(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mooi plan! Zitten erg leuke ideeën tussen. Ik zal er later (misschien vandaag) wat uitgebreider op in gaan, maar dan moet ik het nog even goed lezen en bekijken. Ik heb er nu even vluchtig doorheen gelezen.

Nu kriebelt het ook om mijn ideeën voor AquaZoo uit te werken. ;)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Echt geweldige plannen Joost! Als deze plannen ooit werkelijkheid zouden kunnen of een deel daarvan zou ik dat echt super vinden voor Wildlands. Ik denk dat sommige plannen best wel eens realistisch kunnen worden.

Heb je deze plannen ook aan Wildlands doorgegeven? :sssst: :sssst:

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Zoozot schreef:
01 feb 2021, 00:27
Het moet een huzarenstuk geweest zijn om dit volledige plan uit te schrijven, maar het resultaat mag er zijn Joost! Er zitten heel wat fantastische ideeën tussen. :bravo:
Patrick schreef:
01 feb 2021, 07:47
Heel tof! Dat is even mijn eerste snelle reactie. Ik zal er later nog eens uitgebreider op in gaan..
Dank jullie wel!
JvG schreef:
01 feb 2021, 09:01
Wat een goed plan Joost. Duidelijk en goed uitgedacht. Mocht Wildlands het geld hebben dan had dit plan mijn voorkeur, realistisch en waardeverhogend.
Misschien zou ik enkel kijken of de wilde honden ergens anders een verblijf kunnen krijgen, je hebt nu namelijk de roofdieren van Serenga wel erg gecentraliseerd.
Klopt, ik heb daar ook nog wel naar gekeken maar aan de andere kant van de savanne gaf ik liever de voorkeur aan een extra savanne met buffels. Het is misschien wel mogelijk om de wilde honden en de gieren volière om te wisselen. In het meest ideale geval zou ik ze misschien wel op de plaats van de achtbaan doen, zodat je een half rondje savanne loopt voordat je weer een roofdieren soort tegen komt. Alleen zie ik de achtbaan voorlopig echt nog niet verdwijnen (helaas).
JvG schreef:
01 feb 2021, 09:01
Zou er in jouw ogen iets mogelijk zijn tussen de Rimbulakas en de otters? Dat gedeelte vind ik altijd zo rustig. Ik heb meerdere keren daar gelopen terwijl de olifanten binnen zijn en dan is het wel een anticlimax van Rimbula, of is de route omdraaien ook een optie??
De route omdraaien is zeker een optie, in corona vrije tijden ben je sowieso helemaal vrij om zelf te kiezen welke kant je langs loopt. Tussen de kas en de otter zou ik ook wel graag iets zien verschijnen, het enige lastige is dat de ruimte beperkt is omdat Serenga hier vlak achter ligt. Daarnaast loopt het groen tussen het bezoekerspad en Serenga best wel stijl op om de damwanden tussen de gebieden te verbergen en dat het bezoekerspad vanaf de olifantenbrug tot aan het pleintje met het kraampje afloopt maakt het ook niet makkelijk om hier iets toe te voegen denk ik. De meest realistische plek om hier iets toe te voegen is denk ik het pleintje met het kraampje "onderaan" bij de olifanten, als het koppensnellerspad hier zou verdwijnen zou je daar in het groen wel een leuk verblijfje kunnen maken voor een kleine diersoort a la rode panda's. Ik heb overigens ook na zitten denken om aan deze kant een zelfde soort doorloop gebiedje te maken met loslopende aapjes als bij de doodshoofdaapjes, enige probleem is dat de dieren hier dan waarschijnlijk redelijk snel ook in Serenga rond banjeren en toen de parelhoenders vanuit Serenga continu in Jungola liepen waren ze daar ook niet blij mee.
rick04 schreef:
01 feb 2021, 10:20
Gaaf gedaan Joost! Ook een leuke soorten combinatie!

Maraboes zullen als ze de kans krijgen gerust jonge eenden pakken, daarom lijkt me een zoozeldzame soort als de mellerseend mij daar niet echt handig.

Maar verder mooie combinaties en verblijven! Echt heel erg gaaf gedaan!
Dankjewel! Zou het mogelijk zijn om een singlesex groep van de eenden te houden? Dan heb je dat probleem niet, al weet ik niet of deze soort een overschot heeft of niet.
MennoPebesma schreef:
01 feb 2021, 10:27
Mooi plan! Zitten erg leuke ideeën tussen. Ik zal er later (misschien vandaag) wat uitgebreider op in gaan, maar dan moet ik het nog even goed lezen en bekijken. Ik heb er nu even vluchtig doorheen gelezen.

Nu kriebelt het ook om mijn ideeën voor AquaZoo uit te werken. ;)
Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor AquaZoo!
Dustin1999 schreef:
01 feb 2021, 11:17
Echt geweldige plannen Joost! Als deze plannen ooit werkelijkheid zouden kunnen of een deel daarvan zou ik dat echt super vinden voor Wildlands. Ik denk dat sommige plannen best wel eens realistisch kunnen worden.

Heb je deze plannen ook aan Wildlands doorgegeven? :sssst: :sssst:
Haha nee heb ik niet doorgegeven, ik denk dat ze er sowieso zelf wel hun eigen ideeën over hebben en vraag me af of ze hierop zitten te wachten. En laat ik zo zeggen, ik heb regelmatig geprobeerd om in contact te komen om mijn ideeën qua marketing en communicatie (want daar heb ik daadwerkelijk voor doorgeleerd) met ze te delen, maar dan moet het wel van twee kanten komen. Anders houdt het een keer op ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
01 feb 2021, 11:41
rick04 schreef:
01 feb 2021, 10:20
Gaaf gedaan Joost! Ook een leuke soorten combinatie!

Maraboes zullen als ze de kans krijgen gerust jonge eenden pakken, daarom lijkt me een zoozeldzame soort als de mellerseend mij daar niet echt handig.

Maar verder mooie combinaties en verblijven! Echt heel erg gaaf gedaan!
Dankjewel! Zou het mogelijk zijn om een singlesex groep van de eenden te houden? Dan heb je dat probleem niet, al weet ik niet of deze soort een overschot heeft of niet.
Ik denk het niet en anders zou het ook niet wenselijk zijn aangezien er niet zo heel erg veel holders zijn en kweek toch wel belangrijk is. Misschien kunnen ze wel in die wevervogelvoliére als daar water is ingetekend.. Zo hebben ze in GaiaZoo bijvoorbeeld ook Knobbeleenden bij de Wevervogels zitten.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
01 feb 2021, 12:06
Ik denk het niet en anders zou het ook niet wenselijk zijn aangezien er niet zo heel erg veel holders zijn en kweek toch wel belangrijk is. Misschien kunnen ze wel in die wevervogelvoliére als daar water is ingetekend.. Zo hebben ze in GaiaZoo bijvoorbeeld ook Knobbeleenden bij de Wevervogels zitten.
Ik heb daar geen water ingetekend, maar het zou wel kunnen denk ik. Die volière zou wel kleiner zijn dan die in GaiaZoo overigens.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Hierbij dan mijn uitgebreidere reactie op het ‘Masterplan’. Vat het niet op als kritiek, het is gewoon mijn mening en ideeën die misschien wat anders zijn.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Volgens mij is dit een hele goede oplossing voor het kompasplein. Je houd genoeg ruimte op het plein over denk ik. Ik ben alleen een beetje bang dat de hele gethematiseerde voorzijde van de vlindertempel wat wegvalt van het kompasplein, en je niet meer de grote ingang hebt van alle drie de werelden. Tenzij je natuurlijk de ingang van het apengebied ook groots maakt. Het gebied voor de apen lijkt op jouw plattegrond mooi groen en ook de soorten zijn leuk en passen goed bij elkaar denk ik. Zeker een mooie aanvulling voor het park.

Eetkraampjes zijn er genoeg op het plein, en je hebt ook altijd nog het restaurant. Een fotopunt kun je ook ergens anders op het plein regelen. De keuze om het kompas weg te halen vind ik dan ook een goede keus. Het kompas in de bestrating vind ik daarbij een goede oplossing om de naam van het plein nog steeds eer aan te doen.
Veel speeltuinen/speeltoestellen was ik ook nooit zo voor. Totdat ik een keer met mijn destijds 4-jarige achterneefje naar de dierentuin ben geweest. Kinderen kunnen zich echt niet zo’n hele dag vermaken zonder een speeltuin, alleen het park door lopen en wat dieren kijken is niet genoeg. Het is dan inderdaad een verstandige keuze om speeltuinen te plaatsen in de buurt van de restaurants, dan wordt er inderdaad meestal ook wel wat gegeten of gedronken. Dus ik accepteer de speeltuinen in dierentuinen nu wel.

Het plein is inderdaad redelijk kaal dus wat meer groen kan zeker geen kwaad.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
In het Wildlands nieuwstopic had ik aangegeven dat ik die stalen damwanden wel bij de sfeer van Nortica vond passen. Maar dit vind ik nog leuker staan! Zo krijg je inderdaad echt het gevoel dat je door zo’n noordelijk dorpje wandelt, waarbij dan ook nog een onderzoeksstation staat.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Volière zagerij
De volière bij aan de houtzagerij wordt gewoon gebouwd zoals die ook gepland was. Qua invulling heb ik besloten om te starten met 17 verschillende vogelsoorten die voorkomen in noordelijke gebieden, dus niet perse alleen maar soorten die in Noord-Amerika voorkomen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet een geweldige kennis heb van vogels dus ik weet niet of alles goed samen zou kunnen, ik heb vooral gekeken naar soorten die genoemd werden tijdens een discussie in het Wildlands topic en die andere parken houden. De volgende 6 soorten zijn al in het park aanwezig en zullen er daarom ook gewoon in komen:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Buffelkopeend (Bucephala albeola)
- Carolina-eend (Aix sponsa)
- Kuifzaagbek (Lophodytes cucullatus)
- Kleine Canadese gans (Branta hutchinsii)
- Sneeuwgans (Anser caerulescens)
- Wilde kalkoen (Meleagris gallopavo)
De volgende soorten zouden daar dan bij worden gevoegd:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Siberische witte kraanvogel (Leucogeranus leucogeranus), ernstig bedreigde diersoort en wordt maar op 17 andere plekken in Europa gehouden, in de Benelux enkel in Pairi Daiza (weet daarom niet hoe haalbaar ze zijn overigens). Dit wordt meteen ook de grootste soort in de volière.
- Trompetzwaan (Cygnus buccinator), kleine verwijzing naar het oude park waar ze in de Zuid-Amerikaanse vogeltuin zaten.
- Krakeend (Mareca strepera), maar 1 andere houder in Nederland (Mondo Verde).
- Amerikaanse smient (Mareca americana) , maar 1 andere houder in Nederland (Ouwehands).
- Pijlstaart (Anas acuta)
- Goudfazant (Chrysolophus pictus), helemaal niet uniek maar wel wat kleur in de volière en leuk voor de dagjesbezoeker.
- Korhoen (Lyrurus tetrix)
- Scholekster (Haematopus ostralegus)
- Aziatische blauwe ekster (Cyanopica cyanus), maar 1 andere houder in Nederland (Blijdorp).
- Kievit (Vanellus vanellus)
- Scharrelaar (Coracias garrulus)
De voliere in Nortica vond ik vanaf het begin al een leuk project. De omgeving leent zich er goed voor en behalve de uilen waren daar verder geen vogels te zien. Volgens mij is dat een mooie mix van soorten die je er in wilt plaatsen. Er zijn vogels voor elk deel van de volière, de een zal veel in het water zijn terwijl de andere juist meer in het bosgedeelte zal omhangen. De trompetzwanen vind ik persoonlijk een leuke soort. Ze zien er mooi uit en het geluid is ook nog eens erg leuk. Jammer dat AquaZoo ze maar zo kort heeft gehad.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Nortica Aquarium
Is al af, dus wordt gewoon zo geopend zoals het nu is.
En dat is volgens mij, van wat ik op de foto’s heb gezien, ook gewoon een mooi aquarium.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Mooie oplossing voor het inderdaad wat kale stuk. Past ook perfect bij het verhaal van Nortica.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Het volgende gebied wat ik zal behandelen in Serenga. Dit gebied zal ook de grootste upgrade gaan krijgen van allemaal, omdat ik persoonlijk denk dat het hier ook het hardste nodig is. Een van de dingen die ik aan wil pakken zijn de kijkpunten van de savanne, op dit moment is het namelijk zo dat wanneer je voor het eerst je de brug bij de leeuwen oploopt je vrijwel continu de savanne ziet. Op zich is dat niet erg: je hebt tenslotte de hele tijd goed zicht op de dieren, echter heb ik het idee dat dit de savanne veel kleiner laat voelen dan dat ie in werkelijkheid is. Toen ik in 2019 in Woodland Park Zoo was voelde de savanne aldaar groter dan die in Emmen (terwijl ie 10.000m2 kleiner is) en ik ben er van overtuigd dat dit mede komt omdat ja daar ook regelmatig de savanne niet zag. Daarom denk ik dat het slim is om de savanne van Wildlands bewust soms niet te laten zien, wanneer de bezoeker even weggehaald wordt bij de savanne en iets anders ziet dan voelt de vlakte groter doordat ze hem wéér tegen komen in plaats van dat ze er nóg stééds langs lopen. Daarnaast denk ik dat doordat je niet continu zicht hebt op de savanne het ritje in de safaritruck ook meer toe zal voegen, nu zien bezoekers al voor het ritje wat komen gaat doordat alles te overzien is, ik denk dat door hier verandering in aan te brengen de aandrang om een ritje te maken groter is.
De savanne was ook iets wat mij opviel bij mijn eerste bezoek aan Wildlands. Voor mijn gevoel was die niet groter dan die in het oude park, terwijl die dat wel degelijk is. Ik denk ook dat je een goed punt hebt dat dat komt door het continu zicht op de savanne. Dit nam voor mij de meerwaarde van de safaritruck ook wat weg, want je kon toch alles vanaf de paden ook al zien.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Volgens mij een mooie toevoeging voor de nijlpaardenstal. Vooral in de winterperiode is dat echt een aanwinst, omdat ze dan helemaal niet te zien zijn. Ik vond het vanaf het begin ook jammer dat ze dat niet meteen gedaan hebben. En jonge nijlpaardjes zijn natuurlijk altijd leuk.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
In het nieuwstopic had ik gezegd dat ik het niet voor mij zag hoe je op die eilanden iets kon hebben, maar nu ik dit zo zie vind ik dit eigenlijk wel een mooie oplossing. Het breekt ook deels het zicht op de savanne. Er moet natuurlijk wel genoeg water overblijven voor de waterbokken, maar dat zal wel goed komen.

Het pleintje daar wordt zo een klein afrikaans dorpje, dat geeft een leuke sfeer volgens mij. En de stokstaartjes zijn altijd favoriet bij de bezoekers, om de stekelvarkens weer terug te halen is ook een goed idee volgens mij.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Een leuke grote toevoeging voor Serenga. Persoonlijk vind ik ze leuker dan de Cheetahs of Hyena’s, waar ook over gesproken werd. Wat ook al eerder gezegd werd vind ik ze eigenlijk wel te dichtbij de leeuwen zitten. Het liefst had ik ze op de plek van de achtbaan gezien, maar die gaan ze (nog) niet weg doen ben ik bang. Een verblijf als dat de leeuwen ook al hebben past volgens mij zeker ook wel bij deze soort.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Een mooi plein wordt het op deze manier. En een hotel is/was volgens mij ook nog wel een wens van het park, of in ieder geval overnachtingsmogelijkheden. Door het hotel wordt het wel lastiger om richting die kant qua grond uit te breiden, al zal dat de komende jaren/decennia niet nodig zijn verwacht ik.

De opstap van de safaritruck vind ik ook altijd wat kaal, en wat je ook al omschrijft, vanaf daar kon je de savanne ook al redelijk overzien. Waardoor het geen verrassing meer was wat je te zien kwam. Met de aanpassing die je voorstelt wordt het er inderdaad veel beter van.

Ik zou het wel jammer vinden als de zeboes (op die plek) zouden verdwijnen. Volgens mij passen ze heel erg bij zo’n soort pleintje. Ik meende ook dat er een reden was dat de penseelzwijnen in Wildlands niet op de savanne kwamen, maar ik weet eigenlijk niet meer wat die reden was. Ik weet niet exact hoe die kinderboerderij er uit ziet, maar dan zou er wel een gedeelte moeten zijn waar de bezoekers niet bij kunnen voor de zeboes. De reden dat de huidige plek niet meer te betreden is voor bezoekers was omdat de zeboes kinderen omverduwden. Knobbelzwijnen zijn volgens mij ook wel favoriet bij het publiek, maar dan zou ik ze liever op een andere plek in het park zien (al zou ik niet weten waar).

De wevervolière maakt het plein naar mijn idee compleet, zeker een leuke toevoeging. Ik moet zeggen dat ik tot voor kort niet eens wist dat ze deze vogels hadden, ik had niet gedacht dat in het restaurant ook nog dieren zouden zitten dus ben daar altijd aan voorbij gelopen.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Iets wat Serenga naar mijn idee nog wel miste waren grote vogels. Met deze gierenvolière wordt Serenga dus weer wat completer. Wat ook al gezegd werd door anderen weet ik niet of het altijd goed zal gaan tussen de Maraboes en de kleinere vogels in de volière, maar net als jou ben ik ook geen vogelexpert. Volgens mij wordt dit wel een mooie grote voliere.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Ik denk dat de fuik zo al voor een groot deel is opgelost. Maar ik weet niet zeker of het nu helemaal weg is aangezien die rotsen daar ook nog zitten.

Ik vind de arena inderdaad ook een beetje uit het niks komen, erom zijn verder geen ‘aanwijzingen’ dat je in de buurt van een grote ruïne komt. Als je dat wat verder uitbreid wordt de overgang inderdaad al een stuk beter.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Een leuke opvulling voor het overbodig geworden restaurant daar. Ik weet alleen niet of alle soorten binnen de themawereld ‘Hete droogte’ passen. De eieretende slang is een twijfelgeval, maar die komt ook wel voor in droge gebieden dus die zou wel kunnen. De zeekrokodil vind ik er dan niet heel goed bij passen. Ik weet ook niet hoe haalbaar de soort is, hij wordt niet veel gehouden en het lijkt er ook niet op dat er veel mee gekweekt wordt. Dan vind ik toch dat de meer voorkomende nijlkrokodil beter bij het thema past.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
Geweldige toevoeging voor Serenga. Het voegt ook zeker wat toe aan de safari ride. Ik hoop wel dat de combinatie met de buffels goed gaat, maar het verblijf lijkt mij groot genoeg dus dat moet wel goed komen denk ik. Het water in het gebied maakt het ook mooi. En dat die Djembe school verdwijnt vind ik helemaal prima.

Leuke toevoeging voor de grote woestijn. Het is inderdaad best een groot gebied voor het aantal dieren dat er nu op leeft, dus kan er volgens mij prima wat bij. Heb je ook nagedacht om een soort bij de Vicuña’s toe te voegen?
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
De extra educatie in de trein kan ik ook alleen maat toejuichen. Het hele idee van de trein vind ik wel aardig hoe ze dat bedacht hebben alleen zie je de dieren meestal toch wat verder weg staan (bij mijn bezoeken althans). Meestal zijn de ramen ook wat smerig en zijn ze wat aan de lage kant (voor lange personen zoals ik), waardoor je er niet veel door ziet.

Serenga richt zich op deze manier wel veel op de afrikaanse dieren, wat op zich ook logisch is natuurlijk aangezien je daar veel dieren hebt uit de 'Hete droogte'. Ik zou het alleen ook leuk vinden om iets meer met australische dieren te doen, omdat dit in Nederlandse tuinen nog wel wat ontbreekt.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Afbeelding
De tijgers zijn een mooie toevoeging voor Jungola. Ik had eerlijk gezegd geen idee dat die ruimte voor de kas nog zo groot zou zijn. En volgens mij is het een mooi vormgegeven verblijf zo.

Dat de Birdy bush verdwijnt vind ik niet zo erg. Ik begreep sowieso al niet dat er een apart gedeelte was voor een aantal vogels, maar dat zal wel te maken hebben met het voeren van de Lori’s. Het voeren van dieren in dierentuinen ben ik niet altijd een fan van. Er is natuurlijk een kans dat de dieren helemaal gefixeerd raken op het voer of voermachines, kijk maar naar de wasberen in AquaZoo. Aan de andere kant brengt het de bezoeker (meestal) wel dichter bij het dier.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Kuifhoenderkoet
Een kleine toevoeging aan Rimbula gaat zijn dat kuifhoenderkoeten (Chauna torquata) toegevoegd gaan worden aan het voorste eiland van de slingerapen. Kuifhoenderkoeten zijn niet meteen de meest bijzondere vogelsoorten, maar deze soort zat in het oude dierenpark ook samen met de slingerapen en dat ging heel goed. Er zijn ook meerdere keren jongen geboren. De slingerapen zitten voornamelijk op het achterste eiland (richting de arena) waardoor er op het voorste vaak niets te zien in. Door de vogels hier toe te voegen zal dit wel het geval zijn en zien bezoekers vanuit het bootje daar ook wat meer.
Leuke toevoeging, dat geeft toch wat meer om naar te kijken. Ik ben wel benieuwd hoe je er voor gaat zorgen dat ze niet de hele kas door gaan.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Vogelspot hut
Even verderop in Rimbula zal ook het een en andere verdwijnen. Hier zal de jungle arena verdwijnen, reden hiervoor is dat ie in mijn ogen niet heel veel toevoegt. De show is wel leuk maar vooral gericht op kinderen en wordt het halve jaar niet opgevoerd. De verblijfjes die ze er nu hebben gecreëerd zijn wel leuk maar doordat het midden in een arena ligt voelt het toch gek. Om die reden verhuizen de gordeldieren en dwergoeistiti’s naar andere verblijven in het park. En er wordt hier een educatieve hut gebouwd over de dieren die vrij leven in Rimbula en het tropisch regenwoud in het algemeen, vooral ook omdat behalve welke dieren los lopen er vrij weinig over deze soorten vertelt wordt. Deze hut zal worden vormgegeven als de verblijfsplaats van Jungle Jim, zodat hij niet volledig uit de verhaallijn verdwijnt en alle informatieborden in Jungola ook gewoon zo kunnen blijven als dat ze nu zijn.

In de hut komen ook een aantal verblijfjes voor dieren. Zo wordt een deel van de hut “overgenomen” door de netpythons die nu nog in de vlindertempel leven. De koningspythons die nu gebruikt worden in de show verlaten het park, ik kies voor de netpythons puur omdat deze minder gehouden worden in Nederlandse parken. Ook het verblijfje van de vogelspin (de kist) krijgt een plekje in de nieuwe hut. Buiten de hut komt het kippenhok met zijdehoenders wat nu in de arena staat te staan. Alle ruimte die over blijft en wat niet gebruikt wordt voor de hut zal worden volgepland met extra planten voor de dieren.
Top idee. Ik heb de show zelf nooit gezien maar wat ik op filmpjes er van gezien heb had ik de indruk dat het niet veel toevoegt aan Rimbula. Met de vogelhut ga je de mensen ook meteen bewust maken van de vogels die vrij rondvliegen in de kas, en gaan ze daar ook meer op letten in het vervolg van de route door de kas.
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46
Capibara
De allerlaatste toevoeging die ik wil doen is aan het eiland van de gibbons. Over het algemeen verkiezen de gibbons vaak de tunnel naar hun verblijf boven het eiland, daarom denk ik dat het leuk is om ook hier een extra diersoort toe te voegen aan het eiland. Hier kies ik dan voor capibara’s (Hydrochoerus hydrochaeris) omdat dit redelijk makkelijk te houden dieren zijn en ze over het algemeen goed combineren met apensoorten. Het toevoegen van capibara’s zorgt er dan ook voor dat er op/om dit eiland altijd wel iets te zien zal zijn en dat ook hier vanuit het bootje wat meer te zien is. In het water wordt een barrière gemaakt zodat ze dieren wel rondom het eiland blijven en niet straks door de hele kas kunnen wandelen.
Ook weer iets meer om naar te kijken als de gibbons niet goed zichtbaar zijn. Ik hoop dan niet dat de capibara’s er voor gaan zorgen dat de gibbons helemaal niet meer op het eiland willen komen. Ik verwacht het eigenlijk niet, de gibbons in AquaZoo zijn ook altijd erg nieuwsgierig naar de zeehonden om hun eiland. De barrière in het water verbreekt misschien wel een beetje het effect dat het lijkt alsof je met je bootje vrij door Rimbula aan het varen bent.

Ik zou nog wel een toevoeging willen hebben langs het pad tussen de kas en de uitgang van Jungola, dat is nu een beetje kaal. Misschien dat hier de penseelzwijnen naar toe kunnen? Dat past ook wel een beetje bij hun voorkomingsgebied, de ‘Vochtige warmte’. Ik ben ook een beetje bang dat ze op de savanne niet op zullen vallen, omdat het zo groot is.

Joost schreef:
01 feb 2021, 11:41
Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor AquaZoo!
Het zijn echt nog ideeën die alleen in mijn hoofd zitten hoor. Dus of het past of haalbaar is weet ik nog niks van. Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Joost alle lof voor de energie

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Hierbij dan mijn uitgebreidere reactie op het ‘Masterplan’. Vat het niet op als kritiek, het is gewoon mijn mening en ideeën die misschien wat anders zijn.
Dank voor je reactie! Ik vind het alleen maar tof om de ideeën van anderen te horen, daar krijg ik zelf ook weer meer inspiratie van :)
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Volgens mij is dit een hele goede oplossing voor het kompasplein. Je houd genoeg ruimte op het plein over denk ik. Ik ben alleen een beetje bang dat de hele gethematiseerde voorzijde van de vlindertempel wat wegvalt van het kompasplein, en je niet meer de grote ingang hebt van alle drie de werelden. Tenzij je natuurlijk de ingang van het apengebied ook groots maakt. Het gebied voor de apen lijkt op jouw plattegrond mooi groen en ook de soorten zijn leuk en passen goed bij elkaar denk ik. Zeker een mooie aanvulling voor het park.
Daar heb ik ook over zitten denken, want zoals het plein nu is is het wel mooi met een grootse ingang voor ieder gebied. Alleen denk ik ook dat als je ook weer een nieuwe grootse ingang voor Jungola gaat maken dat dat mogelijk ruimte inneemt die je beter kan gebruiken. Waar ik wel over zat te denken is om het net van de volière als het ware over de huidige ingang heen te trekken zodat die in volle glorie te zien blijft, dan zouden de aapjes er ook op kunnen klimmen wat mogelijk voor een extra leuk beeld zorgt.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Een fotopunt kun je ook ergens anders op het plein regelen.
Als ze een fotopunt zouden willen zou ik persoonlijk gaan voor een verplaatsbaar punt, dan kan je die gewoon weghalen op het moment dat je hem niet gebruikt en hoeven bezoekers ook niet naar een leegstaand gebouw te kijken.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
En dat is volgens mij, van wat ik op de foto’s heb gezien, ook gewoon een mooi aquarium.
Dat idee krijg ik ook, ik ben erg benieuwd hoe het in het echt is!
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
En jonge nijlpaardjes zijn natuurlijk altijd leuk.
En zouden denk ik ook een publiekstrekker kunnen zijn. Ik denk dat als je jonge nijlpaardjes hebt dat daar wel bezoekers speciaal voor naar je park komen. Qua geboortes de afgelopen jaren heeft Wildlands in dat opzicht alleen de olifanten en de leeuwen gehad die eenzelfde soort aantrekkingskracht hebben en dat terwijl jonge leeuwen en olifanten zie je veel vaker, jonge nijlpaardjes zie je in NL nergens.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Er moet natuurlijk wel genoeg water overblijven voor de waterbokken, maar dat zal wel goed komen.
Zeker! Maar dit eiland neemt ook lang niet het hele water in beslag, richting de woestijn blijft er nog genoeg water over voor alle andere dieren.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Een mooi plein wordt het op deze manier. En een hotel is/was volgens mij ook nog wel een wens van het park, of in ieder geval overnachtingsmogelijkheden. Door het hotel wordt het wel lastiger om richting die kant qua grond uit te breiden, al zal dat de komende jaren/decennia niet nodig zijn verwacht ik.
Klopt, Erik van Engelen heeft wel eens aangegeven dat als hij het park vanaf 0 mocht ontwerpen dat ie voor overnachtingsmogelijkheden was gegaan. Wat betreft de uitbreidingsmogelijkheden heb je gelijk, maar er zouden natuurlijk ook andere opties bekeken kunnen worden om bij het hotel te komen, waardoor je achter het hotel wel zou kunnen uitbreiden.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik zou het wel jammer vinden als de zeboes (op die plek) zouden verdwijnen. Volgens mij passen ze heel erg bij zo’n soort pleintje. Ik meende ook dat er een reden was dat de penseelzwijnen in Wildlands niet op de savanne kwamen, maar ik weet eigenlijk niet meer wat die reden was. Ik weet niet exact hoe die kinderboerderij er uit ziet, maar dan zou er wel een gedeelte moeten zijn waar de bezoekers niet bij kunnen voor de zeboes. De reden dat de huidige plek niet meer te betreden is voor bezoekers was omdat de zeboes kinderen omverduwden. Knobbelzwijnen zijn volgens mij ook wel favoriet bij het publiek, maar dan zou ik ze liever op een andere plek in het park zien (al zou ik niet weten waar).
De penseelzwijnen hebben wel ooit op de savanne in Wildlands gezeten, naar mijn weten is nooit echt de reden bekend gemaakt waarom ze weg gingen, maar volgens mij was een van de redenen dat ze nog maar 1 dier hadden. Wat betreft de zeboes, die vind ik daar op zich ook wel passen hoor, alleen ik zou een wat bijzonderdere soort als knobbelzwijnen daar leuker vinden. Ik heb er ook over gedacht om ze op de woestijn te zetten, maar daar vond ik de kropgazelles toch leuker omdat ze unieker zijn. De kinderboerderij is helemaal aan het begin van Serenga, daar heb je rechts het stuk waar je doorheen kan lopen en rechts zitten twee losse verblijven met schapen waar ik dan een paar zeboes in zou willen doen, deze zijn wel een stuk kleiner dan het huidige verblijf dus daarom dat ik ook niet de hele groep daar heen wou doen. Al zat ik te denken dat het mogelijk wel een optie zou kunnen zijn om ze wel in het doorloop stuk te zetten, als je maar de "vriendelijke" dieren park, want naar mijn weten vielen lang niet alle dieren bezoekers lastig en werkt dit in andere parken wel gewoon goed.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De wevervolière maakt het plein naar mijn idee compleet, zeker een leuke toevoeging. Ik moet zeggen dat ik tot voor kort niet eens wist dat ze deze vogels hadden, ik had niet gedacht dat in het restaurant ook nog dieren zouden zitten dus ben daar altijd aan voorbij gelopen.
Je bent niet de eerste..
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Iets wat Serenga naar mijn idee nog wel miste waren grote vogels. Met deze gierenvolière wordt Serenga dus weer wat completer. Wat ook al gezegd werd door anderen weet ik niet of het altijd goed zal gaan tussen de Maraboes en de kleinere vogels in de volière, maar net als jou ben ik ook geen vogelexpert. Volgens mij wordt dit wel een mooie grote voliere.
Ik dacht ergens gezien te hebben dat maraboes wel eens met kleinere vogels werden gehouden, maar 100% zeker weet ik dat niet meer.. Zouden bijvoorbeeld Nimmerzatten of een ooienvaarsoort dezelfde problemen opleveren als maraboes? Anders zou dat ook een optie kunnen zijn.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik denk dat de fuik zo al voor een groot deel is opgelost. Maar ik weet niet zeker of het nu helemaal weg is aangezien die rotsen daar ook nog zitten.
Het grootste probleem van de fuik was dat de dieren geen mogelijkheid hadden om langs de neushoorns te komen omdat de muren op dat stuk eigenlijk wat te dicht op elkaar staan, waardoor het wat smal wordt. In de nieuwe situatie zou je alle 4 de neushoorns (misschien zelfs wel meer) nodig willen hebben en die ook nog op precies de goede plaats moeten staan wil een ander dier geen mogelijkheid meer hebben om er langs te komen, de kans dat dat gebeurt is redelijk klein. Ik zat ook te denken dat ze misschien op een ander stuk van de savanne ook een stuk zand aan kunnen leggen zoals bij de opgang, want ik heb het idee dat de neushoorns dat vooral lekker vinden om in te liggen aangezien de dieren in het oude park ook vaak in het zand lagen.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Een leuke opvulling voor het overbodig geworden restaurant daar. Ik weet alleen niet of alle soorten binnen de themawereld ‘Hete droogte’ passen. De eieretende slang is een twijfelgeval, maar die komt ook wel voor in droge gebieden dus die zou wel kunnen. De zeekrokodil vind ik er dan niet heel goed bij passen. Ik weet ook niet hoe haalbaar de soort is, hij wordt niet veel gehouden en het lijkt er ook niet op dat er veel mee gekweekt wordt. Dan vind ik toch dat de meer voorkomende nijlkrokodil beter bij het thema past.
Maar ik wil geen nijlkrokodillen ik wil iets unieks!! :p Nee ik snap wat je bedoelt, ik heb ook vooral deze soorten gekozen omdat ze redelijk uniek zijn en een historie hebben in Emmen. Maar zeker de krokodillen zullen inderdaad lastig zijn, maar nooit geschoten is altijd mis..
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Leuke toevoeging voor de grote woestijn. Het is inderdaad best een groot gebied voor het aantal dieren dat er nu op leeft, dus kan er volgens mij prima wat bij. Heb je ook nagedacht om een soort bij de Vicuña’s toe te voegen?
Eigenlijk heb ik daar niet echt over nagedacht, ook omdat ik het op dit moment wat lastig vind om in te schatten hoe de situatie is als er Vicuna's lopen en hoeveel ruimte er dan nog is. Zo geweldig groot vind ik dat verblijf namelijk niet, maar laatst werden er mara's geopperd in het Wildlands topic en dat lijkt mij op zich een leuke toevoeging.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De extra educatie in de trein kan ik ook alleen maat toejuichen. Het hele idee van de trein vind ik wel aardig hoe ze dat bedacht hebben alleen zie je de dieren meestal toch wat verder weg staan (bij mijn bezoeken althans). Meestal zijn de ramen ook wat smerig en zijn ze wat aan de lage kant (voor lange personen zoals ik), waardoor je er niet veel door ziet.
Ik denk dat je dan ook gewoon wat pech hebt gehad, ik heb de dieren regelmatig dicht bij de trein gezien met als hoogtepunt een kameel die de hele trein stond schoon te likken (vind je het gek dat de ramen vies zijn hahaha). De ramen zouden overigens wel eens vaker een lappie overheen gehaald mogen worden. En mocht je de dieren graag eens dicht bij de trein willen zien, ga dan met regen en harde wind, dan staan ze vaak heel dicht tegen de trein ;)
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Serenga richt zich op deze manier wel veel op de afrikaanse dieren, wat op zich ook logisch is natuurlijk aangezien je daar veel dieren hebt uit de 'Hete droogte'. Ik zou het alleen ook leuk vinden om iets meer met australische dieren te doen, omdat dit in Nederlandse tuinen nog wel wat ontbreekt.
Ben ik het mee eens ja. Ik heb er over zitten denken om rondom het wallaby verblijf een Australisch gebiedje te maken, maar ik heb nog niet echt kunnen bedenken hoe ik dat dan zou kunnen inpassen.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De tijgers zijn een mooie toevoeging voor Jungola. Ik had eerlijk gezegd geen idee dat die ruimte voor de kas nog zo groot zou zijn. En volgens mij is het een mooi vormgegeven verblijf zo.
Ik ook niet, ik dacht eerst dat alleen iets van rode panda's daar mogelijk zouden zijn..
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Leuke toevoeging, dat geeft toch wat meer om naar te kijken. Ik ben wel benieuwd hoe je er voor gaat zorgen dat ze niet de hele kas door gaan.
Ik had het idee dat kuifhoenderkoeten redelijk standvast waren aangezien ze in het oude park ook in een open verblijf zaten bij de slingerapen en er ook niet vandoor gingen. Maar nu ik er over nadenk zullen die toentertijd wel geleewiekt zijn. Anders misschien deze soort elke dag op dit eiland voeren en dan gewoon lopen dat ze hier blijven.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ook weer iets meer om naar te kijken als de gibbons niet goed zichtbaar zijn. Ik hoop dan niet dat de capibara’s er voor gaan zorgen dat de gibbons helemaal niet meer op het eiland willen komen. Ik verwacht het eigenlijk niet, de gibbons in AquaZoo zijn ook altijd erg nieuwsgierig naar de zeehonden om hun eiland.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo bang voor.. Waarom? Geen idee, maar het is mijn gevoel. De gibbons zitten ja toch sowieso bijna niet op de grond.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De barrière in het water verbreekt misschien wel een beetje het effect dat het lijkt alsof je met je bootje vrij door Rimbula aan het varen bent.
Hangt er denk ik heel erg vanaf hoe het vormgegeven wordt, als je een groot hek midden in het water zet dan wel. Op dit moment lijkt het bij de olifanten ook alsof je door hetzelfde water vaart en ze zo bij je kunnen komen en dat is ook niet zo. Ik zat te denken om het weg te werken met bijvoorbeeld een omgevallen kunstboom, zoals Burgers dat dacht ik ook in de Bush heeft. Dan een hek met gaten onder water zodat vissen er wel doorheen kunnen en het gewoon aan kan sluiten op het bestaande filter en je daar niet ook nog extra kosten voor hoeft te maken.
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik zou nog wel een toevoeging willen hebben langs het pad tussen de kas en de uitgang van Jungola, dat is nu een beetje kaal. Misschien dat hier de penseelzwijnen naar toe kunnen? Dat past ook wel een beetje bij hun voorkomingsgebied, de ‘Vochtige warmte’. Ik ben ook een beetje bang dat ze op de savanne niet op zullen vallen, omdat het zo groot is.
Goede optie! Zouden daar denk ik ook wel goed passen. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk op de savanne juist ook wel leuk als een soort niet meteen opvalt, als je hem dan opeens ziet of er bijvoorbeeld vanuit de truck op gewezen is de verassing alleen maar leuker..

MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Het zijn echt nog ideeën die alleen in mijn hoofd zitten hoor. Dus of het past of haalbaar is weet ik nog niks van.
Alle ideeën moeten ergens beginnen ;)
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Klikt in elk geval al tof! Zouden (Indische) neushoorns niet ook leuk zijn voor Aquazoo, met dan een beetje een vergelijkbaar verblijf als in Dierenrijk? Een vlakte met waterbuffels en antilopen zou ook goed kunnen denk ik en zeeschildpadden en (grotere) haaien zou ik nog steeds graag zien verschijnen. Olifanten houden er op zijn tijd ook van om een goede plons in het water te nemen, maar op een of andere manier zie ik die niet zo snel in AquaZoo verschijnen (al dacht ik dat bij Dierenrijk ook).

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Voor unieke krokodillen, ooit de woestijnkrokodil/West-Afrikaanse krokodil overwogen? Zeer zeldzaam in parken, maar volgens mij is er met veel moeite wel aan te komen. Crocodylus suchus is dat denk ik, vroeger aangenomen als een ondersoort van de nijlkrokodil maar tegenwoordig als aparte soort beschouwd. Deze is ook kleiner dan de zeekrokodil.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
03 feb 2021, 00:30
Voor unieke krokodillen, ooit de woestijnkrokodil/West-Afrikaanse krokodil overwogen? Zeer zeldzaam in parken, maar volgens mij is er met veel moeite wel aan te komen. Crocodylus suchus is dat denk ik, vroeger aangenomen als een ondersoort van de nijlkrokodil maar tegenwoordig als aparte soort beschouwd. Deze is ook kleiner dan de zeekrokodil.
Dat klopt. Er is volgens mij wel een beperkt aantal tuinen waarvan bekend is dat ze die soort hebben, al dan niet samen met of nog steeds afgeschilderd als nijlkrokodillen.

Ik zou een terugkeer van pantserkrokodillen eventueel ook nog interessant vinden. In Nederland hebben ze die weliswaar al in Blijdorp (de voormalige exemplaren van het oude dierenpark Emmen note bene), maar over heel Europa gezien worden die niet enorm vaak gehouden en het is ook nog eens een bedreigde soort.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
03 feb 2021, 00:42
Jarne schreef:
03 feb 2021, 00:30
Voor unieke krokodillen, ooit de woestijnkrokodil/West-Afrikaanse krokodil overwogen? Zeer zeldzaam in parken, maar volgens mij is er met veel moeite wel aan te komen. Crocodylus suchus is dat denk ik, vroeger aangenomen als een ondersoort van de nijlkrokodil maar tegenwoordig als aparte soort beschouwd. Deze is ook kleiner dan de zeekrokodil.
Dat klopt. Er is volgens mij wel een beperkt aantal tuinen waarvan bekend is dat ze die soort hebben, al dan niet samen met of nog steeds afgeschilderd als nijlkrokodillen.

Ik zou een terugkeer van pantserkrokodillen eventueel ook nog interessant vinden. In Nederland hebben ze die weliswaar al in Blijdorp (de voormalige exemplaren van het oude dierenpark Emmen note bene), maar over heel Europa gezien worden die niet enorm vaak gehouden en het is ook nog eens een bedreigde soort.
Er zijn inderdaad een 10-tal tuinen die ze hebben in Europa, en zelfs meerdere kweekkoppels. Volgens wikipedia zouden ze bovendien zelfs kweken in minstens 1 Europees park. Ze zitten ook in Zuid-Afrikaanse farms, Pierelatte heeft er namelijk 1 juveniel geïmporteerd als nijlkrokodil (samen met 334 juveniele echte nijlkrokodillen) uit zo een farm.

Pantserkrokodillen zijn meer oerwoudbewoners, net als dwergkrokodillen. Die passen dus meer in Jungola. Voor Serenga lijken er mij maar 2 goede opties: nijlkrokodillen en woestijnkrokodillen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Iets wat Serenga naar mijn idee nog wel miste waren grote vogels. Met deze gierenvolière wordt Serenga dus weer wat completer. Wat ook al gezegd werd door anderen weet ik niet of het altijd goed zal gaan tussen de Maraboes en de kleinere vogels in de volière, maar net als jou ben ik ook geen vogelexpert. Volgens mij wordt dit wel een mooie grote voliere.
Ik dacht ergens gezien te hebben dat maraboes wel eens met kleinere vogels werden gehouden, maar 100% zeker weet ik dat niet meer.. Zouden bijvoorbeeld Nimmerzatten of een ooienvaarsoort dezelfde problemen opleveren als maraboes? Anders zou dat ook een optie kunnen zijn.
Alle reiger- en ooievaarsoorten eten kuikens van kleinere soorten. Dan is het handig om voor een grotere soort eend achtige te gaan als Knobbeleend, Bergeend, Noordelijke spoorwiekgans en/of Blauwvleugelgans.

Al gaat het in Diergaarde Blijdorp wel goed met de Maleise nimmerzatten en de Stekelstaarteenden, Mandarijneenden en de Rosse fluiteenden, wat zal afhangen van de schuilmogelijkheden en de individuen..
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Klikt in elk geval al tof! Zouden (Indische) neushoorns niet ook leuk zijn voor Aquazoo, met dan een beetje een vergelijkbaar verblijf als in Dierenrijk? Een vlakte met waterbuffels en antilopen zou ook goed kunnen denk ik en zeeschildpadden en (grotere) haaien zou ik nog steeds graag zien verschijnen. Olifanten houden er op zijn tijd ook van om een goede plons in het water te nemen, maar op een of andere manier zie ik die niet zo snel in AquaZoo verschijnen (al dacht ik dat bij Dierenrijk ook).
[/quote]
Als ze die gaan houden in een gebied a la National Park Kaziranga in India kom ik er wel voor uit R'dam hoor!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Volgens mij is dit een hele goede oplossing voor het kompasplein. Je houd genoeg ruimte op het plein over denk ik. Ik ben alleen een beetje bang dat de hele gethematiseerde voorzijde van de vlindertempel wat wegvalt van het kompasplein, en je niet meer de grote ingang hebt van alle drie de werelden. Tenzij je natuurlijk de ingang van het apengebied ook groots maakt. Het gebied voor de apen lijkt op jouw plattegrond mooi groen en ook de soorten zijn leuk en passen goed bij elkaar denk ik. Zeker een mooie aanvulling voor het park.
Daar heb ik ook over zitten denken, want zoals het plein nu is is het wel mooi met een grootse ingang voor ieder gebied. Alleen denk ik ook dat als je ook weer een nieuwe grootse ingang voor Jungola gaat maken dat dat mogelijk ruimte inneemt die je beter kan gebruiken. Waar ik wel over zat te denken is om het net van de volière als het ware over de huidige ingang heen te trekken zodat die in volle glorie te zien blijft, dan zouden de aapjes er ook op kunnen klimmen wat mogelijk voor een extra leuk beeld zorgt.
Het zijn maar kleine aapjes, ik beng bang dat als ze op de ingang gaan rondhangen je ze misschien niet zoveel ziet.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Een fotopunt kun je ook ergens anders op het plein regelen.
Als ze een fotopunt zouden willen zou ik persoonlijk gaan voor een verplaatsbaar punt, dan kan je die gewoon weghalen op het moment dat je hem niet gebruikt en hoeven bezoekers ook niet naar een leegstaand gebouw te kijken.
Zoiets bedoelde ik ook een beetje.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
En jonge nijlpaardjes zijn natuurlijk altijd leuk.
En zouden denk ik ook een publiekstrekker kunnen zijn. Ik denk dat als je jonge nijlpaardjes hebt dat daar wel bezoekers speciaal voor naar je park komen. Qua geboortes de afgelopen jaren heeft Wildlands in dat opzicht alleen de olifanten en de leeuwen gehad die eenzelfde soort aantrekkingskracht hebben en dat terwijl jonge leeuwen en olifanten zie je veel vaker, jonge nijlpaardjes zie je in NL nergens.
Beekse Bergen wil ook graag fokken met de nijlpaarden, maar dat is tot nu toe niet gelukt.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik zou het wel jammer vinden als de zeboes (op die plek) zouden verdwijnen. Volgens mij passen ze heel erg bij zo’n soort pleintje. Ik meende ook dat er een reden was dat de penseelzwijnen in Wildlands niet op de savanne kwamen, maar ik weet eigenlijk niet meer wat die reden was. Ik weet niet exact hoe die kinderboerderij er uit ziet, maar dan zou er wel een gedeelte moeten zijn waar de bezoekers niet bij kunnen voor de zeboes. De reden dat de huidige plek niet meer te betreden is voor bezoekers was omdat de zeboes kinderen omverduwden. Knobbelzwijnen zijn volgens mij ook wel favoriet bij het publiek, maar dan zou ik ze liever op een andere plek in het park zien (al zou ik niet weten waar).
De penseelzwijnen hebben wel ooit op de savanne in Wildlands gezeten, naar mijn weten is nooit echt de reden bekend gemaakt waarom ze weg gingen, maar volgens mij was een van de redenen dat ze nog maar 1 dier hadden. Wat betreft de zeboes, die vind ik daar op zich ook wel passen hoor, alleen ik zou een wat bijzonderdere soort als knobbelzwijnen daar leuker vinden. Ik heb er ook over gedacht om ze op de woestijn te zetten, maar daar vond ik de kropgazelles toch leuker omdat ze unieker zijn. De kinderboerderij is helemaal aan het begin van Serenga, daar heb je rechts het stuk waar je doorheen kan lopen en rechts zitten twee losse verblijven met schapen waar ik dan een paar zeboes in zou willen doen, deze zijn wel een stuk kleiner dan het huidige verblijf dus daarom dat ik ook niet de hele groep daar heen wou doen. Al zat ik te denken dat het mogelijk wel een optie zou kunnen zijn om ze wel in het doorloop stuk te zetten, als je maar de "vriendelijke" dieren park, want naar mijn weten vielen lang niet alle dieren bezoekers lastig en werkt dit in andere parken wel gewoon goed.
Het zal ook zeker met bepaalde individuen te maken hebben gehad. Maar dat er daar ook een optie is om ze in een afgesloten deel te hebben lijkt me wel handig mocht het toch niet goed gaan.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Iets wat Serenga naar mijn idee nog wel miste waren grote vogels. Met deze gierenvolière wordt Serenga dus weer wat completer. Wat ook al gezegd werd door anderen weet ik niet of het altijd goed zal gaan tussen de Maraboes en de kleinere vogels in de volière, maar net als jou ben ik ook geen vogelexpert. Volgens mij wordt dit wel een mooie grote voliere.
Ik dacht ergens gezien te hebben dat maraboes wel eens met kleinere vogels werden gehouden, maar 100% zeker weet ik dat niet meer.. Zouden bijvoorbeeld Nimmerzatten of een ooienvaarsoort dezelfde problemen opleveren als maraboes? Anders zou dat ook een optie kunnen zijn.
Zoals Rick04 ook al schreef zullen alle ooievaar soorten die problemen geven verwacht ik, omdat kleine/jonge vogels nou eenmaal bij hun dieet hoort. Ik denk wel dat maraboes dit het meest zullen doen.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik denk dat de fuik zo al voor een groot deel is opgelost. Maar ik weet niet zeker of het nu helemaal weg is aangezien die rotsen daar ook nog zitten.
Het grootste probleem van de fuik was dat de dieren geen mogelijkheid hadden om langs de neushoorns te komen omdat de muren op dat stuk eigenlijk wat te dicht op elkaar staan, waardoor het wat smal wordt. In de nieuwe situatie zou je alle 4 de neushoorns (misschien zelfs wel meer) nodig willen hebben en die ook nog op precies de goede plaats moeten staan wil een ander dier geen mogelijkheid meer hebben om er langs te komen, de kans dat dat gebeurt is redelijk klein. Ik zat ook te denken dat ze misschien op een ander stuk van de savanne ook een stuk zand aan kunnen leggen zoals bij de opgang, want ik heb het idee dat de neushoorns dat vooral lekker vinden om in te liggen aangezien de dieren in het oude park ook vaak in het zand lagen.
Ik zou het zand dan aanleggen richting de savanne lodge, daar hebben ze volgens mij ook al een modderpoel voor de neushoorns. Dan kun je ze mooi bekijken vanuit die lodge, en heb je ze bij de savanne opgang weg.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Een leuke opvulling voor het overbodig geworden restaurant daar. Ik weet alleen niet of alle soorten binnen de themawereld ‘Hete droogte’ passen. De eieretende slang is een twijfelgeval, maar die komt ook wel voor in droge gebieden dus die zou wel kunnen. De zeekrokodil vind ik er dan niet heel goed bij passen. Ik weet ook niet hoe haalbaar de soort is, hij wordt niet veel gehouden en het lijkt er ook niet op dat er veel mee gekweekt wordt. Dan vind ik toch dat de meer voorkomende nijlkrokodil beter bij het thema past.
Maar ik wil geen nijlkrokodillen ik wil iets unieks!! :p Nee ik snap wat je bedoelt, ik heb ook vooral deze soorten gekozen omdat ze redelijk uniek zijn en een historie hebben in Emmen. Maar zeker de krokodillen zullen inderdaad lastig zijn, maar nooit geschoten is altijd mis..
Ik snap ook zeker wat jij bedoelt, alleen ga je met die soort krokodil het thema negeren en dat lijkt mij niet de bedoeling. Maar er zijn ook andere opties gegeven dus misschien is dat wat.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Leuke toevoeging voor de grote woestijn. Het is inderdaad best een groot gebied voor het aantal dieren dat er nu op leeft, dus kan er volgens mij prima wat bij. Heb je ook nagedacht om een soort bij de Vicuña’s toe te voegen?
Eigenlijk heb ik daar niet echt over nagedacht, ook omdat ik het op dit moment wat lastig vind om in te schatten hoe de situatie is als er Vicuna's lopen en hoeveel ruimte er dan nog is. Zo geweldig groot vind ik dat verblijf namelijk niet, maar laatst werden er mara's geopperd in het Wildlands topic en dat lijkt mij op zich een leuke toevoeging.
Mij ook. En ik zou ook niet weten welke andere soort goed combineert met de Vicuña die van de woestijn houdt en niet ook al in Wildlands zit.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De extra educatie in de trein kan ik ook alleen maat toejuichen. Het hele idee van de trein vind ik wel aardig hoe ze dat bedacht hebben alleen zie je de dieren meestal toch wat verder weg staan (bij mijn bezoeken althans). Meestal zijn de ramen ook wat smerig en zijn ze wat aan de lage kant (voor lange personen zoals ik), waardoor je er niet veel door ziet.
Ik denk dat je dan ook gewoon wat pech hebt gehad, ik heb de dieren regelmatig dicht bij de trein gezien met als hoogtepunt een kameel die de hele trein stond schoon te likken (vind je het gek dat de ramen vies zijn hahaha). De ramen zouden overigens wel eens vaker een lappie overheen gehaald mogen worden. En mocht je de dieren graag eens dicht bij de trein willen zien, ga dan met regen en harde wind, dan staan ze vaak heel dicht tegen de trein ;)
Ja maar dan vind ik een dierentuinbezoek zelf niks aan.. ;) En het is waarschijnlijk goed bedoelt van die kameel, maar daar wordt het inderdaad niet beter van.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Leuke toevoeging, dat geeft toch wat meer om naar te kijken. Ik ben wel benieuwd hoe je er voor gaat zorgen dat ze niet de hele kas door gaan.
Ik had het idee dat kuifhoenderkoeten redelijk standvast waren aangezien ze in het oude park ook in een open verblijf zaten bij de slingerapen en er ook niet vandoor gingen. Maar nu ik er over nadenk zullen die toentertijd wel geleewiekt zijn. Anders misschien deze soort elke dag op dit eiland voeren en dan gewoon lopen dat ze hier blijven.
Ik bedoelde eigenlijk ook meer het rondzwemmen wat ze zo heel af en toe wel doen. Dan zouden ze de hele kas door kunnen zwemmen.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ook weer iets meer om naar te kijken als de gibbons niet goed zichtbaar zijn. Ik hoop dan niet dat de capibara’s er voor gaan zorgen dat de gibbons helemaal niet meer op het eiland willen komen. Ik verwacht het eigenlijk niet, de gibbons in AquaZoo zijn ook altijd erg nieuwsgierig naar de zeehonden om hun eiland.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo bang voor.. Waarom? Geen idee, maar het is mijn gevoel. De gibbons zitten ja toch sowieso bijna niet op de grond.
Het zal ook wel meevallen denk ik hoor, zoals ik zei de gibbons in AquaZoo zijn altijd erg nieuwsgierig naar de dieren op of rond hun eiland. Of dat nou de zeehonden zijn of een paar wilde eenden.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
De barrière in het water verbreekt misschien wel een beetje het effect dat het lijkt alsof je met je bootje vrij door Rimbula aan het varen bent.
Hangt er denk ik heel erg vanaf hoe het vormgegeven wordt, als je een groot hek midden in het water zet dan wel. Op dit moment lijkt het bij de olifanten ook alsof je door hetzelfde water vaart en ze zo bij je kunnen komen en dat is ook niet zo. Ik zat te denken om het weg te werken met bijvoorbeeld een omgevallen kunstboom, zoals Burgers dat dacht ik ook in de Bush heeft. Dan een hek met gaten onder water zodat vissen er wel doorheen kunnen en het gewoon aan kan sluiten op het bestaande filter en je daar niet ook nog extra kosten voor hoeft te maken.
Met de juiste vormgeving los je dat inderdaad al op. Ik was gewoon benieuwd hoe je dat wilde oplossen, maar met een kunstboom als in Burgers los je dat prima op.
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Ik zou nog wel een toevoeging willen hebben langs het pad tussen de kas en de uitgang van Jungola, dat is nu een beetje kaal. Misschien dat hier de penseelzwijnen naar toe kunnen? Dat past ook wel een beetje bij hun voorkomingsgebied, de ‘Vochtige warmte’. Ik ben ook een beetje bang dat ze op de savanne niet op zullen vallen, omdat het zo groot is.
Goede optie! Zouden daar denk ik ook wel goed passen. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk op de savanne juist ook wel leuk als een soort niet meteen opvalt, als je hem dan opeens ziet of er bijvoorbeeld vanuit de truck op gewezen is de verassing alleen maar leuker..
Snap ik, maar zou je niet zoals ze in burgers ook doen de parelhoenders op de savanne kunnen zetten?
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Klikt in elk geval al tof! Zouden (Indische) neushoorns niet ook leuk zijn voor Aquazoo, met dan een beetje een vergelijkbaar verblijf als in Dierenrijk? Een vlakte met waterbuffels en antilopen zou ook goed kunnen denk ik en zeeschildpadden en (grotere) haaien zou ik nog steeds graag zien verschijnen. Olifanten houden er op zijn tijd ook van om een goede plons in het water te nemen, maar op een of andere manier zie ik die niet zo snel in AquaZoo verschijnen (al dacht ik dat bij Dierenrijk ook).
De indische neushoorns zijn ook zeker leuk en passen er ook wel bij. En voor de waterbuffels kun je ook wel wat moois maken, water zit zelfs al in de soortnaam ;) . Door ruimtegebrek denk ik niet dat je voor grotere soorten moet gaan dan Nijlpaarden en neushoorns. Voor olifanten is het park denk ik toch wat aan de kleine kant. En er is eigenlijk geen uitbreiding mogelijk qua grond, zoals dat in Wildlands wel zo is.

Het binnengedeelte wil ik ook zeker wat mee doen. Ik denk inderdaad dat het wel redelijk op het plan zal lijken wat ze een aantal jaar geleden daar al voor hadden, met de zeeschildpadden en haaien.
rick04 schreef:
03 feb 2021, 05:19
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Klikt in elk geval al tof! Zouden (Indische) neushoorns niet ook leuk zijn voor Aquazoo, met dan een beetje een vergelijkbaar verblijf als in Dierenrijk? Een vlakte met waterbuffels en antilopen zou ook goed kunnen denk ik en zeeschildpadden en (grotere) haaien zou ik nog steeds graag zien verschijnen. Olifanten houden er op zijn tijd ook van om een goede plons in het water te nemen, maar op een of andere manier zie ik die niet zo snel in AquaZoo verschijnen (al dacht ik dat bij Dierenrijk ook).
Als ze die gaan houden in een gebied a la National Park Kaziranga in India kom ik er wel voor uit R'dam hoor!
Haha, alleen dan? ;) Heb jij misschien ideeën qua vogels? Ik heb het idee dat jij daar meer van weet dan ik.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Bij deze, zoals 'beloofd', mijn wat uitgebreidere reactie op het Wildlands-plan van Joost.

Zoals gezegd vind ik het over z'n geheel genomen echt een heel goed plan!
Joost schreef:
31 jan 2021, 21:46

Nortica
Sinds de opening is er al veel geïnvesteerd in Nortica om het gebied up te graden en voorlopig vind ik de dingen die ze daar hebben toegevoegd goed geslaagd en niet nodig om aan te passen.
Ik denk dat het zeeleeuwen-theater ergens in de komende jaren de huidige functie zal verliezen. Er komt steeds meer kritiek op 'shows' met dieren en een voederpresentatie zouden ze ook goed kunnen houden in/bij het zeeleeuwen-verblijf. Het theater is dan overbodig en kan gesloopt worden. Daarnaast kan de wachtrij van de 4D-attractie ook wel kleiner worden gemaakt. Al met al komt er dan een gebied van ruim 2000 m2 beschikbaar om iets anders mee te doen.
Wat zou je daar dan mee doen?
Wand achter zeeleeuwen
Een van mijn grootste doornen in het oog in Nortica is de wand achter de zeeleeuwenshow, in Wildlands is er een heleboel perfect gethematiseerd, maar het lijkt net alsof ze dat hier ff zijn vergeten. ... Overigens zit er in de muur ook een verborgen deur voor de verzorgers richting Serenga, deze zal uiteraard blijven en wordt vormgegeven als garagedeur.
Dit is wel een erg leuk idee en lijkt me redelijk eenvoudig uit te voeren. Dit deel is nu wel echt het lelijkste stuk van het park, dus dit zou een goede investering zijn!
Serenga
Een van de dingen die ik aan wil pakken zijn de kijkpunten van de savanne, op dit moment is het namelijk zo dat wanneer je voor het eerst je de brug bij de leeuwen oploopt je vrijwel continu de savanne ziet. ... Daarnaast denk ik dat doordat je niet continu zicht hebt op de savanne het ritje in de safaritruck ook meer toe zal voegen, nu zien bezoekers al voor het ritje wat komen gaat doordat alles te overzien is, ik denk dat door hier verandering in aan te brengen de aandrang om een ritje te maken groter is.
Ben het helemaal met je eens, het mag wel wat verrassender hier allemaal.
krijgen de nijlpaarden een gethematiseerde “showstal”. Animazia wordt maar even buiten beschouwing gelaten wantja.. wat we daar mee moeten weet ik ook niet zo goed.
Leuk idee van de nijlpaarden. Verderop lees ik dat je graag wat meer Australische dieren zou willen toevoegen. Dat zou best passen in Animazia, denk ik.
Gieren volière
Leuk idee! Een gierenvolière moet wel hoog zijn, heb je een idee hoe je deze uit het zicht wilt halen?
Buffel savanne & de woestijn
Op dit moment ligt er tussen de achtbaan en de ijsberen een redelijk grote lap grond die niet gebruikt wordt. Ik heb besloten om hier een extra savanne te creëren waar ook de safaritruck doorheen zal rijden, om deze savanne te creëren wordt wel de stal van de woestijndieren verplaatst en wordt de dienstweg omgelegd. ...
Wel een erg leuk idee om ze de safaririt uit te breiden, die is toch wat kort nu. En je ziet geen dieren die je niet al hebt kunnen zien, terwijl dat door de toevoeging van jouw savanne wel zo is!
Tijgers
...
Als ze het jungletheater een andere invulling geven zou er ook vanaf daar een verbinding gemaakt kunnen worden naar het buitengebied achter de grote kas. Dan kunnen bezoekers via de nooduitgang naast het restaurant in de kas, weer naar binnen. Het stuk grond daar is zo'n 4500 m2. Dan heb je ook een mooi ruim tijgerverblijf! En hoef je geen extra grond aan het park toe te voegen.
JvG schreef:
01 feb 2021, 09:01
Zou er in jouw ogen iets mogelijk zijn tussen de Rimbulakas en de otters? Dat gedeelte vind ik altijd zo rustig. Ik heb meerdere keren daar gelopen terwijl de olifanten binnen zijn en dan is het wel een anticlimax van Rimbula, of is de route omdraaien ook een optie??
Tussen de kas en de otter zou ik ook wel graag iets zien verschijnen, het enige lastige is dat de ruimte beperkt is omdat Serenga hier vlak achter ligt.
Ik heb even gekeken maar het stuk tussen de brug bij de olifanten en de koppensnellers is ongeveer 1100 m2 groot. Dus daar is ook zeker nog wel ruimte voor dieren. Heb je daar een idee voor?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
rick04 schreef:
03 feb 2021, 05:19
Joost schreef:
02 feb 2021, 22:08
MennoPebesma schreef:
02 feb 2021, 20:27
Maar ik zou wel graag een grote volière zien die misschien is opgedeeld in verschillende watergebieden (Kust/Zee, Moeras, Meren ofzo), ik wil iets bedenken voor de onderwatertunnel (misschien in combinatie met de volière) en qua grote soorten zat ik voor nu te denken aan Nijlpaarden (ik denk dat ik daar al een plek voor weet), Jaguars en misschien Elanden. Maar mocht er iemand nog ideeën hebben voor andere (met water geassocieerde) soorten dan hoor ik het graag!
Klikt in elk geval al tof! Zouden (Indische) neushoorns niet ook leuk zijn voor Aquazoo, met dan een beetje een vergelijkbaar verblijf als in Dierenrijk? Een vlakte met waterbuffels en antilopen zou ook goed kunnen denk ik en zeeschildpadden en (grotere) haaien zou ik nog steeds graag zien verschijnen. Olifanten houden er op zijn tijd ook van om een goede plons in het water te nemen, maar op een of andere manier zie ik die niet zo snel in AquaZoo verschijnen (al dacht ik dat bij Dierenrijk ook).
Als ze die gaan houden in een gebied a la National Park Kaziranga in India kom ik er wel voor uit R'dam hoor!
Haha, alleen dan? ;) Heb jij misschien ideeën qua vogels? Ik heb het idee dat jij daar meer van weet dan ik.
Wie weet :D Qua vogelsoorten is er een hoop keuze; Zwarte ibissen, Rosse fluit-, Cormandel-, Indische vlekbek- en nog een hoop andere eenden, Bisschopooievaars, Grote zilver- Kleine zilver-, Mangrove- en Koereiger, Indische-, Grauwe- en Dwerggans, Grijskoppurperkoet, Kievitten, Plevieren en Grijze- en Roze pelikanen. Verder kunnen er ook zat andere volières/verblijven omheen met Neushoornvogels, andere kleine vogels, Gibbons, Resusapen, Bengaalse tijger katten ect.

Verder kan er aan zoogdieren nog Barashinga herten, Axisherten en muntjaks bij/omheen.

Weet je een stuk grond in AquaZoo waarop zoiets op zou kunnen? Dan zou ik daar wel een verblijfje voor willen ontwerpen..
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Jarne schreef:
03 feb 2021, 00:30
Voor unieke krokodillen, ooit de woestijnkrokodil/West-Afrikaanse krokodil overwogen? Zeer zeldzaam in parken, maar volgens mij is er met veel moeite wel aan te komen. Crocodylus suchus is dat denk ik, vroeger aangenomen als een ondersoort van de nijlkrokodil maar tegenwoordig als aparte soort beschouwd. Deze is ook kleiner dan de zeekrokodil.
Eerlijk gezegd niet, maar dat is ook vooral omdat ik deze ondersoort niet kende. Maar klinkt als een leuke optie die ook niet vaak gehouden wordt, van mij mag ie komen!
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Het zijn maar kleine aapjes, ik beng bang dat als ze op de ingang gaan rondhangen je ze misschien niet zoveel ziet.
Daar heb je een punt, maar je kan natuurlijk de dieren wel de mogelijkheid bieden daar te lopen, maar het niet motiveren. Dan bedoel ik, als je ze daar bijvoorbeeld geen voedsel geeft, maar dit op andere plekken in het verblijf doet dan zullen ze waarschijnlijk ook automatisch meer in de rest van het verblijf komen. Dan behoud je het zicht op de tempel wel en kan het een leuke bijkomstigheid zijn als daar eens een aapje op zit.
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Beekse Bergen wil ook graag fokken met de nijlpaarden, maar dat is tot nu toe niet gelukt.
Klopt natuurlijk. Aan de andere kant is de groep in Emmen een ervaren fokgroep die met meerdere verschillende mannen fokresultaten heeft gehad. En over het algemeen is de groep ook heel stabiel. De groep in de Beekse Bergen heeft wat opstart problemen gehad volgens mij met Juliette, daarnaast is Merlot de stier redelijk jong (volgens mij een jaar of 2) al bij de groep gezet. Ik weet niet precies hoe dit zit bij nijlpaarden, maar bij bijvoorbeeld neushoorns kan het zo zijn dat als je een man te vroeg bij een groep zet ze de vrouwen meer als broer/zus gaan zien, mogelijk dat dat mee speelt? Aan de andere kant bezwangerde nijlpaard Emiel in Emmen ooit alle dames inclusief zijn eigen moeder, dus mogelijk dat het ook onzin is wat ik net zeg haha.
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Ik zou het zand dan aanleggen richting de savanne lodge, daar hebben ze volgens mij ook al een modderpoel voor de neushoorns. Dan kun je ze mooi bekijken vanuit die lodge, en heb je ze bij de savanne opgang weg.
Daar zat ik inderdaad ook over te denken, lijkt me ook een mooie plek omdat die hoek sowieso niet heel populair lijkt bij de andere soorten. Enige ding is denk ik dat ze bij de savanne opgang waarschijnlijk dit zand moeten houden (anders wordt het een grote modder bende), dus dan bestaat nog steeds de kans dat ze hier weer gaan liggen.
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Mij ook. En ik zou ook niet weten welke andere soort goed combineert met de Vicuña die van de woestijn houdt en niet ook al in Wildlands zit.
Als emoes over het algemeen wat liever water geweest en te houden in doorloop verblijven dan had je natuurlijk die bij de wallaby's kunnen zetten en de nandoes met de vicuna's.
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Ik bedoelde eigenlijk ook meer het rondzwemmen wat ze zo heel af en toe wel doen. Dan zouden ze de hele kas door kunnen zwemmen.
Ah zo, ja goeie. Daar heb ik niet echt over nagedacht, maar van mij zouden ze ook lekker baantjes mogen zwemmen als ze maar terugkeren bij de slingerapen haha. En anders gooien we gewoon de hele kas vol met kunstbomen joh :p
MennoPebesma schreef:
03 feb 2021, 11:46
Snap ik, maar zou je niet zoals ze in burgers ook doen de parelhoenders op de savanne kunnen zetten?
Goede, dat heeft ook altijd wat hè. Ik moet zeggen dat ik me ook bedacht helemaal niet nagedacht te hebben over de parelhoenders, dus dat lijkt me een leuke optie. Al kan je bij deze dieren 100 plekken bedenken waar ze moeten zitten, ze zitten altijd ergens anders haha.
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Bij deze, zoals 'beloofd', mijn wat uitgebreidere reactie op het Wildlands-plan van Joost.

Zoals gezegd vind ik het over z'n geheel genomen echt een heel goed plan!
Dankjewel Patrick, leuk om te lezen wat jij er van vindt!
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Ik denk dat het zeeleeuwen-theater ergens in de komende jaren de huidige functie zal verliezen. Er komt steeds meer kritiek op 'shows' met dieren en een voederpresentatie zouden ze ook goed kunnen houden in/bij het zeeleeuwen-verblijf. Het theater is dan overbodig en kan gesloopt worden. Daarnaast kan de wachtrij van de 4D-attractie ook wel kleiner worden gemaakt. Al met al komt er dan een gebied van ruim 2000 m2 beschikbaar om iets anders mee te doen.
Wat zou je daar dan mee doen?
Dat zou mij inderdaad ook niet verbazen. Lynxen zouden mij eigenlijk wel een leuke soort lijken voor Wildlands, dus misschien dat ik die daar wel zou doen bij gebrek aan andere opties in Nortica. Dan zou je daar een verblijf van ongeveer de zelfde grote kunnen maken als in GaiaZoo.

Het gebied opdelen en een aantal kleinere verblijven maken zou ook een optie zijn, maar ik weet niet of dat de standaard bezoeker meteen aanspreekt, zal afhangen van de soorten denk ik. Ik denk dat ik mede daarom zou gaan voor een "semi-hoofdsoort" als lynxen, wolven of misschien rendieren, soorten die Nortica net wat meer een eigen gezicht kunnen geven als je snapt wat ik bedoel.
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Dit is wel een erg leuk idee en lijkt me redelijk eenvoudig uit te voeren. Dit deel is nu wel echt het lelijkste stuk van het park, dus dit zou een goede investering zijn!
Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt haha. Ik snap werkelijk niet waarom ze nooit iets aan die wand gedaan hebben, het lijkt mij goedkoper dan de lodge bij de savanne..
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Leuk idee van de nijlpaarden. Verderop lees ik dat je graag wat meer Australische dieren zou willen toevoegen. Dat zou best passen in Animazia, denk ik.
Denk ik eigenlijk ook wel, daar zou je sowieso een aantal mooie reptielen soorten uit Australië in kwijt kunnen.
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Leuk idee! Een gierenvolière moet wel hoog zijn, heb je een idee hoe je deze uit het zicht wilt halen?
Niet heel uitgebreid over nagedacht haha. Maar persoonlijk vind ik volières vaak ook minder storend dan gebouwen, dus ik zou het niet erg vinden als je op het pleintje bij het hotel dan de bovenkant van de volière ziet. Misschien trekt het zien van de volière ook juist wel mensen er naar toe.. Op het voetpad niveau zou je hem net als Rimbula weg kunnen werken met beplanting, zodat je als je er naast staat je niet al meteen alles ziet wat er in zit.
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Als ze het jungletheater een andere invulling geven zou er ook vanaf daar een verbinding gemaakt kunnen worden naar het buitengebied achter de grote kas. Dan kunnen bezoekers via de nooduitgang naast het restaurant in de kas, weer naar binnen. Het stuk grond daar is zo'n 4500 m2. Dan heb je ook een mooi ruim tijgerverblijf! En hoef je geen extra grond aan het park toe te voegen.
Goeie! Maar is het niet nog een beter idee om dat kleine stukje grond wel aan het park toe te voegen en dan ook aan de achter kant van de kas die ingang maken en daar dan gewoon nóg meer nieuwe diersoorten toevoegen? :p
Patrick schreef:
03 feb 2021, 13:28
Ik heb even gekeken maar het stuk tussen de brug bij de olifanten en de koppensnellers is ongeveer 1100 m2 groot. Dus daar is ook zeker nog wel ruimte voor dieren. Heb je daar een idee voor?
Ja daar moet inderdaad wel wat op te doen zijn, maar qua grote soort zou ik er niet zo snel wat doen omdat je dan een langwerpig smal verblijf krijgt, waar ik niet zo'n fan van ben. Iets kleins zou er wel kunnen, zoals Menno ook zei zouden daar misschien de penseelzwijntjes heen kunnen in plaats van naar de savanne, rode panda's zouden er ook wel passen denk ik. Wat zou jij daar graag zien?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
03 feb 2021, 17:07
Wie weet :D Qua vogelsoorten is er een hoop keuze; Zwarte ibissen, Rosse fluit-, Cormandel-, Indische vlekbek- en nog een hoop andere eenden, Bisschopooievaars, Grote zilver- Kleine zilver-, Mangrove- en Koereiger, Indische-, Grauwe- en Dwerggans, Grijskoppurperkoet, Kievitten, Plevieren en Grijze- en Roze pelikanen. Verder kunnen er ook zat andere volières/verblijven omheen met Neushoornvogels, andere kleine vogels, Gibbons, Resusapen, Bengaalse tijger katten ect.
Dat zijn er veel :-- En dat alleen nog maar voor dat gebied begrijp ik? Ik moet mij echt eens wat meer gaan verdiepen in de vogels..
Kleine zilverreiger, Indische gans en Roze pelikaan zijn overigens al in het park.
rick04 schreef:
03 feb 2021, 17:07
Weet je een stuk grond in AquaZoo waarop zoiets op zou kunnen? Dan zou ik daar wel een verblijfje voor willen ontwerpen..
Hmm.. Ja daar kom je dus op een probleem, waar ik zelf ook wat mee zit voor het ontwerpen. Er is vooral veel water in plaats van grond. Dus dan moet van delen van dat water land maken. De meeste ruimte heb je dan aan de linkerkant (als je op de plattegrond van het park kijkt) bij de petgaten. Dat is tevens ook het gebied waar AquaZoo zelf meer mee wil doen. Er zouden dan wel wat soorten moeten verdwijnen, zoals de zeeleeuwen en wat watervogels.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 feb 2021, 10:45
rick04 schreef:
03 feb 2021, 17:07
Weet je een stuk grond in AquaZoo waarop zoiets op zou kunnen? Dan zou ik daar wel een verblijfje voor willen ontwerpen..
Hmm.. Ja daar kom je dus op een probleem, waar ik zelf ook wat mee zit voor het ontwerpen. Er is vooral veel water in plaats van grond. Dus dan moet van delen van dat water land maken. De meeste ruimte heb je dan aan de linkerkant (als je op de plattegrond van het park kijkt) bij de petgaten. Dat is tevens ook het gebied waar AquaZoo zelf meer mee wil doen. Er zouden dan wel wat soorten moeten verdwijnen, zoals de zeeleeuwen en wat watervogels.
Menno weet jij van welke delen van het water ze land zouden mogen maken? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook een aantal stukken beschermd waren?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
04 feb 2021, 10:45
rick04 schreef:
03 feb 2021, 17:07
Wie weet :D Qua vogelsoorten is er een hoop keuze; Zwarte ibissen, Rosse fluit-, Cormandel-, Indische vlekbek- en nog een hoop andere eenden, Bisschopooievaars, Grote zilver- Kleine zilver-, Mangrove- en Koereiger, Indische-, Grauwe- en Dwerggans, Grijskoppurperkoet, Kievitten, Plevieren en Grijze- en Roze pelikanen. Verder kunnen er ook zat andere volières/verblijven omheen met Neushoornvogels, andere kleine vogels, Gibbons, Resusapen, Bengaalse tijger katten ect.
Dat zijn er veel :-- En dat alleen nog maar voor dat gebied begrijp ik? Ik moet mij echt eens wat meer gaan verdiepen in de vogels..
Kleine zilverreiger, Indische gans en Roze pelikaan zijn overigens al in het park.
Ja alleen voor dat gebied al, Indische witte ibis zou ook nog kunnen trouwens, alleen mag die niet meer gehouden worden omdat het een invasieve excoot is toch? Google maar eens op National Park Kaziranga Assam. Dan zie je Indische neushoorns met wolken van Koereigers en Zilverreigers eromheen ect. Heel gaaf!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 feb 2021, 11:56
Menno weet jij van welke delen van het water ze land zouden mogen maken? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook een aantal stukken beschermd waren?
Ik heb dat hier ook al eens gelezen, daarvoor wist ik dat ook niet. Ik vind er verder ook niks over dus of dat waar is weet ik ook niet.
Ik heb even het bestemmingsplan doorgespit om te kijken of daar iets in staat, en daar heb ik het volgende gevonden:

"Voor de volgende werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden is een omgevingsvergunning vereist:
a. het het ontgronden, afgraven, egaliseren en ophogen van gronden en/of het anderszins ingrijpend wijzigen van de bodemstructuur;
b. het verrichten van werken en werkzaamheden gericht op het dempen van water."


Voor het dempen is dus sowieso een vergunning nodig, maar:

"De omgevingsvergunning kan uitsluitend worden verleend indien:
a. geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de landschappelijke en/of natuurwetenschappelijke waarden van de gronden;"


Ik weet wel dat AquaZoo niet in een Natura2000 gebied valt. Ook heb ik een verzorger al eens horen spreken over plannen om de petgaten (deels) te dempen.

Plaats reactie