(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ik ben ondertussen weer bezig met een Europa-gebied voor Blijdorp dat zo goed als klaar is. Ik moet alleen nog vertalen. Daarover gesproken: ik moet toch echt even zeuren.

Ik ben er aan gewend dat de Nederlandse namen meestal niet al te best zijn. Fazant, Vink en Patrijs zijn veel te vaag, en je weet eigenlijk nooit over welke preciese soort het gaat. Tureluur, Griel en Kwak klinken eerder als het geluid dat een Looney Tunes karakter maakt nadat die een aambeeld op de kop krijgt. En volgens mij had iemand de pest op de Slobeend en de Zeelt om ze expres zulke vies-klinkende namen te geven.

Echt waar, ik weet het. Ik heb het altijd al geweten. Ik kan niet veel verwachten van de taal die ons lokale grijze zeezoogdier "Bruinvis" noemd.

Maar er is toch echt een punt waar ik het niet meer kan aanzien... :doh: . Dat de Little bittern "Woudaap" heet is toch echt te gek voor woorden...

Daarnaast vind ik het ook behoorlijk stom dat de Goldfinch en de Goudvink verschillende vogels zijn. :zotteke:
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Tja, het ding met taal is natuurlijk dat dergelijke benamingen meestal historisch ontstaan zijn en zich gaandeweg hebben ontwikkeld tot wat ze zijn, wars van enige systematiek of interne logica, laat staan enige consistentie ten opzichte van taxonomie of zelfs andere talen. Er is een reden waarom men in de wetenschap Latijnse nomenclatuur is gaan gebruiken om diersoorten aan te duiden: om de wirwar, willekeur en variatie binnen de 'gewone' taal te kunnen omzeilen. ;)

Grappig genoeg is het effectief het geval dat namen als 'kwak', 'griel' en 'tureluur' van origine klanknabootsingen zijn van de geluiden die die vogels voortbrengen. :D

De naam 'woudaapje' schijnt -hoe onzinnig hij ook moge klinken- eigenlijk best een complexe historie te hebben. Er zijn vrij veel theorieën voor hoe die naam is kunnen ontstaan. Eén ervan is dat het 'woud'-gedeelte van de naam eigenlijk een verbastering is van de klanknabootsing 'wouw'. Het 'aap'-gedeelte is naar waarschijnlijkheid geen echte verwijzing naar een aap, maar een verbastering van 'hop'. Het is daarbij ook mogelijk dat 'woudaap' als geheel eigenlijk dezelfde oorsprong kent als de Duitse naam voor de Upupa epops, nl. 'Wiedehopf' (er zijn in het Oudnederlands ook woorden als *widuhoppa overgeleverd). En vanuit taalkundig oogpunt is het
vrij plausibel om te veronderstellen dat een woord dat in de ene taal (of dialect) voor het ene begrip gebruikt wordt, in een andere taal voor een (heel) ander begrip in gebruik is geraakt. Het verschil tussen 'goldfinch' en 'goudvink' is daar eigenlijk al een goed voorbeeld van.

Overigens geeft ik je wat betreft de vaagheid van namen als 'Fazant', 'Vink' en 'Patrijs' wel gelijk hoor. Bij veel inheemse soorten is er via bepaalde invloedrijke instanties min of meer een conventie ontstaan dat deze soorten in veel Nederlandstalige literatuur zonder extra bepalingen aangeduid worden, maar wanneer je inheemse soorten dan gaat afzetten tegen hun uitheemse verwanten (en zeker bij dierentuinliefhebbers doet dat zich vaak voor), kan dat inderdaad behoorlijk verwarrend worden. Een oplossing kan zijn om het adjectief 'gewone' of -indien van toepassing- 'Europese' te gebruiken. Ergens zit is het voordeel van de 'gewone' benamingen hem ook wel deels in het feit dat er -anders dan bij wetenschappelijke benamingen- geen 'enige juiste' benaming is, waardoor het best wel handig kan zijn om een beetje te variëren met benamingen op basis van wat het beste uitkomt.

Maar goed; het is maar omdat ik vanuit mijn opleidingsachtergrond toevallig veel met (historische) taalkunde bezig ben, dat ik het niet kon laten om hier wat over uit te weiden. Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor het Rotterdamse Europagebied! :vriendjes:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
29 jan 2023, 22:46
Maar er is toch echt een punt waar ik het niet meer kan aanzien... :doh: . Dat de Little bittern "Woudaap" heet is toch echt te gek voor woorden...
En wat vind je van de Friese naam voor de woudaap: Woffer :D. Die naam komt van het 'wof' geluid dat ze maken. Al worden ze ook wel lytse reiddomp genoemd, wat kleine rietdomp betekend. Wat al meer lijkt op de Engelse naam, reiddomp is namelijk de naam voor de roerdomp in het Fries.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Zoozot schreef:
30 jan 2023, 01:45
Het is maar omdat ik vanuit mijn opleidingsachtergrond toevallig veel met (historische) taalkunde bezig ben, dat ik het niet kon laten om hier wat over uit te weiden. Ik ben erg benieuwd naar je ideeën voor het Rotterdamse Europagebied! :vriendjes:
Bedankt voor de uitleg! Heel interessant om te lezen.
MennoPebesma schreef:
30 jan 2023, 13:49
En wat vind je van de Friese naam voor de woudaap: Woffer :D. Die naam komt van het 'wof' geluid dat ze maken. Al worden ze ook wel lytse reiddomp genoemd, wat kleine rietdomp betekend. Wat al meer lijkt op de Engelse naam, reiddomp is namelijk de naam voor de roerdomp in het Fries.
Goed is een sterk woord, maar het is ten minste een stuk beter dan Woudaap.


Goed dan. Op naar mijn plannen voor Blijdorp!

Een tijdje geleden ging er een gerucht rond dat Blijdorp aan de ingang-zijde van het treinspoor wilde uitbreiden. Of dat waar is of niet heb ik geen idee van, maar ik heb dat even aangenomen.
Mijn uitbreidingsplannen voor Diergaarde Blijdorp:
Afbeelding
Afbeelding

Wat hierbij wel een beetje jammer is dat het continentaal niet helemaal goed meer loopt. Iets dat ik in Blijdorp heel leuk gedaan vind is dat je in de grote helft van Blijdorp van De Afrikaanse Savanne naar Centraal Afrika loopt, door Noord-Afrika en Europa, en vanaf daar door naar het Amoergebied en China, Maleisië en India. Het is een soort doorlopend pad over de oude wereld. Daarnaast zou het logischer zijn bij zo'n soort uitbreiding dat ik Australië naast het Oceanium zou zetten. Maar helaas, in de huidige ruimte naast het Gelada-verblijf is niet genoeg plaats voor en echt goed Europa-gebied. En de halve parkeerplaats is juist teveel plaats voor een Australisch gebied, zelfs als ik zo veel mogelijk Australische fauna er in prop.

Over de parkeerplaats gesproken: de nieuwe parkeerplaats gaat ook nog eens een verdieping omlaag, de grond in. De hele parkeerplaats word ook een stuk aantrekkelijker ingericht, zodat je minder het gevoel hebt dat je op een industrieterrein staat. Ook het Van der Valk hotel word hierbij verplaatst en krijgt een unieke Blijdorp-look. Maar de ontwerpen voor het parkeerterrein en het nieuwe hotel laat ik voorlopig even wachten, misschien komt dat naar voren als ik het Noord-Amerika gebied laat zien.

Overzicht Nieuw Europa-gebied:
Afbeelding
Afbeelding

Het Europa-gebied heeft geen specifieke thema's, zoals het Azië-gebied had, maar de verblijven zijn natuurlijk wel verschillend ingedeeld. Met de nummers doe ik even een snelle versie van hoe de verblijven ingedeeld zijn:

Nummers 3-6, 8, 10-12, 15 en 17 (de meerderheid dus) zijn ingericht als de Nederlandse droogwouden. Ik zou graag willen zeggen dat dat ze geïnspireerd zijn door de bekende Hoge Veluwe. Maar ik moet toegeven dat ik het toch heb gemaakt na mijn thuis-natuurgebied: de Loonsche en Drunense duinen. In beide gevallen gaat het natuurlijk niet om de zandvlakte, maar de bossen daar omheen vol grove dennen, harde zandgrond en hoog gras. Deze natuur is ook heel herkenbaar in Beekse Bergen, waar ze zo'n soort natuurgebied gebruikt hebben om Afrika na te bootsen. Een paar van de verblijven (vooral de kleinere) hebben wel een meer open gevoel, met heide en zand. Maar daar ga ik bij de detailkaartjes wel op in.

Nummers 1, 9, 14, 16 en 18 zijn meer gebaseerd op Duitsland en Scandinavië. Met een mix van sparren en eikenbomen. En af en toe een paar grotere rotsen of kliffen.

Nummers 2, 7 en 13 zijn uniek.
Nummer twee is de Noordzeevolière, met een mix van Scandinavische zeekliffen en Texelse duinen en zouwatermoerassen.
Nummer zeven is het Alpenverblijf. Met natuurlijk veel rotsen en kruidachtige planten.
Nummer dertien is een ondergrondse tunnel met terraria en aquaria met verschillende thema's.

Voor het gehele Europa-gebied heb ik ook best wat inspiratie genomen van andere dierentuinen, en ik gebruik af en toe foto's van andere dierentuinen om te laten zien hoe de verblijven er hier ongeveer uit zouden zien.

We beginnen bij nummers 1-6 (en 18), waar nog niet al te veel details te vinden zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Het eerste verblijf is ook vanaf buiten Blijdorp te zien. Een gedeelte van het moeras wat nu naast de ingang staat is verdiept en word nu gebruikt door Europese otters. Er is een eilandje in het midden gezet om het zicht naar de overkant iets te blokkeren.
Hoe het er ongeveer uitziet:

Vanaf binnen Blijdorp kan je de otters natuurlijk ook zien, vanaf een houten kijkplatform (vergelijkbaar met het tapir-platform in Aquazoo Leeuwarden).

Verblijf nummer twee is de grote Noordzeevolière. Zoals ik eerder al zei is dit een mix van Texelse duinen en Noorweegse kliffen. Naast een groot aantal Vogels die in de wadden voorkomen, verblijven de Zeekoeten en Papegaaiduikers hier ook nogsteeds. Het Bass Rock-gedeelte krijgt een makeover met meer realistisch rotswerk en wat levende mossen op een paar plekken. Ook is de klif opengebroken zodat ze ook bij de rest van de volière kunnen komen.
De rotsen hier lijken sterk op het Eismeer in Hagenbeck

In de Noordzeevolière komen drie nieuwe kleuren voor: Groenblauw, Paars en Roze. Paars staat voor een ULO (Unidentified Laying Object); in dit geval een gestrande boot. Roze word door het Europa-gebied wel vaker gebruikt, en staat voor een heideveld. De groenblauwe kleur staat voor een ondiep moeras, met riet of andere waterplanten.

Bij de Noordzeevolière loop je eerst over een pier, met aan twee kanten golvend water (golfmachines zitten verstopt onder de pier). Achterin de volière is een grote grasduin, die ervoor zorgt dat je niet naar het achtergebied kan kijken. Voor deze duin liggen de heidevelden. Je loopt van de pier af naar het duinpad, hier loop je ook vlak langs de rotsen. Ook kun je een korte vlonder nemen over het zoutwatermoeras. Veel struiken staan er niet, maar wel af en toe een losse grove den.
Aan het einde van het pad loop je door een rotstunnel het Noordzeegedeelte van het Oceanium in (wat betekend dat je de volière liever aan het einde van je reis door Europa wil bezoeken).

