(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Micheltje »

En toch zou men moeten overwegen een grotere soort toe te voegen.
Zoals men al zegt trekt dit natuurlijk ook veel media aandacht waardoor de kans op meer publiek ook juist vergroot word.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Micheltje schreef:
15 jan 2021, 09:40
En toch zou men moeten overwegen een grotere soort toe te voegen.
Zoals men al zegt trekt dit natuurlijk ook veel media aandacht waardoor de kans op meer publiek ook juist vergroot word.
Media aandacht koop je, als jij een persbericht uitstuurt publiceren zei dat. Jij beslist als park hoe uniek jij die soort maakt.

Met het idee van grotere soorten trekken meer publiek creëer je eenheid. Elke tuin hetzelfde.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
15 jan 2021, 10:06
Micheltje schreef:
15 jan 2021, 09:40
En toch zou men moeten overwegen een grotere soort toe te voegen.
Zoals men al zegt trekt dit natuurlijk ook veel media aandacht waardoor de kans op meer publiek ook juist vergroot word.
Media aandacht koop je, als jij een persbericht uitstuurt publiceren zei dat. Jij beslist als park hoe uniek jij die soort maakt.

Met het idee van grotere soorten trekken meer publiek creëer je eenheid. Elke tuin hetzelfde.
Het gaat hier niet noodzakelijk om grote soorten natuurlijk, maar om populaire soorten. Omdat wij mensen blijkbaar één of andere intrinsieke aantrekking hebben tot grotere (zoogdier)soorten komt dit natuurlijk vaak overeen. Het punt is, met een populaire soort bereik je veel mensen omdat iedereen die al kent. Een onbekende soort in die categorie krijgen kan soms, maar lukt duidelijk lang niet altijd. Een soort moet ruwweg uniek, visueel imposant en/of gedragsmatig bijzonder zijn (voor het grote publiek is dat, niet voor een handvol dieren(tuin)nerds).

In het park zelf is het belangrijk om ook voldoende nevensoorten te hebben, want ja mensen verwachten ook dat uiteindelijk. Nevensoorten zijn zowel aangename variatie daartussen als een manier om mensen te verassen met wat nieuw is voor hun.


Toen het park begon was er duidelijk een veel te zwaar gewicht aan de populaire kant, en dat zag je terug in hoe mensen het park ervoeren. De afgelopen jaren heeft Wildlands eigenlijk al heel wat nevensoorten toegevoegd (wasbeer, stinkdier, eekhoorn, Noordzeevissen, kogelgordeldier, dwergzijdeaapje, uilen, vari, extra tropische vogels, eendachtigen en in de nabije toekomst nog vicuña's) en maar 1 populaire topsoort (doodshoofdaapje). Hoewel er zeker nog wat verder moet worden gewerkt met die nevensoorten lijkt het me niet slecht om nu ook eens terug aan een hoofdsoort te gaan denken. Uiteraard om in de jaren daarna terug verder uit te breiden in de nevensoorten. In Serenga denk ik dan bijvoorbeeld aan een grote gierenvolière à la Blijdorp of een grote outbackvolière als optie. In Jungola zie ik nog wel potentie voor een papegaaienvolière, pekari's en neusberen op voorwaarde dat er uitbreiding achter de kas is. In Nortica is het nog lastiger door beperkte plek. Misschien dat Maleise bonte marters daar een optie zijn?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
15 jan 2021, 11:47
Limburg vooruit schreef:
15 jan 2021, 10:06
Micheltje schreef:
15 jan 2021, 09:40
En toch zou men moeten overwegen een grotere soort toe te voegen.
Zoals men al zegt trekt dit natuurlijk ook veel media aandacht waardoor de kans op meer publiek ook juist vergroot word.
Media aandacht koop je, als jij een persbericht uitstuurt publiceren zei dat. Jij beslist als park hoe uniek jij die soort maakt.

Met het idee van grotere soorten trekken meer publiek creëer je eenheid. Elke tuin hetzelfde.
Het gaat hier niet noodzakelijk om grote soorten natuurlijk, maar om populaire soorten. Omdat wij mensen blijkbaar één of andere intrinsieke aantrekking hebben tot grotere (zoogdier)soorten komt dit natuurlijk vaak overeen. Het punt is, met een populaire soort bereik je veel mensen omdat iedereen die al kent. Een onbekende soort in die categorie krijgen kan soms, maar lukt duidelijk lang niet altijd. Een soort moet ruwweg uniek, visueel imposant en/of gedragsmatig bijzonder zijn (voor het grote publiek is dat, niet voor een handvol dieren(tuin)nerds).

In het park zelf is het belangrijk om ook voldoende nevensoorten te hebben, want ja mensen verwachten ook dat uiteindelijk. Nevensoorten zijn zowel aangename variatie daartussen als een manier om mensen te verassen met wat nieuw is voor hun.


Toen het park begon was er duidelijk een veel te zwaar gewicht aan de populaire kant, en dat zag je terug in hoe mensen het park ervoeren. De afgelopen jaren heeft Wildlands eigenlijk al heel wat nevensoorten toegevoegd (wasbeer, stinkdier, eekhoorn, Noordzeevissen, kogelgordeldier, dwergzijdeaapje, uilen, vari, extra tropische vogels, eendachtigen en in de nabije toekomst nog vicuña's) en maar 1 populaire topsoort (doodshoofdaapje). Hoewel er zeker nog wat verder moet worden gewerkt met die nevensoorten lijkt het me niet slecht om nu ook eens terug aan een hoofdsoort te gaan denken. Uiteraard om in de jaren daarna terug verder uit te breiden in de nevensoorten. In Serenga denk ik dan bijvoorbeeld aan een grote gierenvolière à la Blijdorp of een grote outbackvolière als optie. In Jungola zie ik nog wel potentie voor een papegaaienvolière, pekari's en neusberen op voorwaarde dat er uitbreiding achter de kas is. In Nortica is het nog lastiger door beperkte plek. Misschien dat Maleise bonte marters daar een optie zijn?
Ik pleit er al lang voor dat de grotere tuinen voor grote projecten een gezonde mix maken aan publiekstrekkers en nevensoorten. Dat laat helaas vaak te wensen over, zie maar de mensapenvallei of het aangekondigde nieuwe Jubileumcomplex in Antwerpen. Maar het kan gelukkig ook anders, zie de buffelvolière (buffels als key soort, vogels als nevensoort) in datzelfde Antwerpen of de tijdelijk stopgezette plannen in PL rond de orangs (met veel nevensoorten: apen, vogels, etc.)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Jarne schreef:
15 jan 2021, 11:47
Toen het park begon was er duidelijk een veel te zwaar gewicht aan de populaire kant, en dat zag je terug in hoe mensen het park ervoeren. De afgelopen jaren heeft Wildlands eigenlijk al heel wat nevensoorten toegevoegd (wasbeer, stinkdier, eekhoorn, Noordzeevissen, kogelgordeldier, dwergzijdeaapje, uilen, vari, extra tropische vogels, eendachtigen en in de nabije toekomst nog vicuña's) en maar 1 populaire topsoort (doodshoofdaapje).
Ik ben het vrijwel volledig met je hele verhaal eens hoor Jarne, goed verwoord! Maar persoonlijk vind ik de wasberen en stinkdieren wel ook echt onder de populairdere soorten vallen.

Dat een nevensoort uit kan groeien tot een populaire soort bewijzen bijvoorbeeld de eekhoorns in Emmen, sinds de opening van dat verblijf is het een van de plekken in het park waar bezoekers het langst blijven staan kijken.

Overigens wat betreft de populaire soorten ben ik wel van mening dat ze er qua soorten wel spannendere keuzes gemaakt kunnen worden. Zoals ze in Emmen bijvoorbeeld Peruaanse doodshoofdaapjes hebben die veel minder voorkomen in dierentuinen dan de Boliviaanse. Ik denk dus ook niet dat een populaire soort voor het publiek niet perse oninteressant hoeft te zijn voor de dierentuin liefhebber.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
15 jan 2021, 13:59
Jarne schreef:
15 jan 2021, 11:47
Toen het park begon was er duidelijk een veel te zwaar gewicht aan de populaire kant, en dat zag je terug in hoe mensen het park ervoeren. De afgelopen jaren heeft Wildlands eigenlijk al heel wat nevensoorten toegevoegd (wasbeer, stinkdier, eekhoorn, Noordzeevissen, kogelgordeldier, dwergzijdeaapje, uilen, vari, extra tropische vogels, eendachtigen en in de nabije toekomst nog vicuña's) en maar 1 populaire topsoort (doodshoofdaapje).
Ik ben het vrijwel volledig met je hele verhaal eens hoor Jarne, goed verwoord! Maar persoonlijk vind ik de wasberen en stinkdieren wel ook echt onder de populairdere soorten vallen.

Dat een nevensoort uit kan groeien tot een populaire soort bewijzen bijvoorbeeld de eekhoorns in Emmen, sinds de opening van dat verblijf is het een van de plekken in het park waar bezoekers het langst blijven staan kijken.

Overigens wat betreft de populaire soorten ben ik wel van mening dat ze er qua soorten wel spannendere keuzes gemaakt kunnen worden. Zoals ze in Emmen bijvoorbeeld Peruaanse doodshoofdaapjes hebben die veel minder voorkomen in dierentuinen dan de Boliviaanse. Ik denk dus ook niet dat een populaire soort voor het publiek niet perse oninteressant hoeft te zijn voor de dierentuin liefhebber.
Het ding is natuurlijk dat je onder de niet topsoorten ook altijd populairdere en minder populaire soorten hebt. Sneeuwuilen, wasberen, eekhoorns en vari's zijn bijvoorbeeld zeker niet onpopulair. Maar het zijn geen uitblinkende soorten. Analoog aan hoe in Antwerpen de aardvarkens ook best populair waren bij bezoekers, maar niet de meest bekende soort. Een nevensoort kan dus zeker populair zijn lokaal, maar om deze op grote schaal bekendheid te doen verwerven is lastiger. Wasberen zijn nu wel zeker bekender dan veel andere nevensoorten, of eerder berucht, maar volgens mij (net) niet in dezelfde categorie als bijvoorbeeld een pinguïn, doodshoofdaapje of ringstaartmaki om wat kleinere topsoorten op te noemen.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
15 jan 2021, 12:31
Jarne schreef:
15 jan 2021, 11:47
Limburg vooruit schreef:
15 jan 2021, 10:06
Micheltje schreef:
15 jan 2021, 09:40
En toch zou men moeten overwegen een grotere soort toe te voegen.
Zoals men al zegt trekt dit natuurlijk ook veel media aandacht waardoor de kans op meer publiek ook juist vergroot word.
Media aandacht koop je, als jij een persbericht uitstuurt publiceren zei dat. Jij beslist als park hoe uniek jij die soort maakt.

Met het idee van grotere soorten trekken meer publiek creëer je eenheid. Elke tuin hetzelfde.
Het gaat hier niet noodzakelijk om grote soorten natuurlijk, maar om populaire soorten. Omdat wij mensen blijkbaar één of andere intrinsieke aantrekking hebben tot grotere (zoogdier)soorten komt dit natuurlijk vaak overeen. Het punt is, met een populaire soort bereik je veel mensen omdat iedereen die al kent. Een onbekende soort in die categorie krijgen kan soms, maar lukt duidelijk lang niet altijd. Een soort moet ruwweg uniek, visueel imposant en/of gedragsmatig bijzonder zijn (voor het grote publiek is dat, niet voor een handvol dieren(tuin)nerds).

In het park zelf is het belangrijk om ook voldoende nevensoorten te hebben, want ja mensen verwachten ook dat uiteindelijk. Nevensoorten zijn zowel aangename variatie daartussen als een manier om mensen te verassen met wat nieuw is voor hun.


Toen het park begon was er duidelijk een veel te zwaar gewicht aan de populaire kant, en dat zag je terug in hoe mensen het park ervoeren. De afgelopen jaren heeft Wildlands eigenlijk al heel wat nevensoorten toegevoegd (wasbeer, stinkdier, eekhoorn, Noordzeevissen, kogelgordeldier, dwergzijdeaapje, uilen, vari, extra tropische vogels, eendachtigen en in de nabije toekomst nog vicuña's) en maar 1 populaire topsoort (doodshoofdaapje). Hoewel er zeker nog wat verder moet worden gewerkt met die nevensoorten lijkt het me niet slecht om nu ook eens terug aan een hoofdsoort te gaan denken. Uiteraard om in de jaren daarna terug verder uit te breiden in de nevensoorten. In Serenga denk ik dan bijvoorbeeld aan een grote gierenvolière à la Blijdorp of een grote outbackvolière als optie. In Jungola zie ik nog wel potentie voor een papegaaienvolière, pekari's en neusberen op voorwaarde dat er uitbreiding achter de kas is. In Nortica is het nog lastiger door beperkte plek. Misschien dat Maleise bonte marters daar een optie zijn?
Ik pleit er al lang voor dat de grotere tuinen voor grote projecten een gezonde mix maken aan publiekstrekkers en nevensoorten. Dat laat helaas vaak te wensen over, zie maar de mensapenvallei of het aangekondigde nieuwe Jubileumcomplex in Antwerpen. Maar het kan gelukkig ook anders, zie de buffelvolière (buffels als key soort, vogels als nevensoort) in datzelfde Antwerpen of de tijdelijk stopgezette plannen in PL rond de orangs (met veel nevensoorten: apen, vogels, etc.)
De mensapenvallei vind ik persoonlijk nog best meevallen door de 4 kleine verblijven die erbij zijn, maar zeker het jubileumcomplex is een zware overdosis publiekstrekkers. De buffelvolière is inderdaad een topvoorbeeld daarvan, maar in Antwerpen vind ik persoonlijk het moerasgebied ook niet slecht.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
16 jan 2021, 00:34
Apenarend schreef:
15 jan 2021, 12:31


Ik pleit er al lang voor dat de grotere tuinen voor grote projecten een gezonde mix maken aan publiekstrekkers en nevensoorten. Dat laat helaas vaak te wensen over, zie maar de mensapenvallei of het aangekondigde nieuwe Jubileumcomplex in Antwerpen. Maar het kan gelukkig ook anders, zie de buffelvolière (buffels als key soort, vogels als nevensoort) in datzelfde Antwerpen of de tijdelijk stopgezette plannen in PL rond de orangs (met veel nevensoorten: apen, vogels, etc.)
De mensapenvallei vind ik persoonlijk nog best meevallen door de 4 kleine verblijven die erbij zijn, maar zeker het jubileumcomplex is een zware overdosis publiekstrekkers. De buffelvolière is inderdaad een topvoorbeeld daarvan, maar in Antwerpen vind ik persoonlijk het moerasgebied ook niet slecht.
Het hangt er een beetje vanaf wat je tot welk gebied rekent :)

Ik dacht hierboven wat betreft de mensapenvallei vooral aan de nieuwe buitenperken en de onderaardse doorgang. Van die laatste hadden we eerder al gesproken over het feit dat hier wellicht een gemiste kans lag i.v.m. de Afrikaanse nachtdieren.

Over de wijzigingen aan het mensapengebouw ben ik overigens zeer te spreken: niet alleen wijs je terecht op het aanbod aan kleine soorten, maar ook de doorsteek die is gemaakt voor de chimpansees in de vroegere publieksruimte vind ik ontzettend goed gedaan.

Aan de kant Moorse tempel zien we m.i. wel een gemiste kans voor een combi okapi-duiker-meerkat. Dat had heel wat gepuzzel geweest, ben mij daarvan bewust gelet op de zeer beperkte ruimte, maar elders in de tuin is er eigenlijk momenteel ook geen plaats meer.

Die ganse oostelijke kant van de zoo onderging natuurlijk een geweldige metamorfose en biedt een mooie mix aan kleine en grote soorten, binnen- en buitenverblijven, en aantrekkelijke paadjes. Wat mij betreft zelfs beter geslaagd dan het initiële ontwerp van Robberecht & Daem Architecten die we hier zovele jaren geleden zagen passeren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
16 jan 2021, 10:47
Jarne schreef:
16 jan 2021, 00:34
Apenarend schreef:
15 jan 2021, 12:31


Ik pleit er al lang voor dat de grotere tuinen voor grote projecten een gezonde mix maken aan publiekstrekkers en nevensoorten. Dat laat helaas vaak te wensen over, zie maar de mensapenvallei of het aangekondigde nieuwe Jubileumcomplex in Antwerpen. Maar het kan gelukkig ook anders, zie de buffelvolière (buffels als key soort, vogels als nevensoort) in datzelfde Antwerpen of de tijdelijk stopgezette plannen in PL rond de orangs (met veel nevensoorten: apen, vogels, etc.)
De mensapenvallei vind ik persoonlijk nog best meevallen door de 4 kleine verblijven die erbij zijn, maar zeker het jubileumcomplex is een zware overdosis publiekstrekkers. De buffelvolière is inderdaad een topvoorbeeld daarvan, maar in Antwerpen vind ik persoonlijk het moerasgebied ook niet slecht.
Het hangt er een beetje vanaf wat je tot welk gebied rekent :)

Ik dacht hierboven wat betreft de mensapenvallei vooral aan de nieuwe buitenperken en de onderaardse doorgang. Van die laatste hadden we eerder al gesproken over het feit dat hier wellicht een gemiste kans lag i.v.m. de Afrikaanse nachtdieren.

Over de wijzigingen aan het mensapengebouw ben ik overigens zeer te spreken: niet alleen wijs je terecht op het aanbod aan kleine soorten, maar ook de doorsteek die is gemaakt voor de chimpansees in de vroegere publieksruimte vind ik ontzettend goed gedaan.

Aan de kant Moorse tempel zien we m.i. wel een gemiste kans voor een combi okapi-duiker-meerkat. Dat had heel wat gepuzzel geweest, ben mij daarvan bewust gelet op de zeer beperkte ruimte, maar elders in de tuin is er eigenlijk momenteel ook geen plaats meer.

Die ganse oostelijke kant van de zoo onderging natuurlijk een geweldige metamorfose en biedt een mooie mix aan kleine en grote soorten, binnen- en buitenverblijven, en aantrekkelijke paadjes. Wat mij betreft zelfs beter geslaagd dan het initiële ontwerp van Robberecht & Daem Architecten die we hier zovele jaren geleden zagen passeren.
Opzich bij de okapi’s hebben we nu ook de papegaaien, de duikers en stekelvarkens en in de toekomst misschien ook terug eens dikdiks.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

"Droom" gedachten over zowel Burgers Zoo als Wildlands zijn al recent in dit topic voorbij gekomen. Ik ben altijd erg onhandig met quoten hier dus ik raad je aan even terug te lezen en kijken of je er inspirerende ideeën vind staan. Ben benieuwd naar jouw eigen dromen voor beide parken.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Ja vind het zelf ook altijd erg leuk om over na te denken. Nog even mijn architectuur skills aan het werk zetten waar ik nu helaas te weinig mee doen. Een lastige casus in Nederland vind ik Ouwehands. Het is zo'n ratjetoe dat mijn neiging om eenheid te brengen en structuur te geven niet goed bij het karakter van het park past. Ben wel benieuwd wat jij met Ouwehands zou doen.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

dehaas schreef:
25 jan 2021, 19:18
Ja vind het zelf ook altijd erg leuk om over na te denken. Nog even mijn architectuur skills aan het werk zetten waar ik nu helaas te weinig mee doen. Een lastige casus in Nederland vind ik Ouwehands. Het is zo'n ratjetoe dat mijn neiging om eenheid te brengen en structuur te geven niet goed bij het karakter van het park past. Ben wel benieuwd wat jij met Ouwehands zou doen.
Ik denk dat Ouwehand alleen nog te redden valt met een fundamentele herstructurering ;) .

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Zoals ik in het Wildlands topic al had aangegeven ben ik een tijdje bezig geweest met het maken van een masterplannetje voor Wildlands en is deze nu zo goed als klaar. Als je puur realistisch naar de financiële situatie van Wildlands kijkt dan is er natuurlijk vrij weinig aan investeringen mogelijk, je zou dan vooral moeten kijken naar aanpassingen in de marketing, communicatie en dergelijke (wat ik overigens ook heel interessant vind en genoeg ideeën voor heb, maar die bespaar ik jullie). Om die reden heb ik besloten om met het financiële plaatje een rekening te houden. In principe is dus alles mogelijk, al probeer ik ook weer wel wat realisme toe te voegen door bijvoorbeeld een achtbaan die flink veel geld heeft gekost niet na 3 jaar alweer te slopen. Ook probeer ik zoveel mogelijk binnen de huidige grenzen van het park te blijven, omdat ik denk dat eerst het huidige grondgebied top moet zijn voordat je aan uitbreiden gaat denken. Als laatste probeer ik ook zoveel mogelijk aan het geheel te denken, dus niet alleen maar aan het zoveel mogelijk toevoegen van dierverblijven maar ook aan bijvoorbeeld speeltuinen, terrassen etc.

In mijn plan wil ik proberen het park op sommige plekken wat meer karakter te geven, het aantal diersoorten vergroten, extra inkomstenbronnen creëren en meer de focus leggen op educatie. Ik focus me daarbij op 4 gebieden: kompasplein, Nortica, Serenga en Jungola, Animazia heb ik bewust achterwege gelaten omdat ik daar niet zo goed weet wat ik er zou willen. In totaal worden er in dit plan maar liefst 42(!) nieuwe diersoorten toegevoegd aan de collectie, waarvan 22 vogelsoorten, 5 reptielen en 14 zoogdieren. Ook veranderen een aantal diersoorten van plek binnen het park. Om nog even duidelijk te zijn, ik heb dit gemaakt uit liefde voor het park en met het idee het naar een hoger niveau te tillen, het is niet bedoelt als kritiek ofzo mocht dat soms zo overkomen.

Kompasplein
We beginnen op de plek waar je de dag Wildlands ook begint: het kompasplein. Het centrale plein van het park voelt al vanaf de eerste dag wat kil en kaal aan, na de toevoeging van extra beplanting een paar jaar terug is het wel wat beter geworden, maar desondanks heb ik besloten dit flink aan te pakken. Wildlands heeft overigens zelf ook al eens plannen gehad het plein te verbouwen, maar dat kon toen niet doorgaan vanwege de financiën. Uiteraard ken ik de plannen die ze toen hadden niet, maar ik heb een deel van de geruchten van destijds wel meegenomen. Om het een en ander duidelijker te maken heb ik de volgende afbeelding gemaakt (klik voor grotere versie):
Afbeelding

De grootste verandering op het plein is toch wel dat het plein een stuk kleiner wordt, Jungola wordt namelijk een stuk naar voren getrokken en er wordt daar een verblijf gebouwd voor dwergaapjes (dit is overigens ook een gerucht geweest van de plannen die ze hadden). Om de ruimte zoveel mogelijk te gebruiken heb ik besloten om hier een soort volière voor de apen van te maken. Hierdoor komt de entree van Jungola naar voren te liggen. Het apengebied wordt gethematiseerd als onderdeel van de tempelruïne van de vlindertempel, tussen het vele groen worden ruïne onderdelen geplaatst en de toegangsluis tot het verblijf zal er ook zo uit zien. Zowel aan de buiten als aan de binnenkant van het verblijf wordt de netconstructie zoveel mogelijk weggewerkt met beplanting. De aapjes hebben natuurlijk ook een binnenverblijf nodig, deze krijgen ze op de plek waar nu nog de slangen zitten in de vlindertempel en er wordt hiervoor een tunnel gemaakt tussen het buiten en binnenverblijf. De slangen krijgen een plek elders in de tuin. Het binnenverblijf zal gedeeld gaan worden met de kogelgordeldieren die op dit moment nog een verblijf hebben in Rimbula. Het buitenverblijf wordt zo’n 720 m2 en is daarmee groter dan de verblijven voor (vrijwel) dezelfde soorten in GaiaZoo en Avifauna. De dwergapensoorten die er zullen komen te zitten zijn:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Dwergoeistiti (Cebuella pygmaea), zijn al in de collectie, hebben nu een verblijf in Rimbula.
- Gouden leeuwaapje (Leontopithecus rosalia), zijn niet heel veel te zien in Nederland én zaten ook in het oude park.
- Witgezichtsaki (Pithecia pithecia)
- Witgezichtoeistiti (Callithrix geoffroyi)
- Zilver-oeistiti (Mico argentatus), in NL verder alleen in de Apenheul.
Om ruimte te maken voor het verblijf verdwijnt de truck die op het plein staat, sinds de meet en greets met de mascottes niet meer doorgaat voegt deze nog weinig toe. Ook de rechter trap verdwijnt en het plein wordt aan deze kant verhoogd tot het zelfde niveau als het hoger gelegen gedeelte van het plein en hier komt de nieuwe dienstingang van het personeel te liggen. Het pad waarlangs je Jungola uit loopt wordt verlengd zodat die weer uitkomt op het plein. De rolstoelstalling wordt naar de andere kant van het plein verplaatst.

Iets anders wat waarschijnlijk ook opvalt is het verdwijnen van het grote kompas. Het kompas is het meest centraal gelegen gebouw op het plein en zou ooit dienen als informatiekiosk. Echter werd al snel besloten het van functie te veranderen en nu is het een fotopunt en een eetkraampje, alleen allebei zijn vaker dicht van open. Ik heb gekeken om het kompas te behouden in mijn plannen, maar dat was met wat ik wou eigenlijk onmogelijk, daarom wordt het gebouw gesloopt. Om het toch wat te compenseren en zodat de naam van het plein behouden kan blijven wordt er met gekleurde stenen een nieuw kompas aangebracht in de bestrating tussen het terras, het theater en de nieuwe speeltuin. Als bezoeker loop je daardoor altijd over het kompas als je Wildlands binnen komt.

Het werd net al even aangehaald, maar tussen de hellingbaan voor rolstoelen, het nieuwe hoger gelegen dienstpad en het theater wordt een nieuwe speeltuin gebouwd. Deze wordt zo’n 200m2 groot. Nu snap ik dat de meeste personen hier op het forum niet perse fan zullen zijn van een speeltuin, maar ik denk dat dit hier wel een toegevoegde waarde heeft. In de geruchten die gingen over het nieuwe kompasplein werd ook gezegd dat Wildlands er ook een speeltuin zou willen bouwen. Op dit moment heeft Wildlands namelijk niet echt een buiten speeltuin, alleen maar verschillende losse speeltoestellen. Door de speeltuin hier te plaatsen kunnen de kinderen spelen terwijl de ouders op het terras van Travellers’ Taste een (extra) kopje koffie doen (extra inkomsten?). Daarnaast heeft een speeltuin ook als voordeel dat de verblijfsduur van gasten in het park verlengd wordt en men dus langer in het park is. Deze speeltuin zou wanneer er bijvoorbeeld avond evenementen zijn in het Atlastheater voor de kinderen die daar zijn dan ook opengesteld kunnen worden.

De laatste grote verandering op het plein is dat er een heleboel meer groen bij geplant gaat worden. Tijdens de Wildnights staan er altijd een heleboel kerstbomen op het plein, onder andere langs de hellingbaan, dit vind ik altijd erg sfeervol en daarom zou ik graag vast meer groen op het plein hebben. Daarbij lijkt het mij leuk om wel ook de thema’s van de verschillende werelden mee te nemen, dus in de border voor Nortica bijvoorbeeld vooral dennenboompjes en richting Jungola meer bamboe.

Nortica
Het eerste echte gebied waar ik mij nu op ga focussen in Nortica, dit is ook meteen het gebied waar het minste in zal veranderen. Sinds de opening is er al veel geïnvesteerd in Nortica om het gebied up te graden en voorlopig vind ik de dingen die ze daar hebben toegevoegd goed geslaagd en niet nodig om aan te passen. Daarnaast zijn de uitbreidingsmogelijkheden in Nortica vrijwel 0 en als ze er al zijn, zoals het gebied tussen de ijsberen en de achtbaan, dan moeten er wel héél veel veranderen om er te komen en is het de vraag of het oplevert wat je er in investeert. Daarom kies ik er voor nu voor om de lopende projecten af te maken en verder alleen toevoegingen te doen qua aankleding.

Wand achter zeeleeuwen
Een van mijn grootste doornen in het oog in Nortica is de wand achter de zeeleeuwenshow, in Wildlands is er een heleboel perfect gethematiseerd, maar het lijkt net alsof ze dat hier ff zijn vergeten. Er zit hier weinig sfeer in en je loopt tussen de damwanden van het zeeleeuwenverblijf en een blinde wand. Persoonlijk zou ik het leuk vinden als dit deel wat knusser aanvoelt en wat minder kil zou zijn, zoals bij het oude pinguïn verblijf met de zagerij ook gebeurd is. Om die reden worden er een aantal “Scandinavische” gevels tegen de muur aangeplakt. Deze huisjes moeten het gevoel geven alsof je door een noordelijk dorpje loopt. De keuze voor deze huisjes heb ik mede gemaakt omdat dit bij het originele verhaal van Nortica past, dat was namelijk dat het een noordelijk dorpje was wat overgenomen was door onderzoekers. Echter was er maar 1 dorpshuisje en dat was die van de ratten, een dorp van 1 huis is geen dorp dus daarom voeg ik er nu een aantal toe. Daarnaast zorgen de verschillende kleuren van de huisjes er ook meteen al voor dat het allemaal wat minder kil aanvoelt. Ieder huisje wordt net wat anders dan de andere zodat wanneer mensen er naar kijken ze elke keer wat anders kunnen zien, zo heeft bijvoorbeeld ieder huisje een andere soort gordijnen (waardoor je de blinde muur ook door de ramen niet ziet), kunnen er ergens (nep) muizen achter het raam zitten en is er een verlaten huisje wat helemaal zit dicht getimmerd. Ook met bijvoorbeeld de naam bordjes kunnen leuke dingen gedaan worden, de karakters uit de voorshow van de Arctic 1 kunnen er “wonen” en bij het meest deftige huis hangt het bordje van “Burgemeester E. van Engelen” ;). Aan sommige huisjes worden bloembakken gehangen en bij andere staat een klein boompje naast de deur, er kan van alles mee! Overigens zit er in de muur ook een verborgen deur voor de verzorgers richting Serenga, deze zal uiteraard blijven en wordt vormgegeven als garagedeur. Ik ben geen architect of kunstenaar, maar ik heb een klein beetje geprobeerd om op een van mijn foto’s te laten zien hoe het er dan in de toekomst uit zou kunnen komen te zien:
Afbeelding

Volière zagerij
De volière bij aan de houtzagerij wordt gewoon gebouwd zoals die ook gepland was. Qua invulling heb ik besloten om te starten met 17 verschillende vogelsoorten die voorkomen in noordelijke gebieden, dus niet perse alleen maar soorten die in Noord-Amerika voorkomen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet een geweldige kennis heb van vogels dus ik weet niet of alles goed samen zou kunnen, ik heb vooral gekeken naar soorten die genoemd werden tijdens een discussie in het Wildlands topic en die andere parken houden. De volgende 6 soorten zijn al in het park aanwezig en zullen er daarom ook gewoon in komen:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Buffelkopeend (Bucephala albeola)
- Carolina-eend (Aix sponsa)
- Kuifzaagbek (Lophodytes cucullatus)
- Kleine Canadese gans (Branta hutchinsii)
- Sneeuwgans (Anser caerulescens)
- Wilde kalkoen (Meleagris gallopavo)
De volgende soorten zouden daar dan bij worden gevoegd:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Siberische witte kraanvogel (Leucogeranus leucogeranus), ernstig bedreigde diersoort en wordt maar op 17 andere plekken in Europa gehouden, in de Benelux enkel in Pairi Daiza (weet daarom niet hoe haalbaar ze zijn overigens). Dit wordt meteen ook de grootste soort in de volière.
- Trompetzwaan (Cygnus buccinator), kleine verwijzing naar het oude park waar ze in de Zuid-Amerikaanse vogeltuin zaten.
- Krakeend (Mareca strepera), maar 1 andere houder in Nederland (Mondo Verde).
- Amerikaanse smient (Mareca americana) , maar 1 andere houder in Nederland (Ouwehands).
- Pijlstaart (Anas acuta)
- Goudfazant (Chrysolophus pictus), helemaal niet uniek maar wel wat kleur in de volière en leuk voor de dagjesbezoeker.
- Korhoen (Lyrurus tetrix)
- Scholekster (Haematopus ostralegus)
- Aziatische blauwe ekster (Cyanopica cyanus), maar 1 andere houder in Nederland (Blijdorp).
- Kievit (Vanellus vanellus)
- Scharrelaar (Coracias garrulus)
Nortica Aquarium
Is al af, dus wordt gewoon zo geopend zoals het nu is.

Poolstation (beneden)
Het laatste punt in Nortica wat ik wil aanpakken is de beneden verdieping van het poolstation, waar je de ijsberen onder water kan zien. Op dit moment is daar behalve het uitzicht op de dieren, de uiteindes van de glijbanen en de standaard informatiebordjes niet heel veel te zien. Nu is het natuurlijk zo dat mensen vooral voor de dieren komen, maar nu is het wat mij betreft wat kaal en voelt het als een betonnen bak. Ik denk dat deze plek perfect geschikt is om om te toveren naar een centrumpje vol educatie over ijsberen, pinguïns en de polen in het algemeen. Op de muren komen grote schetsen van een pinguïn en een ijsbeer waarbij allemaal “aantekeningen” zijn gemaakt die de onderzoekers zogenaamd geconstateerd hebben over de diersoorten, in werkelijkheid zijn dit leuke feitjes over bijvoorbeeld waarom de rug van een pinguïn zwart is maar de buik wit, dat de huid van een ijsbeer zwart is etc. Verder wordt er op een wand ook verteld over de opwarming van de aarde en de gevolgen voor de natuur. Op het paneel tussen de ramen van de ijsberen en de pinguïns komt een bord te hangen waarop staat hoeveel dieren ze gespot hebben, hierdoor weten de bezoekers hoeveel van elke soort ze kunnen vinden (dit is vooral voor de ijsberen handig). Persoonlijk denk ik dat deze educatieve ruimte hier goed past, omdat dit de ruimte opleukt en past binnen het thema van Nortica “onderzoek doen naar de natuur”, maar ook omdat ik educatie een van de belangrijkste functies van een dierentuin vind en ik dat op sommige plekken in Wildlands een beetje mis. Door het vorm te geven als aantekeningen en schetsen die door de onderzoekers zijn gemaakt hoeft het ook geen afbreuk te doen aan de thematisatie. Ook hier weer een kleine impressie van hoe het er dan ongeveer uit zou kunnen komen te zien:
Afbeelding

Serenga
Het volgende gebied wat ik zal behandelen in Serenga. Dit gebied zal ook de grootste upgrade gaan krijgen van allemaal, omdat ik persoonlijk denk dat het hier ook het hardste nodig is. Een van de dingen die ik aan wil pakken zijn de kijkpunten van de savanne, op dit moment is het namelijk zo dat wanneer je voor het eerst je de brug bij de leeuwen oploopt je vrijwel continu de savanne ziet. Op zich is dat niet erg: je hebt tenslotte de hele tijd goed zicht op de dieren, echter heb ik het idee dat dit de savanne veel kleiner laat voelen dan dat ie in werkelijkheid is. Toen ik in 2019 in Woodland Park Zoo was voelde de savanne aldaar groter dan die in Emmen (terwijl ie 10.000m2 kleiner is) en ik ben er van overtuigd dat dit mede komt omdat ja daar ook regelmatig de savanne niet zag. Daarom denk ik dat het slim is om de savanne van Wildlands bewust soms niet te laten zien, wanneer de bezoeker even weggehaald wordt bij de savanne en iets anders ziet dan voelt de vlakte groter doordat ze hem wéér tegen komen in plaats van dat ze er nóg stééds langs lopen. Daarnaast denk ik dat doordat je niet continu zicht hebt op de savanne het ritje in de safaritruck ook meer toe zal voegen, nu zien bezoekers al voor het ritje wat komen gaat doordat alles te overzien is, ik denk dat door hier verandering in aan te brengen de aandrang om een ritje te maken groter is.

Een ander iets wat ik aan wil pakken is het aantal diersoorten in Serenga door er meer toe te voegen, daarbij zitten onder andere meer vogelsoorten en een aantal reptielen, omdat deze nu sowieso weinig in dit gebied te vinden zijn. Verder wordt er ook een overnachtingsmogelijkheid toegevoegd, krijgen verschillende diersoorten een andere plek, krijgt het huidige restaurant een andere functie en krijgen de nijlpaarden een gethematiseerde “showstal”. Animazia wordt maar even buiten beschouwing gelaten wantja.. wat we daar mee moeten weet ik ook niet zo goed.

Nijlpaardenstal
We beginnen met het aanpakken van de nijlpaardenstal. Ik heb besloten de nijlpaarden stal flink te vergroten met een grote gethematiseerde publiekstal. De reden hiervoor is dat ik het eigenlijk al vanaf de opening van Wildlands mis, zeker voor een diersoort die zo’n groot gedeelte van het jaar vaak binnen zit. Wanneer je de nijlpaarden binnen wil bekijken wordt je volledig uit de gethematiseerde sfeer van het park gehaald en kom je in een kille stal vol hekwerk die eigenlijk ook niet bedoeld was om voor publiek toegankelijk te zijn. Daarnaast voldoet de huidige stal natuurlijk wel aan alle eisen, maar persoonlijk vind ik hem wel iets aan de krappe kant en mag het van mij allemaal wel wat ruimer. Om een beeld te geven hoe het er nu uit ziet en hoe het er in de toekomst dan uit zal zien heb ik wederom een impressie gemaakt:
Afbeelding

Zoals je op de afbeelding kan zien wordt de stal gebouwd tussen de huidige stal en het prairie café, waarbij de stal zal aansluiten op de huidige stal. In de impressie heb ik overigens geen dak op de stal getekend om te laten zien hoe het er van binnen uit zou kunnen zien. De nieuwe stal zal in tegenstelling tot de oude stal volledig gethematiseerd worden waarbij alle muren volledig bedekt zullen zijn met kunstrotsen. In de nieuwe stal komt net als in de bestaande stal een bassin. Het totaaloppervlakte van de nieuwe stal zal zo’n 400 m2 zijn, waarmee hij iets groter is dan de huidige stal. Bezoekers lopen straks aan de rechterkant (als je voor het cafe staat) langs het café en de nieuwe personeelstoegang de stal in en komen er ter hoogte van de oude personeelstoegang weer via een gethematiseerd gebouwtje uit.

Om de stal te realiseren zijn er wel een paar kleine aanpassingen nodig, zo komt de stal pal voor de huidige grote personeelsdoorgang te staan (waar ook voertuigen doorheen kunnen). Deze wordt vervangen door een nieuwe toegang aan de andere kant van het Prairie Café. Voor deze nieuwe toegang wordt wel de huidige aanbouw met de toiletten er in platgegooid, hiervoor komen nieuwe toiletten op de plek van het snoepwinkeltje wat ook in het Prairie Café zit. Reden hiervoor is dat dit winkeltje vaker niet dan wel open is en het snoep ook verkocht kan worden bij het horecapunt (het personeel van dat punt doet nu toch al de snoep er ook bij). De dienstgang die zich op dit moment achter het café begeeft blijft daar wel liggen, maar wordt iets korter.

Om de stal te realiseren wordt er ook een heel klein stukje van het land gedeelte van het buitenverblijf afgesnoept, dit voornamelijk om ook een personeelspad (de bruinige kleur) te realiseren wat komt tussen de huidige stal, de nieuwe stal en het buitenverblijf. Dit pad komt er zodat de verzorgers makkelijk bij het nieuwe separatieperk kunnen komen, wat zich bevind aan de nieuwe stal op de plek waar nu volgens mij vooral takken worden opgeslagen. Op dit moment bevind zich hier ook nog het punt waar de verzorgers met kleine voertuigen het buitenterrein op kunnen, deze wordt vervangen voor een extra toegangspoort naar het buitenverblijf vanaf het separatieperk. De toegang voor voertuigen wordt verplaatst naar de hele andere kant van het buitenverblijf waardoor het nog steeds aansluit op het personeelsterrein en het ook nog uit het zicht van de bezoekers ligt.

De nieuwe stal zal overigens een dak krijgen wat voor de helft opengeschoven kan worden, zodat wanneer dieren in de zomermaanden apart van elkaar zouden moeten staan er gezamenlijk met het separatieperk een extra “buiten”verblijf ontstaat van zo’n 500 m2. Hierdoor is het gemakkelijker om dieren gescheiden van elkaar te houden, bijvoorbeeld wanneer er ruzie in de groep is zoals vorige winter, maar biedt het mogelijk ook de mogelijkheid om weer een fokstier bij de groep te houden en men weer jonge nijlpaartjes zou kunnen verwelkomen! :D

Naast de nijlpaarden stal zullen vrijwel alle andere veranderingen in Serenga plaatsvinden in het gebied rondom de savanne, eerst een impressie van het hele gebied, daarna zal ik de verschillende onderdelen bij langs gaan:
Afbeelding

Huzaarapen hoek
Het eerste wat aangepakt wordt in dit deel is de hoek van de savanne bij de leeuwen. Dit gebied is voor mij eigenlijk al een lange tijd een beetje een doorn in het oog. Er liggen hier wat eilandjes in het tussen de brug en de savanne die zouden gaan dienen als eilandjes voor pelikanen, door het hele leewiek verhaal zijn die er nooit gekomen en vind ik dit vaak een beetje een doods stukje. Zeker wanneer de leeuwen aan de andere kant liggen is er hier maar weinig te zien, want de savanne dieren maken ook vaker niet dan wel de overstap naar dit eilandje. Daarom heb ik besloten dit hele stukje om te gooien en hier een eiland te creëren voor huzaarapen (Erythrocebus patas) en een nieuw verblijf te maken voor de stokstaatjes waar ook stekelvarkens bij komen. Om een beeld te geven van de nieuwe situatie weer een bovenaanzicht:
Afbeelding

Zoals je op de afbeelding ziet wordt er in de nieuwe situatie een groter eiland gecreëerd voor huzaarapen. Dit eiland wordt zo’n 700m2 en is daarmee volgens mij vergelijkbaar met andere verblijven voor deze soort. Ik heb hier voor huzaarapen gekozen, omdat dit een apen soort is die past binnen het thema van de droge warmte past en niet heel veel gehouden wordt in dierentuinen, binnen de BeNeLux is er op dit moment geen enkel park met deze soort. Het eiland wordt aangekleed met rotsen en planten zodat het voor de dieren ook lekker gevarieerd is. In het water wordt een afscheiding gemaakt waardoor de savanne dieren niet naar het eiland toe kunnen.

Onder het eiland (op de afbeelding), op de plek waar nu nog wc’s staan komt het binnenverblijf van de apen. Dit zal worden vormgegeven als allemaal van die zelfde ronde huisjes die tegen elkaar aan staan. In totaal levert dit een oppervlakte op van ongeveer 260m2 en is daarmee verglijkbaar met dat van de mantelbavianen. Een deel van het binnenverblijf zal ook voor bezoekers zichtbaar zijn voor wanneer het voor de dieren te koud is buiten, maar er komen uiteraard ook separatieverblijven in. Aan de zijkanten van het gebouw steken twee “huisjes” uit, de bovenste zal dienen als de toegang voor de verzorgers naar het binnen verblijf, de onderste zal dienen als educatief punt over huzaarapen in het wild, in het midden kunnen bezoekers naar binnen kijken.

Aan de andere kant van het pad, tussen het leeuwenseparatieverblijf en het eetkraampje wordt een nieuw verblijf gebouwd voor de stokstaartjes. Die moeten namelijk op hun oude plek weg om plaats te maken voor een verblijf voor wilde honden. Het nieuwe verblijf zal redelijk dezelfde stijl houden als het huidige verblijf, alleen lopen de bezoekers er niet meer met een brug doorheen, maar er langs. Het verblijf is ietsjes kleiner dan het huidige verblijf, maar nog steeds heel ruim voor deze soort. Ze gaan het verblijf ook delen met een nieuwe diersoort voor Wildlands, namelijk Witstaartstekelvarkens (Hystrix indica). Hiermee deelden ze in het oude park ook een verblijf en ik snap nog steeds niet echt waarom ze die combi niet behouden hebben. Voor dit verblijf verdwijnen wel de hairstudio en een klimtoestel voor kinderen, die hairstudio lijkt me niemand rouwig om als ie verdwijnt want die is toch nooit open, het speeltoestel zou wel ergens anders heen kunnen. De termietenheuvels keren ook niet terug bij het nieuwe verblijf.

Verdere verandering op het pleintje is dat er nog vier van die ronde huisjes worden toegevoegd, vooral ook omdat een dorp met 3 huisjes geen dorp is en het nu dus wat meer sfeer moet geven. In de 2 huisjes het dichtst bij het eetkraampje komen wc’s ter vervanging van die die verdwijnen en in de andere twee komt wederom educatie, dit maal meer algemeen over savannen en de dieren die daar leven.

Afrikaanse Wilde Honden
Zoals gezegd verhuizen de stokstaartjes naar een nieuw verblijf om op de plaats van hun huidige verblijf een verblijf te bouwen voor Afrikaanse Wilde Honden (Lycaon pictus). Op zich zijn Afrikaanse Wilde Honden niet uniek in Nederlandse dierentuinen, maar op dit moment zijn er nog geen hondachtigen in Wildlands dus die wil ik graag toevoegen en dan vind ik Afrikaanse Wilde Honden persoonlijk de leukste soort. Het verblijf wordt gecreëerd tussen het plein van waar de huzaarapen komen en loopt tot aan de huidige zeboekraal. Een impressie:
Afbeelding

Zoals je op de impressie kunt zien is hier, net als bij de leeuwen, de scheiding tussen de dieren en de bezoekers voornamelijk water. Het verblijf zal dan ook een beetje dezelfde stijl krijgen als het leeuwen verblijf, zeker aan het begin waar een zelfde soort heuvel komt als bij de leeuwen. Hoe verder de bezoeker langs het verblijf loopt hoe meer men afdaalt en het verblijf doet dat als het ware ook. Vanaf het terras wat bij de huidige zeboekraal komt heeft men uitzicht op de honden.

Door de dienstweg die op dit moment op de plaats van het verblijf ligt en het bezoekers pad wat om te leggen ontstaat er een buitenverblijf van in totaal zo’n 2500m2, daarmee is het een stuk groter dan de verblijven in Artis en Gaia. Ter hoogte van de opslag komt het binnenverblijf van de dieren welke ongeveer gelijk is aan de grote van die van de leeuwen. Aan de achterkant van dit verblijf komt ook een kleine separatie te liggen van zo’n 100m2. Het binnenverblijf zal door de grote kenmerkende rotsen die we ook in het leeuwenverblijf zien weggewerkt worden.

Upgrade zeboekraal
Na de Afrikaanse Wilde Honden komen we aan bij de zeboekraal, of nou ja dat wat nu nog de zeboekraal is. Het geen waar men nu nog alleen de opstap van de safaritruck en een verblijf voor zeboes en penseelzwijnen vindt krijgt een flinke upgrade waarbij, onder andere de zeboes hier verdwijnen. Het wordt eigenlijk het meest centrale punt van Serenga met een heel nieuw plein en een hotel, wederom eerst een impressie van hoe het er uit zal zien:
Afbeelding

Zoals je kan zien wordt de huidige kraal flink uitgebreid. Er wordt een sfeervol plein aangelegd wat doorloopt in de richting van de parkeerplaats achter het park. Voor de aanleg van dit stuk is ook hier de huidige dienstweg verlegd naar achteren, maar wordt het park ook iets vergroot. Op dit moment loopt de grens van het park (in elk geval het hek) langs de bestaande dienstweg, deze wordt naar achteren verplaatst zodat die gelijk loopt met het hek langs de opslag. Hierdoor komt er meer uitbreidingsgrond beschikbaar binnen de parkgrenzen, deze grond werd op de eerste schetsen van Wildlands (toen het nog veel groter was) ook gebruikt dus ik neem aan dat dit nog steeds grond is om op uit te breiden.

Op de kop van dit nieuwe plein komt een gebouw te staan met daarin een hotel en een nieuw restaurant. Op de begaande grond komt een nieuw groot restaurant voor Serenga ter vervanging van het huidige restaurant, welke een andere functie krijgt, en ook de receptie voor het hotel. Daarbovenop komen twee verdiepingen met hotelkamers, ik heb een beetje zitten rekenen en hier zou dan ruimte moeten zijn voor zo’n 20 “familiekamers” per verdieping die even groot zijn als die kamers van de Paddling Bear in Pairi Daiza(36 m2). De reden om een hotel te bouwen is overigens omdat men vanuit Wildlands al eerder aangegeven heeft hier over na te denken en het ondertussen een bewezen succes is in dierentuinen. Het is natuurlijk ook een mooie extra inkomstenbron. De kamers in het hotel zullen verschillende prijzen krijgen, gebaseerd op het uitzicht, kamers met uitzicht op de savanne worden uiteraard duurder dan die met uitzicht op de parkeerplaats. Daarnaast komen er ook kamers met zicht in de nieuw te bouwen volière naast het hotel (maar daar zo meer over).

Aan de achterkant van het hotel komt een pad richting de parkeerplaats aldaar, hier komt een ingang enkel voor hotelgasten. Deze wordt gethematiseerd als twee Afrikaanse huisjes. Het stuk waar het pad de dienstweg kruist wordt op een zelfde manier vormgegeven als hoe dat nu gedaan is bij de dienstweg tussen de achtbaan en de savanne.

Een ander “gebouw” aan het pleintje krijgt ook een transformatie. Qua opzet zal de opstap van de safaritruck niet heel veel veranderen, de ingang, wachtrij en opstap blijven allemaal op dezelfde plek, maar het stuk waar de bezoeker in de truck stapt zal volledig overkapt worden tot aan de plek waar men daadwerkelijk de savanne oprijdt. Dit wordt gedaan om het nieuwe plein iets intiemer te maken, maar ook zodat je niet meteen al voordat je in de truck stapt ziet wat er gaat komen. Hierdoor zal de bezoeker iets meer “verrast” worden van wat er gaat komen. Deze overkapping wordt volledig gethematiseerd als werkplaats voor de trucks, zoals ook de bedoeling was voor de huidige opstap, maar wat er nog niet helemaal uit is gekomen.

Een andere grote verandering, in elk geval voor de naam van het plein, is dat ze zeboes en penseelzwijnen hier verdwijnen. De penseelzwijnen gaan naar de savanne, waar ze in het oude park ook liepen. Van de zeboes verhuizen er een aantal dieren(2/3) naar de verblijven in het Dogondorp (kinderboerderij) waar op dit moment nog de Kameroen schapen zitten en de rest van de dieren gaat naar andere dierenparken. De schapen vertrekken ook uit Wildlands, ik denk dat zeboes hier leuker zijn omdat het toch ff wat heel anders is dan de geiten die aan de andere kant zitten.

Het huidige zeboeverblijf wordt uitgebreid naar voren en zal vrijwel het hele bezoekerspad wat er nu voor ligt er bij krijgen. Dit vergrootte verblijf zal het thuis gaan worden van een aantal knobbelzwijnen (Phacochoerus africanus). De reden dat ik hier voor knobbelzwijnen heb gekozen is omdat ik dit een leuke zwijnensoort vind die volgens mij ook wel populair is bij het grote publiek, maar tot mijn verbazing niet eens heel veel gehouden wordt. In Nederland zitten ze alleen nog in Ouwehands Dierenpark, het nieuwe verblijf zal ook ongeveer het zelfde formaat krijgen als in Rhenen (ongeveer 650 m2). Omdat het bij knobbelzwijnen in tegenstelling tot de zeboes niet mogelijk is om er tussen te lopen zullen ze andere binnenverblijven moeten krijgen, deze worden geïntegreerd in de overkapping van de safaritruck. Voor het binnenverblijf wordt wel een stukje van het huidige zeboeverblijf opgeofferd, maar zoals gezegd wordt dat aan de andere kant ruim gecompenseerd. De huidige huisjes met binnenverblijven van de zeboes en penseelzwijnen blijven wel gewoon staan, deze zullen gaan dienen als overkappingen waar de dieren kunnen schuilen, maar ook zodat de dieren uit elkaars zicht kunnen gaan.

Zoals aangegeven komt er tussen het knobbelzwijnenverblijf en het hotel een sfeervol plein te liggen. Om voor te zorgen dat het niet een kale vlakte wordt komen hier ook weer twee ronde huisjes op te staan, waarvan 1 een volière er aan vast krijgt voor de Harlekijnkwartels en Grote textorwevers die in het huidige restaurant zitten. Door deze volière en het lawaai van de vogels zal het plein nog wat meer leven krijgen denk ik. Verder komen er natuurlijk ook verschillende bomen te staan en komt er in een hoek een speeltuintje voor de kinders. Ook komt er uiteraard een terras voor bij het restaurant met uitzicht op het verblijf van de Wilde Honden en de wevervolière. Over het restaurant nog even gesproken: het aanbod daar zal wel wat anders worden dan in het huidige restaurant van Serenga, zodat er wat meer variatie is voor de hotelgasten. Aan het plein komt ook nog de ingang voor een grote nieuwe doorloopvolière, welke ook vormgegeven wordt door twee Afrikaanse huisjes, maar daar nu meer over..

Gieren volière
Zoals gezegd komt er aan het nieuwe plein ook een nieuwe volière, deze komt te liggen tussen het hotel en de bavianen arena en vanuit het hotel zal men ook inkijk hebben op de volière. Om de situatie te schetsen wederom een impressie:
Afbeelding

De volière wordt een ruime doorloop volière waarin vooral de gieren publiekstrekkers zullen gaan zijn. Persoonlijk heb ik zelf niet heel veel met vogels, maar ik denk dat een grote volière een mooie toevoeging aan Serenga zal zijn aangezien daar nog niet heel veel vogels zitten. In totaal zal de gehele volière een oppervlakte beslaan van zo’n 2800m2 en is daarmee groter dan die in Gaia (±1500m2) en Blijdorp (±2100m2). Qua inrichting zal ie wel wat van die laatste weg hebben, aangezien er centraal in de volière ook een grote rots komt a la die in Rotterdam. Daarvoor komt een vijver te liggen voor de eenden. Achteraan het verblijf komt een ruim binnenverblijf voor de dieren en deze wordt wederom weggewerkt met kunstrotsen.

Bezoekers zullen de volière betreden via een sluis tussen twee “Afrikaanse huisjes” die passen bij de sfeer van het nieuwe plein aan het hotel. In het midden van het bezoekerspad wordt een ruim uitkijkpunt gecreëerd waardoor bezoekers minder last van elkaar hebben als de een stil zou willen staan. Bij dit uitkijkpunt komt ook informatie te hangen over de soorten die in het verblijf leven. Bezoekers verlaten de volière via een uitgang die gethematiseerd is als onderdeel van de ruïne van het bavianenverblijf, aangezien ze daar ook uitkomen.

Voor de soorten die er in de volière komen heb ik vooral gekeken naar combinaties die ook in andere parken voorkomen, maar wederom zeg ik daarbij dat ik er niet heel veel van weet dus correct me if I am wrong. Om te beginnen komen de volgende soorten in de volière dit kan later nog worden uitgebreid:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Kapgier (Necrosyrtes monachus)
- Rüppelsgier (Gyps rueppellii)
- Secretarisvogel (Sagittarius serpentarius)
- Maraboe (Leptoptilos crumenifer), wederom de terugkeer van een soort uit het oude park.
- Zuidelijke Kaalkopibis (Geronticus calvus), wordt maar weinig gehouden in Europese dierentuinen, in Nederland enkel in GaiaZoo.
- Gierparelhoen (Acryllium vulturinum)
- Blauwbuikscharrelaar (Coracias cyanogaster)
- Hamerkop (Coracias cyanogaster), blijven ook in Rimbula.
- Mellers eend (Anas melleri), worden ook niet heel veel gehouden en zouden uniek zijn in Nederland.
- Witwangfluiteend (Dendrocygna viduata)
Bavianen en savannehuis
We gaan door naar het gebied rond de bavianen arena en het huidige restaurant. In dit stuk wordt onder andere de neushoornfuik weggewerkt en krijgt het restaurant een heel andere functie als “savannehuis”. Om een beeld te geven hoe het er van boven uit gaat zien:
Afbeelding

Zoals bekend is de opgang naar de savanne op dit moment niet ideaal, doordat de neushoorns graag in het zand hiervoor liggen ontstaat er door de inham een soort “fuik” waar de neushoorns bewust of onbewust andere dieren in vast kunnen zetten. De dieren kunnen dan geen kant op en dan bestaat de kans dat ze in botsing komen met een neushoorn, met alle gevolgen van dien. Wildlands wil hier wat aan doen en persoonlijk denk ik dat het simpelste om te doen de brug en poort te verplaatsen naar het uiteinde van het terras van het restaurant, daardoor verdwijnt het fuik meteen volledig.

Aan het pleintje voor de bavianen arena verandert verder niet heel veel. De uitgang van de volière komt daar in de stijl van de arena en ook de educatieve bavianen experience (die al gepland is) wordt gebouwd, door het verplaatsen van de brug kan deze ook nog wat groter worden dan dat ie oorspronkelijk zou worden. Verder wordt het plein alleen nog wat meer aangekleed met meer ruïne onderdelen. Dit omdat ik denk dat het dan wat meer een geheel wordt, op dit moment is het toch een beetje: boem plots een arena. Als je het gebied er om heen ook mee pakt denk ik dat bezoekers meer meegetrokken worden in de sfeer. Er zullen onder andere ook meer ruïne onderdelen geplaatst worden aan de kant van de savanne, als deze geplaatst worden wordt er wel rekening mee gehouden dat de bavianen bovenin hun verblijf nog steeds vrij zicht hebben op de savanne.

Aan de kant van het huidige ‘Momma’s Restaurant’ gaat er meer veranderen. Het grote restaurant zal hier namelijk gaan verdwijnen omdat er in het hotel al een nieuw restaurant komt. Ook het winkeltje en het verblijf met vogels gaan hier weg, het winkeltje wordt niet vervangen en de vogels krijgen zoals al gezegd een nieuwe plek. Het gebouw wordt wat uitgebreid door de gevel over de hele breedte gelijk te trekken met het stuk wat nu uitsteekt (het winkeltje). Op het gebouw wordt een extra verdieping geplaatst, deze extra verdieping zal nog weer 35 extra hotelkamers krijgen. Deze kamers krijgen geen eigen receptie of entree voor het park, dit gaat allemaal via het andere hotel. Het gedeelte tussen de twee hotelgebouwen zal dan ook 24/7 toegankelijk zijn voor de gasten, daarbij kan bijvoorbeeld de volière wel afgesloten worden. Voordeel van deze extra verdieping is ook dat de giraffenstal dan vanaf de leeuwenbrug uit het zicht onttrokken wordt. Aan de buitenkant zal het gebouw dezelfde look and feel houden als dat ie nu heeft.

Op de begane grond komt in het midden van het gebouw wel een klein eetstalletje terug zodat mensen daar nog wel iets te eten kunnen halen. De rest van de begane grond zal worden vormgegeven als verlaten opslag die verwilderd is en overgenomen door verschillende diersoorten, voornamelijk reptielen. Een impressie van hoe dit er dan ingedeeld zou gaan worden:
Afbeelding

Ik heb hier gekozen voor voornamelijk reptielen soorten omdat dit nog een onderbelichte soortengroep in Wildlands is. Bij binnenkomst krijg je aan de linkerkant meteen een verblijf voor de sporenschildpadden (Centrochelys sulcata) die op dit moment in Animazia zitten. Ik vind hun verblijf daar wat karig en dat ze een buitenverblijf verdienen, dus daarom krijgen ze hier een nieuwe plek mét een klein buitenverblijfje op een stuk van het oude terras. Bezoekers lopen straks langs verschillende verblijven met kleinere diersoorten, langs de inkijk op de giraffenstal (die hetzelfde blijft als nu) naar een groot verblijf voor krokodillen achterin het pand. Dit verblijf beslaat ongeveer de helft van het gebouw en zal zo’n 700m2 zijn, waarvan het grootste gedeelte water zal worden. Ik weet niet hoe realistisch het is om ze te krijgen, maar het in dit verblijf komen Zeekrokodillen (Crocodylus porosus) te leven. De keus voor deze soort heeft een paar redenen, ten eerste omdat ze niet op heel veel plekken in Europa gehouden worden, ten tweede omdat Emmen een verleden heeft met deze soort (ze zaten een tijdje in het Afrikahuis in het oude park) en als laatste ook vooral omdat ik wat anders dan de standaard nijlkrokodillen die veel gehouden worden ook wel eens leuk zou vinden..

Diersoorten die in de kleinere verblijfjes tussen de schildpadden en de krokodillen komen zijn:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Eieretende slang (Dasypeltis scabra), een soort die verder niet gehouden wordt in Nederlandse dierentuinen. Daarnaast zaten ze ook in het oude park en hebben ze er toen mooie fokresultaten mee gehaald.
- Gilamonster (Heloderma suspectum)
- Steppeslurfhondje (Rhynchocyon petersi), geen reptielen soort, maar wel altijd leuke diertjes om te zien en worden erg weinig gehouden. Volgens mij kan het fokprogramma ook wel extra houders gebruiken.
- Halsband leguaan (Crotaphytus collaris)
- Woestijnleguaan (Dipsosaurus dorsalis)
Buffel savanne & de woestijn
Op dit moment ligt er tussen de achtbaan en de ijsberen een redelijk grote lap grond die niet gebruikt wordt. Ik heb besloten om hier een extra savanne te creëren waar ook de safaritruck doorheen zal rijden, om deze savanne te creëren wordt wel de stal van de woestijndieren verplaatst en wordt de dienstweg omgelegd. Om de situatie te schetsen:
Afbeelding

Door verschillende dingen te verplaatsen is er de mogelijkheid om hier een verblijf te creëren van zo’n 7000m2. De hoofd diersoort van deze savanne worden de Kafferbuffels (Syncerus caffer), een indrukwekkende diersoort die maar weinig in Europese parken gehouden wordt (in NL enkel in SBB). Zij gaan hun verblijf delen met Sabelantilopen (Hippotragus niger), die ook enkel in Hilvarenbeek gehouden worden, en Roodhals struisvogel (Struthio camelus camelus). Deze struisvogelsoort keert daarmee weer terug naar Emmen ondanks de problemen die ze eerder met de soort gehad hebben, ik ben er namelijk van overtuigd dat ze toen pech gehad hebben met individuen en incidenten.

Om deze savanne te creëren moet zoals gezegd wel het een en ander verplaatst worden. Zo wordt de dienstweg die op dit moment door het gebied ligt omgelegd om de achtbaan heen (vooral goed te zien op de impressie van het volledige gebied). De huidige dienstweg loopt wel door tot aan het eetstalletje bij de achtbaan zodat deze makkelijk bevoorraad kan blijven worden én de safaritrucks hier de savanne op kunnen. De huidige stal voor de Kamelen, Onagers en Vicuna’s wordt vervangen door een nieuwe, iets grotere, stal aan het pleintje waar ook de binnenverblijven van de ijsberen aan zitten. Hiervoor wordt de route naar de buitenverblijven ook verlegd. De kleine woestijn behoudt dezelfde opgang als dat ie nu heeft, terwijl de grote woestijn een nieuwe opgang krijgt aan de andere kan van het verblijf.

Aan het pleintje met de stallen voor de woestijndieren en de ijsberen komt ook de stal voor de dieren van de buffelsavanne. Deze stal zal soortgelijk worden als die voor de dieren van de “grote” savanne, maar iets kleiner omdat er ook minder diersoorten in komen. Aan de stal vast komt aan de kant van de kamelenstal een separatie van zo’n 100m2. Omdat men in de Beekse Bergen problemen heeft gehad met buffels die antilopen op de hoorns namen toen ze ongeduldig waren om naar binnen te gaan wordt hier rekening mee gehouden in het ontwerp. De buffels krijgen een eigen opgang, via de separatie, naar de savanne terwijl de andere dieren vanuit de stal direct de savanne op kunnen lopen.

De nieuwe savanne zelf zal qua uiterlijk redelijk lijken op de al bestaande savanne, zo wordt voor de omranding het zelfde soort beton gebruikt. De randen worden extra breed gemaakt zodat hier ook bomen en andere struiken op geplaatst kunnen worden om het zicht naar de buitenwereld zo veel mogelijk te onttrekken. Aan de kant van de parkeerplaats wordt in het verblijf een “bossing” gebied gecreëerd die naast schaduw voor de dieren ook moet helpen het zicht naar buiten extra te beperken. Om voor extra “leven” en beweging in het verblijf te zorgen komt er centraal een grote rotspartij met een waterval, hier uit voort loopt een stroompje wat uitkomt in een wat grotere waterpartij. Bij deze waterpartij komt een uitkijkpunt te liggen voor bezoekers welke te bereiken is vanaf het pleintje van de achtbaan. Bezoekers zien de dieren hier op ooghoogte over het water, waarbij er uiteraard in het water een balustrade wordt gemaakt zodat de dieren niet bij de bezoekers kunnen komen. Dit uitzichtpunt komt overigens achter de “geluidswal” te liggen die daar al ligt, zodat de dieren zo min mogelijk last hebben van het geluid van de achtbaan. Dit uitkijkpunt wordt ook overdekt en vormgegeven alsof het in een rots ligt. Er komt nog een ander uitkijkpunt aan de andere kant van het verblijf ter hoogte van de trein die in de woestijn ligt, vanaf hier kijk je meer op de dieren neer zoals je bij de grote savanne ook doet. Ik houd het bewust bij maar twee uitkijkpunten, hierdoor is wel de hele savanne te overzien, maar voegt de safaritruck die er doorheen rijdt ook meer toe doordat je het van een kant kan zien die je vanaf de uitkijkpunten niet ziet.

Zoals gezegd zal de safaritruck dus ook door deze nieuwe savanne komen, dit om de toegevoegde waarde van de truck ook wat groter te maken. Daar waar de truck op dit moment vanuit de grote woestijn de bestaande savanne oprijdt gaat hij nu de andere kant langs richting de buffelsavanne. Deze doorgang bestaat al en is nu de plaats waarlangs de kamelen en onagers naar buiten gaan, maar ook daar waar de safaritrucks nu de route op gaan. Na een stukje over de nieuwe savanne rijdt men aan de andere kant van de savannelodge de bestaande savanne op, waar de route weer aansluit op de bestaande route. De safaritrucks gaan nu in de nieuwe situatie de route op via de buffelsavanne, langs de sluis die ligt tussen de het pleintje van de achtbaan en de rest van Serenga. Vanwege de aanpassingen zal de Djembe school die nu in dit gebied staat verdwijnen, de enige juiste optie :D

Wat betreft het woestijn gedeelte gaat er behalve het nieuwe binnenverblijf qua indeling niet heel veel veranderen. Wel heb ik al een tijdje het gevoel dat de grote woestijn nog wel ruimte heeft om naast de kamelen en onagers nog een kleine antilopensoort er bij te houden. Daarom heb ik besloten om hier Perzische kropgazelles (Gazella subgutturosa) aan toe te voegen, deze soort is redelijk uniek en wordt maar weinig in Europese dierentuinen gehouden, in Nederland zien we hem ook in de Beekse Bergen. Deze soort wordt in andere tuinen ook gecombineerd met kameel en ezelachtigen. Om er voor te zorgen dat deze soort ook weg kan bij de “grote poten” van de andere soorten wordt er een klein stukje naast de nieuwe opgang naar het verblijf afgezet met stenen, zodat ze zich kunnen afzonderen.

In de treinen van de woestijn komt ook een kleine verandering, hier wordt namelijk extra educatie aangebracht over de diersoorten die in de woestijn leven. Op dit moment zijn er namelijk best wel veel lege witte panelen in de trein en ik denk dat als je deze aankleed met tekeningen/schetsen van de dieren die er leven het er al wat leuker uit ziet. Daaronder komen dan kleine feitjes over de dieren te staan, waardoor de bezoeker toch kleine dingen kan leren over de dieren zonder een hele lamp tekst te hoeven lezen. Om een beetje een beeld te geven:
Afbeelding

Jungola
Het derde en laatste gebied in Wildlands wat ik aan zou pakken in Jungola. Op zich denk ik dat Jungola op dit moment een redelijk geslaagd gebied is, maar er zijn toch een paar dingen die ik zou willen aanpassen. Zoals ik al eerder liet zien in het stuk over het kompasplein wordt Jungola naar voren getrokken met een nieuw verblijf voor klauwaapjes. Daarnaast wil ik nog een aantal diersoorten toevoegen aan bestaande verblijven, wordt er een grote diersoort toegevoegd aan Jungola en wordt de Jungle Arena vervangen. Te beginnen bij de nieuwe grote soort: tijgers.

Tijgers
Zoals gezegd vind ik Jungola op dit moment redelijk geslaagd, maar persoonlijk mis ik een ding en dat is een tweede grote diersoort naast de olifanten. Wanneer je dan gaat kijken naar grote diersoorten die passen bij de “vochtige warmte” van Jungola dan kom je al snel uit bij mensapen of katachtigen. Ik heb er over nagedacht om voor gorilla’s of orangs te gaan, maar op dit moment zitten er al 6 apensoorten in Jungola en in mijn plan komen daar al 4 bij. Daarnaast heeft Emmen niet echt een historie met mensapen, in de hoogtijddagen van het oude park hadden ze die ook niet. Waar men wel een grote historie mee heeft zijn tijgers en voor mij persoonlijk horen die ook bij het Emmer dierenpark. Daarom kies ik voor deze diersoort, daarbij wordt er dan wel gekozen voor Sumatraanse tijgers (Panthera tigris sumatrae) in plaats van de Siberische die ze in het oude dierenpark hadden omdat deze unieker zijn, minder gehouden worden en iets kleiner zijn. Leuk gegeven bij de terugkeer van tijgers zou dan ook zijn dat alle diersoorten uit het logo van het oude dierenpark terug zijn in Emmen. De dieren krijgen een buitenverblijf rondom het huidige eetkraampje “Mahada” en krijgen in Rimbula een binnenverblijf op de plaats waar nu de birdy bush zit. Ik heb wederom een impressie gemaakt, maar omdat het bovenaanzicht binnen in Rimbula moeilijk de zien is op Maps heb ik dat een beetje op de gok gedaan:
Afbeelding

Zoals op de impressie te zien is komt het buitenverblijf als het ware om “Mahada” heen te liggen in een soort L vorm. Om de dieren hier zoveel mogelijk ruimte te geven wordt ook hier, net als in Serenga een klein stukje van de grens van het park verlegd om de dienstweg te verplaatsen, dit is wederom grond die volgens mij tot eerdere plannen van Wildlands hoorde. Hierdoor kan hier een verblijf gecreerd worden van zo’n 1900m2, ongeveer vergelijkbaar met Burgers’Zoo. Hekwerken en de kas worden zoveel mogelijk weggewerkt met spuitbeton en beplanting om het zo natuurlijk mogelijk over te laten komen. Centraal in het verblijf komt een grote rots waar de dieren ook op kunnen liggen en een waterstroompje voor wat extra leven.

Bezoekers kunnen de dieren buiten op twee plaatsen zien. Het gebouw waar “Mahada” nu in zit wordt omgebouwd, de ene helft wordt een schuilplaats voor de dieren en de andere helft een kijkhut voor de bezoekers waar de door glas letterlijk naast de dieren kunnen staan. Vanuit deze hut hebben bezoekers dan ook zicht op de schuilplaats in de andere helft van het gebouw. Even verderop hebben bezoekers vrij zicht op de dieren over een lager gelegen waterpartij heen, een beetje vergelijkbaar als wat ze ook in Burgers’Zoo hebben. Voor de aanleg van het verblijf wordt het pad voor de verzorgers naar backstage opgeschoven in de richting van de vlindertempel.

Zoals gezegd krijgen de tijgers een binnenverblijf in de huidige Birdy Bush. Op dit moment kunnen bezoekers daar lori’s voeren en zitten er een aantal andere vogelsoorten. Persoonlijk ben ik geen fan van het lori’s voeren en vraag ik mij af of dit past binnen de educatieve functie van dierentuinen. Daarom heb ik besloten dit dan te gaan sluiten en deze ruimte te gebruiken voor een binnenverblijf voor de tijgers. De vogelsoorten die er nu zitten (blauwwanghoningeter, lori van de Blauwe Bergen, kuifibis, luzondolksteekduif, roelroel, victoria kroonduif) verhuizen waar mogelijk naar het vrije gedeelte van de kas, daarbij worden bij de lori’s wel maar een paar koppels overgeplaatst en niet de hele groep. Om het verblijf binnen veilig te maken worden uiteraard de huidige netten vervangen voor steviger gaas. De huidige “byepass” om de birdy bush heen wordt de nieuwe vaste route en hieraan komt een kijkhut te liggen waardoor bezoekers de tijgers binnen kunnen zien. Binnen zijn ze alleen door deze kijkhut te zien en niet ook door bijvoorbeeld de huidige sluizen om voorstoppingen te voorkomen. Als ik het goed heb wordt dit binnenverblijf dan zo’n 950m2. Dit binnenverblijf en het buitenverblijf kunnen aan elkaar verbonden worden doormiddel van een sluis, maar ook als twee aparte verblijven dienen wanneer dieren gesepareerd moeten worden.

Achter de kas wordt ook nog een traditioneel buitenverblijf gebouwd. Tussen dit binnenverblijf komt ook nog een kleine separatie die aangesloten is op het buitenverblijf, voor de gevallen dat dat nodig mocht zijn.

Kuifhoenderkoet
Een kleine toevoeging aan Rimbula gaat zijn dat kuifhoenderkoeten (Chauna torquata) toegevoegd gaan worden aan het voorste eiland van de slingerapen. Kuifhoenderkoeten zijn niet meteen de meest bijzondere vogelsoorten, maar deze soort zat in het oude dierenpark ook samen met de slingerapen en dat ging heel goed. Er zijn ook meerdere keren jongen geboren. De slingerapen zitten voornamelijk op het achterste eiland (richting de arena) waardoor er op het voorste vaak niets te zien in. Door de vogels hier toe te voegen zal dit wel het geval zijn en zien bezoekers vanuit het bootje daar ook wat meer.

Vogelspot hut
Even verderop in Rimbula zal ook het een en andere verdwijnen. Hier zal de jungle arena verdwijnen, reden hiervoor is dat ie in mijn ogen niet heel veel toevoegt. De show is wel leuk maar vooral gericht op kinderen en wordt het halve jaar niet opgevoerd. De verblijfjes die ze er nu hebben gecreëerd zijn wel leuk maar doordat het midden in een arena ligt voelt het toch gek. Om die reden verhuizen de gordeldieren en dwergoeistiti’s naar andere verblijven in het park. En er wordt hier een educatieve hut gebouwd over de dieren die vrij leven in Rimbula en het tropisch regenwoud in het algemeen, vooral ook omdat behalve welke dieren los lopen er vrij weinig over deze soorten vertelt wordt. Deze hut zal worden vormgegeven als de verblijfsplaats van Jungle Jim, zodat hij niet volledig uit de verhaallijn verdwijnt en alle informatieborden in Jungola ook gewoon zo kunnen blijven als dat ze nu zijn.

In de hut komen ook een aantal verblijfjes voor dieren. Zo wordt een deel van de hut “overgenomen” door de netpythons die nu nog in de vlindertempel leven. De koningspythons die nu gebruikt worden in de show verlaten het park, ik kies voor de netpythons puur omdat deze minder gehouden worden in Nederlandse parken. Ook het verblijfje van de vogelspin (de kist) krijgt een plekje in de nieuwe hut. Buiten de hut komt het kippenhok met zijdehoenders wat nu in de arena staat te staan. Alle ruimte die over blijft en wat niet gebruikt wordt voor de hut zal worden volgepland met extra planten voor de dieren.

Capibara
De allerlaatste toevoeging die ik wil doen is aan het eiland van de gibbons. Over het algemeen verkiezen de gibbons vaak de tunnel naar hun verblijf boven het eiland, daarom denk ik dat het leuk is om ook hier een extra diersoort toe te voegen aan het eiland. Hier kies ik dan voor capibara’s (Hydrochoerus hydrochaeris) omdat dit redelijk makkelijk te houden dieren zijn en ze over het algemeen goed combineren met apensoorten. Het toevoegen van capibara’s zorgt er dan ook voor dat er op/om dit eiland altijd wel iets te zien zal zijn en dat ook hier vanuit het bootje wat meer te zien is. In het water wordt een barrière gemaakt zodat ze dieren wel rondom het eiland blijven en niet straks door de hele kas kunnen wandelen.

Al met al een behoorlijke lap tekst, maar dit is wat ik nu denk ik zou doen. Alhoewel, ik heb nog wel 103983 ideeën en na de discussie vandaag in het Wildlands topic zijn nog meer bijgekomen dus mogelijk dat ik ooit nog eens een maak. Daarnaast heb ik ook vooral veel ideeën voor de marketing en communicatie die ik anders zou doen of zou willen toevoegen aangezien dat aansluit op mijn studie, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn ideeën vinden!

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Choco115 »

Geweldig geschreven, klinkt heel leuk Joost!
De natuur is het mooiste wat er is

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Prachtig Joost, veel (aangenaam) leeswerk voor de boeg deze week.

Alvast twee vraagjes:
- hoe groot is die eendenvolière in Nortica?
- hoe heb je die plannetjes gemaakt? ze lijken me niet te moeilijk maar zijn toch duidelijk. Ik zou er mij ook wel eens durven aan wagen voor mij dromenvisie Antwerpen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2852
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Choco115 schreef:
31 jan 2021, 23:34
Geweldig geschreven, klinkt heel leuk Joost!
Dank!
Apenarend schreef:
31 jan 2021, 23:41
- hoe groot is die eendenvolière in Nortica?
De oppervlakte daarvan is volgens mij (gemeten op maps) zo'n 1000m2 waarvan zo'n 200m2 water is.
Apenarend schreef:
31 jan 2021, 23:41
- hoe heb je die plannetjes gemaakt? ze lijken me niet te moeilijk maar zijn toch duidelijk. Ik zou er mij ook wel eens durven aan wagen voor mij dromenvisie Antwerpen.
Ik heb screenshots gemaakt van google maps en deze vervolgens globaal overgetrokken met Adobe Photoshop. In het geval van de savanne heb ik bij maps zoveel mogelijk ingezoomd en de screenshots in photoshop over elkaar heen gelegd en aan elkaar geplakt om nog wel iets nauwkeuriger het over te kunnen trekken. De stukken van de nijlpaarden, het kompasplein en de tijgers hebben me elk een paar uur gekost om over te nemen, de savanne uiteraard langer. Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik met de huidige plattegrond van Wildlands niet kon wat ik wou, aangezien de verhoudingen daarop wat verschillen, en ik vanuit mijn opleiding al wat ervaring had met photoshop.

Ik ben op dit moment bezig om naast de zaken van dit masterplan ook de rest van het park over te trekken voor nog weer andere ideetjes die ik heb, maar dat gaat nog wel even tijd kosten..

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1569
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Het moet een huzarenstuk geweest zijn om dit volledige plan uit te schrijven, maar het resultaat mag er zijn Joost! Er zitten heel wat fantastische ideeën tussen. :bravo:

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Heel tof! Dat is even mijn eerste snelle reactie. Ik zal er later nog eens uitgebreider op in gaan..

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JvG »

Wat een goed plan Joost. Duidelijk en goed uitgedacht. Mocht Wildlands het geld hebben dan had dit plan mijn voorkeur, realistisch en waardeverhogend.
Misschien zou ik enkel kijken of de wilde honden ergens anders een verblijf kunnen krijgen, je hebt nu namelijk de roofdieren van Serenga wel erg gecentraliseerd.
Zou er in jouw ogen iets mogelijk zijn tussen de Rimbulakas en de otters? Dat gedeelte vind ik altijd zo rustig. Ik heb meerdere keren daar gelopen terwijl de olifanten binnen zijn en dan is het wel een anticlimax van Rimbula, of is de route omdraaien ook een optie??

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

Gaaf gedaan Joost! Ook een leuke soorten combinatie!

Maraboes zullen als ze de kans krijgen gerust jonge eenden pakken, daarom lijkt me een zoozeldzame soort als de mellerseend mij daar niet echt handig.

Maar verder mooie combinaties en verblijven! Echt heel erg gaaf gedaan!
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie