Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2020)

Bericht door JvG »

Dustin1999 schreef:
02 feb 2020, 19:40
Klote commissie en gemeente Rotterdam!!!

Laten Blijdorp lekker in de steek de zoveelste keer. Nou Blijdorp moet dat niet zomaar accepteren en gewoon niet meer investeren in rijksmonumenten en dat alles lekker instort zodat die commissie de schade kan betalen en er iets nieuws kan gebouwd worden.

Ben echt helemaal klaar hiermee!
Diep ademhalen en lees eerst eens terug voor je zoiets plaatst.
Wie zegt dat ze Blijdorp in de steek laten? Ze kijken enkel anders naar het gedeelte wat monumentaal is, ik lees ook dat ze feedback geven wat voor hun nu niet geschikt is en wat beter kan in het ontwerp.
Los daarvan is de monumenten laten zoals ze zijn en hopen dat ze instorten echt geen optie. De takinrots kan nog makkelijk weg achter een muurtje maar als ze het ook zouden doen met de andere grote monumenten zou dat betekenen dat of het halve park niet bezoekbaar is of dat dat gedeelte zo slecht eruit ziet dat bezoekers niet meer terugkomen met als gevolg dat het bezoekersaantal enorm daalt. Ze kunnen het wel maar het kost meer tijd. De nu al opgeknapte stukken zijn op hun eigen manier wel bepalend voor het park en laten zien dat er een toekomst is voor hedendaagse monumenten

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Ja was meer een reactie uit frustratie sorry daarvoor. Maar ik wordt gewoon moe van die commissie terwijl ze nooit financieel hulp geboden hebben aan Blijdorp voor het restauren en onderhouden van de monumenten. En nu Blijdorp met een goed ontwerp komt waarbij er eigenlijk niets tot nauwelijks wordt veranderd aan het monument ja alleen een overnet constructie. En er geldt een leeuwiek verbod dus er moet sowieso een net er over hoe graag die commissie dat niet wilt.

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Deed deze commissie ook zo lastig voor de verbouwing van het roofdierenverblijf om deze geschikt te maken voor de gelada's?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Als dit zo doorgaat bij elke rijksmonument duurt het nog wel jaar of 10 voor die Rivierahal gerenoveerd wordt.

Ja toen deden ze ook al heel moeilijk om een hek ofzo?

Het is altijd gezeik met die kutcommissie. Ze vinden monumenten belangrijker dan de dieren die in Blijdorp leven.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Dustin1999 schreef:
02 feb 2020, 21:56
Ja was meer een reactie uit frustratie sorry daarvoor. Maar ik wordt gewoon moe van die commissie terwijl ze nooit financieel hulp geboden hebben aan Blijdorp voor het restauren en onderhouden van de monumenten. En nu Blijdorp met een goed ontwerp komt waarbij er eigenlijk niets tot nauwelijks wordt veranderd aan het monument ja alleen een overnet constructie. En er geldt een leeuwiek verbod dus er moet sowieso een net er over hoe graag die commissie dat niet wilt.
Misschien moet je je even verdiepen voordat je dit soort dingen roept en iets een "kutcommissie" noemt. Deze commissie is namelijk onderdeel van de gemeente Rotterdam en hun taak is het beoordelen van de bouwplannen naar aanleiding van bepaalde richtlijnen. Het uitdelen van subsidies is niet hun taak en dus bieden ze ook geen financiële steun, daarvoor zijn er simpelweg andere afdelingen binnen de gemeente. De gemeente en de andere overheids instanties geven Blijdorp meer dan genoeg subsidies voor het restaureren van de monumenten.

Daarnaast is het goed om te bedenken dat het flamingoverblijf niet nodig aan renovatie nodig is, de wens van Blijdorp om er een volière van de maken is vooral voor de fokresultaten en het leewiek verbod. Qua monumentale waarde is het dus niet nodig en hoeft hier ook geen geld voor vrij gemaakt te worden. Aangezien Blijdorp zelf aangeeft dat er sinds 2004 geen fokresultaten meer zijn geweest en bij mijn weten er recent ook geen dieren bij zijn gekomen lijkt het mij dat alle huidige dieren nog geleewiekt zijn, dus als het nog een jaar duurt zou dat ook geen drama moeten zijn.

Het komt alleen nogal knullig over dat men nu al 5 jaar aan het steggelen is over dit verblijf, maar laten we wel wezen: we weten niet hoe Blijdorp hier in staat hé. We zien allemaal mooie schetsen voorbij komen en worden daar enthousiast mee gemaakt, maar we hebben geen idee wat er zich achter de schermen afspeelt. Het is ook mogelijk dat Blijdorp zelf niet de makkelijkste is, maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Dustin1999 schreef:
02 feb 2020, 23:16
Het is altijd gezeik met die kutcommissie. Ze vinden monumenten belangrijker dan de dieren die in Blijdorp leven.
Wie zegt dat? Het is niet de taak van deze commissie om op dierenwelzijn te letten, daar is de voedsel en warenautoriteit voor. Deze commissie kijkt alleen maar naar of de bouwaanvragen overeenkomen met de richtlijnen. Het zou belachelijk zijn als de commissie Diergaarde Blijdorp anders zou behandelen dan andere soortgelijke projecten puur omdat ze met dieren werken.

zoofan84
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door zoofan84 »

De commissie bestaat uit ook architecten dan moet bijvoorbeeld het ook wel iets klikken met de ontwerpers van Blijdorp. Wat ik geloof zijn deze connecties wel beter dan een aantal jaren geleden. Verder weet niet hoelang mensen in een commissie zitten. Als daar elke periode een aantal nieuwe bij komen, betekent dat ook weer inlezen etc.
Verder procedures je kunt zeggen van dit of dat, ze zijn er. En vergaderen hoort daar zeker ook bij.

Wel ben ik benieuwd, wat Blijdorp zelf ook beter kan doen in de processen. Maar daar hebben ze vast al weleens naar gekeken.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

WERELDPRIMEUR IN DIERGAARDE BLIJDORP: GEBOORTE ZWARTNEUSHAAI

Op dinsdag 28 januari vond in het grote Haaienbassin van het Oceanium in Blijdorp een unieke geboorte plaats van zwartneushaaien. ‘s Ochtends vroeg zag een van de dierverzorgers in een afgezet deel van het aquarium vier jonge haaitjes. Drie zijn er helaas overleden, maar de vierde kon overgezet worden naar een apart bassin.

Zwartneushaaien worden erg weinig in aquaria gehouden en geboortes zijn bijzonder. Uit navraag bij Europese en Amerikaanse collega’s bleek dat de geboorte mogelijk een wereldprimeur is! Geen enkele andere dierentuin of aquarium lijkt hiermee te hebben gekweekt. Zwartneushaaien komen voor in de (sub)tropische zeeën van het westelijke deel van de Atlantische Oceaan, van Noord-Carolina tot aan het zuiden van Brazilië. Deze ranke en snelle haaien worden een kleine anderhalve meter lang en leven onder meer van kleine vissen en octopussen.

Sinds de opening van het Oceanium in 2001 zwemmen de zwartneushaaien in het Haaienbassin samen met verpleegsterhaaien, zandbankhaaien en zwartpunthaaien. In december zagen de verzorgers dat één van de vrouwtjes dikker oogde dan normaal. Omdat men vermoedde dat ze drachtig was, lokten zij haar uit voorzorg naar een apart deel van het aquarium. Pasgeboren haaitjes zijn namelijk een prooi voor alle andere roofvissen in het aquarium.

Drie weken later was het zover: vier haaitjes van ongeveer 45 cm lengte en bijna een halve kilogram zwaar! Twee dieren waren overleden. Zij hadden bijtwonden opgelopen via hun moeder, een bekend verschijnsel. Er is na de geboorte geen band tussen de moeder en haar jongen. Als zij in de buurt van hun moeder verblijven, is er kans dat ze ze doodbijt. Eén van de twee levende dieren had duidelijk ook last van een bijtwond aan zijn staart en overleed helaas 24 uur later. Het vierde dier is de strijd ongeschonden doorgekomen en zwemt nu achter de schermen in een groot bassin. In de toekomst zal hij worden uitgezet in het mangrovegebied in het Oceanium.

Een van de doelstellingen van het Oceanium van Diergaarde Blijdorp is het kweken met bedreigde vissoorten. De zwartneushaai is geen bedreigde soort maar de ervaring die opgedaan kan worden met deze soort wordt later gebruikt om in samenwerking met andere organisaties te kunnen werken aan de kweek van bedreigde haaien.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Echt gaaf nieuws maar tegelijkertijd ook teleurstellend nieuws!

Maar het blijft nog steeds wel een wereldprimeur en heel tof en goed voor Diergaarde Blijdorp dat ze kweken met deze haaiensoort. Dat kweken met zeldzame diersoorten kan Blijdorp heel goed zoals bij de slurfhondjes, Francois Langoeren, Witkruinmangabey's, Okapi's, Koeneusroggen, Maraboe's en nog veel meer dieren.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

UNIEK VEGAN VISVOER IN BLIJDORP:
DOKTERSVIS ‘DORY’ VERANDERT VAN KANNIBAAL NAAR PLANTENETER

Wereldwijd worden herbivore (plantenetende) vissen in aquaria gevoerd met visvoer met dierlijke ingrediënten. Dat moet toch anders kunnen dacht Diergaarde Blijdorp. De dierentuin ondernam actie en ontwikkelt nu een eigen, meer natuurlijk dieet voor de herbivore mariene vissen in het Oceanium. Alles gericht op het verbeteren van het welzijn van de dieren.

Ingrediënten visvoer
Het bestaande visvoer van mariene vissen verschilt sterk van het dieet van hun soortgenoten in het wild. In de hele wereld krijgen zij voer van voornamelijk dierlijke afkomst, zoals vismeel. De plantaardige ingrediënten in deze voeders zijn op land geteeld en niet in zee, denk aan mais, graan, soja- en andere bonen. Dat is best wel vreemd. Het vermoeden bestaat dat dit 'onnatuurlijke' voer de oorzaak is van verschillende visziekten. Een adequaat dieet zou verschillende visziekten als mariene kop- en lijnerosie op zijn minst kunnen onderdrukken. Daarom wordt er in het Oceanium een nieuw voer ontwikkeld.

100% vegan uit de zee

In dit nieuwe, natuurlijke, voer worden de dierlijke en landgeteelde producten weggelaten. Het bestaat alleen nog uit plantaardige producten uit de zee. Hiermee worden niet één maar meerdere stappen in de goede richting gezet. Door het gebruik van soja te vermijden wordt immers ook het Amazonegebied beschermd.

Grazende vissen

De meeste herbivore vissen zijn ‘grazers’. Doktersvissen bijvoorbeeld (bekend als Dory uit de Disneyfilm) eten algen die groeien op de harde oppervlakte van riffen. Ook dit natuurlijke graasgedrag wordt in het Oceanium gestimuleerd. Het nieuwe visvoer wordt niet gebonden met de gangbare gelatine van dierlijke oorsprong maar met agar, gemaakt van rode en bruine wieren. In vloeibare vorm wordt dit uitgesmeerd over onze kunstkoralen. Zo hebben de vissen de kans hun natuurlijke graasgedrag te tonen. Voor de andere vissen in deze aquaria is het lastiger om hiervan mee te eten omdat hun bekken ongeschikt zijn om het voer los te schrapen of te trekken. Op deze manier kunnen alleen de herbivore vissen erbij. Nu kunnen ze langer grazen, zoals ze dat in de natuur ook doen.

In de koraaltunnel van het Oceanium zwemmen diverse herbivore vissen zoals doktersvissen, argusvissen, wimpelvissen en vleermuisvissen.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Vijf nieuwe wasberen uit Stichting AAP

Bericht door Rafiaan »

De Diergaarde heeft op Facebook bekendgemaakt dat er vijf wasberen uit Stichting AAP zijn toegevoegd aan de groep, die daardoor uit twaalf dieren bestaat nu.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

BLIJDORP VANGT VIJF WASBEREN OP

Het wasberenverblijf heeft vijf nieuwe inwoners. De kennismaking tussen onze huidige groep wasberen en de nieuwelingen verliep goed. Eerst maakten ze tussen het gaas door kennis met elkaar. Een dag later mochten ze ook met zijn allen het buitengebied verkennen. Daar waren ze best druk mee, maar ze voelden zich meteen thuis. Ze smulden van het voedsel en zochten al snel het beekje op. De groep bestaat nu uit 12 dieren.

De vijf wasberen zijn via Stichting AAP naar Blijdorp gekomen. Deze Stichting vangt dieren op en herplaatst ze op een geschikt adres. De dieren mogen zich niet voortplanten, omdat zij op de Europese lijst van verboden invasieve soorten staan. Blijdorp dient als veilige opvang waar de dieren een zo natuurlijk mogelijk leven in een groep kunnen leiden. Elke zaterdag kun je om 11:00 uur hun verzorger ontmoeten. Ze krijgen dan ook wat lekkers!

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

Ik ben vandaag nog eens naar Blijdorp gegaan...Een "sentimental journey". Er was een tijd ergens vroeg in de jaren '90 dat ik een erg arme, sociaal geïsoleerde en depressieve studente was in Rotterdam... Maar op de meest sombere winterdag had ik een plekje waar ik heen kon met mijn studieboeken: de Rivièrahal, en het stuk daarvan met al de vogels. Daar ontdook ik mijn winterblues tussen mijn geliefde vogels aan het waterleliebasin. Zelfs toen was het gebouw vergane glorie en in slechte staat; en ik hield mijn hart vast vandaag; is het helemaal gerenoveerd en herbestemd en niet meer meer zoals ik me herinner?

Nee, er is niets veranderd, helemaal niets, het was of ik 25 jaar terug stapte in de tijd, zelfs het tafeltje waaraan ik zat was volgens mij nog het zelfde. Het gebouw is in zorgwekkende staat, het was bitterzoet om het zo te moeten zien en tegelijk toch ook zo geruststellend. Het is een uniek gebouw in al zijn sierlijkheid en de uniekheid van het hele van Ravensteyn ensemble van gebouwen is een enorm pluspunt van Blijdorp...En de monumentencomissie heeft het recht er moeilijk over te doen; maar blijkbaar zorgt het er ook voor dan noodzakelijk onderhoud uitblijft.

Het voelt voor mij als lid van de Antwerpse Zoo- waar men de meerwaarde van historische gebouwen en nostalgische sfeer volledig beseft en uitbuit, dat men in Rotterdam dat nog niet helemaal door heeft, en hun erfenis van historische gebouwen meer wordt gezien als een last, en dat er niet echt op wordt ingezet op commerciëel gebied. En dat is jammer. Ik vind het heel mooi wat ze met het giraffegebouw hebben gedaan, maar ik hoop dat in de Rivièrahal de oorspronkelijke functie en nostalgische sfeer behouden kunnen blijven.

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Max »

Wat vond je van de speeltuin die ze midden in de Rivièrahal hebben gemaakt?

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

Dat ziet er vrij gedateerd en droevig uit als je het mij vraagt. Het heeft zo veel potentieel, en er wordt zo weinig mee gedaan.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Dat is een tijdelijke invulling van de Rivierahal die speeltuin. Ze willen het namelijk helemaal gaan renoveren de komende 10 jaar alleen kost het miljoenen om het te restaureren. En er weer een wintertuin van maken wat de oorspronkelijke functie was. Ze zijn hier al jaren mee bezig om het geld bij elkaar te krijgen via subsidies van Gemeente en andere bedrijven die het willen sponsoren.

8 maart zullen we denk hier meer over horen wanneer het Masterplan 2030 wordt gepresenteerd!

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Nog een paar dagen tot de lezing van Diergaarde Blijdorp over het Masterplan 2030 die aanstaande zondag wordt gepresenteerd.

Ben vooral benieuwd naar de plannen voor Rivierahal, Bergdierenrots, Taman Indah, Oceanium. Ook ben ik benieuwd naar het thema of doel achter het Masterplan dus wat wilt Blijdorp met dit masterplan bereiken in 2030?

Wat verwachten jullie?

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Max »

Ik verwacht meer informatie over het eiland hoppen project en vooral hoe de nieuwe plannen eruit gaan zien.
Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de plannen voor de bovengenoemde gebouwen/verblijven.
Ik heb zelf helaas nooit de Bergdierenrots gezien dus lijkt me erg leuk om deze weer in volle glorie hersteld te zien worden, hopelijk weer met takins (Berlijn heeft er toch best wel veel, wellicht kunnen ze daar een paar van krijgen?).

Taman Indah blijft voor mij toch een van de mooiere gebouwen van Blijdorp, het is weliswaar veroudert maar de sfeer die je ervaart als je binnenkomt is echt geweldig. Misschien zijn dit ook de herinneringen die ik als kind hieraan heb die mijn beeld hiervan sterk beïnvloeden ;) Hopelijk krijgen we ook wat meer informatie over het plan voor de flamingo volière en hoe de zaken met de commissie ervoor staan.

Ik ben ook benieuwd of we ook iets te horen gaan krijgen over de toekomst van het Europa/Australië gedeelte van de tuin, dit is altijd een stuk geweest dat ik erg tegen vond vallen. Het liefst zou ik het gebied zien veranderen in een Australië gebied met wellicht een soort kas met koala's, boomkangoeroes en een volière. Het verblijf van de moeraswallaby's kan natuurlijk daar ook blijven. Desnoods zou dit Australië gebied ook in de buurt van het Oceanium gebouwd kunnen worden of zelfs als aanbouw hieraan, maar met het hele eiland hoppen project lijkt mij dit financieel en ruimte technisch niet mogelijk.

Wat denken jullie zou het masterplan voor de Rivierahal ook de terug keer van de toren bevatten?

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Ja ik hoop ook op een Australisch gebied op de plek van het oude wolvenverblijf, rendierenverblijf en berenterras.

En daar kan ook een natuurbehoudproject aan gekoppeld worden voor Australië die het nu heel moeilijk heeft met die bosbranden. Zou wel mooi zijn van Blijdorp om een prachtig Australische gebied te maken met Tasmaanse Duivels, Koala's, Boomkangoeroe's, vogels die in Australië.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Max schreef:
04 mar 2020, 21:26
Wat denken jullie zou het masterplan voor de Rivierahal ook de terug keer van de toren bevatten?
Als ze slim zijn doen ze dat niet. Vroeger gaf de toren een mooi uitzicht over de tuin en kon je de symmetrie in het park mooi zien (heb ik van horen zeggen de toren was al ff weg toen ik geboren werd). Maar tegenwoordig zijn alle bomen veel groter en voller, waardoor je je zou moeten afvragen of dit wel het zelfde effect geeft als vroeger en je niet alleen maar naar boomtoppen zit te kijken. Daarnaast bleek volgens mij eerder ook al dat dit project tientallen miljoenen zou moeten kosten willen ze het realiseren, dan kan het wat mij betreft beter geïnvesteerd worden in (meerdere) andere monumenten dan het terugbrengen van 1 ding.

Om op de vraag van Dustin terug te komen: Persoonlijk verwacht ik in elk geval dat men de renovatie van de Rivièrahal in het plan op gaan nemen, het word namelijk wel nodig tijd dat deze een opknapbeurt krijgt. Of hier dan ook weer dierverblijven in gaan komen vraag ik me af, ondanks dat ik er zelf geen fan van ben heb ik het idee dat de binnenspeeltuin goed aanslaat bij gezinnen en ik zie op dit moment niet echt een plek waar ze dit anders zouden kunnen realiseren.

Ook verwacht ik sowieso dat men de plannen voor de bergdierenrots bekend gaat maken, simpelweg omdat men hier al subsidies voor binnen heeft gekregen. Hopelijk mét takins en dan mogen van mij de rode panda's er wel bij, alleen rode panda's zou ik zonde vinden.

De verbouwing van het olifantenverblijf zou mij niet verbazen als het er in zit, men heeft al meerdere keren aangegeven hier naar te kijken en het mag ook allemaal wel wat ruimer (zeker voor de bul). In eerdere plannen werd de mogelijkheid geschetst dat het Aziatische moeras hiervoor zou moeten wijken, persoonlijk hou ik mijn hart vast want ik zou het doodzonde vinden mocht dit stukje Blijdorp verdwijnen.

Verder hoop ik ergens nog dat men nog wat diersoorten toevoegt aan het Amerika gebied, want voor mij persoonlijk mist dit gebied toch wel wat. Zeker als straks de mogelijke route achter de bizons langs gerealiseerd zou worden zouden hier van mij best nog wat leuke soorten bij mogen, bijvoorbeeld wolven of veelvraaten.

Wat betreft het Australië/Europa stukje hoop ik dat men eens de keus gaat maken tussen één van deze twee gebieden, nu is het allebei toch net niets. En als ik dan zou moeten kiezen zou ik voor Australië gaan, er moet toch 1 tuin in Nederland de eerste met Tasmaanse Duivels worden?? :D

Aan de andere kant, het masterplan zal "maar" tot 2030 zijn en 10 jaar is toch korter dan het lijkt en als je realistisch kijkt zullen er waarschijnlijk maar 3/4 en met een heleboel mazzel 5 "grote" projecten plaats vinden, zeker ook gezien het feit dat Blijdorp nog steeds geen enorm diepe zakken heeft om alles uit te betalen.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Eindelijk is ie daar: het masterplan 2030! Belangrijkste zaken: het olifanten verblijf wordt in 2 fasen vergroot, het huidige verblijf wordt richting de bongoweide vergroot en in fase 2 komt er een speciaal verblijf voor een bullengroep. Vanwege de verbouwing van de Rivièrahal krijgen de gorilla's een nieuw verblijf in de zuidrand van de ‘oude’ tuin, vermoedelijk op de plek van de wolven/rendieren/wallaby's? Ook wordt er dit jaar al gestart met de verbouwing van de bergdierenrots tot Himalayagebied voor kleine panda’s. En lijkt op termijn het tijgerverblijf aangepast te worden én de Rivièrahal lijkt geen speeltuin te blijven.

Zie https://www.diergaardeblijdorp.nl/masterplan-2030/

Plaats reactie