Bijzonder dat in een vogelpark meer vogels verdwijnen dan er bij komen in het grote plaatje. Nu is sowieso de hoek met het nachtsafari en de kas een van de volgende grote projecten van Avifauna denk ik, maar in welke vorm zullen we nog moeten zien.Keith schreef: ↑18 jul 2025, 19:04Ook ik heb deze week een bezoek gebracht aan Avifauna, en daarbij vielen mij ook een aantal dingen op:
-Zo zijn er eindelijk weer wilde cavia's in Nuboso te zien.
-Een groepje kuiftinamoes is ingetrokken in het verblijf aan de buitenkant van de Nachtsafari.
-Het (voormalige) verblijf van de oranje rotshanen (Rupicola rupicola) en de toekan is volledig gesloopt en beplant. Deze soorten lijken daarmee uit de collectie verdwenen te zijn.
Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Re: Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Burgers zoo
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Rijen met vogels is zeker niet van de tijd nee. Daarom verwacht ik dat o.a. de kas en het stuk om het pelikanenwater meer aandacht gaan krijgen.binturong schreef: ↑19 jul 2025, 11:16Twee jaar geleden ook in Avifauna geweest en het park heeft mij ook aangenaam verrast met de nieuwe projecten. De collectie word minder omdat rijen met volieres en soorten niet meer van nu is logisch. Maar vroeg mij ook af hoe Avifauna zal omgaan met het terugdringen van het kortwieken van vogels. Lijkt mij dat zij daarin voorbeeldfunctie willen vervullen. Maar je kan moeilijk de hele tuin volzetten met grote volieres met hier en daar een loopvogel of pinguinverblijf.
Het kortwieken zal kunnen blijven bestaan. Het is het leewieken waar momenteel echt een no-go op rond gaat in dierenparken. Maar als we de plattegrond van het park zien, is er zeker nog plek voor interessante volieres zoals we deze nu ook zien bij de zeearenden en de nieuwe gierenvoliere. Combineren tot unieke habitatten
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Twee jonge geribbelde neushoornvogels zijn uitgevlogen. De afgelopen 2 maanden zaten ze in het nest en waren ze voor voedsel afhankelijk van hun vader. Hun moeder zat ruim 3,5 maand in het nest! Omdat het met 3 grote vogels best krap wordt in zo’n nest was het vast een hele opluchting dat het spul naar buiten kon. #vogelparkavifauna #geribbeldeneushoornvogel #jongevogelsaltijdleuk
Bron: Facebook Stichting Vogelpark Avifauna
n Avifauna zijn vorige week twee blauwkeelgoeans uit het ei gekropen. De kleintjes verlaten vrijwel direct het nest en zijn volop te bewonderen in onze Tropenhal! #avifauna #vogelparkavifauna #uithetei #blauwkeelgoean
Bron: Facebook Stichting Vogelpark Avifauna
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn zit bepaald niet stil. Na de opening van de nieuwe gierenvallei, zijn er achter de schermen volop plannen voor verdere vernieuwing. 'We zijn nu bezig met een verblijf voor paradijsvogels en in de winter komt er een nieuwe kaketoevolière', vertelt directeur John de Hoon.
https://www.omroepwest.nl/economie/4997 ... 4lxMzDY1_w
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Klinken als prachtconcepten. Nu zien over hoeveel jaar deze daadwerkelijk staan.Gorilla Gust schreef: ↑08 aug 2025, 19:51Vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn zit bepaald niet stil. Na de opening van de nieuwe gierenvallei, zijn er achter de schermen volop plannen voor verdere vernieuwing. 'We zijn nu bezig met een verblijf voor paradijsvogels en in de winter komt er een nieuwe kaketoevolière', vertelt directeur John de Hoon.
Als ze jaarrond open willen zou de kas iig groter moeten en mogelijk wat terraria toevoegen voor de variatie.
Ben benieuwd hoe ze de flamingovergroting voor zich zien. De Cuba Voliere vergroten zou een van de weinige logische opties zijn? Tenzij uiteindelijk de Rode Pandas verhuizen naar iets waar ze een bergthema neerzetten met glansfazanten en patrijzen bv.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
De nieuwe gierenvolière vind ik overigens wel klasse, en heel mooi gevarieerd met ook de kleinere vogelsoorten erbij!
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Er is ook nog veel ruimte bij het laantje van de Kassowarissen, Kraanvogels en zwanen. Dit lijkt mij ook (een van) de logische volgende regio's om aan te pakken. Zou wel een hele grote uitbreiding zijn als ze de Kassowarisverblijven er ook bij pakken, die zitten er nu ook een klein beetje triest bij. Al vraag ik me af waar ze die zouden neerzetten als dat inderdaad het plan is...Asbolus schreef: ↑08 aug 2025, 20:08Klinken als prachtconcepten. Nu zien over hoeveel jaar deze daadwerkelijk staan.Gorilla Gust schreef: ↑08 aug 2025, 19:51Vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn zit bepaald niet stil. Na de opening van de nieuwe gierenvallei, zijn er achter de schermen volop plannen voor verdere vernieuwing. 'We zijn nu bezig met een verblijf voor paradijsvogels en in de winter komt er een nieuwe kaketoevolière', vertelt directeur John de Hoon.
Als ze jaarrond open willen zou de kas iig groter moeten en mogelijk wat terraria toevoegen voor de variatie.
Ben benieuwd hoe ze de flamingovergroting voor zich zien. De Cuba Voliere vergroten zou een van de weinige logische opties zijn? Tenzij uiteindelijk de Rode Pandas verhuizen naar iets waar ze een bergthema neerzetten met glansfazanten en patrijzen bv.
Ooit was het plan geweest om daar een kolossale gierenvolière te plaatsen, á la Bird Paradise Singapore. Denk overigens dat dat nooit een serieus plan is geweest, maarja. Zelf denk ik dat ze in ieder geval een gedeelte van die tuin laten staan, maar alles er omheen is nu inderdaad wel erg trieste bedoeling. Oude gieren en zeearendvolières zo goed als leeg, nachtsafari nu opslaghok geworden, een paar parkieten in een donker hoekje weg gestopt waar amper iemand ze ziet... Dit is wel echt de eerstvolgende plek waar ze bezig moeten met iets nieuws...Luipaardhaai schreef: ↑08 aug 2025, 21:30Mijn hoop is dat ze die hele hoek met voorheen de zeearenden, nachtdieren en nu nog de tropische kas gaan gebruiken voor een groot combiverblijf. Die hoek heeft tot de cerrado een oppervlak van 6000m2. Zou daar geen kas of groot nieuw verblijf kunnen komen?
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
De projecten die de afgelopen jaren gerealiseerd zijn, zijn erg geslaagd. Jammer dat er niet meer middelen beschikbaar zijn.
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Australische soorten naar de hoek waar de oude gierenvoliere stond. Waar die gekke educatiezuil staat een voliere doen voor de paradijsvogels. Kassuaris zou daar denk ik ook nog passen en anders trek je het door tot de kleine parkietenvolieres.. Prima Oceanisch hoekje dan.Mr. Gharial schreef: ↑08 aug 2025, 22:04Er is ook nog veel ruimte bij het laantje van de Kassowarissen, Kraanvogels en zwanen. Dit lijkt mij ook (een van) de logische volgende regio's om aan te pakken. Zou wel een hele grote uitbreiding zijn als ze de Kassowarisverblijven er ook bij pakken, die zitten er nu ook een klein beetje triest bij. Al vraag ik me af waar ze die zouden neerzetten als dat inderdaad het plan is...Asbolus schreef: ↑08 aug 2025, 20:08Klinken als prachtconcepten. Nu zien over hoeveel jaar deze daadwerkelijk staan.
Ooit was het plan geweest om daar een kolossale gierenvolière te plaatsen, á la Bird Paradise Singapore. Denk overigens dat dat nooit een serieus plan is geweest, maarja. Zelf denk ik dat ze in ieder geval een gedeelte van die tuin laten staan, maar alles er omheen is nu inderdaad wel erg trieste bedoeling. Oude gieren en zeearendvolières zo goed als leeg, nachtsafari nu opslaghok geworden, een paar parkieten in een donker hoekje weg gestopt waar amper iemand ze ziet... Dit is wel echt de eerstvolgende plek waar ze bezig moeten met iets nieuws...Luipaardhaai schreef: ↑08 aug 2025, 21:30Mijn hoop is dat ze die hele hoek met voorheen de zeearenden, nachtdieren en nu nog de tropische kas gaan gebruiken voor een groot combiverblijf. Die hoek heeft tot de cerrado een oppervlak van 6000m2. Zou daar geen kas of groot nieuw verblijf kunnen komen?
De Cuba voliére valt prima door te trekken tot achterin de oude kraanvogels inderdaad. Maar Misschien dat ze nu wel denken: Daar zetten we een tropenkas neer, zodat je overdekking meer verspreid door het park hebt.
- Dustin1999
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
- rick04
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Living Coast
Het zijn er zelfs 6, recent hebben ze nog de laatste uit Pairi Daiza ontvangen.Dustin1999 schreef: ↑09 aug 2025, 10:51Volgens Zootierliste heeft Avifauna 5 Kleine Paradijsvogels achter de schermen zitten: https://www.zootierliste.de/?klasse=2&o ... rt=2223105

- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
De paradijsvogels zouden deze herfst al hun entree moeten maken aldus de laatste berichten. Ook heb ik vernomen dat er in de kas nu 2 voliere's leegstaan... en ze zouden in de kas komen.Asbolus schreef: ↑08 aug 2025, 20:08Klinken als prachtconcepten. Nu zien over hoeveel jaar deze daadwerkelijk staan.Gorilla Gust schreef: ↑08 aug 2025, 19:51Vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn zit bepaald niet stil. Na de opening van de nieuwe gierenvallei, zijn er achter de schermen volop plannen voor verdere vernieuwing. 'We zijn nu bezig met een verblijf voor paradijsvogels en in de winter komt er een nieuwe kaketoevolière', vertelt directeur John de Hoon.
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
- rick04
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Living Coast