Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
07 feb 2021, 18:08
MennoPebesma schreef:
07 feb 2021, 16:54
Overigens vind ik die tijdelijke soorten ook niet echt bij het thema water horen, en dat was toch wel iets waar Libéma meer mee wilde doen.
Mwah, ik vind deze soorten op zich allemaal wel bij het thema passen. Uiteindelijk komen ze allemaal voor in de sneeuw en dat is tenslotte ook een soort van water ;) Nee maar op zich vind ik keuze soorten allemaal wel passen in het hoekje bij de ijsberen als je daar dan een poolhoekje van maakt, maar zou je ze allemaal verdeeld over het park houden dan past het misschien minder.
Als aanvulling van het hoekje bij de IJsberen vind ik ze ook nog wel passen inderdaad. Los in het park al een stuk minder. Ik vind het overigens wel leuke soorten, en ook leuk dat de rendieren dan terugkeren.
Joost schreef:
07 feb 2021, 18:08
Daarnaast denk ik ook dat je je niet blind moet staren op het waterthema wat Libéma wilde. Ik denk dat dat meer een algemene focus is voor het park en dat niet persé iedere soort daar in hoeft te vallen. Luiaarden, gibbons en kapucijnapen en alle andere apen soorten hebben op zich ook weinig met water te maken, maar ze passen wel in AquaZoo. Als je je strikt gaat houden aan dat alles met water te maken moet hebben zou je dus alle apensoorten weg moeten doen. Zelfde geldt in mindere mate voor antilopen/hoefdieren soorten, die begeven zich over het algemeen ook vooral op het land en minder in het water. Voor de afwisseling in je park is het denk ik wel goed om deze soorten ook te hebben. Daarom zou ik de keuze voor rendieren wel begrijpen.
Nee, klopt. Dat is ook zeker waar. Maar het is iets wat ze zelf direct na de overname duidelijk maakten, ze wilden zich meer gaan focussen op het waterthema. En omdat de diersoorten die ze de laatste tijd hebben toegevoegd minder met het waterthema te maken hadden, had ik wel weer een 'watersoort' verwacht (EDIT: bedenk me net dat ze een heel Waddenzeeaquarium en amfibiehoekje er bij hebben :doh: ). Maar dit zou de tijdelijke opvulling moeten worden voor de tijgers, dus dat is wel weer een watersoort. En er zijn verder in het park ook genoeg andere waterdieren.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

De Leeuwarder Courant is langs geweest in AquaZoo om te zien wat de dieren van de sneeuw vinden. Het artikel is helaas 'Premium' dus ik weet niet wat er allemaal in staat. Maar er zit ook een filmpje bij, die iedereen kan bekijken.

Buiten is het ijskoud, hoe gaat het met de dieren bij AquaZoo? Genieten de pinguïns volop van de sneeuw?
Pinguïns houden toch zo van ijs en sneeuw en überhaupt, kou? Nou niet allemaal. Bij AquaZoo staan ze 'bil aan bil' binnen tegen de kachel aan.
Bron: https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 82936.html

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

De Leeuwarder Courant is langs geweest in AquaZoo om te zien wat de dieren van de sneeuw vinden. Het artikel is helaas 'Premium' dus ik weet niet wat er allemaal in staat. Maar er zit ook een filmpje bij, die iedereen kan bekijken.
Dat kan ik gelukkig wel ;)
-Eigen personeel wordt ingezet door bijv. het restaurant te schilderen.
-Toch 100.000 bezoekers door mooie zomer.
-Pinguïns en ringstaartmaki's moeten duidelijk weer wennen aan 'vreemde' gezichten in het park.
-Verhaal over dat ijsberen niet alleen in sneeuw en ijs leven.
-Verhuizing Waddenbelevingscentrum en opknappen vissengrot.
-Verder wordt het uitkijkpunt bij de wasberen vernieuwd.
-Er zijn inmiddels 200 'sponsor'-knuffels over de toonbank gegaan.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 19 feb 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
12 feb 2021, 13:18
Dat kan ik gelukkig wel ;)
-Eigen personeel wordt ingezet door bijv. het restaurant te schilderen.
-Toch 100.000 bezoekers door mooie zomer.
-Pinguïns en ringstaartmaki's moeten duidelijk weer wennen aan 'vreemde' gezichten in het park.
-Verhaal over dat ijsberen niet alleen in sneeuw en ijs leven.
-Verhuizing Waddenbelevingscentrum en opknappen vissengrot.
-Verder wordt het uitkijkpunt bij de wasberen vernieuwd.
-Er zijn inmiddels 200 'sponsor'-knuffels over de toonbank gegaan.
Bedankt voor het delen!

-Bezoekersaantal valt mij nog mee eerlijk gezegd. Ten opzichte van 2019 een daling van 33,3%.

-Worden er nog soorten genoemd voor het nieuwe gedeelte bij de vroegere 'Vissengrot'?

-Dat uitkijkpunt bij de Wasberen was wel echt in slechte staat. Mooi dat ze dat opknappen.
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 12 feb 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Worden er nog soorten genoemd voor de nieuwe het nieuwe gedeelte bij de vroegere 'Vissengrot'?
Nee, wordt alleen kort genoemd. In één adem met het restaurant en de brug bij de wasberen.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 19 feb 2021, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

De aanvraag van de vergunning voor de bouw van het tijgerverblijf is verdaagd, wat betekent dat de beslistermijn van de gemeente is uitgesteld. De beslistermijn voor het wel of niet verlenen van de vergunning is nu op 21-02-2021.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... #id1-3-2-1

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

"Hun ‘leefgebied’ is ingetekend in de omgeving van de ooievaars, pelikanen, en flamingo’s."

Ooievaars hebben ze niet meer in de collectie, maar zo weten we wel in welke gebied het komt. En dat zal ook betekenen dat de bevers daar ook weg gaan.

Nu ik weet dat er tekeningen zijn maakt mij dat wel erg nieuwsgierig :D

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

[Quote"Hun ‘leefgebied’ is ingetekend in de omgeving van de ooievaars, pelikanen, en flamingo’s." Ooievaars hebben ze niet meer in de collectie, maar zo weten we wel in welke gebied het komt. En dat zal ook betekenen dat de bevers daar ook weg gaan.[/Quote]

Klopt, nu zijn er meerdere plaatsen onder de loep genomen voor de vestiging van tijgers. Zo gebeurde het destijds ook met de ijsberen: hun eerste locatie was achterin het park. Dit is een betere plek dan bij de ijsberen.

De locatie van de bevers (betonnen bak die makkelijk te dempen valt), flamingo's, pelikanen (weet niet hoe diep dit stuk is, maar er is een ruim uitkijkpunt en twee eilanden) en gebied richting de uitkijktoren lijkt mij een goede plek. Je kunt stukken dempen, maar hebt ook al mooi wat land.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 19 feb 2021, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
19 feb 2021, 11:01
De locatie van de bevers (betonnen bak die makkelijk te dempen valt), flamingo's, pelikanen (weet niet hoe diep dit stuk is, maar er is een ruim uitkijkpunt en twee eilanden) en gebied richting de uitkijktoren lijkt mij een goede plek. Je kunt stukken dempen, maar hebt ook al mooi wat land.
Inderdaad. Van de Hybride flamingo's en de Roze pelikanen vind ik het niet zo heel erg dat ze mogelijk weg gaan. Ik zou wel graag de Bevers ergens anders terugzien. Ik verwacht ook dat de looproute wat aangepast wordt, en denk dat die dan tussen de huidige pelikanen en het naastgelegen petgat gaat lopen.

P.s.: Ik zag het je al vaker doen, maar als je een bericht van iemand wilt quoten dan gebruik je de knop met het aanhalingsteken bij dat bericht. De knop quote_pers is voor persberichten.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

MennoPebesma schreef:
19 feb 2021, 11:22
P.s.: Ik zag het je al vaker doen, maar als je een bericht van iemand wilt quoten dan gebruik je de knop met het aanhalingsteken bij dat bericht. De knop quote_pers is voor persberichten.
Deze zijn nu aangepast. Maar inderdaad toch even deze extra duiding, er zijn heel wat nieuwelingen de laatste maanden hier aangekomen. De reguliere quote-knop is de vierde knop (van links te tellen), daarnaast hebben we een aparte quote-knop voor persberichten of vanaf socialemedia.

Dat geeft deze code:

Code: Selecteer alles

[quote]je bericht[/quote]
Voor persberichten hanteren we:

[Quote_pers]je bericht[/Quote_pers]
Voor berichten vanaf sociale media dan weer:

[Quote_social]je bericht[/Quote_social]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Dank voor de tip! ;)

Net maar even navraag gedaan over dit persbericht bij een bekende die bij Aqua Zoo werkt. Tenslotte werd een week terug nog het stuk van de kinderboerderij/voorm. vogelvliegveld als locatie genoemd voor de tijgers. Nu worden ze in Leeuwarden wel eens vaker verrast met een nieuwe/aangepaste tekening vanuit het hoofdkantoor. Het blijkt dat er diverse ideeën zijn uitgewerkt en uiteindelijk is gekozen voor de locatie die het gebied van de vicuña's, flamingo's, oeverzwaluwmuur en de pelikanen omvat. Praktisch gezien denken ze dat de bevers daar verdwijnen, maar dit staat niet duidelijk aangegeven. Het wordt een groot verblijf met flink wat water. Her en der worden stukken water gedempt.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
19 feb 2021, 13:05
Het blijkt dat er diverse ideeën zijn uitgewerkt en uiteindelijk is gekozen voor de locatie die het gebied van de vicuña's, flamingo's, oeverzwaluwmuur en de pelikanen omvat. Praktisch gezien denken ze dat de bevers daar verdwijnen, maar dit staat niet duidelijk aangegeven. Het wordt een groot verblijf met flink wat water. Her en der worden stukken water gedempt.
Klinkt goed, ben benieuwd!

