Nieuwstopic Zooparc Overloon

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
teunvdvlugt
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zooparc Overloon

Bericht door teunvdvlugt » februari 28, 2020, 17:26

Vandaag ben ik naar Overloon geweest:
- het verblijf van de Siberische tijgers werd uitgebreid.
- geen penseelzwijnen of witnekkraanvogels gezien en er stonden ook geen bordjes. Misschien weg?
- ook de boshondjes zijn weg.

Verder vond ik dat er veel verblijven leeg waren of dat er maar een paar exemplaren in het verblijf wonen. Wel goed om te zien dat het park veel surplus dieren opvangt maar ook weer jammer dat er in Overloon extreem veel surplus soorten worden opgevangen en dat het dan maar om kleine aantallen gaat.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » februari 28, 2020, 22:09

Leuke update!

Misschien dat een deel van de lege verblijven iets te maken hebben met het toekomstige Zuid-Amerika gebied wat eerder dit jaar aangekondigd werd of dat de weesomstandigheden hierin een rol speelden? :s

teunvdvlugt
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Blijdorp

Bericht door teunvdvlugt » februari 28, 2020, 22:44

Joost schreef:
februari 28, 2020, 22:09
Leuke update!

Misschien dat een deel van de lege verblijven iets te maken hebben met het toekomstige Zuid-Amerika gebied wat eerder dit jaar aangekondigd werd of dat de weesomstandigheden hierin een rol speelden? :s
Ik hoop dat ze voor het Zuid-Amerika gebied heel de linkerhoek van het park gebruiken en dat er ook iets van een tropische kas of gebouw komt. Dan zijn bijna alle leegstaande verblijven ook weg.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » februari 28, 2020, 23:21

teunvdvlugt schreef:
februari 28, 2020, 22:44
Ik hoop dat ze voor het Zuid-Amerika gebied heel de linkerhoek van het park gebruiken en dat er ook iets van een tropische kas of gebouw komt. Dan zijn bijna alle leegstaande verblijven ook weg.
Bedoel je dan linksonder op de plattegrond? Het zou me niet verbazen als het daar komt in elk geval, aangezien de miereneters daar toch al zitten en bijvoorbeeld de wasberen ook al uit de collectie zijn verdwenen. Overigens vind ik het verdwijnen van de boshondjes toch wel opvallend als je een zuid Amerikaans gebied wil maken, die zouden daar perfect in passen..

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » maart 30, 2020, 10:44

ZooParc Overloon mag vijf nieuwe cheetahs uit Frankrijk verwelkomen
ZooParc in Overloon heeft vijf nieuwe cheetahs mogen verwelkomen. Moeder Asali en haar vier kinderen arriveerden een paar dagen geleden vanuit Frankrijk in het Brabantse park. Na een korte wenperiode mogen ze nu ook hun buitenverblijf verkennen.

Asali (8 jaar) en haar drie dochters (4 jaar) en zoon (5 jaar) zijn in het kader van het Europese fokprogramma vanuit het Franse Reserve Africaine de Sigean naar Nederland verhuisd. “Er werd voor hen gezocht naar en nieuwe plek waar ze als gezin bij elkaar kunnen blijven en wij hebben daar de perfecte ruimte voor”, vertelt general manager Roel Huibers. “En wij vinden het heel fijn om weer een groep cheetahs in ons midden te hebben.”

Fokprogramma
Kianga, de voormalige bewoner van het cheetah verblijf, is in het kader van hetzelfde fokprogramma juist richting Zuid-Frankrijk verhuisd. “Ze gaan kijken of zij daar nog een nestje kan krijgen”, aldus Huibers.

De cheetah komt oorspronkelijk uit Afrika en Azië en kan snelheden behalen van 120 kilometer per uur. De jachtluipaard, zoals deze jager in het Nederlands ook bekend staat, eet voornamelijk middelgrote hoefdieren zoals gazellen, impala's en waterbokken.

Door verkleining van het leefgebied en jacht door mensen is de hoeveelheid in de natuur levende cheetahs sterk afgenomen en valt de jachtluipaard onder de bedreigde diersoorten.

Plaats reactie