Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden

Bericht door freerk1982 »

Vandaag topdrukte in Aqua Zoo. Tot 15.30 uur volgeboekt met reserveringen!
De agouti's kunnen nog steeds niet op het eiland van de tapirs en capibara's komen. Wel kunnen ze al met elkaar kennismaken via het hek, zoals te zien is op de foto. Ook zag ik vandaag maar 2 capibara's, dat waren er altijd 3.
Vandaag was er een agouti voor het eerst op het tapireiland. Nieuwsgierig diertje! Verder 1 capibara gezien.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Bericht door MennoPebesma »

Er is recent een zeehondje geboren. Ik heb hem/haar net zien zwemmen met moeder.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Nog een paar kleine nieuwtjes van vandaag:

- Ik zag de zeilvin pleco vandaag bij de piranha's in plaats van bij de zwarte pacu's.
- Vandaag geen agouti's bij de tapirs. Daar waren vandaag de twee tapirs samen met de twee capibara's.
- De nieuwe carolina-eenden zag ik vandaag bij de Canadese bevers. Beetje vreemd aangezien ze dan niet 'opgehokt' zitten.
- De witnekkraanvogels hebben een nest gemaakt en zitten op eieren. (nou ja, eentje ligt er naast zoals op de foto te zien is)
Afbeelding

Foto's van het jonge zeehondje:
Afbeelding

Afbeelding

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
14 jun 2021, 22:21
- De nieuwe carolina-eenden zag ik vandaag bij de Canadese bevers. Beetje vreemd aangezien ze dan niet 'opgehokt' zitten.
Die regels snap ik sowieso niet helemaal meer. Voor welke vogels geld het nu wel en voor welke niet?
Let the beauty of the nature remind you of the goodness of God

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
15 jun 2021, 05:20
MennoPebesma schreef:
14 jun 2021, 22:21
Die regels snap ik sowieso niet helemaal meer. Voor welke vogels geld het nu wel en voor welke niet?
Ik eigenlijk ook niet echt. Maar op de site van de Rijksoverheid vond ik het volgende:

Hobbyvogels, dierentuinen en kinderboerderijen
In Nederland zijn eigenaren en hobbyboeren van risicovogels verplicht om deze af te schermen. Zo voorkomen ze dat hun dieren in contact komen met wilde vogels en vogelpoep. Dit geldt ook voor dierentuindieren en vogels van kinderboerderijen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vogelgriep

Risicovogels zijn dan hoenderachtigen, watervogels en loopvogels.

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

Volgens mij gaat ieder park hier verschillend mee om welke vogels ze ophokken en welke niet..

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
15 jun 2021, 11:17
Volgens mij gaat ieder park hier verschillend mee om welke vogels ze ophokken en welke niet..
Voor sommige parken is het misschien ook niet mogelijk om ze allemaal op te hokken. Ik zou niet weten waar de emoe's, nandoe's en flamingo's in AquaZoo opgehokt moeten worden, je kunt ze moeilijk maanden lang in hun binnenverblijf houden.

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

Dat ook, maar er is een verschil tussen binnen opsluiten voor maanden of de bezoekers afstand laten bewaren tussen de vogels en de bezoekers.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
15 jun 2021, 13:05
Dat ook, maar er is een verschil tussen binnen opsluiten voor maanden of de bezoekers afstand laten bewaren tussen de vogels en de bezoekers.
Klopt, maar ik denk dat bezoekers niet het grootste probleem zijn. Het is vooral het contact met wilde vogels die mogelijk de ziekte bij zich dragen.

rick04
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
15 jun 2021, 14:05
rick04 schreef:
15 jun 2021, 13:05
Klopt, maar ik denk dat bezoekers niet het grootste probleem zijn. Het is vooral het contact met wilde vogels die mogelijk de ziekte bij zich dragen.
Eens ja! Daarom kiezen sommig parken en kinderboerderijen er ook voor om hun kooi/verblijf te overleggen. Dit doen ze o.a. ook bij kinderboerderij Bospark in Alphen aan den Rijn en mijn school in Dordrecht.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Van bouwwerkzaamheden voor de Tijgers is nog niks te zien. In de zeeleeuwenplas en watervogelplas zijn nu geen dieren meer te vinden en bij de separatie van de zeeleeuwen stond een bouwkeet, het ziet er dus wel naar uit dat het in die omgeving gaat komen.
Ik begreep via een medewerker dat de keet bij de vakantiehuisjes hoort en er tijdelijk een plekje heeft. Voorlopig gaan ze nog niet aan de slag met het tijgerverblijf. Zelfs de exacte locatie is nog niet duidelijk. Nu werd het gebied bij de uitkijktoren genoemd.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Verkoeling voor dieren in AquaZoo Leeuwarden: ijsjes tijdens hete dagen

Tijdens deze warme dagen wordt er voor voldoende verkoeling gezorgd voor de dieren in AquaZoo. Zo konden de Zuid-Amerikaanse tapirs, de wasberen en de geiten genieten van een lekker koel fruit-ijsje.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Een nieuwtjes vanuit de rondleiding door Zoo Parc Overloon in Zoo Inside: de sneeuwuilen zijn naar Aqua Zoo.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
20 jun 2021, 15:23
Een nieuwtjes vanuit de rondleiding door Zoo Parc Overloon in Zoo Inside: de sneeuwuilen zijn naar Aqua Zoo.
Terug van weggeweest dus! Vandaar dus ook de lege plek naast het bordje van de oehoe's.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Eindelijk bevestiging vanuit het park zelf: na de zomer gaan ze beginnen met de bouw van een tijgerverblijf voor twee Amoertijgers!

Wij gaan ons voorbereiden op de komst van twee Amoertijgers! 🐯 Maandag is de bouwvergunning verleend door de gemeente en de verwachting is dat wij na de zomervakantie met de bouw gaan beginnen. We hopen dat we aan het einde van dit jaar de nieuwe bewoners kunnen verwelkomen! 👋

In het nieuwe gebied kun je meer te weten komen over de Amoertijger, zijn leefgebied en de bedreigingen. Deze diersoort wordt namelijk bedreigd. Er leven zelfs minder Amoertijgers in de natuur dan in dierentuinen. Daarnaast vertellen we jullie wat er gedaan kan worden om de situatie voor deze tijgersoort in het wild te verbeteren. 🌊⛰️

FB AquaZoo, foto ontwerp:https://www.facebook.com/aquazooleeuwar ... 1148447829

Ik vind het zelf wat moeilijk te plaatsen waar in het park dit precies is, maar daar kunnen Menno en Freerk ons vast meer duidelijkheid over geven, niet? ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Weeral Siberische tijgers, kennen ze bij Libema maar 1 soort ofzo?
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Mooie plannen en een soort die wel past in dat park vind ik. Op de plattegrond staat bovenaan nog een - schijnbaar - apart verblijf voor primaten : een eilandje verbonden met een gebouw. Is dit een bestaand verblijf (het staat precies wat minder in kleur) dan wel iets wat tot het project behoort.

In elk geval, wanneer kleinere tuinen zich bezig houden met de Siberische tijgers - terecht wat mij betreft: het kweekprogramma staat helemaal op punt en heeft genoeg holders -, kunnen de grote tuinen zich dan aub bezig houden met andere ondersoorten, bv. de Sumatraanse?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

:bravo: :bravo: :bravo:
Joost schreef:
22 jun 2021, 10:24
Ik vind het zelf wat moeilijk te plaatsen waar in het park dit precies is, maar daar kunnen Menno en Freerk ons vast meer duidelijkheid over geven, niet? ;)
Ik denk dat de vijver die ernaast ligt met die drie eilandjes de roze pelikanenvijver is. Dat zou betekenen dat het tijgerverblijf op de plek komt van de voormalige watervogelplas. Dat eiland boven het tijgerverblijf wordt ook nieuw, lijkt een eiland voor apen? Ook richting de eilanden van de pelikanenvijver zijn lijnen ingetekend, ook voor apen?

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Apenarend schreef:
22 jun 2021, 10:48
Op de plattegrond staat bovenaan nog een - schijnbaar - apart verblijf voor primaten : een eilandje verbonden met een gebouw. Is dit een bestaand verblijf (het staat precies wat minder in kleur) dan wel iets wat tot het project behoort.
Dit is inderdaad een nieuw eiland.

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Choco115 »

Limburg vooruit schreef:
22 jun 2021, 10:45
Weeral Siberische tijgers, kennen ze bij Libema maar 1 soort ofzo?
Haha maar echt, straks hebben alle libemaparken Siberische tijgers!! Alsnog een hele toffe soort die goed past bij Aquazoo en een betere invulling geeft dan de watervogelplas. Wel benieuwd welke apensoort er dan naast komt, als die bij de tijgers moet passen dus een Aziatische soort? Ik zou Japanese makaken wel leuk vinden
De natuur is het mooiste wat er is

Plaats reactie