(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Azie

Leeuwen

Het paadje achter het leeuwenhuis : goed voorstel om hier een doorloopvolière te maken. Ik zou het thema enigszins verleggen tot 'Indisch subcontinent' zodat de Sri Lanka volière (de soorten die je daar voorstelt komen allemaal ook elders voor) hier kan geïntergreerd worden. In die volière zou ik een apart verblijf voorzien voor Sri Lankese roestkatten: het kweekprogramma kan nog wat extra houders gebruiken. De katten kunnen hun binnenverblijf hebben in het Leeuwenhuis.
De volière zou verder in twee delen kunnen gesplitst worden zodat het houden van een neushoornvogelsoort tot de mogelijkheden behoort.

Olifanten

Voorzie je geen ruimte meer voor een stier? Is in dat geval de huidige oppervlakte (7700m²) niet voldoende?
Indien je hun perk uitbreidt richting het huidige tapirverblijf: kunnen de bezoekers dan nog via die kant verder doorwandelen? Dat lijkt mij wel nodig.
Ik zou het perk niet overnetten, gelet op de grootte gaat dat een zeer dominante structuur worden. Uitbreiding met herten zie ik wel zitten, zeker omdat, indien je geen stier meer houdt, je een afzonderingszone kunnen maken voor deze dieren.

Taman Indah

Leuke volières!
De neushoornvogels in de Sumatravolière betekenen wel een bedreiging voor de andere vogels in deze volière.
De kjantil in de Javavolière zit niet overdreven groot
Ik zou de Sri Lanka volière dus wegdoen en hier een open stuk met tropische begroeiing behouden. Prima idee wat betreft de tapirs al zou ik zelf wellicht de twee buitenperken links en rechts voor hen voorbehouden en in de hal de stallen herschikken zodat er ruimte vrijkomt voor begroeiing of verblijven voor dieren die wat minder licht nodig hebben, bv. slanke lori's, prevost eekhoorn, rotspython of een gifslang,etc. Ook de huidige (vroegere, het is een tijdje geleden dat ik in Blijdorp was) invulling met gibbons vond ik altijd wel wat hebben, net als die neushoornvogels in de top van de hal.

Wetlandvolière Celebes
Leuke samenstelling die nog zou kunnen aangevuld worden met Sulawesi jaarvogels, Sulawesipatrijsduif, en waarom niet, gelet op de grootte, babiroessa's op de bodem?
Wat zou je aanvangen met de huidige vleermuizengrot?

Sumatraanse tijgers > Cambodjavolière
De tijgers zou ik absoluut willen behouden: ze zijn een icoon voor Blijdorp, de gehouden ondersoort is sterk bedreigd, het aantal houders in Europa moet zeker niet verminderen. Ik ben het wel met je eens dat de tijgerkreek wellicht niet optimaal is voor deze soort: te klein en langs alle kanten inzicht. Dat laatste kan wellicht verholpen worden. Ik zou er wel katten in blijven houden aangezien er twee aparte perken zijn en een nachtverblijf aangepast aan dit type dier. Ik zou er dan een Aziatische luipaardsoort inhouden (er moeten dan wel hogere klimmogelijkheden komen): Sri Lanka of Java luipaard.
De vraag is dan wel: waar kunnen de tijgers dan wel terecht? Misschien toch maar tussen Taman Indah en het theehuis?

Neushoorns

Tapirs ook aan deze kant, met kleinklauwotters en eventueel in combi met een hertesoort vind ik een goed voorstel.
Neushoorns op hun nieuw perk in combi met eventueel een ander hoefdier en met hoelmannen : je zal wel twee aparte verblijven moeten voorzien maar dat is niet onoverkomelijk. Je schrijft dat de kuifbavianen naar een andere plaats gaan maar ik kon niet meteen terugvinden naar waar, wellicht lees ik er over.

Bergdierenrots

Ik zou die niet overnetten, dat zou het karakter van de rots deel teniet doen.
Het verblijf lijkt me ook beter voor een groepsdier (bharal) dan voor een in koppel gehouden soort (kuifhert)
De Himalayavolières: grote fan van! Ik zou er wel zeldzamere fazanten en grondlijsters in houden.
Sommige soorten zoals de zwaangans en de Turkse tortel passen wel niet echt in het thema 'Himalaya'
Misschien kunnen de manoels ook nog ergens rond de rots terecht?

Maleise bosrand en aanverwante verblijven

Ik vind dit nu al een van de beste delen van Blijdorp en zou er persoonlijk minder dan jij aan veranderen.
Misschien dat de wanderoes en de Prins Alfredherten in hetzelfde verblijf kunnen?
Een frizzlehoen ken ik niet, is dat een gedomesticeerd kweekras?
Banteng vs gaurs : tja, ik wil ze alletwee :) Maar indien de gaurs uit Europa verdwijnen zou ik dus de bantengs behouden

Filippijnen : topidee en collectie

Amoergebied:
De luipaarden zou ik vervangen door enerzijds Amoerluipaardkatten (1 luipaardverblijf kan in twee gedeeld worden voor deze kleine soort) en een volière voor Stellers zeearenden
Er lijkt mij in dat deel van het park voldoende ruimte voor 3 volières (mongolië, katten en arenden).

Chinese tuin:
Ik ben geen voorstander van het volledig overnetten omwille van de impact op de Rivièrehal, maar indien het dan toch moet, dan liefst een deze kant.
Van kuifhert en goral in 1 verblijf ben ik niet zeker of dit kan werken.
De françoislangoeren zou ik in een apart verblijf blijven houden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
- ik mis zeker de aandacht voor katten, toch iets waarmee Blijdorp geassocieerd wordt. Zo zou ik altijd de Sumatraanse tijgers behouden (weliswaar niet op die plaats), komt er in het Amerikaanse deel zeker een kleine kat (ocelot/margay/jaguarundi), komen er roestkatten in de hoek van de Aziatische leeuwen, blijven de manoels en de vissende katten, en worden wat mij betreft de Amoerluipaarden vervangen door Amoer luipaardkatten.
Dat komt denk ik doordat ik de verblijven snel te klein vindt voor katten. Zeker voor de Sumatraanse tijgers heb ik veel gezocht naar een goede plek maar niet kunnen vinden zonder dat er veel andere soorten voor verdwijnen. Verder merk ik dat je bij kattenverblijven vaak lang staat te zoeken voor een klein stukje staart wat je misschien net ziet https://www.looopings.nl/weblog/8032/Lo ... viral.html (niet bij alle, maar wel bij veel), dit vind ik dan zonde van de ruimte.. Maar ik snap jouw punt.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
- Ergens mis ik ook wel de aandacht voor kleine zoogdieren (civetkatten, duikers, knaagdieren, etc.)
Snap ik ja, ik heb me vooral gefocust op de grotere verblijven en nauwelijks op de knaagdieren, reptielen, vissen en amfibieën.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
- je houdt geweldig van doorloopvolières en dat is prima. Maar ik vind dat een top zoo altijd ook een aantal individuele verblijven/volières moet houden voor de kweek/voorstelling van moeilijker soorten
Die zijn er straks nog genoeg hoor, o.a. Canada, de kleine Azië-volières in Taman Indah, Cambodja-volières en de Himalaya-volières. En het kan ook prima in doorloopgedeeltes, zie bijvoorbeeld Avifauna die Reuzentoerako's, Fazantduiven, Dolksteekduiven, Filipijnse eenden en de Chinese wielewalen in de Tropenhal.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
De Bass Rock volière kan idd misschien een uitbreiding gebruiken maar ik ben geen voorstander om het huidige groen aan de ingang daarvoor te schrappen. Bovendien vind ik dat echte vliegers, meeuwen bv., toch moeilijk houdbaar zijn in een volière, hoe groot deze ook is. Scholekters en plevieren hebben land (slikken) nodig om te foerageren, het zijn eigenlijk geen watervogels.
Het idee hierachter is dat je echt door een kaal rotsgebied loopt (zonder groen) voor een ijzige feeling. Ben ik met je eens, toch kunnen we deze soorten niet zomaar laten 'vliegen'.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Galapagos en Falklandeilanden: aantrekkelijk idee vind ik,alhoewel het grote mankement voor dit soort eilandbiotopen is dat je weinig soorten kunt tonen die alleen maar daar voorkomen.
Eens, hier vond ik het ook het lastigste om de juiste soorten te kiezen.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Amerikaanse kust: goed idee, dan bestrijk je de volledige Stille oceaan kust. Wel zelfde opmerking voor de meeuwen, al zou je hier de grondbewoners kunnen (moeten) scheiden, maar de vogels wel over het ganse verblijf laten vliegen.
Het idee is hier dat de Incasterns en de Meeuwen hier het hele gedeelte kunnen vliegen en dat de Humboldtpinguïns niet verder komen dan de hoge (op de tekening donkergrijze) rotsen.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Ook de Stellers zou ik behouden, die zijn echt een pak zeldzamer dan die Amerikaanse zeearenden. Al begrijp ik dat je die gewoon elders in de tuin steekt.
De Stellers komen in Azië waar ze beter tot hun recht komen continentaal gezien, de Amerikaanse zeearend is gewoon een iconische soort die elk kind wel kent. Verder worden er in Nederland alleen maar showvogels gehouden bij SBB en bij een paar kleine tuintjes.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Een Arcticavolière vind ik zeker een goed idee maar de soortensamenstelling is nogal 'eend' gericht. Dresden had in het verleden een zeer mooie volière op dat vlak met o.m. goudplevier, wulp, etc. Maar ik vermoed dat jij je wil beperken tot soorten die in Amerika voorkomen?
Dresden heeft nog steeds een prachtige volière (die ik afgelopen zomer met veel genot heb mogen bewonderen) alleen zijn dat allemaal meer Europese soorten en ik wil inderdaad mij vooral beperken tot de Amerikaanse soorten.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
De Canadavolière zou ik, zeker in die omvang, schrappen. Een klein aantal soorten kan evengoed naar de Articavolière, en de uitbreiding lijkt me echt nogal ruim voor de opgelijste soorten. Ik zou daar dus ook geen uitbreiding doen: het is belangrijk om hier en daar ook gewoon stukjes zonder verblijf te hebben (dat is overigens iets waar ik mijzelf ook altijd moet aan herinneren) en die te voorzien van groen.
Snap ik ja, dat is ook een ontwerp die ik in het begin al heb gemaakt, en ik begin me nu ik bij de groenvoorziening in een dierentuin stage loop wat voor een meerwaarde groen heeft voor een park. Nu zou ik het ook zonder die uitbreiding gedaan hebben.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Pampa vervangen door jagoear of poema: uitstekend. Wel ergens jammer dat de poedoe moet verdwijnen, deze soort is al niet ruim vertegenwoordigd in Europa. Heb je voor jouw plannen niet voldoende ruimte aan de kant van de spoorlijnen?
Nee helaas niet, anders worden het erg lange verblijven naar achteren toe waardoor de zichtbaarheid verminderd.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Ik heb minder interesse voor zeezoogdieren en watervogels, ik geloof dat dat bij jou net andersom is :)
Zeezoogdieren niet per sé, watervogels wel, gelukkig maar toch? ;)
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Die zone schreeuwt wat mij betreft ook om meer kleinere zoogdieren (de komst van de paca is natuurlijk een leuk gegeven): je toont relatief weinig apen (en degene die je voorstelt zijn redelijk main stream), en typische Zuidamerikaanse families zoals miereneters, gordeldieren, luiaarden en kleine katten ontbreken.
Ik ben daar niet echt mee bekent, kan je misschien een paar voorbeelden noemen? Ik wil het niet te standaard maken door nóg een Zuid-Amerika gebied te maken met die typische dieren, die zijn er al genoeg.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Kunnen de wasberen niet gewoon ruilen met de poolvossen qua verblijf?
Zou kunnen, alleen zit je er mee dat er over 10 jaar vanwege het uitsterfbeleid van deze dieren nauwelijks dieren overblijven, vandaar ik voor iets heel nieuws ben gegaan.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Ben ik verkeerd, of mis ik een stuk wat betreft het binnengedeelte van Oceanium?
Dat mag van mij blijven zoals het is, enkel zou ik het stuk na de grote tunnel tot en met de Koeneusroggen weer terug willen zien in de juiste continentale indeling.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Zou je in het kader van een masterplan de huidige dienstruimte in de driehoek Oceanium/Ibis-ara volières/stadhoudersweg niet invullen, bv. met een hal voor zeekoeien en/of harpijvolières?
Sinds ik als personeel in een dierentuin rondloop merk ik hoe fijn het is als je nog plek hebt voor vanalles en nog wat, daar is zo'n ruimte erg handig en fijn voor.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Leeuwen

Het paadje achter het leeuwenhuis : goed voorstel om hier een doorloopvolière te maken. Ik zou het thema enigszins verleggen tot 'Indisch subcontinent' zodat de Sri Lanka volière (de soorten die je daar voorstelt komen allemaal ook elders voor) hier kan geïntergreerd worden. In die volière zou ik een apart verblijf voorzien voor Sri Lankese roestkatten: het kweekprogramma kan nog wat extra houders gebruiken. De katten kunnen hun binnenverblijf hebben in het Leeuwenhuis.
De volière zou verder in twee delen kunnen gesplitst worden zodat het houden van een neushoornvogelsoort tot de mogelijkheden behoort.
Wordt dat dan niet te krap? Voor neushoornvogels heb je een goede verwarmde binnenruimte nodig, als dat naast de roestkatten en de leeuwen ook nog in het leeuwenhuis moet wordt het naar mijn idee allemaal erg krap.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Olifanten

Voorzie je geen ruimte meer voor een stier? Is in dat geval de huidige oppervlakte (7700m²) niet voldoende?
Indien je hun perk uitbreidt richting het huidige tapirverblijf: kunnen de bezoekers dan nog via die kant verder doorwandelen? Dat lijkt mij wel nodig.
De stier zal net als in Dierenrijk meer bij de groep gaan lopen, anders kan hij binnen en/of buiten gesepareerd worden d.m.v. de donkere rotsen met stukjes ertussenuit. Hier kunnen dan bijvoorbeeld paaltjes worden geplaatst. De mensen lopen 'straks' op de plek van het huidige tapirverblijf en het olifantenperk komt tot aan het huidige tapirperk.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Taman Indah

Leuke volières!
De neushoornvogels in de Sumatravolière betekenen wel een bedreiging voor de andere vogels in deze volière.
De kantjil in de Javavolière zit niet overdreven groot
Ik zou de Sri Lanka volière dus wegdoen en hier een open stuk met tropische begroeiing behouden. Prima idee wat betreft de tapirs al zou ik zelf wellicht de twee buitenperken links en rechts voor hen voorbehouden en in de hal de stallen herschikken zodat er ruimte vrijkomt voor begroeiing of verblijven voor dieren die wat minder licht nodig hebben, bv. slanke lori's, prevost eekhoorn, rotspython of een gifslang,etc. Ook de huidige (vroegere, het is een tijdje geleden dat ik in Blijdorp was) invulling met gibbons vond ik altijd wel wat hebben, net als die neushoornvogels in de top van de hal.
Dat hangt echt van het individu af bij neushoornvogels. Voor gibbons moet er naar mijn idee echt een buitenverblijf komen, anders vind ik dat niet kunnen, tenzij ze echt de hele hal krijgen..

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Wetlandvolière Celebes
Leuke samenstelling die nog zou kunnen aangevuld worden met Sulawesi jaarvogels, Sulawesipatrijsduif, en waarom niet, gelet op de grootte, babiroessa's op de bodem?
Wat zou je aanvangen met de huidige vleermuizengrot?
Ik wil wel realistisch blijven, maar het lijkt me wel leuk! Wat betreft de vleermuisgrot; die blijft zoals het nu is; een doorlooplocatie met binnenverblijven voor de vogels uit de grote volière.
Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Sumatraanse tijgers > Cambodjavolière
De tijgers zou ik absoluut willen behouden: ze zijn een icoon voor Blijdorp, de gehouden ondersoort is sterk bedreigd, het aantal houders in Europa moet zeker niet verminderen. Ik ben het wel met je eens dat de tijgerkreek wellicht niet optimaal is voor deze soort: te klein en langs alle kanten inzicht. Dat laatste kan wellicht verholpen worden. Ik zou er wel katten in blijven houden aangezien er twee aparte perken zijn en een nachtverblijf aangepast aan dit type dier. Ik zou er dan een Aziatische luipaardsoort inhouden (er moeten dan wel hogere klimmogelijkheden komen): Sri Lanka of Java luipaard.
De vraag is dan wel: waar kunnen de tijgers dan wel terecht? Misschien toch maar tussen Taman Indah en het theehuis?
Ik snap je punt, maar waar zie je ze dan zonder dat er heel veel voor weg moet gaan..? Tussen Taman Indah en het theehuis is er echt maar heel weinig ruimte, dat was voor twee tapirs net aan..

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Neushoorns

Tapirs ook aan deze kant, met kleinklauwotters en eventueel in combi met een hertesoort vind ik een goed voorstel.
Neushoorns op hun nieuw perk in combi met eventueel een ander hoefdier en met hoelmannen : je zal wel twee aparte verblijven moeten voorzien maar dat is niet onoverkomelijk. Je schrijft dat de kuifbavianen naar een andere plaats gaan maar ik kon niet meteen terugvinden naar waar, wellicht lees ik er over.
Het worden ook twee aparte verblijven ja. De Kuifmakaken gaan helaas weg, dat heb ik verkeerd vermeld, maar er is geen verblijf waar ze terecht kunnen, de Hoelmannen zijn voor hen in de plaats gekomen.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Maleise bosrand en aanverwante verblijven

Ik vind dit nu al een van de beste delen van Blijdorp en zou er persoonlijk minder dan jij aan veranderen.
Misschien dat de wanderoes en de Prins Alfredherten in hetzelfde verblijf kunnen?
Een frizzlehoen ken ik niet, is dat een gedomesticeerd kweekras?
Banteng vs gaurs : tja, ik wil ze alletwee :) Maar indien de gaurs uit Europa verdwijnen zou ik dus de bantengs behouden
Dat lijkt me geen goed idee aangezien ik dit tegenkwam :D
Geheel volgens de visie van het Masterplan creëert Diergaarde Blijdorp tegenwoordig natuurlijke verblijven die op zijn minst visueel in elkaar overlopen. Toch wil je soms twee diersoorten liever gescheiden houden: afgelopen donderdag is een Prins-Alfredhert over de barrière tussen hun verblijf en dat van de baardapen gesprongen. Hij of zij werd niet met open armen ontvangen: de Indiase apen en het Filipijnse hert stonden dreigend tegenover elkaar. Voordat het tot een gevecht kon komen, werd het hert gelukkig door de verzorgers weer teruggeleid naar het goede verblijf. Eind goed, al goed.
Een Frizzlehoen is een kippenras met oorsprong uit de Filipijnen en Java.

Apenarend schreef:
24 apr 2021, 12:50
Amoergebied:
De luipaarden zou ik vervangen door enerzijds Amoerluipaardkatten (1 luipaardverblijf kan in twee gedeeld worden voor deze kleine soort) en een volière voor Stellers zeearenden
Er lijkt mij in dat deel van het park voldoende ruimte voor 3 volières (mongolië, katten en arenden).
Drie volières lijkt me iets te veel van het goede voor dat stuk eerlijk gezegd.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Nog even verder doorgaan op de andere delen van je masterplan:

Madagascar

Fijn, ik zou wellicht nog wat meer kleinere dieren steken maar je hebt alleszins daar de plaats voor de mooie collectie lemuren die je voorziet.

Australie en Europa

Ik vroeg me af of je de vroegere wolvenvallei niet gebruikt? Op de plattegrond van Blijdorp zie ik dat die niet is ingevuld en ik kan het precies ook niet terugvinden in jouw masterplan. Ik vond dit vroeger eigenlijk een van de best geslaagde verblijven. Je zou er opnieuw Europese wolven of Australische dingo's kunnen insteken.

Waarom voorzie je geen kroeskoppelikanen in de Donaudeltavolière?

Afrika

Op zich ben ik wel gewonnen voor de idee om de speeltuin van Oewanja lodge op te offeren aan dierenperken, maar ik vermoed dat je die wel ergens zal moeten voorzien. Misschien is er in die hoek wel ruimte voor beide, achter de speeltuin bevindt zich immers nog een niet-publieke zone.

De Rivièrehal zou ik zo veel als mogelijk als stand alone gebouw gebruiken, dus zonder te veel volières. Ik vind het zo'n mooi gebouw en van grote architectonische waarde.

Het gorillaverblijf vervangen door een volière vind ik dus geen goed idee. Je verliest dan eigenlijk ook wel de meerwaarde van het bezoeken van de winterverblijven, iets wat ik alleen al omwille van de architectuur niet verloren zou willen zien gaan. Veel van de vermelde soorten zal je binnenin trouwens apart moeten houden.
Waarom koppel je de Ethiopische gierenvolière niet aan de gelada's?

De samenstellingen van het Congo en Kameroenhuis lijken wat op elkaar. Je zou eventueel de bananeneters enkel in het Kameroenhuis houden en in het Congohuis reuzentoerako's toevoegen. Misschien mis ik hier ook wel primaten: een gemengd verblijf van enkele meerkatsoorten zou hier niet misstaan, sommige soorten meerkatten en mangabeys trekken in de natuur ook samen op. Of een apart verblijf voor een gespecialiseerde soort (bv. Brazzameerkat).

Eigenlijk vind ik de Afrikaanse zone in Blijdorp in zijn huidige vorm bijzonder goed geslaagd. Ik zou er dus zelf weinig aan veranderen, zij het dat ik je zeker kan volgen dat er wat vogels bij mogen.

Het opnieuw betrekken van het Henri Martin huis in de tuin vind ik een zeer goed idee (is er elders plaats voor de dierenkliniek?). Maar ik zou het eerder zijn historische functie als nachtdierenhuis teruggeven. Dat zou perfect passen in de Afrikaanse context (aardvarkens, springhazen, galago's, potto's, genetkatten, duikers, etc.) en je kan het huis mooi omgeven met een aantal extra volières voor schemerdieren, primaten en vogels.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Australie en Europa

Ik vroeg me af of je de vroegere wolvenvallei niet gebruikt? Op de plattegrond van Blijdorp zie ik dat die niet is ingevuld en ik kan het precies ook niet terugvinden in jouw masterplan. Ik vond dit vroeger eigenlijk een van de best geslaagde verblijven. Je zou er opnieuw Europese wolven of Australische dingo's kunnen insteken.
De nieuwe weidevogelvolière komt op die plaats. Straks heb je in die hoek vanaf Australië gezien de volgende doorloopvolières achter elkaar; Australië, Donaudelta en Weidevogels. Daarna kom je uit bij de rotstuin en Oewanja Lodge.
Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Waarom voorzie je geen kroeskoppelikanen in de Donaudeltavolière?
Omdat deze al in de Mongoliëvolière zitten.
Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Afrika

Op zich ben ik wel gewonnen voor de idee om de speeltuin van Oewanja lodge op te offeren aan dierenperken, maar ik vermoed dat je die wel ergens zal moeten voorzien. Misschien is er in die hoek wel ruimte voor beide, achter de speeltuin bevindt zich immers nog een niet-publieke zone.
Eens, zoals al eerder gezegd merk ik de waarde van ruimte voor het personeel nu ik stage loop. Daarom wil ik hun huidige ruimte zeker niet verkleinen.
Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Waarom koppel je de Ethiopische gierenvolière niet aan de gelada's?
Gezien de hoeveelheid leuke soorten die allemaal bij het thema passen.
Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Eigenlijk vind ik de Afrikaanse zone in Blijdorp in zijn huidige vorm bijzonder goed geslaagd. Ik zou er dus zelf weinig aan veranderen, zij het dat ik je zeker kan volgen dat er wat vogels bij mogen.
Daar kan ik je helemaal in volgen.
Apenarend schreef:
01 mei 2021, 11:48
Het opnieuw betrekken van het Henri Martin huis in de tuin vind ik een zeer goed idee (is er elders plaats voor de dierenkliniek?). Maar ik zou het eerder zijn historische functie als nachtdierenhuis teruggeven. Dat zou perfect passen in de Afrikaanse context (aardvarkens, springhazen, galago's, potto's, genetkatten, duikers, etc.) en je kan het huis mooi omgeven met een aantal extra volières voor schemerdieren, primaten en vogels.
Dat zou inderdaad ook wel erg leuk zijn ja!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Ik ben op dit moment bezig met een masterplan voor Diergaarde Blijdorp. Het is wel met de hand maar ik zal met de computer enkele wijzigingen aanbrengen. Ik doe het per gebouw of verblijf en heb de Rivieràhal al afgewerkt. Volgende zal het gorillaverblijf zijn. Ik tekende de Rivieràhal wel wat scheef :doh: maar er zijn niet echt problemen opgedoken. Iemand geïntereseerd?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

ZooMan schreef:
06 aug 2021, 22:18
Ik ben op dit moment bezig met een masterplan voor Diergaarde Blijdorp. Het is wel met de hand maar ik zal met de computer enkele wijzigingen aanbrengen. Ik doe het per gebouw of verblijf en heb de Rivieràhal al afgewerkt. Volgende zal het gorillaverblijf zijn. Ik tekende de Rivieràhal wel wat scheef :doh: maar er zijn niet echt problemen opgedoken. Iemand geïntereseerd?
Zeker, altijd benieuwd naar de ideeën van anderen!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

zeker!! laat maar komen! :)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Kom maar door idd!
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
06 aug 2021, 22:18
Ik ben op dit moment bezig met een masterplan voor Diergaarde Blijdorp. Het is wel met de hand maar ik zal met de computer enkele wijzigingen aanbrengen. Ik doe het per gebouw of verblijf en heb de Rivieràhal al afgewerkt. Volgende zal het gorillaverblijf zijn. Ik tekende de Rivieràhal wel wat scheef :doh: maar er zijn niet echt problemen opgedoken. Iemand geïntereseerd?
Uiteraard!

Benieuwd ook hoe je het aanpakt, ben nog steeds op zoek naar de - voor mij - makkelijkste manier om mijn masterplan voor Antwerpen hier te presenteren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Afbeelding

Keith
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2019, 22:02
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Keith »

ZooMan schreef:
22 aug 2021, 19:08
Afbeelding
Dat ziet er al veelbelovend en creatief uit. Ik ben benieuwd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ben ik de enige die niets kan zien?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Apenarend schreef:
22 aug 2021, 21:23
Ben ik de enige die niets kan zien?
Nee hoor, ik zie ook niks.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Afbeelding
Wel... hier is ie dan: mijn masterplan voor de Rivièrahal in Diergaarde Blijdorp. Ik weet dat hij héééél amateuristisch is gemaakt maar ik kon geen andere manier vinden. Ik heb er uren werk in gestoken en vond het maar spijtig om al dit werk verloren te laten gaan :-\ . Je ziet het misschien niet onmiddellijk maar de hal is eigenlijk per ongeluk scheef getekend. Hierdoor is het centrale gedeelte te breed en de gang tussen het restaurant is misvormd en te lang, maar ach ja ;) . Voor mijn veranderingen aangebracht worden moet wel eerst natuurlijk het dak en de muren gerenoveerd worden.
Dikhuidenvleugel en Mensapengebouw
Afbeelding
Wederom sorry voor slechte kwaliteit :-\ (geld voor alle gedeeltes van mijn masterplan). Deze vleugel is in 2013 nog gerenoveerd. Een geslaagde renovatie, maar mijn masterplan heeft vooral invloed op de buitenverblijven.
1: de droge gracht blijft behouden
2: Van het grote perk zou ik weer een groot perk maken. De omheiningen ertussen worden weggehaald en het wordt weer 1 groot perk. De zwarte neushoorns vertrekken naar een ander deel van het park of verlaten de collectie en de Indische neushoorns (Rhinoceros unicornis) verhuizen naar hier, hun perk wordt gebruikt voor Maleise tapirs (Acrocodia indica), die moeten verhuizen door de sloop van hun perk voor de olifanten.
De ondergrond wordt zoals in hun huidige perk (zand-steen-achtig) en er wordt een zwempoel aangelegd. De bomen blijven behouden. Er komt een modderpoel in de hoek die afgeschermd en gedecoreerd wordt met riet. Er worden ook nog enkele struiken aan het perk toegevoegd. De binnenverblijven blijven hetzelfde maar krijgen een zandbodem en enkele kleine planten en of struiken.
Het verblijf zal een koppel Indische neushoorns huisvesten, welke afwisselend buiten mogen. In de bomen van het verblijf zou ik nestkasten voor eksters hangen, aangezien er nu wilde eksters zijn die zoals in het wild de parasieten en insecten opeten van de neushoorns. Zo blijven er ook eksters in het nieuwe verblijf komen. De stallen worden terug opengesteld voor publiek.
34: De binnenverblijven van de dwergnijlpaarden (Choeropsis liberiensis) blijven hetzelfde, al worden er enkele planten toegevoegd. Het buitenverblijf van nu blijft hetzelfde, al worden er enkele planten aan de rechterkant verwijderd (de reden voor dit komt volgende keer aan bod, dit zal het huidige gorillaverblijf bevatten).
Wat sommigen echter niet weten is dat het verblijf van de dwergnijlpaarden in 2013 verkleint werd. Op die ruimte leven nu zwarte neushoorns. Ik zou dit gedeelte er terug aan bouwen, want nu is het verblijf van de dwergnijlpaarden echt heel erg klein. Er lag ook een poel op deze ruimte, deze zou ik dus terugbouwen. Voor ondergrond zou ik voor 'mulsh', bladeren en zand gaan. De bomen blijven behouden.
35: de verzorgersgang blijft.
21: de deur naar buiten wordt verwijderd, dit om redenen die later aan bod komen.
36: de traliekoepel van de gorillakooi wordt verwijderd en vervangen door een glazen koepel
37: alle traliekoepels worden vervangen door glazen koepels
Dan gaan we door naar het:
Aziatisch en Afrikaans gedeelte:
Afbeelding
Tussen de centrale ruimte en de Dikhuidenvleugel is er nog een ruimte. Deze was oorspronkelijk opgevuld met 2 'indoor-wandelwegen' tussen de 2 gedeeltes. 1 hiervan is er nog altijd maar is afgesloten voor publiek. Het enigste gedeelte van dit deel wat nog gebruikt wordt voor publiek is de voormalige Krokodillenhal, waar nu toiletten staan. Het bovenste en middelste gedeelte van de ruimte tussen de 2 delen zou ik een Aziatische invulling geven (wegens de Indische neushoorns), terwijl de onderste helft een Afrikaanse invulling (wegens de dwergnijlpaarden) krijgt.
3: krokodillenhal: Aangezien Blijdorp in de Rivièrahal een 'ontmoetingsplek' wil maken heb ik gekozen om de inrichting van de Krokodillenhal helemaal te slopen en er een speeltuin van te maken (hier 'ontmoeten' kleine kinderen elkaar). De bultrug met o.a. glijbaan die nu in het centrale gedeelte staat wordt verplaatst naar de Krokodillenhal. Enkele andere houten speeltuigen worden toegevoegd. Ondergrond bestaat uit kunstgras, langs de zijkanten staan banken voor ouders. In de hoek worden weer een houten blok voor toilleten geplaatst.
10: Tussen de wandelgang naar de Dikheudenvleugel en de Krokodillenhal staat een 6-hoekig terrarium. Dit zou ik decoreren met planten en takken om levendbarende hagedissen (Zootoca vivipara) te huisvesten.
7: Dit aquarium werd gebouwd om vogelbekdieren te huisvesten, al kwamen deze nooit aan. Het aquarium werd daarna gebruikt voor kleine en grote vissoorten, zoetwaterschildpadden,.... Dit aquarium staat er nog steeds en zou ik zijn huidige staat willen behouden. De zijmuren krijgen neprotsen en er komt een waterval aan de rechterkant, er worden planten toegevoegd. De achterste muur krijgt een jungleachtergrond. In het aquarium komen Aziatische watersoorten te leven zoals arowana's, siamese kempvissen (Betta splendens), Borneose rivierschildpadden (Orlitia borneensis) en verschillende andere vissoorten.
9: Dit bestond tot voor kort (toen het nog geopend was) uit verschillende terrariums. Ik zou deze allemaal samenvoegen en er een Aziatisch aquarium van maken voor verschillende Aziatische vissoorten zoals zebravissen (Danio rerio).
8: het voormalige reptielenkweekcentrum wordt een laboratorium die zichtbaar zal zijn voor bezoekers via enkelzijdig, dik glas (voor het personeel privacy te geven terwijl er toch bezoekers kijken).
6: dit is een lege ruimte. Ik zou deze ruimte overnetten om er een 'volière' voor Brazzameerkatten (Cercopithecus neglectus) van te maken. In het midden komt een grote boom die verbonden is met andere bomen en neppe bomen aan de zijkant met takken en balken. De ruimte naast het laboratorium wordt hun binnenverblijf.
4: De ruimte waar vroeger de terrariums voor o.a. hagedissen waren worden ingevuld met informatie en artefacten over de geschiedenis van de Rivièrahal, achter glas natuurlijk.
5: 5 is echter een uitzondering op 4 en deze muur wordt langs beide kanten een glazen muur voor de Brazzameerkatten te bekijken door het glas.
38: er staat een glazen halfronde ruimte (vroegere uitgang?). Deze zijn grondoppervlak wil ik verhogen naar het midden van de glazen ruimte zodat er op ooghoogte van de mens steppeslurfhondjes rondlopen. De kooien die vroeger op de plek van de educatieve gorilla-displays staan worden herbouwd en gebruikt als binnenverblijf van de slurfhondjes, zo krijgen zij een veel groter verblijf.
Dan nu:
Middelste gedeelte, restaurant, nieuwe inkom en Australisch gedeelte:
Afbeelding
Dit gedeelte omvat de hierboven vermelde delen. Het Australisch gedeelte springt er denk ik wel tussenuit, deze is gebouwd om een mooie herinnering te brengen aan de vroegere Australië-expo die er ooit eind 20ste eeuw werd gehouden. Dit Australisch gedeelte komt op de plaats van de Amazonehal, de vogelkweekruimte, de voormalige hagedissenhoek en het gedeelte buiten waar vroeger het Tasmaanse duivel-verblijf lag.
16: middelste gedeelte: Blijdorp's plannen voor dit middelste gedeelte zou ik laten doorgaan, aangezien deze geweldig is, maar ik zou aan de voorkant (bij de shop) picknickbanken toevoegen om het 'ontmoetingsplek'-idee te versterken. Ik vind dat een picknickband beter geschikt is om elkaar te 'ontmoeten' dan een gewone bank, niet?
De trappen die vroeger naar het podium (18) lijden (17) zou ik terugbouwen en openstellen voor muzikanten en publiek. Hier is ook de toegang naar het nieuwe dakterras (19), dat achter de uitkijktoren komt.
Ik zou dan ook de toren heropbouwen, maar dan nog hoger maken zodat je over de bomen heen kijkt. Achter de uitkijktoren komt dan een dakterras, waar je ook de lift naar boven kan nemen.
Het restaurant blijft hetzelfde.
De ruimte waar vroeger tanks stonden en nu voor niets meer wordt gebruiken zou ik hergebruiken als nieuwe ingang. De rivièrahal wordt dan ook gratis toegankelijk voor alle bezoekers (zoals Blijdorp wilt). Ik verwijderde de deur aan de achterkant van de Dikhuidenvleugel dan ook zodat mensen niet gratis de dierentuin binnen kunnen, voor de Indische neushoorns en dwergnijlpaarden zal je dus wel moeten betalen.
De bar (11) wordt herbouwd naar de originele contouren van de berenverblijven (voor o.a. Maleise beren) die er ooit lagen. 11 wordt dus de bar zelf waar bezoekers hun hapje of drankje kunnen komen halen en alles staat wat er kan verkocht worden (je begrijpt het wel ;) ). 12 is het achter-de schermen-gedeelte van het restaurant en zal enkel toegankelijk zijn voor personeel. Buiten blijft de poffertjeskraam (al wordt dit assortiment hetzelfde als de 'bar' binnen).
11a: dit is het buitenterras, wat er nu ook al is.
4: ligt op de plaats van de voormalige terrariums en wordt opgevuld met artefacten en spullen over de geschiedenis van de Rivièrahal.
13: ingang/uitgang
14: dit terrarium ligt tegen de rechtermuur van de inkom/uitgang) en wordt een terrarium met een poeltje, takken en gebladerte voor vuursalamanders.
En dan nu het Australische gedeelte:
Dit strekt zich uit van de voormalige Amazonehal (met o.a. krokodillen, gelegen aan de bovenkant) tot de open ruimte buiten tussen de Victoriahal en het middenstuk.
26: dit is de voormalige Amazonehal. Aan de linkerkant wordt een pad gelegd voor bezoekers met wat educatie, dit pad komt tegen de linkermuur. Deze bezoekersruimte wordt niet verlicht met lampen. Aan de rechterkant van het pad komt een groot glazen ram dat zich uitstrekt tot het plafond en bied onder- en bovenwaterzicht op zoetwaterkrokodillen (Crocodylus johnsoni) en Werners regenboogvissen (Iriatherina werneri). Boven het water hangen enkele takken. De krokodillen krijgen een zandstrand met wat struiken en dwergpalmen in de hoeken.
27: aansluitend op het watergedeelte van de krokodillen ligt een terrarium met zand en roodoranje rotsen voor baardagamen (Pogona vitticeps).
22: het vogelkweekcentrum wordt gerenoveerd en gebruikt als vogelopfokruimte en verzorgersruimte (met enkelzijdig glas).
20: dit is de voormalige hagedissenhoek: deze zou ik heropbouwen en een muur plaatsen zodat er nog steeds een gang naast de vogelkweekruimte is voor naar de Victoriaserre te gaan. Het verblijf beschikt over een hoge glazen wand die zich uitstrekt tot het plafond. Er komt een waterpoel met veel takken boven het water en aan de rechterkant komt een zanderig landgedeelte voor voor Lesueurs wateragame's (Intellagama lesueurii) en Australische keizergrondels (Hypseleotris compressa).
15: de buitenruimte wordt gebruikt voor de moeraswallabys die moeten verhuizen voor de bouw van het nieuwe bongoverblijf (of toch volgens mijn masterplan). Er komen 2 houten hokjes en kleine heuveltjes. Er worden enkele kleinere bomen gekapt maar de grote blijven behouden (omwille zichtbaarheid van de dieren).
Tot zover het Australische gedeelte. Hierdoor blijft er een Australisch gedeelte in Blijdorp.
Victoriahal/serre:
Afbeelding
De Victoriaserre wordt herbouwd naar zijn oorspronkelijke vorm (dit is Blijdorp ook van plan).
31: waar nu de Hyacinthara- en reuzentoekanvolière staan lag origineel een tropische vijver voor krokodillen. Deze krijgt een eilandje in het midden met kleine planten. Er komt echter nog veel groen naast zodat de Victoriaserre vol met planten blijft. In de vijver komen geelbuik- of geelwangschildpadden, waaronder reddingsgevallen van dieren in de Nederlandse wildernis.
28: Aan de hoek van de serre (waar nu planten staan) komt een bar waar je o.a. drinken, ijsjes en Sluch Puppies kan komen. Anders worden de tafeltjes naast de reuzenwaterlelievijver niet gebruikt.
33: In de hal blijven dezelfde diersoorten rondvliegen als nu.
29: de vijver en de planten ernaast worden behouden (maar wel gerenoveerd).
30: het halfronde verblijf voor Sclaters kroonduiven (Goura sclaterii) en Papoeaamaina's (Mino dumontii) blijft (gaas aan de voorkant)
Achter de vogelkweekruimte lagen oorspronkelijk kleine volières voor vogels. Ik zou er 2 kleine aan de zijkant bouwen en een lange grote aan de voorkant, zodat de volières groter worden tegenover vroeger. In het kleine verblijf aan de voorkant (23) zal Noordelijke Afrikaanse brilvogels (Zosterops senegalensis) huisvesten, terwijl de kleine aan de andere kant (achterkant) (25) purpersuikervogels (Cyanerpes caeruleus) zullen wonen. De grote samengestelde volière (24) zal smaragdduiven (Chalcophaps indica) huisvesten.
32: het grote doorwandelgedeelte zal de soorten van de volières die worden afgebroken voor de schildpaddenvijver huisvesten+de jaarvogels die er al leefden. Er zullen dus jaarvogels (Rhyticeros undulatus), hyacinthara's (Anodorhynchus hyacinthinus), reuzentoekans (Ramphastos toco) en Violettoerako's (Musophaga violacea) leven. Het pad terug naar het Australische gedeelte zal je een zicht bieden op de purpersuikervogels (25)

Bedankt om te lezen en voel je vrij om reactie's te plaatsen
Laatst gewijzigd door ZooMan op 23 aug 2021, 00:09, 8 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Thx Zooman, nu wel te zien.

Het ziet er wel knap getekend uit hoor (maar wel een beetje klein voor mij).

Ik heb leuk leeswerk voor de boeg. :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
22 aug 2021, 21:53
Thx Zooman, nu wel te zien.

Het ziet er wel knap getekend uit hoor (maar wel een beetje klein voor mij).

Ik heb leuk leeswerk voor de boeg. :)
Je zal moeten kijken op de grote afbeelding bovenaan omdat de kleinere mislukt zijn :-\ , zal dit proberen oplossen. Moet nog een beetje wennen aan het forum :D

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
22 aug 2021, 21:56
Apenarend schreef:
22 aug 2021, 21:53
Thx Zooman, nu wel te zien.

Het ziet er wel knap getekend uit hoor (maar wel een beetje klein voor mij).

Ik heb leuk leeswerk voor de boeg. :)
Je zal moeten kijken op de grote afbeelding bovenaan omdat de kleinere mislukt zijn :-\ , zal dit proberen oplossen. Moet nog een beetje wennen aan het forum :D
Die grote zie ik nog steeds niet helaas. Wel de kleine tekeningen in jouw tekst. Bij de grote staat image maar dat is niet aanklikbaar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
22 aug 2021, 22:19
ZooMan schreef:
22 aug 2021, 21:56
Apenarend schreef:
22 aug 2021, 21:53
Thx Zooman, nu wel te zien.

Het ziet er wel knap getekend uit hoor (maar wel een beetje klein voor mij).

Ik heb leuk leeswerk voor de boeg. :)
Je zal moeten kijken op de grote afbeelding bovenaan omdat de kleinere mislukt zijn :-\ , zal dit proberen oplossen. Moet nog een beetje wennen aan het forum :D
Die grote zie ik nog steeds niet helaas. Wel de kleine tekeningen in jouw tekst. Bij de grote staat image maar dat is niet aanklikbaar.
Oei... zal het proberen oplossen. Weet iemand hoe je de grootte wijzigt?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
22 aug 2021, 22:20
Oei... zal het proberen oplossen. Weet iemand hoe je de grootte wijzigt?
Even uit het 'Hoe foto's plaatsen via Flickr' topic gehaald. Bij deze stap kun je het formaat aanpassen (onder de code):
Afbeelding
7. En daar verschijnt weer een pop up venstertje. Voor dit forum heb je de BBcode nodig. Hier kun je heel makkelijk ook nog het formaat van de foto aanpassen aan de gestelde forumeisen. De code hoef je enkel te kopiëren en te plakken.

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Raf »

Wat een werk. Hoe ben je erbij gekomen om dit te gaan doen?

Ik zie alle foto's overigens wel.

Plaats reactie