(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Joost schreef:
06 dec 2022, 21:09
Qua concept vind ik het wederom heel tof Mr. Gharial! Zo'n uitgebreid Australië gebied zou ik graag in een van de Nederlandse dierentuinen zien verschijnen, al zou ik zelf altijd alles op alles zetten om ook nog Tasmaanse duiveltjes in te passen :)
Fijn om te horen! Een echt Australisch gebied vind ik zelf ook echt missen in de Nederlandse dierentuinen. In de meeste dierentuinen is dit vertegenwoordigd met een enkel verblijf. Moeraswallabies in Burgers', Blijdorp en Wildlands. Een gebied met verschillende soorten kangoeroes in Aquazoo en Overloon. Eenden, emoes en lori's in Avifauna. Niet bepaald een uitgebreid gebied. En het is zeker niet alsof dat niet kan, want Planckendael en Pairi Daiza hebben allebei hele geslaagde Australische gebieden. Tasmaanse Duivels lijkt mij ook een mooie toevoeging, maar ik probeerde het iets simpeler te houden. Met Koalas hebben we al een moeilijk-te-verkrijgen diersoort, en ik moest mezelf ook flink tegenhouden om nog wombats toe te voegen.
Joost schreef:
06 dec 2022, 21:09
Alleen op deze plek in Ouwehands vraag ik me af of dit helemaal geschikt is. Verbeter me gerust, maar als ik op google meet dan kom ik uit op een totaal oppervlakte van zo'n 2200m2, dat lijkt mij wel erg krap voor dit alles.
Het klopt dat het maar een klein gebied is, maar Ouwehands zelf zei dat ze maar 1800m2 gaan gebruiken voor het nieuwe gebied. Net als met Aquazoo kwam ik er hier weer achter dat het iets krapper was dan verwacht, maar nog wel te doen (een soort van).
Joost schreef:
06 dec 2022, 21:09
Is er een reden voor dat je de circustent niet hebt meegenomen in je plan? Die is makkelijk te verplaatsen naar een andere plek en je kan daarmee het oppervlakte flink uitbreiden.
Het liefst had ik inderdaad de circustent ook weggehaald, maar ik had geen flauw idee hoe deze er uitzag en wat er in zat. Verder wilde ik me ook (een soort van) aan het groottelimiet houden. Als ik deze weg gehaald had en de ruimte had tot aan de gierenvolière, had ik de Australische volière uitgebreid en pelikanen toegevoegd, en een doorloopgebied gemaat van het kangoeroegebied (en de rest van de verblijven ook vergroot). Niet veel verschil eigenlijk, behalve in het ontwerp.
Joost schreef:
06 dec 2022, 21:09
Overigens vraag ik me ook af of het voor het park echt interessant is om zo'n groot deel van het enige echte buitenterras wat ze hebben op te offeren.
Ik ken dit gedeelte van het park niet, dus ik wist ook niet dat hier een buitenterras was, zal ik eerlijk zeggen. In dat geval maak ik een last-minute toevoeging: het zeeleeuwentheater word gesloopt en daar word plaats gemaakt voor een nieuwe speeltuin. Hierbij word een gedeelte van het springkussenveld omgezet tot buitenterras voor het restaurant in RavotAapia (waarbij je nu ook vanaf buiten kan bestellen) ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Er is een kleine kans dat ik nog een Euraziatisch mini-gebied maak voor Aquazoo, maar voorlopig is dit mijn laatste toevoeging aan het Aquazoo-project; het Zuid-Amerika gebied.

Afbeelding
Afbeelding

Het Zuid-Amerika gebied bestaat uit drie hoofddelen: Het vernieuwde Binnendoar-gebied, de Volière, en de Pampas-eilanden. Geen van de gebieden heeft een vast thema.

We beginnen bij de Volière:
Afbeelding
Afbeelding

Deze enorme volière word tegen het binnengebied aan gebouwd, en heeft vijf aparte verblijven. Je kan meteen vanaf het ingangsgebouw binnenkomen, of eerst door het nieuwe Binnendoar-gebied. Je begint op een houten pad met aan één kant een verblijf voor Amerikaanse flamingo's, en aan de andere kant een verblijf voor Paca's, Stekelvarkens en Tamarins, die ook over het pad kunnen klimmen om op twee kleinere eilandjes terecht te komen aan de andere kant van het pad.

Na het houten pad kom je in het Pinguïnverblijf, dat zo goed als onveranderd is gebleven. Al hebben ze iets minder ruimte met het vernieuwde verblijf. De twee eilanden in de waterplassen zijn nu ook toegankelijk voor de Witgezichtsaki's in het Binnendoar-gebied. Ze delen de eilanden (en het binnenverblijf) nu met Tamarins.
Als laatste verblijf is er een gesepareerde volière in de hoek, hierin zitten een paar "chagrijnige" vogels zoals Toekans, Stoombooteenden en Seriemas.

Het binnenverblijf voor de Pinguïns is nogsteeds zichtbaar voor het publiek, met daarnaast (in het paars) het verzorgerspad naar eht gebied achter de schermen. Het Pinguïngebouw is doorgetrokken tot de hele binnenhoek van de volière, bij de uitgang van de volière kan ook het binnenverblijf van de Agoeti's te zien. Bij dit gebouw begint ook de waterval van de waterstroom die in het water rond de Apeneilanden uitkomt.

Plaatje met verblijfsgrenzen:
Afbeelding
Afbeelding

De apen hebben toegang tot drie verschillende eilanden, waaronder ook het eiland in het midden van het pinguïnmeer, maar de Pinguïns hebben geen toegang tot de twee apeneilanden in het grotere water (al kunnen ze wel een gedeelte van het water in). Verder word de grote poel ook natuurlijker gemaakt, zodat het er minder als een betonnen bak uitziet.

1 - Amerikaanse Flamingo

2 - Paca, Grijpstaartstekelvarken, Keizertamarin

3 - Humboldtpinguïn

4 - Witgezichtsaki, Roodbuiktamarin, Mantelaapje

5 - Kuifseriema, Vliegende stoombooteend, Groene arassari

Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk zijn er ook heel wat loslopende vogels hier in de Volière:

Azara’s agoeti

Chileense kievit
Amerikaanse steltkluut
Schuitbekreiger
Rode ibis
Zwartmaskeribis
Roze lepelaar

Picazuroduif
Blauwe grondduif
Guirakoekoek
Montserrattroepiaal
Zwaluwtangare
Roodkuifkardinaal
Violette organist

Punataling
Ringtaling
West-Indische fluiteend
Orinocogans

Koningsgier

Maskerhokko

Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik het binnengebied een Zuid-Amerikaanse makeover gegeven.
Afbeelding
Afbeelding

De visgrot is het enige dat onveranderd is. Het Leguanenverblijf is omgetoverd tot een paludarium, hierin zitten Kaaimanteju's, matamata's en verschillende vissoorten. Tegenover het Paludarium is een verblijf voor Fluitkikkers.

In de volgende ruimte is educatie te vinden over de Amazone, met een kijkraam in de buitenvijver. Daarover gesproken, de vijver waar nu koi's in zitten is verhoogd zodat je er van de zeikant binnenin kan kijken. Er leven nu geen koikarpers meer, maar gewone Karpers. Samen met Steuren, Stekelbaarsen, Blankvoorns en Europese Moerasschildpadden.

De ruimte met aquaruims voor Pacu's en Piranha's is ook omgebouwd, met soortgelijkte aquariums, al zijn ze veel groter. Een tank voor Amazonereuzen, zoals Arapaima's, Pacu's en Spatelmeervallen. Hiernaast zijn er ook twee (relatief) kleinere aquariums. De eerste met Piranha's en een tweede met Anaconda's en verschillende vissoorten. De tank voor Anaconda's is maar halfvol met water, en via een kleine waterval stroomt het water van de Piranhabak naar de Anacondabak.

Na de aquariumgang, kom je uit in een halfkas. Een kleine tropische hal, al lijkt het eerder op het Apenhuis in Artis dan de Bush van Burgers' zoo. Met een paar ramen in het dak om het licht door te laten. De hal heeft maar drie verblijven. Krokodillen zijn er nogsteeds, al zijn het nu Bultkrokodillen, en niet meer Nijlkrokodillen. Het binnendoargebouw is iets uitgebreid, om de krokodillen wat meer ruimte te geven. Het krokodillenverblijf heeft twee wateren. Een kleiner stukje water met cichliden, en een groter stuk water met Arowanas, Zoetwaterroggen en Kopstaanders. Naast krokodillen zitten er ook Schildpadden in dit verblijf, Schildpadden die overigens ook los in de kas te vinden zijn. Een klein riviertje stroomt door de hele kas, die begint bij het krokodillenverblijf.

In de rivier zijn ook vissen te vinden, wederom cichliden, net als Bijlzalmen en Algeneters. Onder de loslopende dieren vallen Zonnerallen, Jacana's, Suikervogels, Leguanen, Schildpadden en Gordeldieren. Verder zijn er nog drie binnenverblijven, voor de Reuzenotters, Paca's, Stekelvarkens en Apen.

Voor de vogels zijn er natuurlijk een paar te veel roofdieren, dus daarvoor zijn maatregelen genomen. De verblijven voor Otters en Krokodillen hebben hoge ramen, net zo hoog als de ramen van de Nijlkrokodillen zijn. Bij beide verblijven word die barrière doorgetrokken tot het dak met een net. Bij de otters kunnen geen van de vogels er doorheen komen, maar bij de krokodillen komen de kleinste vogels, zoals de Suikervogels, Tangares en Gorsen er wel doorheen.

Het riviertje loopt ook door tot bij de otters, maar de vissen worden door een rooster tegengehouden onder het vlonder.

Soortenlijst (In spoilers omdat het erg lang is):
Spoiler: geef het geheim prijs!
1
Kaaimanteju
Matamata
“Juweeltetra” (Hyphessobrycon eques)
Naaldmeerval
“Rio Cauca wormsalamander” (Typhlonectes natans)
------
“Antilleaanse reuzenfluitkikker” (Leptodactylus fallax)
2
Arapaima
“Zaagmeerval” (Oxydoras niger)
“Gestreepte spatelmeerval” (Pseudoplatystoma fasciatum)
Pauwoogzoetwaterrog
Zwarte pacu
“Luipaardpleco” (Pterygoplichthys gibbiceps)
“Braziliaanse parelcichlide” (Geophagus brasiliensis)
“Gestreepte cichlide” (Heros severus)
“Managua cichlide” (Parachromis managuensis)
Pauwoogbaars
3
Roodbuikpiranha
Gestreepte kopstaander
“Luipaardpleco” (Pterygoplichthys gibbiceps)
4
Groene anaconda
Zwartbandschijfzalm
Naaldmeerval
‘”Zuid-Amerikaanse longvis” (Lepidosiren paradoxa)
“Altum cichlide” (Pterophyllum altum)
Gemarmerde bijlzalm
5
Bultkrokodil
Terekayschildpad
A
Pauwoogzoetwaterrog
Zilveren arowana
Zwartgestreepte kopstaander
“Pantanocichlide” (Cincelichthys pearsei)
“Luipaardpleco” (Pterygoplichthys gibbiceps)
B
“Zilvernachtzalm” (Semaprochilodus taeniurus)
“Salvini cichlide” (Cichlasoma salvini)
Vuurkeelcichlide
“Luipaardpleco” (Pterygoplichthys gibbiceps)
6
Paca
Grijpstaartstekelvarken
Keizertamarin
7
Reuzenotter
8
Witgezichtsaki
Roodbuiktamarin
Mantelaapje
9
Amerikaanse lepelsteur
Diamantsteur
Ruisvoorn
Karper
Baars
Driedoornige stekelbaars
Europese moerasschildpad

Loslopende dieren:
Bruinbehaard gordeldier
Zuidelijke boommiereneter

Witzwarte grondleguaan
Kroonbasilisk
Roodkeelanolis
Koldenbranderschildpad
Terekayschildpad

Rode tangare
Gewone saffraangors
Halsbandcotinga
Jacarinagors
Purpersuikervogel
Montserrattroepiaal
Blauwe grondduif
Kuifkwartelduif
Trompetvogel
Zonneral
Leljacana
Zwartbuikfluiteend
Bobwhite

Rivier:
Gemarmerde bijlzalm
Zebracichlide
“Salvini cichlide” (Cichlasoma salvini)
“Juweeltetra” (Hyphessobrycon eques)
Naaldmeerval
“Braziliaanse parelcichlide” (Geophagus brasiliensis)
“Dwergalgeneter” (Otocinclus macrospilus)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit concludeerd het eerste gebied. Het buitengebied beschrijf ik vanaf de Uilen en IJsberen.

Afbeelding
Afbeelding

Het hele gebied heeft een moeras-achtige verbouwing ondergaan. Het tapirverblijf is uitgebreid en heeft nu ook een meer bebost gedeelte. De vlonder waarmee je nu naar de tapirs kan kijken bestaat nogsteeds, maar het pad daaromheen is nu ook een houten vlonder waarmee je over het water loopt. Aan de andere kant van het vlonder zijn twee groepen apeneilanden. Drie kleinere eilanden voor de Kapucijnerapen, en een groter eiland voor loslopende Brulapen, Titi's en Leeuwaapjes. Chileense poedoe's kunnen door het binnenverblijf op beide eilanden komen.

Een groter eiland voor Capibaras en Miereneters ligt naast het Apeneiland, de Capibaras kunnen ook naar de Apeneilanden zwemmen, maar niet onder de vlonders door naar de tapirs. Het laatste verblijf aan deze kant van het Vlonder is een volière voor Bruine pelikanen, Reigers, Ooievaars en verschillende eenden. Deze volière is in het water gebouwd met een eiland in het midden.

Terug naar de tapir-kant van het vlonder, naast het tapirverblijf zijn twee eilanden voor Bruine slingerapen en Neusberen. De tapirs kunnen naar dit eiland zwemmen, en de Apen en Neusberen kunnen naar het andere eiland klimmen over de brug. Op dit eiland leven Chacopekari's.

Als je over de brug loopt, kom je uit bij de andere uitgang van de volière. Hier is ook nog een extra kijkplek voor de Tapirs, vanaf hier kijk je ook de aparte toucanvolière in. Je loopt door naar het Reuzenotterverblijf, die bijna onveranderd is. Na het ronde kijkplatform van de otters is er ook een nieuw pad wat naar een nieuw raam loopt, hier kan je onder water bij de otters kijken.

Soortenlijst buitengebied:
1
Laaglandtapir
Nandoe
Mara
Zwarthalszwaan
2
Geelborstkapucijnaap
3
Venezolaanse rode brulaap
Rode titi
Gouden leeuwaapje
Chileense poedoe
4
Capibara
Vicuña
Reuzenmiereneter
5
Witsnuitneusbeer
Colombiaanse bruine slingeraap
6
Chacopekari
7
Oostelijke bruine pelikaan
Puna-ibis
Mangrovereiger
Magoeari
Kuifhoenderkoet
Magelhaengans
Kaneeltaling
Peposaka-eend
8
Reuzenotter

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
Er is een kleine kans dat ik nog een Euraziatisch mini-gebied maak voor Aquazoo, maar voorlopig is dit mijn laatste toevoeging aan het Aquazoo-project; het Zuid-Amerika gebied.
Dat zijn flinke verbouwingen! :D Ook leuke soorten, al weet ik niet of die allemaal heel realistisch zijn (het is een Libéma tuin, geen Burgers' Zoo ;)). Of alle combinaties ook kunnen weet ik niet, maar daar zal je vast over hebben nagedacht. Op sommige plekken had ik misschien voor wat andere invullingen gekozen, zoals bijvoorbeeld de vicuña's. Op een of andere manier vind ik die soort niet echt bij AquaZoo passen (vaak loop ik ze ook voorbij als ik in AquaZoo ben :sssst:).

Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
De apen hebben toegang tot drie verschillende eilanden, waaronder ook het eiland in het midden van het pinguïnmeer, maar de Pinguïns hebben geen toegang tot de twee apeneilanden in het grotere water (al kunnen ze wel een gedeelte van het water in). Verder word de grote poel ook natuurlijker gemaakt, zodat het er minder als een betonnen bak uitziet.
In dit water zit ook nu ook nog de onderwatertunnel. Ga je daar ook nog wat mee doen?

Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
Ook heb ik het binnengebied een Zuid-Amerikaanse makeover gegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Ook hier een flinke verbouwing. Het binnenverblijf van de reuzenotters is nu best wel veel kleiner geworden, en ook hun verblijf achter de schermen is in jou plannen nu verdwenen. Blijven het waddenaquarium en de eb- en vloedbak in jou plannen staan, of komt hier ook nog wat anders. Die zijn natuurlijk niet heel Zuid-Amerikaans ;).

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
11 dec 2022, 22:05
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
Er is een kleine kans dat ik nog een Euraziatisch mini-gebied maak voor Aquazoo, maar voorlopig is dit mijn laatste toevoeging aan het Aquazoo-project; het Zuid-Amerika gebied.
Dat zijn flinke verbouwingen! :D Ook leuke soorten, al weet ik niet of die allemaal heel realistisch zijn (het is een Libéma tuin, geen Burgers' Zoo ;)). Of alle combinaties ook kunnen weet ik niet, maar daar zal je vast over hebben nagedacht. Op sommige plekken had ik misschien voor wat andere invullingen gekozen, zoals bijvoorbeeld de vicuña's. Op een of andere manier vind ik die soort niet echt bij AquaZoo passen (vaak loop ik ze ook voorbij als ik in AquaZoo ben :sssst:).
Inderdaad passen de Vicuña en Nandoe niet bepaald bij het waterthema, daarom heb ik ze ook zo onderverdeeld. Nu zijn de Capibaras de waterdieren in het ene verblijf, met Vicuña's als "decoratiesoort", en de Tapirs en Miereneters in het andere verblijf met dezelfde rolverdeling. Nu ben ik wel benieuwd waar je nog meer een andere invulling zou kiezen.

Bijna alle combinaties bestaan al in andere dierentuinen, in ieder geval in een soortgelijke situatie. De enige mix waar ik nerveus over ben zijn de Wormsalamander en Matamata. Als het te riskant is, kunnen de Salamanders ook verhuizen naar het Aquarium voor Dwergalgeneters en Blauwe vaandeldragers in de visgrot, sinds deze nu allebei ergens anders verwerkt zijn.
MennoPebesma schreef:
11 dec 2022, 22:05
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
De apen hebben toegang tot drie verschillende eilanden, waaronder ook het eiland in het midden van het pinguïnmeer, maar de Pinguïns hebben geen toegang tot de twee apeneilanden in het grotere water (al kunnen ze wel een gedeelte van het water in). Verder word de grote poel ook natuurlijker gemaakt, zodat het er minder als een betonnen bak uitziet.
In dit water zit ook nu ook nog de onderwatertunnel. Ga je daar ook nog wat mee doen?
Ik wist niet een dat hier een onderwatertunnel bestaat. Maar deze zou nog gebruikt kunnen worden sinds de Pinguïns nogsteeds hier in het water kunnen komen. Al zou de tunnel waarschijnlijk gerenoveerd worden met de verbouwing van het meer om het natuurlijker te maken.
MennoPebesma schreef:
11 dec 2022, 22:05
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 13:47
Ook heb ik het binnengebied een Zuid-Amerikaanse makeover gegeven.
Afbeelding
Ook hier een flinke verbouwing. Het binnenverblijf van de reuzenotters is nu best wel veel kleiner geworden, en ook hun verblijf achter de schermen is in jou plannen nu verdwenen. Blijven het waddenaquarium en de eb- en vloedbak in jou plannen staan, of komt hier ook nog wat anders. Die zijn natuurlijk niet heel Zuid-Amerikaans ;).
Ik wist niet dat deze hier nog een achter-de-schermen verblijf hadden, in dat geval krijgen ze een extra binnenverblijf dat niet te zien is voor de bezoekers, in het bosgebiedje tussen het pad en het voormalige zeeberenverblijf.

Over de Noordzeebakken: deze blijven bestaan, maar met een nieuwe status. Het Zuid-Amerika gebied duurt waarschijnlijk wel een tijdje om te bouwen, dus de nieuwe status van de Noordzeeaquaria is als volgt:
"Opening medio 2030" ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door freerk1982 »

Prachtige ideeën voor Aqua Zoo. Er werd genoemd dat men minder aan het waterthema vast weet te houden. Ik zie dat iets anders. De keuze voor verplaatsen van wasberen en bevers (beide dieren met een waterlink) in plaats van wolven te plaatsen in het voormalige kinderboerderijverblijf is voor mij al een teken dat men toch aan het waterthema vast wil houden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 22:51
Nu ben ik wel benieuwd waar je nog meer een andere invulling zou kiezen.
In een Zuid-Amerika gebied zou ik zelf graag de boshonden terug willen halen naar AquaZoo. Daarnaast zou een tweede katachtige in het park ook wel leuk zijn. Voor Jaguars is er denk ik niet echt genoeg ruimte in dit gedeelte van het park. Dan zou ik als 'vervanging' van de jaguar het wel leuk vinden als ook de ocelot terug zou keren. Hoe ik dat allemaal zou willen plaatsen/vormgeven in het park ben ik nog niet helemaal over uit :D.
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 22:51
Ik wist niet een dat hier een onderwatertunnel bestaat. Maar deze zou nog gebruikt kunnen worden sinds de Pinguïns nogsteeds hier in het water kunnen komen. Al zou de tunnel waarschijnlijk gerenoveerd worden met de verbouwing van het meer om het natuurlijker te maken.
De tunnel zit aan de achterzijde van het verblijf, aan de kant van de rode panda's. Deze bestaat al sinds het otterpark, toen kon je hier Europese otters onder water zien. Toen het AquaZoo werd kon je hier pinguïns onder water zien. Daarna is het in 2010/2011 verbouwd tot zeehondenverblijf. Nadat deze in 2015 naar hun huidige verblijf zijn verhuisd is de tunnel afgesloten en helaas niet meer gebruikt.

In deze filmpjes van de verhuizing van de zeehonden kun je de tunnel zowel van buiten als vanuit binnen goed zien:
https://youtu.be/5svjJHXntN8 (Vanaf 4:40 zie je de tunnel liggen)
https://youtu.be/3_fX_4ZOKC8 (Vanaf 4:28 beelden vanuit en in de tunnel)
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 22:51
Ik wist niet dat deze hier nog een achter-de-schermen verblijf hadden
Achter het huidige pacu aquarium is een achter de schermen gedeelte. Hier bevind zich ook het verblijf voor de reuzenotters. Ze zitten daar in het voormalige verblijf van de breedvoorhoofdkrokodillen.
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 22:51
Over de Noordzeebakken: deze blijven bestaan, maar met een nieuwe status. Het Zuid-Amerika gebied duurt waarschijnlijk wel een tijdje om te bouwen, dus de nieuwe status van de Noordzeeaquaria is als volgt:
"Opening medio 2030" ;)
:D

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
12 dec 2022, 11:01
Mr. Gharial schreef:
11 dec 2022, 22:51
Nu ben ik wel benieuwd waar je nog meer een andere invulling zou kiezen.
In een Zuid-Amerika gebied zou ik zelf graag de boshonden terug willen halen naar AquaZoo. Daarnaast zou een tweede katachtige in het park ook wel leuk zijn. Voor Jaguars is er denk ik niet echt genoeg ruimte in dit gedeelte van het park. Dan zou ik als 'vervanging' van de jaguar het wel leuk vinden als ook de ocelot terug zou keren. Hoe ik dat allemaal zou willen plaatsen/vormgeven in het park ben ik nog niet helemaal over uit :D.
Ik wilde zelf ook nog roofdieren toevoegen, maar Ocelots, Margays en Jaguarundis blijven blijkbaar juist weg van water, en voor jaguars was inderdaad niet veel ruimte voor over.
MennoPebesma schreef:
12 dec 2022, 11:01

De tunnel zit aan de achterzijde van het verblijf, aan de kant van de rode panda's. Deze bestaat al sinds het otterpark, toen kon je hier Europese otters onder water zien. Toen het AquaZoo werd kon je hier pinguïns onder water zien. Daarna is het in 2010/2011 verbouwd tot zeehondenverblijf. Nadat deze in 2015 naar hun huidige verblijf zijn verhuisd is de tunnel afgesloten en helaas niet meer gebruikt.
In deze filmpjes van de verhuizing van de zeehonden kun je de tunnel zowel van buiten als vanuit binnen goed zien:
https://youtu.be/5svjJHXntN8 (Vanaf 4:40 zie je de tunnel liggen)
https://youtu.be/3_fX_4ZOKC8 (Vanaf 4:28 beelden vanuit en in de tunnel)
Interessant! Ik zal kijken of ik nog een kleine redesign kan maken om deze er nog bij te trekken. Weet je toevallig ook waar de ingang en uitgang van deze tunnel uitkomen?
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
12 dec 2022, 12:16
Ik wilde zelf ook nog roofdieren toevoegen, maar Ocelots, Margays en Jaguarundis blijven blijkbaar juist weg van water, en voor jaguars was inderdaad niet veel ruimte voor over.
Margay en Jaguarundi weet ik niet, maar Ocelotten staan er om bekend dat ze juist wel van water houden en ook wel zwemmen. Het zijn eigenlijk een soort van 'mini jaguars'.
Mr. Gharial schreef:
12 dec 2022, 12:16
Interessant! Ik zal kijken of ik nog een kleine redesign kan maken om deze er nog bij te trekken. Weet je toevallig ook waar de ingang en uitgang van deze tunnel uitkomen?
De tunnel heeft één ingang die ook als uitgang gebruikt wordt. Je kunt dus niet aan de ene kant de tunnel in, en aan de andere kant er weer uit.

Op deze foto zie je het gedeelte achter het waddenaquarium. In dit eerste wat lagere deel kun je de onder water kijken bij de reuzenotters. Met de tweede trap naar beneden kom je bij de onderwatertunnel uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
12 dec 2022, 12:57
Margay en Jaguarundi weet ik niet, maar Ocelotten staan er om bekend dat ze juist wel van water houden en ook wel zwemmen. Het zijn eigenlijk een soort van 'mini jaguars'.
Heb ik dan verkeerd gelezen, in dat geval komen tegenover de pelikanenvolière ocelots, met een kijkhut in het midden om beter in beide verblijven te kunnen kijken:
Afbeelding
Afbeelding

Het gebouw achter dit verblijf is het binnenverblijf voor de Ocelots en het nieuwe binnenverblijf voor de Reuzenotters
MennoPebesma schreef:
12 dec 2022, 12:57
De tunnel heeft één ingang die ook als uitgang gebruikt wordt. Je kunt dus niet aan de ene kant de tunnel in, en aan de andere kant er weer uit.

Op deze foto zie je het gedeelte achter het waddenaquarium. In dit eerste wat lagere deel kun je de onder water kijken bij de reuzenotters. Met de tweede trap naar beneden kom je bij de onderwatertunnel uit.
In dat geval trek ik deze aquariums toch bij het Zuid Amerika gebied. Met Degenkrabben, Wenkkrabben en "neon grondels" (Elacatinus oceanops) in de Eb- en Vloedbak, en verschillende tropische zoutwatervissen in de grotere bak. De onderwatertunnel die nu bestaat word niet gebruikt, maar er word een nieuwe gemaakt die tussen de Apeneilanden door loopt. De pinguïns hebben nu toegang tot het gehele water, en kunnen dus ook op de apeneilanden komen als ze dat willen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Voor bijna elke dierentuin in Nederland waar gebouwd word, heb ik nu een dromenprojectje voor gemaakt. Mijn versies van de struisvogelvlakte in Avifauna en het Dinobos in Amersfoort op ZooChat, waar ook mijn grootste dromentuin te vinden is; het Burgers Zoo Project. Voor Aquazoo en Ouwehands heb ik mijn eigen versie gemaakt van de twee projecten die daar nu bezig zijn. En in het geval van Aquazoo, ook de lege plekken invullen en een Zuid-Amerika gebied om het af te maken.

Dat ik niet blij ben met Blijdorp's plannen om de helft van hun Aziatische gebied plat te leggen voor één groot olifantenverblijf heb ik al wel eens verteld. En tijdens de kerstvakantie kreeg ik weer zo'n jeukje om ergens aan te werken. Dus na een week bijna non-stop ontwerpen en vertalen, presenteer ik hier mijn versie van het vernieuwde Aziatisch gebied van Blijdorp.

Blijdorp is, als je het aan mij vraagt, de beste dierentuin om te bezoeken. Het is de tweede beste in alles dat ze hebben. GaiaZOO heeft de beste volière's, BZ heeft de beste kassen en loslopers, WILDLANDS heeft de beste thematisering en Artis heeft de grootste collectie. Maar BZ heeft geen goede volière, GaiaZOO heeft geen tropische kassen en WILDLANDS heeft maar een kleine collectie. Zo wint blijdorp, als je het mij vraagt, als beste dierentuin van Nederland. Ik heb geprobeert zo de "Stijl" van Blijdorp te behouden en ook zo veel mogelijk van de originele soorten te behouden, soms ook door ze uit andere delen van de dierentuin te trekken. Het enige wat me niet bekend is zijn de monumenten van Blijdorp, dus ik weet niet zeker welke historische gebouwen ik misschien verwoest heb. Anders dan dat ben ik er heel blij mee!

Ik begin met een kleine intro, en ga dan verder met het beschrijven van de 10 nieuwe gebieden.

Nieuwe plattegrond:
Afbeelding
Vergelijking oude plattegrond met nieuwe indeling

Onderverdeling nieuwe gebieden in Kleurencode

Nieuwe "Route" van Afrika naar Azië in de bovenste helft van Blijdorp

Het vernieuwe Aziatisch gebied bestaat uit vier hoofdgebieden, onderverdeeld in 10 geografische of thematische plekken. Deze nemen je mee op reis door Azië, beginnend in Arabië en China, doorlopend naar verschillende eilanden in de Indonesische zee, en eindigend in de bossen en vlaktes van India.

We beginnen in de Overstap van de Gelada's in Noord-Afrika naar Azië, en daarvoor moet je natuurlijk eerst door het Midden-Oosten komen. Flamingo's vond ik nooit bepaald bij Azië passen, en ik vond dit wel een goed excuus om ze toch te behouden. In ontwerp is er niet veel veranderd aan de flamingo volière, nu de Golf van Akaba genoemd. Er zijn een paar duingrassen, palmbomen en droog-uitziende struiken toegevoegd, en behoorlijk wat vogels die in het Midden-Oosten voorkomen, waaronder Kaalkopibissen, Zwarte ooievaars, Scharrelaars en Palmtortels. Ik heb hier niet veel aan veranderd dus er is ook geen aparte kaart voor, en er is verder niet al te veel over te vertellen :p

Ik ga verder naar China, waar je de eerste grote veranderingen al kan zien.
Afbeelding
Afbeelding

Meteen opvallend zijn de twee eilanden naast de Victoriasèrre, dit is het nieuwe leefgebied van de Françoislangoer, die hier nu samen leven met de kuifherten. Het binnenverblijf is intact gebleven, waar ze nu naartoe moeten klimmen over het water. Ook zijn er twee soortgelijke tempeltjes op de eilanden geplaatst als slaapplek voor de kuifherten. De eilanden hebben mooie levende bomen, samen met natuurlijk een paar niet-levende klimstructuren. Het water tussen de eilanden is alleen visueel, en is ondiep genoeg dat de kuifherten er tussendoor kunnen lopen. De eilanden behoren tot de Chinese tuin, en worden dus ook bijgehouden om mooi te blijven. Hierdoor lijkt het dat de apen de siertuin zijn binnengedrongen zonder uitnodiging.

Over de Chinese tuin gesproken, hier is ook aan gewerkt. De huidige Chinese tuin is hier overnet en is nu thuis voor een groep typisch Chinese vogels, waaronder de Geelkeelgaailijster en Baer's witoogeend. Ook hier is aan ontwerp niets veranderd, behalve dat de muur van het otterverblijf hier weggehaald is, het poeletje is er nog wel. In het water zijn Siberische steuren en Koikarpers losgelaten, grote individuën, want er leven ook ooievaars in de volière. De twee Gazebo's in de tuin worden niet meegenomen met de volière, hier bestaan een soort tunnels als kijkpunten tijdens vogelgriep.
Ook is er een zijvolière voor Kraanvogels, deze kan van buiten bekeken worden door een vlonder die tussen de volière en de Apeleilanden lopen, deze loopt ook naar het binnenverblijf van de Langoeren. Naast kraanvogels leven hier ook Lepelaars en mandarijneenden.

Naast de Chinese tuin (en het hoofdpad) kan je ook nog een zijroute nemen. Via het oude Pelikanenverblijf. Dit is nu een nieuw gebied: Pater David's moeras.
Het Amoerpanterverblijf hoort hier ook bij, deze is bijna verdubbeld in grootte, maar is in ontwerp niet veel veranderd. Het voormalig pelikanenverblijf is het hoogtepunt van het Pater David's moeras. Nou ja, voormalig? De pelikanen zijn hier nogsteeds te vinden, al zijn ze nu niet meer de sterren van de show.
De naam van het gebied verklapt het waarschijnlijk al, maar er zijn nu Pater David's herten te vinden. De gehalveerde groep Kroeskoppelikanen leven hier voorlopig ook nog, maar deze fokken niet en worden ook niet meer bijgevuld als er een sterft. Verder kan je hier nu ook Muskusherten vinden. Het verblijf is naar achteren uitgebreid en aangeplant om het meer bebost te maken voor de herten.
De vlonders zijn naar voren getrokken en er zijn twee nieuwe kijkhutten gemaakt. Aan de linkerkant van de eerste vlonder, en de eerste kijkhut, is een nieuwe volière te vinden, hier leven de Witnekkraanvogels samen met Bergeenden, eksters en Omeitimalia's. Ook vanuit de eerste kijkhut kan je op een klein doodlopend paadje een verblijf voor Chinese rotseekhoorns bekijken (Ookwel Pater David's rotseekhoorns ;) ).
Ook tegenover de herten te vinden is een verblijf voor Wasbeerhonden.
(Als dit nu gebouwd zou worden zou de niet-vliegende Mantsjoerijse kraanvogel uit het Aziatisch moeras bij de herten gehouden worden. In de Chinese tuin komen nieuwe, wel-vliegende kraanvogels)

Na het Moeras ben je China uit, en gaan we verder naar Indonesië. Het Indonesische gebied is onderverdeeld in view gebieden; Het Filipijnse longhouse, Rumay Penyu, de Sulawesi-eilanden en het Papoea-gebied.

We beginnen in de Filipijnen:
Afbeelding
Afbeelding

Bij het Filipijnengebied kom je eerst bij een paar beboste eilandjes in een klein meer, dit is een verblijf voor kleinklauwotters. Hierna kan je eerst naar de longhouse-volière, of meteen door naar Rumah Penyu.

Bij het longhouse heb je nu een keuze om langs de achterkant over een brug bij de tweede verdieping van het gebouw terecht te komen, of om op grondniveau de volière in te lopen. In de volière vind je het verblijf voor Visaya-zwijnen en Prins Alfred herten, samen met loslopende vogels. Het pad loopt langs wat nu de volière voor Balispreeuwen is, in dit plan leven daar Visayas Neushoornvogels en Bravinkahoenders. Je loopt hier onder het terras, hierdoor kan dit gedeelte van het pad ook afgesloten worden met netten tijdens vogelgriep.

Op de eerste verdieping binnen het longhouse is een kleine kamer met twee terrariums, één voor Aziatische doosschildpadden, Zeilhagedissen en Muskaatvinken, en één die dient als binnenverblijf voor de neushoornvogels en kippen. Beide zijn dicht beplant. Ook is hier, niet zichtbaar voor de bezoekers, het binnenverblijf voor de zwijnen en herten.

Op de tweede verdieping van het longhouse, waar je via de brug kan komen, zijn twee nachtdierverblijven. Eén voor Nevelratten en Stekelvarkens, en één voor de Balabac-kantijls, die nu samenleven met uilen. Het Nevelratverblijf is vrij open, met de meerderheid van het glas open om in te kijken. Het kantijlverblijf is meer dicht, met maar een paar missende planken om doorheen te gluren. Verder kan je vanaf hier het terras op om het hertenverblijf van boven te bekijken en de vogels op boomhoogte te kunnen zien. Ook deze kan met netten afgesloten worden.

Visualisatie

Ook kan je in een meer open ruimte in de volière komen, over een brug kom je over het riviertje dat door de volière loopt naar het hertenverblijf, hierna loop je de helling op terug naar de zijroute. Je komt hier door een poorthuisje waar de binnenhouding van de vogels is. In dit gebouwtje is ook het binnenverblijf van de otters.

We gaan door naar Rumah Penyu, het huis van de schildpad.
Afbeelding
Afbeelding

Dit gebouw is niet het Aziëhuis, maar een nieuw gebouw met drie verblijven en verschillende loslopende vogels. Meteen rechts (voor de bezoekers die binnenlopen) is het nieuwe verblijf voor de Toepaja's, nu met meer beplanting. Daar tegenover is een paludarium voor Krokodilstaarthagedissen, twee soorten schildpadden, en verschillende vissen.

Het overgebleven verblijf is het binnenverblijf voor de Maleise tapirs, met veel planten en een verwarmde poel. Verder is een gedeelte van de achterwand en de laatste hoek dicht beplant voor de vogels.

Clownmesvissen, Siambarbelen en Vietnamese modderkruipers leven in het water van de tapirs én in het paludarium, de rest van de vissen zijn alleen in het paludarium te vinden

Maar natuurlijk hebben de tapirs ook een buitenverblijf:
Afbeelding
Afbeelding

Het buitenverblijf bestaat uit negen eilanden, waarvan er vier aan het gebouw vast zitten. De tapirs kunnen tussen de verblijven lopen (of zwemmen, de diepte tussen de eilanden verschilt). De buitenste vijf eilanden liggen los van het huis, met een binnenverblijf op het middelste eiland. Op deze eilanden leven Binturongs en Zwartkoplars. De Tapirs kunnen door het water naar deze eilanden komen, maar de Binturongs en Lars mogen alleen op deze buitenste eilanden komen. Het binnenverblijf is te zien vanaf het hoofdpad.

Na deze zijroute kan je doorlopen naar het vernieuwde Aziatisch moeras, nu Sulawesi en Papoea.
Afbeelding
Afbeelding

Sulawesi en Papoea bevatten drie verblijven: een eiland voor Kuifmakaken en Anoa's, met het binnenverblijf in het midden. Een volière voor Kasuarissen, samen met een paar vogels uit Nieuw-Guinea, en een oeververblijf + eiland voor Boomkangoeroes en Pademelons.

De Papoea-volière (de vergrootte en gerenoveerde kraanvogelvolière) is in tweeën gesplitst, voor twee kasuarissen. Ze leven hier samen met Witwangreigers, Maskerkievitten, Radjah-eenden en een paar anderen.

De boomkangoeroes krijgen een gedeelte van het oude Kuifmakaakverblijf, samen met een kleiner verblijf aan de oever, met klimstructuren kunnen ze over het pad klimmen naar het eiland. Vanaf de buitenste brug kan je ook over het water naar de Indische vlakte kijken.

Maar voordat we naar de vlakte gaan kijken, nemen we eerst nog even een tussenstop in de Himalaya:
Afbeelding
Afbeelding

Het nieuwe Himalaya-gebied bevat vijf verblijven. Met centraal natuurlijk de bergdierenrots.

Ik weet dat de bergdierenrots nét gerenoveerd is, maar ik vind toch dat het een klein beetje jammer is dat hier alleen rode panda's (en kuifherten) te zien zijn. De inrichting van het verblijf is onveranderd, maar het is nu wel een volière. Het is een zelfde soort volière als het geladaverblijf, met een grote metalen boog die het net omhoog houdt. In de volière worden verschillende vogels gehouden, waaronder Himalayaglansfazanten, Jufferkraanvogels en Roodsnavelkitta's. Achter de schermen is een nieuwe stal voor de andere nieuwe bewoners: Himalayatahrs.

Tegenover de Bergdierenrots is ook het nieuwe verblijf voor de Manoels, nu met meer beplanting en een klein waterstroompje. Je kunt hier ook achter het verblijf door over een vlonder waar je de neushoorns kunt bekijken. Achterin het manoelverblijf is een houten hut die als binnenverblijf dient.

Verder is er een kleine route die steil omhoog loopt, met een trap verborgen als natuurlijke stenen loop je naar boven, het grote verblijf aan deze route is een heuvelverblijf voor Takins en de Rode panda's. Aan het eind van dit paadje kom je een kijkhut tegen, hiertegenaan is een kleine volière voor Bruinkopgorsen, Patrijzen en Roze spreeuwen. Binnen de hut is wat informatie over de Himalaya te vinden en kan je met een brug over het verblijf naar de volgende kijkhut lopen.

(Schematische) doorsnede Takinverblijf

In de volgende kijkhut kan je de volgende volière binnenkijken, hier worden Himalayagieren, Kraanvogels, Nepalfazanten en Alpenkraaien gehouden. Met een waterval die naar beneden loopt. Je loopt (minder steil als de heenweg) naar beneden om de volière heen. De twee grotere verblijven zijn ook gewoon van beneden te zien.

Dan zijn we eindelijk aangekomen bij de twee verblijven waar het echt om gaat in het Indische gebied; de Indische vlakte!
Afbeelding
Afbeelding

Aan de linkerkant van het plaatje is het uitgebreide verblijf voor de Indische neushoorns. Het zijn nu twee aparte verblijven, één voor een fokpaar en één voor nakomelingen. In het geval van geen nakomelingen kunnen de neushoornpalen weggehaald worden, of kunnen ze apart gezet worden. In het midden van het verblijf staan namenlijk neushoornpalen. De ruimte tussen de palen is klein genoeg om de neushoorns apart te houden, maar groot genoeg zodat de andere bewoners er vrij tussendoor kunnen lopen. De neushoorns lopen nu samen in het verblijf met Barasinga's en zwijnherten.

Aan de overkant is het nieuwe olifantenverblijf, de olifantenkudde loopt nu ook samen met heel wat nieuwe bewonders. Verschillende hertensoorten, Onagers, antilopen en makaken. Deze bovenste helft van het verblijf is vooral open, om de echte Indische vlakte na te bootsen, met een paar grote rotsen in het midden waar de Makaken in kunnen klimmen om weg te komen, en de kleinere hoefdieren tussen kunnen schuilen voor de Olifanten.

Onderaan het pad kan je over een verhoogde loopbrug uitkijken op de olifantenvlakte, aan het einde van de brug loop je over het dunste gedeelte van het olifantenverblijf heen, en dan weer naar beneden.

Hierna kom je in het Indische bosgebied, waar ook de onderste helft van het nieuwe olifantenverblijf is.
Afbeelding
Afbeelding

Het onderste gedeelte van het olifantenverblijf is meer bebost, met verschillende afgezette bomen, waar alleen de Indische antilopen, Lierherten en Resusapen in passen. Dit gedeelte van het verblijf heeft ook het grootste waterplas, waar ook het nieuwe verblijf van de Baardapen is.

De olifantenstal is ook van binnen zichtbaar, al kunnen bezoekers alleen het grote binnengebied zien, en het binnenverblijf voor de wanderoes. Verder zijn er aparte stallen voor de hoefdieren en makaken, en een separatiestal bij de olifanten.

De tijgerverblijven zijn onveranderd, al leven er geen tijgers meer. Voor de twee verblijven zijn verschillende opties aan bewoners. Aan de ene kant kunnen de vissende katten wonen, met aan de andere kant Bengaalse tijgerkatten. Of de verblijven kunnen samengetrokken worden voor verschillende roofvogels, neushoornvogels en kraanvogels. Natuurlijk kan er ook een combinatie van de twee, waar maar één verblijf voor vogels en één voor katten gebruikt wordt.

Naast de brug bij het tijgerverblijf is nog het ringstaartmakiverblijf, hier wonen nu Withandgibbons. Al tellen deze technisch gezien mee bij het Indonesisch gebied.

Als laatste verblijf in het Indische woud is de vervanger voor Burung Asia: पक्षियों का जंगल / pakshiyon ka jangal (Vogelbos). Hier is ook het bullenverblijf voor de Olifanten, en een verblijf voor Witstaartstekelvarkens en Sterschildpadden. Verder zijn er heel wat loslopende vogels, waaronder Ibissen, Ooievaars, Eenden, parkieten en duiven. De olifantenbullen leven samen met Zwijnherten.

Voor vogelgriep was hier geen snelle oplossing, dus die is hier iets meer ingewikkeld.
Aan de randen van de paden zitten verstopte gaten waar tijdens vogelgriep houten palen in geplaatst kunnen worden om netten op te zitten. Tijdens niet-vogelgriep worden deze gaten bedekt met kleine keien.

Tussen de Indische vlakte en het Indische woud is er nog één laatste gebied, de vervanger van Taman Indah: Het Huis van de Ganges!
Afbeelding
Afbeelding

In zandkleur zijn de binnenverblijven voor de Olifanten en Stekelvarkens aangegeven. Verder zijn er nog zes andere verblijven. Meteen rechts bij ingang vogelbos is een aparte volière voor Neushoornvogels, Bravinkahoenders en Lijstergaaien. Het net van de volière loopt door van de bosbodem tot het dak

Bij de ingang bij de neushoorns zijn twee verblijven. Thaise cobras leven hier in een dicht bebost verblijf. Het glas loopt vanaf de bosbodem, zodat de cobra's niet al te goed te zien zijn, maar het wel meteen lijkt alsof je ze echt in het wild ontdekt hebt. Het glas loopt drie meter hoog, vanaf daar loopt het met een net door naar het dak. Hiernaast is er een verblijf met een vergelijkbaar ontwerp, dit keer voor Palmcivetten (ook wel Loewak). Deze hebben een minder bebost verblijf met een paar klimstructuren.

Het grootste verblijf (op het olifantenverblijf na) is een verblijf voor Gavialen. Je begint hier hoog, vanaf de olifantenbrug buiten. Je loopt met een brug over het verblijf heen, met een waterval achter je. In de rotsen van de waterval zit nog een verblijf verstopt voor Slanke lori's.
Je loopt met een helling naar beneden, om het verblijf heen en naar het glas om onder water te kijken. Hier zwemmen veel verschillende vissen uit India.

Verder in het Huis van de Ganges is er een kleine kijkhut naast de Neushoornvogels, en een grotere kijkhut van twee verdiepingen bij de Gavialen. Naast deze kijkhut is nog een muurterrarium voor Tijgerpythons en Robijnbarbelen.

Ook zijn er een groot aantal loslopende dieren hier, waaronder een paar van de vogels uit de volière buiten. Alleen de ooievaars, Koereigers en Kwakken kunnen niet van buiten naar binnen (deze hebben binnenhouding in de olifantenstal).

Visualisatie gavialenmeer:
Afbeelding

Visualisatie Cobra en Civetverblijven:
Afbeelding
(Deze waren moeilijk om te maken en zijn natuurlijk niet helemaal op schaal, maar het geeft wel een idee van hoe het er uitziet).


Goed dan, dat was mijn versie van het Aziëgebied. Er zijn een paar soorten die ik nu weg heb gehaald maar nog wel terug zou willen brengen in andere plekken (zoals de Komodovaranen in Eilandhoppen), en misschien ga ik die nog maken. Maar andere soorten (zoals de Sumatraanse tijgers en bantengs) zullen bij deze versie de dierentuin dus wel verlaten.

(Er is een limiet aan toegestane URL's, dus ik upload de dierenplaatjes apart)
Laatst gewijzigd door Mr. Gharial op 02 jan 2023, 00:24, 12 keer totaal gewijzigd.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Mr. Gharial schreef:
01 jan 2023, 23:46
(Er is een limiet aan toegestane URL's, dus ik upload de dierenplaatjes apart)

Juist, nu dan nog de dierenplaatjes.
Geloof het of niet, de dierennamen vertalen naar het Nederlands duurde langer dan het volledig ontwerpen van het gebied. Ik ken de meerderheid van de soorten uit mijn hoofd in het Engels, maar mijn Nederlandse dierennaamkennis loopt helaas wat achter :-\ .
Voor een paar van de gebieden noem ik ook de soorten op in verblijfverdeling, om daar verwarring te voorkomen.

Ik zet ze maar weer in Spoilers, om te voorkomen dat dit een nog hogere plaatjesmuur word:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Golf van Akaba Volière:
Afbeelding
Afbeelding

Chinese tuin:
Afbeelding
Afbeelding
(Kraanvogel, Lepelaar en Manderijneend apart)

Pater David's moeras:
Afbeelding
Afbeelding

Filipijnse volière:
Afbeelding
Afbeelding

Filipijns longhouse:
Afbeelding
Afbeelding

Rumah Penyu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sulawesi en Papoea:
Afbeelding
Afbeelding

Himalaya:
Afbeelding
Afbeelding
Jufferkraanvogel, Roodsnavelkitta, Glansfazant, Casarca en Wallichsfazant in Bergdierenrots.
Himalayagier, Alpenkraai, Nepalfazant en Zwarthalskraanvogel in Hellingvolière
Bruinkopgors, Roze spreeuw en Aziatische patrijs in Kijkhutvolière


Indische vlakte:
Afbeelding
Afbeelding

Indische jungle:
Afbeelding
Abeelding

Vogelbos:
Afbeelding
Afbeelding

Huis van de Ganges
Verblijven:
Afbeelding

Gavialenmeer:
Afbeelding

Loslopers:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Woow wat een prachtig en creatief Aziegebied heb je bedacht voor Blijdorp. Zitten echt een paar spectaculaire en zeldzame nieuwe diersoorten in jouw plan. Hopelijk neemt Blijdorp een deel van je plannen over :D

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door daniel1109 »

Ziet er erg goed uit. Wel jammer dat je de Sumatraanse tijgers zou laten verdwijnen. Blijdorp was vroeger een dierentuin met een grote collectie katachtigen, en helaas zijn er hier al veel van vertrokken. Om dan ook de tijgers nog eens weg te doen zou in mijn ogen zonde zijn. Er zouden dan nog maar 2 grote katachtigen overblijven. Ik zou zelf graag juist wel een Nevelpanter willen zien in het Azië gedeelte.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Zeer leuk en creatief alweer mr Gharial!!

Ik heb dezelfde opmerking als Daniel1109, ik ben opgegroeid met Blijdorp = kattentuin. In elk masterplan dat ik zelf zou ontwerpen, zou dit terugkomen. Er zouden dus meer katten komen ipv minder. Zeker de Sumatraanse tijgers zijn wat mij betreft een iconische soort. Al begrijp ik wel dat jouw overweging tot deze beslissing wellicht is ingegeven door het feit dat het huidige verblijf niet ideaal is. Ik zou daar dan inderdaad bv. een luipaardsoort (Sri Lanka) of nevelpanters insteken. Al hebben die twee verblijven 1 groot nadeel voor elke kattensoort die je er wil houden: de inkijk van boven door bezoekers vanop de brug. Geen enkele kat voelt zich daar comfortabel bij.

Ook het verdwijnen van de bantengs vind ik jammer, omdat Azie toch wel de bakermat van de wilde runderen is, en ze bijzonder goed passen bij de Maleise bosrand. Maar goed, kiezen is verliezen.

Denk je dat er plaats genoeg is om een tweede rots/heuvel te maken die steil genoeg is voor de takins? Zelf zou ik geneigd zijn om te gaan voor een uitbreiding van de bestaande rots, al is die beschermingsstatus wellicht een rem.

Ergens lijkt het me ook jammer dat je enerzijds de olifantenperken uitbreidt, maar ook veel plaats verliest door een nieuwe stal. Enige kans dat die laatste deels ondergronds zou kunnen? Van wat ik mij nu nog herinner (het is schandalig lang geleden dat ik in Blijdorp was), loopt er tussen het huidige perk slechts een dunne strook met bomen en struiken, dus die stal kan niet anders dan op het huidige perk komen. Of zie ik dat verkeerd?

Leuke ideeën voor het huis van Ganges: civets, cobra's en gavialen zijn absoluut interessante toevoegingen. Zelf ben ik altijd nog fan een tropische eekhoorn, type Prevost eekhoorn.

Als vogelfan ben ik ook blij met de vele toevoegingen op dat vlak. Wel lijken bepaalde voliéres wel zeer groot voor bepaalde soorten (bv de geelkeellijstergaai in de volledig overnette Chinese tuin of de omeitimalia bij de witnekkraanvogels). Op zich geen bezwaar maar je wil ze natuurlijk ook wel eens zien.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
02 jan 2023, 21:49
Zeer leuk en creatief alweer mr Gharial!!

Ik heb dezelfde opmerking als Daniel1109, ik ben opgegroeid met Blijdorp = kattentuin. In elk masterplan dat ik zelf zou ontwerpen, zou dit terugkomen. Er zouden dus meer katten komen ipv minder. Zeker de Sumatraanse tijgers zijn wat mij betreft een iconische soort. Al begrijp ik wel dat jouw overweging tot deze beslissing wellicht is ingegeven door het feit dat het huidige verblijf niet ideaal is. Ik zou daar dan inderdaad bv. een luipaardsoort (Sri Lanka) of nevelpanters insteken. Al hebben die twee verblijven 1 groot nadeel voor elke kattensoort die je er wil houden: de inkijk van boven door bezoekers vanop de brug. Geen enkele kat voelt zich daar comfortabel bij.

Ook het verdwijnen van de bantengs vind ik jammer, omdat Azie toch wel de bakermat van de wilde runderen is, en ze bijzonder goed passen bij de Maleise bosrand. Maar goed, kiezen is verliezen.
Het verlies van de tijgers vond ik zelf ook jammer, maar de verblijven die ze op het moment hebben zijn toch echt een beetje te klein. En uitbreiden was ook niet echt een optie.

Ik moest een keuze maken tussen de Bantengs en de Tapirs, en dan moest ik toch voor de Tapirs kiezen. Gezien dat Beekse Bergen én Burgers' zoo betere verblijven voor de Bantengs hebben, en de Maleise tapirs niet in een andere Nederlandse tuin te vinden zijn.
Apenarend schreef:
02 jan 2023, 21:49
Denk je dat er plaats genoeg is om een tweede rots/heuvel te maken die steil genoeg is voor de takins? Zelf zou ik geneigd zijn om te gaan voor een uitbreiding van de bestaande rots, al is die beschermingsstatus wellicht een rem.

Ergens lijkt het me ook jammer dat je enerzijds de olifantenperken uitbreidt, maar ook veel plaats verliest door een nieuwe stal. Enige kans dat die laatste deels ondergronds zou kunnen? Van wat ik mij nu nog herinner (het is schandalig lang geleden dat ik in Blijdorp was), loopt er tussen het huidige perk slechts een dunne strook met bomen en struiken, dus die stal kan niet anders dan op het huidige perk komen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik neem ook een gedeelte van het Bantengverblijf mee in de Takinheuvel, hiermee is deze iets groter als het Takinverblijf van Antwerpen. De bergdierenrots was zo'n beetje het enige bestaande gebouw waar ik van wist dat ik er niets aan veranderd veranderd kon worden.

Een ondergrondse stal had ik aan gedacht, maar ik wist niet goed hoe ik deze er in kon verwerken. Daarnaast leek mij een stal zonder natuurlijk zonlicht niet al te best voor dierenwelzijn.
Apenarend schreef:
02 jan 2023, 21:49
Leuke ideeën voor het huis van Ganges: civets, cobra's en gavialen zijn absoluut interessante toevoegingen. Zelf ben ik altijd nog fan een tropische eekhoorn, type Prevost eekhoorn.

Als vogelfan ben ik ook blij met de vele toevoegingen op dat vlak. Wel lijken bepaalde voliéres wel zeer groot voor bepaalde soorten (bv de geelkeellijstergaai in de volledig overnette Chinese tuin of de omeitimalia bij de witnekkraanvogels). Op zich geen bezwaar maar je wil ze natuurlijk ook wel eens zien.
De Prevost eekhoorns was ook een soort die ik het liefst behouden had, maar ik daar kon ik geen ruimte voor vinden in Rumah Penyu. En ik wilde het huis van de Ganges volledig India-correct houden.

Voor de Omeitimalia's ben ik het wel met je eens, ik wilde ze er graag in verwerken maar dat was voordat ik het eekhoornverblijf gemaakt had. Ik bedenk me nu pas dat de Timalia's beter bij de eekhoorns zouden passen om ze meer zichtbaar te maken. Voor de Lijstergaaien is het eerder een BZ-situatie, waar het een soort uitdaging is om ze te vinden. Zoals dat nu ook is met de Lijstergaaien in de Victoriasèrre. Ik vind het altijd mooi om kleinere vogels in een grotere omgeving te zien.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Thx voor je respons.

Wat het doen binnenvallen van natuurlijk zonlicht in ondergrondse ruimtes betreft, bestaan er wel wat mogelijkheden. Zelfs op niet-industrieel niveau bestaan er systemen om daglicht tot 6m diep te krijgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Mr Gharial heel fraai en gedetailleerd uitgewerkt!
Welke programma’s heb he gebruikt voor het maken van de schetsen?
En hoe krijg je de afbeeldingen van de diersoorten zo mooi afgesneden zonder randen?
Bedankt voor je tips, ik ben zelf ook een schets aan het uitwerken voor mijn thuistuin, maar daarover later meer ;)

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Tamandua046 schreef:
07 jan 2023, 23:42
Welke programma’s heb je gebruikt voor het maken van de schetsen?
En hoe krijg je de afbeeldingen van de diersoorten zo mooi afgesneden zonder randen?
Voor het schetsen gebruik ik gewoon powerpoint, en voor de dierenplaatjes hangt het vooral van het originele plaatje af. Ik snijd ze zelf, ook in Powerpoint.

Voor het uitsnijden hangt het af van een paar factoren:
- Vorm van het dier
- Achtergrond
- Obstructies

Vorm van het dier is best simpel, een plaatje waar de vacht of veren zo glad mogelijk zijn is het beste om uit te snijden, dieren met stekels of een kuif zijn moeilijk omdat je de individuele haren of veren moeilijk er uit kan halen, ook doorzichtige dieren (zoals kleinere vissen) zijn moeilijk omdat het programma dat het verschil met de achtergrond niet kan zien. Verder is er soms moeite met lange poten of geweien, omdat het programma die er altijd af wil snijden.

Achtergrond is ook heel belangerijk, een achtergrond van gras, bladeren of houtsnippers komt er vaak kartelig uit omdat het programma niet kan zien waar de vacht van het dier eindigd en de bladeren beginnen. Ook schaduw telt hier mee, een goed belichte foto van een dier op een harde ondergrond (steen of beton) werkt dus het beste.

Obstructies lijken logisch genoeg, dit is vooral moeilijk bij het zoeken naar foto's van papegaaien of neushoornvogels, die vaak op de foto staan terwijl ze op een tak zitten, en dan heb je een lege streep over de staart. Ook vaak een probleem is als een dier in het gras zit, waardoor ze een kartelkont krijgen.

Zelf heb ik ondertussen een paar duizend uitgesneden dierenfoto's, dus als iemand nog wat plaatjes nodig heeft, stuur me gerust een privèbericht. (Bij Blijdorp heb ik zo'n 180 plaatjes gebruikt, ik hoefde maar 18 nieuwe plaatjes te maken, omdat ik de rest al had in andere projecten)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Ik ben bezig met een klein handgetekend concept, alleen ben ik vooral benieuwd zou men liever het concept in delen willen zien (2 tekeningen per update) of alles in één keer? Het gaat om teken serie van (ongeveer) 10 tekeningen met natuurlijk een concept er bij.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Anubite schreef:
08 jan 2023, 15:17
Ik ben bezig met een klein handgetekend concept, alleen ben ik vooral benieuwd zou men liever het concept in delen willen zien (2 tekeningen per update) of alles in één keer? Het gaat om teken serie van (ongeveer) 10 tekeningen met natuurlijk een concept er bij.
Leuk om te horen! Van mijzelf weet ik dat ik er vaak later achter kom dat ik iets beter anders had kunnen doen, dus als ik jou was zou ik het later in één keer doen, maar je mag het zelf kiezen
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie