Nieuwstopic Vogelpark Avifauna

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Re: Nieuwstopic Vogelpark Avifauna

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
07 jan 2021, 10:06
Al met al zijn knaagdieren een groot probleem in Avifauna. Ze hebben al meerdere doden veroorzaakt achter de schermen en er wordt vrijwel niks aan gedaan. Er is nu een 'noodkreet' uitgebracht door de vogelverzorgers, aangezien het heel veel zieke vogels geeft en ze heel veel voer wegkapen.

Ze gaan komende week zo snel mogelijk alle neushoornvogels vaccineren (komt me bekend voor :s ) en zoveel mogelijk rattenvallen plaatsen en een bedrijven gaan benaderen voor plaagdierbestrijding.
Hebben ze geen katten? Of kan dat niet met alle 'losse' vogels.

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Alle katten die op het terrein komen worden met emmers water nat gegooid en weggejaagd.. Lijkt me ook niet echt handig met de vogels die ze allemaal hebben in de hal..

Ze hadden een verzorger opgeleid voor plaagdier bestrijding, toen kwam deze persoon erachter dat het beter verdiend als je hierin zelf een bedrijfje opricht. Dat heeft hij gedaan en sindsdien heeft Avifauna nog niemand om wat te doen tegen de muizen en ratten. Ik zag een paar weken geleden wel een busje staan van plaagdierbestrijding..
Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven.

Matthëus 11:28

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
07 jan 2021, 13:27
Alle katten die op het terrein komen worden met emmers water nat gegooid en weggejaagd.. Lijkt me ook niet echt handig met de vogels die ze allemaal hebben in de hal..

Ze hadden een verzorger opgeleid voor plaagdier bestrijding, toen kwam deze persoon erachter dat het beter verdiend als je hierin zelf een bedrijfje opricht. Dat heeft hij gedaan en sindsdien heeft Avifauna nog niemand om wat te doen tegen de muizen en ratten. Ik zag een paar weken geleden wel een busje staan van plaagdierbestrijding..
Dat lijkt me nu ook niet zo efficient
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
Ik ben nog nooit in Avifauna geweest dus wat voor vogelsoorten daar allemaal zitten weet ik niet. Maar katten en kleine vogels is meestal geen goede combinatie inderdaad. Al zou ik het vreemd vinden dat die bij elkaar zouden kunnen komen...
rick04 schreef:
Goed idee van die persoon, al denk ik dat Avifauna daar minder blij mee is. ;)

Maar zijn muizen en ratten nou echt zo'n groot probleem daar dan? Lijkt mij dat als je ervoor zorgt dat ze niet bij het voer kunnen komen (wat ik niet meer dan logisch vind) en genoeg muizen- en rattenvallen plaatst dat je er toch een stuk minder last van hebt.

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
07 jan 2021, 17:05
rick04 schreef:
Ik ben nog nooit in Avifauna geweest dus wat voor vogelsoorten daar allemaal zitten weet ik niet.
Wees welkom als het weer kan :D.

De katten waar ik het over heb zitten enkel wel eens op het diensterrein (achter het pleintje waar je uitkomt als je van de rode panda's naar de pelikanenvijver loopt). In de tropenhal wil je ze niet hebben, daar lopen o.a. Manenduiven, Fazantduiven, meerdere soorten eenden, Zonnerallen, Maskerkieviten, Victoria Kroonduiven, Palawan pauwfazanten, ect. rond op de grond + heel erg veel zangvogels (waaronder best wel wat bijzondere!).

MennoPebesma schreef:
rick04 schreef:
Goed idee van die persoon, al denk ik dat Avifauna daar minder blij mee is. ;)
Klopt ja, vandaar ze nu het risico niet meer nemen en maar gewoon een bedrijf inhuren..

MennoPebesma schreef:
Maar zijn muizen en ratten nou echt zo'n groot probleem daar dan?
Ja! Zeker nu je geen bezoekers hebt valt het nog meer op. Als je door de Tropenhal loopt zie je ze gewoon overal in de voerbakken zitten, ze vluchten pas weg als je er echt bijna bent.

Als je over het bogenpaadje loopt hoor je constant geritsel van ratten die je dan ook regelmatig ziet..

MennoPebesma schreef:
Lijkt mij dat als je ervoor zorgt dat ze niet bij het voer kunnen komen (wat ik niet meer dan logisch vind) en genoeg muizen- en rattenvallen plaatst dat je er toch een stuk minder last van hebt.
Het probleem bij Avifauna is dat er overal gaten en kieren zitten. Ze hebben gewoon geen geld om alles even goed na te lopen en muis 'proof' te maken.

Ze mogen niet zomaar alle middelen gebruiken, en het moet ook nog eens vogelvriendelijk zijn en vooral niet te duur..

Maar omdat nu alle verzorgers beginnen te klagen en de eerste slachtoffers vallen als de demo duiven en een mannelijke Geribbelde neushoornvogel (mijn profiel foto) lijkt er nu wel schot in de zaak te komen.. Zodra ik meer weet laat ik het weten!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Niet te begrijpen dat ze het zo ver hebben laten komen. Iedereen die vogels houd weet dat muizen vijand nummer 1zijn.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
07 jan 2021, 18:31
Wees welkom als het weer kan :D.
Graag! Het lijkt mij een leuk parkje, het is voor mij alleen zo ver weg..
rick04 schreef:
In de tropenhal wil je ze niet hebben, daar lopen o.a. Manenduiven, Fazantduiven, meerdere soorten eenden, Zonnerallen, Maskerkieviten, Victoria Kroonduiven, Palawan pauwfazanten, ect. rond op de grond + heel erg veel zangvogels (waaronder best wel wat bijzondere!).
Ik begrijp dat je ze daar niet binnen wilt hebben, maar hoe zouden ze binnen moeten komen? Ik neem aan dat de bij een tropenhal de deur niet continu openstaat. En als de katten dan makkelijk binnen kunnen komen dan zouden de vogels makkelijk naar buiten kunnen komen, wat mij ook niet de bedoeling lijkt.
rick04 schreef:
Ja! Zeker nu je geen bezoekers hebt valt het nog meer op. Als je door de Tropenhal loopt zie je ze gewoon overal in de voerbakken zitten, ze vluchten pas weg als je er echt bijna bent.

Als je over het bogenpaadje loopt hoor je constant geritsel van ratten die je dan ook regelmatig ziet..

Het probleem bij Avifauna is dat er overal gaten en kieren zitten. Ze hebben gewoon geen geld om alles even goed na te lopen en muis 'proof' te maken.
Dat klinkt inderdaad als een groot probleem.. En zoals Limburg vooruit ook schrijft vind ik dat best kwalijk voor een vogelpark als Avifauna.
rick04 schreef:
Maar omdat nu alle verzorgers beginnen te klagen en de eerste slachtoffers vallen als de demo duiven en een mannelijke Geribbelde neushoornvogel (mijn profiel foto) lijkt er nu wel schot in de zaak te komen..
Laten we het hopen..

Limburg vooruit schreef:
07 jan 2021, 18:38
Niet te begrijpen dat ze het zo ver hebben laten komen. Iedereen die vogels houd weet dat muizen vijand nummer 1zijn.
Nou, inderdaad. Ik heb mijn nieuwste voliere ook zo goed als mogelijk muisproof. In de tijd dat hij nu staat (2 jaar) geen muis binnen gezien. (De vorige helaas wel)

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door rick04 »

Die katten komen niet verder dan het dienstgebouw achter de schermen hoor..

Het mooiste zou zijn dat ze iedere volière/hal stuk voor stuk helemaal leeghalen, helemaal opnieuw isoleren en alles en vervolgens weer opnieuw inrichten. Ze hebben daar alleen simpelweg geen geld voor.. Ze lopen al enorm achter, de nieuwe Stellerszeearendvolière en de Pampa zouden dit jaar geopend moeten worden.. de Stellerszeearendvolière gaat dan net lukken om in april klaar te komen, (had januari moeten zijn) en de Pampa gaat hem de komende maanden nog geen eens lukken..

Jij @Menno heb een nieuwe volière (wat zit daar trouwens in? :D) De andere volières in Avifauna zijn al minstens 5-10 jaar oud..

