Gorilla Gust schreef: ↑20 nov 2022, 13:07
Veel grotere dierentuinen in Nederland, veelal NVD tuinen, werken nog steeds met een tijdslot, een overblijfsel uit de covid-tijden. Buiten Nederland is het bijna geheel verdwenen uit de dierentuinsector, of eerder beperkt tot een gedateerd ticket.
Gisteren in Burger's kreeg ik zo enkel de optie om per half uur een tijdslot aan te geven. Op een minuutje na ook netjes gehaald, maar ik boek nu eenmaal liever thuis met enige zekerheid... en niet pas op de parking zelf.
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen het kopen van een ticket alleen op datum of een ticket met datum èn tijd? Je weet meestal toch wel van tevoren hoe laat je in het betreffende dierenpark wil aankomen. Ik geef toe dat half uur tijdsloten die Burgers' Zoo hanteert aan de krappe kant kunnen zijn, en in de meeste dierenparken zijn die inmiddels ook al een stuk ruimer gemaakt. Maar ook met een tijdslot van een half uur kun je nog steeds eenvoudig op tijd komen. Mogelijk wat eerder vertrekken dan je gewend bent zodat je zeker weet dat je op tijd bent. En mocht er onderweg toch iets voorkomen waardoor je te laat zou kunnen komen (file of treinvertraging bijv.) heb je er zelf in ieder geval alles aan gedaan om op tijd te komen, en zullen de parken dat ook heus wel begrijpen.
Gorilla Gust schreef: ↑20 nov 2022, 13:07
je verliest toch een portie spontaniteit die je ongewild vervangt voor enige gejaagdheid onderweg. Volgens mij is dat een vorm van een drempel, die (hetzij heel beperkt) zelfs mensen afschrikt in deze tijden. In mijn vriendenkring ervaar ik dat alvast zo uit opmerkingen.
Volgens mij is de spontaniteit niet weg aangezien je voor de tijdsloten ook vaak al tickets moest kopen op datum. Daar komt nu alleen nog een tijd bij die zelf kunt kiezen, dat valt volgens mij prima te plannen. Ik plan mijn dierentuinbezoeken meestal ook al een aantal dagen van tevoren, en niet pas op de dag zelf.
Veel Nederlandse parken draaien dit jaar volgens mij juist heel goed, dus die drempel zal ook wel wat meevallen
.
Gorilla Gust schreef: ↑20 nov 2022, 13:07
Maar waarom doen de grote parken dit nog in Nederland? In veel artikelen haalt men het personeelsgebrek aan, maar personeel dat er niet is, komt ook op drukke dagen niet. En wanneer je zoals mij in de ochtend zelf boekt, dan betwijfel ik of er iemand extra in de souvenirshop of het restaurant komt te staan. Vooral het startuur zou weinig mogen uitmaken, want ongeacht het uur dat ik aankom... neem ik graag een hapje en een drankje, of een souvenir.
In de artikelen die ik hier over lees halen ze niet het personeelsgebrek aan maar juist de spreiding van het personeel. Uiteraard kun je niet meer personeel inzetten dan dat er beschikbaar is. Maar als je van te voren al kan zien dat het een rustige dag wordt kun je juist er voor kiezen om minder personeel in te zetten en daarmee kosten besparen.
Gorilla Gust schreef: ↑20 nov 2022, 13:07
Ook het spreiden van bezoekerstromen lezen we vaak als tegenargument, maar zonder een vaste route haalt dat ook weinig uit vrees ik... Tickets op datum begrijp ik nog, zeker als je die geruime tijd op voorhand kan boeken. Maar het voordeel qua informatie of sturing van een klein slot zoals een half uur kan toch niet meer opwegen tegen de nadelen hiervan in klantvriendelijkheid? Anders was het buiten Nederland ook wel gebleven alszijnde het nieuwe normaal.
Het gaat hierbij ook niet om bezoekersstromen in het park zelf maar juist vlak daarvoor, bij de ingang. Door tijdsloten kun je het aantal bezoekers dat tegelijkertijd bij de ingang komt beter reguleren, en hoeven mensen niet in grote groepen daar bij elkaar staan te wachten. Of een bezoeker vervolgens in het park de drukte zelf op gaat zoeken is zijn of haar eigen keuze. En volgens mij is dat juist klantvriendelijk.
Gorilla Gust schreef: ↑20 nov 2022, 13:07
Waarom dan alsnog een drempel (hetzij beperkt) aan je klanten voorschotelen? En waarom is deze betutteling in veel Nederlandse tuinen plots zo normaal, en hoor je er niets over... maar krijg je wel mensen die een vega-kroket betuttelend vinden?
Tuurlijk zijn er ook Nederlanders die dit geen leuke maatregel vinden, maar het overgrote deel (inclusief ik) heeft hier volgens mij geen problemen mee en zien hier ook geen drempel in. Dat zal ook de reden zijn dat je er vanuit Nederland niet zoveel over hoort, en blijkbaar wel vanuit onze Zuiderburen.
Dat even als reactie op je bericht. Naar aanleiding van je bericht ben ik eens gaan kijken hoe het bij andere dierentuinen nu zit met de tijdsloten. Daaruit concludeer ik dat een tijdslot ook in Nederland op een aantal plekken mogelijk niet meer verplicht is. Op de website van AquaZoo (en andere Libéma tuinen) stond namelijk altijd dat een tijdslot verplicht was, maar dat staat er nu niet meer bij. Burgers' Zoo schrijft op hun website dat ze het reserveren 'erg op prijs stellen' maar wordt er nergens gesproken over een verplichting. De tijdsloten die je bij Blijdorp er Artis momenteel boekt zijn de hele dag geldig. En de website van GaiaZOO meldt dat het kopen van tickets aan de kassa ook mogelijk is. Het kopen van tickets aan de kassa heb ik overigens dit jaar bij elke dierentuin die ik heb bezocht wel mensen zien doen. Dus dat zal bij sommige tuinen ook weer gewoon mogelijk zijn. Het lijkt er dus op dat er bij een aantal tuinen geen verplichting meer aan zit, maar dat de meeste tuinen het wel op prijs stellen.