(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Na even nagedacht te hebben hoe ik dit wil doen, gaat het toch in verschillende stukken met jullie delen.
Het project in mijn hoofd is het 2028 project voor Burgers' Zoo. De keuze is gemaakt door te kijken naar non-tropische omgevingen waar toch een uniek verhaal en mogelijke conservatieprojecten iets kunnen bijdragen aan het beeld dat Burgers' Zoo schept voor de bezoeker.

Afbeelding

Het project: Burgers' Peaks
De wereld van de de centraal en zuid-oostelijke bergen van Azië.
Het concept ligt waar nu Ingang Oost staat en omvat een magere 2,2 hectare in omvang.
Gezien deze locatie nog niet een vast horecapunt heeft zoals de hoofdingang, komt er bij Peaks direct aan het begin van het gebied een theehuis. Net als de Koffiecorner zal je hier drankjes en broodjes kunnen krijgen. Het exterieur is vormgegeven als modern met een minimale Aziatische invloed.
Het gebied is erg groen en maakt gebruik van veel bomen die al op het terrein staan om toch aan de groeneisen te voldoen met het behoud van een uniek gevoel overbrengen.

Afbeelding

Bezoekers kunnen ook naar dit punt komen vanuit het einde van de route, via een rotspassage. Echter meer hierover aan het einde van de serie. Na de bezoeker het theehuis passeerd staat er een hoge voliére aan de rechterkant van het pad.
Snelle bewegingen zijn te zien door de ruimte en al snel zal de bezoeker de eerste soort ontdekken. De Pallas' Eekhoorn (Callosciurus erythraeus) of Grijsbuikeekhoorn (Callosciurus caniceps), keuze is nog niet permanent gemaakt voor meerdere redenen. De kleine knager is een leuke opwarmer in het ecosysteem en geeft de variatie van de soorten in het gebied goed weer.

Afbeelding

Door de glasplaat aan de bezoekerskant is er een goed zicht op de dieren en ook voor fotografie is de ruit groot genoeg. De bovenkant van deze voliere is dicht, maar de dieren zullen zelf mogelijkheden kunnen zoeken in de rotsen of boomstam voor schuilplekken indien de regen meer vanaf de zijkant komt.
Zodra de bezoeker verder loopt gaat het pad met een kleine helling omhoog met aan weerszijden van het pad een pilaar van steen. Deze pilaren geven de rotsgebieden aan als thematisering en creeëren direct een unieke uitstraling voor de bezoeker. Links tussen het bamboe zal een seperatie te zien zijn (zoals dat ongeveer ook gaat bij de gnoe's op het safari). Indien de bezoeker verder loopt staat er een overkapping op het pad, het creeëert een uitzichtpunt waarop de bezoeker de Bharal of Blauwschaap (Pseudois nayaur) goed kan zien.

Afbeelding

Achter het verblijf met een helling is een groot rondgebouw te zien met een plat dak. Het lijkt er op dat de route ons deze kant op brengt.
Na het uitkijkpunt gaat de helling in een lus naar beneden en komen we aan bij het grote ronde gebouw.
Wat dit gebouw gaat inhouden gaan we zien in het volgende deel van deze serie.
Wat denken jullie tot nu toe? Wat denk je nog te gaan zien? Hoe ervaar je het gebied tot nu toe?
Laatst gewijzigd door Asbolus op 13 jan 2023, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ziet er geweldig uit, Anubite! Echt prachtig gemaakt, vooral de tekeningen.

Ik vind de half-moderne aesthetic wel mooi, al weet ik niet zeker hoe realistisch dat is met BZ's ideeën voor extreem naturalisme
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
13 jan 2023, 14:35
Ziet er geweldig uit, Anubite! Echt prachtig gemaakt, vooral de tekeningen.

Ik vind de half-moderne aesthetic wel mooi, al weet ik niet zeker hoe realistisch dat is met BZ's ideeën voor extreem naturalisme
Thanks!
Het blijft maar een horecapunt en ook bij de parkwinkel zit daar semi-modernism met een afrikaanse thematisering in. Ook bij andere park horeca (Desert, Bushsafari terras) Maar ik snap wat je bedoeld!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

corvus
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2010, 23:18
Favoriete dierentuin: Chester

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door corvus »

De pallas eekhoorn staat op de EU lijst van invasieve soorten en er is dus een uitsterfbeleid voor. De enige manier om deze soort te houden voor Burgers is via in beslag genomen dieren of dieren geplaatst bij een opvang. Voor lange termijn is het dus beter een andere soort te kiezen.

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Lucky »

Gaaf concept! Ik denk dat mountains wel een logisch ecodisplay is.
Ook goed dat je er een vast horeca punt maakt. Ik denk namelijk dat deze kant van het park nog wel een horeca ontbreekt als daar nog een ecodisplay is.

Mooi begin en mooie tekeningen. Ik ben benieuwd naar je andere ideeën :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Zeer leuk!

Waar zit ingang oost ongeveer, ter hoogte van?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Heel tof concept Anubite! Originele insteek waar ik nog niet eerder aan had gedacht, maar wat op het eerste oog typisch in Burgers zou passen. Ik ben benieuwd naar de rest! :D

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Cool gemaakt!
Zelf hoop ik nog op een of meerdere diersoorten die echt uniek zouden zijn voor een Europese tuin😁

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Anubite schreef:
13 jan 2023, 14:37
Thanks!
Het blijft maar een horecapunt en ook bij de parkwinkel zit daar semi-modernism met een afrikaanse thematisering in. Ook bij andere park horeca (Desert, Bushsafari terras) Maar ik snap wat je bedoeld!
Ik bedoelde vooral de overkappingen, het vierkante gaasverblijf voor de eekhoorns, en de blootgestelde stal voor de Bharals. Ik vind het nogsteeds een prachtig ontwerp, maar het voelt eerder als iets uit Blijdorp of Ouwehands dan uit Burgers' zoo. Vergelijk de kijkhut bij de Bharals met het kijkpunt bij de Moddervlakte

Over de Horecapunten ben ik het niet helemaal met je eens. de Desert-cantina is volledig gethematiseerd met een Mexicaans woestijndorp. Het vernieuwde Bush restaurant is van binnen als markt ingedeelt, en het terras ziet er ook precies hetzelfde uit als moderne Jungle-nieuwbouw (ik kan het niet veel beter uitleggen). Zelfs het Safarirestaurant is op een kunstmatig Kopje gebouwd met Afrikaanse hutten bovenop de stenen.

Opnieuw: ik vind het nogsteeds mooi! Maar als je kijkt naar de andere horecapunten (Bush, Desert, Safari) die binnen een ecodisplay vallen, past het niet helemaal in het BZ plaatje.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
13 jan 2023, 17:26
Zeer leuk!

Waar zit ingang oost ongeveer, ter hoogte van?
Dit zit voor bezoekersperspectief tussen de gorilla's en het safari. De lus die je hier achter de ocean langs loopt zit een alternatieve ingang voor de drukste dagen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
14 jan 2023, 11:25
Apenarend schreef:
13 jan 2023, 17:26
Zeer leuk!

Waar zit ingang oost ongeveer, ter hoogte van?
Dit zit voor bezoekersperspectief tussen de gorilla's en het safari. De lus die je hier achter de ocean langs loopt zit een alternatieve ingang voor de drukste dagen.
Bedankt. Wellicht kan je dan gebruik maken van de parkings van het openluchtmuseum? Lijkt me wel een handig alternatief.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
14 jan 2023, 11:28
Anubite schreef:
14 jan 2023, 11:25
Apenarend schreef:
13 jan 2023, 17:26
Zeer leuk!

Waar zit ingang oost ongeveer, ter hoogte van?
Dit zit voor bezoekersperspectief tussen de gorilla's en het safari. De lus die je hier achter de ocean langs loopt zit een alternatieve ingang voor de drukste dagen.
Bedankt. Wellicht kan je dan gebruik maken van de parkings van het openluchtmuseum? Lijkt me wel een handig alternatief.
Openluchtmuseum parking is al relatief klein. Ik heb ooit langs de weg tussen het dierenpark en het museum moeten parkeren omdat het museum niet zoveel ruimte heeft voor parkeren.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

We gaan door in ons avontuur door de Aziatische bergenketens. Tijdens het aflopen van de lus komen we voor een groot cilinder-achtig gebouw te staan met een houtentop. Een redelijk uitspringend gebouw van de rest van het park, maar zeker niet afleidend in het landschap door al het groen dat er om/tegen staat.
We kijken tegen de entree van de rotstuin aan waar wij als bezoeker naar binnen treden.

Afbeelding

Terwijl wij door de schuifdeuren lopen valt ons direct op dat er geen dierenhoofden staan om onze cameralenzen of brillen onder te houden.
De temperatuur is redelijk overeenkomend met buiten alleen is het er droog als het buiten regent.
Ook het dak is van de welbekende luchtkussens gemaakt om zoveel mogelijk licht in te laten en het een afgesloten omgeving te maken voor de dieren die er in leven.

Onze eerste blikken in deze ruimte is een vijver aan onze rechterhand waar we eendsoorten als de krakeend en de Casarca tegenkomen. Dit is echter niet het enige water in deze ruimte maar dat kunnen we tot nu toe alleen weten door het geluid van stromend water.
Direct door de ingang kijken we tegen een rotswand aan met veel groen tussen de stenen. Ook verschillende gaten in de rotsen bieden schuilplaatsen voor planten en vogels die nesten willen bouwen.
Terwijl aan de buitenring van het gebouw allemaal groen te vinden is om de muren te verstoppen en de bezoeker de tuin te laten ervaren alsof ze daadwerkelijk te voet de berg betreden door het groen.

Afbeelding

In de rotstuin bevind zich één enkel verblijf waar men een koppel jufferkraanvogels kan treffen, Dit is echter meer richting de uitgang waar ook het tweede water te vinden is, een stroom water met kleine watervallen die een ander type omgeving creeëren voor de vele vogels die de rotstuin noemen.

In de hal vinden we enkel drie educatieve borden.
1. Vogelzoekkaart
2. Bedreiging in de bergen
3. Klimaatverandering (Smeltende gletsjers)

Zodra je weer naar buiten loopt kom je in de uitgangshal terrecht, echter is deze uitgang ook direct een ruimte waar je een terrarium kan spotten voor een uniek wezen. Een salamandersoort heeft hier zijn thuis gevonden. De soort is niet definitief maar bied wel een belangrijk stuk variatie aan in de aangeboden soorten van deze ecodisplay.
Zodra we buiten komen zien we weer een scherpe bocht om groen, maar wat we daar zien lees je de volgende keer weer!

---

Aan het begin van de rotstuin staat een vogelzoekkaart met daar op 11 soorten waar de hal mee begint.

1. Satyr Tragopan (Tragopan satyra)
2. Oosterse Tortel (Streptopelia orientalis)
3. Casarca (Tadorna ferruginea)
4. Krakeend (Mareca strepera)
5. Roodsnavelkitta (Urocissa erythroryncha)
6. Himalayaglansfazant (Lophophorus impejanus)
7. Roodmus (Carpodacus erythrinus)
8. Shamalijster (Copsychus malabaricus) (surplus of kweekkoppel)
9. Groenvleugelduif (Chalcophaps indica) (Singlesex groep)
10. Witte Kwikstaart (Motacilla alba)
11. Aziatische Steenpatrijs (Alectoris chukar)

12. Jufferkraanvogel (Grus virgo)

Hoewel er veel loopvogels tussen zitten, is er een kleurrijke variatie aan vogels aangeboden die verschillende delen van de tuin als thuisbasis kunnen zien.
Ik ben geen bioloog en zou niet altijd goed kunnen inschatten welke soorten mogelijk problemen kunnen veroorzaken, maar zeker dit kleinere aantal voor de aangeboden ruimte zou zeker wel mogelijk moeten zijn.

Ik heb gekozen voor dit gebouw omdat het zeker een uniek iets binnen het park zou zijn, wat toch redelijk met de rest zou matchen. Ook brengt het een nieuw aspect naar het park waarbij je een binnen en buitenstuk hebt voor één regio. Zo kan dit gebied het hele jaar door een levendige ervaring zijn waarbij alle dieren het hele jaar zichtbaar zouden moeten zijn.
Het dak kent een pilaarstructuur die wordt gedragen in het midden en vanaf de buitenring. De binnenpalen worden verstopt in neprotsen die tot het dak reiken.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Ziet er geweldig uit! Prachtig concept en prachtige tekeningen!

Dat het ecodisplay een binnen- en een buitengebied heeft vind ik vooral mooi! En natuurlijk het hele concept van een indoor-rotstuin.

Kan niet wachten om de rest van het project te zien!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
14 jan 2023, 19:12

Aan het begin van de rotstuin staat een vogelzoekkaart met daar op 11 soorten waar de hal mee begint.

1. Satyr Tragopan (Tragopan satyra)
2. Oosterse Tortel (Streptopelia orientalis)
3. Casarca (Tadorna ferruginea)
4. Krakeend (Mareca strepera)
5. Roodsnavelkitta (Urocissa erythroryncha)
6. Himalayaglansfazant (Lophophorus impejanus)
7. Roodmus (Carpodacus erythrinus)
8. Shamalijster (Copsychus malabaricus) (surplus of kweekkoppel)
9. Groenvleugelduif (Chalcophaps indica) (Singlesex groep)
10. Witte Kwikstaart (Motacilla alba)
11. Aziatische Steenpatrijs (Alectoris chukar)

12. Jufferkraanvogel (Grus virgo)

Hoewel er veel loopvogels tussen zitten, is er een kleurrijke variatie aan vogels aangeboden die verschillende delen van de tuin als thuisbasis kunnen zien.
Ik ben geen bioloog en zou niet altijd goed kunnen inschatten welke soorten mogelijk problemen kunnen veroorzaken, maar zeker dit kleinere aantal voor de aangeboden ruimte zou zeker wel mogelijk moeten zijn.

Je kraanvogels zullen, zeker in het broedseizoen, ook wel de pulli van de andere vogels lusten. Misschien dat dit kan vermeden worden door hen vlees aan te bieden als voedsel maar ik kan me toch niet al te veel combi's van kraanvogels met kleinere soorten herinneren (PL doet of deed het in het verleden wel dacht ik met jufferkraanvogels, geen idee of dat altijd goed is gegaan).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
14 jan 2023, 20:32
Anubite schreef:
14 jan 2023, 19:12

Aan het begin van de rotstuin staat een vogelzoekkaart met daar op 11 soorten waar de hal mee begint.

1. Satyr Tragopan (Tragopan satyra)
2. Oosterse Tortel (Streptopelia orientalis)
3. Casarca (Tadorna ferruginea)
4. Krakeend (Mareca strepera)
5. Roodsnavelkitta (Urocissa erythroryncha)
6. Himalayaglansfazant (Lophophorus impejanus)
7. Roodmus (Carpodacus erythrinus)
8. Shamalijster (Copsychus malabaricus) (surplus of kweekkoppel)
9. Groenvleugelduif (Chalcophaps indica) (Singlesex groep)
10. Witte Kwikstaart (Motacilla alba)
11. Aziatische Steenpatrijs (Alectoris chukar)

12. Jufferkraanvogel (Grus virgo)

Hoewel er veel loopvogels tussen zitten, is er een kleurrijke variatie aan vogels aangeboden die verschillende delen van de tuin als thuisbasis kunnen zien.
Ik ben geen bioloog en zou niet altijd goed kunnen inschatten welke soorten mogelijk problemen kunnen veroorzaken, maar zeker dit kleinere aantal voor de aangeboden ruimte zou zeker wel mogelijk moeten zijn.

Je kraanvogels zullen, zeker in het broedseizoen, ook wel de pulli van de andere vogels lusten. Misschien dat dit kan vermeden worden door hen vlees aan te bieden als voedsel maar ik kan me toch niet al te veel combi's van kraanvogels met kleinere soorten herinneren (PL doet of deed het in het verleden wel dacht ik met jufferkraanvogels, geen idee of dat altijd goed is gegaan).
Goed punt, ik dacht nog veilig te kiezen van alle kraanvogelsoorten met de juffers maar daarom heb ik een lange tijd (en nu weer) een twijfel over deze soort in de hal, en wat er mogelijk als alternatief aan diersoorten in de hal aanwezig zou kunnen zijn. Het liefste een non-vogel maar die keuzes heb je bijna niet als je naar Centraal Aziatische gebergtes kijkt. Tenminste niets dat ik de hal past in een relatief compact verblijf.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Planckendael heeft nu juist een mix met meerdere kleine vogels (Kwartels, Smaragdvleugelduif, Blauwe ekster en een paar andere)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
14 jan 2023, 20:54
Planckendael heeft nu juist een mix met meerdere kleine vogels (Kwartels, Smaragdvleugelduif, Blauwe ekster en een paar andere)
Heb ook even gekeken, de dieren zijn voornamelijk zaadeters en eten soms (als het gunstig is) vlees. Dit zou de verzorging kunnen onderscheppen en vooral het feit dat met het juiste onderhoud de kraanvogels niet los door de hal roamen en dus de vogels veilig zijn.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Indrukwekkende voorstelling zo, zeker visueel ook... het zet de plannen die sowieso al gedegen lazen wel kracht bij! Een mooie visie, hopelijk lees het park ook in dit topic mee. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
14 jan 2023, 20:54
Planckendael heeft nu juist een mix met meerdere kleine vogels (Kwartels, Smaragdvleugelduif, Blauwe ekster en een paar andere)
Ik zou wat risico verwachten voor de grondbroeders zoals de kwartels en fazanten. De rest zal wel veilig zijn.
Anubite schreef:
14 jan 2023, 21:00
Mr. Gharial schreef:
14 jan 2023, 20:54
Planckendael heeft nu juist een mix met meerdere kleine vogels (Kwartels, Smaragdvleugelduif, Blauwe ekster en een paar andere)
Heb ook even gekeken, de dieren zijn voornamelijk zaadeters en eten soms (als het gunstig is) vlees. Dit zou de verzorging kunnen onderscheppen en vooral het feit dat met het juiste onderhoud de kraanvogels niet los door de hal roamen en dus de vogels veilig zijn.
Je hebt zeker de kraanvogel met het minste risico genomen voor dit biotoop.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie