Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Rafiaan »

Verrassend, toen ik vorig jaar in Artis was, viel me heel hard op dat het chimpanseeverblijf niet meer van deze tijd is en ik had dan ook niet echt verwacht dat de tuin nog echt veel toekomstplannen had met de soort. Misschien wel nog verrassender dat de bestaande gebouwstructuur niet ingrijpend gewijzigd wordt. Naast de huidige bezoekersruimte zullen ze trouwens ook een aangrenzende opslagruimte bij het verblijf trekken, zo staat op de website te lezen. Straf dat dit de oppervlakte van het verblijf zal doen verdrievoudigen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Rafiaan schreef:
21 mei 2025, 16:29
Verrassend, toen ik vorig jaar in Artis was, viel me heel hard op dat het chimpanseeverblijf niet meer van deze tijd is en ik had dan ook niet echt verwacht dat de tuin nog echt veel toekomstplannen had met de soort. Misschien wel nog verrassender dat de bestaande gebouwstructuur niet ingrijpend gewijzigd wordt.
Het komt niet helemaal uit het niets. Artis had enkele jaren terug wel degelijk de intentie om te stoppen met de chimpansees, maar er kon geen nieuwe plek voor ze gevonden worden. Er zouden op een bepaald punt zelfs onderhandelingen zijn geweest met een park in India, maar ook dat is afgesprongen.

De huidige verbouwing lijkt me dus meer een noodgreep te zijn om met beperkte middelen toch iets aan de situatie van de chimps te doen, gezien het verblijf inderdaad één van de grootste knelpunten van Artis is momenteel. Een voorlopige oplossing voor de middellange termijn, al dan niet in afwachting van een uitdoofscenario?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
21 mei 2025, 17:01
Rafiaan schreef:
21 mei 2025, 16:29
Verrassend, toen ik vorig jaar in Artis was, viel me heel hard op dat het chimpanseeverblijf niet meer van deze tijd is en ik had dan ook niet echt verwacht dat de tuin nog echt veel toekomstplannen had met de soort. Misschien wel nog verrassender dat de bestaande gebouwstructuur niet ingrijpend gewijzigd wordt.
Het komt niet helemaal uit het niets. Artis had enkele jaren terug wel degelijk de intentie om te stoppen met de chimpansees, maar er kon geen nieuwe plek voor ze gevonden worden. Er zouden op een bepaald punt zelfs onderhandelingen zijn geweest met een park in India, maar ook dat is afgesprongen.

De huidige verbouwing lijkt me dus meer een noodgreep te zijn om met beperkte middelen toch iets aan de situatie van de chimps te doen, gezien het verblijf inderdaad één van de grootste knelpunten van Artis is momenteel. Een voorlopige oplossing voor de middellange termijn, al dan niet in afwachting van een uitdoofscenario?
Een woordvoerder meldt aan ZooFlits dat Artis in de nabije toekomst beide mensapensoorten blijft houden. In het Masterplan zijn nog steeds plannen voor nieuwe verblijven voor zowel de gorilla's als de chimpansees.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
21 mei 2025, 17:20
Een woordvoerder meldt aan ZooFlits dat Artis in de nabije toekomst beide mensapensoorten blijft houden. In het Masterplan zijn nog steeds plannen voor nieuwe verblijven voor zowel de gorilla's als de chimpansees.
Oh, dat had ik dan nog gemist. In de eerdere uitingen over het Masterplan dacht ik op te maken dat er sowieso plaats bleef voor gorilla's, maar dat het lot van de chimpansees nog niet vaststond/duidelijk was. Goed dat dat nu is uitgeklaard.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De tweede Harpij van dit jaar zat gisteren weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor ARTIS. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Nieuwe diersoorten in het Reptielenhuis: de borneo-oorkikker, neushoornrattenslang en Jamaicaanse boa.
- Een in beslag genomen ringstaartmaki is via Stichting AAP Primadomus naar Artis verhuisd en wordt geïntroduceerd in de groep.
- Zoals bekend is de dianameerkatgroep verhuisd naar Diergaarde Blijdorp. Door de grootte van de groep en mogelijke nog verdere uitbreiding was het verblijf niet meer geschikt geworden. Op den duur zullen er nieuwe dianameerkatten naar Artis komen.
- Onverwachts is een 0,1 netgiraffe overleden. Het was de moeder van het veulen in 2024. Ondanks het wegvallen van de moeder maakt het jong het goed.
- In de eerste paar maanden van 2025 zijn er al vijf vistransporten geweest voor de invulling van het aquarium. Tijdens die transporten zijn er ruim 350 vissen binnengekomen, onderverdeeld in 35 verschillende soorten. Enkele soorten waren eerder al in de collectie aanwezig zoals de roodstaartmeerval, spatzalm en keizersvis. Maar er zijn ook nieuwe soorten zoals de blauwgespikkelde pijlstaartrog, sakaramy killivis, en de steenkruiper. Er zullen nog meer soorten binnen gaan komen.
- De heremietibissen zijn verhuisd van de Fazanterie naar de Gierenvolière.
- De Zuidelijke hoornraven zitten momenteel op eieren. Daarnaast zijn er drie konijnuilen uit het ei gekropen, de argusfazant heeft twee kuikens en bij de blauwkeelara’s zijn er in totaal vier jongen.
- Ook de vale gieren hebben eieren. Door het weghalen en wisselen van eieren zitten er vier koppels te broeden.
- De vrouwelijke gewone jaarvogel is geopereerd aan staar.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Sinds kort/vandaag wordt de gerenoveerde Apenrots bewoont door een groepje Aziatische kleinklauwotters.

Er is recent een grijpstaartstekelvarken geboren.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van ARTIS (Natura Artis Magistra)'

De Blauwe Boog
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door De Blauwe Boog »

Gisteren ook op bezoek geweest in ARTIS.

De kleinklauwotters heb ik niet kunnen spotten, dus die zijn waarschijnlijk vandaag verhuisd.

Bij de weidevogelvoliere hadden ze een van de huisjes (van de oude kinderboerderij) geopend als broedstation. Weet men toevallig of er in de toekomst een andere functie voor de andere huisjes lijkt te zijn?

Wat me ook gelijk opviel is dat ze met nieuwe plattegronden werken. Hierbij lijkt de stijl erg veel op de plattegrond die ze in het Masterplan hebben gebruikt. Ze hebben de tuin opgedeeld in 'voortuin' (tot aan de eilanden), 'middentuin' tot aan de Volharding, 'achtertuin', en 'nieuwe tuin'. Dit lijkt ook in lijn te zijn met de zones die in het masterplan zijn geïdentificeerd, maar dan met nieuwe namen. Ik vond het zelf een verbetering op de oude plattegrond. Op de website gebruikt men nog de vorige plattegrond.

Ik vond dat de tuin er weer netjes bij lag, erg leuk om te zien dat er elke keer weer kleine zaken verbouwd zijn.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

De Blauwe Boog schreef:
26 mei 2025, 11:48

De kleinklauwotters heb ik niet kunnen spotten, dus die zijn waarschijnlijk vandaag verhuisd.

Bij de weidevogelvoliere hadden ze een van de huisjes (van de oude kinderboerderij) geopend als broedstation. Weet men toevallig of er in de toekomst een andere functie voor de andere huisjes lijkt te zijn?

Wat me ook gelijk opviel is dat ze met nieuwe plattegronden werken. Hierbij lijkt de stijl erg veel op de plattegrond die ze in het Masterplan hebben gebruikt. Ze hebben de tuin opgedeeld in 'voortuin' (tot aan de eilanden), 'middentuin' tot aan de Volharding, 'achtertuin', en 'nieuwe tuin'. Dit lijkt ook in lijn te zijn met de zones die in het masterplan zijn geïdentificeerd, maar dan met nieuwe namen. Ik vond het zelf een verbetering op de oude plattegrond. Op de website gebruikt men nog de vorige plattegrond.

Ik vond dat de tuin er weer netjes bij lag, erg leuk om te zien dat er elke keer weer kleine zaken verbouwd zijn.
Leuk om een keer iets over Artis te lezen door iemand die er recent geweest is. Voor een tuin die in de hoofdstad van ons land ligt, is het toch opmerkelijk dat we hier op het forum geen 'vaste reporter' hebben, zoals we dat bijv. wel bij aquazoo en wildlands hebben.
Zelf kom ik maar een keer in de 4/5? jaar in Artis, zoiets zal het zijn, maar ik vind het wel positief dat er wel continue iets gebeurt in die tuin. Niet dat ik alle plannen altijd even sterk vindt, maar uiteindelijk staat die tuin tenminste niet stil. En dadelijk met het aquarium weer open heeft de tuin weer een mooie trekpleister erbij.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vandaag is één van de grootste restauraties in de geschiedenis van ARTIS afgerond. Het uit 1882 daterende ARTIS-Aquarium is volledig gerestaureerd en toekomstbestendig gemaakt 🏛️ 🐠

Na een intensieve periode van ruim vier jaar heeft hoofdaannemer @Salverda_Bouw symbolisch de sleutel overgedragen aan ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius. Het Aquarium is daarmee klaar voor de volgende fase: het terugbrengen van het aquatische leven en de opbouw van tentoonstellingsruimtes over het belang van water. De feestelijke heropening van het Aquarium staat gepland voor de eerste helft van 2026 🎉

Lees meer via artis.nl/restauratie

#aquarium #amsterdam #artis #restauratie #monument

📹 @not.just.content

Bron: Facebook ARTIS

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Boots schreef:
26 mei 2025, 16:14
De Blauwe Boog schreef:
26 mei 2025, 11:48

Leuk om een keer iets over Artis te lezen door iemand die er recent geweest is. Voor een tuin die in de hoofdstad van ons land ligt, is het toch opmerkelijk dat we hier op het forum geen 'vaste reporter' hebben, zoals we dat bijv. wel bij aquazoo en wildlands hebben.
Zelf kom ik maar een keer in de 4/5? jaar in Artis, zoiets zal het zijn, maar ik vind het wel positief dat er wel continue iets gebeurt in die tuin. Niet dat ik alle plannen altijd even sterk vindt, maar uiteindelijk staat die tuin tenminste niet stil. En dadelijk met het aquarium weer open heeft de tuin weer een mooie trekpleister erbij.
Ik vrees dat ik mijn taken als "vaste reporter" de laatste jaren heb laten versloffen....
Ik kom namelijk wekelijks in ARTIS, maar kom er dus niet aan toe om hier updates te plaatsen.

Laat ik dat goede voornemen hierbij weer oppakken!

Naast de hieronder gemelde jonge dieren, zijn er de afgelopen tijd weer wat nieuwe soorten in de collectie gekomen.

Zo zitten er nu in de ronde voliére in de fazanterie, groene kardinalen, ze zitten samen met de pauwkalkoenen. Ik heb ze vandaag eindelijk gezien, ze stonden namelijk al een tijd aangegeven.

Ook zijn er wat nieuwe reptielen te zien.
In het Reptielenhuis zijn dit de pantsergordelstaarthagedissen, deze zitten in het ronde terrarium samen met de pannenkoekschildpadden.
In de Stek (boven bij de vlinders) zijn dit de Westelijke kameleon gekko's, deze soort wordt volgens ZTL in maar 5 Europese tuinen gehouden.

Verder zit er sinds kort bij de pacu's een roodstaartmeerval en zwemt er volgens mij nog een andere meerval soort rond.
Ook waren er twee jonge McCords slangenhalsschildpadden te zien in het reptielenhuis.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Max schreef:
08 jun 2025, 21:34
Zo zitten er nu in de ronde voliére in de fazanterie, groene kardinalen, ze zitten samen met de pauwkalkoenen. Ik heb ze vandaag eindelijk gezien, ze stonden namelijk al een tijd aangegeven.
Leuke nieuwe toevoeging!
Max schreef:
In het Reptielenhuis zijn dit de pantsergordelstaarthagedissen, deze zitten in het ronde terrarium samen met de pannenkoekschildpadden.
In de Stek (boven bij de vlinders) zijn dit de Westelijke kameleon gekko's, deze soort wordt volgens ZTL in maar 5 Europese tuinen gehouden.
Armadillo girdled lizard is ook een superleuke toevoeging! En ook behoorlijk zeldzaam, met maar 7 houders in Europa
Max schreef:
Verder zit er sinds kort bij de pacu's een roodstaartmeerval en zwemt er volgens mij nog een andere meerval soort rond.
Alsje een foto op ZC plaatst kan ik deze waarschijnlijk best herkennen, en anders iemand anders wel in de Animal identification gallery

Ik check trouwens net ook ZTL en zie dat Artis blijkbaar Dove varanen heeft, heeft iemand daar meer over gehoord?
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Max »

De dove varanen zitten niet voor de schermen, dus gok dat ze nog achter de schermen zitten.

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Hamerhaai »

Wauw, dove varanen! Dat is pas een mooie toevoeging. Mooi om te zien dat deze bedreigde soort steeds meer gekweekt wordt.

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Max »

Recent is er een Japanse kraanvogel uit het ei gekropen.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Gisteren voor het eerst in Artis geweest (ja jeetje, echt voor het eerst). Na alle verhalen over de ouderwetse staat van de dierentuin viel het mij alles mee en zie je op veel gebieden dat ze al goede sprongen hebben gemaakt naar moderne verblijven, op wat uitzonderingen na.

Er was inderdaad een jong bij de Japanse Kraanvogel, maar ook een hele mooie bij de grijpstaartstekelvarkens. Een vrijwilliger vertelde dat het jong ongeveer 4 weken oud is nu.

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast zagen we o.a. een jong giraf en jonge algazelle. Geen idee hoe oud precies al.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Nieuwe roofdiersoort voor leegstaand verblijf in Artis

Artis krijgt er een nieuwe diersoort bij. De Amsterdamse dierentuin nam vorig jaar afscheid van zijn Afrikaanse wilde honden, die verbleven in een perk nabij het olifantenverblijf. Het dierenpark heeft nu een nieuwe invulling gevonden voor het leegstaande roofdierenverblijf: grootoorvossen.

Bron & meer: ZooFlits

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Dennistopaz schreef:
16 jun 2025, 14:55
Daarnaast zagen we o.a. een jong giraf en jonge algazelle. Geen idee hoe oud precies al.
De jonge giraffe is vorig jaar augustus geboren en is nu dus 10 maanden oud.

De jonge algazel is eerder dit jaar geboren. Wat ik uit Facebookgroepen begrepen heb is de moeder drachtig naar Artis gekomen. Ze was tijdens een transport van de ene naar de andere dierentuin gestrand en Artis zou haar daarom tijdelijk opvangen. Maar ik geloof dat ze inmiddels beide mogen blijven.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Dank voor de extra informatie!

MClaeys

Bericht door MClaeys »

MennoPebesma schreef:
17 jun 2025, 13:36

Artis krijgt er een nieuwe diersoort bij. De Amsterdamse dierentuin nam vorig jaar afscheid van zijn Afrikaanse wilde honden, die verbleven in een perk nabij het olifantenverblijf. Het dierenpark heeft nu een nieuwe invulling gevonden voor het leegstaande roofdierenverblijf: grootoorvossen.

Jammer om de Afrikaanse wilde honden in te ruilen voor grootoorvossen. Had de wilde honden graag zien blijven.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

MClaeys schreef:
18 jun 2025, 10:29
MennoPebesma schreef:
17 jun 2025, 13:36

Jammer om de Afrikaanse wilde honden in te ruilen voor grootoorvossen. Had de wilde honden graag zien blijven.
Het verblijf lijkt mij in ieder geval groot genoeg om een mooi combiverblijf van te maken. Alleen grootoorvossen lijkt mij wat magertjes.

Plaats reactie