen zou ik het ook zó zonde vinden om de Zwarte neushoorns (toch wel een icoon voor Blijdorp) te moeten laten verdwijnen, al heb ik dat liever dan dat waar ze nu zitten.

Dank :)
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Haha, daar ben ik ook wel bang voor ja en als je niet van vogels houdt dan snap ik het ook ja. De redenen dat ik sommige dieren heb weggedaan is;
- Poolvossen > zitten al op veel plaatsen en hebben nu een mooie volière tot hun beschikking zodat er nu niet optimaal gebruik wordt gemaakt van het verblijf.
- Manoels > vond ik zelf ook een lastige om te kiezen, ik vind het persoonlijk meer een soort voor een klein tuintje als bijvoorbeeld Faunapark Flakkee + dat ik niet zo heel erg veel heb met katten.
- Amoerpanters > dat verblijf vindt ik gewoon te klein voor Panters, zeker als je sommige andere parken ziet en aangezien er geen plek was voor een groot verblijf ergens anders heb ik deze beslissing genomen.
- Rendieren > een nogal 'standaard' soort, en ik wilde meer Europa in de tuin krijgen, en dat was daar de beste plek voor andere volières.
- Kamelen > als je moet kiezen tussen Kamelen en Indische neushoorns dan is dit logisch.
- Javaanse bantengs > Gaurs passen beter bij dit gebied en hebben meer holders nodig.
- Sumatraanse tijgers > zelfde verhaal als de Amoerpanters.
- IJsberen > kom ik zo nog op terug.
- Ringstaartmaki's > worden ingeruild voor zoo-zeldzamere soorten.
Duidelijk, zeker je redenatie bij de ringstaartmaki's, tijgers en kamelen kan ik goed volgen, die besluiten zou ik zelf ook genomen hebben. Bij de poolvossen is het jammer dat de combi met vogels niet lukte, nu zitten ze inderdaad wel wat gek in die volière, toch zou ik ze persoonlijk voor de afwisseling wel behouden. Manoels vind ik juist weer wel bij Blijdorp passen haha, grappig hoe dat per persoon kan verschillen. Voor de panters vind in het in Blijdorp altijd wat lastig inschatten hoe groot het verblijf nou precies is, maar als het echt te klein is kan ik je volgen. Al zou ik er dan zelf misschien naar kijken om het panterverblijf uit te breiden, want als ook de tijgers weg gaan verlaten 2 grote katachtigen Blijdorp terwijl katachtigen altijd wel goed vertegenwoordigd waren in het park (nu is dat geen reden om ze kosten wat het kost te behouden, maar ik vind dat het altijd wel leuk als dat soort historische zaken nog zichtbaar zijn). De bosrendieren en bantengs hebben minder houders dan je in eerste instantie zou denken, en om eerlijk te zijn maakt het voor mij niet uit of ze bantengs of gaurs houden dat vind ik beide prima.
rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Dat kan ik me voorstellen ja, je zal met zo'n park heel anders lopen. Alleen vind ik sommige stukjes soms wat leeg en 'saai' overkomen. Daarom zet ik daar dan vaak een volière neer. Maar het zal veel drukker overkomen ja, dan zal ook de omgeving rondom zo'n volière goed aangepakt moeten worden zodat de volières een beetje wegvallen.
Ah ja als je de volières ook wat wil laten wegvallen heb je dat probleem denk ik al een stuk minder.
rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Hier heb ik veel over nagedacht ja. Maar ik heb het IJsberenverblijf in Blijdorp altijd al een beetje een pijnpunt gevonden, er is nauwelijks schaduw, de dieren kunnen zich nooit even terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben. Persoonlijk vind ik ook dat IJsberen niet meer in zulke 'warme' landen moeten worden gehouden. Ik zie ze persoonlijk liever in Scandinavische-, Zwitserse-, Oostenrijkse- en Engels parken verschijnen. Verder ken ik een aantal mensen die juist vanwege de zogenaamde IJsberen-in-dierentuinen-zijn-zielig-theorie niet Diergaarde Blijdorp bezoeken ondanks dat ze de rest wel oké vinden.

De Zeehonden/beren zouden apart komen de leven, in ieder geval de Gewone zeehonden in dat kleinere gedeelte en een van die andere soort in het grotere verblijf. Dat was het enige waar ik zo snel even op kwam. Elanden en Wapiti's vind ik niet echt Arctisch (terwijl ik dat kleine gedeelte wel Arctisch wil houden) en als er Muskusossen zouden komen vindt ik dat oneerlijk tegenover GaiaZoo terwijl ik het wel met ze eens ben over de huishouding van Muskusossen.

Maar als iemand anders een goed Arctisch idee heeft hierover zou ik dat zeker willen uitwerken.
Aah ja zo. Zonder hier een hele discussie te willen starten denk ik persoonlijk dat ijsberen prima gehouden kunnen worden in het Nederlandse klimaat, maar daar mag iedereen anders over denken. Ik ben het overigens met je eens dat het verblijf in Blijdorp wel veel interessanter gemaakt kan worden dan het op dit moment is en zou dat ook graag zien gebeuren.

Ik had in de soorten die ik noemde geen rekening gehouden met Arctisch of niet aangezien blijdorp zelf het ijsberen verblijf onder 'Noord-Amerika' laat vallen, dus ik keek daar naar haha. Overigens vind ik dat het echt niet "oneerlijk" zou zijn tegenover GaiaZoo als een ander Nederlands park muskusossen zou gaan houden, Gaia heeft zelf de beslissing genomen ze weg te doen dat is niet van hoger hand opgelegd ofzo. Daarnaast zijn er volgens mij ook tuinen met een soortgelijk klimaat waar muskusossen het echt prima doen.
rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Vandaar ik ze daar ook heb ingetekend. Misschien dat het er toch wel gaat komen aangezien de VVV weg gaat/is..
Dat zou leuk zijn, maar gezien de huidige financiële situatie van Blijdorp ga ik daar niet vanuit...
rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Dat vind iedere Blijdorp-liefhebber ja. Maar eerlijk vind ik de nieuwe Okapi-volière ook erg geslaagd, vandaar ik liever een nieuwe volière realiseer.
Zeker, de Okapi volière is ook zeer geslaagd. Alleen doordat er al veel meer volières zijn in dierentuinen met een oerwoud thema voelt het toch minder uniek dan de weidevogelvolière was, omdat ik zoiets nog niet eerder was tegengekomen.
rick04 schreef:
21 apr 2021, 07:12
Dat is ook mijn eerste gedachte, alleen zou ik het ook zó zonde vinden om de Zwarte neushoorns (toch wel een icoon voor Blijdorp) te moeten laten verdwijnen, al heb ik dat liever dan dat waar ze nu zitten.
Helemaal mee eens. Ik zou de neushoorns graag behouden zien, maar niet in het huidige verblijf.

Plaats reactie