Nieuwstopic GaiaZOO

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Limburg vooruit »

Prachtige beelden van het mooiste Europese zoogdier voor mij en mooi uitgelegd. Ook het ziekteprobleem haalt hij aan.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
14 nov 2019, 11:50
Jarne schreef:
14 nov 2019, 00:33
Binnen het kweekprogramma wordt geen onderscheid gemaakt tussen de ondersoorten, en volgens mij was 1 van de 2 Groenlandse die je noemt eigenlijk een hybride.
Dat zou goed kunnen, ik vond het ook al gek dat ze de verschillende ondersoorten door elkaar zouden houden. Echter wordt er in een video van GaiaZOO zelf wel gesproken over 2 verschillende ondersoorten:
Het kan dat intussen de richtlijnen zijn veranderd. Ik kreeg dit te horen via een gesprek met een medewerker in de comments van een facebookbericht. Dat heb ik intussen teruggevonden, en de situatie is de volgende: 2 Groenlandse en 1 waarvan de situatie niet helemaal duidelijk was.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Er zijn twee leeuwen welpen geboren, een mannetje en een vrouwtje:

Leeuwenwelpen geboren in GaiaZOO

Bron en meer: https://www.gaiazoo.nl/zoo-is-gaia/nieu ... Zc1uGofN64

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

In de Flamingo | Volière zijn sinds kort vier nieuwe bewoners te zien. De abdim ooievaar leeft dicht bij water en graslanden. Tussen het gras jagen ze op sprinkhanen, kikkers en muizen. Zelfs mosselen staan op hun menu! Volwassen abdim ooievaars hebben prachtige blauw gekleurde wangen.

FB Gaiazoo

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Gaiazoo heeft de plannen voor 2020 bekend gemaakt:
- Er komt een heel nieuw entree gebouw, inclusief kassa, winkel, kluisjes etc. de oude shop krijgt in 2021 een nieuwe functie.
- De weide bij de entree wordt opnieuw ingericht als een soort bergweide en naast de koeien komen er ook landganzen te leven.
- De neushoornsavanne wordt verdubbeld en daarbij moet dan ook de zebrakudde uitgebreid gaan worden. Er komt dan ook een nieuwe verbinding tussen de neushoorn en de giraffe savanne.

Bron: ZooInside afl. 61

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Betekent de verdubbeling van de neushoornsavanne inboeten op andere soorten of is dit een uitbreiding op een voorheen niet gebruikt stuk grond?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
23 dec 2019, 10:02
Betekent de verdubbeling van de neushoornsavanne inboeten op andere soorten of is dit een uitbreiding op een voorheen niet gebruikt stuk grond?
Voor zover ik weet hoeven er geen soorten te wijken voor de uitbreiding. Als ik het goed begrepen heb zit tussen de flamingo volière en de neushoorns nog het stuk grond waar eerder de grootoorvossen zaten (die al een tijdje op een andere plek in de tuin zitten) en wordt dit stuk grond in elk geval gebruikt bij de uitbreiding.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
23 dec 2019, 12:05
Apenarend schreef:
23 dec 2019, 10:02
Voor zover ik weet hoeven er geen soorten te wijken voor de uitbreiding. Als ik het goed begrepen heb zit tussen de flamingo volière en de neushoorns nog het stuk grond waar eerder de grootoorvossen zaten (die al een tijdje op een andere plek in de tuin zitten) en wordt dit stuk grond in elk geval gebruikt bij de uitbreiding.
Thx Joost, ik was me bewust dat daar nog een stuk lag maar niet dat het zo groot was.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Ook vandaag vindt er een (de tweede en alweer laatste) winteravond plaats in GaiaZOO. Ze blijven na de grote drukte en massale toeloop van gisteren vandaag wel een uurtje langer open, namelijk tot 20.00 uur! Dit compenseert wellicht de files die ontstonden op de toegangswegen van het park rond 16u (de start van het evenement). Aangezien je voor slechts vijf euro naar binnen kon (en gratis parking) stonden ook wij in de file naar het park gisteren. ;)

Dit event is eveneens zoals gisteren volledig uitverkocht. Aan de kassa zijn er geen tickets meer beschikbaar. Gisteren was het hierdoor tussen 16u en 18u niet aangenaam in het park, en té druk. Met name op de doodlopende paden (eenmaal het donker werd) was het schouder-aan-schouder en stapvoets drummen. Eenmaal het merendeel van de mensen het opgaf, werd het alsnog een 'aangenaam' evenement na 18u. Maar in een klein uurtje is het alsnog best krap om dan alles te kunnen zien. Maar goed, dat zou vandaag dus beter moeten lukken zover ik hoor.

Al kon je wel merken dat er her en der wat verlichting extra had mogen zijn. Maar dat zal men zelf ook wel opgemerkt hebben... De doodlopende paden waren goed verlicht met lampen-slingers, de overige paden met her en der een spot. Maar door het ontbreken van een route stonden deze spots min of meer naar alle richtingen geplaatst, dus ook veel in de gezichten van de mensen. Wat toch af en toe voor kleine botsingen bleek te zorgen. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

FORSE TOENAME BEZOEKERS KERKRAADSE DIERENTUIN
Met de komst van 400 grote flamingo’s, de ingebruikname van de sfeervolle SavannaLodge, vernieuwde wandelroutes én een nieuwe speeltuin is GaiaZOO het afgelopen jaar flink gegroeid. Dit is ook terug te zien in het bezoekersaantal dat 10% is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Voor het eerst heeft de Zuid-Limburgse ZOO de grens van een half miljoen bezoekers doorbroken. Ook werd de 6.000.000e bezoeker sinds de opening ontvangen en kreeg de dierentuin een nieuw adres: Gaiaboulevard 1.

Sterke groei
De afgelopen jaren is het bezoekersaantal van GaiaZOO flink gestegen. Ten opzichte van het vorige recordjaar 2018 mocht de dierentuin ruim 40.000 extra bezoekers verwelkomen. Met 505.000 bezoekers heeft GaiaZOO voor het eerst de magische grens van een half miljoen gepasseerd. Qua dierentuinweer was het een prima voorjaar, een mooie zomer en een zachte kerstvakantie. Niet alleen het weer en de nieuwe investeringen, maar ook de geografische ligging draagt bij aan het hoge bezoekersaantal. De groei werd namelijk grotendeels gerealiseerd in het Duitse achterland.

15 jaar GaiaZOO
Op 23 april van dit jaar is het exact 15 jaar geleden dat de eerste bezoekers de Kerkraadse dierentuin bezochten. Ook in jubileumjaar 2020 zal er verder worden geïnvesteerd. Direct na de zomer wordt gestart met de bouw van een compleet nieuw entreeplein met daarop een bezoekersservicecentrum met kassa’s, toiletten en een gloednieuwe ‘zoovenirshop’, waar men ook terecht kan zonder de dierentuin zelf te bezoeken. In het park worden diverse dierverblijven vernieuwd om de dieren nog meer leefruimte te geven en om de dieren dag en nacht zelf te laten kiezen of ze in hun buiten- of binnenverblijf zijn. Zo zal de neushoornsavanne bijna worden verdubbeld in oppervlakte en wordt er een nieuwe, grote stal voor de zebra’s gebouwd. Ook verwacht GaiaZOO een geboortegolf bij de flamingo’s. Voordat de kuikens uit het ei kruipen, vindt de fascinerende flamingo-balts plaats. Een magische schouwspel dat wekenlang duurt en op de voet gevolgd kan worden in de Zuid-Limburgse ZOO die beschikt over de grootste groep van Europa.

ZOO van Zand en andere evenementen
Eveneens in het kader van het 15-jarige jubileum zullen verdeeld over het gehele park dit jaar 15 zandsculpturen verrijzen. Deze worden in het voorjaar gecreëerd door diverse kunstenaars uit de hele wereld en zijn te bewonderen tot het najaar dankzij een speciale beschermingslaag. Ook zullen er weer speciale GaiaZOOmeravonden worden georganiseerd en is het succes van het recente WinterEvent in de kerstvakantie aanleiding voor een vervolg in 2020. Alle ontwikkelingen in GaiaZOO worden steeds getoetst aan de missie van de dierentuin: ‘in GaiaZOO ervaar je hoe bijzonder onze aarde is’

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Zeer mooi resultaat!

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Mooie geboorte voor GaiaZoo:

Dwergnijlpaard geboren!
In de nacht van 31 maart kwam in de dwergnijlpaardenstal voor de achtste keer een dwergnijlpaard ter wereld. Op vrijdag 27 maart zagen de dierverzorgers aan het onrustige gedrag van het vrouwtje al dat de bevalling niet meer lang op zich zou laten wachten. Of het een mannetje of vrouwtje is weten de verzorgers op dit moment nog niet, maar de kleine telg oogt gezond. Vanmiddag delen we een LIVE-stream met jullie, zodat jullie ook vanaf thuis LIVE mee kunnen kijken in de kraamkamer van de dwergnijlpaarden. De eerste dagen gaven we moeder en jong nog even rust. Overigens zouden zij ook bij een geopend GaiaZOO de eerste weken nog binnen verblijven. En dat is niet alleen omdat het nog best fris kan zijn in deze tijd van het jaar. De belangrijkste reden is dat pasgeboren dwergnijlpaarden, in tegenstelling tot jongen van grote nijlpaarden, niet meteen kunnen zwemmen. Vanwege de diepe watergracht rondom het buitenverblijf, zal het jong daarom in het ondiepe water van het binnenbassin de komende periode leren zwemmen. Na verloop van tijd zullen de dierverzorgers het water steeds dieper maken, totdat het jong zelfstandig kan zwemmen.

FB GaiaZOO

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan »

Je kan nu ook de flamingo's volgen via een webcam: https://www.youtube.com/watch?v=fYED13p ... e=youtu.be. Bijzonder is dat aan de volière recentelijk zuidelijke kaalkopibissen zijn toegevoegd. Een mooie aanvulling, als je 't mij vraagt. Daarmee hebben ze een flink aantal ibissoorten in de collectie.
Tevens zijn er de voorbije weken drie Boliviaanse doodshoofdapen geboren, en er worden er nog meer verwacht.

Bron: nieuwsbrief.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Inderdaad een mooie aanvulling voor die volière. Ik zag op Facebook ook dat er extra bomen zijn aangeplant in datzelfde verblijf (wat ook te zien is op de webcam), iets wat die volière wat mij betreft ook wel kon gebruiken, goed om te zien dat ze een jaar na opening nog steeds verbeteringen doorvoeren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Waar hebben ze die hele groep gehaald? Is de 2de grootste groep in Europese dierentuinen.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan »

Bedoel je de flamingo's? Het merendeel kwam uit Walsrode, maar de groep is nog aangevuld geweest, als ik het me goed herinner. De dierentuin pakte zelf uit met 'de grootste groep in Europese dierentuinen'. Is er dan ergens een zoo met een nog grotere?

Edit: laat maar, ik besef na een kijkje op Zootierliste dat je wellicht de ibissen bedoelt. :doh: :doh:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Rafiaan schreef:
23 apr 2020, 23:11
Edit: laat maar, ik besef na een kijkje op Zootierliste dat je wellicht de ibissen bedoelt. :doh: :doh:
Die bedoelde ik ja ;)

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Nog een nieuwe diersoort in de Flamingo | Volière:

Nieuw in de Flamingo | Volière
De Flamingo | Volière is onlangs voorzien van nieuwe bomen. Ook zijn er 12 kwetsbare, Zuidelijke kaalkopibissen in de volière ingetrokken. Maar er is nóg een prachtige vogelsoort toegevoegd aan de diercollectie: de abdim’s ooievaar. Nu de lente echt haar intrede maakt, is het ook tijd voor deze soort om kennis te maken met hun nieuwe onderkomen. De vogelsoort heeft een tijdje achter de schermen gewoond, maar mag binnenkort op ontdekking gaan in de Flamingo | Volière.

Bron: FB GaiaZOO

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

In de Facebookgroep "Dierentuinen onze hobby" heeft iemand foto's gepost van een hoogzwangere muskusos in Gaia, dat zou nog eens mooi nieuws zijn mocht het inderdaad zo zijn!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

En het is zover! Er is een muskusos geboren in Gaia! (Vrouwelijk) :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie