Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
06 mar 2021, 12:17
rick04 schreef:
06 mar 2021, 09:53
Dvûr Králové heeft 5.9 Zwarte neushoorns. In Beekse Bergen zou het in principe prima kunnen om meer dieren te houden, gelijk samen met wat leuke kleine antilope soorten..
Er is ook nog niet echt iets bekend gemaakt toch over dat ze ook antilopen gaan houden bij de neushoorns toch? Het zou wel mooi zijn en als je naar andere parken kijkt lijkt het ook prima te kunnen om zwarte neushoorns te combineren. De vraag is alleen of ze het aandurven aangezien de twee neushoorns op het resort volgensmij niet zo lekker gingen met de andere dieren op de vlakte.
Op dat grote perk van 6000m2 (wat gewoon anderhalf keer het olifantenperk van Blijdorp is!) kan naar mijn idee best wel iets als Wrattenzwijnen, Penseelzwijnen, Dorcas- (zou echt gaaf zijn!) en mhorr gazellen. Als ze nog gekortwiekte vogels hebben zou dat ook wel kunnen als Kroonkraanvogels en maraboes. En als ik helemaal doordraai in m'n speculaties dan hoop ik op Generoeken of een andere leuke antilope soort uit de VS..
Let the beauty of the nature remind you of the goodness of God

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Ik vind het wel heel makkelijk om te zeggen Beekse Bergen heeft de ruimte, de aanbeveling is grotere groepen dus ze kunnen dat beter doen... Ergens vergeet je dan in mijn ogen dat we nog steeds te maken hebben met corona waardoor de inkomsten enorm zijn teruggevallen. Daarnaast is het Libema, doeltreffende verblijven zonder veel extra's... ik heb ook ergens gelezen dat de stal precies gebouwd wordt op de oude afgebrande stal. Dan is er simpelweg niet meer ruimte.

Indien ze later uiteindelijk toch nog voor de aanbevolen 2.3 populatie willen gaan kunnen ze toch altijd een tweede stallencomplex bouwen? Stond het niet in de engelse aanbevelingen dat mannen beter helemaal geen contact konden hebben, ook niet visueel? Dan is een tweede stallencomplex beter dan 1 grote in mijn ogen...

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Bericht door MennoPebesma »

De Beekse Bergen krijgt een tweede olifantenbul.

Een tijdje geleden hadden wij het hier ook al over omdat er een vergunning aangevraagd is voor het uitbreiden van de olifantenstallen. Ook ZooInside heeft hier toen aandacht aan besteed. Die laatste is recent in de Beekse Bergen langs geweest om te praten over de nieuwe Zwarte neushoorn verblijven. In de podcast van vandaag is te horen dat er ook over deze vergunning is gesproken. Ontwerper Rick bevestigde dat er inderdaad een tweede Olifantenbul naar het Safaripark komt. Hiervoor wordt een nieuwe stal aan de huidige stallen aangebouwd.

De huidige bul, Calimero, is niet een hele actieve stier. De enige koe waar hij interesse in heeft is Carla, zij is alleen onvruchtbaar. De oudste dochter van de matriarch Punda, Bongi, komt nu op een leeftijd dat het noodzakelijk is om drachtig te worden. Als dat niet binnen afzienbare tijd gebeurt zal haar cyclus waarschijnlijk stoppen. KI is een paar keer geprobeerd, maat tot nu toe zonder succes. Vandaar dat er een tweede bul bij komt, en misschien maakt dat Calimero ook weer wat actiever..

Beluister de podcast hier: https://soundcloud.com/user-113581999/z ... K7y0qERq7o

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

JvG schreef:
07 mar 2021, 09:30
Ik vind het wel heel makkelijk om te zeggen Beekse Bergen heeft de ruimte, de aanbeveling is grotere groepen dus ze kunnen dat beter doen... Ergens vergeet je dan in mijn ogen dat we nog steeds te maken hebben met corona waardoor de inkomsten enorm zijn teruggevallen. Daarnaast is het Libema, doeltreffende verblijven zonder veel extra's... ik heb ook ergens gelezen dat de stal precies gebouwd wordt op de oude afgebrande stal. Dan is er simpelweg niet meer ruimte.

Indien ze later uiteindelijk toch nog voor de aanbevolen 2.3 populatie willen gaan kunnen ze toch altijd een tweede stallencomplex bouwen? Stond het niet in de engelse aanbevelingen dat mannen beter helemaal geen contact konden hebben, ook niet visueel? Dan is een tweede stallencomplex beter dan 1 grote in mijn ogen...
Als de stal inderdaad precies gebouwd wordt op de funderingen van de oude stal dan zou het inderdaad goed kunnen dat dat de reden is dat ze alleen een koppel gaan houden. Ik verwacht er ook geen hoogstandje van qua hoe het er uit zal zien, want zoals je zegt zo in Libema niet, maar ik vind wel dat onder de huidige ontwerper men stappen maakt. Ze proberen naar mijn idee vaker te zorgen voor een mooi aanzicht en goede zichtlijnen en ze gebruiken ook minder heras hekwerk dan voorheen.

Wat betreft die tweede stal, het zou natuurlijk goed kunnen dat men in een latere fase voor een extra stal gaat. Maar ik dacht (zo lees ik het in elk geval) dat het visuele contact vooral was tussen mannelijke dieren wanneer je daar meerdere van houdt. Dus dat het beter is als twee mannen helemaal geen visueel contact hebben, maar dat dat tussen een man en vrouw minder uit maakt. Ze stellen volgens mij namelijk ook dat je in principe ook een man en vrouw wel standaard samen in een buitenverblijf kan houden, maar dat ze dan wel soms gesepareerd moeten kunnen worden. Ik ben er al een tijdje niet meer binnen geweest, maar volgens mij heeft in Blijdorp de man binnen toch ook de mogelijkheid tot visueel contact met de vrouw?
MennoPebesma schreef:
07 mar 2021, 09:48
Is het eigenlijk al bekend aan welke kant van het gebouw deze aanbouw gaat komen of lees ik daar overheen in de vergunningsaanvraag?
MennoPebesma schreef:
De huidige bul, Calimero, is niet een hele actieve stier. De enige koe waar hij interesse in heeft is Carla, zij is alleen onvruchtbaar. De oudste dochter van de matriarch Punda, Bongi, komt nu op een leeftijd dat het noodzakelijk is om drachtig te worden. Als dat niet binnen afzienbare tijd gebeurt zal haar cyclus waarschijnlijk stoppen. KI is een paar keer geprobeerd, maat tot nu toe zonder succes. Vandaar dat er een tweede bul bij komt, en misschien maakt dat Calimero ook weer wat actiever..
Eigenlijk een zelfde soort situatie als waarom Mekong naar Rapperswil is gegaan. Hopen dat het effect heeft en dat Calimero ook eens in de fokgroep interesse gaat tonen, want in tegenstelling tot wat er in de podcast gezegd wordt heeft hij volgens mij nog helemaal geen genen verspreid in het fokprogramma. En anders zou het natuurlijk ook mooi zijn als de nieuwe bul voor nageslacht zorgt. Benieuwd waar de nieuwe man vandaan gaat komen, volgens mij zijn er niet heel veel "bewezen" Afrikaanse fokstieren in Europa toch?

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door JvG »

Joost schreef:
07 mar 2021, 15:40
Wat betreft die tweede stal, het zou natuurlijk goed kunnen dat men in een latere fase voor een extra stal gaat. Maar ik dacht (zo lees ik het in elk geval) dat het visuele contact vooral was tussen mannelijke dieren wanneer je daar meerdere van houdt. Dus dat het beter is als twee mannen helemaal geen visueel contact hebben, maar dat dat tussen een man en vrouw minder uit maakt. Ze stellen volgens mij namelijk ook dat je in principe ook een man en vrouw wel standaard samen in een buitenverblijf kan houden, maar dat ze dan wel soms gesepareerd moeten kunnen worden. Ik ben er al een tijdje niet meer binnen geweest, maar volgens mij heeft in Blijdorp de man binnen toch ook de mogelijkheid tot visueel contact met de vrouw?
Ik bedoelde ook dat de mannen binnen beter geen visueel contact hebben ;) daarom lijken meerdere stallencomplexen mij daarin het beste. Je zou de tevens de dames kunnen rouleren tussen de stallen zodat ze vaker geprikkeld worden door een andere man ;)
De stallen in Blijdorp hebben wel visueel contact, maar dat kon volgens mij ook gesloten worden voor meer rust.
Joost schreef:
MennoPebesma schreef:
Is het eigenlijk al bekend aan welke kant van het gebouw deze aanbouw gaat komen of lees ik daar overheen in de vergunningsaanvraag?
MennoPebesma schreef:
Eigenlijk een zelfde soort situatie als waarom Mekong naar Rapperswil is gegaan. Hopen dat het effect heeft en dat Calimero ook eens in de fokgroep interesse gaat tonen, want in tegenstelling tot wat er in de podcast gezegd wordt heeft hij volgens mij nog helemaal geen genen verspreid in het fokprogramma. En anders zou het natuurlijk ook mooi zijn als de nieuwe bul voor nageslacht zorgt. Benieuwd waar de nieuwe man vandaan gaat komen, volgens mij zijn er niet heel veel "bewezen" Afrikaanse fokstieren in Europa toch?
Het aantal goed kwekende stieren is inderdaad op 1 hand te tellen. Maar er zijn wel meerdere jongere stieren die de kans nog niet gehad hebben. Als ze anderhalf jaar eerder waren begonnen hadden ze kunnen meegaan in de grote transferwissel die een tijdje geleden is geweest. Meerdere stieren zijn toen gewisseld, waarvan meerdere die bewezen zijn en naar een andere groep gingen.
Ik zie eerder nu een jongere stier van een bullengroep komen, of een van de oudere stieren die niet goed bij de groep op de huidige locatie past. Voor het fokprogramma is het ook van belang dat jongere stieren de kans krijgen om op termijn zich mogen te bewijzen. En ik weet dat bij andere soorten, zoals neushoorns, een nieuwe man in de omgeving niet-kwekende mannen enorm kunnen prikkelen waardoor ze wel opeens intresse hebben of zelfs jongen kunnen krijgen. Ze hebben dan toch opeens concurrentie en meer testosteron om hun heen. Heel wishfullthinking vanuit mijn kant zou zijn dat ze uiteindelijk een mannengroepje kunnen krijgen met eigen nageslacht met bijvoorbeeld Calimero als leidende stier indien hij echt niet meer intresse krijgt in dames :s

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Joost schreef:
Als de stal inderdaad precies gebouwd wordt op de funderingen van de oude stal dan zou het inderdaad goed kunnen dat dat de reden is dat ze alleen een koppel gaan houden. Ik verwacht er ook geen hoogstandje van qua hoe het er uit zal zien, want zoals je zegt zo in Libema niet, maar ik vind wel dat onder de huidige ontwerper men stappen maakt. Ze proberen naar mijn idee vaker te zorgen voor een mooi aanzicht en goede zichtlijnen en ze gebruiken ook minder heras hekwerk dan voorheen.

De stal wordt inderdaad gebouwd op exact dezelfde plek als de afgebrande koedoestal, en wordt ook even groot. De fundering is wel vernieuwd aangezien de nieuwe stal van beton is. Het visuele contact is inderdaad tussen mannen niet aan te raden, tussen man en vrouw of twee vrouwen maakt dat niet heel veel uit. En wat je zegt over man en vrouw samen klopt inderdaad ook.

Qua ontwerp, de tekeningen geven nog niet een heel duidelijk beeld over hoe het verblijf wordt ingericht. Maar de thematisatie er omheen lijkt wel erg goed. Zoals je al zei is ontwerper Rick daar wel goed in. Eerdere projecten bij Libéma die hij heeft ontworpen zijn o.a. het entreeplein van de Beekse Bergen, het Madagaskar gebied in Overloon, de flamingo volière in Overloon en de Indische neushoorns in Dierenrijk. Verder heeft hij bij andere Libéma projecten samengewerkt met Erik van Vliet, bij o.a. het krokodillenverblijf in AquaZoo, het safari resort en het giraffenverblijf in Overloon. Ik verwacht dus wel dat de nieuwe neushoornverblijven er mooi uit gaan zien.
Joost schreef:
Dat is (nog) niet bekend gemaakt. En het staat inderdaad ook niet in de aanvraag.
Joost schreef:
Eigenlijk een zelfde soort situatie als waarom Mekong naar Rapperswil is gegaan. Hopen dat het effect heeft en dat Calimero ook eens in de fokgroep interesse gaat tonen, want in tegenstelling tot wat er in de podcast gezegd wordt heeft hij volgens mij nog helemaal geen genen verspreid in het fokprogramma. En anders zou het natuurlijk ook mooi zijn als de nieuwe bul voor nageslacht zorgt.
Dat is ook in Rapperswil gebeurd. Toen Mekong daar is gekomen is de bul die daar al was, en al een tijdje geen interesse meer had in de vrouwen, tegelijk met Mekong in de musth gekomen. En kreeg hij ook weer interesse in de vrouwen.

Het is Calimero twee keer 'gelukt', alleen het eerste jong is doodgeboren en het tweede (in de Beekse Bergen met Carla) is halverwege de dracht overleden. Wat in de podcast wordt gezegd klopt dus inderdaad niet.
JvG schreef:
07 mar 2021, 16:03
Joost schreef:
Benieuwd waar de nieuwe man vandaan gaat komen, volgens mij zijn er niet heel veel "bewezen" Afrikaanse fokstieren in Europa toch?
Het aantal goed kwekende stieren is inderdaad op 1 hand te tellen. Maar er zijn wel meerdere jongere stieren die de kans nog niet gehad hebben. Als ze anderhalf jaar eerder waren begonnen hadden ze kunnen meegaan in de grote transferwissel die een tijdje geleden is geweest. Meerdere stieren zijn toen gewisseld, waarvan meerdere die bewezen zijn en naar een andere groep gingen.
Ik zie eerder nu een jongere stier van een bullengroep komen, of een van de oudere stieren die niet goed bij de groep op de huidige locatie past. Voor het fokprogramma is het ook van belang dat jongere stieren de kans krijgen om op termijn zich mogen te bewijzen. En ik weet dat bij andere soorten, zoals neushoorns, een nieuwe man in de omgeving niet-kwekende mannen enorm kunnen prikkelen waardoor ze wel opeens intresse hebben of zelfs jongen kunnen krijgen. Ze hebben dan toch opeens concurrentie en meer testosteron om hun heen. Heel wishfullthinking vanuit mijn kant zou zijn dat ze uiteindelijk een mannengroepje kunnen krijgen met eigen nageslacht met bijvoorbeeld Calimero als leidende stier indien hij echt niet meer intresse krijgt in dames :s
Ik had het 'nieuwtje' ook op ZooChat geplaats in het onderwerp 'African elephants in Europe'. Daar hebben ze het over twee mogelijke stieren die naar de Beekse Bergen zouden kunnen. Namelijk Shaka of Jambo. Shaka is 29 jaar en leeft momenteel in Noah's Ark Zoo Farm vlakbij Bristol en heeft nog geen nakomelingen, maar daar heeft hij de afgelopen 3 jaar ook de kans niet voor gehad aangezien hij in een mannengroep leeft. Jambo is 16 jaar en leeft momenteel in Bioparc Valencia en heeft ook nog geen nakomelingen, maar vanwege zijn leeftijd is dat niet gek.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Ben je niks mee, je hebt al een stier die niet weet hoe het moet, ze hebben een stier nodig die minstens 1 jong heeft verwekt.
Ze kunnen ook voor KI gaan.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

JvG schreef:
Ik bedoelde ook dat de mannen binnen beter geen visueel contact hebben ;) daarom lijken meerdere stallencomplexen mij daarin het beste. Je zou de tevens de dames kunnen rouleren tussen de stallen zodat ze vaker geprikkeld worden door een andere man ;)
De stallen in Blijdorp hebben wel visueel contact, maar dat kon volgens mij ook gesloten worden voor meer rust.
Dan heb ik niets gezegd ;)
JvG schreef:
Qua genenpoel zou het inderdaad interessant zijn om een jong dier of een ouder dier te pakken die nooit eerder gefokt heeft. Ik zat meer aan een bewezen man te denken omdat het voor mij klinkt alsof ze er wel echt van overtuigd zijn dat het nu of nooit is wat betreft een dracht van Bongi. Als je dan een volwassen man haalt die bewezen resultaten heeft gehad lijkt het toch minder een gokje dan wanneer je een dier haalt wat zich nooit eerder bewezen heeft. Tenzij de natuurlijk de nieuwe man echt puur alleen halen om Calimero te stimuleren, maar je zou denken dat ze wanneer Calimero echt geen interesse toont ze het met de nieuwe man wel willen proberen.

Ik denk dat het in de toekomst best zou kunnen dat ze er een bullengroepje bij zouden gaan houden, maar zolang Clara en Sabi ook nog in het park aanwezig zijn zie ik dat niet gebeuren eigenlijk. Qua oppervlakte van het tweede buitenverblijf zou dat ook wel moeten kunnen denk ik. Al liggen er ook plannen om een mogelijkheid te creëren om beide mannen apart te houden van de kudde én elkaar als ik het goed begreep in de podcast, maar gaan ze dat nu nog niet doen. Maar stel dat ze dat wel ooit gaan doen denk ik dat een mannengroep er helemaal wel goed past.
MennoPebesma schreef:
07 mar 2021, 16:59
Dat is ook in Rapperswil gebeurd. Toen Mekong daar is gekomen is de bul die daar al was, en al een tijdje geen interesse meer had in de vrouwen, tegelijk met Mekong in de musth gekomen. En kreeg hij ook weer interesse in de vrouwen.
Dat wist ik niet, goed om te horen!
MennoPebesma schreef:
Het is Calimero twee keer 'gelukt', alleen het eerste jong is doodgeboren en het tweede (in de Beekse Bergen met Carla) is halverwege de dracht overleden. Wat in de podcast wordt gezegd klopt dus inderdaad niet.
Die tweede had ik moeten weten.. :doh: In een van de seizoenen van "Komt een aap bij de dokter" zat er een aflevering waar ze haar baarmoeder gingen controleren op achtergebleven stukken.
MennoPebesma schreef:
Ik had het 'nieuwtje' ook op ZooChat geplaats in het onderwerp 'African elephants in Europe'. Daar hebben ze het over twee mogelijke stieren die naar de Beekse Bergen zouden kunnen. Namelijk Shaka of Jambo. Shaka is 29 jaar en leeft momenteel in Noah's Ark Zoo Farm vlakbij Bristol en heeft nog geen nakomelingen, maar daar heeft hij de afgelopen 3 jaar ook de kans niet voor gehad aangezien hij in een mannengroep leeft. Jambo is 16 jaar en leeft momenteel in Bioparc Valencia en heeft ook nog geen nakomelingen, maar vanwege zijn leeftijd is dat niet gek.
Allebei zien ze er uit als mooie dieren. Het zou me niet verbazen als Jambo vanuit Valencia komt, die staat daar ondertussen al 13 jaar en heeft tot nu toe niets voor elkaar gekregen. Gezien de leeftijd van een aantal dames daar willen ze het misschien ook eens met een nieuwe man proberen in de hoop de fok weer op gang te krijgen.
Limburg vooruit schreef:
07 mar 2021, 17:34
Ben je niks mee, je hebt al een stier die niet weet hoe het moet, ze hebben een stier nodig die minstens 1 jong heeft verwekt.
Ze kunnen ook voor KI gaan.
KI hebben ze al meerdere keren geprobeerd, maar heeft helaas nog niet tot resultaat geleid..

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door JvG »

Shaka heeft wel ruim 20 jaar in Duisburg en daarna 2 jaar in Wenen gestaan bij meerdere dames zonder resultaat. Hij is op 2jarige leeftijd uit het wild gehaald en heeft tot op heden nog niets gepresteerd...

Jambo lijkt mij dan meer voor de hand liggend als dit de 2 opties zijn. Al zie ik in Valencia ook de bewezen fokstier Kibo staan die in Boras wel jongen heeft gekregen. Wel wat ouder qua leeftijd maar dat zou ook een match kunnen zien voor de dames

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Ik heb eens gekeken naar hoeveel Olifantenstieren in Europa succesvol hebben gefokt. De info komt van het elefanten-fotolexikon (https://elefanten-fotolexikon.eu/home/) en ik heb hierbij alleen de stieren die de afgelopen 10 jaar hebben gefokt benoemd.

- Tusker (geb: 1992) - Momenteel in: Ouwehands Dierenpark (Geen optie voor de Beekse Bergen aangezien hij de vader is van Bongi, Pina-Nessie en Madiba)
- Yoga (geb: 1996) - Momenteel in: Boras Djurpark
- Coco (geb: 2000) - Momenteel in: Howletts Wild Animal Park
- Kibo (geb: 1977) - Momenteel in: Bioparc Valencia (Word op ZooChat nu genoemd als beste optie voor de Beekse Bergen)
- Jack (geb: 1993) - Momenteel in: Sóstó Zoo (Is nog maar een paar maanden in dit park, gaat dus waarschijnlijk niet snel verhuizen)
- Jums (geb: 1982) - Momenteel in: Cabarceno Natural Park
- Junmar (geb: 1997) - Momenteel in: Cabarceno Natural Park
- Kibo (geb: 2005) - Momenteel in: Thüringer Zoopark Erfurt (Geen optie voor de Beekse Bergen aangezien het de halfbroer is van Bongi, Pina-Nessie en Madiba)
- Abu (geb: 2001) - Momenteel in: Zoologischer Garten Halle

Verder zijn er ook nog een aantal jonge stieren die nog niet gefokt hebben.

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

Misschien kan olifant Tabo uit Opel Zoo Kronberg ook wel, hij is alleen nog vrij jong, 13 jaar. Maar het valt wellicht te proberen. https://elefanten-fotolexikon.eu/profil ... -zoo/tamo/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
08 mar 2021, 08:59
Misschien kan olifant Tabo uit Opel Zoo Kronberg ook wel, hij is alleen nog vrij jong, 13 jaar. Maar het valt wellicht te proberen. https://elefanten-fotolexikon.eu/profil ... -zoo/tamo/
Tabo is een zoon van Tusker, dus dat gaat niet gebeuren. Tusker is de vader van alle dames in de fokgroep behalve Punda.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

rick04 schreef:
06 mar 2021, 20:54
Joost schreef:
rick04 schreef:
Dvûr Králové heeft 5.9 Zwarte neushoorns. In Beekse Bergen zou het in principe prima kunnen om meer dieren te houden, gelijk samen met wat leuke kleine antilope soorten..
Er is ook nog niet echt iets bekend gemaakt toch over dat ze ook antilopen gaan houden bij de neushoorns toch? Het zou wel mooi zijn en als je naar andere parken kijkt lijkt het ook prima te kunnen om zwarte neushoorns te combineren. De vraag is alleen of ze het aandurven aangezien de twee neushoorns op het resort volgensmij niet zo lekker gingen met de andere dieren op de vlakte.
Op dat grote perk van 6000m2 (wat gewoon anderhalf keer het olifantenperk van Blijdorp is!) kan naar mijn idee best wel iets als Wrattenzwijnen, Penseelzwijnen, Dorcas- (zou echt gaaf zijn!) en mhorr gazellen. Als ze nog gekortwiekte vogels hebben zou dat ook wel kunnen als Kroonkraanvogels en maraboes. En als ik helemaal doordraai in m'n speculaties dan hoop ik op Generoeken of een andere leuke antilope soort uit de VS..
Of berlijn, waar ze dacht ik ook nog steeds zitten ;)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

aardvarkentje15 schreef:
08 mar 2021, 16:36
rick04 schreef:
Joost schreef:
rick04 schreef:
Generoeken, mhorr, etc zijn zodanig zeldzaam dat men daar niet gaat mee experimenteren. En kortwieken lijkt mij niet meer toegestaan. Zwijntjes zouden eventueel wel kunnen, je kan wel wat uitwijkmogelijkheden bedenken in zo'n groot perk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

aardvarkentje15 schreef:
rick04 schreef:
Joost schreef:
rick04 schreef:
Met 1.0.0 in de Zoo en 1.3.1 in Tierpark kom je niet ver in Europa ben ik bang..

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
08 mar 2021, 16:50
aardvarkentje15 schreef:
rick04 schreef:
Joost schreef:
rick04 schreef:
Generoeken, mhorr, etc zijn zodanig zeldzaam dat men daar niet gaat mee experimenteren. En kortwieken lijkt mij niet meer toegestaan. Zwijntjes zouden eventueel wel kunnen, je kan wel wat uitwijkmogelijkheden bedenken in zo'n groot perk.
Generoeken zal idd niet snel gedaan worden. Mhorrs zou prima kunnen, dat wordt ook gedaan in La Doué la Fontaine waar ze Mhorrgazellen en Dorkasgazellen hebben bij de Zwarte neushoorns.

Ik zag verder dat ze in Magdeburg samen worden gehouden met maki's.

Ik bedoelde leewieken, excuses. Er zijn in Europa nog zat geleewiekte vogels als Zwarte/Grijze kroonkraanvogels en Maraboes die al geleewiekt zijn.. Die kunnen er prima bij.

okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué

Bericht door okapi_els »

Betreffende de zwarte neushoorns; iedereen heeft het hier over (een mogelijke) combinatie met andere hoefdieren of vogels....
Zou een combinatie à la Leipzig niet wat hebben? Daar zitten ze samen met Jachtluipaarden, en volgens mij liggen die 2 perken in SBB niet zo ver uit elkaar waardoor een verbinding misschien wel mogelijk is. En hun nakweek moeten ze toch ergens kwijt.
Het is maar een ideetje :bengeltje:
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door JvG »

rick04 schreef:
08 mar 2021, 17:24
Apenarend schreef:
Ik bedoelde leewieken, excuses. Er zijn in Europa nog zat geleewiekte vogels als Zwarte/Grijze kroonkraanvogels en Maraboes die al geleewiekt zijn.. Die kunnen er prima bij.
Even voor jullie duidelijkheid:

Kortwieken mag nog steeds. Dat is namelijk het afknippen van de slagpennen en is niet permanent. Deze groeien weer aan en zullen regelmatig bijgeknipt moeten worden. Veel parken bouwen nu volieres voor o.a. pelikanen en flamingo's zodat ze niet meer hoeven te kortwieken. Het regelmatig vangen kost veel stress en daarnaast heb je kans dat als je te laat bent ze al zijn weggefladderd.

Leewieken is sinds 2018 verboden. Bij deze ingreep amputeer je een gedeelte van de vleugel. Aangezien dit permanent is, is het tegenwoordig verboden.

Dus ze kunnen vogels toevoegen die gekortwiekt zijn, geleewiekte vogels kan ook maar alleen wat nu nog beschikbaar is.

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

JvG schreef:
09 mar 2021, 07:55
rick04 schreef:
Apenarend schreef:
Even voor jullie duidelijkheid:

Kortwieken mag nog steeds. Dat is namelijk het afknippen van de slagpennen en is niet permanent. Deze groeien weer aan en zullen regelmatig bijgeknipt moeten worden. Veel parken bouwen nu volieres voor o.a. pelikanen en flamingo's zodat ze niet meer hoeven te kortwieken. Het regelmatig vangen kost veel stress en daarnaast heb je kans dat als je te laat bent ze al zijn weggefladderd.
Inderdaad, dat gaat in Avifauna mis met de pelikanen.

JvG schreef:
09 mar 2021, 07:55
rick04 schreef:
Apenarend schreef:
Dus ze kunnen vogels toevoegen die gekortwiekt zijn, geleewiekte vogels kan ook maar alleen wat nu nog beschikbaar is.
Volgens mij is er daar nog meer dan genoeg van als je een beetje rondkijkt.

Jachtluipaarden zou idd ook erg gaaf zijn al verwacht ik die niet gelijk maar dan eerder na een paar jaar..

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

okapi_els schreef:
08 mar 2021, 21:31
Betreffende de zwarte neushoorns; iedereen heeft het hier over (een mogelijke) combinatie met andere hoefdieren of vogels....
Zou een combinatie à la Leipzig niet wat hebben? Daar zitten ze samen met Jachtluipaarden, en volgens mij liggen die 2 perken in SBB niet zo ver uit elkaar waardoor een verbinding misschien wel mogelijk is. En hun nakweek moeten ze toch ergens kwijt.
Het is maar een ideetje :bengeltje:
Jaa daar heb ik ook over nagedacht, dat zou echt geweldig zijn! Ik denk alleen dat de manier waarop het verblijf nu gebouwd wordt hier niet echt de mogelijkheid voor geeft, aangezien ze volgens mij het op een zelfde manier willen gaan doen als bij de vlaktes op het resort en ik heb niet het idee dat dat een jachtluipaard binnen houdt.. Vandaar dat ik het ook meer had over antilopen of zwijntjes, omdat ik denk dat dat op dit moment haalbaarder is. Maar als het verblijf het toelaat en SBB het zou proberen dan zou ik zeker staan juichen.

Nog twee nieuwtjes uit SBB, er is een nieuwe vogelsoort en er zijn drie dieren geboren:

Er is een nieuwe vogelsoort gearriveerd in het Safaripark: de Guineaduif! 🌍🐦 De Guineaduif wordt ook wel gespikkelde duif genoemd. Zoals je ziet hebben de vleugels van deze vogels dan ook een gespikkeld patroon. De Guineaduif mijdt bossen, maar leeft in open gebieden, waaronder savannes of open bossen. 🌳

FB Beekse Bergen

Drie keer beschuit met muisjes! Er zijn een banteng, Kaapse buffel en zwarte paardantilope geboren in het Safaripark. 😍 Het gaat om mannetje Bono, vrouwtje Kato en vrouwtje Suus en het drietal maakt het hartstikke goed! 🎉 Kijk jij mee naar de video van deze pasgeboren dieren? 🎥

FB Beekse Bergen

Plaats reactie