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
08 jan 2021, 05:33
Het mooiste zou zijn dat ze iedere volière/hal stuk voor stuk helemaal leeghalen, helemaal opnieuw isoleren en alles en vervolgens weer opnieuw inrichten. Ze hebben daar alleen simpelweg geen geld voor..
Dat zal inderdaad een flinke investering zijn, en ik begrijp ook wel dat daar op dit moment geen geld voor is. Maar eigenlijk had dat niet zo ver mogen komen..
rick04 schreef:
08 jan 2021, 05:33
Jij @Menno heb een nieuwe volière (wat zit daar trouwens in? :D)
Het is een beetje Off-topic misschien hier, dus ik heb een lijstje geplaatst in het huisdierentopic: viewtopic.php?f=97&t=4839&p=91180#p91180

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 houdt ons al goed op de hoogte van de bouw van de stellers zeearend volière, maar hierbij ook nog wat beelden (via de facebook van het park): https://www.facebook.com/13788693295057 ... 979518393/

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
13 jan 2021, 22:36
rick04 houdt ons al goed op de hoogte van de bouw van de stellers zeearend volière, maar hierbij ook nog wat beelden (via de facebook van het park): https://www.facebook.com/13788693295057 ... 979518393/
Tof om te zien! Leuk ook dat Jan Kempe het verblijf ontwerpt, die is ook verantwoordelijk geweest voor Wildlands en in het verleden ook voor delen van Dierenpark Emmen, dus verblijven ontwerpen kan ie wel! ;)

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
13 jan 2021, 22:36
Inderdaad een leuk interview, staat ook op Instagram.

Van de week is de bouw ernstig gestagneerd. Het stuk van de Stellerszeearendvolière was vroeger voor een deel een stuk van de vijver. Een aantal jaar (20 ofzo) geleden is dat stuk gedempt. Aangezien de vijver in het midden zo'n 20-25(!) Meter diep is hebben ze gestort wat ze storten konden (o.a. spoorbielzen, asfalt en beton).

Het afgraven (10 cm van de gehele oppervlakte) ging tot nu toe erg goed, totdat ze gisteren begonnen aan het graven van de 80 centimeter diepe stroom door het verblijf. Hierbij kwamen ze al die spoorbielzen, brokken asfalt en beton tegen die soms ook gewoon overeind stonden waardoor ze als ze op 60 centimeter diepte een spoorbiels van twee meter tegen kwamen ze nog dieper moesten graven om deze eruit te krijgen. Het gaat ook nog heel erg duur worden om deze af te voeren. Alle stukken beton gaan wel weer terug ( :doh: ) omdat dat de kosten iets mindert..

Een tweede probleem was de enorm hoge waterstand in de grote vijver waar de Stellerszeearendvolière aan ligt. Hierdoor kwam er ook weer allemaal water naar boven in het waterpartij van de nieuwe volière waardoor er weer gepompt moet worden met een pomp die het niet deed, ect.

Kortom; wordt vervolgd..

Betere nieuwtjes:
- Van de week zijn de doorloopgedeeltes in de Tropenhal gesnoeid.

- Baltsende Maleise kuifloze vuurrugfazanten en Edwards fazanten (als ik dat nog mag zeggen)

- De emoes zitten nog steeds bij elkaar en het schijnt beter te gaan.. Ook de kasuarissen zoeken elkaar vaker op bij het hek. Mooie tekens!

- De Stellerszeearenden zijn nog steeds lekker aan het nestelen.

- Bij alle soorten updaten op ZooTierListe ben ik bij de Zooindex nu bij de Nanday parkiet. Tot daar is alles behalve de Tropenhal (omdat ik daar niet kom) up to date. https://www.zootierliste.de/en/map.php?showzoo=10000881

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door rick04 »

Nog even een nieuwe update van Avifauna:

Allereerst natuurlijk de nieuwe Stellerszeearendvolière, daar is het afgraven klaar en is de gegraven vijver/stroom (van zo'n 80 cm diep) waterdicht geboetseerd met stevige klei. Donderdag zijn als het goed is keien voor in de volière aangekomen, de grootste woog meer dan 3 ton!

O.a. parende/balstende Stellerszeearenden, Maleise argusfazanten, Gewone jaarvogels, Kraanvogels en Emoes.

Voor de natuurliefhebbers; er zat afgelopen week een dodaars op de grote vijver en een waterral in de vijver van de demo, daar liep hij zelfs over de vlonder heen, dus wie weet komend seizoen :D

Plaats reactie