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Nog een nieuwe diersoort voor AquaZoo, maar wel wat kleiner als Tijgers. De Pijlgifkikkers zijn terug van weggeweest!

Vanmorgen zijn de eerste blauwe pijlgifkikker aangekomen! Wanneer wij weer open mogen zal onder andere deze nieuwe diersoort te zien zijn voor publiek. 🐸💙 Wist je dat een blauwe pijlgifkikker zijn gif niet zelf aan maakt? Hij haalt het waarschijnlijk uit zijn voedsel, bestaande uit kevers en mieren. Is dat niet bijzonder?! 👈🏼☠️

Bron: https://www.facebook.com/aquazooleeuwar ... 465577670/

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 »

MennoPebesma schreef:
19 feb 2021, 15:14
Nog een nieuwe diersoort voor AquaZoo, maar wel wat kleiner als Tijgers. De Pijlgifkikkers zijn terug van weggeweest!

Vanmorgen zijn de eerste blauwe pijlgifkikker aangekomen! Wanneer wij weer open mogen zal onder andere deze nieuwe diersoort te zien zijn voor publiek. 🐸💙 Wist je dat een blauwe pijlgifkikker zijn gif niet zelf aan maakt? Hij haalt het waarschijnlijk uit zijn voedsel, bestaande uit kevers en mieren. Is dat niet bijzonder?! 👈🏼☠️

Bron: https://www.facebook.com/aquazooleeuwar ... 465577670/

Zitten die dan in de vernieuwde vissengrot?
De natuur is het mooiste wat er is

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Choco115 schreef:
19 feb 2021, 17:04
Zitten die dan in de vernieuwde vissengrot?
Daar wordt niks over gezegd, maar een andere plek is er eigenlijk niet. Dat gedeelte is nu een amfibie hoekje geworden, dus daar passen ze prima in.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

In AquaZoo wordt flink gewerkt aan het binnenverblijf van de Reuzenotters, dit verblijf heeft een hele opfrisbeurt gekregen met o.a. schilderwerk en gedeeltelijk een nieuwe vloer. Ook worden de leuningen van de bruggetjes in het park binnenkort vervangen. Door de eigen medewerkers hiervoor in te zetten kan het park geld besparen. Doordat AquaZoo onderdeel is van Libéma hebben ze de afgelopen tijd het hoofd boven water weten te houden, de administratieve kosten zijn hierdoor bijvoorbeeld lager en ook is er maar één dierenarts nodig. Ook heeft het park hierdoor nog geen medewerkers hoeven laten gaan. AquaZoo is wel erg blij dat de overheidssteun nu beschikbaar is gekomen, volgens het park is dat net op tijd.

AquaZoo probeert uit alle macht overeind te blijven in coronatijd

Dierentuinen komen nu ook in aanmerking voor coronasteun van de overheid. En dat komt voor AquaZoo in Leeuwarden net op tijd. Ze hebben geen inkomsten, maar de dieren moeten wel worden verzorgd. Wanneer ze de deuren weer kunnen openen is niet zeker, al zitten ze niet stil.

Bron en meer: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1037 ... coronatijd

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

AquaZoo Friesland heeft de mannelijke ijsbeer Rocky (19) overgenomen van Monde Sauvage. Hierdoor heeft AquaZoo een vrijgezellengroep in haar park van twee mannen. In Monde Sauvage blijven moeder Blance en dochter Qanik over. https://www.lc.nl/friesland/Aquazoo-nee ... 00219.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Ik kan helaas niet het hele artikel lezen, dus correct me if I am wrong. Maar het lijkt me sterk dat ze dan binnenkort een fokstel gaan houden zoals gepland was, of wordt Rocky de nieuwe fokman en gaat de andere op termijn toch weg? (Het was volgens mij sowieso de planning dat de andere op den duur weg zou gaan, maar het was moeilijk die uit te plaatsen?

Duerener1
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Gaia Zoo

Bericht door Duerener1 »

Seit wann ist denn Rocky da?

Plaats reactie