(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Op de middellange termijn is natuurlijk de huidige houding van olifanten in Burgers Zoo niet handhaafbaar. Met het bedrijfsinzicht van de van Hooffs zie ik olifanten echter niet snel verdwijnen uit het park. Hier zou je zelf eens over na kunnen denken. Als je het aan mij vraagt zijn er twee 'realistische' opties. Dan wel Aziatische olifanten kas en gebied aanbouwen bij de Bush+ parkeerterrein. Of Afrikaanse olifanten betrekken bij de savanne. Waarmee ik zelf nu in illustrator aan het knutselen ben in de vrije uurtje.

Sws biedt het parkeer terrein van het park vele mogelijkheden voor uitbreiden. Toen er ooit spraken was om het Nationaal Historische Museum te vestigen bij het Openlucht Museum. Is er ook na gedacht om een grote parkeergarage bij het openluchtmuseum voor de drie attracties te realiseren. Dit was destijds verre van haalbaar en een van de reden om niet door te gaan met de plannen voor het museum aldaar. Echter een dergelijke garage en uitbouw van ingang oost kan zeker tot leuke gedachte spinsel leiden.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

dehaas schreef:
12 jan 2021, 12:08
Op de middellange termijn is natuurlijk de huidige houding van olifanten in Burgers Zoo niet handhaafbaar. Met het bedrijfsinzicht van de van Hooffs zie ik olifanten echter niet snel verdwijnen uit het park. Hier zou je zelf eens over na kunnen denken. Als je het aan mij vraagt zijn er twee 'realistische' opties. Dan wel Aziatische olifanten kas en gebied aanbouwen bij de Bush+ parkeerterrein. Of Afrikaanse olifanten betrekken bij de savanne. Waarmee ik zelf nu in illustrator aan het knutselen ben in de vrije uurtje.

Sws biedt het parkeer terrein van het park vele mogelijkheden voor uitbreiden. Toen er ooit spraken was om het Nationaal Historische Museum te vestigen bij het Openlucht Museum. Is er ook na gedacht om een grote parkeergarage bij het openluchtmuseum voor de drie attracties te realiseren. Dit was destijds verre van haalbaar en een van de reden om niet door te gaan met de plannen voor het museum aldaar. Echter een dergelijke garage en uitbouw van ingang oost kan zeker tot leuke gedachte spinsel leiden.
Volgens mij was het idee van de Bush om juist een hal te creëren zonder te grote dierverblijven of open vlaktes. Olifanten in de Bush zie ik dus niet snel gebeuren.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Er in zie ik inderdaad ook met geen mogelijkheid gebeuren. Maar zoals ik schreef, durf ik best te dromen over een olifantenkas aan de Bush.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Niels Grootegans schreef:
12 jan 2021, 17:42
dehaas schreef:
12 jan 2021, 12:08
Op de middellange termijn is natuurlijk de huidige houding van olifanten in Burgers Zoo niet handhaafbaar. Met het bedrijfsinzicht van de van Hooffs zie ik olifanten echter niet snel verdwijnen uit het park. Hier zou je zelf eens over na kunnen denken. Als je het aan mij vraagt zijn er twee 'realistische' opties. Dan wel Aziatische olifanten kas en gebied aanbouwen bij de Bush+ parkeerterrein. Of Afrikaanse olifanten betrekken bij de savanne. Waarmee ik zelf nu in illustrator aan het knutselen ben in de vrije uurtje.

Sws biedt het parkeer terrein van het park vele mogelijkheden voor uitbreiden. Toen er ooit spraken was om het Nationaal Historische Museum te vestigen bij het Openlucht Museum. Is er ook na gedacht om een grote parkeergarage bij het openluchtmuseum voor de drie attracties te realiseren. Dit was destijds verre van haalbaar en een van de reden om niet door te gaan met de plannen voor het museum aldaar. Echter een dergelijke garage en uitbouw van ingang oost kan zeker tot leuke gedachte spinsel leiden.
Volgens mij was het idee van de Bush om juist een hal te creëren zonder te grote dierverblijven of open vlaktes. Olifanten in de Bush zie ik dus niet snel gebeuren.
Misschien een aanbouw met aparte hal en een buitendeel dat aansluit bij het kopjegedeelte van de Bush-Safari. Dat zou wel een mooi geheel kunnen worden indien je in een kopjelandschap wandelt en links olifanten ziet en rechts andere savannedieren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Vergeet niet dat er aan die kant ook separatieverblijven en neushoornstallen zijn. Realistischer lijkt met om olifanten op het uiteinde van de safari te plaatsen en de leeuwen en jactluipaarden te wat op te schuiven.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

dehaas schreef:
12 jan 2021, 18:29
Er in zie ik inderdaad ook met geen mogelijkheid gebeuren. Maar zoals ik schreef, durf ik best te dromen over een olifantenkas aan de Bush.
Oh, sorry. Ik heb het niet goed gelezen. Een interessant idee is een aanbouw zeker.

Ik denk dat de locatie waar de komende jaren wat collectie betreft het meest gaat veranderen de Dessert is, omdat er in de tunnel recent al wat veranderd is en de ontwerper van het park het er bij ZooInside over had dat ze graag wat meer hagedisjes, enz. wilden in de hal. Maar een grote verbouwing verwacht ik daar niet (zelfs zonder corona).

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Ik moet zeggen dat ik zelf weinig zicht heb op hoe het nu met de collectie in de Desert gaat. Persoonlijk heb ik het gevoel dat zowel de Desert als Bush de afgelopen jaren wat 'stiller' zijn geworden. Al is het terugbrengen van de neushoornvogels in de Bush een positieve opsteker met hopelijk vervolg. Extra hagedissen in de Desert zou ik zeker toejuichen.
Als ze binnen afzienbare tijd nog iets gaan verbouwen vermoed ik dat het bij de flamingo's en vogelafdeling zal zijn. Zeker vogelafdeling is wel echt oud en Burgers onwaardig aan het worden. Doe mij daar maar een mooi Australie deel met wat koala's.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Reptielen is inderdaad nog de zwakte van de Desert, met name hagedissen hoewel een leuke schildpad ook geen kwaad zou kunnen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door rick04 »

dehaas schreef:
13 jan 2021, 17:56
Ik moet zeggen dat ik zelf weinig zicht heb op hoe het nu met de collectie in de Desert gaat. Persoonlijk heb ik het gevoel dat zowel de Desert als Bush de afgelopen jaren wat 'stiller' zijn geworden. Al is het terugbrengen van de neushoornvogels in de Bush een positieve opsteker met hopelijk vervolg. Extra hagedissen in de Desert zou ik zeker toejuichen.
De Bush vind ik wel meevallen, kuifibissen, fazanten duifjes ect. De desert echter heeft niet zo veel nieuws gehad de afgelopen jaren..
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
13 jan 2021, 21:00
dehaas schreef:
13 jan 2021, 17:56
Ik moet zeggen dat ik zelf weinig zicht heb op hoe het nu met de collectie in de Desert gaat. Persoonlijk heb ik het gevoel dat zowel de Desert als Bush de afgelopen jaren wat 'stiller' zijn geworden. Al is het terugbrengen van de neushoornvogels in de Bush een positieve opsteker met hopelijk vervolg. Extra hagedissen in de Desert zou ik zeker toejuichen.
De Bush vind ik wel meevallen, kuifibissen, fazanten duifjes ect. De desert echter heeft niet zo veel nieuws gehad de afgelopen jaren..
Is dit niet vooral ingegeven door het specifieke ecosysteem, met name de woestijnen op de grens tussen USA en Mexico? Daaraan moet je dan natuurlijk de beschikbare soorten kunnen koppelen. Ik vind dat ze een zeer goed bestand hebben dat nog moeilijk is uit te breiden.

Wat kan er nog bij van vogels?
Een spotlijstersoort zou nog kunnen toegevoegd worden maar die zijn in Europa niet beschikbaar (tenzij mss bij private kwekers).
Idem voor vliegenvangers of tirannen (bv de daar voorkomende Cayennetiran ; rode tiran ; zwartstaartmuggenvanger)
Idem voor spechten

Voor zoogdieren idem : ze hebben eigenlijk al de beste collectie in Europa op dat vlak.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Het enige dat de desert nog mist is een ruimer aanbod hagedissen. Verder zijn er een aantal keversoorten beschikbaar in theorie, die zouden de (Afrikaanse) grottenkrekels kunnen vervangen.

Qua zoogdieren verwacht ik enkel een afname in de toekomst. Hun kangoeroeratten zijn volgens mij al meerdere generaties zware inteelt (2.1 founders), dus de kans op een inteeltdepressie in de toekomst is volgens mij reëel. Ik weet niet hoe de situatie van de katoenratten is, maar ook deze populatie lijkt beperkt en aangezien import geen optie is naar mijn weten krijg je ook hier weer veel risico op inteeltproblemen. Vorig jaar verdwenen ook al de rotseekhoorns, een populatie voor wie in Europa het einde lijkt te naderen. Cactusmuizen zijn gelukkig wel zowel in de VS als Europa beter vertegenwoordigd.

Qua vogels hebben ze ook de beste Europese collectie die je kan maken volgens mij, misschien een koppel grondduiven dat nog kan maar verder? Amerikaanse torenvalken bij de koekoeken misschien?

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Als het gaat over het ecosysteem is de Desert idd nog steeds een van de beste in zijn soort in Europa. Maar in de loop der jaren zijn er ook wel wat soorten verdwenen. Als we mogen dromen zou ik in de Desert graag de kolibries, caracara's en swift vos weer zien terug komen. Qua reptielen zou meer loslopende soorten natuurlijk prachtig zijn. Echter ik heb wel eens begrepen dat deze nogal eens werden gestolen uit de Desert. Wat ook de reden is dat er geen meer zitten op de rots achter de pekari's

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Naast Burgers Zoo zijn er natuurlijk meerdere NVD tuinen. Dus laten we ook niet vergeten over hen te dromen.

Als ik denk aan Wildlands zou ik in het Jungola gedeelte graag nog een grote kat (bijv. tijger) en mensenaap (bijv. orang-oetang). Zoiets dergelijks zou Wildlands voor mij nog wel echt een grote kwaliteitsimpuls geven en de collectie iets ronder maken. Zeker in een tuin met de statuur als Wildlands mis ik wel echt mensapen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

dehaas schreef:
14 jan 2021, 12:44
Naast Burgers Zoo zijn er natuurlijk meerdere NVD tuinen. Dus laten we ook niet vergeten over hen te dromen.

Als ik denk aan Wildlands zou ik in het Jungola gedeelte graag nog een grote kat (bijv. tijger) en mensenaap (bijv. orang-oetang). Zoiets dergelijks zou Wildlands voor mij nog wel echt een grote kwaliteitsimpuls geven en de collectie iets ronder maken. Zeker in een tuin met de statuur als Wildlands mis ik wel echt mensapen.
Een tweede grote kat zou inderdaad wenselijk zijn. Daarnaast ontbeert Wildlands m.i. vooral een mensaap, dat zijn toch grote publiekstrekkers (ookal zie je ze overal in de grote tuinen).

Conceptueel moet ik even nadenken over wat er bij kan als vierde wereld ; ik vind de huidige indeling ook wat flou (cfr. PD).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

dehaas schreef:
14 jan 2021, 12:44
Als ik denk aan Wildlands zou ik in het Jungola gedeelte graag nog een grote kat (bijv. tijger) en mensenaap (bijv. orang-oetang). Zoiets dergelijks zou Wildlands voor mij nog wel echt een grote kwaliteitsimpuls geven en de collectie iets ronder maken. Zeker in een tuin met de statuur als Wildlands mis ik wel echt mensapen.
In principe valt de gibbon natuurlijk ook onder de mensapen, dus technisch gezien hebben ze wel mensapen. Maar ik zou een van de grote mensapen en een tweede grote kat ook wel vinden passen. Ben alleen bang dat je in Jungola geen ruimte meer hebt om uit te breiden.

Voor Serenga is geloof ik wel eens gesproken over Jachtluipaarden.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door dehaas »

Ja, ruimte is wel een uitdaging. Hoeveel ruimte licht er nog achter de kas om iets aan te zetten? Of misschien langwerpig langs de olifanten dat je aan de zuid/oost zijde kan je misschien nog iets doen. Waar ergens ligt voor Wildlands nog de meeste (slecht gebruikte) ruimte?

Jachtluipaarden klinken zeker als een mooie aanvullen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

dehaas schreef:
14 jan 2021, 12:44
Naast Burgers Zoo zijn er natuurlijk meerdere NVD tuinen. Dus laten we ook niet vergeten over hen te dromen.

Als ik denk aan Wildlands zou ik in het Jungola gedeelte graag nog een grote kat (bijv. tijger) en mensenaap (bijv. orang-oetang). Zoiets dergelijks zou Wildlands voor mij nog wel echt een grote kwaliteitsimpuls geven en de collectie iets ronder maken. Zeker in een tuin met de statuur als Wildlands mis ik wel echt mensapen.
Ben ik met je eens, al vind ik vooral dat Jungola op dit moment naast de olifanten vooral nog een tweede publiekstrekker mist, van mij mag dat zowel een mensaap als een grote katachtige zijn. Ik zou zelf graag tijgers terug zien komen in Emmen, want dat waren toch wel een soort iconen in het oude park, al vond ik de jaguars toen ze in Emmen zaten ook helemaal geweldig!

Wat betreft de mensapen zou ik die ook graag zien verschijnen, al klopt het wat Menno zegt dat ze officieel natuurlijk al mensapen hebben... Aan de andere kant denk ik dat het niet opnemen van mensapen in de collectie er mogelijk ook mee te maken heeft gehad dat Emmen niet echt een grote historie heeft met mensapen. Van het oude park weet ik dat er een tijdje chimps hebben gezeten, maar gedurende de hoogtijddagen van het oude park hadden ze volgensmij geen mensapen in de collectie. Dus in principe zou het mogelijk zijn top bezoekersaantallen te halen zonder, al denk ik dat het wel helpt om ze te hebben en de dierentuin wereld door de jaren ook flink veranderd is.
Apenarend schreef:
14 jan 2021, 12:54
Conceptueel moet ik even nadenken over wat er bij kan als vierde wereld ; ik vind de huidige indeling ook wat flou (cfr. PD).
Persoonlijk zou ik er juist voor zijn om juist de huidige gebieden eerst naar een hoger niveau te tillen dan om nu al een vierde wereld toe te voegen. Ik denk dat er binnen het huidige park en de werelden nog best wel wat mogelijkheden zijn om dingen toe te voegen. Ik zou eerst juist hierop inzetten voordat je een nieuw gebied toe voegt.
MennoPebesma schreef:
14 jan 2021, 13:29
In principe valt de gibbon natuurlijk ook onder de mensapen, dus technisch gezien hebben ze wel mensapen. Maar ik zou een van de grote mensapen en een tweede grote kat ook wel vinden passen. Ben alleen bang dat je in Jungola geen ruimte meer hebt om uit te breiden.
Ik denk dat er ergens nog wel wat mogelijkheden zijn om Jungola iets uit te breiden, maar dan moet er wel wat gepast en gemeten worden.. Ik ben op dit moment een klein (fictief) masterplannetje aan het uitwerken voor Wildlands en daar heb ik het in opgenomen, maar vanwege deadlines voor school ben ik er nog niet mee verder gegaan, maar zodra het af is zal ik het hier delen :D

Overigens is er voor Jungola ook een makkelijkere manier om uit te breiden (al heeft het niet meteen mijn voorkeur): naar achteren, achter de kas. Wildlands heeft naar mijn weten nog niet al de beschikbare grond gebruikt en heeft naar achteren nog wel wat mogelijkheden. Een paar jaar terug toen men aankondigde meer diersoorten toe te gaan voegen gingen er ook geruchten dat er in Wildlands gesproken werd om op de plaats van de Jungle Arena een binnenverblijf te maken voor orangs en dan achter de kas een buitenverblijf. Er is toen mede vanwege de kostten en de grootte van de ingreep voor gekozen dat toen niet te doen.
MennoPebesma schreef:
14 jan 2021, 13:29
Voor Serenga is geloof ik wel eens gesproken over Jachtluipaarden.
Klopt, al was het toen wel zo dat er meerdere soorten zijn genoemd toen. Ook hyena's en Afrikaanse wilde honden werden toen door het park genoemd als opties. Deze plannen zijn toen deels niet doorgegaan vanwege de kostten, maar ook omdat ze zich openlijk afvroegen of dit meteen heel veel nieuwe bezoekers zou trekken.. Volgens mij werd toen de vergelijking gemaakt tussen verschillende "grote dieren" in het park en de prairiehondjes, die laatste zijn bij het publiek een van de meest populaire soorten terwijl een verblijf voor ze bouwen goedkoper is dan voor bijvoorbeeld jachtluipaarden of tijgers. Dat was voor hen een argument dat ze niet perse grote investeringen nodig zouden hebben, maar dat een aantal kleinere ze ook omhoog zouden kunnen helpen. Ik vraag me persoonlijk nog steeds af of dat echt zo werkt, met een grote soort als tijgers krijg je vermoedelijk veel meer media aandacht dan als je bijvoorbeeld Siberische eekhoorns toevoegt, hoe leuk die laatste ook zijn.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Zowel attractieve ABC-soorten als leuke zijsoorten zijn nodig, die eerste om publiek te lokken en die 2de om publiek tevreden te houden. Ik denk dat in Jungola zeker nog een hoofdsoort bij mag, hetzij een grote katachtige of een mensaap. Het voordeel van gorilla's en orang-oetans is dat deze makkelijk te combineren zijn met andere soorten.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
14 jan 2021, 14:06
Persoonlijk zou ik er juist voor zijn om juist de huidige gebieden eerst naar een hoger niveau te tillen dan om nu al een vierde wereld toe te voegen. Ik denk dat er binnen het huidige park en de werelden nog best wel wat mogelijkheden zijn om dingen toe te voegen. Ik zou eerst juist hierop inzetten voordat je een nieuw gebied toe voegt.
Ik zou als Wildlands ook eerst gaan focussen op de huidige werelden. De afgelopen jaren is er in Jungola en Nortica al veel verbeterd. Ik zou ook niet weten wat voor wereld je er nog bij zou kunnen doen. Met 'Vochtige warmte', 'Hete droogte' en 'IJzige kou' heb je bijna elk klimaat wel volgens mij.
Joost schreef:
14 jan 2021, 14:06
Ik denk dat er ergens nog wel wat mogelijkheden zijn om Jungola iets uit te breiden, maar dan moet er wel wat gepast en gemeten worden.. Ik ben op dit moment een klein (fictief) masterplannetje aan het uitwerken voor Wildlands en daar heb ik het in opgenomen, maar vanwege deadlines voor school ben ik er nog niet mee verder gegaan, maar zodra het af is zal ik het hier delen :D
Het lijkt mii dat je bij Nortica en Jungola bijna niet kunt uitbreiden. Maakt mij nieuwsgierig naar jou masterplan! En die deadlines voor school... Die herken ik wel.
Joost schreef:
14 jan 2021, 14:06
Overigens is er voor Jungola ook een makkelijkere manier om uit te breiden (al heeft het niet meteen mijn voorkeur): naar achteren, achter de kas. Wildlands heeft naar mijn weten nog niet al de beschikbare grond gebruikt en heeft naar achteren nog wel wat mogelijkheden.
Dat is denk ik de enige ruimte die nog over is voor een uitbreiding van Jungola.
Joost schreef:
14 jan 2021, 14:06
Klopt, al was het toen wel zo dat er meerdere soorten zijn genoemd toen. Ook hyena's en Afrikaanse wilde honden werden toen door het park genoemd als opties. Deze plannen zijn toen deels niet doorgegaan vanwege de kostten, maar ook omdat ze zich openlijk afvroegen of dit meteen heel veel nieuwe bezoekers zou trekken.. Volgens mij werd toen de vergelijking gemaakt tussen verschillende "grote dieren" in het park en de prairiehondjes, die laatste zijn bij het publiek een van de meest populaire soorten terwijl een verblijf voor ze bouwen goedkoper is dan voor bijvoorbeeld jachtluipaarden of tijgers. Dat was voor hen een argument dat ze niet perse grote investeringen nodig zouden hebben, maar dat een aantal kleinere ze ook omhoog zouden kunnen helpen. Ik vraag me persoonlijk nog steeds af of dat echt zo werkt, met een grote soort als tijgers krijg je vermoedelijk veel meer media aandacht dan als je bijvoorbeeld Siberische eekhoorns toevoegt, hoe leuk die laatste ook zijn.
Dan zou ik persoonlijk voor de wilde honden gaan. Maar dat is puur een persoonlijke voorkeur, en wildlands heeft nog geen hondachtige.

Met de toevoeging van kleine soorten trek je denk ik geen groter publiek inderdaad. Maar zoals Jarne ook zegt heb je die er wel bij nodig om het publiek tevreden te houden. Dus ik begrijp dat argument van Wildlands ook niet helemaal.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
14 jan 2021, 15:40
Dan zou ik persoonlijk voor de wilde honden gaan. Maar dat is puur een persoonlijke voorkeur, en wildlands heeft nog geen hondachtige.

Met de toevoeging van kleine soorten trek je denk ik geen groter publiek inderdaad. Maar zoals Jarne ook zegt heb je die er wel bij nodig om het publiek tevreden te houden. Dus ik begrijp dat argument van Wildlands ook niet helemaal.
Ik wordt zelf ook het meest enthousiast van wilde honden!

Wat betreft de kleine soorten ben ik het ook met Jarne eens hoor en ik denk dat Wildlands met dit soort kleine soorten ook echt nog wel stappen kan maken, maar ik stel me meer vragen bij of het toevoegen van 1 grote diersoort gelijk zou staan met bijvoorbeeld 3 kleinere diersoorten. Het is ook niet dat ik tegen kleine soorten ben he, ik vind de toevoeging van de siberische eekhoorns in Wildlands de leukste toevoeging en grootste verassing van afgelopen jaar.

Plaats reactie