Wel... hier is ie dan: mijn masterplan voor de Rivièrahal in Diergaarde Blijdorp. Ik weet dat hij héééél amateuristisch is gemaakt maar ik kon geen andere manier vinden. Ik heb er uren werk in gestoken en vond het maar spijtig om al dit werk verloren te laten gaan

. Je ziet het misschien niet onmiddellijk maar de hal is eigenlijk per ongeluk scheef getekend. Hierdoor is het centrale gedeelte te breed en de gang tussen het restaurant is misvormd en te lang, maar ach ja

. Voor mijn veranderingen aangebracht worden moet wel eerst natuurlijk het dak en de muren gerenoveerd worden.
Dikhuidenvleugel en Mensapengebouw

Wederom sorry voor slechte kwaliteit

(geld voor alle gedeeltes van mijn masterplan). Deze vleugel is in 2013 nog gerenoveerd. Een geslaagde renovatie, maar mijn masterplan heeft vooral invloed op de buitenverblijven.
1: de droge gracht blijft behouden
2: Van het grote perk zou ik weer een groot perk maken. De omheiningen ertussen worden weggehaald en het wordt weer 1 groot perk. De zwarte neushoorns vertrekken naar een ander deel van het park of verlaten de collectie en de Indische neushoorns (Rhinoceros unicornis) verhuizen naar hier, hun perk wordt gebruikt voor Maleise tapirs (Acrocodia indica), die moeten verhuizen door de sloop van hun perk voor de olifanten.
De ondergrond wordt zoals in hun huidige perk (zand-steen-achtig) en er wordt een zwempoel aangelegd. De bomen blijven behouden. Er komt een modderpoel in de hoek die afgeschermd en gedecoreerd wordt met riet. Er worden ook nog enkele struiken aan het perk toegevoegd. De binnenverblijven blijven hetzelfde maar krijgen een zandbodem en enkele kleine planten en of struiken.
Het verblijf zal een koppel Indische neushoorns huisvesten, welke afwisselend buiten mogen. In de bomen van het verblijf zou ik nestkasten voor eksters hangen, aangezien er nu wilde eksters zijn die zoals in het wild de parasieten en insecten opeten van de neushoorns. Zo blijven er ook eksters in het nieuwe verblijf komen. De stallen worden terug opengesteld voor publiek.
34: De binnenverblijven van de dwergnijlpaarden (Choeropsis liberiensis) blijven hetzelfde, al worden er enkele planten toegevoegd. Het buitenverblijf van nu blijft hetzelfde, al worden er enkele planten aan de rechterkant verwijderd (de reden voor dit komt volgende keer aan bod, dit zal het huidige gorillaverblijf bevatten).
Wat sommigen echter niet weten is dat het verblijf van de dwergnijlpaarden in 2013 verkleint werd. Op die ruimte leven nu zwarte neushoorns. Ik zou dit gedeelte er terug aan bouwen, want nu is het verblijf van de dwergnijlpaarden echt heel erg klein. Er lag ook een poel op deze ruimte, deze zou ik dus terugbouwen. Voor ondergrond zou ik voor 'mulsh', bladeren en zand gaan. De bomen blijven behouden.
35: de verzorgersgang blijft.
21: de deur naar buiten wordt verwijderd, dit om redenen die later aan bod komen.
36: de traliekoepel van de gorillakooi wordt verwijderd en vervangen door een glazen koepel
37: alle traliekoepels worden vervangen door glazen koepels
Dan gaan we door naar het:
Aziatisch en Afrikaans gedeelte:

Tussen de centrale ruimte en de Dikhuidenvleugel is er nog een ruimte. Deze was oorspronkelijk opgevuld met 2 'indoor-wandelwegen' tussen de 2 gedeeltes. 1 hiervan is er nog altijd maar is afgesloten voor publiek. Het enigste gedeelte van dit deel wat nog gebruikt wordt voor publiek is de voormalige Krokodillenhal, waar nu toiletten staan. Het bovenste en middelste gedeelte van de ruimte tussen de 2 delen zou ik een Aziatische invulling geven (wegens de Indische neushoorns), terwijl de onderste helft een Afrikaanse invulling (wegens de dwergnijlpaarden) krijgt.
3: krokodillenhal: Aangezien Blijdorp in de Rivièrahal een 'ontmoetingsplek' wil maken heb ik gekozen om de inrichting van de Krokodillenhal helemaal te slopen en er een speeltuin van te maken (hier 'ontmoeten' kleine kinderen elkaar). De bultrug met o.a. glijbaan die nu in het centrale gedeelte staat wordt verplaatst naar de Krokodillenhal. Enkele andere houten speeltuigen worden toegevoegd. Ondergrond bestaat uit kunstgras, langs de zijkanten staan banken voor ouders. In de hoek worden weer een houten blok voor toilleten geplaatst.
10: Tussen de wandelgang naar de Dikheudenvleugel en de Krokodillenhal staat een 6-hoekig terrarium. Dit zou ik decoreren met planten en takken om levendbarende hagedissen (Zootoca vivipara) te huisvesten.
7: Dit aquarium werd gebouwd om vogelbekdieren te huisvesten, al kwamen deze nooit aan. Het aquarium werd daarna gebruikt voor kleine en grote vissoorten, zoetwaterschildpadden,.... Dit aquarium staat er nog steeds en zou ik zijn huidige staat willen behouden. De zijmuren krijgen neprotsen en er komt een waterval aan de rechterkant, er worden planten toegevoegd. De achterste muur krijgt een jungleachtergrond. In het aquarium komen Aziatische watersoorten te leven zoals arowana's, siamese kempvissen (Betta splendens), Borneose rivierschildpadden (Orlitia borneensis) en verschillende andere vissoorten.
9: Dit bestond tot voor kort (toen het nog geopend was) uit verschillende terrariums. Ik zou deze allemaal samenvoegen en er een Aziatisch aquarium van maken voor verschillende Aziatische vissoorten zoals zebravissen (Danio rerio).
8: het voormalige reptielenkweekcentrum wordt een laboratorium die zichtbaar zal zijn voor bezoekers via enkelzijdig, dik glas (voor het personeel privacy te geven terwijl er toch bezoekers kijken).
6: dit is een lege ruimte. Ik zou deze ruimte overnetten om er een 'volière' voor Brazzameerkatten (Cercopithecus neglectus) van te maken. In het midden komt een grote boom die verbonden is met andere bomen en neppe bomen aan de zijkant met takken en balken. De ruimte naast het laboratorium wordt hun binnenverblijf.
4: De ruimte waar vroeger de terrariums voor o.a. hagedissen waren worden ingevuld met informatie en artefacten over de geschiedenis van de Rivièrahal, achter glas natuurlijk.
5: 5 is echter een uitzondering op 4 en deze muur wordt langs beide kanten een glazen muur voor de Brazzameerkatten te bekijken door het glas.
38: er staat een glazen halfronde ruimte (vroegere uitgang?). Deze zijn grondoppervlak wil ik verhogen naar het midden van de glazen ruimte zodat er op ooghoogte van de mens steppeslurfhondjes rondlopen. De kooien die vroeger op de plek van de educatieve gorilla-displays staan worden herbouwd en gebruikt als binnenverblijf van de slurfhondjes, zo krijgen zij een veel groter verblijf.
Dan nu:
Middelste gedeelte, restaurant, nieuwe inkom en Australisch gedeelte:

Dit gedeelte omvat de hierboven vermelde delen. Het Australisch gedeelte springt er denk ik wel tussenuit, deze is gebouwd om een mooie herinnering te brengen aan de vroegere Australië-expo die er ooit eind 20ste eeuw werd gehouden. Dit Australisch gedeelte komt op de plaats van de Amazonehal, de vogelkweekruimte, de voormalige hagedissenhoek en het gedeelte buiten waar vroeger het Tasmaanse duivel-verblijf lag.
16: middelste gedeelte: Blijdorp's plannen voor dit middelste gedeelte zou ik laten doorgaan, aangezien deze geweldig is, maar ik zou aan de voorkant (bij de shop) picknickbanken toevoegen om het 'ontmoetingsplek'-idee te versterken. Ik vind dat een picknickband beter geschikt is om elkaar te 'ontmoeten' dan een gewone bank, niet?
De trappen die vroeger naar het podium
(18) lijden
(17) zou ik terugbouwen en openstellen voor muzikanten en publiek. Hier is ook de toegang naar het nieuwe dakterras
(19), dat achter de uitkijktoren komt.
Ik zou dan ook de toren heropbouwen, maar dan nog hoger maken zodat je over de bomen heen kijkt. Achter de uitkijktoren komt dan een dakterras, waar je ook de lift naar boven kan nemen.
Het restaurant blijft hetzelfde.
De ruimte waar vroeger tanks stonden en nu voor niets meer wordt gebruiken zou ik hergebruiken als nieuwe ingang. De rivièrahal wordt dan ook gratis toegankelijk voor alle bezoekers (zoals Blijdorp wilt). Ik verwijderde de deur aan de achterkant van de Dikhuidenvleugel dan ook zodat mensen niet gratis de dierentuin binnen kunnen, voor de Indische neushoorns en dwergnijlpaarden zal je dus wel moeten betalen.
De bar
(11) wordt herbouwd naar de originele contouren van de berenverblijven (voor o.a. Maleise beren) die er ooit lagen. 11 wordt dus de bar zelf waar bezoekers hun hapje of drankje kunnen komen halen en alles staat wat er kan verkocht worden (je begrijpt het wel

).
12 is het achter-de schermen-gedeelte van het restaurant en zal enkel toegankelijk zijn voor personeel. Buiten blijft de poffertjeskraam (al wordt dit assortiment hetzelfde als de 'bar' binnen).
11a: dit is het buitenterras, wat er nu ook al is.
4: ligt op de plaats van de voormalige terrariums en wordt opgevuld met artefacten en spullen over de geschiedenis van de Rivièrahal.
13: ingang/uitgang
14: dit terrarium ligt tegen de rechtermuur van de inkom/uitgang) en wordt een terrarium met een poeltje, takken en gebladerte voor vuursalamanders.
En dan nu het Australische gedeelte:
Dit strekt zich uit van de voormalige Amazonehal (met o.a. krokodillen, gelegen aan de bovenkant) tot de open ruimte buiten tussen de Victoriahal en het middenstuk.
26: dit is de voormalige Amazonehal. Aan de linkerkant wordt een pad gelegd voor bezoekers met wat educatie, dit pad komt tegen de linkermuur. Deze bezoekersruimte wordt niet verlicht met lampen. Aan de rechterkant van het pad komt een groot glazen ram dat zich uitstrekt tot het plafond en bied onder- en bovenwaterzicht op zoetwaterkrokodillen (Crocodylus johnsoni) en Werners regenboogvissen (Iriatherina werneri). Boven het water hangen enkele takken. De krokodillen krijgen een zandstrand met wat struiken en dwergpalmen in de hoeken.
27: aansluitend op het watergedeelte van de krokodillen ligt een terrarium met zand en roodoranje rotsen voor baardagamen (Pogona vitticeps).
22: het vogelkweekcentrum wordt gerenoveerd en gebruikt als vogelopfokruimte en verzorgersruimte (met enkelzijdig glas).
20: dit is de voormalige hagedissenhoek: deze zou ik heropbouwen en een muur plaatsen zodat er nog steeds een gang naast de vogelkweekruimte is voor naar de Victoriaserre te gaan. Het verblijf beschikt over een hoge glazen wand die zich uitstrekt tot het plafond. Er komt een waterpoel met veel takken boven het water en aan de rechterkant komt een zanderig landgedeelte voor voor Lesueurs wateragame's (Intellagama lesueurii) en Australische keizergrondels (Hypseleotris compressa).
15: de buitenruimte wordt gebruikt voor de moeraswallabys die moeten verhuizen voor de bouw van het nieuwe bongoverblijf (of toch volgens mijn masterplan). Er komen 2 houten hokjes en kleine heuveltjes. Er worden enkele kleinere bomen gekapt maar de grote blijven behouden (omwille zichtbaarheid van de dieren).
Tot zover het Australische gedeelte. Hierdoor blijft er een Australisch gedeelte in Blijdorp.
Victoriahal/serre:

De Victoriaserre wordt herbouwd naar zijn oorspronkelijke vorm (dit is Blijdorp ook van plan).
31: waar nu de Hyacinthara- en reuzentoekanvolière staan lag origineel een tropische vijver voor krokodillen. Deze krijgt een eilandje in het midden met kleine planten. Er komt echter nog veel groen naast zodat de Victoriaserre vol met planten blijft. In de vijver komen geelbuik- of geelwangschildpadden, waaronder reddingsgevallen van dieren in de Nederlandse wildernis.
28: Aan de hoek van de serre (waar nu planten staan) komt een bar waar je o.a. drinken, ijsjes en Sluch Puppies kan komen. Anders worden de tafeltjes naast de reuzenwaterlelievijver niet gebruikt.
33: In de hal blijven dezelfde diersoorten rondvliegen als nu.
29: de vijver en de planten ernaast worden behouden (maar wel gerenoveerd).
30: het halfronde verblijf voor Sclaters kroonduiven (Goura sclaterii) en Papoeaamaina's (Mino dumontii) blijft (gaas aan de voorkant)
Achter de vogelkweekruimte lagen oorspronkelijk kleine volières voor vogels. Ik zou er 2 kleine aan de zijkant bouwen en een lange grote aan de voorkant, zodat de volières groter worden tegenover vroeger. In het kleine verblijf aan de voorkant (
23) zal Noordelijke Afrikaanse brilvogels (Zosterops senegalensis) huisvesten, terwijl de kleine aan de andere kant (achterkant) (
25) purpersuikervogels (Cyanerpes caeruleus) zullen wonen. De grote samengestelde volière (
24) zal smaragdduiven (Chalcophaps indica) huisvesten.
32: het grote doorwandelgedeelte zal de soorten van de volières die worden afgebroken voor de schildpaddenvijver huisvesten+de jaarvogels die er al leefden. Er zullen dus jaarvogels (Rhyticeros undulatus), hyacinthara's (Anodorhynchus hyacinthinus), reuzentoekans (Ramphastos toco) en Violettoerako's (Musophaga violacea) leven. Het pad terug naar het Australische gedeelte zal je een zicht bieden op de purpersuikervogels (
25)
Bedankt om te lezen en voel je vrij om reactie's te plaatsen