Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door rick04 »

Wat vinden jullie echte pijnpunten van Diergaarde Blijdorp? Mag alles zijn; van verblijven tot nieuwste ontwikkelingen. Mij zit met name het nieuwe bestemmingsplan van de Rivierahal dwars en nog wel wat dingen van het nieuwe masterplan 2030.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Gorilla Gust »

Ik heb even dit topic verplaats naar het NVD-subforum, over je vraag zelf ga ik eerst even nadenken...

Er zijn inderdaad wel wat pijnpunten, het is niet meer dé parel die het geweest is moet ik zeggen. Toch naar mijn ervaring en gevoel, al is een algemeen gevoel soms moeilijk te bestempelen in enkele kant en klare oorzaken. Vaak is het een combinatie van factoren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Apenarend »

Weinig. Je maakt natuurlijk altijd de vergelijking met vroeger en in dat opzicht vind ik het persoonlijk spijtig dat de Rivièrehal zijn zoo-in-de-zoo functie kwijt is, ik kon er vroeger twee uur in ronddwalen, de bergdierenrots (gelukkig komt daar binnenkort verandering in) en de afbouw van de mooie kattencollectie (hoewel die natuurlijk nog steeds wel beter is dan in veel andere tuinen.

Voor zo'n grote dierentuin zouden er voor mij persoonlijk ook wat meer tropische vogels mogen zijn. En het verdwijnen van die prachtige wolvenvallei vind ik nog steeds doodzonde.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Joost »

In eerste instantie had ik niet meteen wat in m'n hoofd, maar toen ik er beter over na ging denken toch wel een paar punten gevonden die ik anders had willen zien:
- De dikhuiden vleugel vindt ik persoonlijk niet geslaagd, toen het net open was zag het er allemaal top uit, maar ondertussen wel te concluderen dat het niet is geworden wat het had moeten zijn. Het buitenverblijf van de neushoorns is op zich prima, maar de binnenverblijven zijn niet geslaagd nu ze grotendeels afgeschermd zijn én bezoekers er niet bij kunnen als de dieren binnen staan. Maar persoonlijk vindt ik het dwergnijlpaardenverblijf niets. Zonde dat zo'n recent project al zo snel afgeschreven kan worden..
- Ik heb het idee dat men in Blijdorp steeds meer de focus legt op de populaire soorten, het verdwijnen van de manenwolven voor een ringstaartmaki verblijf is hier een typisch voorbeeld van. En dat terwijl de uniekere soorten voor mij juist extra redenen waren om naar Rotterdam af te reizen.
- Om aan te sluiten op het bovenstaande: dat men in het oceanium gedeelte afgestapt is van de continentale indeling, nu heb je daar een heel Amerika stuk met midden in een verblijf voor ringstaartmaki's, dat terwijl Blijdorp volgensmij nog de enige tuin in Nederland was die deze indeling nog gebruikte.
- Het niet volwaardig zijn van de continenten Europa en Australië vind ik ook jammer met allebei maar 1 soort, doe het goed of doe het anders gewoon niet of kies desnoods voor een tweede diersoort van een van deze continenten op de plaats van het andere continent.
- Dat het zeeotter verblijf ondertussen al jaren leeg staat en er maar niets mee gebeurd.
- De mongoolse steppe vind ik een te groot oppervlakte in de tuin voor een vrij standaard diersoort, zonde dat de combi met de onagers daar niet gelukt is, want dat maakt het verblijf nog wat interessant.
- Ik kan nu weer gaan uitweiden over dat ik het zonde vind dat de bergdierenrots gerenoveerd wordt voor rode panda's en het mogelijke verdwijnen van het Aziatisch moeras, maar volgens mij is dat ondertussen wel duidelijk ;)

Ondanks de bovenstaande punten wil ik wel zeggen dat Blijdorp voor mij toch nogsteeds in de top staat in Nederland, het is en blijft een prachtige tuin om te bezoeken met een fijne sfeer. De combinatie van de door Van Ravesteyn gebouwen in combinatie met de meer hedendaagse delen maken het park uniek op een manier die onmogelijk na te bootsen is. Het park heeft nog steeds meer pluspunten dat pijnpunten voor mij, het Aziatisch moeras, Amazonica, het Oceanium, de okapivolière en de savanne zijn echt pareltjes (en ik weet zeker dat ik ook nog wel wat vergeet).

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Alle plannen die Diergaarde Blijdorp bekend heeft gemaakt zijn vooral de grote verblijven, maar mij zou het niet verbazen als er ook kleine verblijven erbij komen met wat vogels of andere dieren. Ze gaan natuurlijk in een persbericht niet alle details en kleine dingen bekend maken. En de olifanten worden waarschijnlijk ook gecombineerd met andere diersoorten en hoor ook dat er misschien nachtdieren gaan komen onder het Oli-duct.

En plannen kunnen nog altijd gewijzigd worden, wat ook best vaak gebeurt bij masterplannen. Ik maak me niet zo'n zorgen om de toekomst van Blijdorp.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Apenarend »

Ik wist niet dat het Aziatische moeras zou kunnen verdwijnen, voor mij is dat eigenlijk samen met de Maleise Bosrand het sterkste punt van Azie.

Die ringstaarten, tja, ze zijn fotogeniek, kleine en grote kinderen zijn er gek op, en ze zijn ook eigenlijk wel bedreigd. Je hebt wel gelijk ivm hun locatie, ik dacht eigenlijk dat ze nog op het eiland zaten (het is blijkbaar te lang geleden dat ik nog in Rotterdam ben geweest).

De onagers is heel jammer, ik had de kamelen weg gedaan, maar die zijn iconischer.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
20 apr 2020, 22:40
Ik wist niet dat het Aziatische moeras zou kunnen verdwijnen, voor mij is dat eigenlijk samen met de Maleise Bosrand het sterkste punt van Azie.
Het is meerdere keren genoemd als een van de mogelijke locaties waar het olifanten verblijf naar uitgebreid zou kunnen worden, dat zou dan om de grote vliegkooi heen komen en op het huidige moeras.. Maarja hopen dat dat bij een idee blijft ;)
Apenarend schreef:
20 apr 2020, 22:40
Die ringstaarten, tja, ze zijn fotogeniek, kleine en grote kinderen zijn er gek op, en ze zijn ook eigenlijk wel bedreigd. Je hebt wel gelijk ivm hun locatie, ik dacht eigenlijk dat ze nog op het eiland zaten (het is blijkbaar te lang geleden dat ik nog in Rotterdam ben geweest).
Ze zitten ook nog ook het eiland hoor! Daar zit nu nog de oude groep met allemaal oude dieren die op een uitsterf beleid staat, voor het nieuwe verblijf zijn allemaal nieuwe dieren gehaald.
Apenarend schreef:
20 apr 2020, 22:40
De onagers is heel jammer, ik had de kamelen weg gedaan, maar die zijn iconischer.
Klopt, de meeste mensen zullen nou eenmaal meer met een kameel hebben, maar het is wel nog een voorbeeld van dat ze dan oor het populaire dier gaan ipv de uniekere soort.. Overigens is het geen idee om de mongoolse steppe op te offeren voor het vergrootte olifanten verblijf (als dat niet al het plan was?) en dan het aziatisch moeras te behouden? :D

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

Het is een hele waslijst qua pijnpunten ja
Ieder jaar ga ik weer met mijn gezin een aantal keren per jaar naar de diergaarde.
Het blijft weer iedere keer weer een feest om er heen te gaan ondanks bepaalde punten waar we ons dan aan ergeren.

- De oude wolvenvallei die ze heel lang hebben laten verslonzen. In mijn ogen hadden ze dat destijds gelijk mee kunnen nemen met het project rondom de galada's. Het is wel een ander wereld deel, maar je had het in een keer kunnen opknappen. Zo ie zo vind ik dat ze die hoek te lang hebben laten leeg staan.

- Olifanten verblijf (uitbreiding). Jammer dat er WEER een groot gedeelte van de tuin geofferd word voor uitbreiding van een diersoort die toch al nog niet groeit qua aantallen. Als je dan iets offert denk dan eens oa aan het verblijf van de Indische Neushoorns. Deze gaan naar mijn idee (na uitsterven) eruit. Dit verblij zou je dan in ieder geval voor de bul kunnen gebruiken. Het huidige koeien verblijf zo ie zo even mee wachten met uitbreiden. Je zou wel aan het huidige bullen buitenverblijf kunnen knutselen en toevoegen bij het grote buitenverblijf dan. De dames Trong Li en Nhi Lin gaan vermoedelijk toch weg. Dan is het zonde voor een groot verblijf terwijl er maar een paar Olifanten zijn dat is in mijn ogen TO MUCH.

- Leegstand van diverse verblijven. Zonde van de ongebruikte ruimte vinden we. Zeeotters, bergdierenrots, wolvenvallei en diverse kleinere verblijven. Doodzonde van de ongebruikte ruimtes er zijn genoeg andere diersoorten (of dezelfde soorten)die men kunt houden.

- Achter de bizonweide is volgens mij ruimte zat om een mooi verblijf (Wolven?) neer te zetten. Een goede omheining hoeft volgens mij niet duur te zijn voor sommige diersoorten.

- Het uitblijven van meerdere soorten (Mens)Aap klein of groot. Het aantal soorten die men heeft is niet echt geweldig veel. Daarom hoop ik op termijn er weer nieuwe soorten bij komen.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Pijnpunten Diergaarde Blijdorp

Bericht door aardvarkentje15 »

Ik vind het olifantenverblijf juist een geweldig plan mits ze gecombineerd kunnen worden met event. de indische antilopen en nog wat andere diersoorten (java-apen?). ik dacht zelf dat het aziatische moeras behouden bleef en dat het olifantenverblijf uitgebreid werd naar de huidige mongoolse steppe.

Wat ik zelf een pijnpunt vind is het wolvenverblijf wat nu gebruikt word voor de bijenvallei. ik had hier zelf een prachtig australisch gedeelte neergezet, eventueel met het oude berentheater erbij.(wat nu ingegraven ligt).

Ook vind ik het jammer dat de oude rots gebruikt word voor rode panda's, maar de binnenverblijven in de rots schijnen ongeschikt te zijn voor een diersoort groter dan een rode panda.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie