(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Klinkt goed Mr. Gharial!

Ik ben zelf weer bezig met een vernieuwd ontwerp voor Wildlands Emmen. Waarbij ik veel toch veel inspiratie en ideeën heb genomen vanuit dit forum. Wellicht dat ik het in de komende weken hier post!

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Mr. Gharial schreef:
14 mar 2023, 10:39
Ik ben op het moment weer bezig met een Blijdorp-projectje. Dit keer "Project Oceanium".

Ik ben behoorlijk geïnspireerd geraakt door mijn recente bezoeken aan Ecomare en Fort Kijkduin en heb een prachtig Nieuw Noordzee-gebied gemaakt (al zeg ik het zelf). Ook heb ik een paar Middellandse-Zeeaquaria gemaakt, en een enorme Atlantisch kelpwoud-tank. Een tweede kans voor Eilandhoppen en de Carribische bakken moet ik nog maken, maar ik doe het waarschijnlijk in twee stages (waarvan ik het eerste nu af heb).

Helaas heeft mijn laptop het eindelijk begeven (ik typ dit vanaf mijn telefoon). Na 8 grote ontwerpprojecten en dierentuingidsen voor bijna alle dierentuinen van de Benelux lukt het hem niet neer om verbinding te maken met het internet (volgens de Mediamarkt-meneer is het een wonder dat hij nog werkt). Ik ben van plan om een paar van mijn Gigabyte-presentaties op een stevige harde schijf te zetten en dan hopen dat mijn laptop dan weer werkt.

Geld voor een nieuwe laptop heb ik op het moment niet, en zeker niet voor een die sterk genoeg is voor de meerdere duizenden dierenplaatjes die ik opgeslagen heb.

Hopelijk kan ik alles binnenkort uploaden, want ik ben er nu toch wel een week mee bezig.

Hopelijk tot snel!
Hopelijk doet alles het weer snel en valt de schade mee, ik kijk uit naar je nieuwe ontwerp!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Terug met een nieuw concept.
Ook dit maal in Burgers' Zoo alleen een stuk kleiner op schaal dan het voorgaande project.

Ditmaal neem ik jullie graag mee naar de graslanden van Peru. Burgers' Puna
De Puna graslanden liggen aan het Andes gebergte en bieden een prachtige variatie aan diersoorten die de bezoeker interessant zou kunnen vinden.
De Puna graslanden zijn een bedreigd gebied doordat de mens er in een rap tempo zich aan het vestigen is, hierdoor worden leefgebieden snel kleiner en verliezen veel soorten de ruimte die ze ooit kenden. Ook de droogtes en grote veldbranden zorgen voor jaarlijkse problemen in deze regio.

De locatie van dit gebied is op de huidige plek van de olifanten en stokstaarten.
Aller eerst blijft de vallei van de olifanten relatief intact maar zullen er nieuwe planten te vinden zijn die de grote vlakte van dit gebied vorm gaat geven.

Afbeelding

De grote vlakte kent de 'standaard pampas' soorten die dit matige klimaat goed weergeven. Hier vindt men:
  • Reuzenmiereneter (Myrmecophaga tridactyla)
  • Kleine Nandoe (Rhea pennata)
  • Grote Mara (Dolichotis patagonum)
  • Vicuña (Lama vicugna)


In de afbeelding is een rotspassage te zien, deze passage staat gekoppeld aan een terrarium in de grot voor de Chincilla (Chinchilla chinchilla)
Deze dieren hebben een rots-achtig verblijf ter beschikking met ook veel zand voor goede gezondheid. Ook is hier plaats voor educatie over in het wild bedreigde huisdieren.

Zodra de bezoeker weer uit de grot komt is er een tweede perspectief op de grote vlakte al is er aan de rechterkant nu een beter zicht op de grote voliére voor de Andes Condor (Vultur gryphus). Deze grote vogel zorgt er voor dat er weer een roofvogel in het park bij komt die unieke karakterestieken heeft. Ook hier is educatie mogelijk over verschillende groottes van vogels. Want interactie met educatie is wel wat beter blijft hangen dan alleen een bordje.

Als je kort terug loopt naar voorbij het uitzichtpunt (Al valt dit te koppelen naar 1 kruising) is er een tweede grot te ontdekken, echter is deze een stuk ruimer en is er een redelijk open ruimte te vinden met een dakraam. In deze ruimte wordt er een kleine uitstap gemaakt van het echte graslanden naar wat meer de struikbossen en de cerrado's voor het Zesbandgordeldier (Euphractus sexcinctus) Deze zou nog gecombineerd kunnen worden met andere soorten.

Als laatste komt de bezoeker de ruimte uit en lopen ze langs een grasvlakte met enkele struiken en een waterstroom. Hier treffen bezoekers de zeer charismatische Boshond (Speothos venaticus) aan in een levendige groep. Ook bezoekers die niet het Puna gebied in zijn gegaan kunnen hier langs lopen en van deze soort genieten.

Afbeelding

De flora die in dit gebied te vinden is, is een combinatie van verschillende hoge grassen (pampa gras, verengras) maar ook cactusachtige en lokale boomsoorten die de Puna flora kunnen representeren.

Dankjewel dat je met mij op deze wandeling door het Puna gebied bent gegaan.
Laat vooral weten wat je er van denkt. Er zijn zeker aanpassingen mogelijk, maar een kleinschalig gebied als dit vond ik zeker leuk om verder uit te werken.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Anubite schreef:
15 mar 2023, 16:42
Terug met een nieuw concept.
Ook dit maal in Burgers' Zoo alleen een stuk kleiner op schaal dan het voorgaande project.

Ditmaal neem ik jullie graag mee naar de graslanden van Peru. Burgers' Puna
Ziet er geweldig uit! De tekening erbij is ook prachtig gemaakt!

Heel goed concept voor BZ, ook een leukere optie dan een algemeen Andes-gebied

Andescondor is zeker een leuke toevoeging, al zou ik zelf eerder gaan voor de naamgenoten van het Punagebied (De taling en de ibis). Deze zouden ook bij de Condors geplaatst kunnen worden.

Wel een beetje een gemiste kans dat je de Titicaca-kikker hebt overgeslagen in de grotten.

Ben zelf ook van plan om wat tekeningen te maken bij mijn volgende plan. Al zijn ze zeker niet zo goed als deze
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
15 mar 2023, 18:33
Anubite schreef:
15 mar 2023, 16:42
Terug met een nieuw concept.
Ook dit maal in Burgers' Zoo alleen een stuk kleiner op schaal dan het voorgaande project.

Ditmaal neem ik jullie graag mee naar de graslanden van Peru. Burgers' Puna
Ziet er geweldig uit! De tekening erbij is ook prachtig gemaakt!

Heel goed concept voor BZ, ook een leukere optie dan een algemeen Andes-gebied

Andescondor is zeker een leuke toevoeging, al zou ik zelf eerder gaan voor de naamgenoten van het Punagebied (De taling en de ibis). Deze zouden ook bij de Condors geplaatst kunnen worden.

Wel een beetje een gemiste kans dat je de Titicaca-kikker hebt overgeslagen in de grotten.

Ben zelf ook van plan om wat tekeningen te maken bij mijn volgende plan. Al zijn ze zeker niet zo goed als deze
Tuurlijk zijn kleinere soorten er bij leuk, maar meer is niet altijd beter. Vooral soorten bij de condor er bij lijkt mij persoonlijk geen sterk plan. Een kikker paludarium er bij zou ook leuk zijn, maar dit is in feite allemaal 'buiten' en temperaturen zijn daar best schommelend. Lastig dus om dan niet de bak te onderkoelen zonder flinke stookkosten.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Mooi plan! Lijkt me ook de juiste locatie. Alleen denk ik dat het niet 'burgers waardig' is omdat we al zoveel pampa's hebben in Nederland met vicuña's, mara's en nandoes. De soorten zijn niet heel uniek. Maar als het op z'n burgers gedaan word zal dit plan zeker erg mooi zijn!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

rick04 schreef:
15 mar 2023, 19:36
Mooi plan! Lijkt me ook de juiste locatie. Alleen denk ik dat het niet 'burgers waardig' is omdat we al zoveel pampa's hebben in Nederland met vicuña's, mara's en nandoes. De soorten zijn niet heel uniek. Maar als het op z'n burgers gedaan word zal dit plan zeker erg mooi zijn!
Wat maakt een soort Burgers' waardig? Heel eerlijk is elke soort waardig indien het de juiste plek en uitvoering/thematisering heeft.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Anubite schreef:
15 mar 2023, 20:31
rick04 schreef:
15 mar 2023, 19:36
Mooi plan! Lijkt me ook de juiste locatie. Alleen denk ik dat het niet 'burgers waardig' is omdat we al zoveel pampa's hebben in Nederland met vicuña's, mara's en nandoes. De soorten zijn niet heel uniek. Maar als het op z'n burgers gedaan word zal dit plan zeker erg mooi zijn!
Wat maakt een soort Burgers' waardig? Heel eerlijk is elke soort waardig indien het de juiste plek en uitvoering/thematisering heeft.
In vrijwel ieder ecosysteem in Burgers Zoo zit wel een bijzondere/unieke soort. (Bush, screaming piha + Aardvarkers + andere vogels, Desert, vogels en Rode lynx, Mangrove, Zeekoe en vogels, Park, zwarte maki en Sri lankapanter, Rimba, herten en langoer) en dat (in combinatie met de mooie leefomgeving) maakt het niet alleen voor dagjesmensen leuk maar ook voor 'ons soort mensen'.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JvG »

rick04 schreef:
15 mar 2023, 23:43
Anubite schreef:
15 mar 2023, 20:31
rick04 schreef:
15 mar 2023, 19:36
Mooi plan! Lijkt me ook de juiste locatie. Alleen denk ik dat het niet 'burgers waardig' is omdat we al zoveel pampa's hebben in Nederland met vicuña's, mara's en nandoes. De soorten zijn niet heel uniek. Maar als het op z'n burgers gedaan word zal dit plan zeker erg mooi zijn!
Wat maakt een soort Burgers' waardig? Heel eerlijk is elke soort waardig indien het de juiste plek en uitvoering/thematisering heeft.
In vrijwel ieder ecosysteem in Burgers Zoo zit wel een bijzondere/unieke soort. (Bush, screaming piha + Aardvarkers + andere vogels, Desert, vogels en Rode lynx, Mangrove, Zeekoe en vogels, Park, zwarte maki en Sri lankapanter, Rimba, herten en langoer) en dat (in combinatie met de mooie leefomgeving) maakt het niet alleen voor dagjesmensen leuk maar ook voor 'ons soort mensen'.
Ik vind de andescondor anders wel vallen onder een bijzondere/unieke soort... je zou altijd nog de grote mara kunnen wisselen voor een kleine mara. Over de vicuna kunnen goede verhalen verteld worden over natuur/soortbehoud dus past daarin ook in Burgers.

De enige aanvulling voor dit gebied zou persoonlijk toch meer vogels zijn, of bij de condors of als losse voliere. De vogeltuin die Burgers ooit was is het allang niet meer dus een kleine verbreding daarin zou ik zelf enorm gaaf vinden (dat is ook het grootste minpunt van de Rimba persoonlijk, daar mis ik ook iets van vogels zoals destijds neushoornvogels het idee was tijdens de ontwikkeling).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

JvG schreef:
16 mar 2023, 07:33
Ik vind de andescondor anders wel vallen onder een bijzondere/unieke soort... je zou altijd nog de grote mara kunnen wisselen voor een kleine mara. Over de vicuna kunnen goede verhalen verteld worden over natuur/soortbehoud dus past daarin ook in Burgers.

De enige aanvulling voor dit gebied zou persoonlijk toch meer vogels zijn, of bij de condors of als losse voliere. De vogeltuin die Burgers ooit was is het allang niet meer dus een kleine verbreding daarin zou ik zelf enorm gaaf vinden (dat is ook het grootste minpunt van de Rimba persoonlijk, daar mis ik ook iets van vogels zoals destijds neushoornvogels het idee was tijdens de ontwikkeling).
Hoewel ik je punt goed zie, vraag ik mij dan af hoe je in dit kleine gebied een voliére wil zetten waarbij een overnetting niet storend is aan de omgeving, en verzorgers controle hebben over waar de vogels zitten tijdens extreme weersomstandigheden? En vooral ook waar? Want het is nu relatief compact ingezet
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Ziet er erg tof uit Anubite!!
Vooral de keuze van dieren vind ik erg tof met een mooie afwisseling!
Een mooi uniek biotoop voor BZ, en toch ook een van de eerst echt haalbare voorstellen die hier gepresenteerd zijn. ;)
Het enige wat ik dan jammer vind is dan dat de olifanten verdwijnen uit Burgers. Toch wel een hele essentiële diersoort voor een dierentuin met het formaat van Burgers Zoo. Zou je deze dan ergens anders weer willen laten terugkomen (bijvoorbeeld of de Safari)? En wat doe je dan met de huidige olifantenstallen?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

JWild schreef:
16 mar 2023, 13:25
Ziet er erg tof uit Anubite!!
Vooral de keuze van dieren vind ik erg tof met een mooie afwisseling!
Een mooi uniek biotoop voor BZ, en toch ook een van de eerst echt haalbare voorstellen die hier gepresenteerd zijn. ;)
Het enige wat ik dan jammer vind is dan dat de olifanten verdwijnen uit Burgers. Toch wel een hele essentiële diersoort voor een dierentuin met het formaat van Burgers Zoo. Zou je deze dan ergens anders weer willen laten terugkomen (bijvoorbeeld of de Safari)? En wat doe je dan met de huidige olifantenstallen?
Olifanten in Burgers' Zoo zijn een stel bejaarde dames. Ik zie Burgers' makkelijk zonder olifanten kunnen, het is niet dat de ruimte gegeven echt geweldig is voor de dikhuiden.
De ruimte in de huidige olifanten stallen kunnen dan omgezet worden naar de stallen van de vlakte. En dan dat de bezoeker OVER de stallen loopt bij het gordeldier en chinchilla.
Hier valt dus nogsteeds ook de personeelsdeuren voor de Desert te behouden.

En natuurlijk de stokstaarten zouden verhuizen richting het Safari
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

JWild schreef:
16 mar 2023, 13:25
Ziet er erg tof uit Anubite!!
Het enige wat ik dan jammer vind is dan dat de olifanten verdwijnen uit Burgers. Toch wel een hele essentiële diersoort voor een dierentuin met het formaat van Burgers Zoo. Zou je deze dan ergens anders weer willen laten terugkomen (bijvoorbeeld of de Safari)? En wat doe je dan met de huidige olifantenstallen?
Op het moment is BZ natuurlijk een bejaardetehuis voor olifanten. Het verblijf zou veel te klein zijn als het niet over twee hoogbejaarde dames ging.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Wederom een zeer fraai ontwerp Anubite! Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal niet zo op de zoveelste pampavlakte zou zitten wachten, maar op deze manier als onderdeel van het totale plaatje wat je schetst word ik er wel enthousiast van. Ook mooi ingepast in het huidige park op een locatie die wat mij betreft op termijn ook zeker op de schop moet.

Het enige waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de looproute in je gebied. Kijkend naar de recentere grote themagebieden van BZ (Rimba, Mangrove, Ocean) kiest men meestal voor een duidelijke hoofdroute die de bezoeker kan volgen, waardoor men bijna niets mist. Doordat je in jouw gebied een stukje terug moet lopen naar de volgende grot denk ik dat veel bezoekers dit dan mogelijk zouden missen en maar door 1 van de 2 grotten zouden gaan.
Anubite schreef:
16 mar 2023, 14:18
Olifanten in Burgers' Zoo zijn een stel bejaarde dames. Ik zie Burgers' makkelijk zonder olifanten kunnen, het is niet dat de ruimte gegeven echt geweldig is voor de dikhuiden.
Dat denk ik ook. Olifanten in Burgers'Zoo zijn een leuk extraatje, maar ze zijn niet iconisch voor het park. Blijdorp of Emmen zonder olifanten zou ik niet voor kunnen stellen, want daar horen ze bij het DNA van die tuinen, bij Burgers is dat veel minder. Juist ecodisplays als de Bush, Desert en Mangrove zijn dingen waarvoor mensen naar BZ komen. Mochten ze de olifanten weg doen, dan denk ik niet dat er een bezoeker minder door komt.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Joost schreef:
16 mar 2023, 22:59
Wederom een zeer fraai ontwerp Anubite! Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal niet zo op de zoveelste pampavlakte zou zitten wachten, maar op deze manier als onderdeel van het totale plaatje wat je schetst word ik er wel enthousiast van. Ook mooi ingepast in het huidige park op een locatie die wat mij betreft op termijn ook zeker op de schop moet.

Het enige waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de looproute in je gebied. Kijkend naar de recentere grote themagebieden van BZ (Rimba, Mangrove, Ocean) kiest men meestal voor een duidelijke hoofdroute die de bezoeker kan volgen, waardoor men bijna niets mist. Doordat je in jouw gebied een stukje terug moet lopen naar de volgende grot denk ik dat veel bezoekers dit dan mogelijk zouden missen en maar door 1 van de 2 grotten zouden gaan.
Zeker mee eens! En wat fijn om te horen dat men dit wel als een reëel plan ziet.
De looproute is inderdaad de enige ondergang en die zou ik meer willen omzetten naar een S-vorm mogelijk dat je echt een geforceerde route hebt. Maar dat zal even puzzelen zijn met het plot land dat er ligt. Al heb ik nu net een idee gekregen waardoor je wel de looproute richting maki's kan behouden, maar de ingang in het gebied aan de andere kant van de vlakte (bij de condor) ligt en je zo slingert naar de maki's. (Zie het als een passage met leuke dieren)
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Nu de stokstaartjes naar de Safari gaan ben ik ook wel benieuwd wat voor ideeën je daar voor hebt. Blijft het alleen bij stokstaartjes of wordt hij echt uitgebreid met ook nog andere soorten. Ik struggle altijd wel een beetje met de safari omdat het toch lastig is om met soorten te komen die niet het Oost-Afrikaanse idee aantasten.

Ik heb tegelijk bijna klaar met een nieuwe Wildlands plattegrond, dus ergens de komende dagen/weken deel ik die ook vast wel.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

JWild schreef:
17 mar 2023, 14:09
Nu de stokstaartjes naar de Safari gaan ben ik ook wel benieuwd wat voor ideeën je daar voor hebt. Blijft het alleen bij stokstaartjes of wordt hij echt uitgebreid met ook nog andere soorten. Ik struggle altijd wel een beetje met de safari omdat het toch lastig is om met soorten te komen die niet het Oost-Afrikaanse idee aantasten.

Ik heb tegelijk bijna klaar met een nieuwe Wildlands plattegrond, dus ergens de komende dagen/weken deel ik die ook vast wel.
Valt wel mee hoor: klipdassen, galago's, meerkatten, bavianen, alle grote roofdieren, zebra's, wrattenzwijnen, giraffen, zwarte neushoorns, koedoes, nyala's, hartebeesten, lehwe's, gazellen, rietbokken, roan antelopen, beisa, etc. Keuze te over.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
17 mar 2023, 15:37
JWild schreef:
17 mar 2023, 14:09
Nu de stokstaartjes naar de Safari gaan ben ik ook wel benieuwd wat voor ideeën je daar voor hebt. Blijft het alleen bij stokstaartjes of wordt hij echt uitgebreid met ook nog andere soorten. Ik struggle altijd wel een beetje met de safari omdat het toch lastig is om met soorten te komen die niet het Oost-Afrikaanse idee aantasten.

Ik heb tegelijk bijna klaar met een nieuwe Wildlands plattegrond, dus ergens de komende dagen/weken deel ik die ook vast wel.
Valt wel mee hoor: klipdassen, galago's, meerkatten, bavianen, alle grote roofdieren, zebra's, wrattenzwijnen, giraffen, zwarte neushoorns, koedoes, nyala's, hartebeesten, lehwe's, gazellen, rietbokken, roan antelopen, beisa, etc. Keuze te over.
Nyala is een zuiver Zuid-Afrikaanse soort, en hartebeesten zijn niet bepaald gemeengoed meer in Europa. Zwarte neushoorns, grevy-zebra’s en netgiraffen zijn wat dubbelop. Koedoe’s, een gazellensoort of bavianen/gelada’s zou wel echt een leuke toevoeging zijn. Ook klipdassen, dikdiks en stekelvarkens lijken me goed doenbare kleine toevoegingen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
17 mar 2023, 18:13
Apenarend schreef:
17 mar 2023, 15:37
JWild schreef:
17 mar 2023, 14:09
Nu de stokstaartjes naar de Safari gaan ben ik ook wel benieuwd wat voor ideeën je daar voor hebt. Blijft het alleen bij stokstaartjes of wordt hij echt uitgebreid met ook nog andere soorten. Ik struggle altijd wel een beetje met de safari omdat het toch lastig is om met soorten te komen die niet het Oost-Afrikaanse idee aantasten.

Ik heb tegelijk bijna klaar met een nieuwe Wildlands plattegrond, dus ergens de komende dagen/weken deel ik die ook vast wel.
Valt wel mee hoor: klipdassen, galago's, meerkatten, bavianen, alle grote roofdieren, zebra's, wrattenzwijnen, giraffen, zwarte neushoorns, koedoes, nyala's, hartebeesten, lehwe's, gazellen, rietbokken, roan antelopen, beisa, etc. Keuze te over.
Nyala is een zuiver Zuid-Afrikaanse soort, en hartebeesten zijn niet bepaald gemeengoed meer in Europa. Zwarte neushoorns, grevy-zebra’s en netgiraffen zijn wat dubbelop. Koedoe’s, een gazellensoort of bavianen/gelada’s zou wel echt een leuke toevoeging zijn. Ook klipdassen, dikdiks en stekelvarkens lijken me goed doenbare kleine toevoegingen.
En als er een Oost-Afrikaanse pendant nodig is voor stokstaartjes, zijn zebramangoesten een goede optie.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

JWild schreef:
17 mar 2023, 14:09
Nu de stokstaartjes naar de Safari gaan ben ik ook wel benieuwd wat voor ideeën je daar voor hebt. Blijft het alleen bij stokstaartjes of wordt hij echt uitgebreid met ook nog andere soorten. Ik struggle altijd wel een beetje met de safari omdat het toch lastig is om met soorten te komen die niet het Oost-Afrikaanse idee aantasten.

Ik heb tegelijk bijna klaar met een nieuwe Wildlands plattegrond, dus ergens de komende dagen/weken deel ik die ook vast wel.
Alle concepten staan los van elkaar.

De stokstaarten naar het safari zou een eerste fase in de upgrade van het Safari kunnen betekenen, maar in dit concept is het puur een effectieve keuze geweest die direct ook een charismatische soort die kant op brengt. Persoonlijk zie ik mogelijkheden in dit gebied, maar niets dat ik ga uittekenen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Plaats reactie