(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
15 nov 2022, 22:06
De nieuwe bouwplaats in Aquazoo gaf me een beetje inspiratie om weer eens een kleine dromentuin te maken. Vooral toen de speculatie begon op het forum. Dit is meteen ook mijn eerste dromentuin die officieel op Laafsekikkers te zien is (Excuseer de taalfouten, ik ben gewend dit in het Engels te doen).

Ik zal eerlijk zijn, het concept is niet helemaal realistisch, vooral niet qua grootte. Het gebied heeft vooral Noord-Amerikaanse soorten maar het leefgebied van de dieren is niet zo strict. De Oehoevolière en de IJsbeerverblijven zijn onveranderd.
Leuke ideeën! Ook al klopt de schaal volgens mij niet helemaal ;), maar dat gaf je zelf ook al aan. Volgens mij heb je nu het wasberenverblijf ongeveer even groot als de voormalige caviabak. En die is ongeveer vier keer zo klein als het verblijf dat ze nu hebben. In werkelijkheid hebben ze ook een deel van de bosstrook die daar achter ligt gebruikt als bouwgebied. Daarnaast heb je de blokhut bovenop de quarantaine verblijven achter de schermen gezet, dus dat zullen ze in AquaZoo ook niet zo leuk vinden ;). Ook denk ik dat het voormalige vogeldemonstratieveld in deze fase nog niet wordt meegenomen in de plannen, maar de watervogelvolière daar vind ik een goed idee hoor :D.

De soorten die je hebt gekozen zijn ook leuk! Al betwijfel ik of alle soorten ook realistisch zijn voor dit nieuwe gebied. Zo mis ik bij een aantal toch wel een beetje de link met water, iets wat toch wel een thema is in AquaZoo. Daarnaast ga ik er vanuit dat we in dit gebied waarschijnlijk alleen soorten gaan zien uit Noord-Amerika. Hoewel het natuurlijk niet een gebied wordt gebaseerd op één bepaalde locatie/gebied wil AquaZoo wel af van feit dat je nu bij elk volgend verblijf naar weer een diersoort uit een ander continent gaat.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
16 nov 2022, 21:58
Mr. Gharial schreef:
15 nov 2022, 22:06
De nieuwe bouwplaats in Aquazoo gaf me een beetje inspiratie om weer eens een kleine dromentuin te maken. Vooral toen de speculatie begon op het forum. Dit is meteen ook mijn eerste dromentuin die officieel op Laafsekikkers te zien is (Excuseer de taalfouten, ik ben gewend dit in het Engels te doen).

Ik zal eerlijk zijn, het concept is niet helemaal realistisch, vooral niet qua grootte. Het gebied heeft vooral Noord-Amerikaanse soorten maar het leefgebied van de dieren is niet zo strict. De Oehoevolière en de IJsbeerverblijven zijn onveranderd.
Leuke ideeën! Ook al klopt de schaal volgens mij niet helemaal ;), maar dat gaf je zelf ook al aan. Volgens mij heb je nu het wasberenverblijf ongeveer even groot als de voormalige caviabak. En die is ongeveer vier keer zo klein als het verblijf dat ze nu hebben. In werkelijkheid hebben ze ook een deel van de bosstrook die daar achter ligt gebruikt als bouwgebied. Daarnaast heb je de blokhut bovenop de quarantaine verblijven achter de schermen gezet, dus dat zullen ze in AquaZoo ook niet zo leuk vinden ;). Ook denk ik dat het voormalige vogeldemonstratieveld in deze fase nog niet wordt meegenomen in de plannen, maar de watervogelvolière daar vind ik een goed idee hoor :D.
Bedankt! Het nieuwe wasbeerverblijf is inderdaad even groot als de caviabak, daar kwam ik pas achter toen ik al was begonnen met uploaden. Ik ben gewend om met een grotere (Of zelfs een abstracte) schaal te werken.

Ik schat in dat de quarantaineverblijven dan verstopt zitten achter de ibisvolière? Dat soort informatie ken ik natuurlijk niet allemaal, ik zie alleen wat ik via Google maps kan bekijken (ook een probleem die ik vaak genoeg tegen ben gekomen). Dit ontwerp is ook niet 100% realistisch, al denk ik eigenlijk dat het wasberenverblijf het enige verblijf is met echte grootteproblemen, al zou de rest natuurlijk beter zijn op grotere schaal.

Het gehele ontwerp is gemaakt met de gedachte dat het wasbeerverblijf even groot was als dat het nu is (wat natuurlijk niet klopte, maarja).
MennoPebesma schreef:
16 nov 2022, 21:58
De soorten die je hebt gekozen zijn ook leuk! Al betwijfel ik of alle soorten ook realistisch zijn voor dit nieuwe gebied. Zo mis ik bij een aantal toch wel een beetje de link met water, iets wat toch wel een thema is in AquaZoo. Daarnaast ga ik er vanuit dat we in dit gebied waarschijnlijk alleen soorten gaan zien uit Noord-Amerika. Hoewel het natuurlijk niet een gebied wordt gebaseerd op één bepaalde locatie/gebied wil AquaZoo wel af van feit dat je nu bij elk volgend verblijf naar weer een diersoort uit een ander continent gaat.
Ik probeerde wel extra waterdieren toe te voegen, in ieder geval bij het hoofdgebied. Daar heeft alleen het Opossumverblijf geen waterdieren. De Stekevarkens zitten bij de bevers en de Stinkdieren bij de Wasberen, en de Chipmunks horen ook eerder bij het bevergebied.

Voor de blokhut zijn het weer de Opossums die het "probleemdier" zijn. De salamanders en Padden zijn ook vooral op het land te vinden, maar toch van vocht afhankelijk. Qua slang had een waterslang beter gepast, maar die zijn, naast de Ringslang, minder goed te vinden in dierentuinen (als je het een koud gebied wil houden, ten minste). De Rosse woelmuis staat er nou niet bepaald bekend voor dat ze het water opzoeken, de Woelrat wel maar die is minder te vinden in dierentuinen. En zelfs de Rosse woelmuis heet toch niet voor niets Oeverwoelmuis in het Engels?

Versies 1 en 2 van het veld hadden inderdaad geen waterdieren, versie 3 vind ik daarom ook beter. Maar ik vond het toch fijn om voor dit gebied een paar alternatieven te hebben.

Fijn dat je hem mooi vond!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
16 nov 2022, 22:51
Ik schat in dat de quarantaineverblijven dan verstopt zitten achter de ibisvolière? Dat soort informatie ken ik natuurlijk niet allemaal, ik zie alleen wat ik via Google maps kan bekijken (ook een probleem die ik vaak genoeg tegen ben gekomen).
Dat klopt. Het is het grijze gebouwtje vlak achter de volière. Op de foto van de bouwplaats in het nieuwstopic van AquaZoo kun het gebouwtje rechtsvoor zien staan.
Mr. Gharial schreef:
16 nov 2022, 22:51
Ik probeerde wel extra waterdieren toe te voegen, in ieder geval bij het hoofdgebied. Daar heeft alleen het Opossumverblijf geen waterdieren. De Stekelvarkens zitten bij de bevers en de Stinkdieren bij de Wasberen, en de Chipmunks horen ook eerder bij het bevergebied.
Ik denk ook dat we dat in de nieuwe gebieden af en toe ook wel terug gaan zien, soorten bij elkaar waarbij niet elke diersoort direct iets met het thema water te maken heeft. Dat zie je nu ook al op verschillende plekken in het park. De rode panda's en rode reuzenkangoeroe's zijn niet bepaald dieren die je bij het thema water verwacht. Maar de dieren waarmee ze samen zitten, kleinklauwotters en moeraswallaby's, dan juist weer wel.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
17 nov 2022, 15:18
Dat zie je nu ook al op verschillende plekken in het park. De rode panda's en rode reuzenkangoeroe's zijn niet bepaald dieren die je bij het thema water verwacht. Maar de dieren waarmee ze samen zitten, kleinklauwotters en moeraswallaby's, dan juist weer wel.
Precies. En in een paar verblijven zitten ook dieren gewoon zonder waterthema, zoals de Makis en Gibbons.

Ik ga misschien ook een Afrikaans gebied maken in het gebied waar de wasberen en bevers weg gaan.

Ouwehands had ik graag geprobeerd, maar met de 3D kaart kan ik niet zo veel en op Google maps is het ook niet goed te zien. Misschien probeer ik het later nog een keer, maar ik ga eerst verder met Aquazoo
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Je zou voor Ouwehands kunnen opteren voor OpenStreetMap, daar staat het in grove lijnen op.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door freerk1982 »

De nieuwe bouwplaats in Aquazoo gaf me een beetje inspiratie om weer eens een kleine dromentuin te maken. Vooral toen de speculatie begon op het forum. Dit is meteen ook mijn eerste dromentuin die officieel op Laafsekikkers te zien is (Excuseer de taalfouten, ik ben gewend dit in het Engels te doen).

Ik zal eerlijk zijn, het concept is niet helemaal realistisch, vooral niet qua grootte. Het gebied heeft vooral Noord-Amerikaanse soorten maar het leefgebied van de dieren is niet zo strict. De Oehoevolière en de IJsbeerverblijven zijn onveranderd.
Mooi ontwerp! Ik ben nieuwsgierig naar de ruimte die de wasberen, uilen en bevers krijgen en hoeveel ruimte er overrblijft op het vogelveld. Hier verwacht ik een grotere diersoort. Rendier, wolf of lynx. Of uitbreiding van het tapirgebied.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
16 nov 2022, 10:37
Uit nieuwsgierigheid, waarom ben je minder overtuigd over de giervalken? Er zijn er genoeg in dierentuinen om er aan te komen (23 houdingen in Duitsland), wat niet te zeggen is over alle dieren die ik erin geplaatst heb. En van wat ik kan vinden is ruimte ook geen probleem voor giervalken.
Ik heb het gevoel dat een aantal grote valken niet tot zijn recht komen in een volière, maar kan dit zeker niet wetenschappelijk staven.
Maar ze worden m.i. niet voor niets hoofdzakelijk in valkerijen en roofvogelparken gehouden en niet zozeer in dierentuinen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Mijn tweede Aquazoo-idee is qua grootte iets meer realistisch, maar qua gaat-Aquazoo-dit-echt-maken is het een stuk minder.

De verblijven van de Nandoes, Bevers en Pelikanen zijn samen getrokken voor twee Afrikaanse moerasverblijven.

Het eerste verblijf is een grote volière, 75 bij 45 meter. Ongeveer de grootte van de Buffelvolière van Antwerpen.

Afbeelding
Afbeelding

Je komt door de doorloopvolière over vlonders. De ingang bij de bovenste hut staat tegenover de Pinguïns, hierin zijn ook de binnenverblijven voor de vogels verwerkt.

Links en rechts zijn verblijven voor Nijlantilopes (Links), Rode bosbuffels en Rode duikers (Rechts). In het midden van de volière zijn een paar eilanden voor Noordelijke dwergmeerkat en Uilenkopmeerkat, deze apen kunnen door de meerderheid van de volière komen, maar alleen hier zijn klimstructuren (in de rest van de volière zijn natuurlijk ook genoeg bomen en struiken voor ze om te klimmen). De rode duikers hebben toegang tot het buffelverblijf en het kleine eilandje naast de stal, waar ze tussen de bezoekers kunnen lopen.

Ook vliegen er een groot aantal vogels los rond, waaronder de niet-vliegende Roze pelikanen en Kleine flamingos die al aanwezig zijn in het park. Deze hebben een apart "Verblijf" aan het strandgebied onderaan de volière (Hier is het hek niet aangegeven, maar ze kunnen niet het pad op. Dit is ook het enige gebied waar de apen niet kunnen komen).

Omdat we ondertussen alweer bijna een Jaar in vogelgriep zitten, heb ik een extra ontwerp-feature gemaakt:
Afbeelding

De vlonders in de volière staan op palen die erg hoog staan. Tijdens vogelgriep kan hier gaas op gemaakt worden om er voor te zorgen dat het open mag blijven. Hierbij worden wel de zij-paden gesloten en is alleen de grote, centrale vlonder open voor het publiek. Tijdens langdurige vogelgriep kan hier ook een dak op gemaakt worden, waarmee het vergelijkbaar word met de kijkhutten in Beekse Bergen.


Het pad via de buffelstal (Rechtsonder) loopt door naar de tijgers, maar het hoofdpad gaat via de antilopestal (Linksonder).

Vanuit de Antilopestal loop je verder door naar het tweede moerasgebied. Dit is geen volière.

Afbeelding
Afbeelding

In dit gebied zijn drie verblijven. Links een verblijf voor Sitagoengas en Penseelzwijnen, onderaan een verblijf voor Sitatoengas en Kirks dikdiks. Helemaal rechts is een wisselverblijf. Tussen de Mei- en Zomervakantie worden hier (als het nodig is) waterverwarmers geplaatst en word het verblijf gebruikt door de Nijlkrokodillen, na de zomer worden deze weer terug geplaatst in "Binnendoar". Dan is het verblijf toegankelijk voor de Sitatoengas.

Ook in dit gebied zijn loslopende apen te vinden, die niet in het krokodillengebied kunnen komen. Dit zijn Oostelijke franjeapen en Geelgroene meerkatten.

Ook in de stallen zijn verstopte verblijven te vinden.

Afbeelding
Afbeelding

De meerderheid van de stallen zijn zichtbaar voor het publiek, Alleen de binnenverblijven van loslopende dieren in de volière en de Franjeapen zijn niet zichtbaar (de tweede sitatoengastal is te zien vanaf het gebied voor het Maki-eiland). Ook zijn er twee terrariums en een kleinzoogdierverblijf te vinden in de stallen. Hier zijn verschillende opties voor:

Terrariums:
1 - Nijlvaraan
2 - Afrikaanse rotspython, Kenyi Mbuna
3 - Pannenkoekschildpad, Kolonistenagame en Reuzenschildhagedis
4 - Kameleons (Optie tussen Panter-, Driehoorn- en Reuzenkameleon), Tropische schildhagedissen, Afrikaanse doosschildpadden en een aantal vissen.

Ook voor het klein zoogdierverblijf zijn verschillende opties:
1 - Senegalgalago en Kwaststaartstekelvarken (nachtdieroptie)
2 - Steppeslurfhond, Klepschildpad en Textorwevers
3 - Slaapmuis | Zebragrasmuis (Bij deze optie worden het twee verblijven)

Overzicht van het gebied:
Afbeelding
Afbeelding

Diersoorten:
Buitenverblijven:
Afbeelding
Afbeelding

Vogels in volière:
Afbeelding
Afbeelding

Binnenverblijven:
Afbeelding
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Erg tof concept Mr. Gharial! Ik vind alleen de oppervlaktes van de aparte verblijven wat lastig in te schatten en daarmee ook hoe realistisch die zijn. Qua totaal idee zou zoiets wat mij betreft zeker in aquazoo mogen verschijnen! Het zou mij ook niet verbazen als we zo'n brug met hoge palen ooit daadwerkelijk in een park gaan zien, want dat past wel in de huidige tijd met alle vogelgriepmaatregelen.

Alleen het buitenverblijf voor de nijlkrokodillen lijkt mij niet echt haalbaar. Naast dat ik mijn twijfels heb of het Nederlandse zomerklimaat en het water wel ideaal voor ze is lijkt het mij ook nogal complex om ze elk halfjaar te verhuizen. Als je ziet wat voor operatie het vaak al is om zulke grote krokodillen naar een ander park te verhuizen, dan vraag ik me af of je dat ieder jaar twee keer moet willen. Daarnaast zou dan ook betekenen dat in het hoogseizoen standaard het grootste verblijf in het Binnendoar leeg staat, wat mij ook niet ideaal lijkt, of heb je daar dan ook plannen voor?

Als ik goed kijk komt je idee niet alleen op de plek van de nandoes, bevers en pelikanen, maar ook op de verblijven van de gibbons, kapucijnapen, hybride flamingo's en vicuña's. De soorten die niet in de twee verblijven komen, wil je die elders in het park terug laten komen of verdwijnen die uit Leeuwarden?

En als laatste vraagje: waarom kies je eigenlijk voor twee (en soms zelfs 3) verblijven voor sitagoengas, wordt het dan niet wat dubbelop?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Joost schreef:
23 nov 2022, 18:46
Erg tof concept Mr. Gharial! Ik vind alleen de oppervlaktes van de aparte verblijven wat lastig in te schatten en daarmee ook hoe realistisch die zijn. Qua totaal idee zou zoiets wat mij betreft zeker in aquazoo mogen verschijnen! Het zou mij ook niet verbazen als we zo'n brug met hoge palen ooit daadwerkelijk in een park gaan zien, want dat past wel in de huidige tijd met alle vogelgriepmaatregelen.
Ik zal kijken of ik een groottevergelijking kan intekenen (Kijk uit voor edits).

Edit: Hier in vergelijking met:
De originele ruimte in Aquazoo
De Buffelvolière in Antwerpen
De losse Antilopeverblijven in Blijdorp
Het Nijlantilope (+Nijlpaard)verblijf in Beekse Bergen
De Savanne van Artis
En voor je eigen gemak: Het kamelenverblijf van Wildlands

Joost schreef:
23 nov 2022, 18:46
Alleen het buitenverblijf voor de nijlkrokodillen lijkt mij niet echt haalbaar. Naast dat ik mijn twijfels heb of het Nederlandse zomerklimaat en het water wel ideaal voor ze is lijkt het mij ook nogal complex om ze elk halfjaar te verhuizen. Als je ziet wat voor operatie het vaak al is om zulke grote krokodillen naar een ander park te verhuizen, dan vraag ik me af of je dat ieder jaar twee keer moet willen. Daarnaast zou dan ook betekenen dat in het hoogseizoen standaard het grootste verblijf in het Binnendoar leeg staat, wat mij ook niet ideaal lijkt, of heb je daar dan ook plannen voor?
Het krokodillenidee was dan ook heel theoretisch. Het lijkt me heel cool om buitenverblijven voor krokodillen te krijgen in Nederland. Maar dat was handiger geweest op een plek waar dit beter mogelijk was qua binnenruimte. Ik had er ook aan gedacht om dit misschien te gebruiken voor dwergnijlpaarden, maar die hebben meer binnenruimte nodig. (Ook al is dat natuurlijk ook waar voor krokodillen).

Voor alle nu leegstaande verblijven ben ik nog over aan het nadenken (Waaronder dus ook nog de Kleine flamingos en Wasberen).
Joost schreef:
23 nov 2022, 18:46
Als ik goed kijk komt je idee niet alleen op de plek van de nandoes, bevers en pelikanen, maar ook op de verblijven van de gibbons, kapucijnapen, hybride flamingo's en vicuña's. De soorten die niet in de twee verblijven komen, wil je die elders in het park terug laten komen of verdwijnen die uit Leeuwarden?
Ik heb ook plannen voor een Zuid-Amerika gebied, waar de Kapucijnerapen, Nandoes en Vicuña's nog in terug komen.

Volgens mij waren er al plannen om de Flamingos weg te doen en dit verblijf ook bij het plan voor het Beververblijf te trekken, en de Gibbons zouden op een eiland bij de tijgers komen. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar in deze theoretische versie zou dat dus gebeuren.
Joost schreef:
23 nov 2022, 18:46
En als laatste vraagje: waarom kies je eigenlijk voor twee (en soms zelfs 3) verblijven voor sitagoengas, wordt het dan niet wat dubbelop?
Door het vlonder en de bijna-onzichtbare barrières in het water maakt dit hopelijk de illusie dat het één verblijf is. Ook heb je meteen seperatie als het nodig is. Er zijn verder nog andere zwemgrage antilopes die hier één van de verblijven kunnen overnemen. Zoals Waterbokken, Bongos of Nyalas.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
23 nov 2022, 10:03
Mijn tweede Aquazoo-idee is qua grootte iets meer realistisch, maar qua gaat-Aquazoo-dit-echt-maken is het een stuk minder.

De verblijven van de Nandoes, Bevers en Pelikanen zijn samen getrokken voor twee Afrikaanse moerasverblijven.
Mooi concept! Eigenlijk is het zowel qua constructie als qua gekozen diersoorten behoorlijk realistisch, maar zoals je zegt, de kans dat ze het gaan bouwen is vrij klein. Ik vind het wel interessant dat je erin geslaagd bent om een vrij 'vol' Afrikaans moerasdeelte te ontwerpen zonder er nijlpaarden bij te betrekken (toch wel de ABC-soort als je aan 'Afrikaanse moerassen' denkt). Ook mooi dat je vogelgriepmaatregelen meteen mee betrekt in je ontwerp; dat is van een creativiteit die ik de Nederlandse tuinen in het echt ook wel graag aan de dag zou zien leggen. ;)

Als ik misschien nog een paar suggesties mag geven over twee dingetjes die ik misschien anders zou doen:
- Ik zou uilenkopmeerkatten vervangen door brazzameerkatten. Uilenkoppen associeer ik toch meer met dichte regenwouden, terwijl van Brazza's geweten is dat ze zich veel in de buurt van rivieren en moerassen ophouden.
- Zoals Joost al zegt, lijkt het me onpraktisch om krokodillen in Nederland buiten te houden zonder dat binnen- en buitenverblijf vast naast elkaar liggen. Maar dwergnijlpaarden lijken me geen slechte oplossing. Je zou deze eventueel zelfs permanent met sitatoenga's kunnen samenhouden (dat wordt o.a. in Valencia gedaan, zelfs met drillen erbij).

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Zoozot schreef:
23 nov 2022, 22:26
Mooi concept! Eigenlijk is het zowel qua constructie als qua gekozen diersoorten behoorlijk realistisch, maar zoals je zegt, de kans dat ze het gaan bouwen is vrij klein. Ik vind het wel interessant dat je erin geslaagd bent om een vrij 'vol' Afrikaans moerasdeelte te ontwerpen zonder er nijlpaarden bij te betrekken (toch wel de ABC-soort als je aan 'Afrikaanse moerassen' denkt). Ook mooi dat je vogelgriepmaatregelen meteen mee betrekt in je ontwerp; dat is van een creativiteit die ik de Nederlandse tuinen in het echt ook wel graag aan de dag zou zien leggen. ;)
Bedankt! Ik vind het ook wel een hele leuke uitdaging om steeds dieren te vinden die met het water worden geassocieerd! Ik probeerde juist om de Nijlpaarden te vermijden omdat ik niet het gevoel heb dat deze helemaal tot hun rechten komen in een verblijf zoals die van Beekse Bergen. Ideaal zou een middelgrond tussen Beekse Bergen en Wildlands. Waar het landgedeelte van aarde en gras is, maar ze toch onder water te zien zijn.

Qua vogelgriep ben ik heel erg bang dat dierentuinen steeds meer doorloopvolières gaan sluiten, zoals in GaiaZOO gebeurde met de geweldige Taigavolière. Dus ik probeerde een betere optie te bedenken.
Zoozot schreef:
23 nov 2022, 22:26
- Ik zou uilenkopmeerkatten vervangen door brazzameerkatten. Uilenkoppen associeer ik toch meer met dichte regenwouden, terwijl van Brazza's geweten is dat ze zich veel in de buurt van rivieren en moerassen ophouden.
Ik heb voor de Uilenkopmeerkatten gekozen omdat deze bewezen zijn om goed te gaan met vogels en als loslopende diersoort. In Doue de la Fontaine lopen ze in het "Okapireservaat" samen met alle vergelijkbare vogels die ik ook gekozen heb. Verder zijn DeBrazza's agressiever dan de Uilenkoppen.
Zoozot schreef:
23 nov 2022, 22:26
- Dwergnijlpaarden lijken me geen slechte oplossing. Je zou deze eventueel zelfs permanent met sitatoenga's kunnen samenhouden (dat wordt o.a. in Valencia gedaan, zelfs met drillen erbij).
Dit lijkt me inderdaad de betere optie, maar dan zouden ze een veel groter binnenverblijf nodig hebben. (Wat natuurlijk wel in het ontwerp zou kunnen passen)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Persoonlijk vind ik krokodillen niet zo interessant om ze van bovenaf te zien. Als ze op de bodem liggen heb je er zelfs helemaal niets aan. Als ze op land liggen te zonnen, ok, maar in onze gematigde streken is het maar de vraag hoeveel keer dat lukt. Onderwaterzichten zijn iets anders.

Qua weer zou je het binnen- natuurlijk naast het buitenverblijf moeten leggen, en met sluizen werken. Dan heb je alvast geen transportprobleem. Al zijn er vast ook nog andere problemen met krokodillen buiten houden. Doet men dat eigenlijk in bv. La ferme aux crocodilles in de Rhonevallei?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
23 nov 2022, 23:14
Persoonlijk vind ik krokodillen niet zo interessant om ze van bovenaf te zien. Als ze op de bodem liggen heb je er zelfs helemaal niets aan. Als ze op land liggen te zonnen, ok, maar in onze gematigde streken is het maar de vraag hoeveel keer dat lukt. Onderwaterzichten zijn iets anders.

Qua weer zou je het binnen- natuurlijk naast het buitenverblijf moeten leggen, en met sluizen werken. Dan heb je alvast geen transportprobleem. Al zijn er vast ook nog andere problemen met krokodillen buiten houden. Doet men dat eigenlijk in bv. La ferme aux crocodilles in de Rhonevallei?
De binnen- en buitenverblijven zijn gewoon verbonden in la Ferme Aux Crocodilles, bij de alligators is dit via een sluis in het water als ik het mij goed herinner en bij de Nijlkrokodillen via een sluis op het land. Ik vermoed dat ze vanzelf wel naar binnen komen als het wat kouder wordt. Het is alleszins een serieus buitenverblijf dat ze daar hebben, even verslepen naar de serre als ze daar in de droge gracht liggen lijkt me dan ook geen pretje.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
23 nov 2022, 10:03
Mijn tweede Aquazoo-idee is qua grootte iets meer realistisch, maar qua gaat-Aquazoo-dit-echt-maken is het een stuk minder.
Wederom leuke ideeën! Qua groottes lijkt het mij inderdaad realistischer dan je gebied bij de IJsberen. Ook de gekozen diersoorten zijn erg leuk, met zelfs een aantal soorten die dan weer terug zouden keren naar AquaZoo ;). Of er ook daadwerkelijk iets soortgelijks als dit in de toekomst in AquaZoo komt is inderdaad wel een stuk minder realistisch. In jou plan moet er veel nieuw water gegraven worden maar ook van water juist land gemaakt worden. Dat laatste kost best veel geld heeft AquaZoo aangegeven bij het bouwen van het Amoergebied. Ook is de roeibotenplas nu een stuk kleiner (of zelfs helemaal weg?) in jou plannen. Daarnaast staat één van je nieuwe stallen nu bovenop de stallen van de tijgers ;).

Als AquaZoo zelf een Afrikaans gebied gaat maken (en ik denk dat die in de toekomst wel gaat komen) dan ben ik vrijwel zeker dat de hoofddiersoort het nijlpaard gaat worden. Maar als daarnaast dan een soortgelijke volière komt als die van jou, maar dan misschien met iets minder apen en/of hoefdieren, zou ik dat zeker toejuichen! Je oplossing voor de vogelgriep vind ik ook een hele interessante!
Mr. Gharial schreef:
23 nov 2022, 19:14
Volgens mij waren er al plannen om de Flamingos weg te doen en dit verblijf ook bij het plan voor het Beververblijf te trekken, en de Gibbons zouden op een eiland bij de tijgers komen. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar in deze theoretische versie zou dat dus gebeuren.
Of de plannen er vanuit het park zelf ook zijn om de flamingo's weg te doen weet ik niet zeker, wel zijn daar in het verleden geruchten over geweest. Probleem is dat het om een groep hybride dieren gaat. Er zullen dus weinig dierentuinen zijn die daar op zitten te wachten. Dat verhaal over de gibbons is ook weer een twijfelgeval. Het laatste wat ik van de hoofddierverzorger heb gehoord is dat er helemaal geen plannen zijn om de gibbons op de eilanden naast de tijgers te houden.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
24 nov 2022, 13:08
Wederom leuke ideeën! Qua groottes lijkt het mij inderdaad realistischer dan je gebied bij de IJsberen. Ook de gekozen diersoorten zijn erg leuk, met zelfs een aantal soorten die dan weer terug zouden keren naar AquaZoo ;). Of er ook daadwerkelijk iets soortgelijks als dit in de toekomst in AquaZoo komt is inderdaad wel een stuk minder realistisch. In jou plan moet er veel nieuw water gegraven worden maar ook van water juist land gemaakt worden. Dat laatste kost best veel geld heeft AquaZoo aangegeven bij het bouwen van het Amoergebied. Ook is de roeibotenplas nu een stuk kleiner (of zelfs helemaal weg?) in jou plannen. Daarnaast staat één van je nieuwe stallen nu bovenop de stallen van de tijgers ;).
Fijn om te horen! Het waterwerk is inderdaad het moeilijkste om mee te werken, en de Roeivijver zou inderdaad verdwijnen. Eerlijk gezegt denk ik dat dat op den duur ook wel gaat gebeuren.

De tijgerstal had ik blijkbaar gemist. Maar het fijne aan een dromentuin is dat je Later nog dingen kan aanpassen.De binnenverblijven worden hier in hetzelfde gebouw geplaatst.
MennoPebesma schreef:
24 nov 2022, 13:08
Als AquaZoo zelf een Afrikaans gebied gaat maken (en ik denk dat die in de toekomst wel gaat komen) dan ben ik vrijwel zeker dat de hoofddiersoort het nijlpaard gaat worden. Maar als daarnaast dan een soortgelijke volière komt als die van jou, maar dan misschien met iets minder apen en/of hoefdieren, zou ik dat zeker toejuichen! Je oplossing voor de vogelgriep vind ik ook een hele interessante!
Ik hoop echt dat dierentuinen in Nederland dit soort palen gaan gebruiken om doorloopvolières open te houden. Om nou alle geweldige volières van Nederland permanent te sluiten en minder zichtbaar te maken zou wel ongeloofelijk jammer zijn. Wel grappig dat dit het meest populaire aspect van mijn ontwerp lijkt te zijn :D .
MennoPebesma schreef:
24 nov 2022, 13:08
Of de plannen er vanuit het park zelf ook zijn om de flamingo's weg te doen weet ik niet zeker, wel zijn daar in het verleden geruchten over geweest. Probleem is dat het om een groep hybride dieren gaat. Er zullen dus weinig dierentuinen zijn die daar op zitten te wachten. Dat verhaal over de gibbons is ook weer een twijfelgeval. Het laatste wat ik van de hoofddierverzorger heb gehoord is dat er helemaal geen plannen zijn om de gibbons op de eilanden naast de tijgers te houden.
Nja, de dieren zouden ook naar een kleinere tuin kunnen gaan waar ze alleen als display-soort worden gehouden. De Orchideeënhoeve, bijvoorbeeld, maakt het denk ik niet zo heel veel uit of ze een pure bloedlijn van Amerikaanse flamingos, of Hybride dieren hebben. Ik denk dat als Aquazoo zich langzaamaan meer continentaal gaat indelen, dat de Gibbons uiteindelijk zullen verhuizen naar het Aziatisch gebied, of de dierentuin gaan verlaten.

Fijn dat je hem mooi vind!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
24 nov 2022, 19:37
Nja, de dieren zouden ook naar een kleinere tuin kunnen gaan waar ze alleen als display-soort worden gehouden. De Orchideeënhoeve, bijvoorbeeld, maakt het denk ik niet zo heel veel uit of ze een pure bloedlijn van Amerikaanse flamingos, of Hybride dieren hebben.
Klopt, en er zijn nog een aantal dierentuinen in Europa met hybride flamingo's dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daarnaast zou je ze ook samen met de kleine flamingo's gaan houden in de volière tot de groep op natuurlijke manier kleiner wordt (sommige dieren zijn al redelijk oud). De Orchideeënhoeve heeft overigens al flamingo's ;).
Mr. Gharial schreef:
24 nov 2022, 19:37
Ik denk dat als Aquazoo zich langzaamaan meer continentaal gaat indelen, dat de Gibbons uiteindelijk zullen verhuizen naar het Aziatisch gebied, of de dierentuin gaan verlaten.
Dat is inderdaad het plan van AquaZoo. De gibbons, die overigens ook hybride zijn, zijn ook al behoorlijk op leeftijd. Ze zijn 29 en 33 jaar. De website van AquaZoo geeft zelf aan dat gibbons ongeveer 30 jaar oud worden. Dus het kan ook zijn dat ze op het huidige eiland blijven tot ze er niet meer zijn.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
24 nov 2022, 19:53
De Orchideeënhoeve heeft overigens al flamingo's ;).
Inderdaad, maar daarom gebruikte ik ze juist als voorbeeld. Ze hebben hun flamingos samen met Maki's en een aantal andere niet-continentaal-gerangschikte soorten in een mooi buitenverblijf. Ze hebben Amerikaanse flamingos, maar ze gebruiken de flamingo's vooral als mooi dier om te laten zien, en minder als fokgroep om een gezonde bloedlijn in het Europees fokprogramma te hebben. Er zijn vast wel wat parken die de hybride flamingos wel willen overnemen zonder zich hier zorgen over te maken.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Mr. Gharial »

Anubite schreef:
16 nov 2022, 15:21
Maar ben benieuwd wat je concept wordt van de 1800m2 Australia Experience dan voor Ouwehand!
Dit was wel een verassend leuke uitdaging!

Al zal ik eerlijk zeggen dat ik niet super bekend ben met dit gebied in Ouwehands. Ik ben al niet al te vaak in Ouwehands, en ik loop hier vaak voorbij om naar de dieren komen.

Overzicht:
Afbeelding
Afbeelding

Meteen rechts is het eerste verblijf voor Kangoeroes en Emoes. Dit verblijf, net als bijna alle andere verblijven, heeft rood zand en Australische bomen. Zoals Eucalyptus, Corymbia-bomen en Ficussen.

Halverwege het kangoeroeverblijf kan je links tussen de struiken een doorloopverblijf in. Dit verblijf bestaat vooral uit woestijnrotsen en heuvels, met droog struikgewas en een paar klimstructuren gemaakt van gebleekte palen. In dit verblijf zijn Geelvoetkangoeroes en Voskoeskoessen.

Tegen de kas achterin zijn twee verblijven voor koalas gebouwd. Deze hebben meer planten en weer gebleekte palen om te klimmen. De verblijven zijn bedekt met gaas en worden ook bewoond door de vogels die in de kas leven.

Tussen de kas en het koeskoesverblijf is nog een bebost verblijf met een kijkhut. Dit verblijf is voor Gewone wallaroes. Dit verblijf kan worden gebruikt door een derde koala, en als deze niet aanwezig is, is dit verblijf ook open voor de koeskoessen.

Helemaal achterin "The Australian Experience" is de koalakas te vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Er zijn vijf verblijven in de kas, twee vierkante verblijven voor Koalas, en een hoekig nachtverblijf in het midden voor de gevlekte koeskoes en twee langneuspotoroes. Een derde koalaverblijf is alleen in gebruik als er in dat verblijf koalas aanwezig zijn. Het laatste verblijf is in de andere hoek, dit is een kleine volière als separatie voor de losvliegende vogels.

De koalaverblijven zijn afgesloten van het publiek met een glazen wand. De wand gaat niet helemaal tot het plafond, zodat de vogels ook in de binnen- en buitenverblijven van de koalas kunnen komen. Naast vogels lopen er ook Kraaghagedissen en Pijnappelskinks los in de kas. Deze kunnen niet bij de koalas komen. Het derde koalaverblijf kan, als er geen koalas aanwezig zijn, geöpend worden voor de vogels en reptielen.

Het koeskoes verblijf in het midden heeft hetzelfde soort wanden als het nachtdierenhuis nu heeft, met kleine inkijkjes. Als de koeskoes sterft (want helaas is het exemplaar in Ouwehands de enige in Europa), word dit verblijf bewoond door suikereekhoorns en mierenegels. De potoroes verhuizen dan naar de koalaverblijven (via een tunnel kunnen ze in beide verblijven komen, waar de koalas niet doorheen kunnen). De vloer van het verblijf is hoger dan de vloer van de kas, zodat de dieren op de grond makkelijker te zien zijn door de kleinere kijkgaatjes.

Je verlaat de kas op een hogere plek dan je binnen kwam. Op een houten pad loop je langs de koalas weer naar beneden. Vlak na de kas kan je ook de volière binnen die tegen de kas aan staat. Ook hier loop je over een vlonder.

Als laatste zijn er een paar veranderingen in het Restaurant
Afbeelding
Afbeelding

Tegen het restaurant is een volière gebouwd met kaketoes en Maskerkieviten, bij de nieuwe ingang van het restaurant is het binnenverblijf te zien. Naast deze volière is ook een nieuwe aanbouw met een binnenverblijf voor de Koeskoes en Geelvoetkangoeroes.

Binnen zijn een groot paludarium met verschillende vissen, schildpadden en hagedissen. Hier woont ook een kleine groep Gouldamadines. Ook is er een terrarium met ruitpythons in de eetzaal.

Naast de terrariums is er ook een nieuwe eetkamer waarin bezoekers naar de koeskoessen en Kangoeroes kan kijken door een groot kijkraam. Dit raam is niet te zien vanaf buiten door de planten in het verblijf.

Verduidelijking soortenlijst:
Afbeelding
Afbeelding

1(/9)
Kuifduif
Kaketoes
Maskerkiviet

2
Voskoeskoe
Geelvoetkangoeroe

3
Koala / Voskoeskoe
Oostelijke wallaroe

4
Emoe
Oostelijke wallaroe
Westelijke grijze reuzenkangoeroe (Ondersoort Macropus fuliginosus melanops)

5
Grote volière

6/7
Koala
(Langneuspotoroe)

8
Paludarium:
Regenboogvissen
Longvis
Arowana
Hagedissen
Schildpad
Gouldamadine

10
Ruitpython

11
Gevlekte koeskoes
Langneuspotoroe
/
Suikereekhoorn
Mierenegel

Buitengebied:
Afbeelding
Afbeelding

Grote volière:
Afbeelding
Afbeelding

Kas:
Afbeelding
Afbeelding

Restaurant:
Afbeelding
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor NVD dierentuinen

Bericht door Joost »

Qua concept vind ik het wederom heel tof Mr. Gharial! Zo'n uitgebreid Australië gebied zou ik graag in een van de Nederlandse dierentuinen zien verschijnen, al zou ik zelf altijd alles op alles zetten om ook nog Tasmaanse duiveltjes in te passen :) Alleen op deze plek in Ouwehands vraag ik me af of dit helemaal geschikt is. Verbeter me gerust, maar als ik op google meet dan kom ik uit op een totaal oppervlakte van zo'n 2200m2, dat lijkt mij wel erg krap voor dit alles. Is er een reden voor dat je de circustent niet hebt meegenomen in je plan? Die is makkelijk te verplaatsen naar een andere plek en je kan daarmee het oppervlakte flink uitbreiden. Overigens vraag ik me ook af of het voor het park echt interessant is om zo'n groot deel van het enige echte buitenterras wat ze hebben op te offeren.

Plaats reactie