(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Goed, laptop werkt weer goed genoeg (vraag me niet waarom, paar dagen geleden deed die niets) om eindelijk dit project te uploaden.

Na twee weken werk ben ik behoorlijk trots op wat ik heb kunnen maken. Ik heb met een oud Burgers' zoo project al wat oefening gehad met Aquarium-ontwerp, hierdoor was het Noordzeegedeelte in ieder geval iets makkelijker dan eerst. Zoals ik al zei heb ik laatst Ecomare en Fort Kijkduin bezocht, hier heb ik flink wat inspiratie op gedaan en heb ik goed gekeken welke diersoorten verkrijgbaar zijn.

Ik introduceer jullie graag aan Project Oceanium!

Afbeelding
Layout Oceanium

Vandaag bespreek ik deel 1 van het project: Koude zeeën.
De Noordzee, De Middellandse zee en de Atlantische oceaan. De Carribische zee en Eilandhoppen bespreken we op een later moment in deel 2.

Gebied 1: het water in...

Afbeelding
Ingang bij de dijk

Er zijn twee ingangen, één via de Noordzeevolière in het Europa-gebied, en één op de plaats van de oude ingang.
Je kan vanaf twee kanten de binnenkant van de Volière bekijken. Opnieuw één keer vanaf de oude plaats, en één keer vanaf binnen. De stippellijn geeft de overdekte buitenruimte aan.

Vanaf de Noordzeevolière kom je binnen bij een kleine getijdepoel, hier zit een glazen wand bij maar je bekijkt het vooral van boven. Hier leven Zeekatten en Kleine vissen. Meteen hierna heb je twee grotere aquaria.
Links heb je het Pieraquarium, hier is een namaakkade gemaakt van grote rotsblokken. In het pieraquarium zitten vissen die je zou kunnen zien als je van de kade in het water kijkt. Al sta je natuurlijk zogenaamt in het water, en niet op de kade.

Impressie van de kade:
Afbeelding
(Negeer dat het schaalfiguur er als een spook uitziet)

Naast het aquarium is een laddertje zodat de verzorgers vanaf bovenop de kade de vissen kunnen voeren. Aan de andere kant van deze kade is ook nog een ander aquarium, maar dat is later op de route.

Aan de andere kant van de Kade is het rotsaquarium, naast een paar andere vissen word dit aquarium ook gebruikt om baby-haaien in te houden. Deze worden als ze groot genoeg zijn naar een andere bak verplaatst. Ook zijn hier eendenmossels te vinden. Het rotsaquarium en de getijdenpoel zijn allebei erg ondiep, maar zijn verhoogt zodat je er toch in kan kijken.

Het laatste aquarium van dit gedeelte is enorm. Aan twee kanten heb je hier namenlijk het mosselrif. Je loopt tussen de twee glazen wanden langsaam omlaag. In totaal daal je van begin tot eind ongeveer een meter (van 1.5m diep naar 2.5m diep). Aan het eind van het aquarium is er een klein dieper gedeelte waar de vissen onder de bezoekers door kunnen zwemmen, zodat de twee bakken toch bij elkaar horen.
Dit aquarium is gedecoreerd als de onderkant van een dijk. Gemaakt uit Basaltblokken en bedekt in verschillende wieren en mossellen. Dit aquarium heeft de grootste soortendichtheid van het hele oceanium, met verschillende soorten Anemones, Krabben, Zeesterren, Alikruiken, Grote en kleine vissen en Wieren.

Bovenop het rif van de Linkerbak lijkt een groot visnet te hangen, dit is de separatie naar het havenaquarium aan de andere kant. In werkelijkheid zit hier een glazen wand verstopt, zodat je met een beetje geluk af en toe een vis van de andere kant ziet.
Impressie linkerhelft van het mosselrif:
Afbeelding
(Ik heb hier natuurlijk niet alle rotsen ingevult, ook heb ik hier even met onzichtbaar water gewerkt, zodat je alles kan zien.)

Layout van onderwaterdecoraties:
Afbeelding
Zand en rotsen zijn wel duidelijk qua kleur. Paars speelt hier weer mee als bijzonder object (Krabbenval, oude pijp, gebroken vaas, kan van alles zijn).

Diersoorten Pieraquarium:
Afbeelding
Kade

Diersoorten kleine aquaria:
Afbeelding
Getijdenpoel en rotsaquarium

Diersoorten mosselrif:
Afbeelding
Mosselrif

Na het Mosselrif kom je bij de hoofdkamer van het Nieuwe Noordzeegebied:

Gebied 2: in de diepte...

Afbeelding
Bodem van de zee

Het eerste aquarium dat je tegenkomt in het tweede gebied is de zeebodembak. Over dit aquarium is eigenlijk niet veel te zeggen. Dit aquarium is bijna een kopie van de huidige Noordzeeaquaria in het Oceanium. Met een platte bodem en een paar grote rotsen in het midden. Hier leven Haaien, Roggen, Steuren en verschillende andere vissen.

Het tweede aquarium is misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Je bent hier een stuk dieper dan de vorige keer dat we de kade hebben bezocht. Je kijkt hier eerst naar de andere kant van het visnet bij het mosselrif. Ook zie je de andere kant van de kade, waar aan de oppervlakte van het water ook een klein bootje drijft. Hier leven naast meerdere vissen ook kreeften en spinkrabben.

Diepteverschil Haven en Mosselrif:
Afbeelding
Aan de kant van het mosselrif zijn twee figuren om het hoogteverschil tussen het begin en het einde te laten zien. Na het mosselrif gaat het pad steeds verder omlaag, zodat de havenbak nog veel dieper is.

Tegenover de haven is een grote platte bak, ook deze is relatief ondiep in vergelijking met de omringende aquaria. In het midden van dit aquarium is ook een klein scheepsvrak te vinden.
Dit aquarium lijkt het meeste op de bakken van Ecomare. Een grote, relatief ondiepe bak die je van de zijkant én van de bovenkant kan bekijken. Dit is de zandvlaktebak, hier leven vooral Haaien, Roggen en Platvissen.

Schets van de zandvlakte:
Afbeelding
(In de schets is deze veel kleiner dan hij in de werkelijkheid zou zijn, de schets is vooral om de hoogte te laten zien)

Er zijn nog drie bakken om de zandvlakte heen.
De zuil is het meest simpel. Dit aquarium gaat van vloer tot plafond en is bewoont door een groep oorkwallen.

Het kleine rifaquarium word vooral gebruikt voor haaieneieren. Ook word dit gebruikt als Zeepaardjesopvang, als er zeepaardjes aanwezig zijn worden de krabben (die hier normaal ook leven) verwijderd.

Het grote rifaquarium is het eerste aquarium waar we koraal tegenkomen, in de vorm van Zeewaaiers. Dit rif is niet langer van de dijk afhankelijk, maar van grotere natuurlijke stenen.

Layout van onderwaterdecoraties:
Afbeelding

Diersoorten zeebodembak:
Afbeelding
Zeebodem

Diersoorten havenbak:
Afbeelding
Haven

Diersoorten zandvlakte:
Afbeelding
Zandvlakte

Diersoorten klein rif:
Afbeelding
Klein rif en Zuil

Diersoorten groot rif:
Afbeelding
Groot rif

Dit waren mooie bakken. Maar naar de tweede ruimte gaan we verder naar het echte werk... Deel 3 heeft twee enorme aquaria. Het soort aquaria die je in de beste en grootste aquaria van de wereld vind...

Gebied 3: Miljoenen liters...

Afbeelding
De grote jongens

Het tunnelaquarium komt weer terug in het nieuwe oceanium. Al is het nu een stuk groter, en vooral ook een stuk dieper. In plaats van zo'n 4 meter diep, is het nu een flinke zeven meter diep.

De tunnel zelf ziet er ongeveer hetzelfde uit; Met een breed pad, aan de zijkanten gedecoreerd met rotsen, en af een toe een zwarte ring om het glas op te breken. Ook is er nu een relatief groot scheepsvrak te vinden.

De huidige tunnel is na de Atlantische oceaan gethematiseerd, dit is veranderd naar de open oceaan van de Noordzee. Naast de enorme scholen Haringen en Horsmakrelen leven hier nu ook verschillende monstervissen. De machtige Mola Mola is hier helaas een meer theoretische toevoeging. Want maar twee aquaria hebben deze soort in Europa op het moment, het aquarium werkt natuurlijk nogsteeds zonder de maanvis ;) . Je hebt namenlijk nog meer monstervissen... De Ombervis is een verassend grote, en ook de Vleet neemt heel wat ruimte in. Maar bijzonder genoeg is de grootste bewoner van de Open Oceaan een platvis: Namenlijk de Heilbot! Een platvis die meer dan vier meter lang word...

Na de grote tunnel is er een lange gang, hier kan je de achterkant van de Zeevogelvolière bekijken. Door de duinheuvel achteraan de volière kan je het pad niet zien, maar je kan ook niet super ver kijken. Boven het grote kijkraam staat informatie over trekvogels, en hoe ze van ons land doorreizen naar Afrika via de Middellandse zee. Aan de kant van dit raam staan ook een paar knotwilgen en wat lage, doornachtige struiken. Ik schat in dat je aan deze kant vooral de fazanten, brantganzen en kieviten zal zien.

Schets:
Afbeelding

Dit is ook meteen onze tussenstap van de Noordzee naar de Middellandse zee.

Voor de Middellandse zee zijn maar drie aquaria: Het Kleine rif, de Zeegrasbak, en de Riftunnel.

Met een klein hoekje kom je uit bij het Kleine rif, hier staat naast de normale vissen-infobordjes ook een bordje over Camouflage. De zwaluwstaartvissen zijn makkelijk genoeg te vinden, maar de Kreeftjes en Schorpioenvissen zijn goed verstopt tussen de rotsen en het koraal.

Het tweede aquarium is een stuk groter, hier groeit een bedreigde zeegrassoort uit de Middellandse zee. Dit aquarium lijkt sterk op een Aquarium met een gelijk thema uit Zoo Antwerpen. Hier leven onder andere Brasems en Papegaaivissen.

De koraaltunnel is wat groter, hier zijn Murenes en Langoesten de sterren van de show. Het ruige rotswerk is voor deze twee soorten ook perfect gemaakt, met veel kliffen en tunnels, waar natuurlijk ook verschillende koralen leven.

Na de tunnel loop je door een kleine gang voordat we de volgende grote jongen zien. In deze gang is kort wat informatie over de straat van Gibraltar, en algemene info over de Atlantische Oceaan. Eigenlijk is deze gang vooral voor effect. Bij het grote kelpaquarium is namenlijk een enorm kijkraam. En ik wil graag een soortgelijk effect maken als in Burgers' zoo, waar je heel plots uitkomt bij het reuzenraam. Over dat reuzenraam gesproken:

Het reuzenraam van het kelpwoud zou de nieuwe "fototrekpleister" van het Oceanium worden, zoals tunnel op het moment is. Het is zes meter hoog en bijna dertig meter lang. Op de "begane grond" sta je twee-en-een-halve meter boven de zeebodem van het aquarium, je kan ook een soort halve verdieping omlaag naar een kleinere kijkruimte om op de zeebodem te kijken. Achter in de ruimte is een tribune (opnieuw geïnspireerd door BZ) zodat je het hele raam in één oogopslag kan bekijken.

Bij een kelpwoud denk je al snel aan Reuzenkelp uit Californië, maar in er zijn ook andere soorten kelpwoud. In het Atlantische kelpwoud is vingerwier te vinden, een bijzondere kelpsoort die bestaat uit een "hand" van bladeren (vandaar de naam) die aan een langere stengel groeit, het kan wel vier meter hoog groeien. Naast vingerwier groeit er ook meer zeegras, en is er natuurlijk ook genoeg ruimte voor gewoon vlak zand.

In het Atlantisch kelpaquarium zijn verschillende diersoorten te vinden voor de verschillende plekken in het aquarium. Tandbaarsen, Goudbrasems en Pollaks leven verstopt in het wier. De Trekkersvis en de Tarpoen leven laag bij de bodem boven het zeegras. Verpleegsterhaaien en Vioolroggen liggen rustig op de bodem van de zandvlakte. Neerkijkers en Zeeschildpadden leven helemaal bovenaan het raam. En Zeebrasems en grote Zandtijgerhaaien leven in de middellaag van het water.

Schets en schematiek Kelpwoud:
Afbeelding
(Negeer dat het kind er uitziet als een cactus)
Afbeelding

Layout van onderwaterdecoraties:
Afbeelding

Diersoorten Open oceaan:
Afbeelding
Grote tunnel

Diersoorten klein rif:
Afbeelding
Middellandse zee 1

Diersoorten zeegrasbak:
Afbeelding
Middellandse zee 2

Diersoorten riftunnel:
Afbeelding
Middellandse zee 3
(Pfff, meestal vind ik het niet al te erg dat ik af en toe mijn eigen naam moet bedenken bij een soort zonder Nederlandse naam, maar als het in het Engels steeds Mediterranean hermit crab, starfish, anemone, etc is, is het wel irritant dat ik het niet letterlijk kan vertalen met de Middellandse zee :doh: )

Diersoorten Atlantisch kelpwoud:
Afbeelding
Kelpwoud

Kort maar krachtige algemene informatie:
In plaats van gewone bordjes worden er in het aquarium-gedeelte van het Oceanium nu digitale informatiebordjes gebruikt. Hierdoor kunnen de soorten snel aangepast worden als er verandering is in de soortenlijst. Bij de grotere aquaria staan twee bordjes: één met meerdere soorten er op (lijkend op de diersoortenlijsten die ik laat zien), waar alleen de Nederlandse, Engelse, Duitse en Wetenschappelijke naam op staan. En één die om de zoveel seconden een andere soort laat zien. Deze bordjes zouden alleen de meest belangerijke soorten laten zien, afhankelijk van het welke soorten "belangerijk" zijn in dat aquarium. Bij kleinere bakken (zoals de kleine rifaquaria, het pieraquarium en de getijdenpoel) zijn alleen de wisselbordjes te vinden.

Het pad van het aquarium-gedeelte van het Oceanium is gemaakt met gerecycled plastic. Dit is niet alleen maar om er voor te zorgen dat het niet in de échte oceaan beland, maar ook dient het als educatie. Af en toe zit er tussen het versnipperde plastic een volledig plastic flesje of een rietje. Verpletterd natuurlijk, we willen niet dat iemand er over struikeld. Hiermee is er educatie over vervuiling zonder dat er een aquarium gevult word met plastic zakjes, zoals je nu vaak ziet.

Goed dan, dat was dus deel 1 van Project Oceanium. Ik hoop heel erg dat jullie het mooi vonden, ik ben er zelf namenlijk behoorlijk trots op. Gedeeltelijk ook omdat ik er voor het eerst mijn eigen schetsen bij doe.

Laat alsjeblieft horen wat jullie er van vonden, ik vind het altijd fijn om te horen hoe iemand het vanaf de andere kant van het scherm ervaart
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Zeer gedetailleerd uitgewerkt en dromen mag met bijv de maanvis die je noemt.
Zelf stond ik er niet bij stil dat er inderdaad nog meer soorten kelpwoud waren, zelf vind ik wel de zee-otter een attractieve soort die helaas weinig wordt gehouden in Europa, zou ik nog een leuke toevoeging vinden, maar dat is persoonlijke voorkeur.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Wat een grote uitbreiding van het Oceanium! Alle benoemde onderdelen zijn erg imponerend en sluiten mooi op elkaar aan, dus een knap staaltje werk is het sowieso.

Daarbij neem ik aan dat het niet gaat om een heel realistisch project maar meer een wens. Ik vind het eerste deel van het Oceanium eigenlijk best wel mooi, ik zou er dan persoonlijk ook niks aan willen veranderen en zou het ook jammer vinden dat Bass Rock verdwijnt. Wat misschien wel een opknapbeurt kan gebruiken zijn het Caribische gedeelte en het Kelpwoud. Ik zou dan het overige geld investeren in andere projecten in Blijdorp want die zijn dan meer aan renovatie toe aan dan het Oceanium.

Ik kijk al uit naar deel 2!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Joost schreef:
16 mar 2023, 22:59
Wederom een zeer fraai ontwerp Anubite! Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal niet zo op de zoveelste pampavlakte zou zitten wachten, maar op deze manier als onderdeel van het totale plaatje wat je schetst word ik er wel enthousiast van. Ook mooi ingepast in het huidige park op een locatie die wat mij betreft op termijn ook zeker op de schop moet.

Het enige waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de looproute in je gebied. Kijkend naar de recentere grote themagebieden van BZ (Rimba, Mangrove, Ocean) kiest men meestal voor een duidelijke hoofdroute die de bezoeker kan volgen, waardoor men bijna niets mist. Doordat je in jouw gebied een stukje terug moet lopen naar de volgende grot denk ik dat veel bezoekers dit dan mogelijk zouden missen en maar door 1 van de 2 grotten zouden gaan.
Afbeelding

Paar korte aanpassingen gedaan gebaseerd op je feedback. Zo is het een echte rondje over dit unieke gebied.
Ook heb ik even gekeken en kon ik met de aanpassingen een klein moeras creeëren voor Puna Ibissen en Puna Talingen. Omdat dit aangrenst aan de condor voliére is dit makkelijker te onderhouden voor verzorging.
Al is het nogsteeds een uitdaging dit mooi te verwerken en als één groot gebied te displayen waar de vogels echt deel van zijn. (Nog iets om over na te denken)
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Tamandua046 schreef:
19 mar 2023, 21:57
Zeer gedetailleerd uitgewerkt en dromen mag met bijv de maanvis die je noemt.
Zelf stond ik er niet bij stil dat er inderdaad nog meer soorten kelpwoud waren, zelf vind ik wel de zee-otter een attractieve soort die helaas weinig wordt gehouden in Europa, zou ik nog een leuke toevoeging vinden, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Ja, weet ik. Maar ik probeer het qua soorten toch altijd zo realistisch mogelijk te houden. De vleet is de enige andere soort die ongelofelijk zeldzaam is, maar er waren al plannen om die naar Blijdorp te halen. Dus de Maanvis is de enige die toch echt onrealistisch is qua soorten.

Zeeotters vind ik zelf ook leuk! Er is een kans dat ik ze terug breng bij het Arctica-gebied van Noord-Amerika. Maar ik heb daar op het moment nog weinig beeld bij dus ik maak geen beloftes.
JWild schreef:
20 mar 2023, 15:59
Wat een grote uitbreiding van het Oceanium! Alle benoemde onderdelen zijn erg imponerend en sluiten mooi op elkaar aan, dus een knap staaltje werk is het sowieso.

Daarbij neem ik aan dat het niet gaat om een heel realistisch project maar meer een wens. Ik vind het eerste deel van het Oceanium eigenlijk best wel mooi, ik zou er dan persoonlijk ook niks aan willen veranderen en zou het ook jammer vinden dat Bass Rock verdwijnt. Wat misschien wel een opknapbeurt kan gebruiken zijn het Caribische gedeelte en het Kelpwoud. Ik zou dan het overige geld investeren in andere projecten in Blijdorp want die zijn dan meer aan renovatie toe aan dan het Oceanium.

Ik kijk al uit naar deel 2!
Qua nodigheid aan renovatie staat het Oceanium inderdaad flink onderaan. Het word niet voor niets als een van de beste aquaria van Europa gezien.

Bass Rock verdwijnt niet helemaal. Zoals in mijn Europa-gebied te zien is blijft een gedeelte van de rots nog bestaan, alleen word deze uitgebreid met een waddenzeegebied.

Zelf vind ik het eerste gedeelte Oceanium ook heel mooi. Geweldig zelfs! Alleen wat ik jammer vind is dat het maar twee gebieden van de Noordzee laat zien (De getijdenpoelen en de Zeebodem). Met dit nieuwe gebied wilde ik juist laten zien hoe uniek onze eigen wateren daadwerkelijk zijn. Het mosselrif (eigenlijk een uitbreiding van de huidige bak die nu buiten staat) laat de unieke biotoop zien die onze dijken hebben gecreeërd. En de haven en de pier laten zien hoe je deze vissen toch zelf zou kunnen ontdekken.

Zoals ik al zei ben ik flink geïnspireerd door Ecomare. Wat ik daar vooral mooi vond is hoe veel aandacht ze besteden aan kleine diersoorten, iets wat ik in het huidige Oceanium een beetje mis (de getijdenpoelen voelen toch een beetje leeg).

Als er geld zou zijn voor een oceanium-renovatie van deze schaal, ben ik het er mee eens dat Afrika, Australië en Zuid-Amerika dat veel meer nodig hebben.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Zeker een leuk concept, maar betwijfel of het past in de ruimte die je geeft. Want filterruimtes, voederkeukens etc etc. moet ook passen, en het moet ook niet teveel een storend gebouw zijn langs de weg en gezien vanuit het bezoekersperspectief.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JvG »

Anubite schreef:
20 mar 2023, 16:42
Joost schreef:
16 mar 2023, 22:59
Wederom een zeer fraai ontwerp Anubite! Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal niet zo op de zoveelste pampavlakte zou zitten wachten, maar op deze manier als onderdeel van het totale plaatje wat je schetst word ik er wel enthousiast van. Ook mooi ingepast in het huidige park op een locatie die wat mij betreft op termijn ook zeker op de schop moet.

Het enige waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de looproute in je gebied. Kijkend naar de recentere grote themagebieden van BZ (Rimba, Mangrove, Ocean) kiest men meestal voor een duidelijke hoofdroute die de bezoeker kan volgen, waardoor men bijna niets mist. Doordat je in jouw gebied een stukje terug moet lopen naar de volgende grot denk ik dat veel bezoekers dit dan mogelijk zouden missen en maar door 1 van de 2 grotten zouden gaan.
Afbeelding

Paar korte aanpassingen gedaan gebaseerd op je feedback. Zo is het een echte rondje over dit unieke gebied.
Ook heb ik even gekeken en kon ik met de aanpassingen een klein moeras creeëren voor Puna Ibissen en Puna Talingen. Omdat dit aangrenst aan de condor voliére is dit makkelijker te onderhouden voor verzorging.
Al is het nogsteeds een uitdaging dit mooi te verwerken en als één groot gebied te displayen waar de vogels echt deel van zijn. (Nog iets om over na te denken)
Je zou voor de volieres kunnen werken op dezelfde manier zoals het nu bij de tijgerruit is gedaan. Een ruit van een meter of 2 hoog en daarboven gaas. Als je dan over het bezoekerspad een soort (open) constructie maakt van bijvoorbeeld houten balken zoals bij de tijgers dan denk ik dat je de voliere grotendeels vanaf dat bezoekerspunt kan wegwerken, zeker omdat je de achterwand van rotsen hebt bij de ibissen. Verder zou het denk ik vooral zwart groter gaas zijn als afscheiding, dat valt dan toch het beste weg met wat begroeiing ertegenaan vanaf de grond :s

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Ik kijk erg uit naar het volgende deel van het Oceanium!

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Ik heb uitgevonden hoe ik afbeeldingen in hoge resolutie kan exporteren dus vandaar dat ik oude projecten hier toch nog ff deel. Dan hoeven mensen geen gebruik meer te maken van de drive links.

Burgers Zoo Masterplan (fanmade)
Afbeelding

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Masterplan Wildlands:
Hoi allen!
Een tijdje geleden begonnen met een Wildlands plan. Wildlands is absoluut een van mijn lievelingstuinen in Nederland en alles wat daar al aanwezig is, is al van een enorm hoog niveau. De negatieve kant is dat de collectie echt te beperkt is op het moment. Gelukkig hebben zijn ze daarin de laatste jaren al flink in gegroeid en met dit plan zal dit alleen maar toenemen. Met het vertrek van de volledige oude directie hoop ik dat er in Wildlands een nieuwe wind gaat waaien. Dit is al te zien in de nieuwe visie die gepresenteerd is. De oude visie van het zijn van een themapark en geen dierenpark vind ik vrij verwerpelijk en ik ben dan ook blij dat dit weer is omgedraaid door het huidige bestuur.
In dit nieuwe plan worden dan ook een aantal nieuwe (grote) diersoorten toegevoegd, dit komt neer op 12 zoogdieren, 33 vogels en een aantal reptielen en andere soorten. In het huidige park heerst geloof ik de filosofie dat er geen netten en gaas aanwezig mag zijn. Ik laat deze gedachte vallen waardoor het aantal vogelsoorten ook behoorlijk groeit.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben begonnen met Jungola. Jungola is op dit moment al met afstand het mooiste gebied van Wildlands maar heeft desondanks nog heel veel potentie om mooie soorten toe te voegen. De meest recente toevoeging is natuurlijk de apenruïne op het Kompasplein. Hier ben ik erg over te spreken en is absoluut een mooie toevoeging voor Jungola. Omdat er door de Apenruïne inmiddels meer dan genoeg apen te zien zijn (9 incl. gibbon en maki’s) heb ik besloten om zoveel mogelijk andere soorten toe te voegen. Na de apenruïne kom je in de vlinderkas, ook hier heb ik niks aan veranderd.

Afbeelding

De eerste toevoegingen zijn te vinden na de Monkey Market. Hier is als eerste een perkje te vinden waar nu de Penseelzwijnen (Potamochoerus porcus) te zien zijn [5]. Deze komen vanaf Serenga, en past naar mijn inziens beter in Jungola aangezien het Penseelzwijn in de bossen van west en centraal-Afrika voorkomt. Het verblijf is vrij eenvoudig en loopt licht schuin naar boven op. Aan de bezoekerskant is het verblijf omgeven met geverfde houten paaltjes en in het midden ligt een kleine modderpoel. Aan de achterkant is een vervallen schuurtje te zien die in dezelfde stijl is gedecoreerd als de Monkey Market, hier bevinden zich de binnenverblijven voor de Penseelzwijnen. Het totale landoppervlak zal ongeveer 420 m2 zijn.
Direct achter de penseelzwijnen komt een nieuw imposant bouwwerk: namelijk een nieuwe ara-volière. [6] De volière is licht geïnspireerd op het ontwerp uit Wuppertal, al wordt deze ‘slechts’ 800 m2 groot en 12 meter hoog. De onderkant is gemetseld en vanaf een hoogte van 2 meter ontstaat er een netconstructie gevormd door hoge bogen. De volgende soorten zullen er te zien zijn:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Chileense Flamingo (Phoenicopterus chilensis)
- Hyacintara (Anodorhynchus hyacinthinus)
- Groenvleugelara (Ara chloropterus)
- Geelvleugelamazone (Amazona barbadensis)
- Kuifhoenderkoet (Chauna torquata)
- Bahamapijlstaart (Anas bahamensis)
- Hawaiigans (Branta sandvicensis)
De volière is doorloopbaar maar kan in tijden van vogelgriep worden bekeken door de ruiten aan de buitenkant. De bezoeker komt binnen door een klein gebouwtje met een dubbele deur binnen. Hier binnen hangt educatie over de verschillende vogelsoorten. Eenmaal binnen de volière sta je direct tegenover een klein poeltje waar vooral de flamingo’s te vinden zullen zijn. De weg gaat verder naar links en loopt stijl naar boven. Op het hoogste punt bevindt zich een klein pleintje waar de ara’s het beste te bekijken zijn. Aan de rand bevinden zich meerdere grote takken waar de ara’s op kunnen zitten. Vervolgens loopt de route onder het pad door weer naar beneden waar de uitgang van de volière is. In wintertijden kunnen de verschillende vogels ook nog door een kleine ruit in de binnenverblijven te zien zijn die bij de uitgang van de volière liggen.

Nadat de bezoeker nog een keer de Olifantenvallei heeft kunnen zien ligt de grootste nieuwe toevoeging van Jungola: een nieuw verblijf voor Gorilla’s (Gorilla gorilla gorilla) [7]. Het buitenverblijf wordt ongeveer 2200 m2 en is daarmee vergelijkbaar met Burgers (2300 m2), Blijdorp (2000 m2) en Gaia (3000 m2). Er zal plaats zijn voor een mannengroep van ongeveer 4-6 individuen. Deze zullen samenleven met de Oostelijke Colobusapen (Colobus abyssinicus), deze maken hierdoor hun terugkeer in Emmen. Het verblijf wordt aan de voorkant begrenst door een gracht en aan de achterkant zullen er hoge rotsen worden geplaatst. Achter deze rotsen zal er een nieuw dienstweg worden aangelegd. De bezoeker volgt de hele rand van het verblijf totdat ze in een observatiehut komen waarin meer educatie over de Gorilla te vinden is. Hierachter is nog een laatste hut waar de gracht ophoudt. Hierin zijn de gorilla’s ook nog te bewonderen door een glazen ruit. In de winter is er bovendien hier een aan de achterkant een deur open waardoor de bezoeker een kijkje kan nemen in de binnenverblijven.

Afbeelding

Rimbula:
Op Google Maps is het moeilijk om een overzicht te krijgen van de paden in Rimbula. Hierdoor heb ik een beetje moeten schatten hoe de paden lopen en zijn de verhoudingen niet helemaal correct. Echter is er (zeker in het eerste gedeelte) weinig veranderd aan Rimbula. De enige grote verandering die er gaat komen zal aan de achterkant plaatsvinden. De jungle-arena verdwijnt volledig en hier komt een nieuw binnenverblijf voor de Okapi’s (Okapia johnstoni) te zien zijn [14]. Het binnenverblijf is zoals gezegd binnenin de kas en is ongeveer 900 m2, en zal in dezelfde stijl gebouwd worden als het verblijf in Blijdorp. De stallen zullen buiten de kas liggen aan de zijkant. Via deze stallen zal ook het buitenperk te bereiken zijn voor de Okapi’s. Deze zijn dus niet direct met elkaar verbonden, waardoor het risico dat er vogels ontsnappen zo klein mogelijk blijft. Dit buitenperk zal nog eens 1200 m2 aan grond bevatten.

In het plan voor 2023 van Wildlands werd al bekend gemaakt dat er achter de kas een eetbare tuin/ avonturentuin zal worden aangelegd [15]. Deze heb ik dan ook in de plattegrond ingetekend dat grenst aan het Okapi buitenverblijf. Ik weet niet precies hoe het pad loopt maar heb maar gegokt dat het nu in een soort lus loopt. Daarnaast ligt er nog terrein klaar achter de kas waar nu een extra speeltuin op komt.

Afbeelding

Het laatste nieuwe verblijf van Jungola ligt een stukje voorbij de uitgang van Rimbula, op het terrein van het koppensnellerspad. Deze verdwijnt helaas. Er komt een nieuw combinatieverblijf van ongeveer 800 m2 komen voor Reuzenmiereneters (Myrmecophaga tridactyla) en Witsnuitneusberen (Nasua narica) [21]. Het verblijf wordt dichtbegroeid en bevat genoeg bomen om in te klimmen voor de neusberen, er loopt bovendien door het kleine hoogteverschil een klein beekje van achter naar voren. Daarnaast komen op en naast het bezoekerspad verschillende bomen te staan waar touwen aan worden gespannen zodat de neusberen over het pad kunnen klimmen. Eenzelfde situatie is er in Ouwehands met de Orang-Oetans. Op de kop van het verblijf staat ook een klein binnenverblijf waar bezoekers de dieren ook ’s winters kunnen bezichtigen. De otterkreek ben ik geen groot fan omdat je de dieren hier alleen van bovenaf kan zien. Maar ik denk dat als je dit wil aanpassen je een behoorlijk bedrag kwijt bent en dat er vervolgens niet uit gaat kunnen halen met extra bezoekers.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Afbeelding

Afbeelding

Serenga
Nadat Jungola en Nortica uitbreidingen hebben gehad op het Kompasplein, komt er ook een klein dierenverblijfje aan de voorakant van het Zonnepaleis. Zoals in het Wildlands-plan van 2023 komt er een klein verblijf voor de Dwergezel (Equus africanus f. asinus) [1]. Hierdoor komt er weer wat extra leven op het Kompasplein. Voor de rest veranderd er niet heel veel aan het begin van Serenga, totdat we bij de Wallaby’s komen. Tegenover dit verblijf komt een nieuwe kleine volière voor Parkieten [8]. Ik denk dat dit gaat bijdragen aan het algeheel beeld van Serenga. Nu komen de Wallaby’s een beetje uit de lucht vallen en passen niet goed in het totaal beeld. Wanneer er een extra verblijf voor Australische dieren bijkomt komt er toch een beetje meer samenhang. Daarbij is het geen dure toevoeging en past het dus goed in het aanbestedingspatroon van Wildlands de afgelopen jaren. De achterkant van de volière zal tegen de stenen muur aan worden gebouwd en omheind met gaas. Het geraamte zal worden afgewerkt met Australische thematisatie en verwijzingen naar de Aboriginals bevatten. De volière zal ongeveer 10 meter lang worden en 2,5 meter diep. Er zullen geen bijzonder zeldzame soorten in zitten maar de volgende parkieten zullen er te vinden zijn:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Zonparkiet (Aratinga solstitialis)
- Valkparkiet (Nymphicus hollandicus)
- Halsbandparkiet (Psittacula krameri)
- Grasparkiet (Melopsittacus undulatus)
Al met al laag in onderhoudskosten maar voegt toch veel leven en kleur in de omgeving toe.
Ook ik heb niks veranderd aan Animazia voor nu, ik zou niet echt weten wat ik er mee zou moeten doen. Misschien dat er ook nog de Deegkrabben zullen terugkeren. Deze kan ik mij nog erg goed herinneren uit het oude Dierenpark en zou het erg leuk vinden als zij weer terugkeren en Animazia lijkt me dan de beste plek.

Afbeelding

Grote veranderingen gaan er wel komen achterop Serenga. Het stokstaartje verblijf gaat verdwijnen. Op zich is dit geen verkeerd verblijf en echt enorm voor stokstaartjes maar de constructie van de brug en het zicht van bovenaf lijkt me toch niet heel ideaal. In plaats hiervan komt er een nieuw verblijf aan de rechterkant van Kilima restaurant [13]. Aan de voorkant komen glazen ruiten waardoor jong en oud de stokstaartjes kunnen bekijken. De stokstaartjes krijgen daarbij weer gezelschap van het
Zuid-Afrikaans Stekelvarken (Hystrix africaeaustralis). Het binnenverblijf wordt tegen die van de leeuwen aangebouwd.

De brug over het oude stokstaartjesverblijf blijft behouden en wordt zelfs uitgebreid naar achteren en is nu ongeveer 80 meter lang. De grond wordt verder afgegraven, er zullen grote palen aan de zijkanten worden geplaats en het gehele verblijf zal worden overnet om een nieuw verblijf te creëren voor gieren [15]. Er zullen grote spitse rotsen worden gebouwd in de echte Wildlands stijl zoals we die kennen. Voor de rest zullen er op de grond overblijfselen van skeletten en schedels van dieren te vinden zijn Aan de zijkanten zullen er ook rots-constructies ontstaan zodat de bezoeker het gevoel krijgt dat zij in een Afrikaanse kloof te lopen. Het nieuwe verblijf zal ongeveer 1800 m2 worden (in vergelijking Blijdorp is 1400 m2). Door de rotsen heen zullen er doorkijkjes ontstaan waardoor vanaf de loopbrug alsnog de grote Savanne te zien is. Er zal ook een nieuw pad worden aangelegd die achter de volière doorgaat, dit bied de mogelijkheid voor mensen die niet de volière willen betreden toch verder kunnen lopen. Ook biedt dit praktische mogelijkheden voor tijdens de vogelgriep. De volière zal de volgende bezetting hebben:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Vale Gier (Gyps fulvus)
- Witruggier (Gyps africanus)
- Aasgier (Neophron percnopterus)
- Maraboe (Leptoptilos crumenifer)
- Kaalkopibis (Geronticus eremita)
Ik had eerder een idee gelezen van Joost om de twee toiletblokken om te toveren in een soort binnenverblijf voor Huzaarapen. Ik was hier ook erg enthousiast over en heb dus ook ruimte overgelaten voor dit project. Maar ik heb het dus niet ingetekend omdat ik het niet 1 op 1 wou kopiëren. Maar zie dit dus als een compliment :D

Afbeelding

We gaan verder naar een nieuw stuk land waardoor Wildlands een stuk wordt uitgebreid. Hier ligt een nieuwe vallei voor Afrikaanse Wilde Honden (Lycaon pictus) [17] De eerste zichtmogelijkheid zal zijn over een lager gelegen stuk grond waar een klein riviertje in uit mondt. Als de bezoeker de bocht omloopt kom je in een observatiehut waarbij de bezoeker op een stuk water kan kijken. Uiteraard is hier de nodige educatie te vinden. Aan de zijkant van de wilde honden vormt zich een nieuw groot plein inclusief horeca, terras en een grote speeltuin. Op een zijvleugel van het plein bevindt zich bovendien een derde inkijk mogelijkheid op het verblijf voor wilde honden, ditmaal door een grote ruit tussen de rotsen. Aan de achterkant bevindt zich verborgen voor het publiek een ruim binnenverblijf met daarbij een klein separatieperk. Het hele verblijf zal ongeveer 2200 m2 worden.

Aan de linkerkant van het nieuwe plein komt nog een nieuwe grote volière: de Oasis-volière. [19] Zoals de naam al suggereert is dit verblijf niet gethematiseerd rond de hete droogte maar wordt een bron van leven binnen de woestijn. De hoofdbewoners gaan hier de Roze Pelikanen (Pelecanus onocrotalus) worden. Het hele verblijf zal ongeveer 1600 m2 groot en ongeveer 10 meter hoog worden. De ingangen zullen worden weggewerkt met groen en kunstrotsen, waardoor de bezoeker verrast wordt met een overvloed aan leven en groen. De volledige bezetting:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Roze Pelikaan (Pelecanus onocrotalus)
- Grijze Kroonkraanvogel (Balearica regulorum)
- Zadelbekooievaar (Ephippiorhynchus senegalensis)
- Afrikaanse Nimmerzat (Mycteria ibis)
- Koereiger (Bubulcus ibis)
- Hamerkop (Scopus umbretta)
- Zwarte Ibis (Plegadis falcinellus)
- Bruine Krooneend (Netta erythrophthalma)
- Rosse fluiteend (Dendrocygna bicolor)
- Nijlgans (Alopochen aegyptiaca)
- Von der deckens tok (Tockus deckeni)
- Vorkstaartscharrelaar (Coracias caudatus)
- Europese bijeneter (Merops apiaster)
- Koningsglansspreeuw (Lamprotornis regius)
Ik weet niet precies of deze combinaties wel goed gaan samen aangezien ik geen vogelexpert ben, maar corrigeer me graag waar nodig en vul zo nodig ook aan!

Afbeelding

De uitbreidingen gaan verder op een stuk grond achter de achtbaan en Nortica. Hier verlaten we het Afrikaanse thema en beginnen aan een klein stukje Amerikaanse droogte. Het is natuurlijk een behoorlijke uitdaging om hier dierenverblijven te bouwen aangezien je deze moet behoeden voor structureel geluidsoverlast van Tweestryd. Hiervoor wordt er een geluidswand opgeworpen die bestaat uit een nu al aanwezige zandbank en daaronder wordt een nieuwe grot gebouwd. Deze zal helemaal worden gethematiseerd als verlaten mijn om zo dit thema door te zetten vanaf het plein van Tweestryd. In de grot zijn er ten eerste bij binnenkomst een aantal terraria in de muur weggewerkt. Hierin zijn te vinden: Gila Monster (Heloderma suspectum), Arizonaschorpioen (Hadrurus arizonensis), Gewone Chuckwalla (Sauromalus ater), Texaanse Ratelslang (Crotalus atrox) en de Texasschildpad (Gopherus berlandieri). Na deze terraria gaat de bezoeker via een dubbele deur de bocht om hierin is een doorloopverblijf te vinden voor Bonte lansneusvleermuis (Phyllostomus discolor), in principe kan dit elke soort vleermuis zijn maar ik heb deze maar genomen aangezien die nog niet in Nederland wordt gehouden.

Bij het uitgaan van de grot wachten er nog 2 verblijven voor zoogdieren uit de Noord-Amerikaanse streek. Allereerst volgt er een heuvelige hoek met daarop de Halsbandpekari (Pecari tajacu), opnieuw een soort die terugkeert in Emmen. Het verblijf is niet enorm groot met ongeveer 400 m2, zal redelijk lijken op het wallaby verblijf en omgeven zijn met lage houten hekjes.
Het slotstuk van dit nieuwe stukje Serenga is een nieuw verblijf voor de Poema (Puma concolor). Deze krijgt een verblijf dat gestructureerd is als een grote kloof/rotswoestijn uit de zuidelijk omgeving van de Verenigde Staten (denk Grand Canyon). En door de rotsformaties ontstaan er veel natuurlijke klimmogelijkheden voor de Poema’s. De bezoeker heeft zichtmogelijkheden op het verblijf doordat er door de hoogteverschillen een kloof aan de voorkant is waar de dieren niet uit kunnen ontsnappen, hierdoor hoeven er geen netstructuren gebruikt worden. Het gehele verblijf is ongeveer 1250 m2 groot, en bevat achter de rotstructuren ook een binnenverblijf dat grenst aan het dienstpad van de woestijn. Na dit verblijf heeft de bezoeker de keuze om terug te keren naar Serenga via een nieuw pad of om door te gaan naar de ‘achterdeur’ van Nortica, maar daar over later meer.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door JWild »

Afbeelding
Afbeelding


Nortica

Nortica is het gebied dat de meeste updates al hebben gekregen vanaf de opening. En over alle updates ben ik dan ook best te spreken, en zijn goed gelukt. Daarom verander ik ook niks aan het gebied zoals we Nortica nu kennen. De eerste veranderingen zijn te vinden aan de achterkant.

Afbeelding

Vanaf Restaurant Zembla en de souvenirshop wordt er nu een doorgang gemaakt langs het ijsberenverblijf naar het terrein waar al eerdere uitbreidingen van Serenga zich bevinden.
De giftshop wordt omgetoverd naar een oud orthodox treinstation in Moskou. Vanaf hier kunnen bezoekers de trein nemen naar het uitbreidingsgebied: de Trans-Siberië Express. Door luxe oude 19e -eeuwse treinwagen krijgt de bezoeker mee hoe vroeger de reis van Moskou naar Vladivostok was. Hiermee lijkt dit op de trein in de woestijn. In het eerste deel zijn er af en toe een kleine inkijkjes aan de rechterkant in het ijsberengebied. Op de muren is er educatie te vinden over de geschiedenis Trans-Siberië Express maar ook over het klimaat van Siberië en de daarbij horende klimaatopwarming.

Wanneer de bezoeker op locatie is stapt hij uit in een groot naaldbos met hoge dennenbomen.
Aan de rechterkant is er gelijk een kleine volière verstopt tussen de bomen met daarin:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Siberische witte kraanvogel (Leucogeranus leucogeranus)
- Brileider (Somateria fischeri)
- Kuifeend (Aythya fuligula)
Vanwege de kleine ruimte (+/- 500 m2) heb ik besloten om hier de collectie niet al te groot te maken.
Na deze volière volgt er direct een nieuw uitgerekt voor Siberische Tijger (Panthera tigris altaica). Ik denk dat als je het doel hebt een tuin met het niveau van Wildlands wilt voortzetten, dat er dan vroeg of laat ook tijgers bij moeten komen. Nu zou dat dit ook komen in Jungola met Sumatraanse tijgers maar heb ik vanwege het volledige plaatje ze nu hier ingepland in Nortica. Het verblijf is ongeveer 1800 m2 groot en is daarmee helaas wel aan de kleine kant. Aan de bezoekerskant komen opvolgend 3 grote ruiten waardoor de tijgers te zien zijn. De laatste ruit is geplaats in een Siberische hut met daarin ook een kleine poel waardoor de tijgers te zien zijn tijdens het zwemmen. In deze hut is ook een sanitair blok aanwezig. De binnenverblijven zijn wel ruim en bieden ook ruimte voor de Pekari’s.
Tegenover de Siberische Tijgers zijn ook nog de Bosrendieren (Rangifer tarandus fennicus) te zien. De verblijf is niet heel spectaculair maar wordt wel mooi omgeven door de hoge naaldbomen. Vanaf hier loopt de bezoeker terug Serenga in.

Al met al behoorlijk wat nieuwe ideeën voor Wildlands. Het mooie hiervan is dat geen enkel van de onderdelen samenvallen. Dus apart van elkaar uitvoerbaar zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie opvattingen zijn over dit plan en of jullie nog meer ideeën hebben!!

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

Ik vind je ideeën stuk voor stuk heel erg leuk, maar wat ik wel jammer vind is dat je oppervlaktes toewijst op plekken waar die ruimte er niet is. Daardoor wordt het plan op meerdere vlakken helaas niet realistisch...

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Patrick schreef:
23 mar 2023, 18:42
Ik vind je ideeën stuk voor stuk heel erg leuk, maar wat ik wel jammer vind is dat je oppervlaktes toewijst op plekken waar die ruimte er niet is. Daardoor wordt het plan op meerdere vlakken helaas niet realistisch...
Ze hebben toch nog zat uitbreidingsmogelijkheden? Al word de locatie van de gorilla's idd lastig...
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door FotoWilliam »

Ik vind het hele gave ideeën, en ook mooi visueel uitgewerkt in de plattegrond! Vooral de toevoeging van de poema vind ik erg gaaf, dat is echt een katachtige die ik mis in de grote Nederlandse tuinen. Alleen de vier parkieten soorten samen weet ik niet of dat gaat werken omdat ze wellicht gaan concurreren op nestgelegenheid of het aangeboden voedsel.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Heel tof plan JWild! Leuk om iemand anders zijn ideeën voor het park te zien en hoe blijkt dat sommige dingen redelijk overeen komen en andere juist compleet anders zijn. Vooral de toevoeging van extra vogelsoorten vind ik leuk, want die mis ik momenteel (met name in Serenga) toch wel. Ook poema's, wilde honden, gorilla's en okapi's zou ik graag in Emmen zien verschijnen. Het enige wat ik me bij die laatste soort afvraag is of de kas niet wat te druk is om okapi's te houden, het is toch een wat schichtige soort.

Het enige waar ik mij vragen bij stel is zijn de oppervlakten die je gebruikt, wat Patrick ook al aangaf. Met name in Jungola zit men aan de buitenkant nu al tegen de grenzen aan van hoe ver men kan gaan. Misschien dat het verblijfje voor penseelzwijnen daar nog net aan zou passen (al vraag ik me ook dat af), maar voor de verblijven van gorilla's en de vliegkooi is daar geen ruimte. Ook het terrein tussen de achtbaan en Nortica vind ik redelijk krap ingestoken, zeker als je de verblijven vergelijkt met de grote van verblijven in de rest van het park. Ik zou daar liever minder diersoorten zien, met meer ruimte.

Nog een tip: houd bij het ontwerp rekening met de hoogtes in het park. Ik heb het idee dat je het heel erg 2d ontworpen hebt, waardoor sommige dingen praktisch niet helemaal kunnen zoals je zou willen. Bijvoorbeeld het bouwen van het binnenverblijf van de stokstaartjes tegen dat van de leeuwen aan. Als je het verblijf wilt bouwen op het zelfde niveau als de bezoekers wordt een binnenverblijf tegen dat van de leeuwen aan lastig, want hun binnenverblijf ligt enkele meters lager dan het bezoekersniveau. Het zelfde geldt min of meer ook voor het binnenverblijf van de okapi's, de huidige Arena ligt een stuk lager dan de grond buiten de kas. Al is daar met een grote ingreep en het verhogen van de grond en de paden in de kas misschien nog wel wat aan te doen.

Ondanks de bovenstaande puntjes heb ik wel echt genoten van het lezen van je plan, dankjewel!
JWild schreef:
23 mar 2023, 16:13
Ik had eerder een idee gelezen van Joost om de twee toiletblokken om te toveren in een soort binnenverblijf voor Huzaarapen. Ik was hier ook erg enthousiast over en heb dus ook ruimte overgelaten voor dit project. Maar ik heb het dus niet ingetekend omdat ik het niet 1 op 1 wou kopiëren. Maar zie dit dus als een compliment :D
Hoe meer mensen op de huzaarapen-bandwagon, hoe beter :D

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Patrick »

aardvarkentje15 schreef:
23 mar 2023, 19:22
Patrick schreef:
23 mar 2023, 18:42
Ik vind je ideeën stuk voor stuk heel erg leuk, maar wat ik wel jammer vind is dat je oppervlaktes toewijst op plekken waar die ruimte er niet is. Daardoor wordt het plan op meerdere vlakken helaas niet realistisch...
Ze hebben toch nog zat uitbreidingsmogelijkheden? Al word de locatie van de gorilla's idd lastig...
Zeker zijn er nog zat uitbreidingsmogelijkheden, maar net niet op veel van de locaties die hier benoemd worden. Zoals Joost ook al noemt, zeker in Jungola niet.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Joost schreef:
23 mar 2023, 21:00
het terrein tussen de achtbaan en Nortica vind ik redelijk krap ingestoken, zeker als je de verblijven vergelijkt met de grote van verblijven in de rest van het park. Ik zou daar liever minder diersoorten zien, met meer ruimte.
Ik zou daar dan persoonlijk (als ik naar de oppervlakte kijk) enkel een uitbreiding van nortica realiseren, en dan OF een mooie voliere voor zeearenden met een verblijf voor rendieren of muskusossen ernaast, OF een mooi, groot verblijf voor elanden en/of amerikaanse bizons, naar voorbeeld van het oude park. Wel heel mooi plan!
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Hallo Dromentopic-bewoners!

De laatste paar maanden ben ik bezig geweest met het uitkammen van Zootierliste om een lijst te maken van alle dieren in Europese dierentuinen die realistisch verkrijgbaar zouden zijn in een dromentopic-dierentuin. Zo zou het hopelijk makkelijker zijn om een soortenlijst te vormen voor een dierentuinproject.

Voor iedereen die geïnteresseerd is: ik ben momenteel bezig met het uploaden van de soortlijsten naar een ZooChat-thread, en ik heb de lijsten voor de Noordzee en Noord-Amerika nu geüpload, en er komen nog heel wat aan.

Iedereen veel geluk met dierentuinontwerp!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door FotoWilliam »

Dat klinkt als heel veel werk, goed bezig! Ik ben toevallig net bezig met een droomontwerp voor Ouwehands Dierenpark, dus ik ga er zeker gebruik van maken!
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Plaats reactie