Vervolgens heb je verblijf nummer 3, voor damherten. Hier zie je ook heel goed het droogbos-stijl. Met weer hoog gras en een paar klusters grove dennen. Ook liggen er een paar uitgedroogde boomstammen in het verblijf. Aan deze kant van het pad zijn twee kijkpunten, waar je een beetje op de herten neerkijkt. Door een droge gracht (aangegeven met het zand, ook te zien in een paar andere verblijven). De gracht is gaat aan de bezoekerskant recht omlaag, maar aan de verblijfskant is het eerder een heuvel.

Verblijven 4 en 5 zijn omringt door een blokhut, bij beide verblijven kijk je vanaf een houten vlonder. Verblijf 4 is het kleinere verblijf, waar vossen in leven. In dit verblijf is weer veel heide te vinden, met opnieuw boomstammen. Verblijf 5 is groter, en word bewoont door Wilde zwijnen. Wilde zwijnen staan er om bekend dat ze hun verblijf graag overhoop wroeten. Om dit een beetje tegen te houden staan hier veel bomen, en nepwortels worden gebruikt om de grond vast te houden en om een beetje reliëf in het verblijf te brengen.

Daarna neem ik even een flinke sprong naar de andere kant van het gebied, naar nummer 18 en de andere kant van nummer 3. Ook hier is weer een blokhut te vinden. Deze keer is het kleine verblijf met gaas bewerkt, voor boommarters.
Het marterverblijf is gedecoreerd als een houtopslag. Met grote, vastgebonden boomstammen in het midden, en opgestapelde brandhoutblokken tegen de hut aan. Ook zijn er een paar kleine klimstructuren, die er uitzien als omgevallen boompjes of ingestorte houtstapels. Ook kan je de blokhut inlopen om het binnenverblijf te zien.

Je kan een klein doodlopend paadje in om vanaf een platformpje de damherten te bekijken. Ook kijk je vanaf hier één van de buitenterraria in, maar daar komen we later aan toe.

Het doorlopend pad gaat met een houten bruggetje over het damhertenverblijf heen, vanaf hier kan je ook goed de kleine helft van het verblijf en de blokhut zien.

Goed dan, na het zwijnenverblijf kan je twee kanten op. Voor het volgende gebied ga ik rechtdoor over een breed pad en op naar verblijf nummer 7: het Alpenverblijf.
Afbeelding
Afbeelding
Voordat je bij het verblijf aankomt, kom je eerst langs een grote rots die begroeid is met mos en bloemen, als een voorproefje van de alpen (Aangegeven met nummer 3 op het kaartje). Ook kan je langs de andere kant van de rots lopen, dan kom je bij het dassenverblijf uit. Maar daar ga ik later op in.

Het verblijf is omringd door hoge rotsmuren, waar een groot net over gespannen is. Vanuit een gebouw van twee verdiepingen kan je de volière inkijken. Ook vanaf een houten platform naast het gebouw kijk bekijk je de volière in de open lucht. Aan de linkerkant van het verblijf (vanaf het kijkplatform gezien) zijn steeds kleine stenen richels, met onderaan een klein meer waar ook vissen zwemmen. Aan de zijkanten van deze richels staan grotere rotsblokken om het hoogteverschil wat natuurlijker te maken. Twee richels staan apart en kunnen niet beklommen worden door de steenbokken, deze zijn alleen toegankelijk voor de vogels in de volière.

Aan de andere kant van het verblijf is het een heuvel die minder steil omhoog gaat. Deze heuvel, en de platte vlakte onder het kijkplatform, zijn bedekt met kleine en middelgrote rotsen (Aangegeven met nummer 4 op het kaartje) waar ook een typisch waterstroompje doorheen loopt. Dit gebied is ontworpen voor de Alpenmarmotten en de Steenpatrijzen. Op de richels naast de rotsvallei zijn hekjes te vinden, wat gedeeltelijk dient als een zitplek voor de vogels in de volière.

Het hele Alpenverblijf heeft veel kruidachtige planten en bloemen, vooral in de steenvallei. Ook zijn er veel vetplantjes op de rotsen te vinden. Ook zijn er in sommige plekken korte struiken en jonge alpendennen te vinden. Vanaf het gebouw kan je ook een klein zijverblijf inkijken, hier leven rode eekhoorns. Binnen in het gebouw is voor de eekhoorns ook een binnenverblijf. Ook kan je in het gebouw informatie vinden over de bedreigde gieren die in de Alpen leven, en over hoe het water van onze rivieren uit de Alpen komt.

Als je terug loopt langs de rotswand kom je in de kloof uit.
Afbeelding
Afbeelding

Voordat je de kloof in loopt kom je een waarschuwingsbodje tegen: "Vorsicht vor Steinschlag | Beware of falling rocks | Pas op voor vallende stenen". Natuurlijk is hier geen echt gevaar voor, maar als je omhoog kijkt hangt er op zo'n vier meter hoogte een groot metalen net, met op sommige plekken rotsblokken die in het net "gevallen" zijn vanaf de rotswand. Dit is natuurlijk mooi als thematisering, maar is ook handig om roofvogels weg te houden bij de kleinere diersoorten die hier te vinden zijn.

Het eerste verblijf dat je tegen komt is een groep openluchtterrariums die midden in het pad staat, met kleine watertjes, een moerasgebied, en veel heideplanten, kleine rotsen en stukken hout. Het is een soort mini versie van de rotstuin die op het moment in de buurt van de Gelada's te vinden is. Alle buitenterraria lijken op de Europese terraria van Alpenzoo Innsbruck. Maar dan met meer zand en duinen, en minder rotsen. Het grote verblijf van dit buitenterrarium is bewoond door een groep Ringslangen, de twee kleine verblijven aan de andere kant zijn voor Gestreepte vuursalamanders (De ondersoort die je ook in Limburg kan vinden).
De buitenterraria (Deze en het adderverblijf dat we later zullen zien) zijn een meter hoog opgebouwd, op een houten basis. Omringt door grote ramen en met een net eroverheen, de verblijven lijken ook sterk op de hagedisverblijven in Chester zoo of Terrazoo Rheinberg.

De grote volière (nummer 9) naast het terrarium is thuis voor Oehoes, Roeken, Torenvalken en Kraanvogels. Een paar grote dennebomen vullen het verblijf, samen met een paar rotsblokken en een moerasje. Ook zijn er twee grote houten nestdozen op palen.

Verblijf nummer 10 is een verblijf voor Siesels, of Europese grondeekhoorns. Ook in dit verblijf is weer wat heide te vinden, en het verblijf is duinachtig ingedeeld zodat de Siesels genoeg ruimte hebben om te graven.

Verblijf nummer 12 is op een zelfde manier ingedeelt, maar dan met twee watertjes en veel meer waterplanten. Hier leven Europese moerasschildpadden, samen met Zandhagedissen, Hazelwormen en verschillende vissen. Deze leven hier alleen tussen de Meivakantie en de Herfstvakantie. In de koude wintermaanden worden ze naar het binnenverblijf in de grotten verplaatst. Het water in het buitenverblijf word gehalveerd en de Siesels mogen dan ook in dit verblijf komen.

Verblijf nummer 11 zit aan de andere kant van de kloof, met een soortgelijke stijl als de Buitenterrariums, met een houten basis en een groot kijkraam. Maar over dit verblijf zit geen net, en het is van binnen ook minder gedecoreerd. Vooral een bodem van dennenaalden en struikgewas, hier leven Gewone egels.

Aan het einde van de kloof ga je de tunnels in.
Layout van de tunnels:
Afbeelding
Afbeelding
(Op de detailkaart kan je de verblijfsinrichting zien).

Aquarium nummer 1 heeft Europese rivierkreeften, Bruine kikkers, en verschillende vissen. Met twee eilandjes in het midden van het aquarium, waar boomstammen op staan, lijkt het sterk op een grotere versie van het Rivierkreeftenaquarium in GaiaZOO.

Aquarium nummer 2 heeft ook verschillende vissoorten, waaronder Palingen, Vlagzalmen en Donderpadden. Het jammere van de Paling is dat ze erstig bedreigd zijn en moeite hebben om in gevangenschap te fokken. Daarom is hier een speciale methode om ze toch te beschermen.
Palingen worden in Rotterdamse wateren gevangen en in dit Zoetwateraquarium geplaatst (en een paar aquaria achter de schermen) om groot te worden. Als ze klaar zijn om de oceaan over te trekken worden ze op dezelfde plek weer uitgezet zodat ze hopelijk de weg terug weer kunnen vinden.
Het aquarium is ingericht alsof je naar de oever toe kijkt, met veel waterplanten en onderwaterwortels

Verblijf nummer 3 is een open binnenverblijf voor de egels, een meter hoge houten muurtje (en een extra hekje op armlengte) is het enige wat de bezoekers van de egels apart houdt. Samen met natuurlijke beplanting staan ook hier een paar neppe boomstammen, om de illusie te geven dat je nogsteeds buiten in het bos bent.

Paludarium nummer 4 is het binnenverblijf voor de Moerasschildpadden. Het hele jaar door zitten hier ook Europese boomkikkers en vissen in het water. Ook in dit verblijf zijn levende planten, op land en in het water.

Verblijf nummer 5 lijkt op nummer 3, maar dan met een glazen wand, in de rotswand links van het verblijf zijn ook een paar nastkamers te vinden, maar deze zijn niet aangegeven op de kaart. Dit verblijf is voor eikelmuizen.

Aquarium nummer 6 is voorin diep, en achterin erg ondiep met moerasplanten. Hier leven Kamsalamanders, Vuurpadden, en kleine vissen.

Paludarium nummer 7 is een bijzonder geval: de voorste helft is namenlijk een aquarium, en de achterste helft en volière voor kleine vogels. In het aquarium leven onder andere Donauzalmen en Steuren. Achter het aquarium is een dicht boslandschap voor Kruisbekken en Vinken. De volière gaat best ver naar achter en ook de buitenlucht in. Het is vergelijkbaar met een verblijf in Wilhelmina zoo.Er is geen barriére tussen de vogels en de bezoekers, omdat de vogels de donkere grot niet in durven.
Klein schematiekje van hoe het verblijf werkt. Aan de linkerkant kan je vanuit de grot onder water kijken bij de vissen aan de rechterkant zie je het volièregedeelte vanaf buiten, deze staat op een verhoogte richel. Vanaf boven de rotsen valt een kleine waterval ook het verblijf in.

De vier verblijven die als nummer 8 aangegeven zijn, zijn de verschillende burchten voor de dassen. En nummer 9 is het binnenverblijf voor de Bevers. Hier is verder niet super veel over te zeggen.

Tussen de dassenverblijven kan je een kortere route uit de grotten komen, deze gang word ook geöpend als de Bevervolière tijdens vogelgriep gesloten is.

Over de bevervolière gesproken: we gaan verder naar het laatste gedeelte van het Europagebied.
Afbeelding
Afbeelding
Het beververblijf is een grote volière, omringd door rotswanden en met een flink meer in het midden. Hierin zwemmen een groot aantal vissen, waaronder Snoeken, Brasems, Baarsen en Forellen. De bevers hebben alleen de twee eilandjes en het stuk land tegen de rotswand aan, verder kunnen ze niet het land op.

Als je de grotten uitstapt en de volière binnenkomt, sta je meteen tegenover het onderwaterkijkraam van het meer, hier kan je naar de zwemmende bevers en de vele vissen kijken. Aan de andere kant van het pad heb je weer een klein moerasgebiedje. Je loopt langsaam omhoog op het pad, en je komt ook langs de richel waar de andere kant van nummer zeven in de grotten te zien is. Vanaf hier loopt de kleine waterval ook het moerasgebiedje in.
Na de richel loop je de bocht om en ga je nog een klein stukje omhoog voordat je boven het waterniveau bent. Hier kom je een meer-laagse waterval tegen (aangegeven met nummer 2 op de kaart). Over een verhoogde richel loopt een stroompje langs het pad die later nog in een kleine waterval uitkomt en onder de brug door naar het bevermeer stroomt. vanaf hier kan je ook goed naar de overkant van het verblijf kijken, waar een grotere waterval naar beneden stort vanaf de rotswand (aangegeven met nummer 1 op de kaart).

Vanaf de tweede brug kan je voor het eerst de gierenvolière inkijken. In deze zijvolière leven Monniksgieren en Auerhoenders, samen met een paar andere vogels.

Het net over de bevervolière heeft kleine gaatjes, en de gierenvolière hiernaast heeft dat ook. Maar het net tussen de volières in heeft dat niet.
In de bevervolière leven heel wat vogels (Patrijsen, Eenden, Turkse tortels, Kievitten, etc) die niet door dat net passen. Maar er leven ook heel wat kleinere vogelsoorten die door dit net in allebei de volières terecht kan komen. De grootste hiervan is de Iberische blauwe ekster, andere vogels die door het scheidingsnet passen zijn Hoppen, Wielewaals, Bijeneters, Zanglijsters, Kwikstaarten en een paar anderen.

Na de tweede brug loop je de volière uit en kom je meteen rechts twee verblijven tegen voor Europese nertsen. Ook deze zijn weer als de buitenterrariums ingedeelt, met een houten basis en veel detail in de inrichting. Hier loopt een waterstroompje doorheen vanaf de rotswand naar een klein meertje dat bij de Damherten uitkomt.

Vanaf de nertsen kan je over een klein zandpaadje door het bos terug naar het pad dat naar het Alpenverblijf loopt. Hiernaast is ook het buitenverblijf voor de dassen (Nummer 6), dat lijkt op het vossenverblijf.

Ook kan je natuurlijk de hoofdroute nemen langs het grootste buitenterrarium, wat bewoond wordt door een groep Adders. Hier tegenover heb je ook een grotere kijkplek in de gierenvoliére.

Vanaf hier loop je dan ook door naar de blokhut van de Marters en Damherten, en is het Europa-rondje wel klaar.

Pffff dat duurde wel de hele dag om uit te typen. Goed dan, op naar de dierenplaatjes:

Diersoorten bosgebied:
Afbeelding
Afbeelding

Diersoorten Noordzeevolière:
Afbeelding
Afbeelding
Kleine uitleg bij een paar van de bijzondere vogelkeuzes: Ik heb voor twee roofvogels gekozen omdat deze in de duinen van Texel veel gevonden worden. Deze twee soorten zijn vaker met kleinere vogels gehouden en zouden veilig moeten zijn. De fazant heb ik erbij gedaan omdat deze, ook al is hij geïntroduceerd, ondertussen toch bij de Nederlandse natuur hoord.

Diersoorten Alpengebied:
Afbeelding
Afbeelding

Diersoorten kloof:
Afbeelding
Afbeelding

Diersoorten grot:
Deel 1:
Afbeelding
Afbeelding
Deel 2:
Afbeelding
Afbeelding

Diersoorten bevervolière:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amai zeg, dat duurde even. Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, ik hoor ook graag wat jullie mooi (of minder mooi) aan mijn plannen vinden.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door daniel1109 »

Het ziet er weer erg mooi uit. Ook leuk om eens te zien dat er, ondanks dat ik het wel leuke dieren vind, niet gekozen is voor wolven. Ik denk dat dit vooral met de ruimte te maken heeft?

Zou in je noordzeevoliëre ook gewone zeehonden er bij passen? Net zoiets als in ouwehands dierenpark.

En wat zou je met deze plannen doen met de rendieren in het huidige Europese gebied? Gaan die het park dan verlaten? (Niet dat ik daar rouwig om zou zijn).

En het maakt me nieuwsgierig naar wat je plannen dan zouden zijn voor het huidige Europese gebied. Australië uitbreiden? Dan zou de Dingo wel een unieke soort kunnen zijn (in de oude wolven vallei bijvoorbeeld)

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

daniel1109 schreef:
31 jan 2023, 01:10
Het ziet er weer erg mooi uit. Ook leuk om eens te zien dat er, ondanks dat ik het wel leuke dieren vind, niet gekozen is voor wolven. Ik denk dat dit vooral met de ruimte te maken heeft?
Dit is inderdaad gedeeltelijk vanwege de ruimte gedaan, maar ook omdat ik de Rocky Mountain wolf (Canis lupus occidentalis) in het Noord-Amerikaanse gebied ga laten zien.
daniel1109 schreef:
31 jan 2023, 01:10
Zou in je noordzeevoliëre ook gewone zeehonden er bij passen? Net zoiets als in ouwehands dierenpark.
Ouwehands heeft de zeehonden samen met een enkele Aalscholver. Zeehonden staan er om bekend dat ze af en toe een eend pakken, dus dan zouden alle vogels die op het water zitten (Meeuwen, Eenden en Zeekoeten) uit de volière gehaald moeten worden. Ook zou ik de zeehonden dan meer ruimte willen geven dan dat ze hier zouden hebben.
daniel1109 schreef:
31 jan 2023, 01:10
En wat zou je met deze plannen doen met de rendieren in het huidige Europese gebied? Gaan die het park dan verlaten? (Niet dat ik daar rouwig om zou zijn).
De rendieren zouden hiermee inderdaad het park verlaten. Ik wilde de dieren een natuurlijke omgeving geven, en de rendieren zouden daarvoor een veel groter, bebost verblijf nodig hebben.
daniel1109 schreef:
31 jan 2023, 01:10
En het maakt me nieuwsgierig naar wat je plannen dan zouden zijn voor het huidige Europese gebied. Australië uitbreiden? Dan zou de Dingo wel een unieke soort kunnen zijn (in de oude wolven vallei bijvoorbeeld)
Dit is word inderdaad een Australisch gebied, al betwijfel ik dat ik Dingo's ga toevoegen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Mooi Plan @Mr. Gharial! Groots is het wel, maar ik vind vooral de enorme diversiteit aan gekozen soorten enorm tof! Ik vind Europese reptielen, vissen, amfibieën en kleinere zoogdieren en vogels zijn in veel dierentuinen sowieso nogal ondervertegenwoordigd, dus interessant om te zien dat die hier volop aanwezig zijn, zonder dat een paar van de charismatischere grotere Europese zoogdieren ontbreken.

Als ik toch nog een soort zou mogen toevoegen, zou ik misschien toch nog voor een extra landroofdier hebben gekozen. Meer bepaald de lynx (bij het Alpengebied?) en/of de Europese wilde kat (bosgebied) zouden nog wel goed bij de rest van het plan passen zonder al te veel plaats weg te nemen. En het zou ook een mooie voortzetting zijn van de vroegere reputatie die Blijdorp had op het vlak van (kleinere) katachtigen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Zoozot schreef:
31 jan 2023, 23:30
Mooi Plan @Mr. Gharial! Groots is het wel, maar ik vind vooral de enorme diversiteit aan gekozen soorten enorm tof! Ik vind Europese reptielen, vissen, amfibieën en kleinere zoogdieren en vogels zijn in veel dierentuinen sowieso nogal ondervertegenwoordigd, dus interessant om te zien dat die hier volop aanwezig zijn, zonder dat een paar van de charismatischere grotere Europese zoogdieren ontbreken.
Ik vind dat de Europese fauna ongelofelijk ontbreekt in Nederlandse dierentuinen. GaiaZOO heeft waarschijnlijk de beste collectie Europese dieren, zeker nu de Taigavolière weer rechtop staat. En Amersfoort heeft met Het Woud ook een mooi gebiedje binnen. Maar BZ heeft met de verdwijning van de rendieren en jakhalzen niks meer.
Een paar andere dierentuinen hebben misschien één Europees verblijf of gebouw (Nortica aquarium in Wildlands, Berenbos in Ouwehands, de Hollandse Polder in Artis). Blijdorp, die juist zo trots is op de continentale indeling, heeft alleen maar rendieren voor de Europese collectie, die weggepropt zitten in een hoekje. Natuurlijk hebben ze ook Bass Rock en het eerste gedeelte van het Oceanium, maar als je dat vergelijkt met alles dat ze voor Afrika en Azië hebben ingedeelt is het toch wel teleurstellend.

Ook ben ik dol op de kleinste dieren van Europa. En omdat deze zo weinig worden laten zien weten de meeste mensen er ook niets vanaf. Heel misschien kennen mensen de Rugstreeppad en Zandhagedis, maar dat komt alleen door Arjen Lubach
Zoozot schreef:
31 jan 2023, 23:30
Als ik toch nog een soort zou mogen toevoegen, zou ik misschien toch nog voor een extra landroofdier hebben gekozen. Meer bepaald de lynx (bij het Alpengebied?) en/of de Europese wilde kat (bosgebied) zouden nog wel goed bij de rest van het plan passen zonder al te veel plaats weg te nemen. En het zou ook een mooie voortzetting zijn van de vroegere reputatie die Blijdorp had op het vlak van (kleinere) katachtigen.
Ik vond het zelf ook een beetje jammer dat ik de Lynx er niet in kon verwerken. Maar ik wilde ze niet in een klein hoekje stoppen. Als ze er in geplaatst zouden worden, zouden ze een goed ontworpen, groot verblijf krijgen. De Europese wilde kat had ik ook aan gedacht, maar ik koos toch voor de Boommarter, omdat de Wilde kat voor de standaard bezoeker "maar een huiskat" zou zijn.

Geen zorgen, voor de Amerika-route komen er een paar extra katten bij! (Al gaat het waarschijnlijk even duren voordat ik daar aan begin)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
01 feb 2023, 15:46
Ik vind dat de Europese fauna ongelofelijk ontbreekt in Nederlandse dierentuinen. GaiaZOO heeft waarschijnlijk de beste collectie Europese dieren, zeker nu de Taigavolière weer rechtop staat. En Amersfoort heeft met Het Woud ook een mooi gebiedje binnen. Maar BZ heeft met de verdwijning van de rendieren en jakhalzen niks meer.
Een paar andere dierentuinen hebben misschien één Europees verblijf of gebouw (Nortica aquarium in Wildlands, Berenbos in Ouwehands, de Hollandse Polder in Artis). Blijdorp, die juist zo trots is op de continentale indeling, heeft alleen maar rendieren voor de Europese collectie, die weggepropt zitten in een hoekje. Natuurlijk hebben ze ook Bass Rock en het eerste gedeelte van het Oceanium, maar als je dat vergelijkt met alles dat ze voor Afrika en Azië hebben ingedeelt is het toch wel teleurstellend.
Dat klopt; voor GaiaZoo vind ik de aandacht voor inheemse fauna op dit moment één van de interessantste aantrekkingspolen van het park, juist omdat het binnen de Benelux zo uniek is.
Voor Blijdorp heeft het er deels ook mee te maken dat men volgens mij min of meer besloten heeft om het Europese gedeelte op termijn volledig op te geven ten voordele van Afrika. Begin jaren 2000 was had je buiten de rendieren nog de wolvenvallei, een oehoevolière, een verblijf voor de Europese otters (nu in de Chinese tuin) en ik herinner me vaag iets met wilde katten; het was nog steeds vrij kleinschalig, maar het zou potentie hebben gehad als men het verder had uitgebouwd. Voor er sprake was van gelada's in het roofdierengebouw werd er bv. jarenlang gesproken om ook daar Europese dieren te gaan houden (bruine beren of berberapen).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Vandaag een mini update. Mn inspiratie is momenteel niet te groots om alles uit te tekenen, en om het nou te gaan bouwen in een game als Planet Zoo kost ook even tijd. Maar we gaan verder met 1 voliére. Want ja Burgers' Zoo is en blijft wel een fazanterie in het achterhoofd.

We komen de Rotstuin uit en maken een zwaai naar links over het pad. Hier staat ook een voliére die naar voren lijkt te hangen. Uit deze voliére lijkt veel geluid te komen en je ziet ook veel bewegingen door de bomen heen.

Afbeelding

De voliére heeft een groep van Himalaya Parkieten (Psittacula himalayana) die heerlijk kwetteren bij alles dat in de omgeving gebeurd. Deze kleurrijke vogels zijn niet alleen erg mooi om te zien, ze bieden ook een uniek educatieonderwerp over het loslaten van exotische vogels (iets dat ook al elders in het park word aangekaart met zoogdieren).

Terwijl wij langs lopen zien we aan onze rechter kant een grote stalen constructie met een net er over. Terwijl recht voor ons een grote rotspartij staat. Waar zou deze route toch heen gaan?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Leuk idee! Unieke soort ook. Wellicht een idee om er nog een leuke fazant-achtige/rotspatrijs/marmot bij te doen voor de grond?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

rick04 schreef:
02 feb 2023, 16:51
Leuk idee! Unieke soort ook. Wellicht een idee om er nog een leuke fazant-achtige/rotspatrijs/marmot bij te doen voor de grond?
Marmot zeker niet, te kleine ruimte en zal mogelijk ook niet goed gaan met de parkieten.
Vind zelf dat het park nu wel twee prima soorten heeft die zich op twee poten zetten en daarna doorgraven.
Enige soort die ik zelf in het park nog zou verwelkomen is een mangoestensoort op het safari ergens.

De patrijzen en fazanten zitten al in de rotstuin, en denk dat parkieten aan zich veel leuker zijn.
Je zou hooguit hier een surplusdier bij kunnen zetten op de grond, maar denk dat de soort aanzich genoeg gezelligheid brengt.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Afbeelding

Tijd voor een nieuwe update!
Hoewel ik deze keer graag had willen tekenen, kreeg ik het gevoel dat ik hier beter in kon visualiseren en heb ik het ontwerp van dit stuk omgezet naar een 3d omgeving in Planet Zoo. Op papier had het voor mijn gevoel een stuk minder duidelijk kunnen brengen dus vandaar een "foto" uit mijn gedachten.

We komen net van de parkietenvoliére af en lopen langs een medewerkerspad die aan de rechterkant van het pad bevindt.
Toevallig gaat enkele meters verderop het pad ook naar rechts en zien wij een grote gaaskoepel in een moderne look. Dit is uniek van het park, want vaak probeert het park de netten te verstoppen, maar door de inrichting van dit verblijf, kan dat over de jaren heen flink ingroeien en valt het straks niet meer op.
Afbeelding

Deze koepel is thuis voor de Nevelpanter(Neofelis nebulosa) het park zou hier ook sneeuwluipaarden kunnen houden met de grote seperatie achter het binnenverblijf, maar de keuze is gemaakt deze kleinere katachtige veel hoogte te bieden voor zoveel mogelijk natuurlijk gedrag.
Afbeelding

Want wat direct opvalt in dit verblijf is dat er genoeg hoogte is, om hoge beplanting binnen de barrières te houden. Zo kunnen deze klimmende katten zich goed overal goed thuis maken in dit verblijf.

We lopen verder over een brug, het water lijkt een kleine stroming te hebben alsof het ergens uit de hoge bergtoppen als smeltwater hier onder ons doorstroomt.
Afbeelding

Aan onze rechterkant (kant vanuit waar deze foto genomen is) is een natuurlijke vijver, dit is gemaakt om ook lokale diersoorten een nieuwe drinkplek en voor sommige ook een nieuw thuis te bieden. Terwijl aan onze linkerkant een flinke heuvel vorm neemt.
Afbeelding
Afbeelding

Als grote showtopper bevindt zich hier de grote rotsweide. Een geheuvelte dat gemaakt is ook voor personeel en kleine voertuigen nog de heuvel op te laten komen, maar wel een natuurlijke omgeving kan bieden voor de bewoners.
De soorten die zich in dit verblijf bevinden zijn: Kuifhert (Elaphodus cephalophus) en de Mishmi Takin (Elaphodus cephalophus)
Onder de juiste omstandigheden zouden hier aanpassingen in het verblijf kunnen komen voor een langoer soort, maar dat zou het natuurlijke aspect uit het verblijf wel kunnen beïnvloeden. Echter weten wij zelf dat Burgers' Zoo dat doet als het een unieke combinatie en/of dierenwelzijn kan bevorderen.

Na dit verblijf zien we een waterval aan de rand van deze weide. Dit is mogelijk waar het 'smeltwater' vandaan komt. Toch moeten we nog een laatste verblijf bezoeken voor we het gebied weer uitlopen. Welke soort denk jij dat dit is?
Hoe vond je deze eenmalige visualisering van de verblijven? Heb je tips?tops?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ziet er geweldig uit!

Met de volledige builds in PZ kan je ook iets beter "rondkijken". Ik hoop op nog een berg of klif verblijf.

Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat het Kuifhert niet supergoed in de Himalaya past maar ik snap dat er niet superveel opties zijn.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
13 feb 2023, 21:55
Ziet er geweldig uit!

Met de volledige builds in PZ kan je ook iets beter "rondkijken". Ik hoop op nog een berg of klif verblijf.

Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat het Kuifhert niet supergoed in de Himalaya past maar ik snap dat er niet superveel opties zijn.
Het kuifhert is inderdaad meer een bergvoet, maar dat is dan ook wat ik hier wil demonstreren met de takin hoog, en kuifhert laag.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Prachtige tekeningen kan je blijkbaar maken in PZ. Kan je daar om het even welke richting mee uit?

Het verblijf voor de nevelluipaarden zou wel veel meer klimmogelijkheden moeten krijgen. Zoals het er nu uitziet lijkt het me niet geschikt voor deze boombewoner.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Prachtige ontwerpen Anubite!
Ik denk persoonlijk dat het laatste verblijf er een voor rode panda's gaat moeten zijn. In deze regio leven voornamelijk hoefdieren waarvan er al 3 aanwezig zijn. Aziatische beren zou ik niet doen aangezien dit kan dubbelen met de Maleise Beren, en sneeuwluipaarden zouden onnodig zijn in combinatie met de nevelpanters.
Misschien als de wegvoering ook wat hoogteverschil bevat zodat ook dit wat meer 'bergachtig' aanvoelt. Voor de rest top!

Ikzelf ben ook bezig met een soort masterplan Burgers Zoo, al zullen de ontwerpen niet zo gedetailleerd zijn als die ik hier al heb zien langskomen. Wellicht dat ik vanmiddag of morgen besluit om ze toch hier te delen!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Dag allemaal! Ik heb een tijdje gewerkt aan een masterplan voor Burger’s Zoo (BZ) voor 2040.
Het masterplan zal in vier verschillende fasen (2025-2030-2035-2040) worden gerealiseerd, die ik hieronder kort toelicht.

https://drive.google.com/file/d/1Pfvl11 ... sp=sharing


Ik heb geprobeerd zo realistisch mogelijk te blijven, hoewel er nog twijfelachtige toevoegingen zullen zijn waarvan ik niet weet hoe haalbaar ze zullen zijn. De recente veranderingen heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te volgen en zo te anticiperen op wat er de laatste jaren in de dierentuin gebeurde. Het huidige probleem van BZ op dit moment is de afname van soorten de afgelopen tijd. Daarom probeerde ik met dit plan hun dierbestand te versterken. De directeur van BZ heeft aangegeven dat een uitbreiding van de dierentuin in de richting van het bos dat nu in de noordoostelijke hoek ligt zeer onwaarschijnlijk is aangezien dit beschermd bos is, dus heb ik geprobeerd om eventuele uitbreiding binnen de huidige grenzen van de dierentuin te passen. BZ heeft veel zeldzame soorten in hun collectie, daarom is het moeilijk om soorten te kiezen voor toekomstige projecten, aangezien het criterium: 'niet beschikbaar in Europese dierentuinen' misschien niet altijd een harde regel is om te volgen.

Fase 1: 2025; Down Under!

Fase 1 zal vooral in het teken staan van de creatie van een nieuwe ecodisplay: Burgers Outback! Deze ecodisplay richt zich op het eucalyptusbos van New South Wales en Queensland. Deze ecosystemen worden enorm bedreigd door onder andere de recente bosbranden en zijn daarom van grote waarde voor natuurbehoud. Het bevat voornamelijk een buitengebied maar ook een (klein) binnen-gedeelte en bevat 7 aparte dierenverblijven. Het bevindt zich in het bovenste gedeelte van de dierentuin, waar vroeger de flamingo's, de gierenkooi en het vogelhuis waren. De meeste van deze soorten zullen helaas de dierentuin verlaten om plaats te maken voor deze ecodisplay.

De route begint onderaan direct na het verlaten van Burgers Mangrove. Het leefgebied van de flamingo zal grotendeels worden gecombineerd met het voormalige leefgebied van de wallaby en zal nu dienen als één groot verblijf voor de Moeraswallaby, deze zullen worden gecombineerd met de Rode reuzenkangoeroe en de Zwarte zwaan. Het verblijf zal vanaf de zijkant te zien zijn, maar kan ook worden betreden en dienen als doorloopverblijf. Na het verlaten van de kangoeroes wordt de bezoeker naar een nieuwe volière voor Australische vogels geleid. Deze volière zal op de oude gierenkooi worden geplaatst en zal gebruik maken van enkele onderdelen daarvan. Toch zal het vernieuwd en opnieuw gethematiseerd worden naar het Australische thema. In verband met vogelgriep is het onbetrouwbaar om hier een doorloopvolière van te maken en zal daarom alleen van buitenaf zichtbaar zijn. Ik ben totaal geen vogelexpert, dus corrigeer me indien nodig, maar de volière zal de volgende vogels huisvesten: Lori van de Blauwe Regen, Valkparkiet, Incakaketoe, Diamantastrild, Struikbronsvleugelduif, Rosékaketoe, Duimantduif en Prachtrosella.

Na de volière leidt het pad je naar de hoek, waar nu een nieuwe kuil is met Tasmaanse Wombat (ik weet dat deze officieel niet uit dit ecosysteem komen maar voorlopig dienen ze als vertegenwoordigers van de Gewone Wombat die veel beperkter beschikbaar is in Europa). Het pad kan dan gevolgd worden naar binnen in het oude vogelhuis maar de verblijven kunnen ook allemaal vanaf buiten worden bekeken. De Blauwvleugel Kookaburra zal nog steeds zichtbaar zijn in hun huidige volière, maar de rest van het hekwerk zal worden verwijderd en zal dienen als buitenverblijf voor de Queensland Koala. Na Ouwehands Dierenpark wordt dit nu de tweede Nederlandse dierentuin met koala's. Het vogelhuis kan nu dienen als binnen-gedeelte voor de koala's. Daarnaast zal het de volgende dieren in terraria houden: Doodsadder, Gould's Varaan en Witlipboomkikker. De Kea’s worden nu samen met de andere vogels helaas uit de dierentuin gehaald. Na het Koalahuis gaat deze ecodisplay over in het voormalige Parkgedeelte met de Chimpansees en Gorilla's, hier wordt voorlopig niets aan veranderd.

Behalve Burgers Outback verandert er niet veel aan de dierentuin tot 2025. Het enige dat op de plattegrond zal veranderen, is het feit dat er nu een tweede groep Zwijnshert zal worden gehouden op het voormalige rendierverblijf. Dit is al gepland en aangekondigd door de dierentuin, dus geen verrassingen hier.

Dit was deel 1 van het grote masterplan, de komende dagen volgen er meer updates.
Laat me weten wat je ervan vind, kan ik zeker waarderen!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ik reageer later met een langer bericht, maar ik vind het wel erg grappig dat elk BZ-Masterplan een "Burgers' Outback" heeft (altijd met dezelfde naam) en dat het altijd op dezelfde plek komt
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Lucky »

Mooi en leuke ideeën voor Burgers' Zoo.
Zouden toffe upgrades zijn :)

Plaats reactie