(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
15 feb 2023, 15:17
Ik reageer later met een langer bericht, maar ik vind het wel erg grappig dat elk BZ-Masterplan een "Burgers' Outback" heeft (altijd met dezelfde naam) en dat het altijd op dezelfde plek komt
Haha, ben daar jaren geleden gelukkig van af gestapt. Australische dieren zijn nou eenmaal niet SUPER bijzonder voor de gewone bezoeker en actief zijn deze soorten ook niet.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
17 feb 2023, 08:32
Mr. Gharial schreef:
15 feb 2023, 15:17
Ik reageer later met een langer bericht, maar ik vind het wel erg grappig dat elk BZ-Masterplan een "Burgers' Outback" heeft (altijd met dezelfde naam) en dat het altijd op dezelfde plek komt
Haha, ben daar jaren geleden gelukkig van af gestapt. Australische dieren zijn nou eenmaal niet SUPER bijzonder voor de gewone bezoeker en actief zijn deze soorten ook niet.
Akkoord. Er zijn ook maar weinig tuinen die er in slagen om een echt interessant gebied te ontwikkelen. De meesten komen niet verder dan de usual suspects (emoe, reuzenkangoeroe, Bennett wallaby)
Duisburg is natuurlijk koploper en ook Planckendael doet het best goed (al vind ik persoonlijk dat het daar met relatief weinig kosten het een pak beter zou kunnen).

Ik begrijp ook niet waarom een toch aantrekkelijke soort zoals de geelvoetrotskangoeroe zo weinig opgang maakt (aan de kweekresultaten ligt het niet meteen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Ik ben het er toch niet helemaal mee eens dat een Australië gebied niet attractief is. Met het zien van Reuzenkangoeroes en Koala's, zal dit altijd een highlight vormen in een dierentuin. Zeker ook omdat dit nog niet voorkomt in Nederland. De Koala's zijn altijd leuk om te zien, of ze actief zijn of niet, en met een parkietenvolière is er altijd leven in het gebied. Met goede thematisatie kun je daarbij ook een boel goedmaken en toch een mooi gebied samenstellen.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Goed, fase 2 voor het masterplan Burgers Zoo 2040:

https://drive.google.com/file/d/1rSFtCw ... sp=sharing

Fase 2: 2030; ‘Kopje Onder’

Na het afronden van fase 1 wordt er direct in fase 2 opnieuw een ecosysteem worden geopend. Dit zal het meest omvangrijke en complexe ecosysteem worden wat er in BZ in jaren zal worden gebouwd. Het nieuwe ecosysteem zal namelijk tegen de Bush aangebouwd worden. Ik geloof dat dit ook ooit het plan is geweest waarbij de Bush als centrale hal werd gebruikt. De nieuwe hal zal ongeveer 4200 m2 worden (ter vergelijking de Mangrove is ongeveer 2200 m2).

Het grootste probleem is echter de landschapsvorming. Op deze plek ligt namelijk op dit moment een soort heuvel. Deze grond zou helemaal afgegraven moeten worden om hier een nieuw stuk hal te kunnen bouwen. Tevens ligt hieronder de tunnel naar de Desert. Dit gaat mogelijk een probleem worden wanneer er grond gaat worden afgegraven en zal dus de tunnel moeten worden hervormd/veranderd omdat in dit masterplan de tunnel namelijk wel zal blijven bestaan. Als iemand weet of dit bouwtechnisch/praktisch haalbaar is (en hoe) laat het alsjeblieft weten.

Goed, dan het nieuwe ecodisplay. Deze gaat heten Burgers Coast en is een recreatie van de westkust van de Verenigde Staten. Een uniek ecosysteem weer zeer veel grote zeezoogdieren leven en jaarlijks terugkomen. Helaas staat de deze kustlijn wel onderdruk met name door vervuiling. Elk jaar spoelt er kilo’s met plastic aan uit zee en is daarmee een gevaar voor veel dieren en planten. Burgers Coast is een mooie plek om voor dit probleem aandacht te vragen doormiddel van dit ecodisplay. Daarnaast is het ook een goede gelegenheid om een tekortkoming van burger zoo aan te pakken namelijk het ontbreken van zeezoogdieren. In dit nieuwe ecosysteem komen er twee in zeer ruime en moderne verblijven.

In hoofdlijnen: Burgers Coast zal twee ingangen hebben die kort op elkaar zitten. De eerste ingang en hoofdingang zal van buitenaf bij de olifanten zijn, daarnaast komt er ook een nieuwe ingang vanuit de Bush. Ook hier komen dus kleine renovaties om de ingang mogelijk te kunnen maken. Bij binnenkomst is er een klein strandje met grote rotsformaties in de achtergrond. Op dit zandstrand zitten een aantal Koningskrabben. Op het ingangsplein zijn de eerste geluiden al te horen van de grote hoofdattractie van dit nieuwe ecodisplay: de [/b]Californische Zeeleeuw[/b]. Deze dieren hebben zowel een binnenverblijf als een buitenverblijf. Het eerste zicht wat de bezoeker hierop heeft is direct achter het entreeplein. Hier worden de grote rotsen doorgetrokken naar achter waar de zeeleeuwen op kunnen liggen, daarnaast zijn er ook onderwaterpanorama’s binnen aanwezig en als hoogtepunt een nieuwe zeeleeuwentunnel die dwars door het verblijft loopt. Achter de tunnel hebben de zeeleeuwen ook de mogelijkheid om onder water naar buiten te zwemmen, zo zijn de zeeleeuwen nu ook vanaf buiten te zien zijn via het pad dat naar de chimpansees en gorilla’s gaat. Na de zeeleeuwentunnel zijn er opnieuw hoge en ruige rotsen te zien. Tussen de rotsen is een enorme tank die tot het dak reikt te zien waar de bezoeker omheen kan lopen. In het aquarium is vooral de Groene Zeeschildpad te zien. Hij zal wat gezelschap krijgen van wat overbodige vissen uit de Ocean en zo kan dienen als een extra opvang voor deze vissen. Inmiddels loopt het pad weer omhoog waar het laatste verblijf te zien is. Hier zullen Zeeotters leven, die afgeschermd te zien zijn door een glazen wand. Deze soort zou moeten geïmporteerd moeten worden en kan dus wel de achilleshiel worden van dit project mocht dit niet lukken. Hierna voert het pad de bezoeker weer terug de Bush in dat uitkomt in het afschermde gebied.

Ik heb nog nagedacht over de optie waarbij er eventueel vrij-levende vogels in de hal leven maar vrees dat dit mogelijk niet goed gaat in combinatie met de zeeleeuwen. Mogelijk kunnen er bijvoorbeeld aalscholvers, zeemeeuwen of andere kustvogels in komen.

Andere veranderingen die er voor 2030 aan komen:
- Er komt een nieuwe uitbreiding van de loopbrug op de safari. Deze loopt over het separatieperk waardoor de pelikanen beter zichtbaar worden.
- De neusberen verdwijnen helemaal door het huidige uitsterfbeleid, de soort wordt de eerste tijd niet opgevuld met een andere soort.
- In de Bush komt een nieuwe diersoort te zien: het Driebandsgordeldier. Hierdoor komt er weer wat meer leven in de Bush.
- De binnenverblijven voor de Gorilla’s en Chimpansees zijn tegen deze tijd aan een opknapbeurt toe en worden gemoderniseerd.

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Lucky »

Heel gaaf idee! Uitwerking lijkt me duur en lastig maar zeker een mooi droom project.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JvG »

Zelf ben ik niet enthousiast over Burgers Coast, tenminste niet in grote hal. Zeeleeuwen hebben niet echt behoefte aan een groot binnengedeelte, om daar dan zoveel geld aan gaan uitgeven wat buiten (misschien zelfs wel mooier) gedaan kan worden? Dan liever een grotendeels buitengebied met een kleiner binnengebouw. Maar als ecodisplay vind ik dit plan toch te beperkt en niet echt Burgers'achtig. Net als dat ik niet heel enthousiast kan zijn over je Australiëgebied. Je leverd teveel in qua collectie zoals de laatste gieren/roofvogels en flamingo's. Een wombat en koala gaan dat niet kunnen vervangen voor een doorsnee bezoeker. Als je echt deze projecten wilt dan zal je ook moeten investeren in behoud van een bepaalde collectie die bezoekers willen zien. Een coast-ecodisplay zou dan beter kunnen qua Zuid-Amerika met humboldpinguins, zeeberen/Patagonische zeeleeuw, incasterns, flamingo's, enz. Het totaalplaatje voor bezoekers is dan veel completer ipv een paar zeldzame soorten die wij dan juist weer leuk vinden ;)

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Ik snap je punten. Alleen denk ik niet dat met dit Asutralie gebied er veel verloren gaat wanneer de flamingos en gieren weggaan. De flamingo's waren toch slecht zichtbaar met de vogelgriep en het verblijf van de gieren vind ik echt te gedateerd voor BZ. Daarbij kan ik garanderen dat in de volgende fase de flamingos gewoon weer terugkomen :)
Wel ben ik met je eens dat een kustgebied ook best buiten zou kunnen zijn, al is daar toch weinig ruimte voor.

Jesper V
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2022, 21:54
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jesper V »

Super toffe veranderingen. Burgers' Coast was toevallig ook een idee van mij precies op dezelfde locatie, haha. Het Australië gebied klinkt leuk, maar je levert wel een groot deel van het "park" in. Dit zorgt ervoor dat je voortaan alleen maar van ecodisplay naar ecodisplay zal lopen, wat wel jammer zou zijn. Ik zou daarom in dit gebied vogels centraal houden, met een nieuwe moderne volière voor flamingo's en een kleinere volière voor bijvoorbeeld Australische vogels met als grondbewoners de wallaby's en dit gebied dan gewoon onder de naam "Park" houden. Wel zou het tof zijn dat ze op het terrein naast de Mangrove misschien een uitbreiding kunnen doen als buitengebied voor de Mangrove met tapirs etc.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Is zeker ook een optie!
Ik denk dat het uitbreidingsgebied van de Mangrove erg lastig gaat worden. De dieren en planten die nu aanwezig zijn in de Mangrove komen allemaal vrij strikt uit Belize. Wanneer je Tapirs wil toevoegen zou je de Baird's Tapir moeten toevoegen, en deze is eigenlijk niet meer beschikbaar in Europa. Voor de rest zijn er ook geen apen uit Belize beschikbaar. De enige optie zou zijn enkele roofdieren als Ocelot, Jaguar, Jaguarundi, Rolstaartbeer, Witsnuitneusbeer etc.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Meteen erachteraan komt fase 3 en 4 waarmee het masterplan compleet is:

Fase3:
https://drive.google.com/file/d/19hTgJt ... sp=sharing

Fase4:
https://drive.google.com/file/d/1miqEqz ... sp=sharing


Fase 3: 2035; Grote Renovaties

De periode van 2030 tot 2035 wordt voornamelijk gekenmerkt door 2 grote renovaties: de uitbreiding van de Safari en de renovatie van de Desert.

Renovatie Safari
De huidige safari is op zich zelf goed te noemen maar mist nog het nodige om het om te vormen naar een echt mooi Afrika gebied. Daardoor worden de huidige Leeuwen en Cheeta verblijven omgevormd naar wat kleinere verblijven. Ook worden ze opnieuw gethematiseerd en worden de beplanting aangepast voor een betere Afrikaanse sfeer. De nieuwe verblijven worden naar achter gezet waardoor er meer ruimte aan de voorkant vrijkomt. Na een aantal jaren zonder flamingo’s komt er in de entree van de safari een nieuwe vallei voor Europese Flamingo’s. Na de flamingo’s komt er een nieuw gecombineerd verblijf voor Stokstaartjes en Knobbelzwijnen. Een combinatie die niet altijd succesvol is maar ik hoop dat met een goed groot en gevarieerd verblijf waar de stokstaartjes ook een apart gedeelte hebben waar de zwijnen niet kunnen komen, dit wel goed moet kunnen gaan. Aan de achterkant van de Safari wordt een nieuw gecombineerd perk geopend waar Nijlantilope, Grijze Kroonkraanvogels, Struisvogels en Helmparelhoenders. Deze dieren zullen hun binnen verblijven delen met de cheeta’s. De grote savanne blijft bestaan in de huidige vorm met de toevoeging van Grote Koedoes die terugkomen.

Renovatie Desert
De huidige desert is naar mijn mening van wereldniveau. Echter loopt het thema van de Noord Amerikaanse woestijnen een beetje op een dood einde. De dierencollectie dunt uit met veel dieren die helaas niet meer te krijgen zijn in de Europese dierentuinen. Daardoor beperkt burgers zich te veel ook omdat er niet heel veel dierenopties zijn die van nature in dat gebied voorkomen.
Vandaar de grote renovatie van de desert waarbij alle dieren die er nu leven helaas verdwijnen uit de collectie. Met als uitzondering de Prairiehondjes die op het voormalige stokstaartjes verblijf gaan wonen aangezien deze naar de safari zijn verhuisd. De desert veranderd van het Noord-Amerikaanse thema naar de woestijnen van de Ethiopische Bergketens. Dit ecosysteem lijkt in klimaat en flora veel op het al aanwezige decor van de desert waardoor er relatief weinig aan hoeft te veranderen. De route gevolgd vanaf de tunnel:
In de huidige vleermuizengrot veranderd weinig anders dan de soort die er die te zien is. Dit wordt nu de Nijlroezet. De rest van de soorten in de terraria in de tunnel worden eveneens vervangen door lokale soorten. De route gaat verder wanneer men echt de desert betreed. Hier zat vroeger een terrarium voor de ratelslangen en gilamonsters. Hier komen nu Dwergmangoesten te leven. Omdat ik niet weet of dwergmangoesten veilig kunnen leven in een hal waar ook gieren leven, is het voor nu ideaal dat dit verblijf is afgeschermd met glas. Achter dit verblijf zaten vroeger de pekari’s, hier komen nu Gewone Stekelvarkens. Verderop in het verblijf van de koekoeken komen nu Klipdassen te zitten, er komen meer rotspartijen in het verblijf en de snaren om het verblijf blijven zitten. Hierna komt de grot waar het eerste verblijf voor katfretten vroeger zat. Deze worden vervangen door een nieuw verblijf voor Aardvarkens, hierdoor kan er een tweede groep worden gehouden waardoor de bezoeker de aardvarkens in het licht kan zien maar ook in een donker nachtdierenverblijf in de desert. Het huidige separatievolière blijft bestaan in de huidige vorm, er komen nu te leven: Vierbandzandhoen, Koritrap, Maskertoerako en de Bruine Muisvogel. In het terrarium van de gilamonsters komt nu een verblijf voor Naakte Molratten. Hierna volgt het tweede verblijf voor de katfretten, deze wordt nu bewoont door de nacht actieve Senegalgalago’s. Helaas zijn de rode lynxen in de desert ook bijna allemaal verdwenen, een van mijn favoriete diersoorten uit Burgers Zoo. Deze worden vervangen door Caracals, opnieuw een unieke soort in Nederland. Het grote voormalige verblijf voor de dikhoornschapen gaat nu gebruikt worden voor misschien wel de meest iconische soort van de Ethiopische hooglanden: de Gelada’s. Het verblijf is wellicht aan de kleine kant, hierdoor wordt deze helemaal doorgetrokken naar achter en naar de rechterkant, hierdoor verdwijnt het pad dat om dit verblijf heen loopt en kunnen Gelada’s alleen vanaf de voorkant bezichtigd worden. Een combinatie met Nubische Steenbokken zou ook leuk zijn maar ik denk niet dat hier voldoende ruimte voor zal zijn in het huidige verblijf. De vogels die vrij vliegen in de Desert gaat zijn: Witruggier, Witwangtoerako, Gespikkelde Duif, Europese Hop, Witkeelbijeneter, Harlekijnkwartel, Olijfduif, Wenkbrauwspoorkoekoek, Rotsvorkstaartplevier, Zwarte Ibis, Bruine Muisvogel en de Von-Der-Deckens-Tok.

Voor de rest:
- De doodshoofdaapjes krijgen opnieuw vergezelschap van een andere soort: deze keer de Witgezichtsaki
- Er wordt een nieuw pinguïn verblijf gevormd aan de ingang van het park. Er komt een groter bassin met een strakblauw onderwater zicht op de pinguïns. Op de plattegrond veranderd er echter niks.
- De neushoornstallen worden gerenoveerd en komen nu tegen de ander safaristallen aan te staan



Fase 4: 2040; Congo-o-o-o

Fase 4 wordt opnieuw gekenmerkt door de opening van een nieuw ecodisplay. Op dit punt heb ik nu wel vraagtekens over de haalbaarheid. Zeker als je nu ziet dat het tempo van BZ erg laag ligt. BZ ligt op dit moment al 5-6 jaar volledig stil zonder (grote) ontwikkelingen. In dit plan moet er binnen 20 jaar 5 nieuwe ecosystemen worden gevormd. Iets te ambitieus wellicht.

Tegen 2040 wordt er het hele jaar rond gebruikt gemaakt van een tweede ingang, de huidige ingang oost. Hier komt een nieuw entreegebouw met alle faciliteiten en een nieuwe souvenirshop, eveneens als enkele personeelsfaciliteiten. De weg vanaf ingang oost komt uit op een nieuwe grote speelplaats. Nu de kleine speeltuin achter de bush en desert is verdwenen komt op deze plek een nieuwe. Het grote project van 2040 gaat worden een nieuw ecodisplay: Burgers Congo, en gaat uiteraard over het tropisch regenwoud van centraal-Afrika. Dit nieuwe ecodisplay maakt gebruikt van de al aanwezige mensenapen-eilanden en gaat vanuit daar verder. Als eerst wordt de uitkijkpost op het gorilla-eiland gerenoveerd. Na de renovatie wordt er ook een gedeelte aangebouwd waarop het pad verder loopt, er komt namelijk een gorilla-tunnel die half onder het verblijf doorloopt. De bovenkant wordt deels van glas zodat de bezoeker de gorilla’s mogelijk ook van onder kan bekijken. Eenmaal uit de tunnel loopt het pad naar rechts waar het volgende imposante verblijf verschijnt. Voordat de bezoeker bij dit verblijf uitkomt is er eerst een extra inkijk op het chimpansee verblijf, deze zijn altijd slecht zichtbaar geweest waardoor hier nu verandering in komt. Tegen de achterkant komt een nieuw verblijf voor Nijlpaarden. Dit verblijf zal grotendeels gebaseerd zijn op de nijlpaardenverblijven van de St. Louis Zoo, Beauval en Dallas. De binnenverblijven zullen nieuw moeten worden gebouwd en wordt een verlengstuk van de gorilla en chimpansee verblijven. Het nieuwe verblijf zal ook overnet worden en zo ontstaat er een mooie combinatie van vogels en zoogdieren. De volgende vogels zullen er leven: Hamerkop, Afrikaanse Nimmerzat, Oeverloper, Afrikaanse lepelaar, Schalows Toerako en Knobbeleend .

Nadat de bezoeker de volière weer uit is loopt het pad omhoog. Hier komt een nieuw verblijf voor Mandrils. Een vrij standaard verblijf maar wel met veel groen en natuurlijke klimtoestellen, die zichtbaar is over een gracht (denk Maleise Beren). Het pad loopt verder naar alweer het laatste verblijf van Burgers Congo: een groot Okapi-bos. Deze krijgen gezelschap van de Rode Duiker. De duikers waren ooit iconisch voor Burgers Zoo voor mij en komen nu dus weer terug. Ik heb gekozen om hier geen vogels te huisvesten omdat ik ergens gelezen heb dat duikers en vogels geen goede combinatie zijn, daarbij zijn er vogels aanwezig in de nijlpaarden-volière. De okapi’s en rode duikers krijgen ook een enorm binnenverblijf waar separatiestallen aanwezig zijn, personeelsruimtes, opslagruimtes en ook het binnenverblijf voor de mandrils. De bezoeker kan dit gebouw ook betreden waar ze nog om een klein verblijf met Centraal-Afrikaanse Klapborstschildpadden.


Een ander grote verandering tegen 2040 gaat wellicht zijn dat het huidige olifanten gaat worden uitgebreid. Sinds de parkeermogelijkheden zijn uitgebreid met de opening van ingang-oost, kan er een deel van de parkeermogelijkheid verdwenen voor de uitbreiding van het olifantenperk. Het bezoekerspad gaat nu gedeeltelijk onder dit verblijf door. (op de plattegrond is het vrij grof weergegeven). In de tunnel staat veel educatie over olifanten.

Daarnaast verdwijnen de Zwijnsherten weer van het huidige Rendierenperk. Hier komt een nieuwe publiekslieveling namelijk de Rode Panda.

Bij deze het volledige masterplan Burgers Zoo 2040.
Laat me weten wat je ervan vind! :D

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

De laatste post rondom mijn project Burgers' Peaks

Langs de smeltwaterbeek zien we een laatste rotswerk. In de vormen herkennen we de stenen waar we ook langs zijn gelopen bij de ingang van het gebied, bij het theehuis.
Nu is het echter zo dat we een keuze lijken te hebben.
Links: Rotspassage terug naar het theehuis.
Afbeelding

Of we gaan rechtdoor en maken de route af.
Afbeelding
Hier ontdekken wij het laatste soort van deze ecodisplay, de Rode Panda (Ailurus fulgens). De soort kent een tweedelig rotsverblijf met veel groen voor de boomklimmers. Het verblijf kent een verticale gladde binnenrand en grote kliffen, dit is om de dieren in het verblijf te houden zonder direct opvallende barrieres te creeëren voor de bezoeker. Hierdoor ontstaat het idee dat je echt door het leefgebied van deze leuke zoogdieren heen loopt.
De bezoeker sluit het avontuur af om door een kleine grot/passage in te gaan. Hier boven zouden zomaar eens de rode panda's voorbij kunnen lopen!

Afsluitend nog een getekende plattegrond van het concept.
Afbeelding
Roze = Seperatie/Personeelsruimte
Aqua = Verblijf
Rood = Voetpad+begrenzing
Blauw = Horeca

Hoe hebben jullie dit gebied in zijn geheel ervaren?
Zou je dit zien gebeuren? Waren er verrassingen?
Wat voor uitgetekende/ontworpen gebieden wil je hierna zien en voor welk park (want elk park heeft een andere stijl).
Alle feedback is welkom!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
18 feb 2023, 18:48
De laatste post rondom mijn project Burgers' Peaks

....

Hoe hebben jullie dit gebied in zijn geheel ervaren?
Zou je dit zien gebeuren? Waren er verrassingen?
Wat voor uitgetekende/ontworpen gebieden wil je hierna zien en voor welk park (want elk park heeft een andere stijl).
Alle feedback is welkom!
Om te beginnen : prachtige visuals!

Ik ben niet overtuigd van de keuze voor de nevelpanter omdat die niet meteen met peaks te associëren valt (al komt hij idd sporadisch tot op behoorlijke hoogte voor). Maar als je eens geen sneeuwluipaarden wil tonen, ben je rap op het einde van de mogelijkheden.

Goede mix van roof- en andere dieren, vind ik persoonlijk altijd leuk.

En prachtig mock rockwork :p

Wat er voor mij echt wel mankeert zijn twee types vogels die zeer typerend zijn voor dat gebied: een fazant (tragopan, oorfazant, glansfazant, koklass, Lady Amherst, etc.)- en een lijsterachtige (timalia, lijstergaai). Keuze genoeg.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
18 feb 2023, 20:26
Anubite schreef:
18 feb 2023, 18:48
De laatste post rondom mijn project Burgers' Peaks

....

Hoe hebben jullie dit gebied in zijn geheel ervaren?
Zou je dit zien gebeuren? Waren er verrassingen?
Wat voor uitgetekende/ontworpen gebieden wil je hierna zien en voor welk park (want elk park heeft een andere stijl).
Alle feedback is welkom!
Om te beginnen : prachtige visuals!

Ik ben niet overtuigd van de keuze voor de nevelpanter omdat die niet meteen met peaks te associëren valt (al komt hij idd sporadisch tot op behoorlijke hoogte voor). Maar als je eens geen sneeuwluipaarden wil tonen, ben je rap op het einde van de mogelijkheden.

Goede mix van roof- en andere dieren, vind ik persoonlijk altijd leuk.

En prachtig mock rockwork :p

Wat er voor mij echt wel mankeert zijn twee types vogels die zeer typerend zijn voor dat gebied: een fazant (tragopan, oorfazant, glansfazant, koklass, Lady Amherst, etc.)- en een lijsterachtige (timalia, lijstergaai). Keuze genoeg.
Thanks voor de feedback!
Ik heb de manoel nog overwogen, maar die zal je in een groot verblijf bijna niet zien!

De tragopan, glansfazant, lijstergaaien etc. wonen allemaal samen in de overdekte rotstuin! (Exacte lijst op pagina 13).
Om de lijstergaaien toch mogelijk nog een plaats te bieden in het park, zou het stiekem wel een erg vrolijke soort zijn om te hebben op de route tussen de katachtige en de grote rotstuin, al zou ik dan het indoorstuk van de rode panda en de voliere moeten koppelen en daar wat aanpassingen moeten doen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
18 feb 2023, 21:47
Apenarend schreef:
18 feb 2023, 20:26
Anubite schreef:
18 feb 2023, 18:48
De laatste post rondom mijn project Burgers' Peaks

....

Hoe hebben jullie dit gebied in zijn geheel ervaren?
Zou je dit zien gebeuren? Waren er verrassingen?
Wat voor uitgetekende/ontworpen gebieden wil je hierna zien en voor welk park (want elk park heeft een andere stijl).
Alle feedback is welkom!
Om te beginnen : prachtige visuals!

Ik ben niet overtuigd van de keuze voor de nevelpanter omdat die niet meteen met peaks te associëren valt (al komt hij idd sporadisch tot op behoorlijke hoogte voor). Maar als je eens geen sneeuwluipaarden wil tonen, ben je rap op het einde van de mogelijkheden.

Goede mix van roof- en andere dieren, vind ik persoonlijk altijd leuk.

En prachtig mock rockwork :p

Wat er voor mij echt wel mankeert zijn twee types vogels die zeer typerend zijn voor dat gebied: een fazant (tragopan, oorfazant, glansfazant, koklass, Lady Amherst, etc.)- en een lijsterachtige (timalia, lijstergaai). Keuze genoeg.
Thanks voor de feedback!
Ik heb de manoel nog overwogen, maar die zal je in een groot verblijf bijna niet zien!

De tragopan, glansfazant, lijstergaaien etc. wonen allemaal samen in de overdekte rotstuin! (Exacte lijst op pagina 13).
Om de lijstergaaien toch mogelijk nog een plaats te bieden in het park, zou het stiekem wel een erg vrolijke soort zijn om te hebben op de route tussen de katachtige en de grote rotstuin, al zou ik dan het indoorstuk van de rode panda en de voliere moeten koppelen en daar wat aanpassingen moeten doen.
Ja natuurlijk :doh: Ik had enkel nog naar jouw laatste samenvattende post gekeken, excuus.

Manoels idd. Een andere optie zou de rode hond kunnen zijn. Hondachtigen zijn misschien wel wat aantrekkelijker voor een zoo, omdat ze in groep leven en er veel meer activiteit te zien is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
19 feb 2023, 12:49
Ja natuurlijk :doh: Ik had enkel nog naar jouw laatste samenvattende post gekeken, excuus.

Manoels idd. Een andere optie zou de rode hond kunnen zijn. Hondachtigen zijn misschien wel wat aantrekkelijker voor een zoo, omdat ze in groep leven en er veel meer activiteit te zien is.
Hmm dat zou ook passen en dat gat van geen honden in het park weer opvullen. En vooral in een unieke setting, die we voor de Dhole nog niet ergens anders zien.
Toch zou een Manoel dan ook een leuke zijn. Maar denk dat in een gebied gewoon een keuze gemaakt moet worden tussen het een en ander. Helaas zal dan hier de keuze zijn tussen hond en kat.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Lucky »

@JWild ,
Ik heb weer met plezier gelezen. Ik ben persoonlijk alleen geen fan van om de Desert van Burgers' om te toveren naar een Afrikaanse variant. Met name omdat de rotse en planten toch echt wel centraal staan voor de Noord-Amerikaanse/Mexicaanse Desert. Eerder zou ik er een algemeen Desert display van maken. Dus om de ecosystemen en wonderen van alle woestijnen uit te lichten.

@Anubite,
Echt prachtige visuals! Gaaf gedaan.
Ben benieuwd welk park/gedeelte je volgende keus word. Meer uitbreidingen van Burgers' Zoo mogen ook altijd ;P

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Hoi Allemaal, ik had weer wat tijd over dus ben ik maar gaan zitten aan een idee voor Beekse Bergen.

Plattegrond:
https://drive.google.com/file/d/1vlTFSB ... sp=sharing

Op dit moment heb ik eigenlijk helemaal niks met de Beekse Bergen. Ik zou het dan ook helemaal anders willen doen. Naar mijn gevoel zijn alle verblijven zo goed als hetzelfde. Het zijn allemaal zandvlaktes met een moddergracht eromheen of een lelijk stalen hek. Daarnaast is het park ontzettend groot, waardoor er toch wel veel potentie is om een echt park van wereldklasse neer te zetten. Ook de thematisatie is eigenlijk nergens aanwezig en het hele park voelt enorm inspiratieloos aan. Nu het resort de laatste jaren is gebouwd hoop ik dat de groei in de komen jaren weer gaat toenemen.

Dit plan is eerlijk gezegd ver van realistisch en ik heb dan ook bijna het hele park op de schop genomen. De grootste radicale beslissingen die ik heb gemaakt:
- De autosafari verdwijnt. Ik vind het niet meer van deze tijd om met een personenauto door verblijven van dieren te rijden. In plaats hiervan komen er 3 enorme savannes waar safaribussen doorheen rijden. Hierdoor kan er meer focus komen op educatie aan boord. Ook vermijd je hier de negatieve aandacht van de incidenten die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden.
- De grote uitgegraven watergracht gaat grotendeels verdwijnen. Ik vind dit echt een lelijk bruin gedrocht die het aanzicht enorm verpest en je het gevoel geeft in een moeras te lopen. Hierdoor verdwijnt de safariboot, dit voegde wat mij betreft toch weinig toe aan beleving. Op dit perk komen nu aan de rechterkant de grote nieuwe savannes.
- De focus gaat vooral liggen op Afrikaanse dieren en een kleiner deel voor Aziatische dieren. Hierdoor verdwijnen alle Europese en Amerikaanse dieren die er nu zaten.

Een korte beschrijving:

We volgen de weg vanaf de ingang:
Voor de ingang blijft het Gibboneiland bestaan alleen zitten hier nu een groep met Ringstaartmaki’s (1). Het Safariplein wordt vernieuwd met meer Afrikaanse huisjes en thematisatie. De eilanden voor de chimpansees verdwijnt. In plaats hiervan komen er verblijven voor de Afrikaanse Zeboes (2). Het pad loopt net als vroeger door naar Wanyama restaurant, misschien wel het mooiste restaurant van de Nederlandse dierentuinen. Het terras wordt uitgebreid naar voren en in plaats van de Gorilla’s komt hier een grote flamingo volière aan toe gebouwd. Hierin komen te leven: Europese Flamingo’s (3) en Aalscholvers. Hierachter blijft het huidige en eerste leeuwenverblijf (4) bestaan. Dit is een prima verblijf met mooie uitzichtpunten op de truck en achter de glaswand. Op de voormalige opstapplaats voor de bootsafari komt nu een opstapplaats voor de nieuwe trucksafari.

Na het eerste leeuwenverblijf komt een nieuw themagebied: de woestijnen van Afrika. Er volgt eerst nog een nieuw uitzichtpunt op de nieuwe flamingovolière. Daarna volgt het pad langs een verblijf voor de Dromedaris (5). Hierna volgt een eerste nieuwe binnen locatie: een klein woestijnhuis. Hierin is de hoofdattractie de Nijlkrokodil (6), daarnaast komen er verblijven voor: Fennek Vos, Afrikaanse Doornstaartagame, Hoornadder en de Woestijnschorpioen. Bij de uitgang van het woestijnhuis is er een nieuwe gierenvolière met Ruppelsgier, Witruggier en Witkopgier. Het pad wordt vervolgd en hier komt een nieuw verblijf voor de Algazel (7). Om de hoek volgt een nieuw eiland voor de Mantelbaviaan (8), dit verblijf gaat er een beetje uitzien als het Wildlands amfitheater maar dan met meer natuur en groen erin verwerkt. Hierna volgt een verblijf voor de terugkerende Gestreepte Hyena (9), een erg mooie soort die bijna niet te zien is in de Nederlandse dierentuinen. De tweede katachtige van het park is hierna te vinden: de Perzische panter (10). Het vorige verblijf van de panters wordt gesloopt, en het nieuwe verblijf wordt tralieloos in een veel natuurlijke omgeving. Het laatste verblijf van het woestijngebied wordt een middelgrote savanne met 3 ernstig bedreigde diersoorten: de Noord Afrikaanse Struisvogel (11), de Addax (12) en de Somalische Wilde Ezel (13).

De weg wordt vervolgd met nieuwe verblijven voor Gevlekte Hyena’s (18), Afrikaanse Wilde Hond (19) (al bestaand) en een gecombineerd verblijf voor Bongo’s (20) en Kirks Dik Dik (21). Achter het bos bevind zich een grote doorloopvolière met daarin: Roze Pelikaan (27), Heilige Ibis en diverse eenden en ganzen soorten. Er waren vroeger geloof ik 3 a 4(?) Cheeta (28)verblijven, hiervan blijven er nog maar 2 van over. Hierachter is een nieuw bullenperk te vinden voor de Afrikaanse Olifant (29).
Het voormalige verblijf voor de Olifanten blijft bestaan maar in plaats van Mantelbavianen komen er nu Penseelzwijnen (30) op te leven. Tussen de twee olifantenperken ligt het Afrikadorp, hierin worden nu kleinere verblijven verwerkt voor: Stokstaartjes, Afrikaanse Stekelvarken en Dwergmangoesten te zien. Aan de kop van het olifantenverblijf blijft de wetland volière bestaan. Hiernaast komt nu een tweede verblijf voor de Afrikaanse Leeuwen. Het combi-verblijf voor Penseelzwijnen en Zebramangoest (32) blijft bestaan maar i.p.v. Penseelzwijnen komen er nu Grootoorvossen (31) te wonen samen met de mangoesten. Het nieuwe Zwarte Neushoorn (33) verblijf wordt alweer verplaatst en er komen nu twee perken te liggen aan de rechterkant van het park.

Op de voormalige giraffen en buffel savanne komt nu een nieuw gebied te liggen wat zich focust op de Afrikaanse kust. Er komt een nieuw show-gebied voor de Kaapse Pelsrobben (34). Er komen elke dag een aantal shows met puur alleen een educatief karakter. Achter de tribune komt een kuststrook met een nieuw verblijf voor de Afrikaanse Pinguïns (35).

Aan de overkant van het water komt een nieuw Madagaskar gebied. Er komen eerst een paar eilandjes met de Ringstaartmaki’s (36) en de Rode Vari’s (37), eigenlijk in dezelfde stijl als het verblijf wat nu achterin het park ligt. Achter de maki-eilanden ligt nu een nieuw verblijf voor Fossa’s (38). Na het Fossa verblijf komt er een klein Madagaskar-huis met o.a. Madagaskar Spinschildpad, Panterkameleon en Madagaskar-gekko. De afsluiting van het Madagaskar gebied komt met de komst van de unieke Coquerels Sifaka (39).

Op de oude neushoorn-savanne komt nu een kleinere savanne met veel waterpartijen voor de Nijlantilope( (41), deze komen samen te leven met de DeBrazza-Meerkat (40). Er komen tussen de waterpartijen stukken afgeschermd groen en klimmogelijkheden.

De oude mensenapen-eilanden blijven grotendeels bestaan maar huisvesten nu louter Chimpansees (42). Er wordt meer groen aangelegd en de klimtoestellen komen meer tegen het pad aan te staan waardoor de bezoeker een beter zicht op de Chimpansees heeft. Deze verblijven vormen het begin van een nieuw gebied namelijk het Afrikaanse Regenwoud. Om de hoek op het oude Gorilla eiland ligt nu een kleiner verblijf voor het Dwergnijlpaard (43). De stokstaartjes verdwijnen en verblijven nu in het Afrikadorp. De Gierenvolière wordt nu in gebruik genomen door de Secretarisvogels zodat deze nu meer ruimte hebben. Het pad gaat rechtdoor en waar vroeger de Zeboe’s zaten komt nu een mooier verblijf voor Afrikaanse Bosbuffels (44) en Drills (45), hiermee wordt BB de eerste Nederlandse houder met Drills. Het pad vervolgd en de bezoeker komt nu door een grote bosrijke doorloopvolière met de Okapi’s (46) en Sitatoenga’s (47). Tussen de bomen worden netten gespannen waarin tropische Afrikaanse vogels vliegen tussen de Okapi’s en Sitatoenga’s.

Een stukje verderop komen twee grote eilanden voor de Gorilla’s (54). De verblijven worden gebouwd met veel hoogteverschillen en veel groen (denk Disney Animal Kingdom). Het Kongoplein blijft zo goed als hetzelfde, maar de waterpartij van de Nijlpaarden (55) wordt naar de zijkant uitgebreid met een extra onderwaterruit. Verderop blijven de L ’Hoest Meerkatten (57) op hun oude verblijven.
De lus met maki en pinguïn verblijven maken plaats voor één groot eiland voor Franjeapen.(56) Helemaal achterin het park komt een nieuw tribune voor de Roofvogelshow. Als laatst komt er een kleine volière met Toerako’s en andere tropische Afrikaanse vogelsoorten.

Aan de zijkant van het park komen zogezegd drie grote savannes. Op de eerste twee savannes komen dieren van de Zuid-Afrikaanse savannes centraal te staan en de laatste is gevuld met Oost-Afrikaanse dieren.
Savanne 1: Chapman Zebra (14), Impala (15) Kaapse Buffel (16) en Nyala (17)
Savanne 2: Zuidelijke Witte Neushoorn (22), Elandantilope (23), Blesbok (24), Sabelantilope (25) en Zwarte Gnoe (26).
Savanne 3: Netgiraffe (48), Witbaardgnoe (49), Grévyzebra (50), Beisa Oryx (51), Ellipswaterbok (52) en Thomson Gazelle (53)

De savannes zijn het beste te zien vanaf de rondrijdende safari-trucks en van een afstand vanaf de nieuwe wandelsafari.

Achterin het park ligt een kleiner gebied voor Aziatische dieren. Bij de uitgang van het Kongoplein ligt een kleine vlakte met de Przewalskipaarden (58) en Kamelen (59). In een meer bosrijke omgeving ligt een groot moeras voor Pater Davids-herten (60). Aan de zijkant ligt er nog een grote volière voor Oehoes. Ook komt er een nieuw verblijf voor Amoertijgers (61). Het oude verblijf vind ik erg inspiratieloos en behoorlijk saai. Het hekwerk is in het nieuwe verblijf niet meer te zien, er komen meer planten en bomen en meer hoogteverschillen. Hierdoor ontstaat een veel beter en gevarieerder verblijf. Het laatste buitenverblijf wordt een nieuwe combinatievlakte voor de Bantengs (62) en Indische Antilope (63). Na deze grote buitenverblijven komt er een nieuwe enorme Aziatische tropenkas. Beekse Bergen heeft een groot tekort aan binnen locaties waardoor het bij slecht weer eigenlijk niet de moeite waard is om het park te bezoeken. Om de kas heen komt daarboven op een nieuwe safari mogelijkheid namelijk een gracht waarop de bezoeker langs de verblijven heen kan kanoën. Dit biedt een unieke mogelijkheid om de dieren vanaf ooghoogte te kunnen zien. De volgende dieren hebben grote binnenverblijven in de kas: Withandgibbon (64), Aziatische Kleinklauwotter (65), Maleise Tapir (66) en de Lippenbeer (67). Hierbij hebben de Tapirs en beren ook buitenverblijven waar de bezoeker langs kan kanoën. Daarbij zijn er ook talrijke vrij-vliegende vogels in de kas te bewonderen.

Goed, een hele lap tekst maar ik heb het zo kort als mogelijk proberen op te schrijven. Al met al is er weinig van het park meer aanwezig zoals we het nu kennen, en daardoor eigenlijk niet echt realistisch meer. Zie het dus meer als een soort ultieme wens dat echt een realistisch masterplan haha.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

JWild schreef:
15 feb 2023, 15:00
Dag allemaal! Ik heb een tijdje gewerkt aan een masterplan voor Burger’s Zoo (BZ) voor 2040.
Het masterplan zal in vier verschillende fasen (2025-2030-2035-2040) worden gerealiseerd, die ik hieronder kort toelicht.
Goed dan, zoals beloofd een meer uitgebreide reactie.

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet echt een fan ben van dit nieuwe Australische gebied. Gedeeltelijk omdat er eigenlijk niet veel gebeurt. Qua verandering in ontwerp veranderd er weinig, en het lijkt mij juist dat het flink verouderde vogelgebouw flink veranderd mag worden, vooral ook in ontwerp.
De toevoeging van Diamantastrild in de grote volière lijkt me ook een vreemde keus. Ik zou eerder voor meer grotere vogels zoals Duiven, Eenden, Grielen en Witwangreigers gaan.

Ook hoor ik hier heel weinig over het daadwerkelijke ontwerp van het gebied. Blijft het gewoon grasveld? Want dan is er eigenlijk geen nut in het veranderen van Park naar Outback.

Geen sterke start als ik eerlijk ben.
JWild schreef:
17 feb 2023, 12:03
Fase 2: 2030; ‘Kopje Onder’
Dit ziet er al een stuk beter uit!

Echter wel een klein probleempje is de "Culture shock" (Nature shock?) van het verschil van dichte Bush en open kust. Bij de Ocean kom je uit de jungle en op het strand. Bij de Desert kom je eerst door een lange grot die langzaam veranderd van een tropische grot naar een droge mijnschacht. De plaatsen van de ingang en uitgang van Coast zijn vanuit de Bush best onhandig geplaatst, waardoor je geen ruimte hebt om een "gewenningstunnel" te maken. Ook zijn dit twee open plekken in de jungle, waar een ingang er best onnatuurlijk uitziet. Anders dan Ocean en Desert, waar je al tussen de rotsen (in de buurt van de waterval) loopt.

Ook is het concept van Coast als binnen-ecosysteem een probleem. Het hele punt van de ecodisplays van BZ is om loslopende dieren en bijzondere planten te laten zien. Het idee van ruige rotsen is erg leuk, maar omdat de Californische kust vooral woestijnachtig is zijn er weinig planten om goed gebruik te kunnen maken van de kas. Ik denk dat alleen de koningskrabben een positief effect van de kas krijgen (de koningskrabben vind ik trouwens wel een heel leuk idee). Mij lijkt het dat de Zeeotters een beetje neutraal zijn in dit concept (qua dierenwelzijn), maar de Zeeleeuwen hebben hier toch eerder een nadeel dan een voordeel. Zelfs met het buitenverblijf lijkt me dit geen goede optie.

Wat denk ik een betere optie zou zijn is een Chileense kust, met Humboltpinguïns en Incasternen. Ook zouden hier bijvoorbeeld Andescondors en Pelikanen kunnen leven. Een andere optie is iets dat lijkt op de Gulf of St Lawrence kas in Biodome Montreal; een kustwoud met veel losvliegende zeevogels en verschillende aquaria.

De ontwerpen vind ik bij Fase twee heel leuk, maar het concept werkt niet geweldig...
JWild schreef:
18 feb 2023, 14:17
Meteen erachteraan komt fase 3 en 4 waarmee het masterplan compleet is:

Fase 3: 2035; Grote Renovaties

De periode van 2030 tot 2035 wordt voornamelijk gekenmerkt door 2 grote renovaties: de uitbreiding van de Safari en de renovatie van de Desert.

Fase 4: 2040; Congo-o-o-o

Fase 4 wordt opnieuw gekenmerkt door de opening van een nieuw ecodisplay. Op dit punt heb ik nu wel vraagtekens over de haalbaarheid. Zeker als je nu ziet dat het tempo van BZ erg laag ligt. BZ ligt op dit moment al 5-6 jaar volledig stil zonder (grote) ontwikkelingen. In dit plan moet er binnen 20 jaar 5 nieuwe ecosystemen worden gevormd. Iets te ambitieus wellicht.
De Safariplannen vind ik mooi maar de verkleining van de kattenverblijven zijn wat minder. Ook heb je met het Flamingoverblijf en de Kroonkraanvogels bij de Antilopen over het hoofd gezien dat dit soort vogels eigenlijk niet meer zonder volière gehouden mogen worden. De toevoeging van nieuwe verblijven juich ik toe, maar niet de beste opties.

De Desert-veranderingen vind ik een stuk minder. Het Noord-Amerikaanse thema is juist wat het zo mooi maakt. Een Ethiopisch hooglandgebied vind ik altijd mooi, maar niet in de ruimte van Burgers' Desert. De Klipdassen en Aardvarkens hebben hier niet genoeg ruimte, de Koritrap is absoluut niet veilig in een doorloopgebied, en zeker niet een die zo klein is als de Canyon. Niet alleen zouden de Gelada's heel makkelijk kunnen ontsnappen uit het voormalig Dikhoornschaapverblijf, maar ook niet gemaakt voor apen die losse grond en gras nodig hebben.

Daarnaast is het voor de gieren niet veilig om met Geladas in een kas te zijn.

Burgers' Congo vind ik misschien wel het beste nieuwe gebied! Geen echte minpunten te spotten, behalve dan dat er geen vogels zijn in het Okapiwoud. Duikers worden op verschillende plekken gewoon met vogels samen gehouden. Ook zijn er te veel mooie vogels in Centraal Afrika om ze gewoon weg te laten.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Bedankt voor je reactie Mr. Gharial!
Veel punten ben ik het zeker mee eens!
Ook zelf heb ik mijn bedenkingen bij Burgers Coast, en ook de Gelada's zijn wellicht niet helemaal haalbaar op die plek. De safari ben ik ook nog niet helemaal tevreden over, dit komt misschien ook wel omdat er nu verspreid over het park 3 Afrikaanse gebieden zijn waardoor er niet heel veel keuze meer over is voor de Safari. Misschien dat de komst van Afrikaanse Olifanten daar verandering in kan geven.

Toch zijn er ook punten wat ik persoonlijk niet zou doen. De optie voor een Chileense kust ben ik zelf niet heel erg fan van. Vooral omdat Humboldt pinguïns een beetje zal dubbelen met de Zwartvoetpinguïns bij de ingang, en ik ben eigenlijk niet bereid om deze op te offeren.

Al met al ben ik denk ik nog wel van plan om een nieuwe versie te maken met alle feedback. Mocht je nog ideeën hebben laat het dan zeker ff weten!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ik ben op het moment weer bezig met een Blijdorp-projectje. Dit keer "Project Oceanium".

Ik ben behoorlijk geïnspireerd geraakt door mijn recente bezoeken aan Ecomare en Fort Kijkduin en heb een prachtig Nieuw Noordzee-gebied gemaakt (al zeg ik het zelf). Ook heb ik een paar Middellandse-Zeeaquaria gemaakt, en een enorme Atlantisch kelpwoud-tank. Een tweede kans voor Eilandhoppen en de Carribische bakken moet ik nog maken, maar ik doe het waarschijnlijk in twee stages (waarvan ik het eerste nu af heb).

Helaas heeft mijn laptop het eindelijk begeven (ik typ dit vanaf mijn telefoon). Na 8 grote ontwerpprojecten en dierentuingidsen voor bijna alle dierentuinen van de Benelux lukt het hem niet neer om verbinding te maken met het internet (volgens de Mediamarkt-meneer is het een wonder dat hij nog werkt). Ik ben van plan om een paar van mijn Gigabyte-presentaties op een stevige harde schijf te zetten en dan hopen dat mijn laptop dan weer werkt.

Geld voor een nieuwe laptop heb ik op het moment niet, en zeker niet voor een die sterk genoeg is voor de meerdere duizenden dierenplaatjes die ik opgeslagen heb.

Hopelijk kan ik alles binnenkort uploaden, want ik ben er nu toch wel een week mee bezig.

Hopelijk tot snel!
Laatst gewijzigd door Mr. Gharial op 14 mar 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie